Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 19:50

Nou dat open en bloot dingen neerzetten krijg je dan soms ook wel weer spijt van dus ik snap wel dat het weinig gebeurd :') .

Gekkigheid, wat het volgens mij is: Je doet het als pensionstalhouder nooit zoals iedereen het zelf zou doen. Je moet altijd het compromis sluiten in hoe 85 klanten het zelf willen en hoe jij het wil.

Ik geloof er in, door daar open over te zijn dat je daardoor de klanten aantrekt die bij je passen.

Ik merk dat ik het lastig vind om inhoudelijk op je bericht te reageren, omdat je start met dat je benieuwd bent naar mijn beweegredenen maar daarna eigenlijk heel veel veroordeeld, invult en aangeeft wat de gevolgen zijn. Ik voel ook nog de toon erin dat ik dingen ' claim te doen' of ' bewust risico's opzoek' .

Wij bestaan niet 30 jaar, met 85 boxen als de klanten niet tevreden zijn, paarden van bruggen afstorten en alle nieuwe paarden verrot geslagen worden :+ . De gevolgen die jij claimt zijn er dan ook niet, op Bokt zitten meerdere klanten, maar ook ex klanten. Ik denk dat zij allemaal hun redenen hebben om bij ons te staan, of niet meer bij ons te staan. Maar ik denk dat geen een zal zeggen dat wij bewust risico's opzoeken, of geen paardenmensen zijn. We( en dan zijn we ook nog met 4, dus wie is 'we' ) denken mogelijk wel anders dan sommige (ex) klanten, dat mag ook denk ik :o

We leren nog elke dag, dat klopt, de inzichten veranderen en bijvoorbeeld een loopstal is nieuw. Zullen we daarom dingen over een paar jaar anders doen? Waarschijnlijk wel. maar niet omdat we nu iets niet willen doen vanwege het 'werk' , maar meer omdat je veranderd in hoe je in dingen staat?

30 jaar geleden bouwden we onze boxen 2.5 X 2.5. Was heel normaal. Als vergelijk van hoe je als pensionstalhouder steeds veranderd van inzicht? En met een verandering van boxmaten gaat dat geleidelijk. Zouden situaties in het land gevaarlijk zijn, dan zouden we binnen 1 dag lint om de sloten zetten. Dat hoeft niet geleidelijk. Maar wij ( en 85 klanten) zien die noodzaak niet :) . Want er gebeuren geen gekke dingen. Wat procentueel gezien met zoveel paarden in pension best zou kunnen, ik moet het dan ook afkloppen, maar wat jij schetst: het is er niet :o

Wat het heel erg lastig maakt ook in deze, is dat wat ik al eerder gedeeld heb: Ik niet teveel in kan en wil gaan op dingen die ik prive vind voor klanten.

Ik ga niet bespreken hoe bepaalde paarden zijn, wat hun achtergrond is, de zaken die klanten graag willen :) . Elk paard, elke klant heeft zijn eigen verhaal, een achtergrond. Daardoor doe je wat je doet, of doet een paard wat hij doet.

Soms laat ik dingen doorschemeren, zoals bijv. Bij de pittige merrie bij de quad. Daar vandaan hoop ik dan dat mensen zien dat wij te dealen hebben met 85 verschillende paarden, met allemaal hun eigen karakter.

Ik vind dat het leukste aan pensionstalhouder zijn, al die verschillende karakters, maar het is dus niet zo dat je ' een beleid fits all hebt' . Heb je er thuis 4 staan, kan dat makkelijker. Hier moet je per paard maar weer opnieuw beleid maken en ik kan dat niet voor elk paard delen :)

Dat maakt dat ik op enkele stukken van jouw post niet inhoudelijk kan reageren.

Ik kan jou wel vertellen dat ons algemene beleid is dat paarden die bij ons aankomen op stal en toegevoegd worden aan een paddock eerst enkele dagen alleen staan in een paddock om te wennen. Inderdaad door wat jij zegt, een dier is de eerste dagen onder de indruk van de verhuizing. Daarnaast geeft het je als pensionstalhouder de kans om te zien hoe het dier is :) . We hebben daar geen vast aantal dagen voor, maar kijken het paard aan.

