Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel komt jou paard buiten?

24/7 zowel winter als in de zomer met schuilstal met soortgenoten
70 (32%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
35 (16%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
Geen stemmen
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
9 (4%)
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
1 (0%)
24/7 in de zomer, in de winter alleen op stal
1 (0%)
24/7 buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
24/7 buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
1 (0%)
2 tot 4 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer minimaal 6 uur buiten
20 (9%)
2 tot 4 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
3 (1%)
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer de hele dag 'snachts op stal
23 (10%)
6 tot 8 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
19 (8%)
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
4 (1%)
Meer dan 8 uur per dag buiten met soortgenoten 'snachts op stal
15 (6%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen op de weide alleen
1 (0%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen weide met soortgenoten
13 (5%)
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren op de weide alleen
Geen stemmen
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren weide met soortgenoten
1 (0%)
Paard komt niet buiten
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 218

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:01

Ik lees ook alleen maar 24/7, durven de paardeneigenaren die hun paard niet 24/7 buiten hebben staan, niet te vertellen hoeveel ze wel buiten staan?
Ben ik de eerste?
Onze (sport)paarden staan in de zomer met z'n alle 5 a 6 uur op de wei en daarnaast meestal nog uurtje in de paddock.
En in de winter komen ze 2 a 3 uur buiten in de paddock. Weer of geen weer ze gaan altijd naar buiten (tenzij het onweert).
Dit is gerekend zonder het rijden, waarbij ze ongeveer ook nog 2 uur uit hun stal zijn.

Weinig? Ik vind van niet, onze paarden zijn vrolijk en zien er goed uit. Na 3 uur buiten zijn ze het ook zat en staan ze bij t hek te klieren.
Ik ken genoeg mensen (bij ons op stal) die hun paard niet naar buiten doen ivm het te druk doen in de paddock of het weer (regen buitje :'))

Kunnen ze in de winter langer naar buiten? Ja. Doen we dat? Nee. Onze paarden zijn dat niet gewend en we maken ze daar ook niet blij mee (chagrijnig bij het hek staan).

Edit: we doen ze tenslotte naar buiten niet alleen voor de gezondheid maar ook voor hun plezier. En wanneer ze het niet leuk meer hebben, laten we ze toch niet staan?
Laatst bijgewerkt door Totje5mei op 24-11-15 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Re: Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:06

ja hoor,ik durf best te vertellen hoeveel uur ze buiten staan....van 9 tot 5/6 ligt aan het weer.
Als het erg slecht is zet ik ze om 3 of 4 uur al binnen.Kunnen hun moddervoetjes lekker opdrogen.

Careano

Re: Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:13

Valt inderdaad op dat de meesten die reageren 24/7 zeggen.

Bij ons gaan ze ongeveer om 8-9 uur 's ochtends naar buiten en afhankelijk van het weer en welk jaargetijde het is 's avonds weer naar binnen. 's Winters is dat meestal rond 19u, 's zomers staan ze wel eens tot 22u buiten, maar 's nachts altijd op stal.

Volgens mij heb ik prima happy paarden.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:15

In de winter van 10 tot 4 op de paddock tenzij het echt heel erg slecht is en in de zomer van 9 tot 6 op de wei. Staleigenaar wil de paarden niet 24/7 buiten hebben dus dat gaat niet of ik moet op zoek naar een andere stal en dat wil ik niet (sta net goed na een aantal jaar ellende waarbij mijn paard max 2u per dag uit de stal kwam, 1 om te rijden en 1 voor het uitmesten, verzorgen en misschien een halfuurtje los in de paddock)

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:15

Er zijn ook gewoon veel mensen die hun paard 24/7 buiten hebben :D

Wat ik juist opvallend vind is de mensen die zeggen mijn paard komt niet zoveel buiten 'ja dat heb je met slechte grond ect' Uhh.. dan zoek je toch een andere stal als je dat vervelend vind?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:17

Op een dag zoals vandaag, heb ik met heel veel paarden medelijden. Ging net boodschappen doen. Kwam langs een wei van iemand die ik ken die wil ze ook zoveel mogelijk buiten hebben. Staan ze met hun kont in de wind/regen hoofd naar beneden, te staan. Kom ik anderhalf uur later terug. Staan nog net zo. Nou dan ben ik blij dat de mijne lekker droog op stal staat.
Maar ieder moet het zelf weten.
Op zo een dag als vandaag komt mijn paard 2 a 3 uurtjes buiten. Als het beter weer is weer langer.
Maar nu in de winter nooit langer dan 5 uurtjes.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:18

dnieSz schreef:
Wat ik juist opvallend vind is de mensen die zeggen mijn paard komt niet zoveel buiten 'ja dat heb je met slechte grond ect' Uhh.. dan zoek je toch een andere stal als je dat vervelend vind?

