Micro Paddock Paradise (NH) meningen gevraagd (incl. foto)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 23:23

tess_84 schreef:
Ik begrijp ook niet zo goed waarom gezegd wordt dat het terrein te klein zou zijn voor 6 paarden. Mits ze genoeg brede paden en een paar paddocks hebben, die onder alle omstandigheden begaanbaar blijven, op verschillende plaatsen hooi en water krijgen, zie ik het probleem niet. Te veel gras is echt zo slecht voor de meeste paarden, en een rechthoekige paddock wordt snel saai. Ik wil hier ook een PP maken, maar dat zal stukje bij beetje gebeuren, want ook hier zitten we op kleigrond en dat wordt snel glad en modderig.

Kan het zijn dat je over mijn vraag gelezen hebt ivm de stroomdraad, TS? Is er een reden waarom je dat niet wil? Ik vind hout ook veel mooier, maar zou voor de zekerheid toch nog een stroomdraadje ervoor spannen. Je hebt tegenwoordig van Gallagher een terra stroomdraad, die je amper ziet en perfect opgaat in het landschap. Wij hebben 'm hier overal en ik ben er zeer tevreden over! Is hele stevige draad, maar geeft wel mee mocht het nodig zijn.

Ik heb in het verleden zo'n nare ervaring gehad met stroomdraad. Dat wil ik nooit meer zien. Hoe breekbaar het dan ook zou mogen wezen. Plus dat mijn eigen paard door draden rent is de kans groter op ongelukken. Op mijn vorige pensionstalling had ik trouwens wel hekken van hout met een stroomdraad ertussen en erop. Maar heb er altijd een naar gevoel bij gehad. Ook omdat ze rolde in een paddock van 4 x 10. Erg klein dat weet ik. Maar er was op dat moment niks anders in de buurt wat een binnenbak had voor een prijs lager als 350,- in de buurt. Hier was geen weidegang omdat er geen wei was... het aanbod is gewoon erg klein in deze omgeving. En het stond vol hoor. Denk dat er zo'n 20 pensionpaarden stonden allen in een eigen paddockje met een aparte box. Daar betaalde ik overigens 275,- per maand voor! Dat zijn gewoonweg de prijzen in deze buurt...

Je wil niet weten hoe rijk ik me nu voel voor mijn paard!

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 23:29

Delphi2 schreef:
Nohra schreef:
Hoor van mijn man, die het laatste plan net heeft gezien, de grastegels toch te glad worden en er inderdaad makkelijk weg te halen obstakels moeten komen om rennen te voorkomen . Aan de weerszijde van de track wilde hij zand leggen ipv de klei te laten liggen. Dus een stuk uitgraven en dan zand erover. Aangezien hij denkt dat de randen anders toch te modderig worden. Hij vond dit zowaar een mooi plan. Zelfs de bak met andere struiken zodat het mooier wordt was " wel oke". Hij vond dat je gewoon over de track naar de bak moet met je knol en niet door de boomgaard en twee hekjes moet openen . Er komen niet zoveel paarden dus denk dat dit wel te doen is. Verder had hij nog wat betere ideeën voor de stallen maar dat moet nog uitgewerkt worden. De poel gaat niet door. Dat vond hij helemaal niks. Misschien maar beter ook. De heuvel mag daar wel komen. De mesthoop wil hij ergens op het erf zodat hij er makkelijker bij kan aangezien hij het wegbrengt.

Grastegels worden juist niet glad, wij hebben hier 200 m2 grastegels liggen, juist ook op een heuvel omdat het daar niet glad mag worden. Ideaal.

Mag ik vragen om een foto? Ben heel benieuwd hoe het er dan bij jou uitziet. En is het op kleigrond?