Nogmaals: de Drone beelden: dit betreft de eerste dag het land op, ik weet niet helemaal hoe het op andere plekken gaat de eerste dag, maar wij jagen niks: ze zijn gewoon fit de eerste 10 minuten en daarna staan ze gras te eten :D. De quad komt nu in de buurt van het paard omdat ze terug schiet, in de dagelijkse gang van zaken komt de quad niet binnen 5 meter van de paarden.

Ik merk wel dat ik hierdoor dus zie dat een conclusie vanaf een foto of filmpje anders kan uitvallen dan hoe de dagelijkse praktijk is, ik hoop dat dat niet is welk beeld ik neerzet van onze stal :o

Want juist eigenlijk alles wat we doen, daar is over nagedacht.

Wel bedankt voor het stellen van deze vragen, want ik zou het heel erg vervelend vinden als meerdere bokkers zo denken, het niet vragen en ik het niet kan uitleggen. Dan komt er een beeld de wereld in waar ik niet blij van word :o

MyWishMax

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 20:14

Wij zitten in de buurt qua stal en het enige wat anders is is dat wij geen paden naar het land hebben. Het stuk over het erf gaat aan de hand en daarna los en dan gaan ze rennen, ja. Soms moet er 1 weggejaagd worden omdat die terug komt naar het hek, alleen hoeven wij minder ver te lopen en zijn dus te voet haha.

Nieuwe paarden gaan hier tijdens het weideseizoen ook gewoon bij de kudde, genoeg ruimte om te ontwijken en de staleigenaren kennen de paarden. Dit jaar eerst de 2 nieuwe erin en toen de dominante merrie en haar maatje. ( Ik praat over de merrie kudde omdat ik een merrie heb) De echte galbakken staan niet in de kudde. Die van mij is de dominante merrie en die jaagt wel eens een nieuwe de kudde uit maar er zijn geen extreme gevechten oid. Enige is dat een nieuw paard alleen e groep paddock in mag in de winter als deze ook in het land heeft gestaan.

Sloten afzetten doe je idd zodra het nodig is. Ik vind een niet afgezette sloot ook geen probleem. Ja, misschien het bruggetje wel, maar is dat reëel of is dat mijn piet paniek stand?

Blijft gaaf om te zien en te volgen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 20:23

Vinden de klanten dat een probleem? Dat een paard dan dus mogelijk een half jaar alleen staat voor hij de groep in mag?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 20:43

Ik zie het probleem van het bruggetje niet. Het is een betonnen plaat en er staat draad langs, je ziet op de film duidelijk dat de paarden goed weten waar ze erdoor kunnen rennen. Heerlijk, die afstand, kunnen ze eens een flinke sprint trekken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:02

ruitje schreef:
Vinden de klanten dat een probleem? Dat een paard dan dus mogelijk een half jaar alleen staat voor hij de groep in mag?

Ze kunnen dan wel regelen dat ze met z'n 2en in een andere paddock staan, maar ze snappen wel waarom. Het is een hele stabiele kudde, maar dat is vroeger wel eens anders geweest. Eigenlijk heb ik nog geen mensen gehoord die er een probleem mee hebben, maar ik hoor natuurlijk als klant bij lange na niet alles. Ik ken wel in ieder geval 1 klant die een paar weken eerder verhuisd is zodat haar merrie nog een paar weken op het land erbij kon.

Maar als je naar de groep kijkt die bij elkaar in het land staat is dat een veel grotere groep als de groep in de paddock in de winter.

Rozenstruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:59

BarbaLala schreef:
Dat filmpje waarin een groep bij een voor hen vreemd paard het land op wordt gegooid, in volle vaart vond ik niet bepaald een flitsende actie te noemen. Alle respect voor dat nieuwe paard die blijkbaar erg dapper is, want zo'n situatie is ontzettend imponerend te noemen voor zo'n dier alleen, onbekend en op nieuw terrein.