Lastig heb de paarden aan huis. Ha ha

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:21

Eigenlijk zou een poll bij dit topic leuk zijn. Dan zie je in 1 overzicht hoeveel de 'bokt-paarden' buiten komen en je kan anoniem stemmen. De mensen die nu misschien niet reageren omdat hun paard weinig buiten komt zullen via die poll misschien wel even aangeven hoe lang hun paard buiten komt.

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:21

Eerder aan huis stonden onze paarden als volgt:
24/7 buiten waarbij ze 's nachts op de paddock met schuilstal stonden. Overdag ging de wei open waarbij ze dus tussen paddock en wei konden kiezen.

Nu staan ze 24/7 buiten op een paddock in een kudde van 6 paarden. Onbeperkt hooi en schuilmogelijkheid. 's zomers gaan ze overdag ook op de wei.

Wij hebben een tinker en een andalusier. Begin dit jaar hebben ze op een stal gestaan waar ze in de winter een half uur in de stapmolen kwamen. In de zomer gingen ze 3 uurtjes ofzo de wei op. Mijn tinker werd helemaal gek daar, die moet echt buiten lopen.

Mijn mini hengstje heeft bij ons altijd in zijn weitje gestaan, waarbij hij een inloopstalletje had. Hier maakte hij bij slecht weer altijd dankbaar gebruik van. Nu staat hij ook op een wei met schuilmogelijkheid en straks bij huis ook gewoon weer.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:22

met dit weer had ik graag een stalkabouter die ze voor me buiten zette...
afijn weiland seizoen van 9 tot 21 uur, paddock seizoen van 10 uur tot schemer met ruwvoer!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:22

baudyh schreef:
Op een dag zoals vandaag, heb ik met heel veel paarden medelijden. Ging net boodschappen doen. Kwam langs een wei van iemand die ik ken die wil ze ook zoveel mogelijk buiten hebben. Staan ze met hun kont in de wind/regen hoofd naar beneden, te staan. Kom ik anderhalf uur later terug. Staan nog net zo. Nou dan ben ik blij dat de mijne lekker droog op stal staat.
Maar ieder moet het zelf weten.
Op zo een dag als vandaag komt mijn paard 2 a 3 uurtjes buiten. Als het beter weer is weer langer.
Maar nu in de winter nooit langer dan 5 uurtjes.

Haha ik heb dat juist andersom als ik zie dat paarden op stal staan. Dan denk ik juist wat sneu ze kunnen net hun kont draaien en hooi eten. Verder niets. Zo zie je maar iedereen heeft ergens een ander gevoel bij.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:24

Hier kunnen ze zelf kiezen. Ze hebben met zijn 3e 2 stallen van 3x3 die altijd open staan en ik heb er een stuk voor verhard. Het weiland is nu een grote blubberzooi, dus ze staan nu voornamelijk voor hun stal hooi te eten. Ik laat ze iedere dag een half uur op het gras, kunnen ze lekker rennen, rollen en wat eten en kan ik ondertussen mooi poep scheppen. Langer kan helaas niet ivm cushing/ir en verleden met hoefbevangenheid. Met weer zoals vandaag dan kiezen ze er zelf vaak voor om in de stal te gaan staan en dat snap ik best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:25

Hier in de zomer van ongeveer 9 tot 9 in het land. Vorig jaar in de zomer 24/7 maar dat durfde ik dit jaar niet aan ivm de paardenbeul.

Nu in de winter van 11 tot 17 ongeveer in het land.

ellenimar

ik denk ook dat je moet kijken waar het paard blij van wordt....en niet gelijk ophalen als ze eens bij het hek staan te drammen, sommige paarden moeten ook wennen aan langer buiten staan is mijn ervaring
echter als ze het blijven aangeven dan gaan ze eerder naar binnen

Anoniem

Dus jij vind paarden die de hele dag in de stromende regen staan zonder schuilstal prima Tigra?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:26

Yvank_ schreef:
Dus jij vind paarden die de hele dag in de stromende regen staan zonder schuilstal prima Tigra?

Ik vind dat prachtig, die beesten hebben een prima winterjas aan :j

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:27

mn oudje en zijn shetvriendin hebben altijd de deur naar de padock open tenzij het scnachts eecht heel hard stormt en mijn sportpaard karel staat nu ff 24/7 op stal van 5x5m maar hijs nieuw en mn oudje is veel te bescherment over zn vriendinetje en vind 1 stroomdraatje een beetje te weinig om ze uit elkaar te halen de 1e week, nu heefd karel altijd de boven deur open dus wel altijd sociaal contact, uiteindelijk wil ik karel overdag met de deur naar de padock open hebben, en als het weer en de wei goed is gaan ze wel met zn 3en in de wei

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:28

Yvank_ schreef:

Mijn paard heeft een schuilstal wat voor mij persoonlijk een eis is. Maar als nog zie ik ze liever zonder schuilstal buiten staan dan 24/7 op stal.
En op degene waar ik op reageert staat niet dat ze geen schuilstal hebben niet ieder paard maakt daar gebruik van. Mijn shetten staan nu ook met de kont in de regen die gaan niet snel naar binnen hoor.

