Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:25

12 graden haal ik hier lang niet (net 7), maar zon is er wel. Dan kan de boel idd mooi even doordrogen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:28

Zon was er, maar is weer foetsie.
12 graden is het hier ook niet.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:07

Hier 10 graden en volop zon, lekker alle dekens af en in het land gezet.

Ik ben opzoek naar een nieuwe brok maar kom er nog niet uit, vind het zo lastig. Voorlopig krijgt ze geen balancer totdat ze weer normaler word. Nu staat ze op een halve emmer en wat muesli totdat ik wat vind.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:45

Ik heb hier net echt heel zen staan te genieten: 2 dames gepoetst in de bak terwijl ze aan de overkant de bomen aan het snoeien waren (misschien nog te zien op de ene foto, dat blauwe gevaarte) en gewoon met los touwtje over de rug heen en geen stap zetten terwijl ik om en om met ze bezig ben. Of ik er nou achter sta of half onder hang. Was echt zo relaxed! Was echt heel fijn om ze allebei zo te zien genieten van de aandacht, maar volgens mij had ik het harder nodig, haha.

Afbeelding
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:06

Ik heb net na het werken uitgemest en opgeruimd en wil eigenlijk zo gaan longeren maar heb spierpijn. Nu even wat koffie drinken en zin maken om zo toch iets te gaan doen. Rest van de week moet ik weer werken.

Ik geef de zandweg door de slobber / pulp heen, ( husk van pit-pit)

Las net wat over paddockzand, ligt eraan of het nodig is en op wat voor grond je zit. Ik zit op zandgrond en heb geen speciaal zand, gewoon losgefreesd

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:36

https://nl.pit-pit.com/products/psylliumhusks

Deze? 0.5 - 1 g per kilo? Ik weet helaas net niet hoe veel ze wegen, zeker niet in de dracht. Ga hem wel onthouden voor een volgende kuur.

Wat ik nu heb is Excellent Sand Exit, maar gewoon preventief. Ik geloof niet dat ze verder veel zand hebben.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:43

Van de husk geef ik niet zoveel. Ik geef 100 gram per paard en dat 5 dagen lang, ook preventief

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:48

Hier de vlozaad van pit en pit.

Ik heb er een kwartier op gezeten. Ging minder slecht dan ruim 2 weken terug maar ik mag pas van het weekend weer van mezelf. In stap ga ik heel geforceerd zitten en zet ik mijn hele rug vast.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:58

Van de husk moet je ook meer dan 100 gram voeren. Echter pitjes werken makkelijker want dat wordt minder snel behangplaksel.. pitjes idd 0,5 tot 1 gram per kg lichaamsgewicht

Klinkt nog niet fijn robijntje.. hoop voor je dat je snel weer lekker kan rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:06

Ja en dan kom je dus aan een behoorlijke hoeveelheid dus hier krijgen ze er echt slobber bij. Anders gaat het er niet in.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:42

Tantejeanne schreef:
Ik volg graag mee nu wij ook paarden aan huis hebben. Ik overweeg een zand paddock te maken voor droge voeten. Wat voor zand adviseren jullie voor een zand paddock? En graven jullie daar eerst nog een stuk voor uit? Moet dat vaak vervangen worden of blijft dat lang goed? Of werkt de gewone bestaande bodem prima met van die matten? Hoor graag!

Wij hebben drainagezand met G4 platen en weer afgevuld met drainagezand

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:27

Robijntjah schreef:
In stap ga ik heel geforceerd zitten en zet ik mijn hele rug vast.

Waarschijnlijk omdat het nog te pijnlijk is om ontspannen te zitten. Het heeft gewoon nog zijn tijd nodig.

Ik vermoedde dat de ingangen naar de hei nog veel te nat waren en ik had geen zin om langs de weg te rijden, dus ik ben maar naar het dorp gefietst en zag een lekker vest met fleecevoering voor €5 en meteen spul gekocht om mijn kapotte jas (rits) te maken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 18:14

boemel schreef:
Tantejeanne schreef:
Ik volg graag mee nu wij ook paarden aan huis hebben. Ik overweeg een zand paddock te maken voor droge voeten. Wat voor zand adviseren jullie voor een zand paddock? En graven jullie daar eerst nog een stuk voor uit? Moet dat vaak vervangen worden of blijft dat lang goed? Of werkt de gewone bestaande bodem prima met van die matten? Hoor graag!

Wij hebben drainagezand met G4 platen en weer afgevuld met drainagezand

Wij hebben recent een deel van de paddock laten afgraven en terug opvullen met zand. Voorlopig super tevreden van (wij zitten op kleileem). Soort zand heeft de loonwerker gekozen dus kan 'k je niet mee helpen, maar hij heeft een vrij grove korrel gebruikt zodat het water zeker goed weg kan (te fijn slaat dicht). Hij verwacht dat hij er volgend jaar twee karren nieuw zand op zal moeten gooien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tantejeanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:41

Ah nice! Bedankt voor jullie reacties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:46

Solleke_Noah schreef:
Wij hebben recent een deel van de paddock laten afgraven en terug opvullen met zand. Voorlopig super tevreden van (wij zitten op kleileem). Soort zand heeft de loonwerker gekozen dus kan 'k je niet mee helpen, maar hij heeft een vrij grove korrel gebruikt zodat het water zeker goed weg kan (te fijn slaat dicht). Hij verwacht dat hij er volgend jaar twee karren nieuw zand op zal moeten gooien.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ziet er netjes uit! Heb je geen drainage? Wij zitten ook op keileem en ons werd destijds verteld dat het geen zin had om alleen af te graven en op te vullen met zand. Dus hebben we eerst drainage laten leggen en toen pas zand erover. Inderdaad een grove korrel (stierenzand) omdat te fijn inderdaad dicht slaat.

