Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:31

Mijn man is hoefsmid en kan geen paard meer zien na zijn werk.
Niet helemaal waar natuurlijk maar ik doe alles zelf bij de paarden, ook om te voorkomen dat hij iets aan ziektes of beestjes mee neemt en mijn dieren besmet.
Hij komt laat thuis, onder de douche en eten en naar bed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:36

Pfoe zeg, ben ik blij dat mijn shet even niet bij de pinken geweest is. Heb net mijn laatste nacht achter de rug, waarna ik met een collega gaan ontbijten ben. Dus ben net thuis. Kom ik aan de wei met mijn voeremmers, ligt de onderste draad een stuk op de grond en de bovenste hangt ook slap. Normaal is Macho dan de pist in, maar nu stond ie nog braaf in de wei, oef.

Mag wel eindelijk droog worden hoor. Wil niet zoals vorig jaar een ondergelopen kelder en voorraad, maar zit er weeral dichtbij. Paarden hebben nog wel een droog stuk op de wei, maar als we zo verder doen gaat dat ook niet lang meer duren.

Mijn heren zijn trouwens alle 3 mega grumpie, echt niet te doen joh.

Othilly

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:48

Mijn vriend moppert er wel eens op maar aan de andere kant: helpt me elke dag alles buiten te zetten! Is gek met ons veulen en zeurt eigenlijk zelden dat het toch flink centen kost..
Hij zegt wel eens nooit geen paardenmeisje meer :D helaas te laat
:j

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:51

Mijn man is allergisch voor paarden net als mijn jongste zoon.
Hij blijft er meestal ver uit de buurt, heel af en toe aait hij ze wel eens of even lekker kriebelen.
Toen ik in oktober in het ziekenhuis lag moest hij ze natuurlijk wel van voer en water voorzien maar ze liepen toeb nog 24u p.d. buiten dus dat was geen probleem.

Licor, je mag pb sturen. Weet niet of ik je kan helpen...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:03

Ik heb voordat ik James kocht vaak met de Welsh A van mijn schoonzus gemend. Ik ging er mee naar les. Ik spande hem zelf in. Want mijn schoonzus was druk met het tweespan, ik hielp haar eerst met het tweespan en daarna zette ik Ramiro (de Welsh A) alleen voor de sulky. Eerst compleet in het tuig, ook hoofdstel en dan parkeerde ik zo de sulky over/achter hem. Hij stond dan nog vast met halster over hoofdstel aan de ring aan de schuur. Pas als alles zat, haalde ik het halster af en waren we klaar om te gaan.
Ook toen de Sulky verkocht was en er een 4 wielig karretje voor in de plaats kwam deed ik het op die manier. Gewoon kar met boom omhoog achter paard parkeren en dan bomen naar beneden en inspannen. Terwijl dat Ramiro vast stond aan ring van de schuur met halster over hoofdstel.

Welkom Noordje.
Mijn man en ik hebben samen gekozen om buiten af te wonen juist voor de paarden :) En hij helpt mij met de verzorging. Hij vindt het juist wel fijn om mee te helpen. Is ook een echte dierenvriend.
Uitmesten doe ik altijd, maar voeren, naar andere weides brengen, watergeven, reparaties van weide/stal ed. doen we samen. Zo is hij momenteel ook bezig met het weghalen van prikkeldraad, zodat we van het voorjaar een nieuwe omheining met koord stroomdraad hebben ipv dat gevaarlijke rotspul :)
En hij mag er ook graag mee wandelen als we samen op pad gaan. Of gewoon een aai over de bol geven.
En in een gekke bui springt ie er ook wel eens op. Hij is net zo gek op die beesten als ik, maar op zijn eigen manier :)
De paarden maken echt deel uit van ons gezin, we doen heel veel juist samen met de paarden als gezin :)

Hier is de schade beperkt gebleven tot de omgewaaide bomen en de verkreukelde trampoline :P

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:35

noordje schreef:
Hebben jullie dat ook dat je partner het soms wel eens lastig vindt om de paarden aan huis te hebben?

