Nadelen 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:51

Hier voor platen waar het voer staat, dan een stuk hele modderige wei, maar achter ligt het wat hoger en is er gras en is het nog vrij droog. Daar liggen ze dan ook nog wel vaak.

Maar buiten dat ben ik die zeik elke dag echt wel beu. Rijd ook het liefste buiten een paar keer in de week, maar al een paar keer nat geworden en vaak is het plannen tussen de buien door. Niks aan zo.

Daihyo

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:00

Nou, dat zeker. Er is echt veel regen gevallen. Ik prijs mij gelukkig met mijn hoge plek op zandgrond. 2 jaar geleden stonden we op een plek die nu al onder water had gestaan. Die onmacht voelde zo naar.
Nu heb ik alleen wat slechte plekken bij een paar voerplekken of ingang van de wei. Maar als dat alles is, dan klaag ik niet.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:21

En dan vraag ik me af, als je paard geen droge ligplek heeft.. is een stal voor de nacht dan zoveel erger?
Soms wordt er gedaan alsof dat paarden mishandeling is, 24/7 buiten de holy grail.. maar mijn mening begint daar wat over te veranderen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:26

Ik vond dat toen mijne op stal stond net zo'n groot probleem hoor... Daar lag ze ook zelden droog omdat het zo'n smeerkees is. En daar werd echt wel voldoende uitgemest

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:34

Muze schreef:
En dan vraag ik me af, als je paard geen droge ligplek heeft.. is een stal voor de nacht dan zoveel erger?
Soms wordt er gedaan alsof dat paarden mishandeling is, 24/7 buiten de holy grail.. maar mijn mening begint daar wat over te veranderen.

Voor mij niet. Dan zou ik de nacht op stal prima vinden. Maar wel als noodoplossing, zoals Tancreda bijvoorbeeld doet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:43

Ik vind dat dus geen optie, omdat ze dan te lang opgesloten staan. Die van mij maak je daar weer écht niet gelukkig mee :\ . Maar dat zal per paard verschillen?!

Wat is er mis met de keuze, die ze zelf kunnen maken, binnen of buiten staan of liggen, met de deur(en) open?

Overigens ben ik dit weer helemaal zat, maar je doet er weinig aan.... Het is nou eenmaal november :o .

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:53

Twiggy2008 schreef:
Ik vind dat dus geen optie, omdat ze dan te lang opgesloten staan. Die van mij maak je daar weer écht niet gelukkig mee : . Maar dat zal per paard verschillen?!

Wat is er mis met de keuze, die ze zelf kunnen maken, binnen of buiten staan of liggen, met de deur(en) open?

Overigens ben ik dit weer helemaal zat, maar je doet er weinig aan.... Het is nou eenmaal november :o .

Je hebt ook paarden die alleen maar écht willen slapen als alles dicht is :))

Maar verder wel eens. Ze moeten zelf de keuze kunnen maken waar ze willen staan

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:59

Ik heb nu inderdaad ook mijn paard op stal in de nacht. Overdag de hele dag in een (natte) groepspaddocks met onbeperkt ruwvoer en verharde delen. En aan de vieze plekken in de vacht en deken te zien slaapt hij iedere nacht lekker languit nu op stal. Het is wat het is en voor nu de beste oplossing. Met die regen in de zomer had ik hem graag ook af en toe een nachtje op stal gehad om bij te slapen, maar dat ging niet zo makkelijk omdat ik dan afhankelijk ben van andere stalgenoten die dat ook willen. Vond het heel jammer dat het 24/7 seizoen erop zat en voor mij ook dat ik weer verplicht elke dag moet komen om uit te mesten, maar voor mijn paard was het tijd om naar binnen te komen. Hij is nog geen dag stijf geweest en juist weer lekker fit en blij.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:01

Ja de keuze die zelf kunnen maken is juist wat ik het fijnste vindt, ik heb het bij mij wel droog en ze hebben vannacht ook buiten gelegen, de Arab heeft ook nog in stal gelegen.
Maar ik denk dat sommigen bedoelen 24/7 buiten zonder de mogelijkheid in een stal te liggen. Dat is natuurlijk wel anders als er verder alleen modder is, maar ik versta onder 24/7 buiten gewoon dat ze los lopen en ook droog kunnen staan/liggen. Dit is wel een bijzonder fijne plek en ik ben er erg blij mee, ben zelf ook elke keer verbaasd dat het zo goed blijft.

Afbeelding
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:02

Ja keuze hebben staat voor mij op 1. Maar als het te nat is en er is een optie om ze af en toe een nacht op stal te zetten voor de rust omdat het verder niet droog is, dan is dat wel het beste alternatief. Paarden moeten ook hun rust hebben. Overigens zou de nacht hier ook wel zo kort mogelijk zijn en niet per sé afhankelijk van daglicht.

