Een pony in de tuin.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Louise95

Re: Een pony in de tuin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 19:53

pearlie schreef:
@ Cynthiaaapje: dat verhaal van jou klinkt toch echt heel anders dan van de TS. Volgens mij is het hele erf van de TS 20x80, maar staat het huis en garage daar ook op. Dan hou je dus verschillende kleine oppervlakjes over. Dat is iets anders dan één lap grond van 1600m2.

Als ik de grond waar het huis, garage en schuur etc op staat niet mee tel dan hebben wij 16oo m2. Dit heb ik al eerder in dit topic gezegt. Omdat ik van gedachten ben veranderd staat ie er ook maar af en toe.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 19:56

sarosxx schreef:
Volgens mij zit Louise95 beetje in een fantasy wereldje of zo Slapen ......

Hoe denken mijn ouders hier over? Ik mog een pony als ik een geschikte manier vind om hem te stallen. Ik denk niet dat ik de hele tuin tot mijn beschikking krijg, maar het is altijd nog groter dan wat de meeste stalpaarden hebben. Ik zal hier ook rekening mee houden en ze ook behandelen als stalpaarden.

Lijkt me niet dat haar ouders bedoelen dat er een pony in de tuin komt. Haha die fantasy had ik ook toen ik een jaar of zeven was. We hadden toen een huisje met paardenstal maar mijn moeder wilde daar echt geen pony in hebben omdat dat arme diertje dan niet een goeie wei in kon, die hadden we niet, en in de tuin zag ze niet zitten. Maar denk toch eens na, dit kan toch helemaal niet. Je ouders gaan toch geen pony('s) in de tuin zetten. Je kan een pony niet als een konijn in je tuin houden Haha! Je zal een stalletje nodig hebben waar hij kan schuilen, gaat je vader die even voor je bouwen? Het is niet l*llig bedoeld hoor maar heb het er eerst eens goed met je ouders over hoe ze er over denken. Kun je misschien na gaan denken aan een andere oplossing. Een stalletje bij een boer in de buurt of zo. Hoeft ook niet zo duur te zijn voor een shetlandertje plus dan hoef je er misschien ook geen twee te kopen.

Al eerder in het topic heb ik gezecht dat alles met mijn ouders zelf oplos. En ik heb ook al eerder in dit topic gezecht dat ik hem maar af en toe in de tuin hou.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 19:58

Wildgirl schreef:
^^
Daarom zei ik al: koop een konijn Haha!
Louise wil blijkbaar door schade en schande wijs worden, veel plezier

Jij hebt ook al het topic niet helemaal gelezen. Je kan het beste achter aan beginnen en dan naar voren bladeren, omdat ik mijn plan verander als ik tips krijg. Ik vind dat je niet mag zeggen koop een konijn als je niet eens weet waar dit allemaal overgaat omdat je het hele topic nog niet hebt gelezen.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:02

sorry hoor maar je paard 22/7 in een hokje van 3x3 zetten is wel goed. maar een stuk grond van 20x 80 is te klein, doe niet zo onrealistisch

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 20:03

Cynthiaaapje schreef:
Het probleem bij de TS is dat ze de mogelijkheden ed nog niet heeft overdacht en nog niet heeft overlegd, Het is meer een opwelling ipv een wel overwogen keuze.

Ik liep al meer dan een jaar met dit plan rond.. Zoals ik al een keer eerder in dit topic het gezegt.

Roxy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:03

Waarom kijk je niet eerst naar een verzorgpony/paard? Dan kun je later nog altijd denken aan een eigen pony/paard Knipoog

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 20:08

stef schreef:
volgens mij is dit gewoon een SA aangezien er steeds gewezen wordt naar paarden die op stal staan, en er een paardnatuurlijk onderschrift is

Jij hebt ook nog niet het hele topic gelezen.. Ik wil niet l*llig overkomen maar ik begin me een beetje er aan te ergeren dat niet iedereen het hele topic leest.. Het hele topic lezen kost tijd en ik raad het daarom ook aan om achteraan te beginnen en dan naar voren te lezen, omdat het plan af en toe nog wel eens weizigt..

