Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 00:50

Klopt, maar zij telt voor de berekening het gewicht van haar 2 pony's bij elkaar op en komt zo op 600 kilo pony waar ze 16 kilo hooi per dag aan voert. ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 05:15

Mijn pony's krijgen onbeperkt graszaadhooi. Dat laten we een keer per jaar komen (9 ton). Dus daar komen we wel mee rond. Ik vul het aan met weidehooi van een boer waar we al jaren komen. Hij heeft eigenlijk altijd genoeg. Een keer gehad dat op het eind we wat minder konden kopen omdat hij al zn klanten nog wat wilde leveren maar toen kwam de eerste snee er alweer aan.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 07:18

Ik heb voor drie kwpn’ers nu 8ton aan hooi en 2ton gerste stro om te voeren. Voor mij de eerste winter met paarden aan huis. Ik ben benieuwd of ik nog bij moet kopen.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 07:22

carika schreef:
Ik heb voor drie kwpn’ers nu 8ton aan hooi en 2ton gerste stro om te voeren. Voor mij de eerste winter met paarden aan huis. Ik ben benieuwd of ik nog bij moet kopen.

Even off-topic, maar gefeliciteerd met je knollies aan huis!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 07:33

Komt morgen en overmorgen nog regen aan...brabant heeft veel regen gehad...regent nu ook hier, is midden nederland.....frankrijk is overspoeld en zuid duitsland ook, die keijgen vandaag ook nog wat.

Mijn dorre stukken weide zijn al groen...

Ik denk dat er nog wel een snede komt hoor, uit Frankrijk of Duitsland...maar dat koop je bij de fourage handelaren.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 07:37

Hier is vannacht ook flink wat gevallen *\o/* Ik zit in de regio Nijmegen.
Ik wilde samen met een vriendin overstappen op zelf hooi kopen, dan wordt het iets rendabeler voor ons ivm meerdere paarden in pension maar de tijd is niet helemaal handig nu :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 07:54

Op vakantie in Dl. Flinke storm gehad. Onweer barstte los em giga regenbui.

Gras ziet gelijk al groener.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 07:57

Ja klopt zag het al op buienradar, de grond is als een spons en de wortels zuigen meteen op en houden vast, die zijn een stuk dieper gegroeid nu en dat is ook goed...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 09:04

Mijne eten 20-25 per dag, shet van 150 kg en paard van 600 kg :Y) Wel voordroog overigens.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:30

Wat eten jullie paarden weinig als ik de mijne dan bekijk. Mijn KWPN van 550kg schranst met gemak 15-20kg hooi op 24u weg. Is geen grammetje te dik: je voelt de ribben en ziet ze duidelijk bij beweging. Ze heeft dat onbeperkte ruwvoer hard nodig, anders komt ze de winter uit als een gratenpak.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:39

Dat hoef ik die van mij niet te geven, dan kan ik ‘m rollen...
Die van mijn vriend heeft wel weer heel veel nodig om op gewicht te blijven, het verschilt echt per paard.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:58

Je moet ongeveer 2 % van het lichaamsgewicht aan droge stof geven. Dus een pony van 400kg, geef je 8kg droge stof (heel droog hooi geef je dus veel minder dan erg nat voordroog).

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:01

Wij hebben ons hooi ingeslagen voor de grote droogte, ze krijgen nu ook niks bij. In de herfst stilletjes aan wel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:37

Het ligt ook wel echt aan je soort ruwvoer of je paard het snel kan eten, of ze er dik van worden etc.

Mijn new forest ( 1.42m ) weegt 440kg en mn shet (95cm) 160kg Dat was toen in niet super fitte conditie vanwege blessure. De quarters zijn 1.48m/1.50m en wegen 500/550kg

Het begon gister vrij laat te regenen en daarna flinke onweer. De tuin heeft alles al opgezogen en je zou niet zeggen dat het geregend heeft.
Maar wat stonk het buiten.............de straten stonken echt, je rook de warmte en het stof.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:08

Ik heb gisteren 42 baaltjes hooi in mijn trailer kunnen proppen. Goede kwaliteit en mooi droog, 10-15 kg per stuk voor 4 euro p/st. Vrijdag nog een lading halen en dan heb ik voor komende winter genoeg met de 14 grote balen erbij.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:44

Ik heb meestal van eigen land 16kg pakjes. Zo staat de pers blijkbaar afgesteld. Je betaalt per pakje dus voor die man is het niet voordelig om zwaardere pakken te maken en voordeel voor ons is dat het te tillen is. Hij is niet duur met persen dus het kan wel uit.

Waar ik hooi bij koop als ik zelf geen hooi heb kunnen maken (wel voordroog) zijn de pakken meestal groter en zwaarder. Zo tussen de 18 en 22 kg en strak geperst. Alleen is het altijd opletten of dat gewicht niet komt doordat ze vochtiger zijn.

Ik heb mijn zolder vol met hooi en nog een stuk of 20 pakjes gerstestro. Ik voer nog hooi van 2017 en als ik nog een derde snee voordroog er bij kan maken ergens in september, dan bewaar ik dat oude hooi voor volgend jaar begin zomer.

Als ik geen derde snee kan maken zal ik het hooi langer door moeten voeren. Heb nog 9 pakken voordroog van 2017, die gaan eerst op, en dan maar 14 van 2018 en ik houd altijd graag wat over voor in het najaar van het nieuwe jaar ivm de rusttijd van de nieuwe oogst.