Maar laten we verder ontopic houden want dit was niet een discussie topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:31

Azmay schreef:
Yvank_ schreef:

Zie hier in de regio genoeg 24/7 buiten zonder stal die geschoren met een alleen een dekentje op het lijf staan te rillen in de regen helaas....

Ik krijg een beetje het idee dat er hier enkel gedacht wordt mensen die een paard op stal zetten doen dat dan ook 24/7... Terwijl er nog zóveel tussen zit.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-15 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:31

Ik mág geen schuilstal bouwen van de gemeente, anders had mijn dubbelspan 24/7 buiten gelopen. 's Zomers is dat het geval. 's Winters gaan ze 's nachts naar binnen. Om 18:00 erin, met hooi, brood, brokken en water en om 07:00 er weer uit, de weide op. Ze staan nu al 's nachts binnen vanwege de regen, de wind en de kou.
Vind het jammer, had liever een schuilstal, maar de gemeente Bunschoten is nou eenmaal gewoon érg bekrompen.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:33

Dorien66 schreef:
geerke schreef:
bomen om onder te schuilen?Die zijn toch kaal nu?

Niet alle bomen worden kaal in de winter :+

Het is een vrij dichte rij bomen. Ik heb ijslanders, misschien ook nog een verschilletje. Op IJsland groeit geen enkele boom. De wei is lekker droog ondanks de natte periode. Ze hebben veel droge plaatsen om te liggen en staan

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:37

24/7 met schuilstal.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:43

Azmay schreef:
Yvank_ schreef:

De hele dag in stromende regen houd geen jas aan hoor. Ik vind dat niet paardwaardig. Ze moeten wel kunnen schuilen :)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:44

Mijn paarden staan thuis, 's ochtends gaan de paarden uit de stallen voor ik naar mijn werk vertrek, dus rond 7u. 's Avonds laat ik ze binnen net voor het donker, in de zomer is dat dus rond 21u, nu in de winter rond 16u.
Hier bij ons in België is het momenteel al dagen aan het gieten van de regen, non stop regen en dan laat ik de paarden op stal staan. Ik doe mijn paarden geen plezier om ze dan buiten te laten, dan staan ze toch een ganse dag te schuilen, kunnen ze beter uit de modder blijven en op stal staan. Mijn stallen zijn wel heel groot (4,20m op 4,50) en ze hebben onbeperkt hooi uit slowfeeders.
Een regenbui vind ik niet erg en geen reden om ze binnen te houden, maar continue regen of onweer vind ik geen meerwaarde om ze buiten te laten, integendeel!
Redenen om ze geen 24/24 buiten te laten: 1 paard krijgt krachtvoer, bietenpulp en luzerne waar die een hele tijd over eet, de anderen krijgen dit niet, dus die moet al sowieso minstens 2u alleen staan om te eten. In de zomer worden 2 van mijn merries echt te dik om continue in het gras te staan, maar als ze in de paddock staan met ernaast de wei met mooi gras, dan krijgen we regelmatig een uitbraakpoging, dan liever 's nachts op stal met wat arm hooi.
Wij wonen heel afgelegen, en met alle verhalen die je tegenwoordig hoort, heb ik de paarden dan ook liever op stal achter een afgesloten hek, dan een wei die veel makkelijker te betreden is.
Mijn veulen loopt wel 24/24 buiten met een pony, die hebben een betonnen schuilstal dus ze kunnen ook absoluut droog staan/liggen als ze dat willen. Het veulen is op zich niet anders gewend dan continue buiten lopen, maar toen die een wonde had en een paar dagen stalrust moest houden, merkte ik geen verschil in gedrag of karakter, dus zo paardonwaardig zoals sommigen hier stellen vind ik dat niet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:45

MaritB schreef:
De hele dag in stromende regen houd geen jas aan hoor. Ik vind dat niet paardwaardig. Ze moeten wel kunnen schuilen :)

Die van mij kunnen in een bos schuilen maar doen het nooit, in het bos kan je immers niet eten dus dan ga je op het veld staan om te grazen. Zolang er genoeg eten is houden ze zich echt goed warm hoor. Ze zijn niet van suiker gelukkig.