Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:36

Ja, stal ondeugden leren ze nooit op de wei.
Paarden beginnen daarmee omdat ze zich helemaal kapot vervelen...

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:36

TS: het is een keuze tussen egoisme en paardenwelzijn Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:42

Mijn paard heeft last van aandachtsweven. Zogauw hij mij aan ziet komen dan gaat hij bij het hek staan ja-knikken. Dan wil hij aandacht en aan de gang. Ik kan dus niet rustig bij de paarden gaan zitten kijken en niets doen. Ik moet altijd met of rondom hem bezig zijn. Heel vervelend. Heeft in de opfok altijd buiten gelopen en bij ons staat hij ook bijna nooit in zijn stal, behalve met heelslecht weer of extreem dazenweer. Hij eist gewoon mijn aandacht, wil dat ik met hem bezig ben.....

Ga ik weg en kijk ik bij ons vanaf het terras tussen de bomen naar hem als hij me niet zien kan, dan gaat ie gewoon weer verder knabbelen aan zijn hooi Rolleyes

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:48

Laat ik me ook maar eens in deze discussie mengen.
Mijn paard heeft jaren in een stal met uitloop gestaan en zomers weidegang. Daarna 2 jaar lang dag en nacht op het land en nu staat ie op een stal met paddocks voor een paar uur per dag. Waarom ik ben gewisseld? Omdat mijn paard buiten vaak erg vervelend is en ik een goede bak wilde hebben, zodat ik nog normaal kan gaan rijden.

Verder heeft mijn paard slechte hoeven en vaak is het land hier in de buurt slecht, zodat de hoeven van mijn paard nog slechter worden. Niet dat ik het mijn paard niet gun, maar puur omdat ik goede hoeven*no feet no horse* belangrijker vindt als uren in het land staan en de hoeven vernagelen.

Daarnaast ben ik me goed bewust van het feit dat paarden genoeg beweging en contact onderling nodig hebben. Mijn paard staat op eens stal waar de hele dag dingen te zien zijn, hij heeft contact met andere paarden en staat een aantal uur(zo'n 3 uur per dag) los in de paddock. Hij staat wel alleen in de paddock, maar kan wel contact maken met andere paarden. Daarnaast krijgt hij dagelijks beweging.

Mensen die geen weidegang kunnen bieden geen paard mogen houden..nee ben ik het niet mee eens. Wel ben ik van mening dat paarden genoeg lichamelijke contact moeten hebben(dagelijks) en genoeg beweging. Ook moeten paarden de mogelijk hebben om met elkaar te spelen en gek te doen. Maar of daar persee weidegang voor nodig is. Liever wel, maar niet overal in NL kan men dat bieden.
Ik heb daarnaast ook dan liever mensen die hun paarden in paddocks zetten, dan mensen die hun paard maar in het weiland zetten en er niet naar omkijken..tsja wat is dan 'beter??'

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 02:30

_Lisanne schreef:
Ik heb geen idee, maar ik rij al zo'n 5/6 jaar over die weg en heb die pony het áltijd zien doen. Hij zal het daar voor vast in zn stal aangeleerd hebben, maar dag en nacht wei is voor deze pony dus ook niet perfect.

Hij zal dit echt niet op de wei hebben geleerd. Dit is dus waarschijnlijk uit zijn verledentijd en het is helaas bijna onmogelijk om het weer af te leren. Helaas heeft hij een slechte gewoonte over gehouden aan zijn stal tijd maar mag hij gelukkig nu wel van een wei genieten.
Op de manege waar ik les geef staat ook een paard 24/7 op de wei en dat is ook een kribbebijter. Hij doet het zelfs als je op hem rijdt en even stilstaat. Hij is zo ver hierin gevorderd dat hij nergens meer op hoeft vast te bijten om lucht te zuigen. Dit paard is een ex-renpaard en heeft zijn eerste jaren dus alleen maar op stal en op de renbaan doorgebracht.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 02:44

roosje84 schreef:
Mijn paard heeft jaren in een stal met uitloop gestaan en zomers weidegang. Daarna 2 jaar lang dag en nacht op het land en nu staat ie op een stal met paddocks voor een paar uur per dag. Waarom ik ben gewisseld? Omdat mijn paard buiten vaak erg vervelend is en ik een goede bak wilde hebben, zodat ik nog normaal kan gaan rijden.

Verder heeft mijn paard slechte hoeven en vaak is het land hier in de buurt slecht, zodat de hoeven van mijn paard nog slechter worden. Niet dat ik het mijn paard niet gun, maar puur omdat ik goede hoeven*no feet no horse* belangrijker vindt als uren in het land staan en de hoeven vernagelen.

