.Gekkigheid, wat het volgens mij is: Je doet het als pensionstalhouder nooit zoals iedereen het zelf zou doen. Je moet altijd het compromis sluiten in hoe 85 klanten het zelf willen en hoe jij het wil.
Ik geloof er in, door daar open over te zijn dat je daardoor de klanten aantrekt die bij je passen.
Ik merk dat ik het lastig vind om inhoudelijk op je bericht te reageren, omdat je start met dat je benieuwd bent naar mijn beweegredenen maar daarna eigenlijk heel veel veroordeeld, invult en aangeeft wat de gevolgen zijn. Ik voel ook nog de toon erin dat ik dingen ' claim te doen' of ' bewust risico's opzoek' .
Wij bestaan niet 30 jaar, met 85 boxen als de klanten niet tevreden zijn, paarden van bruggen afstorten en alle nieuwe paarden verrot geslagen worden
. De gevolgen die jij claimt zijn er dan ook niet, op Bokt zitten meerdere klanten, maar ook ex klanten. Ik denk dat zij allemaal hun redenen hebben om bij ons te staan, of niet meer bij ons te staan. Maar ik denk dat geen een zal zeggen dat wij bewust risico's opzoeken, of geen paardenmensen zijn. We( en dan zijn we ook nog met 4, dus wie is 'we' ) denken mogelijk wel anders dan sommige (ex) klanten, dat mag ook denk ik
We leren nog elke dag, dat klopt, de inzichten veranderen en bijvoorbeeld een loopstal is nieuw. Zullen we daarom dingen over een paar jaar anders doen? Waarschijnlijk wel. maar niet omdat we nu iets niet willen doen vanwege het 'werk' , maar meer omdat je veranderd in hoe je in dingen staat?
30 jaar geleden bouwden we onze boxen 2.5 X 2.5. Was heel normaal. Als vergelijk van hoe je als pensionstalhouder steeds veranderd van inzicht? En met een verandering van boxmaten gaat dat geleidelijk. Zouden situaties in het land gevaarlijk zijn, dan zouden we binnen 1 dag lint om de sloten zetten. Dat hoeft niet geleidelijk. Maar wij ( en 85 klanten) zien die noodzaak niet
. Want er gebeuren geen gekke dingen. Wat procentueel gezien met zoveel paarden in pension best zou kunnen, ik moet het dan ook afkloppen, maar wat jij schetst: het is er niet 
Wat het heel erg lastig maakt ook in deze, is dat wat ik al eerder gedeeld heb: Ik niet teveel in kan en wil gaan op dingen die ik prive vind voor klanten.
Ik ga niet bespreken hoe bepaalde paarden zijn, wat hun achtergrond is, de zaken die klanten graag willen
. Elk paard, elke klant heeft zijn eigen verhaal, een achtergrond. Daardoor doe je wat je doet, of doet een paard wat hij doet. Soms laat ik dingen doorschemeren, zoals bijv. Bij de pittige merrie bij de quad. Daar vandaan hoop ik dan dat mensen zien dat wij te dealen hebben met 85 verschillende paarden, met allemaal hun eigen karakter.
Ik vind dat het leukste aan pensionstalhouder zijn, al die verschillende karakters, maar het is dus niet zo dat je ' een beleid fits all hebt' . Heb je er thuis 4 staan, kan dat makkelijker. Hier moet je per paard maar weer opnieuw beleid maken en ik kan dat niet voor elk paard delen
Dat maakt dat ik op enkele stukken van jouw post niet inhoudelijk kan reageren.
Ik kan jou wel vertellen dat ons algemene beleid is dat paarden die bij ons aankomen op stal en toegevoegd worden aan een paddock eerst enkele dagen alleen staan in een paddock om te wennen. Inderdaad door wat jij zegt, een dier is de eerste dagen onder de indruk van de verhuizing. Daarnaast geeft het je als pensionstalhouder de kans om te zien hoe het dier is
. We hebben daar geen vast aantal dagen voor, maar kijken het paard aan.Nogmaals: de Drone beelden: dit betreft de eerste dag het land op, ik weet niet helemaal hoe het op andere plekken gaat de eerste dag, maar wij jagen niks: ze zijn gewoon fit de eerste 10 minuten en daarna staan ze gras te eten
. De quad komt nu in de buurt van het paard omdat ze terug schiet, in de dagelijkse gang van zaken komt de quad niet binnen 5 meter van de paarden. Ik merk wel dat ik hierdoor dus zie dat een conclusie vanaf een foto of filmpje anders kan uitvallen dan hoe de dagelijkse praktijk is, ik hoop dat dat niet is welk beeld ik neerzet van onze stal
Want juist eigenlijk alles wat we doen, daar is over nagedacht.
Wel bedankt voor het stellen van deze vragen, want ik zou het heel erg vervelend vinden als meerdere bokkers zo denken, het niet vragen en ik het niet kan uitleggen. Dan komt er een beeld de wereld in waar ik niet blij van word
.