Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Babootje schreef:Hengsten zijn ook zielig. Want komen in verhouding weinig buiten. Maar we hebben ze wel nodig voor het voortbestaan van de soort
enjoymyhorse schreef:Maar lelijk doen is wat anders dan nergens bij in kunnen staan.
Heb hier ook meneer niet al te vriendelijk staan.
Jaagt ook regelmatig wat aan de kant.
Maar omdat er plek genoeg is gaat dat ook.

Babootje schreef:enjoymyhorse schreef:Niet mijn ervaring.
Dus ik zie het niet als onzin.
Het is meer een niet onderbouwde mening. Zelfs als dit zich een keer zou voordoen wil dat nog niet zeggen dat dat dan komt omdat het paard minder met soortgenoten buiten komt.
DreamGuide schreef:Ik zou niet uitsluiten dat het komt door gebrek aan buiten staan of gebrek aan contact met andere paarden.
Maar te weinig ruwvoer > Voernijd > boos als andere paarden wel te eten hebben
Fysieke pijn in hun lichaam
Niet goed behandeld door de eigenaar
Veel spanning/stress
Een ander trauma
Zijn maar een paar voorbeelden, maar ik ken ook wel een aantal jonkies, jonger dan 3 die gewoon qua persoonlijkheid niet 'lief zijn. Die zijn gewoon erg dominant van natuur en doen daardoor lelijk tegen andere paarden.
Gini schreef:BrittOllie schreef:Ik ben het er niet mee eens. Dat wil zeggen, ik ben het er niet mee eens dat ik niet-paardwaardig genoemd word omdat mijn paard “maar” 3-5 uur per dag buiten staat.Ninx schreef:Is dat ook bij goed weer/in de zomer het max. dat je paard buiten staat?
Ik begrijp dat jij het er niet mee eens bent BrittOllie..... of dat terecht is is een tweede....
enjoymyhorse schreef:@peach ik kreeg een veulentje met enorme voernijd.
Niet bij hooi wel bij brokken.
In de wei met meerdere emmers blijven rennen en aanvallen. Een hap nemen. Tijdens het rennen op schrokken en weer on de aanval.
Dus met eten op stal gezet .
Steigeren. In de tralies bijten. Slaan.
Nu jaren verder niets maar ook echt niets van dat alles meer.
peach2001 schreef:enjoymyhorse schreef:@peach ik kreeg een veulentje met enorme voernijd.
Niet bij hooi wel bij brokken.
In de wei met meerdere emmers blijven rennen en aanvallen. Een hap nemen. Tijdens het rennen op schrokken en weer on de aanval.
Dus met eten op stal gezet .
Steigeren. In de tralies bijten. Slaan.
Nu jaren verder niets maar ook echt niets van dat alles meer.
Daarom, het is niet simpelweg een paard dat zo gemaakt is, het is vaker een karaktertrek
BrittOllie schreef:Er zijn zeker uitzonderingen, zoals bij mooi weer of een vrije dag staat hij meer uren buiten.
Terecht, onterecht, in dat geval is iedereen hier onterecht bezig denk ik. Dit topic ging over een stelling en er wordt gevraagd om ieders mening. Het wordt nu meer veroordeling van alle mensen die het niet eens zijn met het standpunt van de topicstarter.
BrittOllie schreef:Iedereen in dit topic is waarschijnlijk van mening dat mijn paard het ontzettend slecht met mij getroffen heeft omdat hij zoveel op stal staat, en omdat ik op hem rijd. Al helemaal als ik vertel dat ik zelfs 2 bitten in zijn mond hang en sporen en een zweep gebruik!!
BrittOllie schreef:Ik snap de keuze voor 24/7 buiten best als je bijv. een Shetlander oid hebt, maar ik ben van mening dat een goed sportpaard een andere behandeling nodig heeft.
BrittOllie schreef:Maar als jullie dan allemaal van mening zijn dat een paard behandeld moet worden zoals hij van nature is, dan is alles niet paardwaardig. Neem aan dat jullie allemaal wel een omheining hebben, dus je paard zou buiten of niet, in principe altijd in gevang zijn, wat hij van nature niet gewend is. Paarden zijn het van nature ook niet gewend om bekapt te worden en gebitscontrole te krijgen. Een drinkbak te hebben, krachtvoer te krijgen. Etc etc.
