Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:48

ik kom hier ook eventjes binnen vallen, en hoop dat jullie ons kunnen helpen. Sinds vorig jaar Februari staan de paarden aan huis. De wei die ze hebben hier is niet zo groot, deels is het ooit eerst aardappel veld geweest en een deel voor schaapjes. Zover ik weet is het nooit echt officieel ingezaaid met weidegras o.i.d. De laatste week ik het hoeveel jaar heeft er in de zomer een ezel gestaan tot mijn paarden kwamen.

We hebben de wei opgedeeld in 4 stukken. 1 padock en 3 weidelen. Het idee was om te rouleren ermee maar grote delen van het gras eten ze niet, de grasmat is alles behalve dicht en er staat veel onkruid.

Ik denk persoonlijk dat de beste optie nog zou zijn het helemaal los te trekken/om te ploegen en opnieuw te zaaien maar dit gaat helaas niet zo makkelijk omdat er best wat bomen in en aan de rand staan. We hopen het nu dus eigenlijk voor nu om het anders op te kunnen lossen. hier een paar foto's waarop je goed ziet dat het gras wat ze niet eten veel hoger is (ze staan overigens ondertussen een week of 8 niet meer op t gras en enkel op de padock).

Er is zoveel wat gedaan moet worden met de weides dat ik gewoon niet meer weet waar en hoe te beginnen.

op de foto's geven een impressie, maar is niet de gehele weide of alle bomen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:08

Rocamor schreef:
Maar nu nog kalken?

Ja hoor, nu kun je nog kalken. :j Wel goed beregenen daarna, want anders waait het weg.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:11

Ik had mijn bodemmonster ingeleverd bij de Welkoop en vandaag de Welkoop meneer aan de telefoon. Hij gaf het een en ander aan uitleg (onder andere dat er veel zand in mijn monster zat, maar ik weet niet goed wat daar de conclusie van is, moet ik nu maar aarde aan mijn wei gaan toevoegen?). Anyway, ik moest bemesten, dat heb ik dus net gedaan. Verder eigenlijk ook kalk doen, maar dat zou ook in najaar kunnen. Beter in het najaar kalk doen en voorjaar goed bemesten.
Maar zou nu ook kunnen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:14

XxLiEsJuHhxX schreef:
ik kom hier ook eventjes binnen vallen, en hoop dat jullie ons kunnen helpen. Sinds vorig jaar Februari staan de paarden aan huis. De wei die ze hebben hier is niet zo groot, deels is het ooit eerst aardappel veld geweest en een deel voor schaapjes. Zover ik weet is het nooit echt officieel ingezaaid met weidegras o.i.d. De laatste week ik het hoeveel jaar heeft er in de zomer een ezel gestaan tot mijn paarden kwamen.

We hebben de wei opgedeeld in 4 stukken. 1 padock en 3 weidelen. Het idee was om te rouleren ermee maar grote delen van het gras eten ze niet, de grasmat is alles behalve dicht en er staat veel onkruid.

Ik denk persoonlijk dat de beste optie nog zou zijn het helemaal los te trekken/om te ploegen en opnieuw te zaaien maar dit gaat helaas niet zo makkelijk omdat er best wat bomen in en aan de rand staan. We hopen het nu dus eigenlijk voor nu om het anders op te kunnen lossen. hier een paar foto's waarop je goed ziet dat het gras wat ze niet eten veel hoger is (ze staan overigens ondertussen een week of 8 niet meer op t gras en enkel op de padock).

Er is zoveel wat gedaan moet worden met de weides dat ik gewoon niet meer weet waar en hoe te beginnen.

[ [url=m/V2ge5r.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/S6fTem.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9j2I6J.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mij is altijd verteld dat de grote pollen met hoog gras plekken zijn waar paardenmest nooit is weggehaald. Ik denk dat het in het najaar inderdaad handiger is om de boel eens goed te frezen, bekalken (vanwege het onkruid), inzaaien en bemesten. En vooral goed weidebeheer toepassen: dus elke dag drollen weghalen (scheelt ook in de mate van wormbesmetting).

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:11

Las net twijfel over combi van kunstmest en drijfmest. Ik snap de combi wel. De kunstmest komt snel vrij, waardoor het gras een goede start krijgt. De drijfmest heeft meer tijd nodig en neemt de groei dus later over. Je hebt zo een veel langere tijd profijt van je meststoffen. Feit blijft dat er wel vocht nodig is voor de kunstmest. Maar bij ons is er drie weken geleden kunstmest opgekomen wat helemaal door de dauw is opgelost en het gras groeit er prima op!! Heerlijk om het weer groen te zien.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:28

Shenavallie schreef:
Rocamor schreef:
Maar nu nog kalken?