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 23:44

Even terugkomend op de tekening. Ik zit ineens te twijfelen over de track naast de bak... het gaat eigenlijk nergens echt heen en de paarden kunnen gaan klieren als ze naast de bak rand staan terwijl er iemand rijdt.. Wil dat extra pad ook weer niet opgeven maar vraag me af wat ik dan aan het einde zou kunnen maken om het iets " spannender" te maken dan alleen een liksteen en een waterbak. Ik kan natuurlijk de bak wat afschermen van de paarden maar dan nog vind ik het niet echt ergens naar lijden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 00:56

Nohra schreef:
Even terugkomend op de tekening. Ik zit ineens te twijfelen over de track naast de bak... het gaat eigenlijk nergens echt heen en de paarden kunnen gaan klieren als ze naast de bak rand staan terwijl er iemand rijdt.. Wil dat extra pad ook weer niet opgeven maar vraag me af wat ik dan aan het einde zou kunnen maken om het iets " spannender" te maken dan alleen een liksteen en een waterbak. Ik kan natuurlijk de bak wat afschermen van de paarden maar dan nog vind ik het niet echt ergens naar lijden.

Ik zou het zo doen (grijze vlakken was om jouw track weg te poetsen, is nu dus geen pad meer, je donkergrijze track heb ik intact gehouden):
Afbeelding

Wat mij betreft veel meer een volwaardige PP, aangezien de paarden écht een rondje kunnen lopen waarbij ze ook eens een ander uitkijkpunt hebben. Overigens zonder afbreuk te doen aan de grootte van je wei.
Daarnaast loopt het toch rond zonder dat je een pad langs de bak hoeft te maken.
Op moment dat je gaat rijden sluit je de bak af en kunnen ze niet meer rond, maar wel van de hele track gebruikmaken (op beide uiteinden een groter stukje maken zodat ze goed kunnen draaien).
Dat je weide nu in twee delen is gesplitst is voor de tractor geen punt aangezien er een dubbel hek zit in de track waar de tractor doorheen kan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:12

Polly schreef:
Sclimpre schreef:
Ja, tekening bekeken. Heb je al berekend hoeveel lm hek je nodig hebt? En hoe je het onderhoud van de tracks gaat doen? Kan je overal een bocht nemen met een tractor? Mijn punt is dat je terrein zoals het nu is quasi-perfect is voor 2 à 3 paarden, als je veel moeite en kosten gaat doen moet het beter worden en niet minder. Ook niet vanuit het standpunt van de paarden, en die willen vooral gras. bewegen doen ze uit zichzelf als er meerdere paarden bij elkaar staan. De ideale bodem voor een track is niet de ideale bodem om max gras op te laten groeien en omgekeerd. Ik zou er ook vanuit gaan dat de paarden ook in de winter op de weide mogen, niet enkel paddock of een track. Anders is het geen 'paradise' voor de paarden. Ja, slecht voor de wei maar leuk voor de paarden. Hier lukt ons dat op een vergelijkbaar terrein om 3 paarden en 1 pony ook de hele winter overdag op de weide te laten. Enkel als het weer te slecht is, en dat is misschien 3 of 4 dagen per jaar, blijven ze in de paddock. Zeer tegen hun zin... We hebben wel extra stukje weide verderop zodat we onze weide soms wat kunnen laten bekomen.
Een pp met brede zandtracks is prima, maar op een klein terrein wordt er vaak bezuinigd op de breedte van de tracks. Als je paarden hebt die al eens een gekke bui krijgen wordt dat gevaarlijk en zoals meerdere mensen al zegden, het begaanbaar houden van de track is de uitdaging.

Jij zit vast niet op de noord hollandse klei gok ik zo

Nee, leem. Maar als ik in één van de posts van TS dit lees :
"En in december stonden deze paarden nog gewoon in een begaanbare weide. Het was dan wel een zachte winter maar dan nog..
Moet ik er wel nog even bij vermelden dat er een kwart van de wei zo'n 60cm hoger ligt als de rest. Waarschijnlijk ligt hier puin onder van vroeger. Dit deel blijft langer droog in de winter dan het andere deel. Maar heb totaal geen blubber gezien in de wei in de wintermaanden . Ja bij de poort wel iets maar niet tot hun enkels."
lijkt dit heel erg op onze weide. Inderdaad blubber bij de poort, maar daarvoor hebben we een extra ingang gemaakt die we gebruiken wanneer het begint te vriezen. We doen er wel alles aan om de grasmat zo goed mogelijk te verzorgen en het doel van de wei is bij ons om leefruimte te geven aan de paarden en niet maximale grasopbrengst. Het is altijd zoeken naar de beste oplossing afhankelijk van je terrein en je paarden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:21

