Stalgeld omhoog vanwege prijsstijging stro??!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arjen2

Re: Stalgeld omhoog vanwege prijsstijging stro??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 16:02

voor degene die het cijfermatig willen weten dit kost een paard voor een pensionstal in ieder geval per maand ( inkoop )

6 pakken vlas a € 6.25 = 37.50 ( incl leeghalen dus)
2 zak brok a € 8.10 = 16.20 ( silo is iets goedkoper )
3/4 baal kuil ( 400kg) = 26.25
afvoeren mest = 8.00
water = 1.00 ( ongeveer 900 liter pm )
----------
totaal € 88.25

* voor pony's is het iets goed koper want die gebruiken minder van alles

we hebben het hier dus puur over inkoop van de eerste behoefde voor het paard en tellen bijv rente, brandstof ( bak slepen ), bouwen stallen, elektra ( bakverlichting etc), arbeids loon etc etc niet mee.

natuurlijk zullen er her en der kleine verschillen zijn maar bedenk ook dat een pensionstal niets heeft aan 1 pak vlas of aan 100 kilo brok cq 6 kuil baaltjes,hij zal er heel veel in 1 keer moeten kopen en dus al dat geld ook voor moeten schieten Knipoog

van wat overblijft moet dus de arbeid en de bijkomende kosten worden betaald, ik geef het je te doen elke dag mesten, voeren, paarden naar buiten en weer naar binnen, bakje slepen ach noem het maar op en natuurlijk 7 dagen per week !

Het is dan ook niet vreemd dat de kosten voor stalling van je paard steeds duurder wordt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:50

Mijn paard eet echt geen 2 zakken brok per maand hoor Haha!
Maar goed, je berekening is lang niet compleet. Je zou sowieso ook de kosten voor de accomodatie nog mee moeten nemen.
En de kosten zijn ook niet overal hetzelfde. Veel dingen zijn hier in het oosten goedkoper dan in het westen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:07

En wat te denken van de prijs van de pulp?
Schrok me echt een ongeluk!!
Betaal er nu 9 euro per zak voor Wow!

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 20:31

playboysches schreef:
heb vandaag ook te horen gekregen dat het stalgeld weer omhoog gaat. is dit jaar al met 10 euro verhoogd en wordt vanaf 1 januari met nog is 15 euro verhoogd.
ga nu dan 235 euro betalen per maand (moet wel zelf mesten)
de reden hiervoor is dat stro, hooi en biks veel duurder is geworden en de stal waar ik sta nu het stro uit polen haalt. dit is wel slechtere kwaliteit (valt gelijk uit elkaar en is grijs i.p.v. geel) maarja de paarden staan in elk geval wel op een dik pak sto.
tuurlijk is het balen dat het stalgeld omhoog gaat, maar ik snap het natuurlijk ook wel met al die prijsstijgingen.

Zo te lezen in je profiel sta je op dezelfde stal als als ik met mijn paard.
Wees maar blij dat je niet in de luxe boxen staat deze gaan nu €365,- betalen per 1 januari.
Ik ga van €250,- naar €265,- toe straks.
Aan de ene kant kan ik het wel begrijpen dat door het dure stro en biks de prijs omhoog gaat, maar aan de andere kant ik sta dus in een uitloopstal waar je zelf moet uitmesten. En dan betaal je daarvoor dus €265,-. Terwijl stal dus mijn paard en vele andere niet hoeft uit te mesten.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 20:35

@ Arjen2, sorry hoor maar ik kan voor 88 euro mn paarden niet eens aan huis houden haha!

mn e-pony die met pensioen is en dus weinig brok eet en in een inloopstal staat en dus weinig stro verbruikt wel ja, maar de andere paarden dus écht niet

voer gewoon subli sport brok, maar die kost helaas alweer een heel tijdje meer dan 8 euro per zak...
heb hooi met een grote voorraad ingekocht maar ook dat is allang niet meer wat t vroeger kostte...

zit voor een groot paard al snel rond de 100-120 euro per maand, en dan heb ik nog niets geks gedaan en verbruik ivm rubber matten amper stro
wel voer ik zo goed als onbeperkt hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 20:45

Dat red ik ook niet, 88 euro
Heb dan wel hooi ipv kuil. En dat voer ik zoveel ze op kunnen.
En brok krijgen ze niet eens zoveel, maar zit ook tussen de 100 en 120 euro Lachen

En dan tel ik geen onderhoud van bak, weide, draad enz enz
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-07 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 20:47