Ja hoor, nu kun je nog kalken. :j Wel goed beregenen daarna, want anders waait het weg.

Kalk korrels waaien niet weg

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:58

XxLiEsJuHhxX schreef:

De lange halmen die er nu nog staan lijken groffer dan het andere gras, klopt dat?
Bij mij eten ze het groffe gras liever niet dan wel, ik geef ze gewoon niet de kans voor een keuze. Eerst zet ik het stuk wei zo af dat ze alleen dat kunnen eten, is dat kort dan krijgen ze de rest erbij. Het is tenslotte ook eten. Wat je ook kunt doen is het maaien en dan direct opvoeren, vaak eten ze het dan wel.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:04

Ik meld me ook aan om mee te lezen! Ik heb mijn paard bij een vriendin aam huis staan en we hebben met zn drieen een soort van doe het zelf stal, waarbij ik het fanatiekste ben in weide beheer!

We hebben maar 2x een kwart hectare en een zand paddock.

2 jaar geleden hebben we 1 wei om laten zetten, laten vlakken, mesten en zaaien. Vorig jaar hebben we een slechte zomer gehad omdat ze grondwater pomp stuk was en we dus bij de droogte veel te weinig hebben kunnen spoeien.

Maar dit jaar lijkt beter te starten! Heb vorig najaar de wei gekalkt (vooral op de pisplekken) en doorgezaaid en de andere kwart hectare die we mogen lenen van de buren en waar alleen zand en onkruid stond heb ik met de hand gezaaid en gemest!

Nu in maart drijfmest laten injecteren en de pomp doet het weer en we hebben dus al flink kunnen sproeien. Met als resultaat dat onze 2 kwart hectares en prima bijliggen nu!

Zelfs mijn zelf gezaaide vlakte valt me niets tegen terwijl die dus niet omgeploegd is maar gewoon graszaad rechtstreeks op het zand.

S'nachts gaan de paarden op de paddock met onbeperkt hooi en overdag kunnen ze mooi op het gras.

Uiteraard scheppen we elke dag de mest van het gras!

Iemand nog tips?

Heel stom maar wordt daar gewoon gelukkig van :-)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 07:00

Nee hoor is niet stom dat je daar gelukkig van wordt Annem84, je ziet dat je harde werk resultaat heeft gegeven en dat is alleen maar leuk. Je zou de bodem kunnen laten testen om te kijken wat nodig is. Dat geeft je een idee wat je moet doen voor nu en eventueel in het najaar. Hebben jullie de paarden de hele dag op de wei?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 07:33

XxLiEsJuHhxX schreef:

Ik zou het maaien, die lange stukken vinden ze idd niet lekker! Ik maai mijn weides elk voorjaar mooi gelijk, vlak nadat jet onkruid op is gekomen en vlak voordat het gras echt begint te groeien :)

Kalken doe ik 3x per kaar. Kan het hele jaar door prima. Alleen als het gras lang staat is het niet zo handig. Dus ik doe het in het najaar, als alles kaal is, en dan de winterweide in het voorjaar. Het duurt wel een tijdje voordat de bodem de kalk opneemt. Maar ik kalk ook rustig eind van de zomer als ik een weide leeg heb.

Sowieso als de paarden eraf komen word alles op gelijke lengte gemaaid, dan de sleep erover om alle mest te verspreiden. Waar nodig onkruid spuiten, dan als het nodig is of goed uitkomt kalk erover en daarna om de dag de sproeier erop totdat die weide weer aan de beurt is. Heb 4 weides, en ze staan in iedere weide dus 1 week per maand en de overige 3 weken groeit het gras terug. Aan het einde van het seizoen rijd ik na het kalken de mest uit voor de winter.
En in het voorjaar nog een lading mest. Mest komt van onze eigen stallen, gebruik verder geen kunstmest...
Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:30

Wij strooien juist altijd wel redelijk snel na de drijfmest ook kunstmest (samen met de melkveehouder). En dat is als ik het goed heb juist omdat de kunstmest goed, snel voedingsstoffen geeft en de drijfmest nog eerst een beetje opgenomen/gemineralideerd moet worden.
Zo doen wij het al 6 jaar in ieder geval. 1 jaar geen kunstmest gestrooid en dat was ook echt een minder jaar.
Nu gaat er wel weinig kunstmest KAS) overheen. In ieder geval minder dan je met de hand zou strooien.
(wat ladyursy ook zegt dus)

