waarom dat gezeur over een cap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:04

@kiwiko: dat wil ik geloven

Al gestopt?

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:05

zoekt nog leden voor het kiwiko-stopt-met-roken-support-team

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:11

hihihi nog niet, ik denk ergens volgende week........... moet me geestelijk voorbereiden :D

ik open wel een topic

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 12:03

Fel waar?

Tuurlijk mag je dat zeggen
En denk dat iedereen je nog gelijk geeft ook, inc. ik

Maar ik word er gewoon flauw van, dat bij elk itp topic gezeurd word over de cap
wel 100 keer per bericht
Maar dat er helemaal niks gezegd word over schoenen, bp's of beugels
Er bestaat gewoon meer dan die cap.
En alleen zeuren over de cap vind ik zo enorm kortzichtig.

en als er dan ook nog geleuterd gaat worden over de ziektekosten worden niet betaald, word het hoog tijd dat je veranderd van maatschappij, als je echt zo'n k.. maatschappij hebt.
Want het word ook vergoed als je een verplichte gordel niet draagt en je krijgt een ongeluk.
Hoe kan een onverplichte cap dan problemen geven?

En als dan mensen ok nog gaan beweren dat ze het terrecht zouden vinden, dat er niet betaald zou worden, word ik idd wat link.
En denk dan aan alle rokers, stressers, zuipers enz enz enz
En laat die ilegal nog maar ff buiten beschouwing

leven en laten leven denk ik dan
al dat bemoei in Nl
je word er toch strondziek van, al die bemoeizucht...
Het word tijd dat mensen eens wat meer met zichzelf gaan bemoeien, dan met andere

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 12:07

Hup Kawa

Ik ben het er helemaal mee eens!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 12:09

En grappig, dit soort berichten heb ik ook al via pb
dat mensen het leuk vinden dat ik er zo standvastig in blijf

Dus meerdere dan die hier reageren vinden het geleuter en ieder zelf het moet weten

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 12:12

runningkawa schreef:

En grappig, dit soort berichten heb ik ook al via pb
dat mensen het leuk vinden dat ik er zo standvastig in blijf

Dus meerdere dan die hier reageren vinden het geleuter en ieder zelf het moet weten

Standvastig?? Het lijkt wel een opsessie voor je te worden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 12:13

onee hoor
Maar ben wat verkouden, geen puf om buiten en in huis veel te doen
en dan lekker bokken is wel grappig

En voor de rest is bokt nogal saai op het moment, nergens een lekkere discussie, dus moet je ergens reageren

Exit13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 13:04

Ben het ook met RK eens en dat terwijl ik op de paarden die ik nu rij een cap draag (en veilig schoeisel...)!

@RK: besloten-forum-topic al doodgebloed?

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 13:30

Haha, volgens mij niet.

In dit topic ben ik het dus wél met RK eens en heb ook een vraag aan alle 'wereldverbeteraars' die vinden dat we allemaal aan de cap moeten omdat het anders de verzekeraars en de staat enz teveel geld kost, de EHBO-ers, chirurgen, verplegers, familie en onschuldige omstanders hun tere zieltjes worden opgeschrikt door het beeld van een ruiter-zonder-cap die bloedend op straat ligt:

Roken jullie? Drinken jullie? Zijn jullie niet te vet? Rijden jullie wel eens te hard, door rood, nét iets te roekeloos? Vrijen jullie veilig?
Want als gevolg daarvan belanden er ook een hoop mensen in het ziekenhuis (of erger) en hebben veel mensen die met deze slachtoffers te maken hebben een hoop verdriet enz.
En wat te denken van de voetballer die z'n been heeft gebroken tijdens het beoefenen van z'n hobby? Ook maar niet meer vergoeden? En moeten we die ook vermanend toespreken dat dat een gevaarlijke sport is en hij dat beter niet kan doen?

Kom op jongens; "verbeter de wereld, begin bij jezelf!" (en hou op met zeuren n.a.v. foto's op bokt!)