Er heeft al een keer een rekensommetje ergens gestaan, weet niet of het in dit topic was of ergens anders. Wat de meeste mensen inderdaad vaak vergeten, is dat er ook een aantal vaste lasten zijn die toch enigszins doorberekend moeten worden, bijvoorbeeld: rente en afschrijving + onderhoud van stallen, rijbanen en weide, opslag voor hooi/stro/mest.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:27

sabje19 schreef:
playboysches schreef:
heb vandaag ook te horen gekregen dat het stalgeld weer omhoog gaat. is dit jaar al met 10 euro verhoogd en wordt vanaf 1 januari met nog is 15 euro verhoogd.
ga nu dan 235 euro betalen per maand (moet wel zelf mesten)
de reden hiervoor is dat stro, hooi en biks veel duurder is geworden en de stal waar ik sta nu het stro uit polen haalt. dit is wel slechtere kwaliteit (valt gelijk uit elkaar en is grijs i.p.v. geel) maarja de paarden staan in elk geval wel op een dik pak sto.
tuurlijk is het balen dat het stalgeld omhoog gaat, maar ik snap het natuurlijk ook wel met al die prijsstijgingen.

Zo te lezen in je profiel sta je op dezelfde stal als als ik met mijn paard.
Wees maar blij dat je niet in de luxe boxen staat deze gaan nu €365,- betalen per 1 januari.
Ik ga van €250,- naar €265,- toe straks.
Aan de ene kant kan ik het wel begrijpen dat door het dure stro en biks de prijs omhoog gaat, maar aan de andere kant ik sta dus in een uitloopstal waar je zelf moet uitmesten. En dan betaal je daarvoor dus €265,-. Terwijl stal dus mijn paard en vele andere niet hoeft uit te mesten.

ja wij staan denk ik idd op dezelfde stal, al weet ik denk ik niet wie je ben
Bloos
ja gelukkig sta ik niet in die luxe stallen, dat zou ik helemaal niet kunnen betalen. ben 19 en betaal me paard helemaal zelf, dus dat gaat me nooit lukken.
235 euro voor zelf mesten, zelf buitenzetten en binnenhalen vind ik best veel geld eigenlijk. ook krijgt mijn paard maar een handje biks en voor de rest eigen voer.
ik vind dat ze dan op ze minst de stapmolen gratis kunnen maken voor iedereen..
hoe zit het eigenlijk met de mensen die eigen hooi voeren? volgends mij moeten die ook gewoon de volle mep betalen.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:02

playboysches schreef:
ja wij staan denk ik idd op dezelfde stal, al weet ik denk ik niet wie je ben Bloos
hoe zit het eigenlijk met de mensen die eigen hooi voeren? volgends mij moeten die ook gewoon de volle mep betalen.

Ik heb jouw ook inderdaad nog nooit gezien. Haha!, maar dat krijg je met ruim 300 paarden op 1 stal.
Die mensen betalen dezelfde prijs als iedereen. Hetzelfde geld voor mensen die eigen voer geven. Eigenlijk zouden die mensen korting moeten krijgen.
Je betaald zo eigenlijk gewoon dubbel. Terwijl je het hooi en voer niet van stal gebruikt.

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:12

Ik betaal 210 voor een stal voor een paard, maar nog wel jong is net met 10 omhoog gegaan dus was eerst 200. Voor mij word het wel iets duurder als ze eenmaal uitgegroeit is dan moet ik 230 betalen maar dat is de normale prijs voor paarden hier op stal. Verder gaan we niet omhoog in de stalprijs. Al heb ik wel begrepen dat er tussen april en juni proplemen zullen komen met stro, omdat het dit jaar de oogst zo slecht was. Gaan ze er vanuit dat veel stallen in de problemen komen met stro en dat er niets meer is. Dit heb ik van horen zeggen. Het moet dan uit de opslag komen of uit het buitenland.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:14

wij gaan ook omhoog we betalen nu 135 en gaan naar 155 euro p.m

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:11

marije85 schreef:
Al heb ik wel begrepen dat er tussen april en juni proplemen zullen komen met stro, omdat het dit jaar de oogst zo slecht was. Gaan ze er vanuit dat veel stallen in de problemen komen met stro en dat er niets meer is. Dit heb ik van horen zeggen. Het moet dan uit de opslag komen of uit het buitenland.

Veel stro komt nu al uit het buitenland en ik heb al begrepen dat dierentuinen nu al te kort hebben aan stro en ipv stro al hooi gebruiken als bodembedeking....
Mijne staat gelukkig op vlas dus als er te kort komt aan stro heb ik daar geen last van, maar is wel balen voor degenen die wel i=op stro staan of stro bijvoeren...

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:13

vlas is ook een groot probleem. moet ook al uit het buitenland worden gehaald en is ook al gestegen in prijs.

JWK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:46

Rond deze tijd komt er weer veel stro van het land. Dit zal de prijs evengoed niet doen dalen ben ik bang.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:54

'k Weet niet waar je woont, maar het stro is toch echt al een paar maand van het land hoor!

