Slechte stallen en paard zorgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 01:18

Bielsje schreef:
Wintu schreef:

Ik denk dat velen hier niet hun hypotheek en de wei waar de paarden staan proberen af te lossen dmv stalgeld. Als particulier heb je de kosten of die pensionpaarden er nu staan of niet en ik denk dat die kosten door particulieren hier daarom niet worden doorberekend.

Maar particulieren hebben er vaak nog een baan/bedrijf naast. Daarmee kunnen ze dan de hypotheek kosten ed dragen indien nog niet afbetaald, als je meerdere pensionners hebt dan is dat alweer een heel ander verhaal.

Wij hadden een eigen stal maar mijn vader had er nog een volledig bedrijf naast. Die ging om 04.00 uur zijn nest uit en om 24.00 erin. Dat kan goed, het zijn je eigen paarden, het is een "hobby", je hebt geen mensen met eisen op je erf etc. Hadden we 10 pensionklanten erbij gehad dan had hij nooit dat bedrijf draaiend kunnen houden want dan moet er toch iemand op het terrein aanwezig zijn lijkt mij en al zou je maar 2 uur werk hebben aan die paarden, dan hou je nog maar 2 uur slaap over.

En ik heb een tijdje op een trainingsstal/pension gestaan, die kwam amper nog aan rijden toe door het pensiongedeelte... En ergens moet je dan toch echt geld vandaan halen om de hypotheek van te betalen.

De prijs is imo vaak ook een afspiegeling van de vraag en die is waarschijnlijk lager in Drenthe eo. Tenminste, de mensen die ik ken in die regio hebben de paarden allemaal aan huis. Ik kan me voorstellen wanneer je dan in die regio 500+ vraagt dat je stallen leeg blijven en in dat geval is bv 300 en volle stallen onder aan de streep iets beter. Dat wil alleen niet zeggen dat ze dan ook een fasoenlijke vergoeding voor het werk oid overhouden :')

Tja logisch dat er verschil is tussen particulier wat pensionklanten hebben of een pensionstal hebben die je van een inkomen moet voorzien. Dat vind ik ook wel 2 verschillende zaken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 01:39

Wat bijzonder zo'n reactie

Aan de ene kant klagen over al die slechte stallen

Maar als mensen hun goede plek willen delen, maar dan ook de werkelijke kosten willen delen van hun paardenterrein (ik heb het niet over hun privéwoning en volwaardig inkomen) dan moeten ze daar de paardeneigenaren niet mee lastig vallen en gewoon maar geen pensionplek aanbieden die zo duur is?

Dus nog minder goede plekken beschikbaar?

En als mensen vol pension stond bieden en daar gewoon €15,- per uur aan over willen houden en per paard een half uur per dag bezig zijn, dan is dst toch ook hun goed recht?

Als jij als stalhulp ergens gaat werken wil je toch ook een uurloon krijgen?

Kijk. Ik, en nog veel meer mensen hier, rekenen voor dat de werkelijke kosten voor o a. Volpension vaak veel hoger liggen. En dst ze dst bedrijf eigenlijk zouden moeten vragen zakelijk gezien. Maar dst wil niet zeggen dst die prijzen ook gevraagd worden!
Alleen er mag best wat meer besef groeien dat je iemand dus niet betaald voor zijn tijd. Dat je naadt voer en strooisel vooral een bijdrage levert in de vaste lasten. Pas bij een grote pensionstal en vaak met neveninkomsten, haalt iemand er een uurloon of inkomen uit. En dat is da meestal erg weinig voor het aantal uren water in gaat. En de vaste lasten voor zo'n grote locatie plus machines, voorzieninhenetc. zijn vaak onvoorstelbaar hoog.

Bij de kleinere plekken mag je dankbaar zijn dat iemand zijn plek met je deelt voor een x bedrag. En hoe hoog X is, dat mag diegene helemaal zelf bepalen. De 1 wil een zakcentje om voer voor eigen paarden van te kopen, de ander rekent alle kosten door.

Je hoeft er niet te staan... je mag ook proberen of je ergens anders goedkoper of met minder eigen werkzaamheden kan staan.
Maar wees niet verbaast als de kwaliteit of service vaak erg tegen valt. De marge is vaak gewoon te klein.

Miss_Mii21 schreef:
Kortzichtig ben ik het niet mee eens. Als je het niet rond krijgt, begin dan geen pensionstal. Als je hypotheek te hoog is en je die doorberekent, zet dan lekker je eigen paarden neer maar belast daar niet een ander mee. Ik heb inmiddels te veel gezien, te veel gehoord. En mijn paard is elke keer de dupe. Elke paar maanden kiep ik er 200 euro voor maagzweermedicatie tegenaan, ik vind het echt bizar. De lol is er echt vanaf. Ik loop letterlijk leeg op de ellende van slechte stallen.
Als ze meer zouden voeren (hooi) dan had ik een stuk minder zorgen en kosten.

Mij hoor je niet klagen over tientjeswerk die het extra kost, des te meer over de honderden euro's die ik er elke maand in pomp voor extra hooi en voer. NAAST de al +400 euro die ik elke maand voor de stal neertel.
Ik heb een "gewoon" paard, maar door toedoen van andere paarden die de mijne trappen en het bijvoeren, ben ik per maand goed 300 euro EXTRA kwijt. Ik zit dus op de 300 euro per maand, nog geen les voor gehad, nog geen zadelonderhoud of noem het maar. En ALTIJD zorgen. Hoelang duurt het voor de maagzweren weer terug zijn? Want geen enkele stal in de buurt kunnen ze non-stop eten, OVERAL staan ze uren zonder. Volgens de kliniek EN dierenarts funest. Dus over een maand of 3 kan ik WEER 200 euro maagzweermedicatie er in duwen. Nog even en ik verkoop m'n paard. Ik ben er zo klaar mee.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 01:52

996981 schreef:
Juist.

Een normaal paard heeft voor zijn onderhoud dagelijks zo'n 1 - 1,5% van zijn lichaamsgewicht nodig aan ruwvoer (droge stof). Een paard van 600 kg heeft dus 6 tot 9 kg ruwvoer (droge stof) per dag nodig. Dat is 30 - 45 kg vers gras (ervan uitgaand dat dit uit 80% water bestaat) of 7,5 - 12 kg hooi (20% water). Dat is minimaal, dus niet onbeperkt. Laten we voor onbeperkt uitgaan van 15 kg per dag.

De hooiprijs ligt momenteel gemiddeld tussen de €150 en €200per ton.