Ruitje is heel netjes dat zij niet op de individuele paarden en eigenaren ingaat. Ik wil dit stukje daarom zelf even nuanceren, het gaat hier om mijn paard.
Mijn paard was dan wel nieuw in de loopstal en daarom nu nieuw in deze groep geïntroduceerd, maar hij was niet onbekend. Hij staat sinds eind december al op deze stal en is inmiddels prima bekend en gewend. Ook Ruitje kent hem inmiddels en kan goed inschatten wat hij zal doen.
De groep die er bij kwam bestond maar uit 4 paarden, waarvan hij er 2 al kende omdat hij voordat deze 2 naar de loopstal gingen al met ze samen heeft gestaan.

Ik begrijp dat het er zonder deze achtergrond kennis misschien heel anders overkomt, ik als eigenaar heb nooit twijfel gehad over hoe Ruitje deze introductie heeft aangepakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:27

Toen er bij ons een nieuw paard in de groep kwam, heb ik ze ook eerst kennis laten maken van achter een draad (wat ik eigenlijk nooit doe). Met als gevolg dat die van mij in de draad hing omdat ie met zn voorbeen sloeg.
Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat ik, en ik denk of weet eigenlijk wel zeker ruitje en heel veel andere mensen met mij, altijd alles op de beste en meest veilige manier probeert te doen.
Maar dieren blijven dieren, dus ze kunnen onvoorspelbaar uit de hoek komen. Dat betekend niet dat je bewust gevaar opzoekt.
Ik denk niet dat ruitje opeens beslist van zo ga ik het doen, er zal vast inspraak van de eigenaar zijn. En wat hierboven staat, het paard was al bekend. We weten niet het hele verhaal.
Vervolgens heb ik de paarden gelijk bij elkaar gezet en dat was binnen tien minuten goed. Maar ik heb ze ook ooit bij elkaar gezet met gevolg dat er 1 door de draad is gejaagd.
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Werken met dieren is soms risico’s nemen, situaties inschatten en soms inspelen op de situatie.

Ruitje ik vindt het juist heel mooi dat je alles zo “open en bloot” op internet zet. Ook vind ik het heel gaaf dat je van “traditionele pensionstal” zo omschakelt naar iets heel anders. Wat je zegt sommige pensioneigenaren kunnen heel stug zijn en altijd bij het oude blijven. Naar mijn idee sta jij juist heel erg open voor wat je klanten willen en vinden en wil je daar vrij ver in mee gaan. Tenminste, dat is hoe ik het lees want ik ken je niet persoonlijk ;).
Iedereen heeft het beste voor met zijn paard en iit ervaring weet ik dat je op de een of andere manier nog voorzichtiger bent met andermans paarden.

Toch vind ik het wel een goede post barbalala, omdat dit laat zien dat wij nooit alles van het hele verhaal weten en te zien krijgen, maar toch geneigd zijn om er iets van te vinden wat helemaal niet hoeft te kloppen (is geen verwijt).
En het is ook fijn om soms een kritische noot te krijgen.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:51

Ik was degene die eerder een opmerking maakte over het rennen naar de wei, maar ik denk dat Ruitje die heel netjes beantwoord heeft. Ik moet ook zeggen dat mocht ik bij jullie in de buurt wonen dat het me zeker een aangename stal lijkt om mn paard te zetten. :j

De reden dat ik er een vraag over stelde was omdat het heel anders is dan dat ik gewend ben. Maar ik woon ook in een heel ander gebied, je hebt hier een paar grote stallen (en dan praat je over 40 paarden max) en de rest is gewoon heel kleinschalig. Als er maar een stuk of 10 paarden staan is het natuurlijk een stuk minder tijdrovend om ze aan de hand op het land te zetten ipv 85. Ook zijn hier nauwelijks sloten, dus niet afgesloten sloten naast een wei zie je hier ook niet.

Neemt alsnog niet weg dat ik vooral dat bruggetje op het eind van het drone filmpje doodeng blijf vinden en er indien mogelijk liever voor zou kiezen om mn paard aan de hand naar de wei te brengen :Y)

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 15:27

Ach mijn paard gaat ook in volle galop die brug over,heb me er nog geen seconde druk om gemaakt. Allereerst gaan we in het weideseizoen ik denk zo'n 300 keer die brug over. De bekende paarden kennen dit dus prima, de nieuwe volgen de groep toch wel. En dit bruggetje is geen bruggetje maar een gewone brede brug. Er gaan grote tractors met allerlei aanhangdingen overheen om het land te verzorgen, dus smal istie niet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:36

barbaralala: Jouw omschrijvingen zijn wel aaridg veroordelend.
Ruitje gooi niet met paarden voor zover ik heb kunnen volgen.