@XxLiEsJuHhxX: bespreek het eens met je plaatselijke loonwerker. Er gaat tegenwoordig steeds meer aandacht naar niet kerende grondbewerking. Het kan best zijn dat er een iets minder ingrijpende mogelijkheid is dan helemaal zwart trekken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:38

StalNollie schreef:
Shenavallie schreef:

Kalk korrels waaien niet weg

Klopt en zeker als je ze een beetje inharkt niet. Veel mensen kopen losse kalk, omdat het goedkoper is. Zelf wissel ik het af. Net wat op dat moment in de aanbieding is.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:25

Maar voor kalk moet het dan niet ook wat regenen? Wij zitten op kleigrond en de weides zijn nu al weken echt steen hard, gebarsten en kurkdroog.

Het hoge gas is inderdaad iets grover. Niet de kans gaven werk helaas niet. De eten de rest weg tot er echt helemaal niks meer staat en die mooie groene plukken laten ze dan nog steeds staan. Vorig jaar hebben we zelf wat hooi ervan gemaakt en met wat lange tanden aten ze dat toch wel ook op uiteindelijk, maar ging echt niet van harte.

Jolijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:18

Even een vraagje aan degene die met een gewone grasmaaier maaien:
Hoe hoog maaien jullie dan? :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:24

Maaien op 5 tot 7 cm geeft een snellere hergroei van het gras.
https://www.lgseeds.nl/news/post/gras-m ... aaihoogte/

Maar dit is dus wel deels afhankelijk van je gras mengsel. Per soort is de hoogte van het groeipunt net weer anders.
En veel paardenhouders maaien het gras als het langer is en daar voor moet je dus ook hoger af maaien. Als zal dat niet aan de orde zijn als je maait met een gewone grasmaaier vermoed ik.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:31

Ligt eraan, brandnetels en zuring maai ik heel laag want dan gaan ze goed weg. Net als veel laag onkruid. Gewoon lang gras en onkruid dat ze lekker vinden bv. paardebloemen maai ik op een hogere stand, zo rond de 8 cm.
Vorig jaar had ik flinke hoek met brandnetel en na 2 keer maaien en wat doorzaaien staat er nu mooi gras.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:16

Hier was het gras alweer aardig op lengte, dus maar weer gemaaid. Vorige keer heb ik het twee dagen laten drogen, nu kon ik het halverwege de middag al bij elkaar rapen (twee keer gedraaid). Vorige keer had ik een speciekuip en een kruiwagen beide met een kop erop, nu een kruiwagen zonder kop extra. Gelijk alles vanmiddag ingedeeld, zodat de pony's er volgende week een beetje op kunnen scharrelen. En natuurlijk staat de pomp sinds een uur of half 6 weer te draaien, want ik heb het sinds de laatste melding niet meer gesproeid.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:31

Jolijn8 schreef:
Even een vraagje aan degene die met een gewone grasmaaier maaien:
Hoe hoog maaien jullie dan? :)

Het gazon maai ik op eh.. Stand 3 van de 6 standen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:39

Zou je ook, als er volgende week wat regen komt, dan kunnen doorzaaien? Of is daar langer regen voor nodig?

Jolijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:46

Oké, bedankt voor jullie antwoorden! +:)+

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 05:46

Dat kan wel maar dan groeit het onkruid ook dus dan kan het zijn dat het gras weinig kans krijgt. Beter om in het najaar te doen

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 08:04

Onkruid ben ik van de week te lijf gegaan. Maar dan idd beter dit najaar

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 09:32

Martje80 schreef:
Zou je ook, als er volgende week wat regen komt, dan kunnen doorzaaien? Of is daar langer regen voor nodig?

In het voorjaar heeft doorzaaien weinig zin, is mij door verschillende boeren en buren verteld. Kun je beter in het najaar doen.

Aanvulling: de grond kalken en bemesten kan natuurlijk wel. Dan hoef je dat in het najaar niet zoveel meer te doen.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 09:52

Wij hebben dit voorjaar gespoten en doorgezaagd in een. Zodat het jonge gras niet te veel last heeft van het onkruid. Ben benieuwd wat het resultaat straks is. Op dit moment groeit het gras amper en het onkruid gelukkig ook niet. We wachten al weken op regen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:43

Kalken had ik al gedaan. Bemesten niet ivm geen regen.