ElineS schreef:Waarom lukt dat in de Randstad niet dan? Om met die prijs rond te komen?
Wat is er zo geweldig, anders en duurder aan de Randstad dat daar de prijzen 300/400 per maand zijn en hier in het Noorden 150/200? Met soms een uitschieter naar 300. Terwijl het paardenwelzijn in de Randstad zoveel minder is.
Ja, de bak kan problematisch zijn met kleigrond, de aanschaf/bouw ervan, met zand etc. En dus duurder... En de paddocks dus ook. Daarom worden er ook niet bij alle stallen veel paddocks gebouwd. Kost geld... En dat willen ze er niet aan uit besteden

. Die investering willen ze niet maken omdat mensen er toch wel gaan staan, of het nou slecht is voor het paard of niet, zoveel uur op stal staan.
"Er is niets anders in de buurt." "Het is nou eenmaal zo." Het is vraag en aanbod. Die pensionstallen worden in leven gehouden omdat mensen er gewoon gaan staan, omdat ze er vraag naar hebben.. En als ze toch wel het geld vangen, met weidegang en/of paddocks of niet, waarom moeilijk doen en geld verspillen door het er bij te bouwen?
Het klopt dat je inderdaad niet veel als pensionhouder verdiend, meestal, maar dat weet je van te voren. Het is beter om het naast iets te doen, dan als enige verdienste, want dat is best moeilijk. Maar er zijn honderden pensionstallen in Nederland, dus ergens moet het prima verdienen zijn of in ieder geval, verdienen ze iets. Dus aub doe niet zo alsof pensionhouders alleen droog oud brood eten en zielig zijn. Ze worden in dit topic zo in bescherming genomen. "Dan moeten ze meer geld krijgen." "Dan moeten ze al die paarden buiten zetten" etc. Ja en? Ze kiezen zelf voor het beroep en de verantwoordelijkheid die daar bij hoort. En één van die verantwoordelijkheden is zorgen dat de paarden op hun stal het beste van het beste krijgen... En dat is veel meer dan 30 minuten paddock, 30 minuten stapmolen en 60 minuten training met baas.. En de andere 22 uur in de stal.. Maar helaas... Het word allemaal lekker in stand gehouden.
- al eens bij stilgestaan dat het kopen van een pensionstal met bijhorende hypotheek in bepaalde gebieden veel duurder is dan in andere? Gewoon omdat de prijs per m² niet in het ganse land gelijk is? Dan is het toch normaal dat de pensionhouder in het dure gebied meer vraagt dan iemand die verhuurt in een goedkoper gebied? Kijk, om een paard 24/24 buiten te houden, heb je veel meer land nodig dan als je paarden enkel overdag buiten laat en 's nachts op stal en in de winter hen het land niet laat vertrappen. En net DIT is de grootste kost, namelijk het aankopen van grond! Ik woon in België, ik ben naar openbare verkopen gegaan waar weides voor €79.000/ha verkocht werden. Reken zelf eens uit hoeveel jaar je erover doet om deze kost eruit te halen als je hier maar 2 paarden op kan houden om hen 24/24 buiten te laten lopen. Zet je daar echter 10 boxen op (kort door de bocht), dan verdeel je die aankoopkost over 10 klanten, dus sneller terugverdiend.
- als bedrijf maak je alleen investeringen als die hun geld ook zullen terugverdienen. Als startend bedrijf kan je meestal geen grote investeringen doen en begin je dus te verhuren wat je hebt. Als je met de bestaande faciliteiten, voldoende klanten aantrekt, waarom zou je dan die extra investeringen doen, die je uiteindelijk moet doorrekenen aan je klanten, als je nog niet weet dat je dan je bestaand clienteel kan behouden? Vraag en aanbod werkt niet zo simpel als jij stelt. Als morgen de Ferrari's aangeboden worden voor de prijs van een stadswagen, zal de vraag ook véél hoger zijn dan vandaag.
- Ik hou geen pleidooi voor stalpaarden, integendeel, mijn paarden lopen buiten van zonsopgang tot zonsondergang, maar wij hebben dan wel zelf de investering gedaan om voor ons privé een hoeve met 2,4 ha wei aan te kopen voor 5 paarden. Dus iedereen die hier moord en brand roept dat een pensioneigenaar maar minder paarden moet houden en zwaardere investeringen moet doen, wat houdt jullie tegen om zelf weide aan te kopen en alle voorzieningen te doen die in jullie ogen de enige juiste zijn? Juist, ja, geld... Dat is bij een pensioneigenaar niet anders!!
- een pensionhouder verdient niet veel, maar dat weet hij op voorhand en is dus volgens jou normaal? Er zijn inderdaad weinig mensen die eraan beginnen om er rijk van te worden, maar een beetje fatsoenlijk loon lijkt mij maar normaal. Als je als pensionhouder hetzelfde verdient als een stalhulp, waarom zou je dan überhaupt aan een eigen pension beginnen met alle risico's vandien? Als zelfstandige krijg je na je loopbaan een heel karig pensioen, dus hier moet je tijdens je loopbaan al voor sparen.
Maar weet je, als alle pensioneigenaren die het in jouw ogen zo slecht doen, ermee stoppen, dan blijven alleen de 'goede' pensions over, waar dan iedereen wel wil/moet staan want er is niets anders meer. Hogere vraag, maar geen hoger aanbod, betekent... ja hoor, hoger stalgeld
No offence, maar eens lesje economie zou niet misstaan als je een degelijke discussie wil voeren. Jij bekijkt het enkel vanuit jouw standpunt: ik wil dit en dit en dit voor mijn paard, maar de andere kant schijn je niet te beseffen.
En ja, er is veel verschil tussen pensioneigenaren, maar niet elke pensioneigenaar die de paarden 24/24 buiten laat is goed, net zoals niet elke pensioneigenaar die de paarden maar beperkt buiten laat, slecht is.