Op klei zie je bij regen dus wel blubber en niet alleen bij het hek :n
Bij een paar dagen regen zie je hier op de wei bijvoorbeeld al dat heel de bovenlaag glad word
Bij enigszins gek doen gaan ze op hun plaat als ze niet uitkijken
Bij nog iets meer regen gaan ze tot voorbij de kogels de drek in en loop je dus al flink risico op peesblessures doordat ze hun voeten uit de zuigende klei moeten trekken

Wei is leuk, maar op klei in combi met regen(wat we momenteel ruim voldoende toebedeeld krijgen) moet je ze gewoon niet op de wei willen hebben en zijn droge paden/tracks en paddocks een geweldige oplossing

Wij hebben de paarden ook wel eens in december nog op het land, maar dat is dan puur geluk en niet iets wat aan het weide onderhoud etc ligt
Of de wei een meter ophogen tov het omliggende land, maar dat is niet echt een realistische optie denk ik zo

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:30

Nohra schreef:
tess_84 schreef:
Ik begrijp ook niet zo goed waarom gezegd wordt dat het terrein te klein zou zijn voor 6 paarden. Mits ze genoeg brede paden en een paar paddocks hebben, die onder alle omstandigheden begaanbaar blijven, op verschillende plaatsen hooi en water krijgen, zie ik het probleem niet. Te veel gras is echt zo slecht voor de meeste paarden, en een rechthoekige paddock wordt snel saai. Ik wil hier ook een PP maken, maar dat zal stukje bij beetje gebeuren, want ook hier zitten we op kleigrond en dat wordt snel glad en modderig.

Kan het zijn dat je over mijn vraag gelezen hebt ivm de stroomdraad, TS? Is er een reden waarom je dat niet wil? Ik vind hout ook veel mooier, maar zou voor de zekerheid toch nog een stroomdraadje ervoor spannen. Je hebt tegenwoordig van Gallagher een terra stroomdraad, die je amper ziet en perfect opgaat in het landschap. Wij hebben 'm hier overal en ik ben er zeer tevreden over! Is hele stevige draad, maar geeft wel mee mocht het nodig zijn.

Ik heb in het verleden zo'n nare ervaring gehad met stroomdraad. Dat wil ik nooit meer zien. Hoe breekbaar het dan ook zou mogen wezen. Plus dat mijn eigen paard door draden rent is de kans groter op ongelukken. Op mijn vorige pensionstalling had ik trouwens wel hekken van hout met een stroomdraad ertussen en erop. Maar heb er altijd een naar gevoel bij gehad. Ook omdat ze rolde in een paddock van 4 x 10. Erg klein dat weet ik. Maar er was op dat moment niks anders in de buurt wat een binnenbak had voor een prijs lager als 350,- in de buurt. Hier was geen weidegang omdat er geen wei was... het aanbod is gewoon erg klein in deze omgeving. En het stond vol hoor. Denk dat er zo'n 20 pensionpaarden stonden allen in een eigen paddockje met een aparte box. Daar betaalde ik overigens 275,- per maand voor! Dat zijn gewoonweg de prijzen in deze buurt...

Je wil niet weten hoe rijk ik me nu voel voor mijn paard!

Dat snap ik helemaal, maar een paddock van 4 op 10 is inderdaad wel erg smal om in te rollen... Logisch dat daar ooit een ongeluk van komt. Als ze plaats genoeg hebben, blijven ze normaal wel van de draad weg bij het rollen. Dat is hier toch het geval. Maar ik begrijp je gevoel :) Je kan het zeker proberen met enkel hout, maar mochten ze er aan beginnen knagen, zou ik er toch nog een draadje voor spannen.

