Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Astor

Re: Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:44

Ik ben ook tegen !!
Op mijn manege hebben ze ook nog stands erg jammer maar binnekort krijgen alle paarden boxen dus Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:47

das waar. Ik vond het altijd vrij gewoon dat paarden voornamelijk op stal stonden. Toen ik onze eerste pony kocht (van een manege waar ze voornamelijk op stal stond), heb ik haar bij ons thuis lekker op de wei gezet, met schuilmogelijkheid. Daar knapte ze zo van op (van oude zeur naar lekker vrolijk en aanhankelijk) dat ik vanaf toen nooit meer iets anders voor een paard wilde. Het paard wat ik een paar maanden later kocht, stond ook voornamelijk op stal. Hij heeft een zoveel rustigere uitstraling gekregen sinds hij hier is, met ruimte om altijd buiten te zijn, maar ook naar binnen te gaan als ze dat willen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 16:11

Vroeger wist ik ook niet beter, mijn paard stond toen ook op stal en in de winter was er geen weidegang.
Maar mijn paard heeft wél wat dingen ontwikkeld in die periode waar ik minder gelukkig mee ben. Het is een boxwalker, kribbebijter, box verbouwer want hij blijft net zo lang beuken tot of zijn buren gek van hem worden (hij heeft een achterbuurpaardje naar Utrecht gekregen omdat het dier niet meer durfde te eten door het gebeuk van Kevin, dier kreeg koliek) hij weeft als een gek, zo erg dat hij zijn hals tegen de deurstijlen kapot slaat en ga zo maar door. Ik ben toen op zoek gegaan naar een ander onderkomen voor hem want op stal dat was gewoon geen leven voor hem. Niet omdat ik het niet fijn vond, paard gaf het gewoon zelf overduidelijk aan dat op stal niets voor een paard is dus kreeg hij een stal met een stukje land eraan van 20x40 meter zo ongeveer. Niet groot maar hij was vrij om te gaan en te staan waar hij wilde en alle problemen waren direkt weg en het werd een totaal ander paard.
Nu zal ik wel weer te horen krijgen dat Kevin dan een uitzondering is en dat het gros van de paarden gelukkig op stal staat maar ik vind nog steeds niet dat dat het goed maakt om het paard op te sluiten.
Maar goed, ik dwaal weer af want we hebben het niet over stallen maar over stands Clown

Ik wil iedereen hier in het topic ook nog even hele fijne feestdagen wensen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:03

Het artikel in de Bit van Machteld van Dierendonck over sociaal gedrag bij paarden is heel mooi. Er komt duidelijk uit naar voren dat het voor paarden erg belangrijk is om meerdere uren per dag met andere paarden te kunnen spelen en groomen. Bij stallen is ze voor half-open stallen (half tussenschot), zodat ook dan de paarden contact kunnen leggen als ze dat willen. Maar ook aan de andere kant kunnen gaan staan als ze dit contact niet willen. Ze geeft aan dat beweging erg belangrijk is. Ze gaat niet in op stands, maar als je ziet wat ze over lang stallen denkt, dan is haar mening over stands waarschijnlijk wel heel erg duidelijk..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 18:33

Staat dat artikel in de nieuwe Bit?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:09

Ja, in de Bit van januari 2007 (ligt al in de winkel, met een wit zwart gevlekte Noriker voorop in de sneeuw)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 00:23

Ah! Ga ik even doorspitten dan want die heb ik toevallig vandaag meegenomen Ja

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:12

Ik ben ook tegen.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:12

ik ben ook tegen stands
die paarden kunnen dan amper bewegen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:28

Ik ben ook tegen. Lachen

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:35

Ik ben in sommige gevallen voor.
Niet als ze daar de hele nacht in moeten staan bijvoorbeeld.

Op een manege waar ik heb stage gelopen. Staan de manegepony's overdags in stands..
En 's nachts staan ze allemaal op de wei. Als het te slecht weer is, in de binnenbak.

Dan is het anders.
Maar het is geen perfecte huivesting voor 24 uur per dag.
Maar dat is mijn mening. Lachen

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:40

Ik vind zowel een Box als een stand onzin, je laat je hond toch ook niet de hele dag in zjn benche zitten om hem er vervolgens een uurtje uit te halen? Mijn paard loopt gewoon lekker dag en nacht op de wei, met een inloopstal en slecht weer in ook maar een smoes, onze pony's staan met Regen en storm altijd buiten, alleen wanneer het warm is of ze willen rusten staan ze in de stal
Laatst bijgewerkt door PreHungaro op 24-12-06 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:44

Onzin heeft hier niks mee te maken, bij ons bouwen ze alles vol dus wei hebben wij niet.Alleen de zomer maanden gaan ze dag en nacht de wei op.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:45

_angela_ schreef:
Het artikel in de Bit van Machteld van Dierendonck over sociaal gedrag bij paarden is heel mooi. Er komt duidelijk uit naar voren dat het voor paarden erg belangrijk is om meerdere uren per dag met andere paarden te kunnen spelen en groomen. Bij stallen is ze voor half-open stallen (half tussenschot), zodat ook dan de paarden contact kunnen leggen als ze dat willen. Maar ook aan de andere kant kunnen gaan staan als ze dit contact niet willen. Ze geeft aan dat beweging erg belangrijk is. Ze gaat niet in op stands, maar als je ziet wat ze over lang stallen denkt, dan is haar mening over stands waarschijnlijk wel heel erg duidelijk..