Yep. Hij noemt het "een strop om de nek". :(:)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:36

Dat klinkt heerlijk Chasey.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:38

Mijn vriend is ook niet echt happy ermee. Hij was wel zo lief om een huis te willen kopen met plek voor de paarden, maar het had zeker niet gehoeven van hem. Soms zegt hij zelfs dat hij "ons huis geweldig vindt en gek is van de weilanden en het bos, maar jammer dat er paarden in de wei staan" ... >;)

Maar langs de andere kant heeft hij de helft van de operatie van mijn paard betaald (stond bij Tom Mariën, dan kan je het bedrag misschien wel raden....) terwijl hij verder nooit geen cent meebetaald aan de paarden (al tien jaar niet). Dat hoefde dus niet en was heel erg lief :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:46

Ik kan me dat soort opmerkingen echt niet voorstellen. Dat zou Daan nooit zeggen. Hij is opgegroeid buitenaf tussen de paarden, dus hij weet ook niet beter. Maar ik denk ook niet dat ik voor iemand had gekozen die er zo over zou praten. Toen we elkaar leerden kennen was het al vrij snel duidelijk dat we beide van paarden hielden :) Wel op onze eigen manier, want hij hoeft er bijvoorbeeld niet zo nodig op te zitten, maar vindt het we leuk om met ze bezig te zijn. Ach en in een maffe bui springt ie er eens op :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:48

man man wat gaat het snel,

alleen mennen en inspannen zou ik niet snel doen, ik heb er liever iemand bij
Ik vind het al doodeng

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:49

Tsja niet iedereen is gek van dieren... mijn vriend heeft nooit huisdieren gehad als kind en had niks met dieren in het algemeen. Gelukkig is dat in de jaren dat we elkaar kennen al goed bijgetrokken, gezien we nu een halve dierentuin hebben :P

Hij heeft andere kwaliteiten :D met een dieren-hater had ik ook niet kunnen samenleven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:51

Manlief heeft er geen moeite mee :n In principe doe ik alles zelf, maar gisteren had hij ze wel vast binnen gezet omdat ik laat thuis was van het werk, dat hadden we ook even zo afgesproken :j
Als ik in juni een weekje weg ben met mijn moeder en mijn zus dan verzorgt hij de paarden ook. Hij heeft er verder niets mee, hij vindt ze op een zelfde manier gezellig als hij ook onze katten gezellig vindt :j En dat is voor mij prima :)

Lekker gereden net! De natuur vindt dat het lente aan het worden is trouwens, hier piepen de bloembollen ook alweer boven de grond uit!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:59

Mijn man vind de beesten bende wel leuk hoor.
We hebben 6 kippen, 4 katten (buiten), 4 paarden, 2 honden en een hamster.
Er komen geen beesten meer bij ook niet als er wat dood zou gaan.
ik ben degene hier die alles verzorg. Muv de honden die laat mijn man smorgens en savonds uit.
Ook zegt hij vaak zat dat de paarden erg duur zijn, zeker jet hooi van de afgelopen levering :=
Maar ook wij zijn hier naar toe verhuisd zodat ik mijn paard aan huis kon zetten.
ik betaalde op pension dik 250-300 p.m voor 1 paard, nu ze aan huis staan is het bedrag nagenoeg gelijk alleen dan voor 4 en dat weet hij.
Uiteraard is de hoefsmid wat duurder voor 4.