Hilary

Re: Micro Paddock Paradise (NH) meningen gevraagd (incl. foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:40

Bij ons krijgt de kwpn'er het af en toe voor elkaar om ondanks alle ruimte toch te dicht bij de draad te rollen. Been erover, opstaan en dan een pas opzij. De draad knapt gewoon, en niet na eerst meters uitgerekt te zijn. Dat is ook wel belangrijk, dat de draad goed strak staat.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 11:19

GDG schreef:
Nohra schreef:

Ik zou het zo doen (grijze vlakken was om jouw track weg te poetsen, is nu dus geen pad meer, je donkergrijze track heb ik intact gehouden):
[ Afbeelding ]

Wat mij betreft veel meer een volwaardige PP, aangezien de paarden écht een rondje kunnen lopen waarbij ze ook eens een ander uitkijkpunt hebben. Overigens zonder afbreuk te doen aan de grootte van je wei.
Daarnaast loopt het toch rond zonder dat je een pad langs de bak hoeft te maken.
Op moment dat je gaat rijden sluit je de bak af en kunnen ze niet meer rond, maar wel van de hele track gebruikmaken (op beide uiteinden een groter stukje maken zodat ze goed kunnen draaien).
Dat je weide nu in twee delen is gesplitst is voor de tractor geen punt aangezien er een dubbel hek zit in de track waar de tractor doorheen kan.

Thanks voor je tekening. Opzich een goed idee om de paarden in de bak te laten lopen om bij de andere kant uit te laten komen. Alleen ik heb gekeken naar een track rond om de wei, nadelen zijn dat de wei inderdaad veel kleiner wordt en dat de kosten zodanig hoog worden dat ik over een jaar of tien nog bezig ben mijn investering terug te verdienen. Dat was niet de bedoeling... ookal is het een kleinschalige hobbystalling, het moet wel op een gegeven moment een klein centje opleveren.

Ga wel kijken naar je idee van de bak. Misschien kan ik daar nog wat anders mee doen.

Zat al te denken aan een kleine longeerkraal op het dode punt maar dan ben ik weer een stuk weide kwijt. Al is het wel waardevoller voor een pensionklant misschien..

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 11:21

Hilary schreef:
Bij ons krijgt de kwpn'er het af en toe voor elkaar om ondanks alle ruimte toch te dicht bij de draad te rollen. Been erover, opstaan en dan een pas opzij. De draad knapt gewoon, en niet na eerst meters uitgerekt te zijn. Dat is ook wel belangrijk, dat de draad goed strak staat.

Brrrr kreeg spontaan kippenvel dat ik dit las :')

Heb zelf gewoon een trauma eraan overgehouden. Gelukkig niet met mijn eigen paard maar wel met een verzorgpaard. Zie het weer als een film voor me gebeuren ;( was niet goed afgelopen helaas.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:24

tess_84 schreef:
Zeg ik dan iets anders, Brainless? Als de paarden in het natte seizoen, waarom de weides dus onbegaanbaar zijn, toegang hebben tot voldoende brede paden en een aantal paddocks, waar ze op verschillende plaatsen hooi kunnen eten en water kunnen drinken, zie ik het probleem niet van de ietwat kleinere oppervlakte. De weides zijn dan in het droge seizoen en, neem ik aan, ook niet bedoeld om de paarden 24/7 op te laten. Dat is voor veel paarden trouwens niet goed, maar dat even terzijde.

Maar een droge paddock (en paden) wordt al een uitdaging op klei (zo ook op veen).
Dat is niet een kwestie van wat extra zand storten.

Kost bakken met geld helaas.
Wij hebben nu zelfs besloten langzaam naar een ander huis te gaan zoeken op zandgrond.
Dit omdat het ontzettend veel geld gaat kosten om alles droog te houden/krijgen.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 11:29

Dat snap ik helemaal, maar een paddock van 4 op 10 is inderdaad wel erg smal om in te rollen... Logisch dat daar ooit een ongeluk van komt. Als ze plaats genoeg hebben, blijven ze normaal wel van de draad weg bij het rollen. Dat is hier toch het geval. Maar ik begrijp je gevoel :) Je kan het zeker proberen met enkel hout, maar mochten ze er aan beginnen knagen, zou ik er toch nog een draadje voor spannen.[/quote]

Die van mij rolt ook naast draden, die is niet zo snugger haha. Maar kan kijken dat als het niet gaat met het hout om er een draad op te spannen die extreem snel breekt, maar ga er alles aan doen om stroomdraden te voorkomen. Er zijn vast wel meer oplossingen

Wat ik zo leuk vind is dat mijn man helemaal mee denkt. Terwijl hij niks met paarden heeft en de paarden hobby ook niks vind. Hij wil het graag voor mij zo mooi mogelijk maken omdat hij zijn droom nu ook heeft, de schuren en de boerderij. Hij wilde zelfs paarden binnen en buiten zetten, mocht dat nodig zijn zei hij <3 Geloof me, dat is heel bijzonder dat hij dit zegt... mijn mond viel open haha! Hij heeft tijdens mijn zwangerschap mijn paard ook volledig verzorgd. Zag er niet uit als je dat zag maar hij weet nu wel wat het inhoud.