Daarnaast ben ik me goed bewust van het feit dat paarden genoeg beweging en contact onderling nodig hebben. Mijn paard staat op eens stal waar de hele dag dingen te zien zijn, hij heeft contact met andere paarden en staat een aantal uur(zo'n 3 uur per dag) los in de paddock. Hij staat wel alleen in de paddock, maar kan wel contact maken met andere paarden. Daarnaast krijgt hij dagelijks beweging.

Mensen die geen weidegang kunnen bieden geen paard mogen houden..nee ben ik het niet mee eens. Wel ben ik van mening dat paarden genoeg lichamelijke contact moeten hebben(dagelijks) en genoeg beweging. Ook moeten paarden de mogelijk hebben om met elkaar te spelen en gek te doen. Maar of daar persee weidegang voor nodig is. Liever wel, maar niet overal in NL kan men dat bieden.
Ik heb daarnaast ook dan liever mensen die hun paarden in paddocks zetten, dan mensen die hun paard maar in het weiland zetten en er niet naar omkijken..tsja wat is dan 'beter??'

Weet je wat nog erger is? Mensen die hun paard op stal gooien en er niet meer naar om kijken. Ik heb ook op maneges gestaan vroeger en het kwam maar al te vaak voor dat mensen de hele week niet kwamen op dagen en het paard dus de hele week in zijn stal stond opgesloten.
Wie heeft het hier eigenlijk over mensen die hun paarden in de wei gooien en er niet meer naar omkijken?
Je kunt een paard op de wei net zoveel aandacht geven en verzorging bieden als een paard die op stal/paddock staat. Het is zelfs zo dat als je besluit een dagje niet te rijden dit lang niet zo erg is als een bij een paard op stal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 07:51

roosje84 schreef:

Vernagelen? Dat doet een smid toch heeft niets met het land te maken Vork
Ik ben er van overuigd dat juist lekker buitenstaan goed is voor de voeten. Het stimuleert de bloedsomloop, het hoefmechanisme werkt en bovendien heb je dan geen last van die zure uit urine etc. Natuurlijk moet je ze niet dag en nacht in de modder zetten maar op een droog stuk.

roosje84 schreef:

Wat mij blijft verbazen is dat iedereen steeds denkt dat de stelling is dat mensen die geen weidegang kunnen bieden geen paard mogen houden. Er is iemand die dat geroepen heeft maar de meeste mensen in dit topic zeggen dat een aantal uur per dag (dus niet 24/7 wat ook vaak ineens geroepen wordt) in weiland of paddock ook wel oke is.

Die laatse zin, van die quote, geldt natuurlijk voor alle paarden waar niet naar omgekeken wordt of ze nu op stal staan in het land. Al denk ik dat een stalpaard dan nog slechter af is..

Paarden beginnen overigens vaak met luchtzuigen door maagproblemen. Teveel krachtvoer en te weinig ruwvoer.. Om van het onaangename gevoel af te raken gaan ze luchtzuigen en ontdenken dat ze een heerlijke shot endorfines krijgen. Eenmaal ontdekt blijven ze verslaafd aan dat shot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 08:00

Roosje84, slechte hoeven kan een oorzaak zijn van slechte voeding of een slechte bekapping. Als een paard verkeerd op zijn hoeven staat, wordt bv de hoefwand zwak en brokkelt dan af. Ik zou eerder bij gaan voeren om sterke hoorngroei te gaan krijgen dan te denken dat weidegang de hoeven verpest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 08:02

Yamcha schreef:

Ook op de wei kunnen ze zich gaan vervelen en zijn er ondeugden. Steeds heen en weer lopen zie je vaak genoeg, omheiningen slopen. Deze paarden staan dan alleen. Sommige paarden staan alleen maar buiten en zijn alleen en daar wordt niks mee gedaan, die gaan zich ook kapot vervelen. Maar of dat gezien wordt.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:44

om een paard/pony mentaal happy te houden moeten ze dagelijks buiten komen,gewoon in wei dus.
ik woon ook in randstad en er zijn voldoende mogenlijkheden voor stalling MET weidegang,gewoon verder doorzoeken dus!!

het zijn vaak de *****sterren stallen die geen of zeer beperkt weidegang hebben,maar ook de dure sportpaarden gun ik paar uurtjes vrij/los.

ik heb een hekel aan die ''dure'' stallen,ik ga er nooit staan Knipoog

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:08

Nou mijn paard zou je niet 24/7 pd op stal moeten laten staan. Vind ie niet zo leuk. Ze komen bij ons een aantal uur pd buiten. Nu staan ze van half 12 tot 4 uur ofzo buiten, en als het lekker weer blijft vanavond (geen onweer oid) dan gaan ze van 6 tot half 9 weer buiten. Maar in de winter word het gehalveerd (trouwens die winters van tegenwoordig pff) Toen het eerder sneeuwden enzo kwamen ze maar een paar uurtjes buiten anders vertrappen ze het hele land, maar trouwens met die winters van nu staan ze overdag gewoon buiten van 12 tot 4 en savonds niet.

