meest gemaakt fout tijdens het verzorgen van je paard/pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

Re: meest gemaakt fout tijdens het verzorgen van je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:17

mijn domste fout(en)

vriendin op vroegere verzorgpony laten tijden (in de zomer) en ik was met een spuitpistool bezig. Ik spoot perongeluk pony nat, die schrok zich te pletter en ging er keihard bokken vandoor! Oeps!

Oud verzorgpaard in de wei zetten met alleen een draadje, en zelf ging ik rijden met de bakdeur open op mijn pony (waar het paard een hekel aan heeft) Paard springt over de draad, en komt zo de bak in gesjeest. Ik keihard weggerend naar stal Ach gut

Niet goed aansingelen, gaan galopperen en er af vallen omdat zadel opeens op de buik hangt!

Buiten gaan rijden, en denken door een plas te draven, blijkt het een sloot te zijn waar je met pony en al inspringt Bloos

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:57

Ik heb een keer een strandrit gemaakt waarbij (in volle rengalop) de singel losschoot...
Heel fijn, ik flikkerde eraf en paard rende keihard de duinen in.

_Nathan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:01

ik ben eens vergeeten dat ik de vlechjes uit mijn ponny {nathan} zijn manen moest halen en dus is nathan {mijn ponny} gaan schuuren en toen zijn mijn pony {nathan} zijn maanen helemaal af geschuurt geworden en dat ziet er echt niet uit Verdrietig

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:07

O ik herriner me er nog 1.

In galop doen of je anky bent en heel raar (voor mijn doen) gaan zitten. Vervolgens even niet op je paard letten (en die wachtte al de hele les op zijn kans) dus 5 sec. later gingen we door de geluidsbarriere en nog 5 sec. later ging ik vliegen... jammer genoeg ging mijn paard niet mee vliegen dus 1 sec. later stortte ik neer.

Resultaat: 1 gebroken arm, 2 ruggenwervels ingedeukt als colablikjes waar je op gaat staan. Tevens een half jaar enkel op een beginnerspaard durven rijden en een half jaar fysiotherapie.

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:11

Juul schreef:
Pony aan het weihek gezet Scheve mond

<ik ook , met fatale afloop Verdrietig

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:12

Barbiietut schreef:
Juul schreef:

<ik ook , met fatale afloop Verdrietig

Nee dat meen je niet, echt?

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:23

Juul schreef:

<ik ook , met fatale afloop Verdrietig[/quote]

Nee dat meen je niet, echt?[/quote]

jep helaas wel..
hij stond bekend om zulke grapje en hij ´schrok´, en na 2x ´schrikken-stijgeren´ trok hij het hek los en is er mee aan de haal gegaan.
1e arts zei dat alles goed kwam, 2e vond t beter dat we m in lieten slapen..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:24

jeetje wat verschrikkelijk!

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:39

Deur van Des(me paardje dus) niet goed dicht gedaan. Bloos

Zijn verzorger(toen dan)
Hem vastzetten aan ze staldeur met ze hengsteketting nog om ze neus
Gevolg: Des ging steigeren trok ze staldeur uit de scharnieren gelukkig schrok hij daar zo van dat hij bleef staan
Maar wil niet weten wat er gebeurt zou zijn als die weg ging rennen. Verdrietig

En een domme fout van de hoefsmid
Gaan schreeuwen terwijl hij ze voet nog vast had omdat die stil moet blijven staan.
Hij schrok daar zo van dat die ging steigeren en bokken gaf de hoefsmid een trap door het bokken
door het steigeren ging ze touw los en weg paard. Knipoog
Laatst bijgewerkt door D_Desteny op 30-01-08 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:48

op wedstrijd.... met witte geleende rijbroek op net geteerd hek gaan zitten Koe

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:01

tijdens pony opzadelen teugels over het hoofd en dan hoofdstel aan lleen voor het hoofdstel aanwas was pony ervandoor met hoofdstel tusen der benen. (gelukkig wel in de wei) hoofdstel kapot.

2 vanwege slecht weer snel opschieten box opstrooien gauw buitendeur even dichtdrukken met gedachte doe ik traks wel goed dicht. dan paard naar binnen(vina andere deur) en dan naar huis gaan volgende ochtend worden gebeld dat je paard weg is. en uiteindelijk op de manege(vlakbij) staat en snachts door de politie met behulp van eigenaar manege is gevangen omdat ie losliep)

de voorstang van de trailer niet in vergrengeling gedaan dus moesten remmen paard schiet naar vorden en stang schiet open paard bang in de trailer.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:07

Paard even met hoofdstel om laten grazen op buitenrit. Paard stapt op de sperriem (die had ik even losgedaan) en de sperriem knapt, maar ook de naden bakstukken knapten. Bloos Gevolg, het hele hoofdstel naar de Filistijen. Misschien is dat wel een van de redenen dat ik nu bitloos rijd, heb je geen sperriem meer. Clown

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:13

wel eens vergeten te voeren op een ochtend.

en inderdaad glansspray in de manen spuiten en daarna manentrekken! **DOM**

paard even loslaten bij het afzadelen, waardoor die begon te schuren aan zijn been en toen op de teugel ging staan.
baai baai hoofdstel..

floor_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:47

Tijgertje86 schreef:
Paard even met hoofdstel om laten grazen op buitenrit. Paard stapt op de sperriem (die had ik even losgedaan) en de sperriem knapt, maar ook de naden bakstukken knapten. Bloos Gevolg, het hele hoofdstel naar de Filistijen. Misschien is dat wel een van de redenen dat ik nu bitloos rijd, heb je geen sperriem meer. Clown

bij mijn verzorgpony schoot het boven het bakstuk en de frontriem kapot Clown

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:57

Ja, en daar sta je dan in het bos. Ik kon mezelf wel voor de kop slaan. Haha!

