Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:55

Ik heb het met warm water afgeweekt. Ben niet zo van het tutten met paarden, haal normaal alleen sporadisch een hoevenkrabber door de hoeven en dat is het, maar die klonten gisteren waren toch wel heel erg groot....dat zag er niet fijn uit. Na afspoelen met warm water even 2 uurtjes verplicht op stal gezet om te drogen / eten / drinken en sindsdien zijn er geen klonters meer aan gekomen.

Paardjes staan er nu heel tevreden bij en afgelopen nacht hebben ze ook weer goed gedronken en flink wat hooi weggeknaagd en ook weinig verzeken gelukkig. Ik doe nog maar een klein plukje los hooi en heb wat hooinetten met grotere maaswijdte uit de voorraad gehaald voor eigen gebruik, dat gaat prima zo :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 12:18

Nu is het ook hartstikke mooi. Voelt ook niet zo koud als zondag, maar we wachten maar af wat eraan komt.

Hier vielen de benen wel mee. Maar ik voer wel alleen onder dak deze dagen.

Mijn ene ruin heeft wel super schone, mooie, witte voetjes achter nu. Ik maak ze nooit schoon, maar ze vallen nu onder een zwart paardje wel erg op.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 12:42

Hier staan ze ook voor het eerst helemaal achter in de paddock, de afgelopen 2 dagen hebben ze alleen maar voor en in de stal gehangen. Zal toch de wind zijn die is gaan liggen en het zonnetje dat beetje door komt. Nu er geen sneeuw meer valt zijn de ijspegels en laagjes sneeuw op de ruggen ook weg.
Het is overdag ook minder koud de komende dagen, alleen snachts weer kouder. Nouja dan kunnen ze binnen staan. Ik ben wel benieuwd hoe koud het daar wordt, net een thermometer met geheugen binnen gekomen zodat ik het kan meten. Het is in ieder geval al winst als overdag het water aan kan.

Edit: zie net op de camera dat ze inmiddels in de sneeuw zijn gaan liggen haha. Denk toch weer pegels straks.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:20

Hier vacht nu compleet droog, wel wat pegels in de manen.

Sokken vallen vergeleken met gister ook enorm mee.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:24

Wat een leukerd!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:24

Ik zag op de bouvier fb groep dat men met een garde de sneeuwklonten van de honden afklopte. Wellicht lukt dat bij paarden ook?

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 14:36

Over het er weer afdoen van de deken: geen enkel probleem, dat had mijn pluizige monster zelf al gedaan.
Lag vanochtend in de wei.
Het was een sloop proofe deken. Maar nu niet meer.
Nou, precies op tijd, de wind is gaan liggen en de zon komt door, dan is min wel weer prima.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:46

Ach die van jou is ook al zo handig? :+ mijn moeder heeft mijn reserve deken gerepareerd met tentdoek, er moest een lap op van een halve meter...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:00

Ik kan het hooi niet nat maken voor mijn paard met astma de hooinetten maar ook het hooi bevriest dan.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:29

Ipsilonka schreef:
Ik zag op de bouvier fb groep dat men met een garde de sneeuwklonten van de honden afklopte. Wellicht lukt dat bij paarden ook?

Dat heb ik geprobeerd bij de hond, werkte voor geen meter, misschien voor losse sneeuw maar niet voor vastgevroren klompjes.
Hier vallen de pegels nu mee, kootholtes gevoeld en die zijn droog. Grote raakt enorm geïrriteerd als ik aan de pegels kom dus ik blijf er maar vanaf. Ze stonden lekker in de zon en voelde warm aan. Het is ook echt lekker buiten nu, helaas moet ik weer achter de laptop.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 18:10

Onali schreef:
Waar zeg ik wassen :o?

Ze staan buiten, ik heb ze op de poetsplaats gezet, wat een overdekte en dichte schuur is. Daar ging de boel vanzelf smelten.

Ik heb dus helemaal niks gedaan.

