Zorgen maken om wolf...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:42

troi schreef:
Paardenfann4 schreef:
Ik weet niet waar jij woont maar dat gaat hier prima lukken hoor. Geen haan die er naar kraait als we hier een wolf afschieten en onder de grond stoppen.

DubbelDun schreef:
En die boeren gaan het echt niet van de toren roepen :D

Nou idd! Ik heb zo een flauw vermoeden dat dit op het platteland zichzelf prima oplost. Zo gaat het nu ook al met andere beschermde dieren die overlast bezorgen. Geen haan die erna kraait!

Ik ben bekend met de '3S-methode' (shoot, shovel, silence) die daarvoor doorgaans wordt gehanteerd. Die werkt alleen minder goed bij dieren/roedels waarvan door allerlei dataloggers bijna van minuut tot minuut te achterhalen is waar zij uit(ge)hangen( hebben).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:44

troi schreef:
Nou idd! Ik heb zo een flauw vermoeden dat dit op het platteland zichzelf prima oplost. Zo gaat het nu ook al met andere beschermde dieren die overlast bezorgen. Geen haan die erna kraait!

Als je ook naar alle gekkigheid moet luisteren die stadsmensen met ons voor hebben dan zou het volledig uit de hand lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:59

Paardenfann4 schreef:
Oh ja, dan hindert het niks, dat is ook zo. :7

Ach de vogels en vissen die insecten eten doen al járen niet anders en daar maakt ook niemand zich druk om. En de grootte van een dier mag toch niet uitmaken in zijn recht op leven ;)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 21:10

Ik vind deze wel leuk :')
Weet niet of ie al eerder voorbij is gekomen.
Afbeelding

Gisteren nog een docu gezien over de wolf in NL. Volgens de boswachter mag je blij zijn als je er eentje ziet.
Volgens mij maak je meer kans op het platteland dan in het bos. :Y)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:24

DubbelDun schreef:
Paardenfann4 schreef:
Oh ja, dan hindert het niks, dat is ook zo. :7

Ach de vogels en vissen die insecten eten doen al járen niet anders en daar maakt ook niemand zich druk om. En de grootte van een dier mag toch niet uitmaken in zijn recht op leven ;)

Onze paarden hebben ook recht op leven. Degenen die wolven willen moeten ze maar op hun eigen omheinde priveterrein gaan houden en er anderen niet mee lastig vallen. Je kunt niet ongevraagd het vee van anderen laten vermoorden en opvreten.

Veulen84

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:27

Ze zijn inheems en horen hier. Dus van houden is geen spraken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:40

Veulen84 schreef:

Ze waren inheems,in de Middeleeuwen denk ik? In de huidige tijd waren ze al heel lang niet meer inheems. Dan moet je richting Rusland.Iedereen met een gezond boerenverstand snapt toch wel dat dit niet kan?!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:43

Ik heb trouwens vroeger wel eens wolven gezien in een dierentuin.En op tv wel eens kampen waar ze gehouden worden. In het buitenland.Ik denk toch wel dat dit vergunningsplichtige dieren zouden zijn.Echt iets anders dan honden hoor. En daar zijn al zulke grote peoblemen mee.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:59

anjali schreef:
Veulen84 schreef:

Ze waren inheems,in de Middeleeuwen denk ik? In de huidige tijd waren ze al heel lang niet meer inheems. Dan moet je richting Rusland.Iedereen met een gezond boerenverstand snapt toch wel dat dit niet kan?!

1881 was de laatste gedode wolf (in limburg).

Ze zijn overigens nooit helemaal weg geweest uit Europa, wel ernstig bedreigd geweest.

Zoals eerder aangegeven, ik ben geen extreme voor- of tegenstander, ik ben alleen van mening dat het niet zoveel zin heeft om alleen maar te zeggen dat het hier niet kan zonder haalbare voorstellen te doen.

Ik ga hier niet aan in het bos staan om ze een knuffelig warm welkom te heten, ik ga ze ook niet opwachten met een jachtgeweer. ik sluit me eerder aan bij de TS, die dit topic opende om na te denken over wat je zou kunnen ondernemen om zoveel als mogelijk je dieren te beschermen en welke dingen daarbij je in het achterhoofd moet houden. Zolang er namelijk geen grootschalig breedgedragen campagne is om de wetgeving te veranderen, lijkt me dat veel meer constructief. En horrorverhalen delen heb ik ook niet zoveel zin in, daar kun je je dieren namelijk ook niet mee beschermen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:00

Citaat:

Middeleeuwen...? Hmm, iets meer dan 100 jaar is de wolf weg geweest.

En ik heb het niet zo op het beroep "dat iedereen met een gezond verstand" iets zou moeten snappen.

Vroegah hadden schapenhouders een herder in dienst.
Niet voor niets.

Paarden zoeken graag elkaar op, en een ordentelijke kudde heeft een alfamerrie en een stoere hengst.
Ook niet voor niets.

Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten gaat idd niet lukken met een wolf in de buurt- dat zegt nou MIJN boerenverstand...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:04

Citaat:
Onze paarden hebben ook recht op leven. Degenen die wolven willen moeten ze maar op hun eigen omheinde priveterrein gaan houden en er anderen niet mee lastig vallen. Je kunt niet ongevraagd het vee van anderen laten vermoorden en opvreten.

....de wolvin die op de Veluwe woont valt niet ("ongevraagd"..???) het vee van 'anderen' aan.
Zij beperkt zich als ordentelijke wolf tot beesten in het bos.

Wellicht dat de koninklijke familie over een tijd baalt, want de jacht op everzwijnen is dan niet meer nodig.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:14

anjali schreef:
Veulen84 schreef:

Ze zijn net iets minder dan 140 jaar geleden officieel uitgeroeid in. Ze werden toen voornamelijk uitgeroeid omdat er veel hondsdolheid was. Ze liepen nog tot ongeveer 1900 rond in de grensstreek.
En sinds 2015 doen ze dat weer. Sinds 1982 zijn ze beschermd en groeit de populatie weer. En met het vallen van de berlijnse muur in de jaren 1990 keren ze weer terug in hun natuurlijke gebieden.

Dat wij ze vermoorden wil niet zeggen dat ze geen bestaansrecht hebben.
En ja, ze worden ook in dierentuinen gehouden, net als herten, zeehonden enz...

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:14

AaronYve schreef:
Ik vind deze wel leuk :')
Weet niet of ie al eerder voorbij is gekomen.

:') _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:24

"Inheems, ook wel oorspronkelijk inheems, is een biogeografische statusaanduiding en betekent dat een taxon (meestal een soort) van nature (dat wil zeggen spontaan en zonder menselijke invloed) in het gebied voorkomt. Het woord heeft zowel betrekking op flora als op fauna."

Wolven zijn dus wel degelijk inheems, als ze jaren geleden niet uitgeroeid waren dan hadden we deze "problemen" nu niet gehad, dan waren we er aan gewend geweest. De wolven zijn hier zelf heen gekomen en als het goed is planten ze zich ook al voort op de Veluwe.
Verder vind ik het een beetje sneu dat er naar stadsmensen gewezen word en dat alleen maar mensen zouden zijn die ze wel accepteren.
Ik had altijd het idee dat juist de stadsmensen niet meer wisten wat natuur nou eigenlijk is maar ik zat er een beetje naast denk ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:11

@Veulen 84: Hondsdolheid,daar had ik nog niet eens aan gedacht.Deze niet te behandelen en altijd dodelijke ziekte zou zo inderdaad weer verspreid kunnen worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:18

Dat is niet waar. Hondsdolheid kan tegen geënt worden en niet dodelijk mits op tijd ingegrepen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:22

DubbelDun schreef:
Dat is niet waar. Hondsdolheid kan tegen geënt worden en niet dodelijk mits op tijd ingegrepen.

Inderdaad pas (zo goed als altijd) dodelijk vanaf dat zich symptomen gaan voordoen. Tot die tijd goed behandelbaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:28

Vooraf kan er met een serie injecties ook een soort van immuniteit worden opgebouwd die 2-jaarlijks herhaald moet worden. Bij een evt beet/krab/lik zijn de te nemen maatregelen dan minder heftig.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:48

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:53

Veehouders.... bedoelen ze dan de boeren of vallen ook de hobbydierhouders daar onder ??
En als je een subsidie-omheining hebt staan en er komt toch een wolf door krijg je dan ook nog de tegemoetkoming in de waarde van een dood dier ??

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:02

Géén idee

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:59

Wel handig om te weten als je er mee te maken kunt krijgen...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 09:46

Ik zag het gister op het nieuws ook.
Volgens mij is het alleen voor prof veehouders.
Die man in Peer die 3 schapen verloren is, was aan het woord.
Hij heeft nu voor zijn 400 schaapjes een elektrische rasterafspanning met daarboven nog een elektrisch lint.
Totale kostprijs voor heel zijn land zo te omheinen is om en bij de 120.000euries.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 09:54

Lijkt mij ook niet meer dan logisch. Waarom zou de gemeenschap mee moeten betalen aan iemands hobby? Als je voor de lol dieren houdt, dan is het beschermen daarvan onderdeel van de kosten van he hobby. Het is niet alsof je levensonderhoud erdoor in gevaar komt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 09:55

anjali schreef:
@Veulen 84: Hondsdolheid,daar had ik nog niet eens aan gedacht.Deze niet te behandelen en altijd dodelijke ziekte zou zo inderdaad weer verspreid kunnen worden.

...en het grootste gevaar in deze is:....wolvenjacht.

Ervaring met jacht op vossen in de 1970 in de Nederlands- Duitse grensstreek liet dat ook zien: de dieren hebben in principe een territorium. Jacht maakt dat de territoria gaan verschuiven en dat maakt dat de ziekte sneller verspreidt.