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:08

Voor zo loods/container heb je geen vergunning nodig (snappen julie wat voor ding ik bedoel Huilen van het lachen ? )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:12

Moirsa schreef:
Voor zo loods/container heb je geen vergunning nodig (snappen julie wat voor ding ik bedoel Huilen van het lachen ? )

jazeker dat je er wel een vergunning voor nodig hebt Ja
Dat het door sommige gemeentes gedoogt wordt is wat anders Lachen

Ts, waarom zoveel geld in een omheining stoppen thuis, voor af en toe eens een uurtje?
Zo erg veel tijd kost ff naar je pony fietsen toch niet? Lachen

Maar ik ben blij te horen dat je van het plan permanent thuis stallen af bent gestapt Ja

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 20:13

Roxy13 schreef:
Waarom kijk je niet eerst naar een verzorgpony/paard? Dan kun je later nog altijd denken aan een eigen pony/paard Knipoog

Eerder in dit topic heb ik al gezegd dat ik wel een verzorgpaard kan nemen maar die is maar voor 1 keer per week.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:13

Niet om l*llig te doen maar wat ik op de foto's heb gezien is jullie tuin zeker geen 1600m2 hoe heb je dat trouwens gemeten?

Het is gewoon te klein, het idee om je shet op de wei te zetten en af en toe eens thuis in de tuin te parkeren is niets mis mee, kan je gerust doen, jij blij paard blij.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 20:15

runningkawa schreef:
Moirsa schreef:

jazeker dat je er wel een vergunning voor nodig hebt Ja
Dat het door sommige gemeentes gedoogt wordt is wat anders Lachen

Ts, waarom zoveel geld in een omheining stoppen thuis, voor af en toe eens een uurtje?
Zo erg veel tijd kost ff naar je pony fietsen toch niet? Lachen

Maar ik ben blij te horen dat je van het plan permanent thuis stallen af bent gestapt Ja

Ik zat te denken aan wat palen en wat schrikdraad, ik doe dat alleen maar zodat ie niet bij giftige planten kan komen. Om de tuin zit al een omheining (gelukkig).

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 20:23

Voordat er misverstanden ontstaan. Ik wil een shet omdat je daar goed van leert rijden en omgaan met een paard. Alle streken die een groot paard zich in zijn hoofd kan halen heb je dan al lang een keer meegemaakt. Het is dus niet zo dat ik denk dat shetjes minder aandacht en verzorging nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:25

Met die stelling kan ik niet meegaan
Dat je shetjes leuk vind, oke...maar die stelling...nope Lachen

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 20:28

runningkawa schreef:
Met die stelling kan ik niet meegaan
Dat je shetjes leuk vind, oke...maar die stelling...nope Lachen

Waarom ben je het er niet mee eens? Shetjes zijn ondeugend en als ze dat niet zouden zijn zou dit ras niet half zo leuk zijn. Ik bedoel niet dat shetjes vervelend zijn! Shetjes zijn gewoon grappig en ook hardstikke lief!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:31

Dat ze grappig en ondeugend en lief zijn, helemaal mee eens Ja

Maar dat je alle streken dan wel eens gehad hebt..nope
Elk paard is anders, elk paard heeft zijn karakter, elk paard heeft zijn eigen trukendoos Lachen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:30

Louise95 schreef:
Voordat er misverstanden ontstaan. Ik wil een shet omdat je daar goed van leert rijden en omgaan met een paard. Alle streken die een groot paard zich in zijn hoofd kan halen heb je dan al lang een keer meegemaakt. Het is dus niet zo dat ik denk dat shetjes minder aandacht en verzorging nodig hebben.

Je leert niet goed rijden van een shet. Je leert er misschien op zitten. Maar gezien het feit dat je al 12 bent zul je er snel te groot voor zijn om goed te leren zitten. Als je daarna een grotere pony krijgt zul je eerst erg moeten wennen. Is geen goede reden dus.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:52

weten je ouders al van je plan Louise? Dat zou ik eerst maar eens vragen..

