Mest composteren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:46

Waar bestellen jullie dat?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 07:45

Ik kijk online waar het het goedkoopst is.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 15:54

We zijn inmiddels weer een stapje verder in de plannen voor het composteren, de wei is in bezit en ik moet nu een plek bepalen waar we de hopen neer gaan leggen. Nu zit er een slootje langs aan één kant; daar moet ik 5 meter vanaf blijven las ik ergens? Of geldt dat alleen voor een "mesthoop" en niet voor een composthoop?
En: er zit ook een bosrand bij ons weiland, met een open plek tussen de bomen met een hek er voor, de vorige eigenaars hadden daar wat apparatuur in gestald die ze niet meer gebruikten. Is zo'n plek in het bos ook geschikt voor een composthoop? Of blijft het dan te nat daar? Als ik lees dat een uitgedroogde hoop ook "stil" ligt qua vertering denk ik "is het bos dan een betere optie"? .... wat denken jullie?
Bijkomend voordeel van aanleg in het bos zou zijn, dat er dan vanaf de straat niks te zien is :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 15:59

In de schaduw is beter, uitdrogen wil je niet, dus ja onder de bomen. Komt bij dat het bodemleven er vaak al beter is en dan komt composteren ook sneller op gang.
Uitspoelen door regen kan ook bij een composthoop en dat wil je inderdaad niet de sloot of een andere waterbron in hebben (zoals dus te dicht bij je veeput mocht die er zijn).

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 17:36

Ik kom ook weer even binnenvallen.
Vorig jaar lente lavameel, wormencompost en vlak voor de winter eigen paardencompost gestrooid. Nu beloond met een veld vol met klaver als gevolg van te weinig stikstof. Dit komt ook door de droge zomer.
Let hier dus goed op want naast de bekende witte en rode klaver groeit er massaal kleine klaver en nog erger : Bastaardklaver. Die heb ik zoveel mogelijk uitgetrokken
Ik weet nu niet wat te doen met de rest. Iemand tips? Ervaringen?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 19:44

Tessabo schreef:
We zijn inmiddels weer een stapje verder in de plannen voor het composteren, de wei is in bezit en ik moet nu een plek bepalen waar we de hopen neer gaan leggen. Nu zit er een slootje langs aan één kant; daar moet ik 5 meter vanaf blijven las ik ergens? Of geldt dat alleen voor een "mesthoop" en niet voor een composthoop?
En: er zit ook een bosrand bij ons weiland, met een open plek tussen de bomen met een hek er voor, de vorige eigenaars hadden daar wat apparatuur in gestald die ze niet meer gebruikten. Is zo'n plek in het bos ook geschikt voor een composthoop? Of blijft het dan te nat daar? Als ik lees dat een uitgedroogde hoop ook "stil" ligt qua vertering denk ik "is het bos dan een betere optie"? .... wat denken jullie?
Bijkomend voordeel van aanleg in het bos zou zijn, dat er dan vanaf de straat niks te zien is :D

Ik heb de composthoop in het bos, werkt prima :j

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 21:34

Hier is de ervaring dat het sneller zakt onder de boom dan met niks erboven of een zeil.

Ik moet tegenwoordig een deel bewust apart houden voor de eigen weide. Er komt hier een meneer met veel plezier al het (half) gecomposteerde halen 1 a 2 keer per jaar. Nu zelf 2 hopen 1 dat ik vers ingooi beginnend aan de ene kant en als de andere kant dan bijna vol is gooi ik de helft naar het volgend vak en vul ik de lege kant terug aan. Soms doe ik er enkele gaten in met de grondboor of wat water en het gaat top zo. :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 16:10

Hoe lang laten jullie je mesthoop/composthoop rusten?

Die klaver heb ik hier niet, nooit gehad ook

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 17:05

Rusten voor het omdraaien of voor het verspreiden?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:12

Verspreiding, draaien doe ik niet. Maar ben wel benieuwd hoe vaak dat dan zou moeten

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 19:40

Hier gebeurd het draaien een aantal keer per jaar, moet wel zeggen dat mijn man dat werkje op zich neemt.. de hoop die we in de winter hebben verspreid lag 6-tal maanden. Binnenkant was mooi zwart, buitenkant niet volledig.

Maar denk niet dat ik er secuur genoeg mee ben. Hij ligt op een nat stuk en in de zomer heb ik hem niet natgehouden / afgedekt. Daar is dus nog winst te halen.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:59

Tessabo, je kan je grond laten testen bij een welkoop. Hun testen gratis de grond en laten je weten of de ph en de voeding goed is. Ik heb het laten doen en weet dat ondanks de compost en kunstmest vorig jaar zelfs nog, mijn weide 0 voedingswaarde had. Oftewel logisch dat mijn gras slecht groeide en niet mooi was met veel klaver. De conclusie was uiteindelijk je gras heeft een pak stikstof nodig. Nu ik aardig pak kunstmest over het gras heb gedaan ben ik van de klaver af en ziet mijn gras mooi groen( oke iets vlekkerig want met de hand strooide ik niet netjes).

Conclusie is bij mij dus: compost is makkelijk kwijt op mijn weide maar mijn grond bleef te arm.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 22:22

[quote="tirzasarah10"]Tessabo, je kan je grond laten testen bij een welkoop. Hun testen gratis de grond en laten je weten of de ph en de voeding goed is. Ik heb het laten doen en weet dat ondanks de compost en kunstmest vorig jaar zelfs nog, mijn weide 0 voedingswaarde had. Oftewel logisch dat mijn gras slecht groeide en niet mooi was met veel klaver. De conclusie was uiteindelijk je gras heeft een pak stikstof nodig. Nu ik aardig pak kunstmest over het gras heb gedaan ben ik van de klaver af en ziet mijn gras mooi groen( oke iets vlekkerig want met de hand strooide ik niet netjes).
Conclusie is bij mij dus: compost is makkelijk kwijt op mijn weide maar mijn grond bleef te arm.[/quote]

Hoi Tirzasarah, hebben jullie de paarden toen wel op die wei met klaver laten grazen?

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:04

Nee heb ze er niet op laten grazen, heb het gras nu eerst de tijd gegeven om te herstellen. Hoop dat ze volgende week er voor het eerst op kunnen. Dit alles bij elkaar duurde ruim een jaar, mijn paarden hebben 1 zomer geen gras gehad door dit grapje. Als ik even eerder was begonnen met testen en betere aanpak had dit niet gehoeven. :) aldoende leert men