Licor, heb je pb terug gedaan. Aantal dingen zijn me niet helemaal duidelijk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:15

Mijn man tolereert het ook. Hier 3 kippen 4 konijnen de paarden, 1 hond 2 katten binnen en 2 buiten.
Hij helpt mee al sik het hem soms vraag. maar liever niet dan wel. is mijn hobby vind hij. Zeker als het slecht weer is doet hij het liever niet.
Hij wil daarintegen nu wel graag verhuizen omdat hij weet hoeveel werk dat scheelt met de wei aan huis, t.o.v. nu de wei een stukje verderop. Vanmiddag is de 2e bezichtigng en volgende week zijn er weer 2 dus het gaat ineens snel.
Het is nu alleen spannend met de woning die wij op het oog hadden, er zijn dingen ineens gewijzigd in de prijs waardoor het nu hopen is op een wonder is dat het nog doorgaat. Hoger bod kunnen wij niet neerleggen en er moet nog zoveel aan gebeuren dat meer lenen ook zeker geen optie is. Ook is er niks anders te koop in de buurt die wij graag willen en kan het zijn dat het "sprookje"hier stopt voor ons

Miss_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:21

Mijn vriend is eigenlijk net extreem pro de paarden.

Aangezien we binnen een tweetal jaar zouden verhuizen, ben ik al aan het twijfelen of ik wel nog in de paarden wil verder te gaan. Kleine situatieschets; Ik heb 1 paard op de manege stal waar ik meer rijd, maar heb er ten allen tijde 2 of 3 aan huis staan die op rust of pensioen zijn.

Ik maak voor mezelf echt de bemerking, dat het veel geld kost voor paarden die ik eigenlijk alleen maar hou omdat ik ze een mooi pensioen wil geven. (zijn trouwens niet mijn rijpaarden, ik haal ze meestal uit asielen of maneges)

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:56

Grappig om te lezen hoe verschillend jullie partner erin staan.
Die van mij loopt af en toe ook te mopperen maar hij doet best een hoop.
Hij zet ze binnen en buiten,voert ze naargelang wat voor een dienst ik heb.
En als ik weer eens een weekend in NL ben , mest is ook nog uit.
Ik mag beslist niet klagen ;)
Hij baalt alleen dat we in de 'middle of nowhere' te wonen om een huis met plek voor de paarden.

Fijn dat schades na de storm van gisteren meevallen.

Wat lief faith dat je die paarden nog een goed pension wilt geven.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 16:00

Mijn man WAS een grote dierenvriend maar is inmiddels aardig bij/afgedraaid.
Hij zou nu liever in zijn vrije tijd leuke dingen willen doen waarbij je niet huis gebonden bent.

Ik heb al heel veel dieren niet meer vervangen na sterfte.
Had handbuikzwijntjes, nandoe's en ooit ganzen, eenden, bult cavia's en prachtige kalkoenen.
Het laatste hangbuikzwijntje is voorjaar 2015 overleden, 1 paard en pony heb ik in 2015 laten inslapen.
Vorig jaar heeft de vos hier huis gehouden zodat al mijn kalkoenen dood waren en ik 5 kippen en een haan van mijn grote kippenbestand nog net kon redden.
Een paar jaar daar voor had ik een koppel buizerds die hun jongen wilden voeren zodat mijn cavia's allemaal opgehokt moesten worden en het kippenbestand ook deels sneuvelde.
We hadden 6 honden waarvan de laatste vorig jaar is ingeslapen en daar voor in de plaats wel 2 nieuwe honden maar 2 is toch weinig.

Dat ik Tika kocht was eigenlijk al niet echt de bedoeling en 1 schaap er bij omdat de 2 oudjes het echt niet opgegeten kregen was dan wel okee.

Zoals gezegd, ik voer en verzorg alles zelf, dat is het punt niet en de kosten gaat ook nog wel maar het huisgebonden zijn vindt hij dus minder.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 16:04

Dat huis gebonden hebben wij ook Spatter. Even een weekje op vakantie spontaan zit er niet in.
Ik heb echt iemand nodig die met paarden overweg kan en de enige vriendin die ik heb die dat kan, werkt fulltime.
En ze werkt ook niet in de buurt.
Dan zit ik weer met de honden die geen 9u per dag alleen kunnen zijn.
Hoop dat we deze zomer een weekje weg kunnen naar evt een Landal park, paarden 24u p.d maar buiten, dan kunnen mijn ouders een weekje in ons huis 'vakantie' houden :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 16:09