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:57

Als je toekomstige pony met name in de weide staat met andere pony's en heel af en toe thuis is kun je net zo goed een grotere pony nemen. Daar heb je veel langer plezier aan én daar kun je op rijden. Gezien je leeftijd is een shet niet zo handig aangezien je daar al snel te groot voor bent. Lachen

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:58

Louise95 schreef:
sarosxx schreef:
Volgens mij zit Louise95 beetje in een fantasy wereldje of zo Slapen ......

Hoe denken mijn ouders hier over? Ik mog een pony als ik een geschikte manier vind om hem te stallen. Ik denk niet dat ik de hele tuin tot mijn beschikking krijg, maar het is altijd nog groter dan wat de meeste stalpaarden hebben. Ik zal hier ook rekening mee houden en ze ook behandelen als stalpaarden.

Lijkt me niet dat haar ouders bedoelen dat er een pony in de tuin komt. Haha die fantasy had ik ook toen ik een jaar of zeven was. We hadden toen een huisje met paardenstal maar mijn moeder wilde daar echt geen pony in hebben omdat dat arme diertje dan niet een goeie wei in kon, die hadden we niet, en in de tuin zag ze niet zitten. Maar denk toch eens na, dit kan toch helemaal niet. Je ouders gaan toch geen pony('s) in de tuin zetten. Je kan een pony niet als een konijn in je tuin houden Haha! Je zal een stalletje nodig hebben waar hij kan schuilen, gaat je vader die even voor je bouwen? Het is niet l*llig bedoeld hoor maar heb het er eerst eens goed met je ouders over hoe ze er over denken. Kun je misschien na gaan denken aan een andere oplossing. Een stalletje bij een boer in de buurt of zo. Hoeft ook niet zo duur te zijn voor een shetlandertje plus dan hoef je er misschien ook geen twee te kopen.

Al eerder in het topic heb ik gezecht dat alles met mijn ouders zelf oplos. En ik heb ook al eerder in dit topic gezecht dat ik hem maar af en toe in de tuin hou.

Louise95, ik heb je topic gevolgd maar je begint al met:

"Ik wil graag een pony en die krijg ik van mijn ouders als ik een goede manier vind om hem te stallen. Bij mij in de buurt is er geen plek om een pony te stallen dus vroeg ik me af of het realistisch was hem in de tuin te stallen. We hebben een redelijk grote tuin (20m x 80m). De helft is ongeveer met gras en de andere helft is met stoeptegels. Ik dacht als ik nou de helft van de stoeptegels weg haal dan heeft hij ook nog iets zachts om in te staan. En ik laat hem bij mooi weer dan lekker grazen op het stuk met gras. Denken jullie dat dit realistisch is?"

Je had toch verder geen andere plek in de buurt? Waar wil je hem neer zetten dan? Of moet hij dan in het stalletje en mag hij heel af en toe in de tuin. Alle voor en tegens hebben we in deze topic al verteld.
Heb je thuis eenmaal een leuke stal voor het diertje en staat hij verder bij iemand anders waar hij lekker zijn gang kan gaan en zich pony kan voelen en niet als hamster door het leven hoeft te gaan, dan kan het best wel om hem af en toe een keertje thuis te laten logeren. Maar een paard of een pony moet kunnen rennen, eten en spelen met andere soortgenoten en ruimte hebben.
En al die planten in de tuin....stel dat het draad los raakt dan kan hij er zo bij. Sommige planten kunnen heel erg giftig zijn. Of gaat je vader er een hele installatie aanleggen zodat je er stroom op kan zetten? Als dat diertje zich na een poosje gaat zitten vervelen heb je kans dat hij gewoon door de draad heen gaat. Maar jah wat wil je nog horen? Je ouders denken misshien van die dromen gaan vast wel over.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:04

waarom doe je in hemelsnaam de pony een paar uurtjes of 1 keer in de week in de tuin? en de rest op het weiland?
waarom laat je hem niet gewoon 24/7 in het weiland staan? is een stuk goedkoper want om nou voor die paar uurtjes je hele tuin om te bouwen?

