Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

_Lisanne schreef:Ik heb geen idee, maar ik rij al zo'n 5/6 jaar over die weg en heb die pony het áltijd zien doen. Hij zal het daar voor vast in zn stal aangeleerd hebben, maar dag en nacht wei is voor deze pony dus ook niet perfect.
roosje84 schreef:Laat ik me ook maar eens in deze discussie mengen.
Mijn paard heeft jaren in een stal met uitloop gestaan en zomers weidegang. Daarna 2 jaar lang dag en nacht op het land en nu staat ie op een stal met paddocks voor een paar uur per dag. Waarom ik ben gewisseld? Omdat mijn paard buiten vaak erg vervelend is en ik een goede bak wilde hebben, zodat ik nog normaal kan gaan rijden.
Verder heeft mijn paard slechte hoeven en vaak is het land hier in de buurt slecht, zodat de hoeven van mijn paard nog slechter worden. Niet dat ik het mijn paard niet gun, maar puur omdat ik goede hoeven*no feet no horse* belangrijker vindt als uren in het land staan en de hoeven vernagelen.
Daarnaast ben ik me goed bewust van het feit dat paarden genoeg beweging en contact onderling nodig hebben. Mijn paard staat op eens stal waar de hele dag dingen te zien zijn, hij heeft contact met andere paarden en staat een aantal uur(zo'n 3 uur per dag) los in de paddock. Hij staat wel alleen in de paddock, maar kan wel contact maken met andere paarden. Daarnaast krijgt hij dagelijks beweging.
Mensen die geen weidegang kunnen bieden geen paard mogen houden..nee ben ik het niet mee eens. Wel ben ik van mening dat paarden genoeg lichamelijke contact moeten hebben(dagelijks) en genoeg beweging. Ook moeten paarden de mogelijk hebben om met elkaar te spelen en gek te doen. Maar of daar persee weidegang voor nodig is. Liever wel, maar niet overal in NL kan men dat bieden.
Ik heb daarnaast ook dan liever mensen die hun paarden in paddocks zetten, dan mensen die hun paard maar in het weiland zetten en er niet naar omkijken..tsja wat is dan 'beter??'
roosje84 schreef:Verder heeft mijn paard slechte hoeven en vaak is het land hier in de buurt slecht, zodat de hoeven van mijn paard nog slechter worden. Niet dat ik het mijn paard niet gun, maar puur omdat ik goede hoeven*no feet no horse* belangrijker vindt als uren in het land staan en de hoeven vernagelen.
roosje84 schreef:Mensen die geen weidegang kunnen bieden geen paard mogen houden..nee ben ik het niet mee eens. Wel ben ik van mening dat paarden genoeg lichamelijke contact moeten hebben(dagelijks) en genoeg beweging. Ook moeten paarden de mogelijk hebben om met elkaar te spelen en gek te doen. Maar of daar persee weidegang voor nodig is. Liever wel, maar niet overal in NL kan men dat bieden.
Ik heb daarnaast ook dan liever mensen die hun paarden in paddocks zetten, dan mensen die hun paard maar in het weiland zetten en er niet naar omkijken..tsja wat is dan 'beter??'
Yamcha schreef:Ja, stal ondeugden leren ze nooit op de wei.
Paarden beginnen daarmee omdat ze zich helemaal kapot vervelen...
russel schreef:Yamcha schreef:Ja, stal ondeugden leren ze nooit op de wei.
Paarden beginnen daarmee omdat ze zich helemaal kapot vervelen...
Ook op de wei kunnen ze zich gaan vervelen en zijn er ondeugden. Steeds heen en weer lopen zie je vaak genoeg, omheiningen slopen. Deze paarden staan dan alleen. Sommige paarden staan alleen maar buiten en zijn alleen en daar wordt niks mee gedaan, die gaan zich ook kapot vervelen. Maar of dat gezien wordt.
kan me dan idd voorstellen dat ze dan ook allerlei ondeugden onwikkelen... 
[Gaat dan alleen over maneges die over weidegang beschikken.]
. 
Splash schreef:roosje84 schreef:Laat ik me ook maar eens in deze discussie mengen.
Mijn paard heeft jaren in een stal met uitloop gestaan en zomers weidegang. Daarna 2 jaar lang dag en nacht op het land en nu staat ie op een stal met paddocks voor een paar uur per dag. Waarom ik ben gewisseld? Omdat mijn paard buiten vaak erg vervelend is en ik een goede bak wilde hebben, zodat ik nog normaal kan gaan rijden.
Verder heeft mijn paard slechte hoeven en vaak is het land hier in de buurt slecht, zodat de hoeven van mijn paard nog slechter worden. Niet dat ik het mijn paard niet gun, maar puur omdat ik goede hoeven*no feet no horse* belangrijker vindt als uren in het land staan en de hoeven vernagelen.
Daarnaast ben ik me goed bewust van het feit dat paarden genoeg beweging en contact onderling nodig hebben. Mijn paard staat op eens stal waar de hele dag dingen te zien zijn, hij heeft contact met andere paarden en staat een aantal uur(zo'n 3 uur per dag) los in de paddock. Hij staat wel alleen in de paddock, maar kan wel contact maken met andere paarden. Daarnaast krijgt hij dagelijks beweging.
Mensen die geen weidegang kunnen bieden geen paard mogen houden..nee ben ik het niet mee eens. Wel ben ik van mening dat paarden genoeg lichamelijke contact moeten hebben(dagelijks) en genoeg beweging. Ook moeten paarden de mogelijk hebben om met elkaar te spelen en gek te doen. Maar of daar persee weidegang voor nodig is. Liever wel, maar niet overal in NL kan men dat bieden.
Weet je wat nog erger is? Mensen die hun paard op stal gooien en er niet meer naar om kijken. Ik heb ook op maneges gestaan vroeger en het kwam maar al te vaak voor dat mensen de hele week niet kwamen op dagen en het paard dus de hele week in zijn stal stond opgesloten.
Wie heeft het hier eigenlijk over mensen die hun paarden in de wei gooien en er niet meer naar omkijken?
Je kunt een paard op de wei net zoveel aandacht geven en verzorging bieden als een paard die op stal/paddock staat. Het is zelfs zo dat als je besluit een dagje niet te rijden dit lang niet zo erg is als een bij een paard op stal.