Mijn haflinger doe ik ook geen plezier met op stal overigens, die breekt hij af. Enige keer dat hij dat goed deed was samen met mijn merrie in een grote stal. Hij kan niet zonder haar. Overigens ook vrij onhandig, maar dat is offtopic :+

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:21

Niks mis met 's nachts op stal, maar mijn paard wordt er ook heel chagerijnig van en de shet doe ik er ook geen plezier mee, want die kan net niet makkelijk over de deur kijken. Hij moet zijn kop op de rand leggen, wat vast vermoeiend is. Moet ik nog even iets op verzinnen. Met oud en nieuw en de dagen er voor ga ik ze wel opsluiten.

Overigens heb ik kleine stallen, 4 bij 2.5 voor mijn paard en 2 bij 2.5 voor mijn shet (container), dus dat weegt ook mee in de beslissing om de deuren open te laten. Als ik echt ruime stallen had, dan had ik ze misschien wel opgesloten, voor mijn eigen gemoedsrust. Want ik denk dat als ze mogen kiezen, dat ze de deur liever open hebben, ongeacht de grootte van de stal.

Mijn paddock was weer bijna overal droog, na ruim een dag geen regen, maar ja.. toen begon het weer te regenen :roll:

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:54

Muze schreef:

Ligt ook beetje aan je paard. Voor mij voelt het als kiezen tussen twee kwaden. Buiten geen droge ligplek (wel altijd droog op t harde) en stilstaand in de regen. Of op stal stilstaan (stalbenen, maar dat heeft ze nu ook op de paddock :=), maar vooral slechter voor de luchtwegen. En die luchtwegen wegen ook echt heel zwaar bij mij.

En mijne sloopt soms de stal als ze het er niet mee eens is. Gelukkig gaan er vaak meer naar binnen als ik er voor kies, en dat helpt haar wel.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:56

En als je die keus niet hebt?
Ga je dan voor 24/7 buiten zonder droge ligplek of kies je dan voor nachten op stal?
Denk dat best veel paardenbaasjes voor deze keus staan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:01

Mijn ruin heeft jarenlang buiten (in natuurgebied) buiten gelopen en deed het daar prima, ook in de batterij wintermaanden. Nu hebben we 'de luxe' van een inloopstal, maar hij ligt het liefste buiten. Mijn Shetlander ook.
Onze zandplek is nog steeds goed te doen, hoor. Het ligt hoog én dat scheelt.

Maar kijk gewoon naar je paard, zou ik zeggen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:18

Mijn paddock is gelukkig nog steeds goed te doen. Wel een paar natte plekken, maar ook nog genoeg droge plekken waar ze kunnen liggen.
Mijn pony's weigeren alleen nat hooi te eten, waardoor de plekken waar ze kunnen eten nogal beperkt zijn met al die regen.
Het komt er dus op neer dat ze een groot deel van de dag in de schuilstal staan te eten.

Veel bewegen doen ze op het moment niet.
Mijn man heeft nu een overdekt hooi huisje gemaakt, hopelijk kunnen we die komend weekend in de paddock neer gaan zetten.

Normaal hang ik ook nog op een aantal plekken netten neer, maar dat heeft nu geen zin. Als het nat wordt kan ik het weg gooien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:58

Maar als je dus dagelijks je paard moet trainen omdat je wedstrijden rijd dan is het nu naar mijn mening echt geen optie ze in dit weer 24/7 buiten te hebben.

Buiten dat het niet zo heel fijn is een nat smerig paard netjes te krijgen voor les, op wedstrijd te gaan e.d is het voor het dier zelf ook niet eerlijk daar hij zijn rust niet kan pakken door comfortabel te kunnen liggen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:04

Daar heb je dekens voor. Ik heb mijn haflinger tot zijn blessure altijd geschoren en met deken 24/7 buiten gehad. Ik reed in de goed gedraineerde bak of in een binnenbak in de buurt als het echt te bar was.
Maar hier was altijd een droge schuilstal beschikbaar die groot genoeg was voor alle paarden om plat te liggen. Al lagen ze nooit allemaal tegelijk.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:06

Met deze nattigheid is nu mijn ergste probleem dat de hoeven en kootholtes van mijn paard het niet echt waarderen. Kan 1 stal sluiten en haar erin doen maar ze breekt de tent af dan .
Nu iets doen tegen modder gaat ook niet , er kan geen kipper met wit zand gelost worden op de plek of we moeten 10 kuub gaan kruien.
Wil roosters leggen voor meer " stoep "
De lange regen periode nu heeft me een soort van verrast .
Heb overigens 3 schuilstallen waarvan 2 best groot.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:18

Popstra schreef:
Maar als je dus dagelijks je paard moet trainen omdat je wedstrijden rijd dan is het nu naar mijn mening echt geen optie ze in dit weer 24/7 buiten te hebben.