Oh foutje, laten smelten is het juiste woord dan :D Ik heb die mogelijkheid zelf niet dus ik zou dan met warm water in de weer moeten, en twijfel dus of dat slim is of juist niet.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 18:12

pmarena schreef:
Ik heb het met warm water afgeweekt. Ben niet zo van het tutten met paarden, haal normaal alleen sporadisch een hoevenkrabber door de hoeven en dat is het, maar die klonten gisteren waren toch wel heel erg groot....dat zag er niet fijn uit. Na afspoelen met warm water even 2 uurtjes verplicht op stal gezet om te drogen / eten / drinken en sindsdien zijn er geen klonters meer aan gekomen.

Ik ga ook nog maar eens kijken dan, kootholtes kan ik me inderdaad wel voorstellen ja.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 18:58

Mloes schreef:
Onali schreef:
Waar zeg ik wassen :o?

Ze staan buiten, ik heb ze op de poetsplaats gezet, wat een overdekte en dichte schuur is. Daar ging de boel vanzelf smelten.

Ik heb dus helemaal niks gedaan.

Oh foutje, laten smelten is het juiste woord dan :D Ik heb die mogelijkheid zelf niet dus ik zou dan met warm water in de weer moeten, en twijfel dus of dat slim is of juist niet.

Vandaag hadden ze enkel wat ijs in de manen.

Zelfs geen klompjes meer in de sokken :D
Zonnetje heeft ze goed gedaan en mij ook.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 19:57

Ik heb bij Mel het halsstuk van de deken afgedaan. De wind en sneeuw is weg, dus dan hoeft het niet meer :D Ze staat nog wel onder een 200 gram deken. Best netjes voor een ev die vorig jaar in het zuiden heeft overwintert en ik gok bij mij voor het eerst 24/7 buiten loopt.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:00

Die van mij hadden het gisteren in de zon gewoon warm :+ Ze wennen echt heel snel aan kou.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:55

Ik heb het fleece dekentje er tussen vandaan gehaald, dus Rena staat nu nog onder een wollen dekentje + regendekentje. Ineens weer alles er af halen vind ik ook zo wat...zeker als het nog even koud blijft. Ik kijk het wel even aan wanneer ze weer gewoon in haar blote kont gaat :))

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:29

_Reneee schreef:
Die van mij hadden het gisteren in de zon gewoon warm :+ Ze wennen echt heel snel aan kou.

ik had alle dikke dekens (300) mee naar stal gesleept, want het werd zo koud. Zondag & maandag waren die ook wel nodig om warm te blijven in de sneeuw en wind. Maar gisteren gewoon weer hun andere deken (100) op in het zonnetje, want ze hadden het met de zon erop warm zat.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:35

Hier waren ze dinsdag ook weer ijsvrij.
Ik heb de indruk dat ze zich wel prima voelen bij deze temperatuur.

Afbeelding

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 01:09

Offtopic maar wat een prachtige eetplek

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:43

Ja normaal zijn de huidige temperaturen ook geen enkel probleem voor paarden die buiten staan. Maar de combinatie van het zo heel plotseling heel koud zijn, met sneeuw (vacht nat) en ijzig snijdende wind....was hier gewoon even te veel bij de dames.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:15

Ik heb vandaag de dekens af gedaan het is te warm nu, vanavond gaan ze weer op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:26

Ik liep gisteravond nog rond 23uur buiten en had het zelfs warm omdat ik teveel aan had gedaan......

Je ziet ook aan het gedrag dat ze het de afgelopen dagen beter hebben dan zondag met die heftige wind en sneeuw.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:28

Hier is mijn oudje nu pas in zijn element. vorige week was hij nog aan het zweten.
Hij verhaart nu wel mega, maar ze regelen het zelf wel.....

Afbeelding

Ellis_Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:47

Ik heb vandaag ook een deken afgedaan en als het vanavond weer kouder wordt en de zon is weg dan doe ik ze weer op.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:54

Heb de dekens opgelaten. Jonkies heeft fleecegevoerde regendekentje op, mn ruin een 200 grams. Eigenlijk niet nodig met het zonnetje maar het is nogsteeds glibber en glij richting stal. Dus ga niet heen en weer kachelen.
Vanacht weer onder de min 10. Ze houden dit wel vol. Na het weekend doe ik ze af denk.