Kan je rijden als je Z bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:45

Fitzroy schreef:
Wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens Knipoog

Ik ga er ook in mee....

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:54

Ik vind dat kel 2004 wel een goed punt heeft Z zijn en Z rijden zijn twee verschillende dingen die voor mij niet automatisch samen gaan .. en daarnaast:
Geef mij een een Z paard en ik rijd voor jou een Z proef geen probleem, ik weet dat ik de grvraagde oefeningen kan ik rijden.
Maar geef mij een groen paard om naar het Z te rijden en het wordt een heel ander verhaal, want ik denkt niet dat ik dat zonder goede begeleiding kan.

Dus dat speelt voor mij ook wel mee.. Als ik morgen een paard Z2 of hoger koop dan denk ik dat ik binnen twee jaar Z ben zo niet sneller... Maar met mijn eigen paard ben ik denk ik nog wel 4 jaar en heeeel veeeel lessen verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:58

Riant schreef:

Dus dat speelt voor mij ook wel mee.. Als ik morgen een paard Z2 of hoger koop dan denk ik dat ik binnen twee jaar Z ben zo niet sneller... Maar met mijn eigen paard ben ik denk ik nog wel 4 jaar en heeeel veeeel lessen verder.

Hmm, zelfs die illusie heb ik niet ...........

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:58

Nee Z wil niet zeggen dat je goed kan rijden. Kijk Z paarden zijn vaak beter en dan gaat alles makkelijker, OK je moet er wat voor doen tuluk wel maar minder als bij een B paard

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:59

Sorane schreef:
Rijden in het Z zegt niets.
Er zijn mensen (noem geen namen) die hun paard er letterlijk en figuurlijk naartoe getrapt hebben.

Hier ben ik het helemaal mee eens. OK dan!

Rijden is niet alleen maar beetje sturen en netjes tussen de hekjes blijven om je figuren te doen. Voor mij is rijden ook een band hebben met je paard en ervoor zorgen dat je paard plezier heeft in het rijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:01

roosje84 schreef:
Nee Z wil niet zeggen dat je goed kan rijden. Kijk Z paarden zijn vaak beter en dan gaat alles makkelijker, OK je moet er wat voor doen tuluk wel maar minder als bij een B paard

ja, en dat worden die paarden ook helemaal vanzelf Lips are sealed

@Neel: een paar bladzijden terug zijn we met een paar mensen tot de conclsuie gekomen dat het gemiddelde rijkunstig niveau van een groep Z ruiters hoger is dan dat van een groep B ruiters.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 26-10-04 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:01

Nee dat ik niet..maar als jy bijv....als B ruiter een ZZ paard koopt kom je wel makkelijker in de Z alsdat je een B paard koopt...

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:02

Er bestaan geen automaten,... Dus Z paarden zijn echt niet door iedereen te rijden ook al lijkt het vanzelf te gaan wanneer de vaste ruiter hem/haar rijdt. Dat heb ik zelf ondervonden bij de verkoop van mijn 1ste paard. En nee, zo slecht reed ik hem niet Knipoog. Hij was gewoon heel eenkennig en met een groene ruiter op zijn rug bleef hij fijn stilstaan Haha!.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:03

roosje84 schreef:
Nee dat ik niet..maar als jy bijv....als B ruiter een ZZ paard koopt kom je wel makkelijker in de Z alsdat je een B paard koopt...

Dat ligt eraan,... Het zou makkelijker moeten zijn omdat het paard de oefeningen al kent. Maar het is geen garantie,...

Roselie

Nee dat bedoel k er ook niet meer maar bedoel meer dat als je een Z paard koopt ishet wel makkelijker maar ik zeg niet dat je er NIKS voor hoeft te doen...

Lielle

roosje84 schreef:

mits je voldoende ruitergevoel hebt

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:05

Ja tuluk wel Lielle daar heb je gelijk in...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:07

Ik doe voornamelijk aan dressuur en soms een poging tot springen (meeliften bedoel ik). Bij mij ontbreekt het aan het oog voor de hindernis, mede door het feit omdat ik het veel te weinig doe. Dressuur is 'gewoon' dressuur, maar bij springen komt behalve dressuur ook nog eens het oog voor de hindernis kijken, en een portie lef (daar ontbreekt het bij mij ook aan door te weinig ervaring.
Als ik puur kijk naar mijn eigen ervaring dan vind ik Z springen moeilijker dan Z dressuur.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:13

roosje84 schreef:
Nee dat bedoel k er ook niet meer maar bedoel meer dat als je een Z paard koopt ishet wel makkelijker maar ik zeg niet dat je er NIKS voor hoeft te doen...