Dat zal in de eerste instantie ook nodig zijn tot de Micro PP gerealiseerd is.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 11:33

Maar een droge paddock (en paden) wordt al een uitdaging op klei (zo ook op veen).
Dat is niet een kwestie van wat extra zand storten.

Kost bakken met geld helaas.
Wij hebben nu zelfs besloten langzaam naar een ander huis te gaan zoeken op zandgrond.
Dit omdat het ontzettend veel geld gaat kosten om alles droog te houden/krijgen.[/quote]

Ik snap waar je heen wilt. Alleen de paddock wordt gedraineerd en dat ligt op tuin/bosgrond . Denk dat dit goed droog blijft.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:33

Ik snap dat stroomdraad eng is, maar wat gebeurt er als er eentje trapt oid en tussen de planken van een houten omheining terecht komt?
Dan heb je dus al hout nodig wat breekt zonder splinters oid, ideaal ga het het nooit krijgen vrees ik :n

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:34

TS je bent wel heel negatief over het aanbod aan stalling in de Beemster. Er zijn zoveel stallen, ook genoeg met weidegang en swinters veel naar buiten.. Voor minder dan 350 incl stro met binnenbaan is ook aanwezig. Voor nog veel minder met alleen buitenbaan, maar wel paarden overdag buiten van zonsopgang tot zonsondergang incl. alle service is ook te vinden.
Volgens mij is er zelfs ook al een PP in de Beemster. Die is wel duurder maar daar hebben ze geen binnenbaan maar verder wel veel faciliteiten en ook stallen..

Het klinkt wel als een leuk plan mits goed uitgevoerd! Van paddockmaker zie ik de laatste tijd veel mooie creaties voorbijkomen op Facebook. Die leggen goede bodems aan en hebben allerlei snufjes voor tracks en voerplekken. Misschien kun je daar wat ideeën opdoen!

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 11:42

Lioony schreef:
TS je bent wel heel negatief over het aanbod aan stalling in de Beemster. Er zijn zoveel stallen, ook genoeg met weidegang en swinters veel naar buiten.. Voor minder dan 350 incl stro met binnenbaan is ook aanwezig. Voor nog veel minder met alleen buitenbaan, maar wel paarden overdag buiten van zonsopgang tot zonsondergang incl. alle service is ook te vinden.
Volgens mij is er zelfs ook al een PP in de Beemster. Die is wel duurder maar daar hebben ze geen binnenbaan maar verder wel veel faciliteiten en ook stallen..

Het klinkt wel als een leuk plan mits goed uitgevoerd! Van paddockmaker zie ik de laatste tijd veel mooie creaties voorbijkomen op Facebook. Die leggen goede bodems aan en hebben allerlei snufjes voor tracks en voerplekken. Misschien kun je daar wat ideeën opdoen!

O ik heb vorig jaar een rondje gereden naar de stallen met binnenbak. Maar kon alleen boven die prijs wat vinden.. en ik snap dat er stallen zijn waar wel weidegang is maar daar zat geen binnenbak bij doe ik op dat moment even nodig had... ben benieuwd welke stal dan een binnenbak heeft voor onder die prijs? Mag ook via pb.

Voor de vorige stal in de beemster met weidegang en paddock en box betaalde ik 250,- . Maar daar zat dus geen binnenbak bij.

Bij de boer met alleen wei en een box betaalde ik 150.

Dus er zijn zeker stallen te vinden, zo bedoelde ik het niet. Alleen hetgeen wat ik kan bieden (geen saaie rechthoekige padock) heb ik nog niet gevonden in de beemster voor een prijs die vergelijkbaar is.

Klopt dat er ergens sinds kort een pp in de buurt staat was ik vergeten. Maar daar weet ik de prijs niet van. Ga ik meteen naar kijken, tnx.