15 kg (klein baaltje per dag) keer 27 (gemiddelde maand) is 405 kg is 0,4 ton. Dat is dus tussen de €60 en €80 aan hooi per maand als je onbeperkt hooi als enig ruwvoer geeft (en groot in kan kopen).

Een kilo basis brok per dag komt er nog €15 +- bij. Bodembedekking komt er nog bij…

Gemiddeld ben je per paard 0,5 uur per dag bezig. Dat is 13,5 uur per maand. Netto minimum uurloon ligt momenteel op €11,51. Dat is nog eens €155 per maand per paard (en dan sta je dus voor minimumloon 7 dagen in de week de paarden te verzorgen).

Qua kosten aan eten en arbeid kom ik al boven de €200 uit. Dan heb je nog geen strooisel, geen afschrijving, GWE, onderhoud, aanschaf nieuw materieel, upgraden faciliteiten etc gehad.

Voor €200 per paard per maand ben je gratis aan het werk en betaal je waarschijnlijk zelfs nog bij uit eigen zak.

Ik hoef iemands boekhouding niet te zien om te snappen dat €200 stalgeld niet uit kan als je onbeperkt hooi voert.

Hooi van eigen land is in veel gevallen goedkoper, maar ook dat is niet gratis. Arbeid, onderhoud weide, onderhoud en afschrijving machines etc.

Ik schrik er eerlijk gezegd van dat mensen die notabene zelf paarden aan huis hebben geen idee lijken te hebben wat het kost. Hebben jullie het de kosten en arbeid ooit objectief doorgerekend of dit laten doen?

Welke maand heeft 27 dagen?

Verder wel een mooie berekening, al betaal ik zelf momenteel 50 euro voor balen van +/- 450 kg. Wel verpakt. vlas is 4x7,5 = 30 euro pm. Brok is hier helaas een stuk duurder, ik geef vrije keuze voor 30 euro pm maar je zit daar makkelijk boven als je voor de pavo specialletjes kiest oid.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 02:08

Er was laatst ook iemand die had speciaal voor pensionpaarden een extra grote stal laten bouwen helemaal nieuw, maar dat ging dan maar over 2 pensionpaarden geloof ik en dan de rest van was van haarzelf. Als je die investeringen dan wil terugverdienen moet je goud geld vragen aan je pensionklanten en dat kan natuurlijk ook niet zomaar. De kostprijs voor het voer, strooisel, onderhoud en je arbeid aan de pensionpaarden (je eigen paarden natuurlijk even niet meegerekend) zou je eruit moeten halen, misschien nog wat extra toeslag voor gas/water/licht en andere dingen die gebruikt worden, maar je hele hypotheek van je huis en de bouw van die stallen willen terug verdienen is wel lastig op twee paarden.. Dat is geen rendabel 'bedrijfsplan'. Wat ik vaak nog hoor is dat priveplekken ook pensionpaarden erbij nemen om hun eigen paarden goedkoper of kostendekkend te kunnen stallen.. Tja dan lopen je bedragen wel op en dat is natuurlijk ook niet helemaal fair. Dat geeft dan hele scheve bedragen als je de kosten gaat verrekenen. Ook al eens gelezen dat iemand hier op Bokt een kleinere prive stal had met een percentage eigen paarden, maar die nam dus in alle kosten wel alle kosten van haar paarden mee, inclusief hoefsmid, entingen, etc. Ze liet voor het mooie even weg dat haar paarden in theorie ook een bedrag per maand aan stalling zouden kosten, maar ze die zelf dus niet hoeft te betalen, maar verrekende dat dus wel met de kosten die pensionklanten moesten opbrengen per maand. Dat geeft ook hele scheve berekeningen.

Begrijp me niet verkeerd: mensen moeten betaald worden voor hun arbeid en ik betaal met liefde 400 of 500 euro aan stalling als m'n paard fijn kan staan en dan heb ik echt geen binnenbanen en spring weides nodig of luxe kantines en stapmolens, maar 1 simpel buitenbakje die redelijk te rijden blijft en een wc heb ik aan faciliteiten echt al voldoende aan. De rest van het geld mag allemaal zitten in onderhoud van mijn paard en zijn leefomgeving. Ik ben echt niet iemand die beknibbeld op stalling, maar sommige berekeningen en kostenposten snap ik soms ook echt niet want dat soort dingen zijn vaak niet haalbaar op kleine schaal en kun je dan ook niet zomaar verrekenen lijkt me.

Een kennis van me is recent verhuisd en heeft nu in Limburg ergens een huisje met wat grond waar haar twee paarden en een pensionpaard (volpension) op staan. Vraagt ze geloof ik 180 per maand voor zonder verdere faciliteiten. Ik vroeg me of ze daar op alleen hooi en mestafvoer en de tijd van het uitmesten niet al op leegliep maar ze vertelde dat het amper wat kost daar om hooi te laten brengen door een boer en die neemt voor een paar tientjes ook het mest een of twee keer per jaar voor haar mee. Alles wat er dus binnenkwam was al bijna winst zei ze. Vond het heel gek om te horen, maar het zal dus blijkbaar kunnen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 02:25

Popstra schreef:
Mwa, volgens mij betalen ze in drenthe en frysland net zo veel belasting als elders in het land.
Kosten boodschappen ook hetzelfde bij de AH als de AH in Rotterdam. Moet je ook je mest boekhouding bij houden, is het uitmesten van een stal net zo zwaar en kosten materialen net zo veel. Idem als hooi en krachtvoer.

Ik snap dus niet hoe het kan men daar voor nop staat.

Ze durven niet te verhogen en doen het naast een andere baan of (gepensioneerd)boerenbedrijf als hobby er bij...

De paarden eigenaren vinden alles al snel te duur. Maar ook in het Noorden zijn de stallen met binnenbak nu aan het stijgen en gaan geregeld de €300,- over. En steeds meer plekken waar je zelf ook dingen moet doen.
Of waar je diensten duur af kunt kopen.

Een professionele bodem verdien je als kleine stal trouwens nooit terug. Die koop je omdat je zelf graag fijn wilt rijden. Voor 20 bij 60 agterberg of eb en vloed leg je zo €30.000 a €40.000 neer. En na 10 jaar is zo'n bodem aan groot onderhoud toe. Kun je opnieuw een flink bedrag investeren...Als ik uitreken hoeveel ik er op af moet schrijven per jaar...dat gaat om duizenden euro's! Rekening dat dan ook nog om naar per paard.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 07:51

Poekkie schreef:
996981 schreef:
Juist.