En dan deze: ooit kwam er bij ons iemand kijken die mijn vorige paard wilde kopen. Hij zelf was een beginner, had 1 jaar op een manege gereden, en mijn paard was toen M1 dressuur. Je kon er bij wijze van spreke een randdebiel op zetten, en dan liep hij nog braaf zijn proefjes, maar hij was nog lang geen Z.

Uiteindelijk heeft hij ons paard niet gekocht. Hij wilde een paard wat alles kende. Dus had hij een Z2 paard aangeschaft. Echt een prachtig beest, ik kwijlde al als ik zijn bewegingen zag. Overal eindigde hij (in de klasse B) onderaan, met gemiddeld 135 punten per proef. Ik vroeg me af hoe dat nou kwam totdat ik hem een keer op een wedstrijd zag. Bij het binnenkomen bij A ging het al hartstikke mis. Er zaten zoveel fijne knopjes op dat paard, en meneer wist werkelijk niet hoe hij daarmee om moest gaan. Paard slingerde van links naar rechts (meneer kon niet goed stil zitten en paard dacht door de gewichtsverplaatsingen dat hij moest wijken ofzo) en sprong ook 2x in galop aan (hij luisterde echt super naar de verkeerde hulpen van zijn ruiter).

Dat paard heeft hij verkocht en uiteindelijk een heel simpel paard qua uiterlijk en bewegingen teruggekocht. Dat beest had B of L1 gelopen. Tijdens zijn eerste proef had hij eindelijk een wp. Met dat Z paard was hij zelf nooit in het Z gekomen.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:15

Sorane schreef:
Rijden in het Z zegt niets.
Er zijn mensen (noem geen namen) die hun paard er letterlijk en figuurlijk naartoe getrapt hebben.

zo ken ik er ook een Boos! die "rijd" niet, die "ragt"

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:16

Lielle schreef:
mits je voldoende ruitergevoel hebt

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb mijn paard 2 jaar geleden verkocht. Hij was toen al ZZ-licht geklasseerd. Hij is vorig jaar terecht gekomen bij een jongen die voorheen M1 dressuur (+wp) heeft gereden. Met mijn paard kon hij totaal niet uit de voeten. Daarom is hij (het paard) nu weer bij mij terug (ik heb hem terug gekocht --> verdere verhaal zie profiel).

Die jongen zou nu gaan zoeken naar een 4/5-jarige die ook nog niet zoveel kon.

Het komt er dus ook op neer dat een Z-paard een véél grotere trucendoos heeft dan een 4/5-jarig, aangereden, paard. Vele ruiters kunnen hiermee niet uit de voeten (blijkt wel).

Verder heb ik met hetzelfde paard een aantal jaren geleden de ORUN gedaan. Sommige cursisten konden hem aardig de bak doorsturen maar de meesten niet. Ze zaten bv. niet stil met hun benen in de galop en mijn paard bleef keurig vliegende wissels om de 2 uitvoeren!!!

Ik denk dat springen/dressuur op Z-niveau wel met elkaar te vergelijken is:
Geef een B-springruiter (met WP) en een B-dressuurruiter (ook met WP) een geklasseerd en ervaren Z-dressuur en Z-springpaard onder hun kont en laat ze na 2 maanden een Z-parcours en Z-proef doen. Ik denk dat ze (omstandigheden erbuiten gelaten, dus ideale omstandigheden erbij bedenken) qua resultaten niet voor elkaar onder zullen doen, toch???

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:19

nee, ik denk eerlijk dat de dressuurruiter het er beter vanaf brengt.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:19

Dat herken ik wel Randy. Veel mensen willen teveel doen als ze op een Z paard rijden. Bij mijn paard resulteerde dat in continue travers of schouder binnen lopen. Een rechte lijn werd al moeilijk omdat ze niet onafhankelijk konden zitten.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:22

nee. als je lang genoeg hobbelt komt iedereen er wel. Als je Z rijd betekent niet dat je ieder paard zo goed kunt rijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:03

