Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 10:07

Tja, zag eruit als een standaard gekopieerd contract met wat plaatselijke aanvulling :D

Ayasha
Blogger

Re: Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 10:14

Ja natuurlijk staan jullie dan in je recht en als hij niet sowieso zou willen stoppen hielp dat misschien ook. :=

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 11:09

Blue_Eyes schreef:
Tja, hier betaal je echt nergens 580 voor een stal als deze. Zoals ik al zei, echt alleen voor hele chique dressuurstallen met alles erop en eraan. Zelfs de veearts begon te lachen toen we dit vertelden...

Hij heeft geen kosten aan stro, want alles staat buiten. Hij geeft zelf aan dat hij dagelijks 3 uurtjes ermee bezig is.

Bizar bedrag. In de omgeving zie ik wel prijzen van 450-500 euro voorbij komen tegenwoordig
Binnenbak en buitenbak, Longeercirkel overdekt, Stapmolen, stallen worden dagelijks gemest, dik opgestrooid, 9 uur buiten incl binnen- en buiten zetten, mijn inziens te weinig eten... maar die zijn langzaam omhoog gegaan, niet ineens zo extreem veel... vind het nog steeds bizar veel geld. Dan maar iets meer zelf doen, nu op 24/7 voor ongeveer de helft van deze prijs.

Heel prima om eens p wk een mestdienst te doen. Zolang ze maar onbeperkt hooi hebben... en dan maar geen stal.. als dat zoveel scheelt, voor mijn paard werkt dit heel prima zolang hij maar onbeperkt hooi heeft, minstens 8 uur buiten staat en geen postzegelpaddock van 10x10 voor 6 uur per dag met plukje eten waarna hij uren zonder staat...
De stalhouder vult enkel 2x per week een grote baal bij ons. De rest doen we zelf. Ik verwacht ook geen bizarre prijsverhogingen. Afgelopen jaar ik dacht 20 euro omhoog gegaan in 2x. Nog niets gehoord, verwacht maximaal 20 euro er bij en ik denk dat dit al veel is, dat het dan misschien in 2x 10 of 2x 15 gaat.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 10:46

Hier is de stalling 20,- omhoog gegaan, precies wat ik had verwacht. Ik ga vanaf januari 300,- betalen. Mijn paard staat bij iemand aan huis in een kleine, stabiele kudde. 20x60 dressuurbaan met hindernismateriaal, 2 poetsplekken buiten met koud water, hele jaar door op de wei. Er komt nog een solarium en poetsplek binnen. Herfst en winter ook bijgevoerd op de wei. Vanaf voorjaar tot midden herfst 24/7 buiten en in de winter vanaf 7:30 tot ongeveer 18:00 op de wei. Bij slecht weer gaan ze eerder of juist later naar buiten maar ze blijven geen dag op stal staan en zolang mogelijk buiten staan. Alles wordt gedaan, alleen zelf brok kopen. Wanneer de paarden te warm onder de deken staat wordt het eraf gehaald en krijg je bericht tenzij je dat niet wilt. Hoefsmid vasthouden is ook mogelijk als je er niet bij kunt zijn. Alles gaat in overleg, ontzettend fijn.

Van alle stallen waar ik met haar heb gestaan past deze stal perfect bij ons. Staleigenaresse denkt heel fijn mee en je mag altijd komen. Wanneer ze wat ziet geeft ze dat ook gelijk door wat ook heel prettig is.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 14:01

Klinkt als een goed plekje Carola, dan is het die prijsverhoging ook wel waard (en nog vind ik het niet duur). :j

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 14:06

Helemaal mee eens en het bedrag is netjes kijkend naar stallen in de buurt die veel minder aanbieden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 17:14

Klinkt als een topplek C_arola!

Na onze prijsverhoging van ineens €200 (dus meer dan 50% ineens erop) gaat de stal nu toch definitief sluiten zo gauw iedereen een andere plek heeft kunnen vinden. Wij kunnen voorlopig terecht bij de opfok van Dicey (zij had op haar kleinschalige pension nog 2 plekjes vrij, dat komt ons goed uit nu) en staan op de lijst bij een mooie stal niet zo ver van waar we nu nog staan. Dus over anderhalve week gaan we verkassen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 17:54

Wat fijn dat je een ander plekje hebt kunnen vinden waar je zo snel terecht kan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 17:57

Ja, dat is wel een opluchting. De sfeer op de huidige stal is nu tamelijk gespannen en dat is niet prettig.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 17:46

Kaitlyn schreef:
€490
Wordt dagelijks opgestrooid en 1x in de 2 weken leeggehaald, ik haal er dagelijks zelf dus nog mest en natte plekken uit. Ik moet zelf voer klaarzetten (dat komt er dus ook nog bovenop), en 1x in de 1,5 week de paddock mesten.
Ik heb een binnenbak, buitenbak, overdekte longeerton, nog een kleine hal binnen voor grondwerk/longeren/losgooien en sta aan het bos.

€550 nu, want ze staat noodgedwongen alleen in een paddock omdat 1 merrie in de kudde haar blijft terroriseren.
31 januari gaan we verhuizen naar een volpensionstal waar ze langer buiten staat, 24/7 ruwvoer en geen zand ondergrond op de paddock dus dat ellendige masker voor het zand eten kan eraf. Daar heb ik een binnenbak en buitenbak, helaas het bos niet meer aan stal maar dan pakken we de trailer wel. Dit kost €430 per maand. Ik ben aan het aftellen. :))

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:15

Hier ook de mail binnen, per 1 februari gaan we €30 omhoog. Het wordt dan €490 per maand. Omgeving Utrechtse Heuvelrug, volpension inclusief o.a. binnenbak.