En voor mij zijn dit redelijk normale stappen die ze doen. Ik heb zelf jaren naar tevredenheid op een stal gestaan die het in grote lijnen ook zo deed. Paarden los naar buiten en ook de intro op de wei ging hetzelfde (nieuwe paard even zijn omgeving laten verkennen, rest er bij met vooral trek in vers gras, oh hee een nieuwe....maar eerst even eten)
En heb mijn eigen paard en de nieuwe 2,5 jarige hengst ook zo 'bij elkaar gekwakt'. (in de sneeuw nog wel)

Ik vind daar niets onzorgvuldigs aan dus. Dus het zal per persoon verschillen of je dit normaal of lomp vind blijkbaar.

Wat ik namelijk ook duidelijk terug lees is dat ze goed monitoren, de eerste uren maar zeker nog de eerste dagen en goed nadenken wat ze kunnen doen om de situatie te verbeteren.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:54

Ik zie totaal nix geks aan dat de paarden zeker de 1e keer jolig naar het land rennen ze willen maar al te graag en de bekende paarden weten de weg en wat er gebeuren gaat. Het betreft hier een zand pad. Slechter is het zoals bij mijn paard gebeurde op een stal, dat ze een heel erf met gladde klinkers over moesten rennen met 4 korte bochten/hoeken en dan nog opgejaagd worden want het moest allemaal snel snel snel buiten staan. Zowel smorgens het land op als smiddags nog een x terug. Dan kan je ongelukken krijgen en is het meer het gevaar opzoeken.

De boeren hebben 1 april uitgeroepen tot de koeien op het land dag, waarom, omdat de koeien dan als gekke clowns de stal uit rennen het gras op, dat doen ze echt daarna lang zo actief niet en na een week is die lol eraf en is het routine. De filmpjes daarvan zijn vast wel te vinden op youtube.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:58

Het "probleem" is vooral dat zoiets meestal goed gaat, maar soms gaat het eens fout (introductie paarden bv).
Op een vorige stal stonden de paarden in een groep, varieerde tussen de 6-12 paarden. Ieder seizoen gingen er paarden weg en kwamen er bij (stalling had geen faciliteiten, wel veel land, en voor een leuke prijs kon je er een oud paard of een opfokpaard zetten, ik was de enige die ook werkte met mijn paarden.
Paarden werden daar ook gewoon afgeladen, land op, en na een uurtje de rest erbij. (of zelfs gewoon het land op.
Wel 6 hectare, dus ze konden al een stukje rennen.

Nooit iets gebeurd.

Ik koppel in september 2019 mijn eigen paarden, eerst paar dagen met een draadje ertussen, dan onder beleid los met vers gras, gaat allemaal goed.
Dag 2 direct heel rustig, geen gekat, niks ,elk gaan eten. Na een halfuurtje gaat de nieuwe met mijn grootste even gaan snuffelen, en die grote trekt zich in een fractie van een seconde om en haalt uit. Gans de voorknie opengemept. Gelukkig enkel vleeswond en geen gewricht kapot, 2 weken verband en 600 euro later en een paar weken in het verband was het opgelost, maar dit kon wel een stuk erger afgelopen zijn...

Maargoed, dat kan je simpelweg niet voorspellen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:31

Ruitje, gaan de paarden bij jullie meteen allemaal 24/7 op hetand, of bouwen jullie het wel rustig op?

Mooie filmpjes zo de hele kudde richting het land! Ben ook erg benieuwd naar de drone filmpjes!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:49

Lenexa schreef:
Ach mijn paard gaat ook in volle galop die brug over,heb me er nog geen seconde druk om gemaakt. Allereerst gaan we in het weideseizoen ik denk zo'n 300 keer die brug over. De bekende paarden kennen dit dus prima, de nieuwe volgen de groep toch wel. En dit bruggetje is geen bruggetje maar een gewone brede brug. Er gaan grote tractors met allerlei aanhangdingen overheen om het land te verzorgen, dus smal istie niet.