Wat ik trouwens nergens heb vermeld: ik heb wel een binnenbak!

Mijn buren op 30 meter lopen hebben een dressuurstal met grote binnenbak waar je gebruik van mag maken als buitenstaander. Wel tegen vergoeding uiteraard. Je mag je eigen lesgeefster volgens mij ook meenemen . En de vereniging zit op een paar km afstand. Lopend red je het prima om hier naar de binnenbak te rijden als je lid bent. Hier kun je ook wedstrijden rijden.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:34

Nee klopt hoor, wij zitten hier op leem/klei en dat is, als het veel regent, echt een hell. Daarom hebben we nu in eerste instantie één paddock (15m*20m) gemaakt, volledig gedraineerd. Als er terug geld is, komt er één pad, wat aansluit op een tweede paddock. En zo hoop ik met de jaren een PP te realiseren. Want inderdaad, in de natte periodes lopen de paarden de grond gewoon helemaal stuk. Nu, met beleid kunnen de weides wel wat hebben, paar uurtjes per dag het jaar rond, lukt hier wel!

TS, ik vrees dat als de paden niet gedraineerd worden, het al gauw een ondoorgaanbare modderboel wordt, maar dat zal de ervaring uitwijzen.

De Paardenmaat in Nederland zitten ook op vreselijk natte grond, heb daar eens aan gevraagd hoe die hun paden gemaakt hebben: 80cm afgegraven en dan speciaal paardenzand erin. Dat is wel een kostelijke grap, maar het enige dat echt werkt, denk ik.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 13:51

tess_84 schreef:
Nee klopt hoor, wij zitten hier op leem/klei en dat is, als het veel regent, echt een hell. Daarom hebben we nu in eerste instantie één paddock (15m*20m) gemaakt, volledig gedraineerd. Als er terug geld is, komt er één pad, wat aansluit op een tweede paddock. En zo hoop ik met de jaren een PP te realiseren. Want inderdaad, in de natte periodes lopen de paarden de grond gewoon helemaal stuk. Nu, met beleid kunnen de weides wel wat hebben, paar uurtjes per dag het jaar rond, lukt hier wel!

TS, ik vrees dat als de paden niet gedraineerd worden, het al gauw een ondoorgaanbare modderboel wordt, maar dat zal de ervaring uitwijzen.

De Paardenmaat in Nederland zitten ook op vreselijk natte grond, heb daar eens aan gevraagd hoe die hun paden gemaakt hebben: 80cm afgegraven en dan speciaal paardenzand erin. Dat is wel een kostelijke grap, maar het enige dat echt werkt, denk ik.

De paden op de kleigrond worden bij mij niet met zand gedaan maar met grastegels, van die stelcon platen. Het andere stuk track ligt op tuin/bosgrond en dat worden diverse onderpaden. Dus heb geen problemen in de toekomst met modder.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 22:25

@TS: ik woon een 'polder verderop', op de klei en heb ook duomix liggen. Alleen geldt het als halfverharding en er is een regel dat je de structuur van je agrarische grond niet mag veranderen. Bij ons ligt de duomix dus op het echte erf. Het werkt goed, maar is na enige tijd zo uitgehard, dat je het kunt vergelijken met beton. Bij ons ligt er een paar cm zand op om teveel afslijten van de hoeven te voorkomen. Er zijn namelijk ook al grintstukken en tegels, naast het zand in de paddock/bak.

Het is best handig spul, ook altijd weer af te graven met groot materieel, maar als je het gebruikt voor paden dus wel hard en absoluut waterondoorlatend (halfrond leggen?). En illegaal dus op je agrarische grond...

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 22:29

wilma84 schreef:
@TS: ik woon een 'polder verderop', op de klei en heb ook duomix liggen. Alleen geldt het als halfverharding en er is een regel dat je de structuur van je agrarische grond niet mag veranderen. Bij ons ligt de duomix dus op het echte erf. Het werkt goed, maar is na enige tijd zo uitgehard, dat je het kunt vergelijken met beton. Bij ons ligt er een paar cm zand op om teveel afslijten van de hoeven te voorkomen. Er zijn namelijk ook al grintstukken en tegels, naast het zand in de paddock/bak.