Begrijpelijk maar mijn portemonnee begint langzaamaan wel verdrietiger te worden elke jaar :P

K_H_W_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 17:25

Wij zijn van 250 naar 275 gegaan. Daar staat tegenover dat er faciliteiten bijgekomen zijn en bestaande faciliteiten verbetert zijn. Ik klaag niet :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 17:26

Ghostattack schreef:
Hier ook de mail binnen, per 1 februari gaan we €30 omhoog. Het wordt dan €490 per maand. Omgeving Utrechtse Heuvelrug, volpension inclusief o.a. binnenbak.

Begrijpelijk maar mijn portemonnee begint langzaamaan wel verdrietiger te worden elke jaar :P

Stevig... Heel stevig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 13:03

Ik vind het probleem van die verhogingen dat er geen stop op zit. Zodat je niet kunt weten hoe ver ze zullen gaan ermee. En wat er ook nog bijkomt is, dat het niet alleen steeds duurder wordt, maar ook nog dat je van voormalig echt volpension steeds meer gaat naar veel meer zelf moeten doen en ook zelf extra voer moeten bijkopen omdat het voerbeleid op stal steeds kariger wordt. Althans ,mijn recente ervaringen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 15:17

Ja dat vind ik ook schandalig! Verhoging rekenen en evengoed bezuinigen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:18

Ik denk dat veel stallen proberen de verhogingen in € te drukken en dan service of variabele kosten er uit gaan halen.

Zo heb ik zelf ook geprobeerd de kosten lager te houden.
Ik ben van groepshuisvesting inclusief strooisel in natte periodes, 2 jaar geleden overgestapt naar in de nacht op stal. Hier zit strooisel niet bij in. Heb ook wel eens het aantal beurten helpen omhoog gezet.

Zuid-Oost Friesland. (Regio Gorredijk-Drachten-Oosterwolde)

Ik ga nog niet omhoog per januari.
Men staat hier voor de regio met doe het samen en hun strooiselverbruik er bij op voor dezelfde prijs tot €50,- minder als dat ze elders op een aantal plekken vol pension staan met buitenbak.

Doe het samen stal.
Box 3 bij 3,60
Minimaal 12 uur per dag buiten. Ook in de winter, met schuilmogelijkheden. Op zand en steen.
Overdag zandtrack (Paddock Paradise) er bij en
Overdag aantal uren weidegang van voorjaar tot najaar/zo lang het land het toe laat.
3x per dag ruwvoer (ook buiten)

Je eigen stal uitmesten of per toerbeurt met groepje.

4 verzorgbeurten per week (ochtend-, middag- of avondbeurt via rooster) en af en toe gezamenlijke klusmomenten.

€200,- voor C/D pony
€210,- voor E pony
€220,- voor klein paard tot 165cm

Dat is inclusief ruwvoer (hooi en/of voordroog van eigen land, gerste stro als voederstro wordt ingekocht)
Exclusief strooisel (zelf regelen of bij mij te koop per zak vlas of gehakseld/gemalen tarwestro)

Exclusief krachtvoer (zelf kopen en klaarzetten in bakjes.

Avondbeurt voert paarden hun krachtvoer als ze naar binnen gaan rond 21:00

Hier haal ik geen uurloon uit. We zijn een kleinschalige privestal met maar paar plekjes en gebruiken het stalgeld om het onderhoud te bekostigen van de locatie en verbeteringen aan te brengen.

Ben erg benieuwd naar wat mijn conculega's gaan doen qua prijzen per 2026. Dus als iemand via pb wat namen en stalprijzen door wil geven dan zou ik dat erg waarderen.

Er zijn nog veel plekken die goedkoper zijn dan ik ben. Of waar men minder hoeft te doen voor hetzelfde geld of voor klein beetje meer volpension staat.
Volpension met buitenbak is hier te vinden van €175,- tot €320,'
Dus grote verschillen.

Stalling met binnenbak begint zo bij €240,- met diensten, tot €450,- volpension. En heel wat varianten er tussen in.

Positieve punten waarom mensen hier willen staan is dat ze echt jaar rond elke dag de hele dag buiten kunnen staan met voldoende ruwvoer (ik beloof geen onbeperkt hooi omdat we dieetbekeid voeren bij huidige kudde, maar er is wel vrijwel 24/7 iets te knabbelen omdat we ook voederstro ophangen) , droge voeten en schuilmogelijkheid.

En we hebben ook de normale voorzieningen als een verlichte en gedraineerde 20 bij 60 buitenbak, paddocks waarin ook gelongeerd kan worden en poets/wasplek met koud en warm water.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:26

Ik ben niet bekend met de regio, maar vind het echt geen geld! Het klinkt heel goed. Het is dat strooisel er niet bij zit, maar ik heb echt al hogere kosten per paard per maand en zou dus nooit zo laag kunnen gaan zitten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:16

Heb veel meer betaald
Wel een 24/7 buiten plek met kale schuilstallen
Onbeperkt verpakt hooi . Zelf krachtvoer voeren .
In nood waren er wel boxen die je kunt afsluiten maar ook zelf bodem bedekking erin doen
Zowel veulen als grote D pony waren €275 per dier
Mijn grote merrie ging naar €350
En toen kwam het stuk land met 4 vaste boxen en schuilstal op mn pad .
€650 per maand ongeacht of ik de boxen vol zet of of ik er 5/6 laat lopen .
We gaan zelf naar 4 paarden en dat is imo genoeg
Heb dan €162,50 per paard
Komt nog hooi , voer en bodem bedekking bij .
Tot heden lopen ze 24/7 buiten met toegang tot schuilstal en droog touwtjes hooi .
Enkel het grondwater is slecht op de lokatie . Bevat veel ijzer
Maar nu hebben ze veel gras en neem ik kannen water van thuis mee