Onze paarden gaan wel altijd graag op stal, ze komen vaak in vol galop naar me toe als ik het draad open doe, dus ik neem aan dat onze paardjes zo gelukkig zijn Haha!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:12

Maar als je je paard dan in een paddock van 10x10 meter zet... dat vind ik net zoiets als een ruime box...

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:14

Wat jullie doen is jullie keus, ik zou persoonlijk zelf geen paard houden als er geen weidegang is. En dan bedoel ik niet 2/3 uurtjes, maar minstens de gehele dag.

Mijn eigen paard staat dag en nacht op de wei, met een schuilstal. Ze vermaakt zich prima en ikzelf zou het mijn paard niet aandoen om de hele dag of nacht op stal te staan, ik denk dat ze echt gek zou worden.

Is er geen stal met weidegang? Dan zou ik OF geen paard houden, OF toch doorzoeken, dan maar wat verder rijden.

lyndsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:15

ik vind weidegang ook erg belangrijk, of een paddock. ik vind 24/7 in de wintertijd te veel van het goede dan vind ik het wel een prettig idee dat ze savonds rond uurtje of 6 lekker naar binnen gaan en droog in het stro kunnen slapen. maar minstens 8-10 uur weidegang is een vereiste.

ik heb enkele jaren geleden de fout gemaakt om naar een manege te verhuizen(huidige pensionstal was failliet) en verkeek me aan de mooie binnenbak en solarium etc. ik vroeg toen aan de manegeeigenaar komen ze iedere dag buiten? "ja iedere dag,of het moet slecht weer zijn" achteraf bleek dit dus allemaal een leugen te zijn en kwamen ze 1x in de week de wei op. (een paard kan niet zeggen "ik ben vandaag niet buiten geweest")
met de dag zag ik hem ongelukkiger worden en meer onhandelbaar met rijden, na 3 weken was ik vertrokken en voelde me erg schuldig tegenover mijn paard.als ik een pensionstal zoek kijk ik eerst naar weidegang de rest is bijzaak, een paard koop "jij"een paard kiest niet jou.. dus vind ik dat je het leven van je paard zo goed mogelijk moet maken.. jij kiest voor die manege met alle luxe , een paard staat veel liever bij een boer met wei (al is het er een rotzooi bij wijze van spreken).. dat zien die dieren niet Knipoog

ik rij nu ook ruim een half uur naar mijn stal, tis ver rijden maar het welzijn van mijn paard staat voorop dan maar een stukje verder rijden Ach gut

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:20

Ik heb ook op een stal gestaan waar maar 1 uur per dag weidegang is. Je had wel een paddock waar je je paard los kon gooien en ik wandelde veel met d'r. 's Zomers ging ze 6-8 weken met een paar andere paarden het land op. Dan werd ze ook niet bereden. Dus een stal die geen weidegang kan bieden vindt ik dus niet per definitie slecht.
En de uitspraak dat als je je paard geen weidegang kan bieden je geen paard moet houden vindt ik een beetje onzin.

De stal waar ik nu sta heeft wel weidegang, maar de bakken zijn bijv weer een heel stuk slechter. Dus alles heeft zijn voor en nadelen. In de winter is er geen weidegang.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:21

Ik vind ook dat kinderen buiten horen te spelen. Mogen dan alle mensen die op een flat wonen geen kinderen 'houden'? Die kinderen kunnen ook maar beperkt buiten hoor.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:24

Amen Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:24

Wat ik eigenlijk wel interessant vind om te weten, maar waar waarschijnlijk geen cijfers van zijn:

- maximale leeftijd
- blessures
- aard van de blessures
- sportprestaties
- gedrag (ook "ongewenst")
- gewicht

En zo zijn er nog wel een paar dingen te bedenken en dat vergeleken tussen "stalpaarden" en "weidepaarden".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:32

Dat zou idd razend interessante info zijn. Wellicht heeft iemand daar informatie over?
russel schreef:
Yamcha schreef:

Ook op de wei kunnen ze zich gaan vervelen en zijn er ondeugden. Steeds heen en weer lopen zie je vaak genoeg, omheiningen slopen. Deze paarden staan dan alleen. Sommige paarden staan alleen maar buiten en zijn alleen en daar wordt niks mee gedaan, die gaan zich ook kapot vervelen. Maar of dat gezien wordt.