Het is best handig spul, ook altijd weer af te graven met groot materieel, maar als je het gebruikt voor paden dus wel hard en absoluut waterondoorlatend (halfrond leggen?). En illegaal dus op je agrarische grond...

Dat had ik ook al onderzocht inderdaad, vandaar dat ik het alleen wil gebruiken op het stukje tuin/bospad. Dat is bouwkavel en valt dus onder het erf. Maar wel bedankt datje me erop wees :j

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 18:29

We hebben de oplossing gevonden. Het gaat anders worden. Zal als ik een knappere tekening heb die hier neerzetten. Er komt in ieder geval nog een grote paddock onderin naast de andere paddock met de bomensinhel ertussen. De track wordt er dan omheen gedaan. En er komt een lente/ herfst track bij. We kwamen erachter dat daar vroeger een puinpad heeft gelopen schuin over de grote wei heen. Dit is een verhoogd pad en die kan ik open zetten in de lente/ herfst als het weer het toelaat. Zo is zijn er meer paden en komt er nog een paddock bij. De paarden hebben in de winter genoeg ruimte als ze niet in dr wei kunnen.

De weide zal dan open gezet worden in de zomer. Ik lever wel een stukje wei in maar hou genoeg over. Een iets volwaardigere micro pp wordt het dan.

Jullie horen het wel als we ermee aan de slag zijn en misschien open ik wel een foto topic/ volgtopic dan :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:36

Ik zou het gewoon in dit topic houden, veel overzichtelijker

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 23:05

Ben heel benieuwd! En gewoon hier inderdaad anders kan je alle vragen nog een keer beantwoorden;)

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 23:41

Even een vraag aan jullie:

Als een schuilstal van 12-15 meter lang bij vier meter diep zou zijn met de ingang op het noorden (volledig open) zouden daar dan alsnog van die plastic flappen voor nodig zijn? Om regen en wind tegen te gaan... of hoeft dat niet omdat er nooit noordenwind staat?

En is een volledig open schuilstal beter of zouden jullie een stuk dicht maken?

En is de stal dan diep genoeg om warm, droog en uit de wind te kunnen staan?

En even iets anders, moet er een speciale grondplaat voor de mesthoop komen? En waar moet het vocht officieel in opgevangen worden? Riool/grond/sloot?

Alvast bedankt!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:55

Nohra schreef:
Als een schuilstal van 12-15 meter lang bij vier meter diep zou zijn met de ingang op het noorden (volledig open) zouden daar dan alsnog van die plastic flappen voor nodig zijn? Om regen en wind tegen te gaan... of hoeft dat niet omdat er nooit noordenwind staat?

Plastic flappen schijnen niet zo fijn te werken: als de wind erop staat gaan ze toch erg naar binnen waaien, de wind kan er dan door en de paarden vinden het vaak niet prettig.
Vier meter diep is niet ideaal qua diepte met inregenen, maar als je een paar delen wel dichtmaakt dan heb je toch altijd compleet droge plekken.

Nohra schreef:
En is een volledig open schuilstal beter of zouden jullie een stuk dicht maken?

Ik zou wel een aantal wanden plaatsen. Als je 15m breed hebt zou je bijvoorbeeld twee wanden kunnen maken van 4m (breder zou ik niet zo snel doen omdat ik dat een beetje link vind met meerdere paarden en maar 4m diepte van de stal), daartussen een opening van 3m en aan beide uiteinden openingen van 2m.

Drie openingen van 4,5m kan ook en dan eventueel een wand van 6m. Met twee paarden lijkt me dat geweldig, maar met meer zou ik dat persoonlijk dus een beetje eng vinden. Maarja, de paden van de track zijn ook (vaak) 4m...

Nohra schreef:
En is de stal dan diep genoeg om warm, droog en uit de wind te kunnen staan

Warmte genereren ze zelf dmv voldoende ruwvoer, met een stal van 15x4 kunnen ze altijd droog staan (in ieder geval van bovenaf) en door één of meerdere wanden aan de voorzijde kunnen ze schuilen voor de wind vanuit iedere richting. Lijkt me een prima plek om te schuilen.
Laatst bijgewerkt door GDG op 18-08-16 23:59, in het totaal 2 keer bewerkt