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:07

Mijn grootste fout..

Voor mijn stal (2,5 meter ofzo) ligt een sloot, niet met een natuurlijke slootkant, maar het beton hou ineens op en daar is sloot Knipoog
Met de stal in lopen ging het altijd goed, dus nooit aan gedacht er een hek voor te zetten...
Totdat winston een keer niet z'n stal in wilde, dus ik trok aan het halster, hij liep achteruit. En met m'n domme hoofd ging ik toen nóg harder trekken, waardoor hij achteruit liep zonder te door te hebben waar en liep hij zo achteruit de sloot in...
En het handige was ook, je kon heel moeilijk daar komen met een trekker of iets (sloot is bijna helemaal ingebouwt met schuren) dus heb winston een stuk moeten verplaatsen terwijl hij vast zat in de modder. En na anderhalf uur (!) hebben we hem er met behulp van de brandweer en een buurman met trekker met voorlader uit de sloot kunnen tillen. filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=2nkdG-5LXyY

En wat daaraan ook nog fout ging, je moet nooit in de stress raken Knipoog Dat is makkelijker gezegt als gedaan!
Winston bleef gelukkig wel heel rustig Lachen

Daar is meteen een tijdelijk hek neergezet, en nu staat er een heel mooi, stevig hek!
Laatst bijgewerkt door _Emm_ op 30-01-08 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:09

oeh dat lijkt me best eng ja.
Bij ons zat er eens een belgenveulen in de sloot, en net toen de brandweer kwam om hem eruit te halen ging hij er zelf uit. Vork

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:12

Dat is nog makkelijk Knipoog winston zat met z'n hele achterbenen vast in de bagger... blegh
Hij is daarna wel door de brandweer schoongespoten (met zacht straaltje) Knipoog

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:13

wat bijft hij braaf!
geweldig zeg!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:14

_Emm_ schreef:
Dat is nog makkelijk Knipoog winston zat met z'n hele achterbenen vast in de bagger... blegh
Hij is daarna wel door de brandweer schoongespoten (met zacht straaltje) Knipoog

haha dat scheelt weer poetsen dan Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:27

Een paar van mijn fouten:
* Pony afzadelen in de wei (met mijn toenmalige westernzadel) en eerst de voorsingel los maken, om vervolgens een totaal paniekerde pony aan de hand te hebben met een zadel ondersteboven op zijn lendenen.. Bloos

* Door een groot ijzeren hek willen, dit liet ik te snel dicht gaan waardoor de achtersingel van mijn westernzadel tussen de heksluiting bleef steken, toen heeft mijn pony een gat in het zadel getrokken.

* Pony uit de wei halen om te gaan rijden met een vriendin (ik had haast) en de helf van de kudde waarin hij staat laten ontsnappen... Ze staan dan gelukkig in een afgesloten gangencomplex tussen de weiden in, heb wel nog een half uur nodig gehad ze allemaal er in te krijgen. Sigaar

* Op een 3,5 jarig stukje elastiek in de sneeuw gaan rijden zonder zadel en cap.. (was op vakantie had niet op rijden gerekend, maar die vriend vroeg dat enja daar zeg ik geen nee op) En dan verwachten dat zo een jong paardje niet jolig wordt van sneeuw om vervolgens na een sessie hoge bokken op je hoofd te vallen. Gelukkig valt sneeuw heerlijk. (je zakt er zo lekker in weg Vingers aflikken ) Als het op asfalt was gebeurd waren de gevolgen veel minder geweest denk ik!

En dat zijn er nog maar een paar uit mijn grote verzameling fouten! Bloos

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:29

Lara_Silver schreef:
* Pony uit de wei halen om te gaan rijden met een vriendin (ik had haast) en de helf van de kudde waarin hij staat laten ontsnappen... Ze staan dan gelukkig in een afgesloten gangencomplex tussen de weiden in, heb wel nog een half uur nodig gehad ze allemaal er in te krijgen. Sigaar

Haastige spoed is zelden goed! Vork

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:35

X
Laatst bijgewerkt door tyleysmiley op 03-09-24 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:40

Je paard op de wasplaats hebben staan, wassen. En naar de menles gaan! Een uurtje later was ik terug van menles, en stond ze er nog stees hihi. Doe ik écht nooit meer!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:49

Miss_Malfoy schreef:
Lara_Silver schreef:

Haastige spoed is zelden goed! Vork

Inderdaad! Ik merk dat iedere keer als ik een greintje haast in me heb het gewoon gegarandeerd fout gaat.. Tong uitsteken