Als je maar goed genoeg op een situatie inzoomt, vind je honderden dingen die mis kunnen lopen. Ook bij het brengen van de paarden aan de hand. Het is eigen aan de mens om een paard maar zoveel mogelijk te willen controleren, alsof het paard een wezen is dat als het op zichzelf aangewezen is zich binnen de 5 minuten de dood injaagt (door van bruggen te storten of tegen quads op te lopen). :D

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:56

Ik zie mensen al aan de hand alles na buiten brengen... dan loopt er geheid wat met touw los al op het pad of in het land of krijgt iemand een mep omdat bij het land in gaan er al weer de eersten aan komen rennen . Of je bent de hele dag kwijt om een voor een er heen te lopen.

Hier doen we de grote groepen ook los niet over het erf maar ook paden .

Soms weleens indivueel maar niet vaak.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 19:04

Er is een hoop gezegd :) .

Grappig om al die verschillen te lezen. Ik denk ook dat niet elke klant zich bij ons thuis voelt en dat is natuurlijk ook prima :) .

Ik vind de kritische noot van klanten ook nooit zo erg, ik probeer ook altijd te bedenken dat iemand ook niet iets vraagt om jou te 'pesten' maar gewoon, omdat hij/zij het beste wil voor zijn paard. Dus als iemand onze manier niks vind mag dat ook gewoon :)

@Fangio, zelf wegbrengen mag uiteraard ook gewoon hoor, kiest niemand tot nu toe voor maar geen probleem :)

@Lenexa, dat is nog wel een goede aanvulling, die brug is vrij breed ja :D

@Duhelo: volgens mij is het belangrijkste inderdaad: het is niet te voorspellen. Lastige is wel dat je met andermans dieren te maken hebt, dus je wil het risico eigenlijk zoveel mogelijk verkleinen.

@Crista, nee, wij bouwen niets op, we verwachten dat de klanten dat doen. Een opbouwschema is zo afhankelijk van wat voor paard je hebt, ze lopen in groepen van 20 paarden.

Wij hebben al jaren speciaal gras, met een laag groeipunt en lage fructaanwaarde. Ook bemesten we echt heel specifiek( geen kunstmest).

Ik kijk dus ook altijd met een schuin oog naar bokt en hoe iedereen opbouwt: bij ons is dit al 30 jaar zo en echt 50-75% bij ons op stal bouwt niet op zoals half bokt het doet.

Aantal hoefbevangen paarden bij ons op stal opgelopen: 0 .( laat ik er 3 vergeten in de afgelopen 30 jaar en het afkloppen :o ) . We krijgen ook hoefbevangen paarden van andere stallen, of pssm paarden, daar bieden we echt wel individuele zorg aan. Die gaan dus wel in een paddock, of een uurtje op het land als dit kan. Het is dus niet dat we de zorg niet willen of kunnen bieden :o

Dus ook hier geld weer een beetje het motto: als iets een probleem is als stalhouder dan doe je er wat aan, maar het is tot nu toe gewoon geen probleem :o ?

Enkele eigenaren zetten om die reden wel hun paard de eerste maand alleen overdag buiten en daarna 24/7. Zij halen ook hun paard binnen eerder in de eerste week. Dit kan allemaal uiteraard gewoon, alleen is dat niet iets wat wij stal-breed organiseren.

Je bied zeg maar een 'all-in pakket' en daar zit veel bij in, maar sommige zaken moeten eigenaren zelf of onderling regelen :) . Of extra betalen( apart buiten kost meer :) ) . Dus die apart lopen of speciaal kaal stuk oid nodig hebben: het kan, maar het levert druk op op je bedrijf dus daar vragen we geld voor :) .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:14

Hier wordt door stal buiten gezet en binnen halen moet je zelf doen of regelen. Nu met corona wel wat aangepast, maar dat is voor e klanten. Ik vind dat ook wel normaal eigenlijk, ben nergens iets anders gewend hier in de buurt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 19:25

We halen de dagpaarden wel binnen, om 16.30/17.00. Eerder moet je dus zelf doen :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:27

Vind ik netjes, ik heb ze altijd overal zelf binnen moeten halen, haha.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 19:34