Maar dat is ook erg paardafhankelijk. Mijn paard staat rustiger op stal met veel privacy (dus de buren niet kunnen zien, volledig dicht tussenschot). Ze kan wel met haar hoofd uit de stal hangen en dan de anderen zien.
En dagelijks gaat ze met al die paarden los, dus aan echt contact ook geen gebrek. Als ze de buren wel kan zien beukt ze als een gek richting de buren, de hele dag door. Terwijl het ook geen rangorde probleem is, want die is al lang en breed bepaald. Buiten de stal kan ze het ook prima vinden met haar buren.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:48

Ik vind stands ook maar.. mwah niet je van het weetjewel. Als een paard er een paar uurtjes in staat, als het even niet anders kan. Oke, maar het is wat anders als ie er een hele dag achter elkaar in staat en maar een paar uurtjes er uit gaat. Het paard kan zn kont niet eens keren

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:25

keeyzie schreef:
Ik vind zowel een Box als een stand onzin, je laat je hond toch ook niet de hele dag in zjn benche zitten om hem er vervolgens een uurtje uit te halen? Mijn paard loopt gewoon lekker dag en nacht op de wei, met een inloopstal en slecht weer in ook maar een smoes, onze pony's staan met Regen en storm altijd buiten, alleen wanneer het warm is of ze willen rusten staan ze in de stal

dat zou natuurlijk iedeaal zijn. dag en nacht buiten. maar helaas zijn er genoeg mensen die geen beschikking hebben over een wei of iets dergelijks waar je paard altijd in kan staan.
bij on op stal mag het "grote land" alleen tussen mei&november gebruikt worden, swinters dus niet. dan staan me paardjes dus snachts op stal. let wel: in een box, geen stand!!. overdag kunnen ze dan in de losgooibakken. dit vind ik behoorlijk redelijk en niet onzin zoals jij zegt.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:00

ik vind Stands pure mishandeling voor het paard,, daar heb ik ook een aantal redenen voor:
-bij de meeste stands kijken ze recht tegen de muur,,
- ze hebben geen plek om te staan of te liggen
- ze staan elke keer in hun eigen poep en plas,

ik vind het dus eigenlijk dierenmishandeling,
bij de manege waar ik weleens kwam, stonden sommige paarden ook in stands, met heel weinig stro, en ze werden heel weinig uitgemest..

bij de manege waar ik zelf reed stonden er 10 paarden in Stands, ze konden dan wel gewoon liggen maar dan zat het touw helemaal strak. De stands daar waren ongeveer 2 meter lang en 1 meter breed, hartstikke klein dus eigenlijk..
Ze stonden dan altijd in een dikke laag stro, maar werden meestal wel goed uitgemest, helaas lag er wel vaak poep in de stal

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 13:15

kellynijntje schreef:
ik vind Stands pure mishandeling voor het paard,, daar heb ik ook een aantal redenen voor:
-bij de meeste stands kijken ze recht tegen de muur,,
- ze hebben geen plek om te staan of te liggen
- ze staan elke keer in hun eigen poep en plas,

ik vind het dus eigenlijk dierenmishandeling,
bij de manege waar ik weleens kwam, stonden sommige paarden ook in stands, met heel weinig stro, en ze werden heel weinig uitgemest..

bij de manege waar ik zelf reed stonden er 10 paarden in Stands, ze konden dan wel gewoon liggen maar dan zat het touw helemaal strak. De stands daar waren ongeveer 2 meter lang en 1 meter breed, hartstikke klein dus eigenlijk..
Ze stonden dan altijd in een dikke laag stro, maar werden meestal wel goed uitgemest, helaas lag er wel vaak poep in de stal

Wil toch even reageren want bij de meeste maneges staan de pony's in hun eigen urine/ontlasting.
Maakt niet uit of ze op stand/box staan hoor.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:16

Maar stands zijn meestal nog veel schoner dan stallen omdat het makkelijker uit te mesten is, het wordt minder door het geheel gelopen en je bent dus sneller klaar. Stands moeten echter wel 2½ a 3 meter lang zijn voor paarden en de touwen ook minstens anderhalve meter. Met een ketting erachter kunnen ze dan fatsoenlijk liggen zonder dat ze midden op het gangpad kunnen staan.

YentlStyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:48

Ik vind het ook maar niets.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:57

nicolina schreef:
Ik denk als je zelf maar is vast staan aan de muur met je hoofd, het niet egt prettig is, je kan amper iets zien plus dat er bij voeren voernijd kan onstaan, is ook niet om over naar huis te schrijven. ook staan ze ook in hun eigen stront als t krap is, omdat er geen andere plek is om ergens te staan of liggen. dit zijn maar een paar dingen waarom ik er tegen ben.

Paarden die in een box staan gaan ook vrolijk in hun eigen stront staan dus zo'n probleem vinden ze dat volgens mij toch niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:51

Manon88 schreef:
Paarden die in een box staan gaan ook vrolijk in hun eigen stront staan dus zo'n probleem vinden ze dat volgens mij toch niet.

Maar het is verre van gezond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:57

Voor een uurtje vind ik het niet zo erg,
Het liefst natuurlijk in een ruime grote box
maar als het niet anders kan ..

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:57

Wat ik nou niet snap is dat iedereen zegt dat als een paard in zijn box in de stront staat minder erg is dan in een stand Verward

En dan nog iets.. Ik ken ook een manege met stands.. Maar daar staan ze echt niet met een touw vast hoor.. Wat hier vaak wordt gezegd..

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:59

Wendy schreef:
Manon88 schreef:

Maar het is verre van gezond...

Je hoort mij niet zeggen dat het gezond is. Ik bedoel te zeggen dat paarden in een box ook in hun stront staan. Dat paarden in een stand in de stront staan is dus geen echt goed argument tegen stands.