Een normaal paard heeft voor zijn onderhoud dagelijks zo'n 1 - 1,5% van zijn lichaamsgewicht nodig aan ruwvoer (droge stof). Een paard van 600 kg heeft dus 6 tot 9 kg ruwvoer (droge stof) per dag nodig. Dat is 30 - 45 kg vers gras (ervan uitgaand dat dit uit 80% water bestaat) of 7,5 - 12 kg hooi (20% water). Dat is minimaal, dus niet onbeperkt. Laten we voor onbeperkt uitgaan van 15 kg per dag.

De hooiprijs ligt momenteel gemiddeld tussen de €150 en €200per ton.

15 kg (klein baaltje per dag) keer 27 (gemiddelde maand) is 405 kg is 0,4 ton. Dat is dus tussen de €60 en €80 aan hooi per maand als je onbeperkt hooi als enig ruwvoer geeft (en groot in kan kopen).

Een kilo basis brok per dag komt er nog €15 +- bij. Bodembedekking komt er nog bij…

Gemiddeld ben je per paard 0,5 uur per dag bezig. Dat is 13,5 uur per maand. Netto minimum uurloon ligt momenteel op €11,51. Dat is nog eens €155 per maand per paard (en dan sta je dus voor minimumloon 7 dagen in de week de paarden te verzorgen).

Qua kosten aan eten en arbeid kom ik al boven de €200 uit. Dan heb je nog geen strooisel, geen afschrijving, GWE, onderhoud, aanschaf nieuw materieel, upgraden faciliteiten etc gehad.

Voor €200 per paard per maand ben je gratis aan het werk en betaal je waarschijnlijk zelfs nog bij uit eigen zak.

Ik hoef iemands boekhouding niet te zien om te snappen dat €200 stalgeld niet uit kan als je onbeperkt hooi voert.

Hooi van eigen land is in veel gevallen goedkoper, maar ook dat is niet gratis. Arbeid, onderhoud weide, onderhoud en afschrijving machines etc.

Ik schrik er eerlijk gezegd van dat mensen die notabene zelf paarden aan huis hebben geen idee lijken te hebben wat het kost. Hebben jullie het de kosten en arbeid ooit objectief doorgerekend of dit laten doen?

Welke maand heeft 27 dagen?

Verder wel een mooie berekening, al betaal ik zelf momenteel 50 euro voor balen van +/- 450 kg. Wel verpakt. vlas is 4x7,5 = 30 euro pm. Brok is hier helaas een stuk duurder, ik geef vrije keuze voor 30 euro pm maar je zit daar makkelijk boven als je voor de pavo specialletjes kiest oid.

Verpakt is dus geen hooi, maar voordroog. Daar moet je nog meer van voeren dan hooi om aan de ruwe stof gehalte te kunnen voorzien. Brok is in deze berekening basis brok. Dat is inderdaad goedkoper dan sportbrok ed.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 08:07

joyce B schreef:
Popstra schreef:
Mwa, volgens mij betalen ze in drenthe en frysland net zo veel belasting als elders in het land.
Kosten boodschappen ook hetzelfde bij de AH als de AH in Rotterdam. Moet je ook je mest boekhouding bij houden, is het uitmesten van een stal net zo zwaar en kosten materialen net zo veel. Idem als hooi en krachtvoer.

Ik snap dus niet hoe het kan men daar voor nop staat.

Ze durven niet te verhogen en doen het naast een andere baan of (gepensioneerd)boerenbedrijf als hobby er bij...

De paarden eigenaren vinden alles al snel te duur. Maar ook in het Noorden zijn de stallen met binnenbak nu aan het stijgen en gaan geregeld de €300,- over. En steeds meer plekken waar je zelf ook dingen moet doen.

Een professionele bodem verdien je als kleine stal trouwens nooit terug. Die koop je omdat je zelf graag fijn wilt rijden. Voor 20 bij 60 agterberg of eb en vloed leg je zo €30.000 a €40.000 neer. En na 10 jaar is zo'n bodem aan groot onderhoud toe. Kun je opnieuw een flink bedrag investeren...Als ik uitreken hoeveel ik er op af moet schrijven per jaar...dat gaat om duizenden euro's! Rekening dat dan ook nog om naar per paard.

Ik wordt inmiddels een beetje moe van je reacties dat paardeneigenaren allemaal maar voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en hoe we god op ons knietjes toch mogen bedanken dat er mensen zijn die een pensionstalling zijn begonnen en uit de goedertierenheid van het hart paarden in pension nemen. Als je zo moet toeleggen op alles en alle paardeneigenaren zo ellendig zijn en zuinig en ze maar meer respect en waardering voor je moeten hebben, dan vraag ik me af waarom je dan pensionklanten neemt überhaupt.
Ik lees zoveel negativiteit over klanten hier van sommige pensionhouders (en ik besef me terdege dat er rotte appels tussen zitten, maar dat enorme gegeneraliseer telkens), als ik bij iemand op stal zou kunnen staan die bij voorbaat al dankbaarheid verwacht en zo op me neer kijkt, dan zou ik toch werkelijk bedanken, hoe mooi de plek ook.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 08:26

Celebi schreef:
Er was laatst ook iemand die had speciaal voor pensionpaarden een extra grote stal laten bouwen helemaal nieuw, maar dat ging dan maar over 2 pensionpaarden geloof ik en dan de rest van was van haarzelf. Als je die investeringen dan wil terugverdienen moet je goud geld vragen aan je pensionklanten en dat kan natuurlijk ook niet zomaar. De kostprijs voor het voer, strooisel, onderhoud en je arbeid aan de pensionpaarden (je eigen paarden natuurlijk even niet meegerekend) zou je eruit moeten halen, misschien nog wat extra toeslag voor gas/water/licht en andere dingen die gebruikt worden, maar je hele hypotheek van je huis en de bouw van die stallen willen terug verdienen is wel lastig op twee paarden.. Dat is geen rendabel 'bedrijfsplan'. Wat ik vaak nog hoor is dat priveplekken ook pensionpaarden erbij nemen om hun eigen paarden goedkoper of kostendekkend te kunnen stallen.. Tja dan lopen je bedragen wel op en dat is natuurlijk ook niet helemaal fair. Dat geeft dan hele scheve bedragen als je de kosten gaat verrekenen. Ook al eens gelezen dat iemand hier op Bokt een kleinere prive stal had met een percentage eigen paarden, maar die nam dus in alle kosten wel alle kosten van haar paarden mee, inclusief hoefsmid, entingen, etc. Ze liet voor het mooie even weg dat haar paarden in theorie ook een bedrag per maand aan stalling zouden kosten, maar ze die zelf dus niet hoeft te betalen, maar verrekende dat dus wel met de kosten die pensionklanten moesten opbrengen per maand. Dat geeft ook hele scheve berekeningen.