BrittOllie schreef:En laten we het dan ook even hebben over de Oostvaardersplassen. Daar lopen paarden in het wild en kijk eens hoe het nu met hen gaat. Mogen ze hun natuurlijke gangetje gaan en dan loopt iedereen massaal te klagen dat ze verwaarloosd worden. Dat is dan zeker ook niet paardwaardig?
Denk zelf dat mijn paard die 19 uur per dag op stal staat het dan beter getroffen heeft.
Fennadev schreef:BrittOllie laat dat diegenen die Z dressuur mennen met shetlanders zijn die 24/7 buiten staan maar niet horen. Wat maakt jouw sportpaard anders dan hun sportpony's?
Verder, wat hebben de OVP te maken met deze discussie? Ik kan volgens mij als meelezer wel beamen dat 24/7 buiten niet perse 24/7 verwaarlozing hoeft te betekenen. Vooral niet als je gewoon goede droge paddocks aanlegt, waar een paard gewoon lekker met andere paarden kan scharrelen en onbeperkt hooi kan eten.

Mijn merrie staat dan inderdaad van pakweg 20:00 tot 6:00 in een stal, dus 10 uurtjes. Fennadev schreef:Dreamer, dat zou bij mij ervan af hangen of het paard zelf ook naar binnen gaat wanneer nodig of niet. Indien niet, zou ik ze inderdaad 's nachts op stal laten bijkomen, dit is bijvoorbeeld voor het pispaaltje van de kudde wel belangrijk, zodat ze ook hun rust kunnen pakken. Ik ben van mening dat je naar het individu moet kijken wat dat betreft. Bij mij is de hoofdvoorwaarde onbeperkt te eten en een vriendje hebben.
enjoymyhorse schreef:Waardoor dan wel?
Waarom gaat het bij de meeste paarden tot de 3 jaar prima en bestaan er zogenaamd ineens van die aanval monster daarna?
Babootje schreef:ApoCowlypsee schreef:Ook ik ben van mening dat een paard zeker 8 uur buiten moet kunnen wandelen. Is er echt geen stal in de buurt die dat heeft, dan neem je geen paard. Ik ben sowieso van mening dat een paard kopen vooral voor jezelf is, en dat er weinig gevallen zijn die een paard kopen voor het paard. Geen probleem natuurlijk, ieder zijn hobby en die van paardenmensen is.. het paard. Maar op het moment dat je een paard niet kan bieden wat het nodig heeft, en het paard dus lijdt onder jouw keuze van een paard kopen en aanhouden, gaat het fout.
Ik heb 2 paarden op een stal die er 2 x per dag uitkomen, minimaal 4-5 uur per dag in totaal. Alleen in de zomer is er een beetje weidegang (ca april t/m oktober) ook vanwege kleigrond. De paarden worden goed gemanaged met voldoende beweging en goed gevoerd met brok en 3 x per dag fris hooi.
De paarden hebben sociaal contact, onderling in de box, of in de naast elkaar gelegen paddocks.
Ik durf wel te zeggen dat mijn paarden gelukkig en gezond zijn. Dat "vertellen" ze me namelijk met de manier waarop ze zich gedragen en hun werklustige en meewerkende houding.
Te zeggen dat mijn paarden zouden lijden vind ik eerlijk gezegd een belediging. Absurd en verschrikkelijk kortzichtig.
Ik nodig je uit om eens te komen kijken en jezelf te overtuigen van de "ellendige situatie".
En ik kan je ook nog wel verwijzen naar enkele topics hier op bokt van paarden die minimaal 8 uur per dag buiten in erbarmelijke staat verkeren, waarvan de eigenaar geen enkel oog heeft voor de toestand waarin de dieren verkeren. Breek me de bek dus niet open.
[ [url=m/E0dpB3.jpg]Afbeelding[/url] ]