[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 09:11

Ahh, slim gedaan hoor en ik denk dat dat met dat bovendraadje wel een goed plan is hoor!
Het is nooit verkeerd om een "veilig" plekje voor die kleintjes te hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 09:33

Nee precies. Dat had ik wel gemaakt, maar dat snapten ze niet zo goed. Ze zijn nu al zo gewend aan draadjes op de helft, dat dat misschien handiger is. Dat zij van de ene helft naar de andere kunnen en die van mij niet zeg maar.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:39

Ik had ook enkel zo'n boven draadje gedaan voor mijn shetje op het begin. Zo kon hij ontsnappen als mijn kwpn merrie teveel werd voor hem. Dit werkte super goed :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 11:41

Ja is super handig. Ik had al een deel zo afgezet, maar ik denk niet dat ze in de gaten hadden dat ze daar konden blijven staan. Ze bleven er doorheen lopen, in en uit zeg maar :+
Maar ik denk als ik het huidige draadje aanpas, dat misschien beter te begrijpen is :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:48

Daihyo schreef:
Ja is super handig. Ik had al een deel zo afgezet, maar ik denk niet dat ze in de gaten hadden dat ze daar konden blijven staan. Ze bleven er doorheen lopen, in en uit zeg maar :+
Maar ik denk als ik het huidige draadje aanpas, dat misschien beter te begrijpen is :D

Dat is nu ook al meer hun veilige plekje natuurlijk, denk dat het zeker het proberen waard is :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 16:50

Heel iets anders: de bloemenstrook gaat mooi opkomen en bloeien <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 19:59

Oh wauw, das echt mooi.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:07

Echt mooi zo met die bloemen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 11:36

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 13:55

Vanmorgen 3 kruiwagens jkk getrokken. Toen zei mijn rug: stop maar voor vandaag.
Nog 1 te gaan denk ik. Wat een rotklus is het ook. Maar het knapt er wel van op. Als de laatste er uit is, dan kan ik de boel maaien en kan er lavameel op. Wel sneu voor de rupsen van de St. Jacobsvlinder :(:)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:56

JKK steken lijkt eindeloos te duren, er staat stiekem altijd zo veel ;(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 14:16

Nou echt he.
We hebben van het voorjaar in het voorste deel alles al een keer uitgestoken. Alle rozetten weg. Daar stond echt een stuk minder dan op het achterste deel, waar we niets gedaan hebben.
Dus ik heb goede hoop dat het iedere keer wat minder wordt :')

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:49

Jkk uitsteken is indd een helse klus vorig jaar ook veel uurwerk in gaan zitten maar gelukkig (niet te hard zeggen) in onze nieuwe wei stonden maar heel weinig plantjes.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 14:51

Ja dat geeft de burger moed :D

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:58

Daihyo schreef:
Ja dat geeft de burger moed :D

:')
Bij ons kwam t door het maaien vd gemeente aan de overkant van het slootje dan waaide het zo naar ons 8)7

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:00

Ik begon mijn huidige wei zo'n 15 jaar geleden te huren. Helemaal geel (wist ik toen veel). En nu 15 jaar later na ieder jaar trouw voor de bloei ze eraf te maaien hoef ik nog maar enkele te steken. Het waren er toen zo vele dat maaien echt de enige optie was. Ja ze komen dan terug, maar zaaien zich iig niet meer uit. Dus als je een jaartje of 15 geduld hebt... :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:14

Zover ik weet komt een JKK in fases terug. Eerst als 1 jarige plant als rozet en jaar erop als 2 jarige als de bekende hoge gele plant. De rozet weghalen is geen 100% garantie.

Wij hebben alles weggehaald en zijn er wel degelijk vanaf. Langs de sloot nog enkele en voor aan de weg ook, maar veel minder. Loopt eerst een pad langs en daar groeit niks.

Bij weideonderhoud kan je ook zorgen dat het niet meer aantrekkelijk is voor JKK. Ondanks dat we paardengras willen en willen gaan bemesten met compost, hebben we nu eerst voor radicaal onderhoud gekozen. Dan hebben we wat aan het gras en komt de rest later.

Dus wel ( zeer beperkt ) kunstmest gebruikt, veel kalk en raaigras gezaaid. Hadden duur paarden mengsel, maar die kon het niet redden. Dat gaan we er nu bij zaaien, nu gras overheerst tegenover JKK, braam, brandnetel, melde, boterbloem.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 15:21

Op het voorste deel hebben we inderdaad ook kunstmest gebruikt. En lavameel. Volgende ronde wordt wel compost. Op de achterste wei wil ik voor nu hetzelfde doen. Inzaaien is ook nog wel een optie, al ligt er al best een mooie grasmat met diverse soorten gras.
In het najaar wil ik er kalk op doen.
En dan gaan we zien hoe het er volgend jaar bij ligt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 01:59

Als ze een wei hebben afgegraasd maai ik hem en gooi ik alles op de plekken die me niet bevallen. Ze mogen niet te kort eten en maai ook niet super kort. Kijk niet zo naar wanneer wat. Probeer op een droge dag te maaien en voor de regen te strooien. Is echt nu na 2jr super.

Maar wat ik zei, JKK uitgestoken en weg. Maaien met zuring etc in de opvangbak. Als het gras is zonder opvangbak en laten liggen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 09:00

Zuring staat er ook nog veel, maar vooral op de track. Dat vind ik niet zo erg. Op de wei trek ik het er nu ook uit, zodat die schoon blijven. De zuring op de track maai ik wel maar met opvangbak inderdaad. Volgende ronde ga ik die er ook wel uittrekken, maar dat is zo enorm veel dat ik dat nu even niet zie zitten. En ook niet ga redden voor het uitzaait denk ik. De jkk was even belangrijker om weg te halen voor het uit zou zaaien.

Helaas vandaag positief getest op corona. Wel een geluk dat ik nu alles in beheer heb en er verder niemand komt. Dan kan ik gewoon de paarden hun natje en droogje brengen. Gelukkig ben ik er niet echt ziek van alleen flink verkouden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 22:11

Geluk bij een ongeluk dus. Beterschap trouwens. Ik heb het in maart gehad. Toch 4 dagen koorts gehad en amper naar een scherm kunnen kijken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 15:40

Thanx!

Vandaag even gaan buurten bij de paarden. Zo fijn dat ze nu zo dichtbij staan. Anders had het niet gekund. Pfoe, wat ben ik vermoeid.dus met de auto erheen. Even een aai, plakje hooi gegeven en weer weg. Topsport :=

Kijk eens wat een buffeltje ze ineens wordt <3
Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:23

Daar staat toch echt al wel een PAARD.

Beterschap, let op jezelf!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 20:53

Ze wordt groot he! <3

Sinds vorig weekend heb ik elk pad tussen de bomen afgesloten met een enkel hoog draad en de onderste weg gehaald. Zo kunnen de pony’s we onderdoor en mijn lummels niet. Nu ben ik regelmatig Ximo kwijt, de shetlander ruin. Maar net zag ik hem aan de andere kant van het draad lopen. Noura vindt het erg leuk, maar als zij naar hem toe rent, piept hij snel weer weg onder het draad. Het werkt dus. Een mooie manier om ze zelf kennis te laten maken op hun tempo zonder dat er gewonden vallen.

Edit: as we speak :D
Ik was hem alweer kwijt. Piept hij zo ineens het draad weer onderdoor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 10:37

Zucht. Ik hou van ze. Echt…. _-:(
Afbeelding