Begrijp me niet verkeerd: mensen moeten betaald worden voor hun arbeid en ik betaal met liefde 400 of 500 euro aan stalling als m'n paard fijn kan staan en dan heb ik echt geen binnenbanen en spring weides nodig of luxe kantines en stapmolens, maar 1 simpel buitenbakje die redelijk te rijden blijft en een wc heb ik aan faciliteiten echt al voldoende aan. De rest van het geld mag allemaal zitten in onderhoud van mijn paard en zijn leefomgeving. Ik ben echt niet iemand die beknibbeld op stalling, maar sommige berekeningen en kostenposten snap ik soms ook echt niet want dat soort dingen zijn vaak niet haalbaar op kleine schaal en kun je dan ook niet zomaar verrekenen lijkt me.

Een kennis van me is recent verhuisd en heeft nu in Limburg ergens een huisje met wat grond waar haar twee paarden en een pensionpaard (volpension) op staan. Vraagt ze geloof ik 180 per maand voor zonder verdere faciliteiten. Ik vroeg me of ze daar op alleen hooi en mestafvoer en de tijd van het uitmesten niet al op leegliep maar ze vertelde dat het amper wat kost daar om hooi te laten brengen door een boer en die neemt voor een paar tientjes ook het mest een of twee keer per jaar voor haar mee. Alles wat er dus binnenkwam was al bijna winst zei ze. Vond het heel gek om te horen, maar het zal dus blijkbaar kunnen?

Huh? Dus jij wil invloed op de manier waarop een stalhouder een eventueel salaris besteedt? (Weet jij veel of die twee paarden het enige is aan voordeel wat ze zichzelf uitkeert? Of dat het enkel de kostprijs van twee paarden betreft?).

Jij hebt geen donder te maken met wat een stalhouder eventueel overhoudt. Dat is precies wat ik eerder zei. Overal mag men geld verdienen, maar aub toch niet aan hun geliefde paard.

Zo’n rare gedachtenkronkel…

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 08:31

Wintu schreef:
joyce B schreef:

Ik wordt inmiddels een beetje moe van je reacties dat paardeneigenaren allemaal maar voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en hoe we god op ons knietjes toch mogen bedanken dat er mensen zijn die een pensionstalling zijn begonnen en uit de goedertierenheid van het hart paarden in pension nemen. Als je zo moet toeleggen op alles en alle paardeneigenaren zo ellendig zijn en zuinig en ze maar meer respect en waardering voor je moeten hebben, dan vraag ik me af waarom je dan pensionklanten neemt überhaupt.
Ik lees zoveel negativiteit over klanten hier van sommige pensionhouders (en ik besef me terdege dat er rotte appels tussen zitten, maar dat enorme gegeneraliseer telkens), als ik bij iemand op stal zou kunnen staan die bij voorbaat al dankbaarheid verwacht en zo op me neer kijkt, dan zou ik toch werkelijk bedanken, hoe mooi de plek ook.

Hoezo voel jij in deze post op je neer gekeken? Omdat iemand een keer het beeld nuanceert dat stalhouders bergen verdienen en niks willen?

Ik lees in de Posts van Joyce echt nergens een toon dat pensionklanten dankbaar moeten zijn. Wel schetst ze een realistisch beeld en nuanceert ze de ts (en velen anderen hier).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 08:57

Dat is niet wat ik zei.. Mooi altijd hoe alles zo snel uit verband getrokken kan worden en veroordelend opgeschreven wordt. :+

Het ging erom dat die persoon kosten X had aan geen idee hoeveel, het waren er niet heel veel, zeg 10 paarden. En ze verdiende dan bedrag Y. Dat was iets hoger dan X en de verdiende er dus op jaarbasis vrij weinig aan zei ze en als er dan eens onverwachts groot onderhoud moest komen dan was hun winst alweer op. Dan kun je aan de ene kant verdedigen dat de stalorijs te laag is als je op jaarbasis je onderhoud niet ervan kunt bijhouden. Maar aan de andere kant was het blijkbaar ook deels te verklaren met wellicht het feit dat 10 paarden nog niet rendabel zijn als volwaardige baan/pensionstal zoals ergens werd geschat en misschien nog belangrijker , dat er in een latere opmerking kwam bovendrijven dat bijna de helft van de paarden van haarzelf was. In theorie is dus iets meer dan 50 procent van wat je aan onderhoud moet doen bekostigd vanuit de paarden pensionklanten maar heel zwart wit draag je voor iets minder dan 50 van het onderhoud omdat je eigen paarden het gebruiken. En dan kun je wel proberen om met die paar pensionpaarden jouw kosten te dekken, maar er zijn grenzen natuurlijk met wat realistisch is. Blijkbaar nam deze Bokker in de totale kosten van X ook zaken mee als entingen en hoefsmid van (alleen) haar eigen paarden. Die ga je dus ook al niet terug kunnen verdienen in Y. Dus de kosten van X zijn daardoor allemaal heel snel veel hoger dan je aan Y kunt verdienen omdat je geen inkomsten krijgt uit de stallen voor jezelf. Zo was het in ieder geval berekend.

Wat kan mij het nou schelen waar iemand zijn salaris uiteindelijk aan uitgeeft, dat schreef ik totaal niet. Ik had het alleen over de scheve verhouding die er soms is tussen bepaalde kosten en opbrengsten als er rare zaken worden weggeschreven onder het kostenplaatje die je perse wilt terug kunnen verdienen aan je pensionklanten. Zeker als je maar een paar paardjes in pension hebt staan en je zelf al bijna de helft van het totaal zelf bezit.

Dit soort zaken zijn altijd lastig en van twee kanten moet het netjes en reëel bekeken worden. Soms is je stal rendabel en verdien je er genoeg aan om een heel salaris over te houden. Maar dat is keihard werken en vaak op grotere schaal als een echt bedrijf. En soms is het meer kostendekkend waardoor je als eigenaar van je eigen paarden goedkoper je paarden kunt houden omdat je groter in kunt kopen in ruwvoer, stro en je de mestafvoer bijvoorbeeld verdeeld. Maar er dan nog echt veel aan verdienen is lastiger.