Haha thanks My Wish Max :D

Wij hebben overigens best wat gelezen, waaronder dit onderzoek voordat we de loopstal bouwden:

https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf

Citaat:
2.2.4. Veranderingen in de groepssamenstelling
Verandering van groepssamenstelling is een natuurlijk proces, zelfs bij stabiele groepen. Het zijn vooral de jonge dieren die de groep verlaten. In gedomesticeerde omstandigheden worden paarden voortdurend geconfronteerd met veranderingen. Ze worden bijvoorbeeld regelmatig gehergroepeerd of verhuisd. Onstabiele sociale groepen leiden tot meer agressiviteit (Waring, 2003). Nieuwkomers hebben een sociale achterstand, aangezien de groep hier bijna altijd agressief tegenover staat (Hartmann et al., 2009). Het duurt ongeveer een week voordat de dieren aan elkaar gewend zijn. Deze periode is bepaald door te kijken naar het normaliseren van het aantal begroetingen en de afstand tussen de dieren (Søndergraad en Turner, 2008). Het is nuttig om te kijken na welke periode paarden elkaar nog herkennen indien zij van elkaar gescheiden worden. In de praktijk is dit zeer nuttige informatie aangezien paarden vaak weggehaald worden uit de groep in verband met bijvoorbeeld training of voortplanting. De studie van McDonald en Warren-Smith (2010) over het verschil tussen verwante en onverwante merries en veulens na een scheiding van een jaar, toonde aan dat hoewel bij beide groepen strijdlustig gedrag werd waargenomen, de verwante individuen meer begroetingen en minder strijdlustig gedrag vertoonden. Dit suggereert dat de paarden elkaar herkenden en dat het risico op verwondingen minder groot is bij het bij elkaar zetten van verwante individuen. Of dit ook geldt voor elkaar bekende maar onverwante individuen is niet bekend. Daarnaast is het interessant om te kijken naar het effect van constante hergroepering op het gedrag en het ontstaan van verwondingen bij paarden. De studie van Christensen et al. (2011) onderzocht het effect van wekelijkse hergroepering. Hiervoor werd een deel van de paarden gehouden in een stabiele groep, die gedurende de hele studie hetzelfde bleef, terwijl de andere paarden wekelijks gehergroepeerd werden. De paarden kenden elkaar al voor aanvang van de studie, om het effect van het mixen met vreemden te kunnen uitsluiten, zodat het effect van groepsstabiliteit alléén kon onderzocht worden. Uit de studie is gebleken dat de agressie onmiddellijk na het hergroeperen niet afnam gedurende de studie. Hieruit kan men concluderen dat de paarden niet wennen aan het constante hergroeperen. Er werden echter maar beperkte verwondingen waargenomen. Deze studie werd gedaan met jonge paarden, dominantie speelt hierbij dus een minder grote rol. De paarden waren goed gesocialiseerd en hadden al ervaring met het leven in een groep voor de studie. Het is waarschijnlijk dat volwassen paarden of paarden die minder goed gesocialiseerd zijn meer agressie zullen vertonen waardoor meer verwondingen verwacht kunnen worden. Ook werd in deze studie vastgesteld dat er een significant paard effect aanwezig was met betrekking tot de agressie tijdens het hergroeperen. Een paar hoogst agressieve paarden werden geïdentificeerd. Deze bleven agressief onafhankelijk van de samenstelling van de groep. Men kan dus aannemen dat karakter, relaties tussen de groepsleden onderling en de groepsamenstelling een belangrijke rol spelen en dat elke verandering in groepssamenstelling voorzichtig moet gebeuren.

