Tips and Tricks op en om het paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mellamoshan

Re: Tips and Tricks op en om het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:01

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar voor de vlaseters onder ons, azijn met water aanmaken en dan met een plantenspuit over het vlas sproeier.
Het heeft van mijn ransbak een redelijk schoon paard gemaakt doordat niet alleen het hele vieze en stront bleef liggen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 00:10

Bella123 schreef:
merrieveulen schreef:
biergistpillen schijnen een sterke uitwerking op huid en haar te hebben (daarmee dus hoogstwaarschijnlijk ook op de hoeven). zelf heb ik het echter nooit geprobeerd. een DA hier adviseerde het ook voor een hond met ernstige huid en vachtproblemen, en die heeft het erg goed geholpen.

Zou dit ook helpen bij mijn merrie die allergisch is voor zweet? Ze gaat na het zweten veel bijten en schuren. Natuurlijk spons ik het zweet na het rijden er zoveel mogelijk af maar misschien is dit ook wel een mogelijkheid. Kunnen die pillen verder geen kwaad dan?

of er bijwerkingen zijn en wat de eventuele bijwerkingen zijn weet ik niet, ik zou met dergelijke vragen eerst even naar de DA stappen. ik denk persoonlijk niet dat biergistpillen een allergie kunnen doen verdwijnen, een allergie is een overgevoeligheid en dat verdwijnt niet door zo een middel... ik zou het bij goed afspuiten houden en het paard zoveel mogelijk stressvrij houden, stress is nl één van de hoofdoorzaken van zweten, een optimaal ontspannen paard zal veel minder zweten dan een paard dat gestresst is. zo zweet mijn eigen paard vrijwel nooit, tenzij hij bijv. overvraagd wordt of iets heel naars moet doen (bij de tandarts bijv., nooit meer zonder verdoving!). zolang ik hem lekker in de ontspanning rijd kan ik hem goed door laten werken zonder dat hij kletsnat de bak uitkomt.

nu gaat dit natuurlijk niet voor ieder paard op, maar het is mijns inziens wel altijd iets om rekening mee te houden.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 04:12

Dekjes met paarden- en hondenhaar in een oud dekbed overtrek of kussensloop stoppen. Dichtbinden met schoenveter en je krijgt geen haren in je wasmachine.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:47

er kwam net nog ff wat in me op..

als je een cap hebt met zo'n stoffen buitenkant (fluweel) dan blijft er heel vaak stof en haar in hangen... dit kanje heel goed weg halen met plakbandjes... je plakt er gewoon een stukje (of een groot stukje Tong uitsteken ) op en trekt dat er dan weer af, je kunt het er ook overheen trekken zegmaar (beetje slepen) maar zo'n plakbandje zit heel snel vol!

maaarrr.. je cap ziet er weer als nieuw uit!!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 23:03

Floran schreef:

als je een cap hebt met zo'n stoffen buitenkant (fluweel) dan blijft er heel vaak stof en haar in hangen... dit kanje heel goed weg halen met plakbandjes... je plakt er gewoon een stukje (of een groot stukje Tong uitsteken ) op en trekt dat er dan weer af, je kunt het er ook overheen trekken zegmaar (beetje slepen) maar zo'n plakbandje zit heel snel vol!

Dat vind ik een goede!! Ik zit altijd maar met een sponsje en dan zie je echt geen verschil Clown

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:39

xMariekee schreef:
Floran schreef:

Dat vind ik een goede!! Ik zit altijd maar met een sponsje en dan zie je echt geen verschil Clown

Je kunt ook voor een paar centen zo'n plakrol kopen bij de blokkert. Dat gaat wat sneller dan plakbandjes. Maar het principe is hetzelfde.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:46

ik heb m'n cap altijd in een tas zitten met m'n handschoenen erbij, reuze handig Ja

Lindaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:04

Als je paard niet helemaal lekker is, geef hem dan 1 of 2 wilgenbladeren.. Die werken als een soort aspirine.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 00:24

ik heb een gote dekenkist. daarin heb ik alles liggen voor de wedstrijden. van proevenboekjes tot dekens en van glitterfrontriemen tot dressuurkleding. erg handig.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 00:28

Oja, proeven downloaden van KNHS.nl en daarna plastificeren. Ga echt geen boekje kopen dat nat wordt, uit elkaar valt en kleine lettertjes heeft voor mijn voorlezer.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 00:50

Over de wilgenbladeren: je mag er best een heeeeeeel deel meer geven! Geef gerust een paar takken.

Wat er trouwens aan werkt, is dat er acetyl salicyl zuur in, en inderdaad, dat is de werkzame stof van aspirine.