En nogmaals, ik ben zo iemand die gewoon veel wil betalen. Die altijd weer schrikt als de vriendengroep roept dat hun stal veel te duur is terwijl het best meevalt voor wat ze hebben, die aan de stalhouder vraagt of ze komend jaar nog omhoog gaan omdat alles duurder gaat worden en wanneer ik zelf besluit om geen stro meer te gebruiken van stal maar 30 euro per maand extra neer te tellen voor eigen gehakseld stro omdat dat beter werkt voor mijn paard en de stalhouder dus minder hoeft in te zitten dat het stro hard opgaat, dan klop ik niet aan of dan die 4 balen stro per maand van mijn stalprijs af mag. Als mijn paard goed staat en bij voorkeur er ontzorging is zodat ik bij een medisch slechte dag gewoon thuis kan blijven zonder problemen (helaas heb ik dat nu niet want deels DIY basis) dan betaal ik daar met alle liefde grof geld voor. Sta wat dat betreft echt volledig in het kamp dat een stalhouder een eerlijke prijs moet betalen. Maar ik kijk er wel ook met een realistische kijk naar omdat er gewoon veel verschil zit in grote en kleine stallen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:16

Onze Voordroog heeft een droge stof gehalte van elk jaar rond de 83.
Dus wederom te kort door de bocht dat je er meer van moet voeren.

Maar wel andere op de vingers tikken dat ze er niets van weten.

Blijft een bijzonder topic dit...

Echt alles word uit het verband getrokken.
Net zoals niemand die heeft gezegd dat er op geen een dure stal paarden buiten komen.
Dat stond er niet..

Maar lezen ho maar.
In vullen ja dat wel.

Ik ben er weg van.
Nate haantjes sfeer van vooral mensen die zelf dus niet de kosten hebben maar de theorie boekjes in duiken en het over heel Nederland smeren
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 31-01-24 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:18

Celebi schreef:
Dat is niet wat ik zei.. Mooi altijd hoe alles zo snel uit verband getrokken kan worden en veroordelend opgeschreven wordt. :+

Het ging erom dat die persoon kosten X had aan geen idee hoeveel, het waren er niet heel veel, zeg 10 paarden. En ze verdiende dan bedrag Y. Dat was iets hoger dan X en de verdiende er dus op jaarbasis vrij weinig aan zei ze en als er dan eens onverwachts groot onderhoud moest komen dan was hun winst alweer op. Dan kun je aan de ene kant verdedigen dat de stalorijs te laag is als je op jaarbasis je onderhoud niet ervan kunt bijhouden. Maar aan de andere kant was het blijkbaar ook deels te verklaren met wellicht het feit dat 10 paarden nog niet rendabel zijn als volwaardige baan/pensionstal zoals ergens werd geschat en misschien nog belangrijker , dat er in een latere opmerking kwam bovendrijven dat bijna de helft van de paarden van haarzelf was. In theorie is dus iets meer dan 50 procent van wat je aan onderhoud moet doen bekostigd vanuit de paarden pensionklanten maar heel zwart wit draag je voor iets minder dan 50 van het onderhoud omdat je eigen paarden het gebruiken. En dan kun je wel proberen om met die paar pensionpaarden jouw kosten te dekken, maar er zijn grenzen natuurlijk met wat realistisch is. Blijkbaar nam deze Bokker in de totale kosten van X ook zaken mee als entingen en hoefsmid van (alleen) haar eigen paarden. Die ga je dus ook al niet terug kunnen verdienen in Y. Dus de kosten van X zijn daardoor allemaal heel snel veel hoger dan je aan Y kunt verdienen omdat je geen inkomsten krijgt uit de stallen voor jezelf. Zo was het in ieder geval berekend.

Wat kan mij het nou schelen waar iemand zijn salaris uiteindelijk aan uitgeeft, dat schreef ik totaal niet. Ik had het alleen over de scheve verhouding die er soms is tussen bepaalde kosten en opbrengsten als er rare zaken worden weggeschreven onder het kostenplaatje die je perse wilt terug kunnen verdienen aan je pensionklanten. Zeker als je maar een paar paardjes in pension hebt staan en je zelf al bijna de helft van het totaal zelf bezit.

Dit soort zaken zijn altijd lastig en van twee kanten moet het netjes en reëel bekeken worden. Soms is je stal rendabel en verdien je er genoeg aan om een heel salaris over te houden. Maar dat is keihard werken en vaak op grotere schaal als een echt bedrijf. En soms is het meer kostendekkend waardoor je als eigenaar van je eigen paarden goedkoper je paarden kunt houden omdat je groter in kunt kopen in ruwvoer, stro en je de mestafvoer bijvoorbeeld verdeeld. Maar er dan nog echt veel aan verdienen is lastiger.

En nogmaals, ik ben zo iemand die gewoon veel wil betalen. Die altijd weer schrikt als de vriendengroep roept dat hun stal veel te duur is terwijl het best meevalt voor wat ze hebben, die aan de stalhouder vraagt of ze komend jaar nog omhoog gaan omdat alles duurder gaat worden en wanneer ik zelf besluit om geen stro meer te gebruiken van stal maar 30 euro per maand extra neer te tellen voor eigen gehakseld stro omdat dat beter werkt voor mijn paard en de stalhouder dus minder hoeft in te zitten dat het stro hard opgaat, dan klop ik niet aan of dan die 4 balen stro per maand van mijn stalprijs af mag. Als mijn paard goed staat en bij voorkeur er ontzorging is zodat ik bij een medisch slechte dag gewoon thuis kan blijven zonder problemen (helaas heb ik dat nu niet want deels DIY basis) dan betaal ik daar met alle liefde grof geld voor. Sta wat dat betreft echt volledig in het kamp dat een stalhouder een eerlijke prijs moet betalen. Maar ik kijk er wel ook met een realistische kijk naar omdat er gewoon veel verschil zit in grote en kleine stallen.

Citaat:
Wat ik vaak nog hoor is dat priveplekken ook pensionpaarden erbij nemen om hun eigen paarden goedkoper of kostendekkend te kunnen stallen.. Tja dan lopen je bedragen wel op en dat is natuurlijk ook niet helemaal fair. Dat geeft dan hele scheve bedragen als je de kosten gaat verrekenen. Ook al eens gelezen dat iemand hier op Bokt een kleinere prive stal had met een percentage eigen paarden, maar die nam dus in alle kosten wel alle kosten van haar paarden mee, inclusief hoefsmid, entingen, etc. Ze liet voor het mooie even weg dat haar paarden in theorie ook een bedrag per maand aan stalling zouden kosten, maar ze die zelf dus niet hoeft te betalen, maar verrekende dat dus wel met de kosten die pensionklanten moesten opbrengen per maand. Dat geeft ook hele scheve berekeningen.

