Bielsje schreef:Wintu schreef:
Ik denk dat velen hier niet hun hypotheek en de wei waar de paarden staan proberen af te lossen dmv stalgeld. Als particulier heb je de kosten of die pensionpaarden er nu staan of niet en ik denk dat die kosten door particulieren hier daarom niet worden doorberekend.
Maar particulieren hebben er vaak nog een baan/bedrijf naast. Daarmee kunnen ze dan de hypotheek kosten ed dragen indien nog niet afbetaald, als je meerdere pensionners hebt dan is dat alweer een heel ander verhaal.
Wij hadden een eigen stal maar mijn vader had er nog een volledig bedrijf naast. Die ging om 04.00 uur zijn nest uit en om 24.00 erin. Dat kan goed, het zijn je eigen paarden, het is een "hobby", je hebt geen mensen met eisen op je erf etc. Hadden we 10 pensionklanten erbij gehad dan had hij nooit dat bedrijf draaiend kunnen houden want dan moet er toch iemand op het terrein aanwezig zijn lijkt mij en al zou je maar 2 uur werk hebben aan die paarden, dan hou je nog maar 2 uur slaap over.
En ik heb een tijdje op een trainingsstal/pension gestaan, die kwam amper nog aan rijden toe door het pensiongedeelte... En ergens moet je dan toch echt geld vandaan halen om de hypotheek van te betalen.
De prijs is imo vaak ook een afspiegeling van de vraag en die is waarschijnlijk lager in Drenthe eo. Tenminste, de mensen die ik ken in die regio hebben de paarden allemaal aan huis. Ik kan me voorstellen wanneer je dan in die regio 500+ vraagt dat je stallen leeg blijven en in dat geval is bv 300 en volle stallen onder aan de streep iets beter. Dat wil alleen niet zeggen dat ze dan ook een fasoenlijke vergoeding voor het werk oid overhouden
Tja logisch dat er verschil is tussen particulier wat pensionklanten hebben of een pensionstal hebben die je van een inkomen moet voorzien. Dat vind ik ook wel 2 verschillende zaken.