edit: en wat is er mis met 2 jaar op de manege stallen? kan je tegen de tijd dat de manege weg moet mooi een goed plaatstje zoeken Knipoog

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:04

Marian_ schreef:
waarom doe je in hemelsnaam de pony een paar uurtjes of 1 keer in de week in de tuin? en de rest op het weiland?
waarom laat je hem niet gewoon 24/7 in het weiland staan? is een stuk goedkoper want om nou voor die paar uurtjes je hele tuin om te bouwen?

edit: en wat is er mis met 2 jaar op de manege stallen? kan je tegen de tijd dat de manege weg moet mooi een goed plaatstje zoeken Knipoog

Op zich is er toch niks mis als je de pony af en toe mee naar huis neemt? Een paard in de tuin is een ander verhaal maar zo'n klein beestje, zie daar niet zo'n probleem in.
Zelf heb ik het geluk dat ik ze aan huis heb staan, met de nodige ruimte. Maar ik kan me voorstellen dat dat de droom is van de meeste paardeneigenaren maar dat het niet voor iedereen is weggelegd. Onze twee paarden hebben voorheen ook in pension gestaan, had ik het ook naar mijn zin maar het is toch veel mooier als je dat allemaal aan huis kan doen, je het kan doen zoals je zelf wil. Dus waarom als je de ruimte thuis eigenlijk niet hebt, zo nu en dan een dagje thuis? Mijn vriendin heeft thuis ook een super mooie stal waar de pony zo nu en dan kan logeren, de kinderen vinden dat helemaal geweldig. Allemaal ieniemienie maar groot voor een shetlander, ik denk 2,5 bij 2,5 en heel knus ingericht. Toch even het gevoel dat je je paardje aan huis hebt. De kinderen rijden er op in de les en kunnen ze hem thuis vast poetsen en verzorgen. Ik denk dat daar niks mis mee is, voor hen is het alleen maar handig.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 01:34

Ik ben blij dat de TS haar mening bij heeft gesteld!

Maar na het lezen van je opmerking over 'goed leren rijden' etc.: allereerst leer je niet goed rijden omdat het op een shet gebeurt. Je moet goede les krijgen om goed te leren rijden.

Ten tweede is het absoluut niet waar dat je met een shet alle problemen wel gehad hebt. Elk paard is anders, en ik denk dat als een shet steigert (hoewel dat ook zeer gevaarlijk is), het toch een tikkie anders is dan wanneer een paard van 1.80 dat doet.

Maar als je nu al 'moeite' hebt met een stukje te moeten fietsen... hoe gaat het dan als je drie keer per dag in regen, storm en vrieskou moet gaan? Tenminste, die indruk geef je mij.

Ik hoop echt voor je dat het lukt met een eigen paardje, vandaar een paar dingen om over na te denken/tips:

1: Als je wilt rijden, heb je dan ook gedacht aan waar je de spullen van je pony moet laten, en waar je stro, hooi en voer gaat laten?

2: Hoe krijg je het stro bij de wei? Hoe krijg je het water bij de wei?

3: Ik weet dat je het wel oplost met je ouders, maar heb je ook gedacht aan de kosten? Als zij het niet willen betalen, hoe ga je dat dan doen? Wettelijk gezien mag je namelijk niet werken, en als je op je 14e mag beginnen is het wettelijk minimumloon geloof ik rond de 2,50 per uur bruto (dus daar gaan nog belastingen vanaf).
Ik zal je de kosten van mijn shet geven, ik hoef voor haar geen stallingskosten te betalen.