Je hebt het over privéplekken waar pensionpaarden gehouden worden om eigen paarden goedkoper of kostendekkend te kunnen houden. Dat is een keuze waar niemand iets mee te maken heeft. Ook de berekening die daarbij hoort en wat er eventueel overblijft niet. Dat heeft niks met ''niet fair'' te maken. Als klant x bereidt is stallingsgeld y te betalen voor de diensten en faciliteiten van stal z maakt het geen ruk uit wat daar eventueel wel of niet aan verdiend wordt. Zo kijk je toch ook niet als je een hotel boekt? of uit eten gaat? Als die stalhouder als enige doel heeft de eigen kosten dekkend te kunnen maken is het logisch dat die mee gaan in de berekening. Daar heeft de pensionklant niks te maken. Al wil de pensionhouder nog geld bovenop de eigen kosten verdienen. Dat is aan de pensionhouder. Aan de pensionklant is enkel te bepalen of ze bedrag y willen betalen. De rest is compleet bijzaak. Ook hoe scheef een eventuele berekening is. Dat is gewoon niet aan de klant om te bepalen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:22

DuoPenotti schreef:
Onze Voordroog heeft een droge stof gehalte van elk jaar rond de 83.
Dus wederom te kort door de bocht dat je er meer van moet voeren.

Maar wel andere op de vingers tikken dat ze er niets van weten.

Blijft een bijzonder topic dit...

Echt alles word uit het verband getrokken.
Net zoals niemand die heeft gezegd dat er op geen een dure stal paarden buiten komen.
Dat stond er niet..

Maar lezen ho maar.
In vullen ja dat wel.

Ik ben er weg van.
Nate haantjes sfeer van vooral mensen die zelf dus niet de kosten hebben maar de theorie boekjes in duiken en het over heel Nederland smeren

80% is het minimale droge stof percentage in hooi. Tussen de 80% en 90% is normaal.

Daarnaast hadden we het over hooi in de discussie, niet over voordroog toch? Dat zijn twee verschillende dingen.

Neem jij maar aan dat de kritische mensen hier geen kosten hebben en enkel de theorie kennen :+
Dikke prima.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:31

@celebi; ik heb een extra grote etalage laten bouwen. Maer voir de rest heb je niet goed begrepen hoe het zit.

●Ik heb zelf nu 2 paarden
●Heb plek voor 6.

●Heb berekend wat de vaste lasten van de plek zijn (zonder opstalverzekering, stroom en water, want 1 verzekering voor het geheel en maar 1 meter) inclusief afschrijving van de stal en rente over hypotheek voor stal, stenen en land en dat gedeeld door 6
Dus eigen paarden delen ook mee in de vaste lasten. En privé valt er buiten en niet alle investeringen worden afgeschreven. (€120,- per maand per stalplek en dan is afschrijving machines/materiaal/omheining/bak en paddockbodem niet meegerekend)

●ik heb bijgehouden wat er verbruikt wordt aan ruwvoer per paard (zonder weidegang 1 grote baal per paard per maand a €42,50 voor simpel natuurhooi grote baal via €60,- tot €90,- per baal voor Duits of Frans hooi
●ik heb bijgehouden wat er aan strooisel per paard gebruikt wordt (nu €32,- tot €40,-)

●ik heb bijgehouden hoeveel ik per maand uit geef aan bij/krachtvoer/gehakseld ruwvoer/mineralenbrok voor mijn pony en paard (pony bejaard €80,- paard ongeveer €20,-

●Ik heb bijgehouden hoeveel extra tijd elk extra paard mij kost per dag aan de dagelijkse verzorging (minimaal 30 minuten, x30 dagen maakt 15 uur per maand. X €13,27 is €195,-minimumloon)

En ik heb bijgehouden hoeveel extra kosten ik nog heb op jaarbasis aan onderhoud van alles, reparaties, brandstofkosten trekker exclusief benzine slepen en veegmachine. Die verschillen van jaar tot jaar. Soms omheining, soms extra zand en kraanwerk, schouwsloten schoonmaken elk jaar, stal verven (duur!) Groot onderhoud bak jaarlijks, land bekijken, klein materiaal etc. en dan hoef ik mestafvoer niet mee te tellen want daar hebben we nu een ruilregeling voor met een boer.

Dan is toch duidelijk dat volpension voor €200,- bedrijfsmatig niet uit kan? En voor €300,- ook niet? En dan is het zonder binnenbak. Hoe meer paarden hoe groter gebouw en opslag je nodig hebt. Stalwanden per box/paard kosten ook €1200,- 2e hands tot €4000,- nieuw.

Dat ik realistisch reken, wil nog niet zeggen dat ik mijn prijs heb gezet op zeg €500,- per maand of meer.

Ik weet ook wel dat men dat hier in het noorden niet gaat en kan betalen voor een plek zonder binnenbak.

Dus bied ik geen volpension aan.

Ik vraag voor een pony €190,- en paard €200,- inclusief ruwvoer (van eigen land plus gerstestro aangevuld met simpel weidehooi bijkopen als er niet genoeg is) wil men Duits of Frans hooi, dan moet de prijs met minimaal €50,- per maand omhoog.

Krachtvoer en strooisel is voor eigen rekening. Zelf kopen of betalen naar verbruik.

Arbeid/verzorging wordt eerlijk gedeeld. Dat komt neer op nu 5 uur per week verdeeld over 3 of 4 beurten per paard.

En dan vertel ik er bij dat met die €200,- nog lang niet alle onderhoudskosten gedekt zijn en dat het vaste lasten deel van de stal al 16 jaar geïnvesteerd wordt in onderhoud en verbeteringen in plaats van onze hypotheeklasten voir het paardendeel. En dat is niet lelijk doen of klagen. Dat is de realiteit.
En dat mogen decmensen hier best weten. Want om die reden hebben wij het hier netjes voor elkaar en krijgen de paarden voldoende voer en staan ze met droge voeten jaar rond minimaal van 9 tot 21 uur tot 24/7 met 24/7 schuilmogelijkheden buiten met de keuze voor in de bocht op stal.

Dat wij decprijs laag houden mag best wat waardering voor zijn. En dat 5 uur per week plus klusdagen meeverzorgen pittig is naast een baan weet ik ook. Maar dat is het werk per paard en wij moeten er ook gewoon die baan naadt hebben om dit te kunnen betalen. En als zij paard aan huis zouden hebben, dan moeten zij zelf ook dat werk nog doen naast die baan.