2.2.5. Introductie nieuwe individuen
De introductie van nieuwe individuen in de bestaande groep zorgt meestal voor agressie waardoor de paarden gestresseerd raken. Het algemene advies dat bij paarden gegeven wordt voor de introductie van een nieuw individu is om het paard met alle bestaande groepsleden apart te laten kennis maken. Het is echter niet bekend of deze methode zorgt voor minder agressie wanneer het paard uiteindelijk aan de groep wordt toegevoegd. Om dit te testen hebben Hartmann et al. (2011) onderzoek gedaan naar verschillende methodes voor het introduceren van paarden. Tijdens deze studie zijn er drie verschillende methodes met elkaar vergeleken. Bij de eerste methode werden twee paarden gedurende tien minuten bij elkaar in de paddock gebracht. De tweede methode vond eveneens plaats in een paddock maar hierbij werden drie paarden bij elkaar gebracht, namelijk twee paarden die elkaar kenden en één onbekend paard. Bij de derde methode werden de twee paarden voordat ze samen in de paddock gezet werden gedurende vijf minuten in naburige boxen gebracht, zodat beperkt fysiek contact mogelijk was. De studie van Hartmann et al. (2009) toonde al aan dat hoewel de voorafgaande blootstelling niet zorgde voor een lagere frequentie van de totale agressie er wel een vermindering was van het contact agressie, vooral van bijten. Dit is waarschijnlijk toe te schrijven aan het voorafgaand contact. Wanneer er op voorhand contact geweest was en er evengoed contact gemaakt werd in de paddock, dan was de kans op zowel agressief als niet agressief gedrag gelijk, terwijl paarden zonder voorafgaande blootstelling meer de neiging vertoonden tot niet agressief gedrag. Paarden zonder voorafgaand contact waren ook sneller in het maken van contact dan paarden die al sociaal contact hadden gehad in de boxen. Tevens werd een verlaagde frequentie van de niet agressieve interacties waargenomen, zoals vriendelijke benaderingen en neus aan neus snuiven. Eveneens werd onderzocht of het gedrag tijdens deze beperkte voorafgaande blootstelling het gedrag tijdens de “echte” ontmoeting kon voorspellen. Dit kan eventueel door te kijken naar de dreiging om te bijten tijdens de blootstelling in de box, hoewel een lage correlatie waargenomen werd. Er zou nog verder gekeken moeten worden naar de tijdsduur en de mate van contact die mogelijk is tijdens de voorafgaande blootstelling. Bij het onderzoek van Hartmann et al. (2011) werd deze test herhaald, alleen dan met oudere paarden. Hierbij had het vooraf blootstellen gedurende vijf minuten niet hetzelfde effect op de agressie. Er werd juist geen verschil in agressie waargenomen tussen de verschillende methodes. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de tijd die gebruikt werd om de paarden aan elkaar bloot te stellen voor de oudere paarden niet voldoende was. Aangezien er ook geen verschil werd waargenomen in agressie tussen de ontmoetingen in methode 1 (met twee paarden) en methode 2 (met drie paarden) kwam men tot de conclusie dat een ontmoeting tussen drie paarden in één keer beter was dan twee aparte ontmoetingen tussen de twee paarden en het nieuwe paard. Tijdens de meeste ontmoetingen hadden de onbekende paarden geen fysiek contact waaruit geconcludeerd kan worden dat de verwondingen tijdens of kort na de introductie zeldzaam zijn. Tijdens het gehele onderzoek vond maar één milde verwonding plaats, tijdens de introductie met drie
9

paarden (Hartmann et al., 2011). Aangenomen wordt dat wanneer paarden gewond raken dit meer komt ten gevolge van een gebrek in het ontwerp, de ruimte en het management dan dat dit als reden gezien mag worden om paarden niet in een groep te houden. Toch moet benadrukt worden dat geen van de paarden in het onderzoek hoefijzers droeg, dit zou het risico op verwondingen verhogen (Fürst et al., 2006). Daarnaast heeft sociale ervaring invloed op het risico op verwondingen tijdens introductie, aangezien bij sociaal ervaren dieren minder verwondingen voorkomen (Christensen et al., 2002).
3

Vond het een beetje een half half onderzoek ( wat heb je nou aan 5 minuten :+ ) , maar als iemand ergens onderzoek heeft wat hier uitgebreider in is hoor ik het graag. We doen veel op onze ervaring, maar het is ook altijd boeiend om je in te lezen in wetenschappelijke feiten!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:01

De vraag over het opbouwen was ook niet als commentaar hoor

Gewoon, puur interesse. Ik snap inderdaad wat je bedoeld. Jullie bieden een totaal pakket aan, en als je dingen anders wilt moet je hier of voor betalen, of het, uiteraard overleg, zelf doen.
Prima toch!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 21:07

Zag het ook niet als commentaar :D ! Is juist leuk al die vragen, moet je zelf ook weer bedenken waarom je doet wat je doet :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 13:54

Een week er over nagedacht of ik nog wel of niet zou posten in dit topic.