Ik heb volwassen kinderen waarvan er 2 op kamers maar in het weekend en vakanties thuis wonen dus die kunnen de boel nu nog verzorgen.
Zelfs mijn zoon, die alleen iets heeft met de honden en katten en helemaal niks met de paarden, heeft ze afgelopen zomer keurig verzorgd.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 16:11

Dat is hier ook het geval. Vakantie of even een weekendje weg is niet zo makkelijk.
Nu hebben we ook 2 honden die we niet in een kennel doen. We hebben altijd iemand die hier op komt passen.
Hebben ze nog een leuke vakantie ook. Maar het vergt wat planning ;)

Spatter : jij had echt een behoorlijke verzameling dieren :) Wel fijn dat je kinderen voor de dieren willen zorgen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 16:19

Onze honden gaan ook niet naar een kennel.
Of ze gaan mee of er komt iemand hier.
Moeders is bang voor paarden (de grote) dus dat wordt niks haha.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 16:49

Spatter 'Een bult cavia's'. Hé als beelddenker is dat best grappig :') Maar ook veel beesten gehad zeg!

Wij hebben er op dit moment ook wel genoeg, vind ik. 1 Hond, 3 katten 2 pony's.
Vorig jaar heeft mijn tante Bliksem en de katten verzorgd toen we een weekendje weg gingen. James was toen net dood en Nick was er nog niet. Dus ze hoefde eigenlijk weinig te doen. Want Bliksem had voldoende gras in zijn eentje en hoefde alleen water.
Maar de katten moeten ook verzorgd worden. Dus moest sowieso wel iemand komen. En de buren hielden Bliksem ook wel in de gaten. Want mijn tante was er alleen om te voeren.
We zitten er aan te denken om of mijn tante weer te vragen óf de buurmannen. (Vorig jaar woonden we er pas en kende we hen nog niet zo goed als nu). Wij hebben inmiddels hun kipjes en katten ook gedaan toen ze een weekendje weg waren. En onze weide en paddock ligt aan hun perceel vast en ze kunnen ook op de zomerweide kijken. En als ik hooi klaar zet en de tuinslang naar de waterbak leg dan is het ook een fluitje van een cent eigenlijk.
Zij hebben ook ons telefoon nummer voor als er wat is.
Een keer kregen we een whats appje. 'Eh.. dat grote paard gaat met het zwembadje er vandoor, hoort dat?'
Nick had het kinderbadje te pakken gekregen die trok hij de weide in :') Wij waren niet thuis. Oeps.....

Mijn moeder is ook bang voor de paarden, maar dat wordt eigelijk wel steeds wat minder nu de paarden bij ons aan huis staan en ze hier wel regelmatig is. Ze heeft vorig jaar zelfs James een keer gewassen met Cibacil toen hij luizen had, nou dat was echt iets voor in de krant :P

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 16:52

Scheelt dat er weinig budget is voor vakantie en wij niet vaak of lang gaan :D . Als ik dan toch ga verzorgd mijn moeder alles in en aan huis en heb ik gelukkig een aantal vriendinnen die de paarden kunnen en willen doen. Liefst ontvang ik dan 4 x per dag en verslag incl foto om om rust te x hebben dat t goed gaat. Liefste blijf ik gewoon thuis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 16:53

Lynn_Nikita schreef:
Scheelt dat er weinig budget is voor vakantie en wij niet vaak of lang gaan :D . Als ik dan toch ga verzorgd mijn moeder alles in en aan huis en heb ik gelukkig een aantal vriendinnen die de paarden kunnen en willen doen. Liefst ontvang ik dan 4 x per dag en verslag incl foto om om rust te x hebben dat t goed gaat. Liefste blijf ik gewoon thuis

:j :j :j

Hier ook een echte huismus. Ik vind het heerlijk!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 16:58

ClaudiaHS schreef:
Dat huis gebonden hebben wij ook Spatter. Even een weekje op vakantie spontaan zit er niet in.

Dit wat jij noemt, geeft hier de meeste wrijving.