Dus gewoon eerlijk delen.

Nee.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:37

DuoPenotti schreef:
996981 schreef:
Goed verhaal…. :Y)

Ik zal de foto eens opzoeken, want ik kan me niet herinneren ooit een dergelijke foto te hebben geplaatst.

Doe dat... geloof wat je zelf wilt..
maar blijkbaar vind je het niet nodig dat ik je naam verwijder, omdat je daar niet op in gaat dus laat ik hem staan.

996981 schreef:
Prijs zegt zoveel dat je voor €200,- niet onbeperkt hooi kan verwachten.
Natuurlijk zegt prijs niet alles, maar de kans dat je voor een hoger bedrag kwaliteit vindt is groter dan voor een lage prijs. Dat is met alles zo. Ook met stalling.

En ja hier in de regio zijn stallen waar je paard voor 200 goed staat.
Maar daar zijn geen 3 binnenbakken en een springtuin en luxe kantine, dat dan weer niet.
Prioriteiten verschil heet dat...

En dat dat in de randstad niet is weet ook iedereen, maar daar woont niet iedereen

Dus je gaat te kort door de bocht

DP, je geeft hier zelf aan dat het verschil in prijs ligt aan prioriteiten omtrent faciliteiten. Dat is een aanname op basis van wat jij kent. Dat is prima, maar er bestaat ook een wereld buiten jou en jouw regio. Zoals ik je al probeerde duidelijk te maken.

Je blijft anderen verwijten dat ze niet lezen, uit verband trekken en zaken invullen, terwijl je zélf al van alles invult over dure stallen op basis van je eigen ervaringen. Beetje gek toch? Ik leg notabene nog uit waar bij ons de hogere prijs vandaan kwam... Krijg ik het verwijt zelf geen ervaring te hebben.

Ja dan kun je wellicht inderdaad beter stoppen met de discussie

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:45

@joyce B ik denk niet dat ik jou als voorbeeld heb gebruikt. 180 of 200 voor stalling vind ik nog steeds niet veel. Als je nu al aangeeft je daarmee je kosten in normaal onderhoud niet te halen zou ik zeggen dat dat wat omhoog moet. Die klusdagen en beurten zullen inderdaad wel pittig zijn dan en niet haalbaar voor veel mensen maar die zullen dus ook gewoon niet komen staan bij jullie. Even goede vrienden lijkt me. De klanten die je wel krijgt zullen vast in hun handjes mogen knijpen voor een goedkoop plekje waar hun paard fijn kan staan mits ze zelf echt de handen uit de mouwen steken. De meeste kleine plekjes zijn ook DIY omdat volpension gewoon niet rendabel genoeg is en de eigenaar een baan ernaast heeft.

@996981 precies wat je nu noemt, dat is het nou juist.. Vaak krijg je het dan niet volledig kostendekkend of verdien je er nauwelijks meer aan en dat soort zaken komen dan boven met dat er niks overblijft. Dan is dit puur en alleen de realistische kijk erop waarom dat soms niet lukt. Want stel je verhuurt 10 boxen voor 300 per maand, dan verdien je daar (zonder de kosten even mee te nemen) 3000 aan per maand. Maar als je dan 4 eigen paarden hebt staan verlies je opeens al 1200 aan pure inkomsten op terwijl je wel de kosten maakt voor die paarden. En als het je lukt om die kosten op te vangen helemaal top, maar vaak zijn die gaten gewoon heel groot. Net zoals met een bak van 30.000 euro. Die snel terugverdienen met 6 pensionklanten is gewoon een langdurig verhaal. Dan moet je omgerekend voor die eerste 10 jaar (tot onderhoud werd hierboven gezegd) 500 per maand per paard vragen om in 10 jaar quitte te draaien. Reken je ook je eigen paarden mee is dat al 300 per maand per paard, scheelt nogal wat. En of mensen 300 of 500 euro aan stalgeld over bovenop die 300 of 500 euro aan regulier stalgeld hebben per maand voor alleen de bak is de vraag. Lukt het je om het te vragen dan is het fijn, maar realistisch gezien haak je het niet. Terecht werd hierboven gezegd dat je dat soort kosten op kleine stalletjes vooral maakt omdat je zelf graag zo'n bak wilt maar pas bij een hoop gebruikers betaald zoiets zich echt goed terug.

Elisa2

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:51

Sinds wanneer moet er van voordroog meer gevoerd worden dan droog hooi? dat heb ik echt nog nooit gehoord. Eerder andersom..

Snap ook niet dat buitenlandse stallen relevant zijn voor dit topic.

Ik vindt Joyce ook erg kritisch wbt pension en pensionklanten en heb het gevoel dat het bij haar allemaal wat tegengevallen is. Begrijpelijk natuurlijk, maar niet representatief voor alle stallen.

Ook de aanname dat mensen die hun paarden aan huis hebben niet weten hoeveel iets kost vind ik behoorlijk belachelijk. Weleens aan gedacht dat juist pensionhouders goedkoper kunnen inkopen vanwege de grote hoeveelheden die ze afnemen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:51

Celebi schreef:
@joyce B ik denk niet dat ik jou als voorbeeld heb gebruikt. 180 of 200 voor stalling vind ik nog steeds niet veel. Als je nu al aangeeft je daarmee je kosten in normaal onderhoud niet te halen zou ik zeggen dat dat wat omhoog moet. Die klusdagen en beurten zullen inderdaad wel pittig zijn dan en niet haalbaar voor veel mensen maar die zullen dus ook gewoon niet komen staan bij jullie. Even goede vrienden lijkt me. De klanten die je wel krijgt zullen vast in hun handjes mogen knijpen voor een goedkoop plekje waar hun paard fijn kan staan mits ze zelf echt de handen uit de mouwen steken. De meeste kleine plekjes zijn ook DIY omdat volpension gewoon niet rendabel genoeg is en de eigenaar een baan ernaast heeft.