Voer:

1,5 balen stro per week a 2,50 pb.
3 balen hooi per week a 5 euro pb
1 pak pavo summerfit koeken a 9,95 per 30 stuk, is afhankelijk van hoeveel je geeft, maar ik kom er ongeveer een maand of twee mee uit (dat is dus heel goedkoop)
1 25 liter zak bijvoer voor in de winter a 27 euro

(ong. 85 euro per maand)

DA en hoefsmid:
bij mij was het ongelukkig, ze kwam meteen al in de draad vast te hangen (schrikdraad) met haar voet, en dat was in de eerste week al een behoorlijke smak geld. Inc onderzoeken etc. meer dan 1000 euri. Daarnaast kwam wat later een tandonderzoek omdat ze het bit niet in wilde, en toen was ik ook weer even zoet.

Verder de inentingen, incl. DA bezoek a 30 euri per keer: 80 euro,
hoefsmid om de 12 weken (maar mijn pony heeft bijzonder goede voetjes): 80 euro (20 per keer)
Wormkuren, twee keer 22 euro, (ik doe om de twaalf weken en kan met een halve spuit per keer toe)

(17 pm)

Daarnaast moest het dak van de stal vervangen worden: 200 euro, maar gelukkig is het maar een redelijk goedkoop dak, voor steen ben je meer kwijt.

Tuigage: laten we dat maar niet mee rekenen, het is moeilijk echt fatsoenlijk tuig te vinden voor een mini!

Als je lessen neemt is het bij ons in de buurt 100 euro voor een tienrittenkaart, elke week één zou dan uitkomen op ongeveer 500 euro.

Zonder problemen per maand: rond de 100 euro, voor één paard, reken maar op 150 tot 175 voor twee, per maand.

Met problemen (voor één paard): ong. 2350 (dat is het probleem als er iets fout gaat, en de DA moet met spoed langskomen om je paard in mijn geval uit beginnende schok te halen)

Voor mij, voor één pony heeft het me nu in totaal, inclusief tuig ongeveer 4000 euro gekost, exclusief stalling, geld om stro en hooi te laten leveren en lessen.

4: Wil je dan één of twee pony's? Ik vind het oneerlijk om een paardje 23 uur moederziel alleen in de wei te laten staan.

5: En als je over een paar jaar uit je pony gegroeid bent, wat doe je dan? Weer verkopen en een grotere nemen?

6: heb je ook gedacht aan dekens, of wil je je pony een gewone wintervacht laten krijgen? In dat geval moet je er ook aan denken dat je in de winter dus minder intensief kunt rijden.

7: als je de hele dag naar school moet, en dan ook in de avond moet werken, hoe pak je het dan aan met je paard? Vaak komen jongere mensen tegen dat ze niet te laat (in het donker, dus dat zou moeilijk worden in de winter) ergens naar toe mogen gaan, helemaal niet in hun uppie, en ook niet met een even oude vriendin.

8: begrijp je ook dat je vaak met het verzorgen van, dus niet met andere leuke dingen doen, al vaak 1 tot 2 uur kwijt bent? Stal uit mesten, hooien, opstrooien etc.

9: waar wil je de mest laten?

Ik bedoel het echt alleen als puntjes om over na te denken na je wat langer meegemaakt te hebben hier.

Mariska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:00

*Niet alle reacties gelezen, eigenlijk alleen pagina 1*

Maar ik verbaas me erover dat jullie een meisje zo aanvallen met de woorden dat 20x 80m te klein is voor een pony.
Wanneer je je pony/paard op een pensionstal of manege hebt staan in een stal van 3x3. En je zou de pony vragen wat die leuker zou vinden, en dan neem ik aan dat er een maatje voor het dier gezocht word. Dan zegt die amen tegen de tuin!

Beetje gezeur dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:02

misschien toch maar eens alles gaan lezen.... Lijst

enneh
iemand slaat zijn paard met een zweep en schopt hem ook nog eens lek met de sporen....dan mag ik mijn paard alleen wel lek schoppen met de sporen...hij heeft het beter als paard 1 Ja

Altijd zo'n lekkere dooddoender..paarden erbij halen die het nog slechter hebben...
Omdat die het slecht hebben, mag ik ook slecht zijn... Nors opkijken