Ik ben erg benieuwd hoe het bij jou gaat.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 20:57

[***] schreef:
Solleke_Noah schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ziet er netjes uit! Heb je geen drainage? Wij zitten ook op keileem en ons werd destijds verteld dat het geen zin had om alleen af te graven en op te vullen met zand. Dus hebben we eerst drainage laten leggen en toen pas zand erover. Inderdaad een grove korrel (stierenzand) omdat te fijn inderdaad dicht slaat.

Ik ben erg benieuwd hoe het bij jou gaat.

Nee, dit was een noodoplossing omdat de modder op enkele weken echt enorm werd. Van het voorjaar gaan we fatsoenlijk aanpakken, ofwel een stuk bestraten en de rest zand + drainage, ofwel enkel zand + drainage. Dus ben wel heel benieuwd hoe het zich zo gaat houden. Nu loopt de hele paddock wel licht af dus het water kan hopelijk wel wegvloeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:25

Ah ik snap het. Ik hoop dat je nu tot het voorjaar moddervrij blijft.

Keileem en veel water/regen is een drama.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:08

Wat betreft de Pavo Vital: ik ben er nog niet echt 100% over uit dat dat de oorzaak is bij mijn merrie.
Ze is zoiezo in de winter altijd wat hysterisch (weer, oud&nieuw, laatst dat ongeluk in de straat etc etc).

Ik kijk het nog even aan tot het voorjaar/zomer.

Ik wilde graag de Pavo proberen omdat die makkelijker verkrijgbaar is. Heb namelijk ook de vitalbix maar daar moet ik een half uur voor rijden. De Pavo kan ik hier in het dorp halen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:08

ik zit op zandgrond en ik laat er 'straatzand' op storten, grote korrel inderdaad zodat het waterdoorlatend was, niet snel vastklinkt en niet snel opstuift. En zonder kleine steentjes die risico's geven in de hoef

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:10

Wij gaan voor drainage zand.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:11

Karin_deB schreef:
Wat betreft de Pavo Vital: ik ben er nog niet echt 100% over uit dat dat de oorzaak is bij mijn merrie.
Ze is zoiezo in de winter altijd wat hysterisch (weer, oud&nieuw, laatst dat ongeluk in de straat etc etc).

Ik kijk het nog even aan tot het voorjaar/zomer.

Ik wilde graag de Pavo proberen omdat die makkelijker verkrijgbaar is. Heb namelijk ook de vitalbix maar daar moet ik een half uur voor rijden. De Pavo kan ik hier in het dorp halen.

Vitalbix kan je online bij ze bestellen en boven 50 euro geen verzendkosten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:41

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:53

Ik bestel ook online.
Scheelt weer sjouwen :D

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:26

grrrr het is nu al de derde keer deze week dat er iets niet klopt met binnen/buiten zetten bij de paarden.
Wat ik begrepen heb zet schoonzus ze buiten behalve op dinsdag en in de avond doet de ander ze binnen zetten... Schoonzus is van werk veranderd, hier en daar wat anders afgesproken met binnenzetter.

Zondag: telefoontje dat Guus nog buiten zou staan en de rest al binnen was en niemand meer daar was.. Lieve dame heeft Guus voor ons binnen gezet. Gelukkig dat ze het zag anders had ze de hele nacht op de wei gelopen alleen...
Maandag niet geweest, hoorde later dat ze de hele dag binnen hebben gestaan ivm vies weer. Oke geen probleem.
Dinsdag. We komen in de middag rijden staat Guus nog op stal, weidegenootje staat wel buiten? euhhhh. Die heb ik later maar naar binnen gehaald ivm slecht weer en was op en neer aan het rennen omdat de andere weides ook leeg waren.
woensdag niet geweest, hoop dat ze buiten is geweest.
vandaag zou mijn man ze gaan buiten zetten omdat schoonzus niet kan. Komt daar, weidegenootje staat weer buiten en Guus niet...

Oke ik ga er maar vanuit dat ergens de communicatie mis loopt tussen schoonzus en eigenaar weidegenootje.. Even nadenken hoe ik dit aardig/handig ga aanpakken dat ze wel deze laatste maand nog gewoon netjes naar buiten gaat en dat duidelijk is wie wanneer het doet. En als er iets wijzigt dat dan ook beide paarden naar buiten of binnen gaan. Haal haar liever niet eerder naar huis, zonde van het stalgeld en wil bijrijdster ook nog laten rijden deze laatste zaterdagen wat ze nog daar staat. Maar moet natuurlijk wel weer opletten dat alle partijen natuurlijk hetzelfde weten en afspreken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:31

Ik begrijp zo iemand niet die het weidegenootje wel buiten/binnen zet.
Je laat de ander toch niet staan ook al is er niets afgesproken?!