Ik heb namelijk mijzelf wel 3 keer vervloekt de afgelopen week.

Er is namelijk:

- Een paard over de sloot gesprongen( stond eerst in de overdag groep, is naar de dag&nacht groep gegaan en terug gesprongen naar zijn eerste groep :+ )
- Een pony die al eerder hoefbevangen is geweest op een vorige stal slecht gaan lopen, staat nu in een paddock apart.

Ik heb dus lichtelijk het gevoel dat ik de goden verzoek met dit topic...Dingen die jaren niet gebeurd zijn gebeuren nadat Bokt vraagt: Is dat nooit bij jullie :o

Goed, hoe is het verder:
-De loopstal is onwijs rustig. Binnenkort gaan we een jaarling introduceren, staat nu al een week met 1 lintje er tussen overdag naast de loopstal. Ik ben heel erg benieuwd of hier mensen staan op andere PP's loopstallen en of daar maar enkele instroommomenten zijn per jaar? Ik vind het erg vervelend dat we er zoveel kort op elkaar hebben. Nu is de stal natuurlijk bijna vol, dus misschien is dit een ' opstartding' .

-We lopen ontzettend vol met klanten, we hebben met de loopstal 10 extra plekken gebouwd en daar zijn vooral bestaande klanten in gegaan, bijna al die boxen zijn alweer verhuurd. Daardoor komen we kastjes tekort en zijn we dat nu als een gek aan het verbouwen. Ik merk dat we als familie een beetje op ons tandvlees lopen. Met de bouw van de schuur hebben we allemaal 60 uur per week gedraaid, daarna alles gedaan wat bleef liggen in die maand of wat gewoon hoort aan onderhoud( van straatwerk rondom de schuur, tot het opknappen van de longeercirkel, de stapmolen opknappen, al het schrikdraad in de paddocks vervangen en alle stallen schoonspuiten).

Paddocks lint weer vervangen:

Afbeelding

Afbeelding

Spring/menwei weer opgezet:

Afbeelding

Afbeelding

Stapmolen zand vervangen en midden stuk schoongemaakt:

Bijna alle stallen zijn schoongespoten

Er hoort zeg maar zoveel arbeid bij ons bedrijf, dat het gewoon duurt voordat je op 0 bent weer qua werkzaamheden. Nu dus de kastjes nog en dan hoop ik dat het ons even gegund is een maandje gewoon alleen ons standaard werk te hebben. Al het bovenstaande komt zeg maar naast je gewone werk. En dat is best veel met 80 paarden :D

Daarna liggen de plannen voor een merrieloopstal er alweer, aangezien daar veel vraag naar is :)

Maargoed, we klagen niet, want als we voor de helft leeg stonden deden we het ook niet goed :D

Hier de drone beelden die af zijn :D . Ik zie deels alles wat we nog willen opknappen of netter willen maken en deels ben ik emotioneel omdat ik denk: wow, dat is gewoon van ons :')

[/video]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 14:35

Klussen en extra onderhoud ben je nooit klaar mee, dat merk ik hier net zo hard en dat is nog geen 1/2ha. Zat klussen ook die ik al veel eerder gedaan had willen hebben, maar waar het toch niet van komt tot er iets stuk is en je wel moet.
En dan ook nog een 4potig beest dat dichterbij komt als je naast niet al te grote pony's ook kleine schapen hebt lopen en dan is het stressen om dingen af te hebben en hopen dat het genoeg is. Voordeel is wel dat je meer gaat kijken naar mogelijkheden en andere indelingen, zodat alles beter past dan je eerst in gedachten had. Maar alles "af" en terug naar enkel simpele dagelijkse verzorging ipv echt elke dag xyz extra af krijgen druk is een heel fijn vooruitzicht.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 15:23

Mooi filmpje zeg, snap dat je trots bent!
Ik weet dat ze bij Zeggezicht maar twee keer per jaar nieuwe paarden inscharen in de buitengroep.