Buiten dat het niet zo heel fijn is een nat smerig paard netjes te krijgen voor les, op wedstrijd te gaan e.d is het voor het dier zelf ook niet eerlijk daar hij zijn rust niet kan pakken door comfortabel te kunnen liggen.

Maar waarom dan niet volgens jou? Als je paard snachts op stal staat loop je toch tegen hetzelfde aan dat hij overdag misschien nat en/of smerig is? En waarom koppel je nu 24/7 buiten aan niet droog kunnen liggen? De meesten hebben juist een inloopstal evt met bodembedekking, droge zandpaddock etc. Juist omdat ze er 24/7 staan.

Volgens mij zijn er genoeg voorbeelden die aantonen dat het prima kan, enkele bokkers sowieso, Carl Hester geloof ik ook. Zelf rij ik ook 3/4x pw fanatiek, ook op locatie en wedstrijden en heb ze 24/7 buiten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:45

Nouja laat ik dan zeggen ik dat zelf zo niet zou willen. Niet dat ze er dagelijks gelikt bij moeten lopen hoor. Tenminste hier niet. Wassen doe ik enkel dag voor vetrek.

overdag lopen ze bij mij ook buiten maar als het regent laat ik ze toch ff binnen en pas na het rijden naar buiten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:54

Mijn ruin heeft een deken op 's winters (wordt wat ouder), maar die is mooi schoon onder die deken, hoor. Die deken is wel één grote zandbende, maar mijn paard ligt en rolt meerdere keren per dag :o .

En de bak bij mijn buren is nog prima te doen gelukkig :) .

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:57

Mijn paard is nu vele malen viezer met 's nachts op stal dan vorig jaar met 24/7 buiten. Daar lag hij altijd in het zachte zand te slapen, nu doet hij dat 's nachts op stal en hoewel ik elke dag goed uitmest, en rijkelijk opstrooi en ze er alleen in de nacht staan ligt hij toch altijd voor een deel in zijn eigen mest en urine. Dat vind ik het grootste nadeel met mijn smeerlap die gewoon heel veel plast op stal. Gewoon met een deken op buiten had ik nergens last van. Dekens bleven ook best schoon.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:13

Celebi schreef:
Mijn paard is nu vele malen viezer met 's nachts op stal dan vorig jaar met 24/7 buiten. Daar lag hij altijd in het zachte zand te slapen, nu doet hij dat 's nachts op stal en hoewel ik elke dag goed uitmest, en rijkelijk opstrooi en ze er alleen in de nacht staan ligt hij toch altijd voor een deel in zijn eigen mest en urine. Dat vind ik het grootste nadeel met mijn smeerlap die gewoon heel veel plast op stal. Gewoon met een deken op buiten had ik nergens last van. Dekens bleven ook best schoon.

Hier ook zo'n paard wat veel piest. Heb ooit in een ver verleden even op een pensionstal gestaan, waar ikzelf NIET mocht uitmesten. Zo'n gore potstal. Niet te doen met mijn paard.... Ammoniaklucht én smerig.
En dus ook 16 uur binnen per etmaal.

Nóóit meer!!!!!

Nu heeft hij en zijn vriendin gewoon 2x daags schoonmaakpersoneel :Y).

En alle vrijheid....

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:16

Ja voor de mijne zou dat echt beter zijn, maar goed dat gaat gewoonweg nu even niet hier in de regio. Tenminste, dan is er weer wat anders. Geen geschikte schuilmogelijkheden, te kleine paddock, een hele onrustige kudde of erg arm hooi waar hij gewoonweg niet genoeg uit haalt of een plek met geen onbeperkt ruwvoer waardoor hij ook tekort komt en er voernijd in de kuddes ontstaat. Heb het helaas allemaal voorbij zien komen en nu staan we naar randstad omstandigheden eigenlijk best fijn.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:41

Popstra schreef:

Ik zou niet weten waarom niet, voor mijn eigen training hoeft het paard er toch niet spik en span bij te lopen? En inderdaad als ze nu overdag buiten staan en 's nachts op stal zijn ze net zo goed smerig.
Voor je gaat rijden ff de beentjes afspuiten en ze zijn schoon genoeg om mee te werken, mocht dat je probleem zijn.
En voor de nattigheid en viezigheid van de vacht heb je een deken.

Momenteel heb ik één pony 24/7 buiten staan en één 's nachts op stal, maar degene die op stal staat is veel viezer :Y) .