Een paard moet sowieso met andere paarden staan idd. Sociaal contact is een must voor een paard. Ik was me er even niet van bewust dat er ook paarden zijn die alleen buiten staan... Bloos kan me dan idd voorstellen dat ze dan ook allerlei ondeugden onwikkelen...
Zal wederom alles met verveling te maken hebben...

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:43

bij mij op het werk staan de sportpaarden altijd op stal. Eigenlijk vind ik dit niet normaal. Alleen puur omdat ze hoefijzers hebben en elkaar kunnen verwonden.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:49

Hier op de manege is wèl weidegang, maar enkel op zondag staan ze buiten als er geen lessen zijn Verdrietig
Ze kunnen ze toch desnoods ook 's ochtends vroeg buiten zetten, als de lessen bijv. om 10 uur beginnen? Lijkt mij Knipoog [Gaat dan alleen over maneges die over weidegang beschikken.]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:57

Bij de manege waar ik werkte stonden de sportpaarden ook gewoon buiten. Alleen dan wel in paddocks, met 2 of 3 bij elkaar. En die hadden ook ijzers. Maar die kwamen ook echt wel 8-10 uur buiten.
Het eerste wat we 's ochtends deden, was paarden naar buiten, en het laatste was paarden naar binnen. Ik begon 's ochtends om half 8, en 's avonds om 6 uur (was nogal variabel) was ik klaar. Staan ze toch zo'n 10 uur buiten.

De pony's stonden van april tot oktober 24/7 in het land, 's winters in een grote uitloopstal met een grote paddock. Als er dan les was, haalden we ze uit de wei, of de paddock en na de les er weer in.

Manegepaarden hetzelfde, stonden ook in een grote loopstal met een grote paddock. Met een gedeelte met een harde ondergrond en een gedeelte met dik stro, konden ze ook liggen.

Manegepony/s en paarden kunnen best heel veel buiten komen, hoor. 't Is net hoeveel een manege er voor over heeft. En ja, het lesgeld is dan wat meer, maar dat moet de klant er dan maar voor over hebben, als ze op paarden willen rijden, die een 'paardwaardig' leven leiden.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:06

De manege pony's hier gaan elke dag zo'n 1 a 2 uur met zn alle los in een hele grote losgooibak.
De paarden volgens mij ook, of iig 3 keer per week.
Verder zijn er verzorgsters voor de pony's en paarden die ze dus poetsen en verder lopen ze natuurlijk in de lessen.

De manege paarden gaan met zn per 3 paarden 2 weken naar de wei waar ze vakantie hebben.
De pony's gaan met zn 10e tegelijk en hebben dan ook 2 weekjes vakantie. Verder is er elk jaar een ponykamp waar de meeste pony's mee gaan, daar staan ze ook dag en nacht buiten en rijden ze lekker in het bos Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:09

1 a 2 uur vind ik eigenlijk te weinig, ik vind 8-10 uur perdag wel het minimum eigenlijk... maar goed je hebt ook manegepaarden die nooit buiten komen...

Die vakanties vind ik eigenlijk helemaal niet zo goed, paarden houden er niet van als hun dagelijkse routine anders wordt... paarden zijn gewoontedieren, die hebben het liefst elke dag de zelfde indeling...

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:36

Splash schreef:
roosje84 schreef:

Weet je wat nog erger is? Mensen die hun paard op stal gooien en er niet meer naar om kijken. Ik heb ook op maneges gestaan vroeger en het kwam maar al te vaak voor dat mensen de hele week niet kwamen op dagen en het paard dus de hele week in zijn stal stond opgesloten.
Wie heeft het hier eigenlijk over mensen die hun paarden in de wei gooien en er niet meer naar omkijken?
Je kunt een paard op de wei net zoveel aandacht geven en verzorging bieden als een paard die op stal/paddock staat. Het is zelfs zo dat als je besluit een dagje niet te rijden dit lang niet zo erg is als een bij een paard op stal.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar sommige mensen in dit topic beweren dat mensen die hun paard op stal zetten dat dat zielig is en dat je dan eigenlijk geen paar mag houden. Nou ik vind het wel een verschil tussen een doordacht iemand die zijn stalpaard genoeg beweging geeft(paddock, rijden etc)dan iemand ie zijn paard gewoon op het land zet en er niks mee doet ...