Misschien ook wel fijn: als ik ga wandelen met mijn pony, doe ik haar aan de longeerlijn. Door consequent en routinematig te zijn, weet ze waar ze mag rennen en waar ze mag grazen. Maar vooral mbt. het rennen:
Knoop een grote lus in het touw (voor mij is de lus aan het einde van het touw voldoende), en hou die om je vingers. Dus NIET om je pols! (als je paard aan de kletter gaat, wil je niet de straat over gesleept worden). Zo heb je extra houvast in geval van nood, zonder dat je handen open schuren, aangezien ik niet in de zomer met handschoenen ga lopen.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 01:02

Dekjes voor het wassen eerst behandelen met de stofzuiger om ze haartjes-vrij te maken Pling

(edit) weet niet of deze tip al gegeven is Bloos

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:21

vieze plekken van dekjes insmeren met wasmiddel, als je dat eerst in zo'n bal doet kan dat heel gedoseerd en gelijkmatig

Beppeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:34

DendroFleur schreef:
Oja, proeven downloaden van KNHS.nl en daarna plastificeren. Ga echt geen boekje kopen dat nat wordt, uit elkaar valt en kleine lettertjes heeft voor mijn voorlezer.

Waar op de site vind ik die proeven? Ben mijn boekje nl. kwijt en ik rijd maar heel af en toe een wedstrijdje dus ik wil liever geen nieuw boekje kopen.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:29

bij dressuur en dan wedstrijddocumenten

Beppeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:28

tessii1991 schreef:
bij dressuur en dan wedstrijddocumenten

Gevonden! Bedankt!

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:14

Floran schreef:

goede tip ! Ik ga het onthouden !

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:26

*'k Heb 'm nog niet zien passeren, maar deze is een klassieker:
Voer kun je opslaan in een oude diepvrieskist. Deze is hermetisch afgesloten, zodat er geen ongedierte in komt. Verder krijgt je paard hem moeilijk zelf open door het zware deksel. Het deksel blijft wel vanzelf openstaan, wat jou dan weer het leven gemakkelijk maakt.

*Om de spijsvertering te bevorderen, krijgen alle paarden hier een handje gruis (tarwezemelen) bij hun krachtvoer. Naar het schijnt, gaat de vacht er mooi van glanzen. Door de scheve calcium/fosfor verhouding evenwel af te raden voor jonge paarden.

Groeten, SuSEQ

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:28

Floran schreef:

Ja, of je koopt voor een paar euro zo'n roller, en je bent snel klaar. Scheelt ook een hoop plakband.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:28

SuSEQ schreef:
*Om de spijsvertering te bevorderen, krijgen alle paarden hier een handje gruis (tarwezemelen) bij hun krachtvoer. Naar het schijnt, gaat de vacht er mooi van glanzen. Door de scheve calcium/fosfor verhouding evenwel af te raden voor jonge paarden.
Groeten, SuSEQ

Waarom alleen voor jonge paarden? Ik neem aan dat het ook bij oudere paarden problemen kan opleven. Magnesiumtekorten enzo...

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:42

Magnesiumtekorten moet je niet opvangen door calcium of fosfor bij te voederen... Het gaat er hem om dat er ongeveer twee keer zoveel Calcium als fosfor in je voer moet zitten. Als die verhouding niet in orde is, kan je veulen met een groeiachterstand komen te zitten. Bij een ouder paard speelt dit zo geen rol, omdat die niet zoveel calcium/fosfor verbruiken.

Groeten, SuSEQ

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:44

SuSEQ schreef:
Magnesiumtekorten moet je niet opvangen door calcium of fosfor bij te voederen... Het gaat er hem om dat er ongeveer twee keer zoveel Calcium als fosfor in je voer moet zitten. Als die verhouding niet in orde is, kan je veulen met een groeiachterstand komen te zitten. Bij een ouder paard speelt dit zo geen rol, omdat die niet zoveel calcium/fosfor verbruiken.

Groeten, SuSEQ

Hoeveel calcium zit er in dat voer dan? Teveel of te weinig?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:50

Ik zal het straks even bekijken, maar ik dacht dat er teveel fosfor in zat...

Groeten, SuSEQ

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:52

Ok... Want door een overschot calcium kan volgens mij nl wel magnesiumtekort ontstaan. Als er te weinig calcium inzit is dat voor paarden met magnesiumtekort misschien juist wel goed voer...

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:53

in zemelen is de balans omgekeerd... veel meer fosfor als calcium... maar in bietenpulp zit dan bv weer een beetje calcium op overschot; dus een beetje zemelen met bietenpulp en verder goed voordrooghooi ofzo (daarin zit normaal gezien ook meer calcium dan fosfor) zorgt er voor dat je balans ok is...