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:34

sflj schreef:
onschuldige omstanders hun tere zieltjes worden opgeschrikt door het beeld van een ruiter-zonder-cap die bloedend op straat ligt
Ik ben het eigenlijk met jullie eens, alleen op dat punt niet.

Dat is gewoon echt niet leuk .

Ik heb dan nog niet zo 'n erge dingen gezien dat het niet meer te genezen was ofzo, maar ik vind iemand die brullend van de pijn op de grond ligt te creperen en je kan niets doen omdat de ambulance op zich laat wachten, niet echt een pretje. Laat mij dan een teer zieltje zijn, of iemand die daar niet tegen kan. Op dat moment zit je er wel mee...

Maar goed, ik ben zelf al goed op weg (op die enkele keren na dan) dat ik veilig op m'n paard zit, dus bij mezelf moet ik iig al niet meer beginnen. Vandaag heb ik zelfs mezelf overtroffen, cap, veiligheidsbeugels, goed schoensel en BP. Ben ik nu niet super?

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:43

Zeker weten! Goed voor jou!

En inderdaad is dat geen pretje om te zien maar je hebt dus geen antwoord gegeven op mijn vra(a)g(en); longen die door nicotine helemaal zwart zijn, zijn ook geen pretje om te zien, zeg je dan ook tegen iedere roker dat 'ie moet stoppen? (ik heb van dichtbij meegemaakt dat iemand daaraan dood ging maar iedereen die wil roken gaat zn gang maar!)

Wel eens iemand dood in een auto zien zitten, na een ongeluk, omdat ie roekeloos en/of te hard had gereden? (ik wel maar iemand die zo wil scheuren doet z'n best maar) enz enz.

Mag ík dan asjeblieft zelf weten of ik al dan niet een cap op zet?

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:58

Nee, dat is hetzelfde, dat had ik erbij moeten zetten .
Door welk toedoen ook, is het geen pretje om te zien als (onschuldig, toevallig daar zijnde) toeschouwer .

En bij rokers is het nog een ander punt, want daar heb je als niet-roker wel last van. Dus ja, dan zeg ik er wel wat van als het mij stoort, heb ik al meermaals dscussie over gehad, maar goed, dat terzijde .

Edit: Maar ik was sowieso al van mening dat iedereen het zelf maar moet weten, IK doe het iig well, alhoewel ik het soms ook wel eens niet doe, zonder reden.

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:58

sflj schreef:
Kom op jongens; "verbeter de wereld, begin bij jezelf!" (en hou op met zeuren n.a.v. foto's op bokt!)

Dat is toch ook het punt niet? Het punt dat ik een pagina of tien geleden probeerde aan te geven is dat het 'eigen keus'- argument volgens mij niet helemaal opgaat, wanneer iemand niet het volledige risico voor zijn rekening neemt als het eens verkeerd uitpakt. En dat er dus meer speelt dan alleen die 'eigen verantwoordelijkheid'.

Dat de ziektekosten vervolgens wel betaald worden in onze maatschappij vind ik prettig, maar dat was niet het onderwerp van discussie.

Opvallend trouwens dat de mensen die van dichtbij gezien hebben wat het ontbreken van een cap kan doen wat fanatieker zijn met opzetten dan de mensen die dat niet hebben meegemaakt. Het ultramenselijke 'mij overkomt dat niet'-gevoel ten voeten uit. En het geeft toch ook weer aan dat de 'eigen verantwoordelijkheid' met die ervaring wat scherper wordt gezien dan zonder.

Natuurlijk ben je er niet met die cap alleen. Leren omgaan met een paard is ook een goed idee. Maar ook dat was volgens mij de discussie niet...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:59

Was dat maar eens de discussie
want de cap discussie, daarin word de helft vergeten
en dat probeer ik al 13 pagina's mensen bij te brengen

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:08

Prrrr schreef:
Opvallend trouwens dat de mensen die van dichtbij gezien hebben wat het ontbreken van een cap kan doen wat fanatieker zijn met opzetten dan de mensen die dat niet hebben meegemaakt.