Er gaat nu 1-1,5 pakje hooi per dag doorheen met 2 pony's en 2 paarden. Dat gaat om 4-5 kg p/p verdeeld over 2 voerbeurten. Mijn oudje krijgt nog geweekte bietenpulp en Grasbrok met gehakseld gedroogd gras er bij om in conditie te blijven.

Ze eten ook nog een paar uur lang van de stukjes uitgedroogd en platgelopen gras. Vinden ze niet zo lekker maar ze moeten het zo kort mogelijk en zo veel mogelijk opeten anders verstikt het gras.

Nu met de regen hoop ik dat het volgende stuk van 2500m2 nog wat bij gaat groeien. Dat was mooi bijgetrokken toen ik de tweede snee ging maaien maar door de droogte is dat wat verpieterd de afgelopen maand.

Ik heb wel eens een mooie snee hooi gehad begin september, ook wel na een regenperiode en met natte ondergrond. Nu hoop ik er nog een paar pakken voordroog er af te kunnen halen. Heb gaat om 2 ha. Afwachten. De boer wilde eerst niet meer maaien maar misschien dat hij het toch nog wel doet vanwege de tekorten overal. Hij zal zelf ook nog wel een snee nodig hebben. Kon in elk geval niets bijkopen bij hem.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 18:43

Hier nog heel veel om zelfs nog tot volgende winter genoeg aan te hebben volgens mijn boer. Dus nog meer dan zat. Geen zorgen te maken

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 19:31

flettie, dat is flink proppen. Zijn die baaltjes zo klein? Wij kunnen in een 2 paards 25 baaltjes kwijt. Zou nog 1 of 2 bij gepropt kunnen, maar meer echt niet. Zijn nu 20-24kg.

joyceB, hier zijn de pakjes wel echt goed droog. Heb vorige zomer en winter ook van deze boer gevoerd en ook geen schimmel tegengekomen.

Onze nood partij van een particulier had allemaal takken erin. Dan kom je ook wel snel aan flinke baaltjes.

We moeten maar zien. Als de seizoenen zo veranderen, kunnen de laatste snedes ook mooi worden. Vaak hebben we flinke nattigheid, maar ook wel een zacht begin van de winter.

Ik vraag me dan ook af als dit gewoon wordt, of de laatste snedes anders niet interessant worden voor gras drogerijen. Wordt wel duur, maar ook dan zullen er weer oplossingen komen zoals slowfeerder voerbakken om ze toch voldoende ruwvoer te beschikking te stellen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 20:31

O, wij kunnen in een anderhalfs 25-30 balen kwijt van omg. 20-16 kg...ik vind 40 dan ook netjes stapelen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:32

Ik zit op marktplaats te kijken, zoveel hooi aanbod voor prijzen die ik al 10 jaar niet meer betaal.....en deze opnrengst dit jaar vind ik persoonlijk prachtig! Andere jaren vaak muffig, net niet droog of toch een bui er over heen en daardoor bruinig met vreemde geur....dit is mooi, droog, zier er goed uit, ruikt vast ook goed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 23:20

Indestal schreef:
O, wij kunnen in een anderhalfs 25-30 balen kwijt van omg. 20-16 kg...ik vind 40 dan ook netjes stapelen.

Oke, wij hebben een 2 paards en stapelen heel strak, maar 25 is wel de max. Laatste keer had mn man een grote bus mee, dus dubbele lading en hadden we er 50. Dan puilt de opslag wel uit.

Hier wisselend aanbod van hooi op mp. Ik zie wel ook gezocht advertenties, maar ook wel met wat eisen erbij.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 06:16

De weilanden worden hier weer groen en vanmiddag komt er een bak water naar beneden. Ik heb dus goede hoop op nog een snede. Ik heb in ieder geval al 30 balen geregeld en de schuur vol met baaltjes hooi.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 07:43

https://nos.nl/artikel/2245259-tekort-a ... oogte.html

Ik kon niets bijkopen via de boer die van het voorjaar nog voordroog van 2016 had liggen en er toen graag vanaf wilde. Als ik ruimer in het ruwvoer wil zitten moet ik proberen in september/oktober ergens nog wat balen voordroog te oogsten. Dat zal in oktober nooit meer super droog worden. Te vochtig en te lange nachten en te lage temperaturen. Ik hoop op half september maar het land is na de tweede snee niet bemest dus zal het ook niet snel groeien.

Alternatief is geen 6e paard er bij zoeken.

Ben benieuwd hoe de stallen zonder voldoende land het op gaan lossen. Of zij hun jaarvoorraad al binnen hebben. En wat de pensionprijzen gaan doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 07:47

Daar ben ik ook benieuwd naar Joyce.

Voordat gras lang genoeg is voor een volgende snee ben je denk ik een week of 6 verder? Dat is al tweede helft september.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:38

6 weken hebben wij de laatste keer noodgedwongen gedaan vanwege de droogte en dat begint net ergens op te lijken. Normaal zou ik het liever langer laten staan maar het kan.

Voor voordroog is 3-5 dagen drogen gelukkig vaak genoeg. Afhankelijk van het weer. Dus er is nog een beetje hoop bij ons. Als het gras niet dood is tenminste. Ik vermoed dat sommige stukken het niet overleefd hebben.....

Wij voeren normaal onbeperkt voordroog en voeren daarmee naar schatting ruim 3000 kg aan 2 warmbloeden en een minishet. Onze paarden staan halve dagen in de wei en dat lukt vaak 350 dagen per jaar.