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:17

Ik hoorde van Majors eigenaatr dat de prijs bij ons ook met 20 euro omhooggegaan is.

Arjen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:45

Renske_ schreef:
@ Arjen2, sorry hoor maar ik kan voor 88 euro mn paarden niet eens aan huis houden haha!

mn e-pony die met pensioen is en dus weinig brok eet en in een inloopstal staat en dus weinig stro verbruikt wel ja, maar de andere paarden dus écht niet

voer gewoon subli sport brok, maar die kost helaas alweer een heel tijdje meer dan 8 euro per zak...
heb hooi met een grote voorraad ingekocht maar ook dat is allang niet meer wat t vroeger kostte...

zit voor een groot paard al snel rond de 100-120 euro per maand, en dan heb ik nog niets geks gedaan en verbruik ivm rubber matten amper stro
wel voer ik zo goed als onbeperkt hooi.

Ik schreef ook wat het MINIMAAL kost Knipoog en het hetzelfde stukje schreef ik ook dat ik dus geen rekening had gehouden met rent en afschrijving, onderhoud ed. Knipoog

Wij hebben zelf een pensionstal, ik schreef dit stukje dan ook omdat ik hier toch wel heel veel paarden bezitters zie klagen over de prijsstijging alsof de stalhouder er wat aan kan doen dat de grondstoffen veel duurder zijn geworden.....

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:02

Bij ons is het ook hoger geworden. vandaar dat veel mensen weggaan nu!! Ach gut

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:26

ik ben het er mee eens..
onze stalhuur is ook meteen omhoog gegaan..
de stal eigenaren hebben eerst lang gezocht naar toch zo mooi en goedkoop mogelijk stro maar toch is er 10 euro bovenopgekomen
ik betaal nou 180 .. het is gewoon niet anders de oogst is gewoon bar slecht ..
en als ze niet verhogen snijden ze zichzelf diep in de vingers

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:11

PrinsesJ schreef:
ik ben het er mee eens..
onze stalhuur is ook meteen omhoog gegaan..
de stal eigenaren hebben eerst lang gezocht naar toch zo mooi en goedkoop mogelijk stro maar toch is er 10 euro bovenopgekomen
ik betaal nou 180 .. het is gewoon niet anders de oogst is gewoon bar slecht ..
en als ze niet verhogen snijden ze zichzelf diep in de vingers

ik vind nou niet echt dat jij erg veel betaald Knipoog

als je leest watvoor bedragen er neergezet worden is jouw stalgeld een schijntje! Knipoog
ik betaal 190 euro en dat is hier in de regio ook een redelijk laag bedrag.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:12

Ik heb niet alles gelezen maar volgens een boek "Pleidooi voor het paard" is het niet wettig om een prijsverhoging door te voeren om deze reden, tenzij het van te voren in een stallingsovereenkomst is vastgelegd.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:45

Ach wij betalen alleen kale stal huur en hooi/kuil. Bak slepen wordt inmiddels wat vaker gedaan maar krijgen we ook snel te horen dat dat teveel brandstof kost. Maar we betalen wel kaal 150 euro.. En tjah die extra stallen, die wilde hij zelf bouwen om meer te vangen hoef ik imo niet aan mee te dokken.

Het wordt gewoon weer een elite sport.. De 'normale' mens kan het straks gewoon niet meer betalen.

edit; vind het wel de ideale oplossing tegen gezeur.. eigen stro en biks betalen naar gebruik.. Kan je het zelf zo goedkoop of duur maken als je wil en als nodig is natuurlijk

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:04

runningkawa schreef:
Dat red ik ook niet, 88 euro
Heb dan wel hooi ipv kuil. En dat voer ik zoveel ze op kunnen.
En brok krijgen ze niet eens zoveel, maar zit ook tussen de 100 en 120 euro Lachen

En dan tel ik geen onderhoud van bak, weide, draad enz enz

mmm, ik betaal hooguit 50 euro de paard per maand, onbeperkt hooi + inloopstal (eigen stukkie grond)
Ik ga over op voordroogkuil, en ik verwacht dan 30 euro per paard per maand kwijt te zijn
Maar inderdaad onderhoud bak (extra zand), draad, opknapwerkzaamheden (verf bijv. hout en etc) van de loods (= inloopstallen) niet meegerekend, maar ja, je kan dit zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt natuurlijk.

Maar desondanks kan ik 4 tot 5 paarden houden voor de bedragen die hier genoemd worden Cool.
Amai, wat een hoop centen voor 1 paard....

closetoandre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:33

de prijs van stro is gestegen net als vlas

closetoandre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:34

dus kosten van onderhoud ook