Ook opvallend dat er nogal wat mensen voor een verplichting zijn die toegeven hun cap niet altijd op te zetten. Waarom zou dat zijn?

(Overigens, ik rijd altijd met cap, en ben desondanks voor eigen keuze)

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:49

runningkawa schreef:
en dat probeer ik al 13 pagina's mensen bij te brengen

Het houdt je wel lekker van de straat

@shadow0: tja - voorzover ik heb kunnen zien 'vergeten' en 'boven de dertig graden'. Zal per persoon verschillen, denk je niet?

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:57

Zoals duidelijk is, ben ik helemaal voor vrije keuze. Maar wat ik dus echt niet snap, is dat mensen GEEN cap opzetten, maar die WEL verplicht willen stellen.

Hoe denken ze dan dat het gaat als die cap verplicht is? Dan mag 'vergeten' toch ook niet? Dan is '30 graden' toch ook geen argument?

Iedereen zal z'n eigen redenen hebben om wel of niet een cap op te zetten. Prima, best. Maar een regel aanmoedigen die je zelf overtreedt, lijkt me (voorzichtig gezegd) niet handig. En daar snap ik ook niets van. Als iemand me dat uit kan leggen, dan heel graag.

Troeta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 02:40

Dat is nou maatschappelijke druk.

Hetzelfde zie je met roken, vroeger rookte iedereen zowat, maar door reclames en campagnes word roken steeds meer afgekeurd door mensen.
Er word over gepraat en steeds meer mensen stoppen met roken omdat ze na veel gezeur het dan eindelijk met ze eens zijn.
Het helpt, mensen worden weer gezonder.

Zo is het ook met de cap, reed ik vroeger op de manege altijd heerlijk zonder cap, die had ik niet eens, op de manege waren ook geen caps en niemand vond het gevaarlijk.
Nu is het werkelijk een schande als een meisje van 13 geen cap op heeft, dus geven die ouders haar een cap.

Het is allemaal gezeur, maar weet je, het helpt wel.
Er gebeuren nog evenveel ongelukken, maar die ongelukken lopen veel beter af.
En dat is fijn voor dat meisje van 13 die met haar hoofd tegen een muur valt.
Ik had een hersenschudding vroeger, zij is alleen wat geschrokken.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 06:56

MustangS schreef:
Dribje schreef:
tuurlijk is er ook nog een kans dat mn paard op mn hoofd gaat staan ofzo maar dat is dan mijn probleem toch?

Dit is niet alleen maar jou probleem! Wat dnk je van familie, de zorgen, het zorgen voor! Wat denk je van de maatschappij, je werk etc. Wat denk je van de ziekenhuizen, artsen etc. die voor je kunnen opdraven. En waar denk je dat dit van betaald wordt????

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:01

ChristaMoor schreef:
Dit is niet alleen maar jou probleem! Wat dnk je van familie, de zorgen, het zorgen voor! Wat denk je van de maatschappij, je werk etc. Wat denk je van de ziekenhuizen, artsen etc. die voor je kunnen opdraven. En waar denk je dat dit van betaald wordt????

Van de door haar betaalde ziektekostenpremies, belastingen etc.

Zij betaalt ook mee aan de kosten van het wegblijven van haar collega die met een 'burn-out' thuis zit, aan het herstel van het gebroken been van de voetballende broer, , ze betaalt mee aan de revalidatiekosten van de ruiter met rugletsel enz.

Ik ben één van die ‘stille steunbetuigers aan RK’.. ik heb me 13 pagina’s lang in kunnen houden... Maar deze discussie blijft in cirkels verlopen zolang mensen met dit soort non-argumenten blijven aankomen. Onjuiste feiten over uitkeringen van ziektekostenverzekeringen meedelen, menen te moeten oordelen over familiaire verhoudingen, zelfs roepen dat hoofdletsel doodsoorzaak nummer 1 is zonder dat met de onderzoekscijfers te bevestigen..