@996981 precies wat je nu noemt, dat is het nou juist.. Vaak krijg je het dan niet volledig kostendekkend of verdien je er nauwelijks meer aan en dat soort zaken komen dan boven met dat er niks overblijft. Dan is dit puur en alleen de realistische kijk erop waarom dat soms niet lukt. Want stel je verhuurt 10 boxen voor 300 per maand, dan verdien je daar (zonder de kosten even mee te nemen) 3000 aan per maand. Maar als je dan 4 eigen paarden hebt staan verlies je opeens al 1200 aan pure inkomsten op terwijl je wel de kosten maakt voor die paarden. En als het je lukt om die kosten op te vangen helemaal top, maar vaak zijn die gaten gewoon heel groot. Net zoals met een bak van 30.000 euro. Die snel terugverdienen met 6 pensionklanten is gewoon een langdurig verhaal. Dan moet je omgerekend voor die eerste 10 jaar (tot onderhoud werd hierboven gezegd) 500 per maand per paard vragen om in 10 jaar quitte te draaien. Reken je ook je eigen paarden mee is dat al 300 per maand per paard, scheelt nogal wat. En of mensen 300 of 500 euro aan stalgeld over bovenop die 300 of 500 euro aan regulier stalgeld hebben per maand voor alleen de bak is de vraag. Lukt het je om het te vragen dan is het fijn, maar realistisch gezien haak je het niet. Terecht werd hierboven gezegd dat je dat soort kosten op kleine stalletjes vooral maakt omdat je zelf graag zo'n bak wilt maar pas bij een hoop gebruikers betaald zoiets zich echt goed terug.

Je gaat al mank met dan verdien je €3000,- per maand. Je hebt dan €3.000,- per maand omzet. Dat is heel iets anders. Daarnaast kosten die eigen paarden waarschijnlijk geen €300,- per maand. Immers probeer je in het voorbeeld de kosten te compenseren met pensionklanten. Dan ga je pensionklanten niet de kostprijs vragen.

Celebi

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:57

Vergeet mijn berekening van die bak, die sloeg nergens op. Dacht al dat is wel heel veel. 30.000 op 10 jaar is op 10 paarden 25 euro per maand. Op 6 pensionpaarden is dat 42 per maand. Lijkt me een stuk rendabeler. _O-

En verdienen/omzet.. Ja andere term maar ik zei ook nadrukkelijk dat ik de kosten even niet meeneem daar. Want met een stalprijs van 300 zul je er gewoon niet veel aan overhouden denk ik. Was maar een voorbeeld. Het ging me er meer om dat er kosten worden gemaakt voor 10 paarden, maar die verdient moeten worden op 6 paarden. Lukt dat? Helemaal top toch. Maar als je dat niet lukt dan is dat niet gek. Weinig mensen kunnen bij wijze van spreken 4 paarden houden en als dat je wel lukt doordat je een paar stalletjes verhuurt is dat toch super fijn. Maar dat is dan wel al een soort van besparing/verdienste die je er zelf uithaalt waardoor je winst uiteindelijk aanzienlijk daalt. Wat mij betreft klinkt het allemaal erg logisch en ik snap niet zo goed waarom je er zo boos van wordt. Het is niet dat er geen eerlijke prijs betaald mag worden, maar soms gaat een eerlijke prijs twee kanten op.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:59

99, maar de opmerking dat er niks over bijna niks overgehouden wordt in dat voorbeeld klopt gewoon niet. Je bespaart op de kosten van de privé/eigen paarden. Die kostprijs heb je dan al niet, dus heb je meer overgehouden alleen ook meteen uitgegeven aan iets prive.
Als je dat kan, super. Maar dan klopt het niet dat je niks of weinig over houdt of dat dat komt omdat de klanten de gierige zijn die voor dubbeltje op 1e rang willen zitten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:00

Elisa2 schreef:
Sinds wanneer moet er van voordroog meer gevoerd worden dan droog hooi? dat heb ik echt nog nooit gehoord. Eerder andersom..

In voordroog zit minder droge stof, dus als om aan het minimaal % droge stof te komen, moet je meer van voordroog voeren. Net zoals ze met gras nog veel meer eten om aan die droge stof te komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:05

Tancreda4 schreef:
Elisa2 schreef:

In voordroog zit minder droge stof, dus als om aan het minimaal % droge stof te komen, moet je meer van voordroog voeren. Net zoals ze met gras nog veel meer eten om aan die droge stof te komen.

Het bevat veel meer eiwitten en juist daarom kun je er weer minder van voeren. Het gaat niet alleen om die droge stof.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:06

BoktVerlaten schreef:
Niet mee eens…..dure stallen kunnen ook een prima buiten-beleid hebben. En de rest oporde hebben waardoor ze duurder zijn.

Niet in mijn omgeving, geloof me nou maar, NIET aan de orde helaas.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:07

Elisa2 schreef:

Snap ook niet dat buitenlandse stallen relevant zijn voor dit topic.

Ik vindt Joyce ook erg kritisch wbt pension en pensionklanten en heb het gevoel dat het bij haar allemaal wat tegengevallen is. Begrijpelijk natuurlijk, maar niet representatief voor alle stallen.

Ook de aanname dat mensen die hun paarden aan huis hebben niet weten hoeveel iets kost vind ik behoorlijk belachelijk. Weleens aan gedacht dat juist pensionhouders goedkoper kunnen inkopen vanwege de grote hoeveelheden die ze afnemen?

Om aan hetzelfde droge stof gehalte te komen moet je meer voeren van voordroog. Dat dit in de praktijk meestal niet gebeurt (omdat je dan moddervette paarden krijgt) doet daar niets aan af. Het is niet voor niks dat hooi de voorkeur heeft qua ruwvoer. Voordroog is vaak te rijk om aan de droge stof behoefte te kunnen voorzien. Je kan er minder van voeren (is minder maagvulling), het is zuurder (is meer kans op maagirritatie).

Ik neem nergens aan dat mensen met paarden aan huis niet weten wat het kost. Ik vraag het letterlijk....

Citaat:

Daarnaast neem je nu zelf aan dat iedere pensionhouder meer paarden houdt dan privémensen? Dat is niet per definitie zo. Ook heeft een pensionstal niet per definitie meer opslagruimte om hooi en stro op te kunnen slaan. Dus nee, goedkoper in kunnen kopen is niet per definitie het geval
Laatst bijgewerkt door 996981 op 31-01-24 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:11

Eh jawel, want bij meer dan 4 paarden wordt het niet meer als hobbymatig gezien.

Het lijkt me dat pensionhouders wel iets meer paarden nodig hebben om rendabel te blijven.

En ja, hier wordt alles doorberekend bij de paarden aan huis. Alleen arbeid wordt niet gerekend want dat is gewoon een stuk voor de dieren zorgen wat er nu eenmaal bij hoort als je dieren hebt. Ik hoef ook niet betaald te worden voor de kattenbak leeg scheppen. :+ Zie dus niet in hoe dat relevant is.