Tapijt als ondergrond bij modder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:43

Dat tapijt is niet heel dik en vaak geeft de foamlaag er wat stevigheid aan. Grote kans dat als die afbrokkelt dat je een fluttig kleedje overhoudt wat eerder problemen dan oplossingen gaat geven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 11:00

Die kans zit er misschien inderdaad wel in.
Nu, voordeel, spul is gratis gekregen, we kunnen wel al eens testen of het effectief werkt tegen wegzakken of niet, en zien we dat het spul niet werkt halen we het eruit en gooien het weg :D

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 11:16

Ik heb kunstgras gebruikt. Het gras gedeelte gewoon boven, werd absoluut niet glad. Heb rest stukken bij een bedrijf weg gehaald :) .
Had er overigens niet eens zand boven op liggen. Althans, geen dikke laag. Alleen er tussen zodat het verzwaard is en niet kan verschuiven.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 11:17

Foam aan de onderkant doen. Dat houdt nog het langst. Het foam helpt de vezels bij elkaar te houden. Als dat er af is, valt de rest uit eerder elkaar. Onderop blijft het het langst heel.

Ik ben ooit begonnen met foam. Maar na twee jaar was het wel af. Heb ik er beter tapijt over gedaan en dat heeft dus 10 jaar gehouden.
Mijn nieuwe stuk is nog niet gelegd. De schapen met lammeren staan op het pad waar ik door moet met de rol. En even 13 meter tapijt door een steegje wurmen gaat niet lukken. Gelukkig komt het goede seizoen er aan dus komt wel goed voor de volgende winter.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 20:43

we hebben hier een oud tapijt met leer, zou dat ook kunnen? of gaat dat rotten (denk het wel, maar vraag het toch even)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 22:58

Afbeelding
vandaag gelegd. ben benieuwd!

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:36

:') dat valt ook helemaal niet op.

Ik heb kobalt blauw gehad en nu bordeaux. Ook zo lekker subtiel. :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 01:18

haha. echt he. tijdens het leggen werden we gewoon draaierig van het felle kleur.
Het heeft nu al goed geregend dus ik heb een sterk vermoeden dat het morgen al niet meer zo rood zal zijn :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 03:02

hahaha je hebt de rode loper voor je paarden uitgelegd, schitterend!!

ga je er nog zand overheen doen?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 03:50

Wauw! Die is inderdaad lekker rood! :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 09:19

Mooi rood is niet lelijk toch :D
Met een maand is het al een stuk minder rood hoor. Mijn bruine en groene kleedjes zijn al aardig grijs aan het worden :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 10:07

in eerste instantie doen we er geen zand extra over. het tapijt is gelegd op een plaats waar ze veel mesten en lopen. en ze lopen de mest in het zand. dit proberen we nu te vermijden om het wat gemakkelijker uit te kunnen mesten en minder modder te creëren.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:20

Dat ziet er strak uit <3 mooi hoor!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:40

Duhelo schreef:
[ [url=m/RbFZWW.jpg]Afbeelding[/url] ]
vandaag gelegd. ben benieuwd!

En hoe ligt het er nu bij?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:08

zal straks eens een nieuwe foto maken. Er is al wat zand overgelopen. Tapijt is wel nat maar de boel zakt niet dieper weg.en blijft netjes liggen :)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:05

Ik heb sinds zaterdag ook tapijt liggen. Net optijd want wat een regen. Tot nu toe bevalt t erg goed en wil ik t verder uitbreiden.
alleen Hoe hebben jullie de boel vast liggen? Ik heb nu op de hoeken en randen zand liggen, maar dat zal okk wel x wegspoelen
Afbeelding

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:11

Ik heb de randen ingegraven.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:43

Ik baal als een stekker ^) Ik mag van de verhuurder geen vloerbedekking op 1 plek neerleggen. Ik moet mijn pony's maar ergens anders op stal zetten als het weer langdurig zulk zeikweer word. Balen.
Reden voor het weigeren van vloerbedekking: groot zwart vlak in het land en dat is niet mooi.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:53

Op zoek naar groene vloerbedekking dan :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:07

Nee. mag gewoon helemaal geen vloerbedekking. Als ik daar wegga blijft er een kale plek achter en dat willen ze niet.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:07

Ik gebruik ook vloer bedekking. Ik heb het aflopen winter als wijze van proef zo op de modder gegooid. Wilde eigenlijk wachten tot alles mooi droog en hard was, maar wilde de paardjes graag een droog plek geven. Zoals je ziet op de foto, kreeg ik niet eens de kans om de vloerbedekking eerst helemaal uit te rollen.
Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels ligt het wat bubbeliger. Dat kon ook niet anders op die plek lagen echt plassen van 20cm diep. Maar ondanks dat zak je nu echt niet meer weg en de paarden liggen er nog steeds graag op. Ik heb nu heel wat vloerbedekking verzameld. Ik heb drainage gekocht. Dit ga ik in de bak leggen. Ik heb een bak met zwart zand. De vloerbedekking wil ik daar weer overheen leggen en dan een klein laagje geel zand. Ben erg benieuwd hoe het gaat worden. Zal er in ieder geval een stuk beter uitzien.

Over het stuk wat er nu ligt rijden ook trekkers voor het hooi en auto's met aanhangers om de mest te halen. Allemaal geen probleem

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 22:41

een hele bak aanleggen met drainage er onder en vloerbedekking en wat zand... wat slim!!!
ben benieuwd of het werkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:19

Ik zou het niet aandurven daarop te gaan rijden, en zeker niet te longeren en of springen.. Ik ben wel heel benieuwd naar het resultaat en hoe het je bevalt!

Drainage zonder drainagezand is geen aanrader overigens, ik zou dus wel echt de drainage in drainagezand leggen anders slibt hij helemaal dicht (bij ons gebeurd, dachten dat het wel mee zou vallen..). Een heel klein laagje geel zand is denk ik toch echt te glad om op te rijden, ik zou toch minstens 20 cm goed zand willen hebben.

Zoals ik het lees wil je tapijt gebruiken als laag waarbij de grondlagen niet gaan mengen, en om de bovenste laag te stabiliseren? Ik persoonlijk zou dan toch voor iets kiezen dat het water beter doorlaat. Wortel/ gronddoek ofzo?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:25

Er komt zeker wel drainage zand rond de drainage. En het tapijt laat het vocht heel goed door. Ik vind hierbij geen verschil met wortel doek. Ik denk dat het tapijt meer voordelen geeft dan worteldoek. En hoeveel geel zand dat zullen we zien. Ik heb anderen al gehoord over 5 cm en het moet toch komen per volle vrachtwagen. Dus we bestellen ze per stuk. En stoppen wanneer het genoeg. Of we laten later nog wat komen. Dat zullen we zien. Voor nu is ons zwarte zand vele malen gladder dan de vloerbedekking.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:17

denk dat het tapijt wellicht meer voordelen heeft dan worteldoek, dit slijt ook sneller en nu kunnen de kleinere zandkorrels er niet doorheen, al zo vaak gezien dat drainaigebuizen helemaal dichtgeslibt zaten, grondwerker vertelde me ooit dat je de drainage buizen eigenlijk zou moeten inwikkelen met worteldoek, dat alles dan het beste werkt.