Ik blijf me afvragen: hoe kan het toch dat mensen ineens zo ‘bezorgd’ zijn over je koppie a.d.h.v. foto’s op bokt.. Is het een moderne vorm van bemoeizucht? Is het oprechte bezorgheid, is de maatschappij dus toch niet zo verrot als we met elkaar denken?
Maar als dat zo is.. waarom maakt men zich dan niet ongerust over het ontbreken van een bp? Of over die toch zo op het oog wankele zit van de ruiter? In zo’n geval krijgt een TS moppers over handen te strak of dat ze de hakken meer moet uitdrukken of het zadel verder naar achter moet leggen. Want dit is zielig voor het paard. Maar de veiligheidsrisico’s bij een dergelijke combinatie worden vaak niet aangekaart. Je kan dan vanuit die bokt-maatschappelijke bezorgdheid toch ook zeggen: joh, kom van dat paard af, want dit is te gevaarlijk; je kán het gewoon niet, face it.

Maar dat gebeurd dus niet. Maar oh wee als je geen cap draagt op bokt. Dan ben je een asociaal gevaar voor jezelf, en op puur egoïstische gronden bezig met een sport.
De cap als ultiem icoon van de veiligheid.

.. ik blijf het een vreemd verschijnsel vinden.

Gerrie

Re: waarom dat gezeur over een cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:02

Yokie, ik val helemaal stil

en dat op maandagochtend

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:00

Yokie,

Nee, ik snap ook wel wat je bedoeld, maar een autogordel is ook verplicht gesteld, hierover zijn ook diverse discussies geweest. Ook hierover dacht ik hetzelfde, is toch mijn verantwoording. Maar uiteindelijk scheep je er jezelf, maar ook een ander mee op. Ik vind dus dat je je hier wel van bewust kan worden en niet zomaar kunt zeggen dat het alleen maar je eigen pakkie-an is. En niet alles is te beschermen, maar als er iets beschermd kan worden, waarom dan niet. Ik vind het ook vrij logisch dat verzekeringsmaatschappijen dit zelfs als eis gaan stellen. Ook het ruiterbewijs en de aanhangende verzekering stelt deze eis, ook als je alleen maar in de bak rijdt.

Overigens heb ik zelf nog steeds een hekel aan mijn cap, net zoals aan mijn motorhelm en autogordel. Maar als je hem contstant op hebt, wen je er wel aan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:10

Yokie

beter kan ik het niet verwoorden

Duke

Re: waarom dat gezeur over een cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:32

Ik ga niet alle 13 pagina's doorploeteren, dus ik heb alleen de eerste en laatste gelezen. Mocht ik iets dubbels zeggen, dan is dat jammer.

Ik verplicht mijn bijrijdersters die onder de 16 zijn een cap te dragen. Dat zie ik als mijn verantwoordelijkheid. Ik moet er niet aan denken dat er wat gebeurd en ze geen cap op hebben. Maar daarnaast moeten ze ook goede laarzen of rijschoenen aan, geen sieraden om zoals ringen en lange oorbellen en zo zijn er nog wat zaken. Als ze ouder zijn en ze kunnen zelf inschatten wat de gevaren zijn, moeten ze het zelf uitzoeken.

Ik ga ook regelmatig rijden bij een andere pensionstal omdat hun een betere bak hebben en daar moet iedereen verplicht een cap op. Hoe oud en ervaren je ook bent. De beheerder zegt dat wij het eigenlijk zelf moeten weten, maar ze willen dat op hun terrein ook de volwassenen een cap dragen als voorbeeld voor de kinderen. Anders is het 'niet stoer' om een cap te dragen en dat vinden de beheerders niet verantwoord.

Dus als voorbeeldfunctie vind ik het verplichten van een cap helemaal geen slechte zaak. Maar ik ben het met jullie eens dat er wel meer veiligheidsaspecten te noemen zijn dan alleen een cap. Zo zie ik bijvoorbeeld nog zat mensen met gympen rijden en ringen om (moet er niet aan denken als het paard dan met volle kracht aan de teugel trekt uit paniek en de teugel blijft aan de ring haken. Weg vinger...)

(Ik draag overigens vrijwel altijd een cap. Maar daar hebben jullie geen boodschap aan verder )