XxLiEsJuHhxX schreef:ik kom hier ook eventjes binnen vallen, en hoop dat jullie ons kunnen helpen. Sinds vorig jaar Februari staan de paarden aan huis. De wei die ze hebben hier is niet zo groot, deels is het ooit eerst aardappel veld geweest en een deel voor schaapjes. Zover ik weet is het nooit echt officieel ingezaaid met weidegras o.i.d. De laatste week ik het hoeveel jaar heeft er in de zomer een ezel gestaan tot mijn paarden kwamen.
We hebben de wei opgedeeld in 4 stukken. 1 padock en 3 weidelen. Het idee was om te rouleren ermee maar grote delen van het gras eten ze niet, de grasmat is alles behalve dicht en er staat veel onkruid.
Ik denk persoonlijk dat de beste optie nog zou zijn het helemaal los te trekken/om te ploegen en opnieuw te zaaien maar dit gaat helaas niet zo makkelijk omdat er best wat bomen in en aan de rand staan. We hopen het nu dus eigenlijk voor nu om het anders op te kunnen lossen. hier een paar foto's waarop je goed ziet dat het gras wat ze niet eten veel hoger is (ze staan overigens ondertussen een week of 8 niet meer op t gras en enkel op de padock).
Er is zoveel wat gedaan moet worden met de weides dat ik gewoon niet meer weet waar en hoe te beginnen.
op de foto's geven een impressie, maar is niet de gehele weide of alle bomen.
[ [url=m/V2ge5r.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/S6fTem.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9j2I6J.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mij is altijd verteld dat de grote pollen met hoog gras plekken zijn waar paardenmest nooit is weggehaald. Ik denk dat het in het najaar inderdaad handiger is om de boel eens goed te frezen, bekalken (vanwege het onkruid), inzaaien en bemesten. En vooral goed weidebeheer toepassen: dus elke dag drollen weghalen (scheelt ook in de mate van wormbesmetting).