Wedstrijdrijden heeft, vooral bij dressuur, veel te veel te maken met de smaak en de stemming van de jury. Ik heb eens tegen een paard gereden dat de hele proef in draf reed, ook waar het moest stappen en galopperen en die kreeg een winstpunt!
In een van de eerste B proeven met mijn jonge paard kreeg ik te horen:"Je paard is nog niet L waardig". Nee, daarom reed ik in de B! De jury denkt er te zitten om uit te maken of je wel of niet over mag en dat is toch niet echt een proef van dat moment beoordelen...
Ook kreeg ik veel te horen dat de middendraf niet voldoende was of niet uitgevoerd omdat ze naar de voorbenen zaten te staren, die tegenwoordig zo mooi op moeten wippen. Wat is er gebeurt met de stuwing uit de achterhand? Mijn paard trapte zichzelf aan bij de middendraf en vergrootte dus wel degelijk zijn passen, zonder veel te versnellen, precies zo als het hoort, zucht. Ik heb het wedstrijdrijden in Nederland opgegeven en denk er hard over een boek te schrijven over smeuige omkoperij in de dressuurwereld. Wat ik al niet heb meegemaakt!
In elk geval, je succes hangt van de jury af en de jury is beinvloedbaar. En ja, er zijn mensen die gewoon een goed paard kopen, de knopjes vinden en een kunstje doen en zo de jury voor de gek houden.
Maar dat heeft weinig met rijden te maken.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:31

Ook als je een winstpunt hebt in de Z hoef je niet Z-waardig te zijn. Mijn eerste Z1 proef had ik 7-ens voor alle basisdingen en 4-en voor veel van de nieuwe Z-oefeningen uiteindelijk had ik wel een winstpunt. Heb die wp puur behaald door mijn basis, maar de specifieke Z oefeningen moet ik nog maar eens aan gaan werken.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:56

Is het niet net als met autorijden, als je in de formule 1 zit hoef je nog niet goed in het verkeer te kunnen rijden maar als je dagelijks in het verkeer zit kan je misschien geen formule 1 , toch kan je goed rijden.
Waarmee het een niet voor het ander onderdoet maar een hele andere manier van benaderen is.

Verward
Natuurlijk heb je bij het paardrijden altijd een goede basis nodig maar wat daarna komt is afhankelijk van je eigen wensen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:00

Zo heb ik een jaar of 10 geleden in changementen om de pas gezeten omdat IK uit balans zat Haha! Haha! Haha! Was heeeeeel grappig maar absoluut de bedoeling niet. Een goed doorgereden paard wijst je ala minuut op je tekortkomingen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:07

Lusitana schreef:
Wedstrijdrijden heeft, vooral bij dressuur, veel te veel te maken met de smaak en de stemming van de jury. Ik heb eens tegen een paard gereden dat de hele proef in draf reed, ook waar het moest stappen en galopperen en die kreeg een winstpunt!
In een van de eerste B proeven met mijn jonge paard kreeg ik te horen:"Je paard is nog niet L waardig". Nee, daarom reed ik in de B! De jury denkt er te zitten om uit te maken of je wel of niet over mag en dat is toch niet echt een proef van dat moment beoordelen...
Ook kreeg ik veel te horen dat de middendraf niet voldoende was of niet uitgevoerd omdat ze naar de voorbenen zaten te staren, die tegenwoordig zo mooi op moeten wippen. Wat is er gebeurt met de stuwing uit de achterhand? Mijn paard trapte zichzelf aan bij de middendraf en vergrootte dus wel degelijk zijn passen, zonder veel te versnellen, precies zo als het hoort, zucht. Ik heb het wedstrijdrijden in Nederland opgegeven en denk er hard over een boek te schrijven over smeuige omkoperij in de dressuurwereld. Wat ik al niet heb meegemaakt!
In elk geval, je succes hangt van de jury af en de jury is beinvloedbaar. En ja, er zijn mensen die gewoon een goed paard kopen, de knopjes vinden en een kunstje doen en zo de jury voor de gek houden.
Maar dat heeft weinig met rijden te maken.

Ik vind dit toch wel een erg negatief verhaal. Mijn ervaring is dat de punten die de ene keer te weinig krijgt je een andere keer teveel krijgt en dat je gemiddeld toch wel krijgt wat je verdient. En als je altijd het idee hebt dat je niet krijgt wat je verdient, je je proef eens op moet nemen en daar een kritisch (met je intructeur) naar moet kijken, want vaak schort er dan iets aan je zelfbeeld.

Dus maak je er niet druk om als de punten niet naar de zin zijn, je krijgt ook vaak genoeg meer dan je verdient.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:15

gijsenkim schreef:
Zo heb ik een jaar of 10 geleden in changementen om de pas gezeten omdat IK uit balans zat Haha! Haha! Haha! Was heeeeeel grappig maar absoluut de bedoeling niet. Een goed doorgereden paard wijst je ala minuut op je tekortkomingen.

Helemaal mee eens. Ik vind het ook zo erg wanneer mensen van paps of mams een "Z-paard" krijgen en dan, wanneer ze aan het proefrijden zijn, zeggen: "Hij doet het niet" zonder erover na te denken of die fout misschien bij hun ligt. Een Z paard doet alles toch vanzelf Verward ?