Fitzroy schreef:Wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens
Ik ga er ook in mee....
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sorane schreef:Rijden in het Z zegt niets.
Er zijn mensen (noem geen namen) die hun paard er letterlijk en figuurlijk naartoe getrapt hebben.
roosje84 schreef:Nee Z wil niet zeggen dat je goed kan rijden. Kijk Z paarden zijn vaak beter en dan gaat alles makkelijker, OK je moet er wat voor doen tuluk wel maar minder als bij een B paard

. Hij was gewoon heel eenkennig en met een groene ruiter op zijn rug bleef hij fijn stilstaan
. roosje84 schreef:Nee dat bedoel k er ook niet meer maar bedoel meer dat als je een Z paard koopt ishet wel makkelijker maar ik zeg niet dat je er NIKS voor hoeft te doen...
Lielle schreef:mits je voldoende ruitergevoel hebt

Lusitana schreef:Wedstrijdrijden heeft, vooral bij dressuur, veel te veel te maken met de smaak en de stemming van de jury. Ik heb eens tegen een paard gereden dat de hele proef in draf reed, ook waar het moest stappen en galopperen en die kreeg een winstpunt!
In een van de eerste B proeven met mijn jonge paard kreeg ik te horen:"Je paard is nog niet L waardig". Nee, daarom reed ik in de B! De jury denkt er te zitten om uit te maken of je wel of niet over mag en dat is toch niet echt een proef van dat moment beoordelen...
Ook kreeg ik veel te horen dat de middendraf niet voldoende was of niet uitgevoerd omdat ze naar de voorbenen zaten te staren, die tegenwoordig zo mooi op moeten wippen. Wat is er gebeurt met de stuwing uit de achterhand? Mijn paard trapte zichzelf aan bij de middendraf en vergrootte dus wel degelijk zijn passen, zonder veel te versnellen, precies zo als het hoort, zucht. Ik heb het wedstrijdrijden in Nederland opgegeven en denk er hard over een boek te schrijven over smeuige omkoperij in de dressuurwereld. Wat ik al niet heb meegemaakt!
In elk geval, je succes hangt van de jury af en de jury is beinvloedbaar. En ja, er zijn mensen die gewoon een goed paard kopen, de knopjes vinden en een kunstje doen en zo de jury voor de gek houden.
Maar dat heeft weinig met rijden te maken.
gijsenkim schreef:Zo heb ik een jaar of 10 geleden in changementen om de pas gezeten omdat IK uit balans zat![]()
![]()
Was heeeeeel grappig maar absoluut de bedoeling niet. Een goed doorgereden paard wijst je ala minuut op je tekortkomingen.
?