Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Manon 2

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 00:26

Heel het topic doorgelezen! Vroeger altijd op pensionstallen gestaan en nu met nieuw paardje straks 24/7 buiten. Ben me dus aan het inlezen want weet er weinig van (degene bij wie ik sta gelukkig wel :)).

Ik vroeg me af: stukjes bestraten/verharden, wat is daarvan het voordeel voor de paarden? Is het nodig of kunnen ze ook de hele winter op zand staan?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 06:31

Voordeel van stuk verharden is dat in een lange periode van regen,je paarden altijd een stuk hebben waar ze droog kunnen staan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 07:45

Yep, en die lange periodes van regen zijn er elk jaar weer. Maar als jij stukken zand hebt, waar het altijd droog is, dan is dat ook prima (en dan hoor ik graag het geheim, want mij lukt dat maar niet :o ).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:33

Ik heb zandgrond en zelfs daarop is het blubber na heel veel regen rondom de voerplek, dus met geen enkele grondsoort hou je dat schoon en netjes. Niet alleen om droog te staan want dat kunnen ze bij mij wel maar zeker met voer en drinkplek voor de stal is het verharde fijn, restjes hooi kun je opvegen ipv dat het door blubber getrapt wordt en nog meer blubber komt

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:56

Nou, ik kom net bij Listo vandaan en die lijkt in 1 nacht haar wintervacht aangegroeid te hebben, dat ging wel heeeel snel. Dit weekend toch maar een dikke winterdeken aanschaffen en een poging tot een stukje scheren (mevrouw is nogal Piet Paniek).

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:13

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb zandgrond en zelfs daarop is het blubber na heel veel regen rondom de voerplek, dus met geen enkele grondsoort hou je dat schoon en netjes. Niet alleen om droog te staan want dat kunnen ze bij mij wel maar zeker met voer en drinkplek voor de stal is het verharde fijn, restjes hooi kun je opvegen ipv dat het door blubber getrapt wordt en nog meer blubber komt

Inderdaad, altijd een droge plek en ook al heb je geen modder (omdat je bijvoorbeeld een paddock hebt van geel zand) dan wil je dat graag zo houden: dus zorgen dat dat zand schoon blijft. Daarom voer ik zelden in de paddock, echt alleen als het een keertje niet anders kan (omdat er eentje echt in het zand moet staan bijv.).

Daarnaast vind ik het fijn voor de hoeven, die worden gelijk bijgehouden en getraind.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:27

Hai bokkers!
Omdat ik ook eindelijk toe ben aan het maken van plannetjes voor mijn eigen buitenparadijsje ben ik al heel veel topics etc aan het lezen, maar zou ik ook graag eens bij mensen langs gaan om te kijken en ervaringen uit te wisselen. Ik heb een forum aangemaakt voor meer info en waar je kunt reageren als je het goed vindt als ik een keertje bij je langs kom, maar je mag natuurlijk ook pb'en

lindar1985 @ [VSW] Kijkje nemen 24/7 buiten/ paddock paradise

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:58

Ik volg dit topic ook even!

Zijn er ook mensen die zelf een schuilstal hebben gebouwd, als in van eigen materiaal, als in eigen hout etc?
Daar ben ik wel benieuwd naar.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:19

Hoe bedoel je 'eigen hout/materiaal'? Wij hebben inderdaad zelf een afdak gebouwd aan een zeecontainer en we hebben een carport omgebouwd tot schuilstal. Maar het hout kwam gewoon van de bouwmarkt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:23

Hier gaan we nog wel een schuilstal bouwen van "eigen hout" als in bomen die we kappen en daar de palen van maken.
Op het dak komen uiteraard gewoon dakplaten.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 23:01

Wij zijn ook bezig met het bouwen van een nieuwe schuilstal met hout wat we gekregen hebben en van de oude schuilstal. Als hij af is zal ik eens foto's maken :)
We willen ook nog een stuk bestraten maar het is erg ongelijk dus dat word lastig om het netjes te krijgen.

Iemand tips wat je neer kan leggen zodat tegels niet gaan schuiven? (Niet te duur)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 06:26

Tegels moet je opsluiten,anders gaan ze na verloop van tijd er echt vandoor ;)
Kun je opsluitband voor gebruiken...MP even afspeuren,met een beetje mazzel gratis te vinden :D

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 06:54

Hoi hoi,

Ik meld mij ook in dit topic, in januari krijgen wij de sleutel van ons nieuwe stek, en daar kunnen de paarden aan huis.
We willen ook iets van een track maken, aangezien het perceel niet groot is (de paarden hebben 3000m2) maar ze al dicht groeien als ze naar het gras kijken, is het voor onze paarden een prima oplossing.
We zitten echt midden in de randstad, en op kleigrond, het wordt dus wel een soort uitdaging...

Zijn er mensen in zuid holland (ik zit tussen den haag en Rotterdam) die ook Eem track of pp hebben waar ik eens zou mogen komen kijken??

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 07:00

BiHB schreef:
Hoi hoi,

Ik meld mij ook in dit topic, in januari krijgen wij de sleutel van ons nieuwe stek, en daar kunnen de paarden aan huis.
We willen ook iets van een track maken, aangezien het perceel niet groot is (de paarden hebben 3000m2) maar ze al dicht groeien als ze naar het gras kijken, is het voor onze paarden een prima oplossing.
We zitten echt midden in de randstad, en op kleigrond, het wordt dus wel een soort uitdaging...

Zijn er mensen in zuid holland (ik zit tussen den haag en Rotterdam) die ook Eem track of pp hebben waar ik eens zou mogen komen kijken??

Ik zit bij Breda. Het deel waar de paarden staan, is bij ons ook iets van 4000 m2. Geen kleigrond hier, maar op elke grond is blubber in de natte periode.

Hieronder een luchtfoto, voor het idee. Maar je mag altijd langs komen. Is ong half uur vanaf Rotterdam.

Afbeelding

Afbeelding

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 07:20

Hier is geen verschil tussen winter en zomerverblijf

Afbeelding

Wel erg blij met onze nieuwe aankoop dit jaar: de hayshelter. Hooi eten ze per paard gedoseerd in het voerstation, daarnaast is er altijd stro om te knabbelen.

Afbeelding

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 07:40

Sammyoo schreef:
Wel erg blij met onze nieuwe aankoop dit jaar: de hayshelter. Hooi eten ze per paard gedoseerd in het voerstation, daarnaast is er altijd stro om te knabbelen

Dat is echt handig! Wasr heb je dat vandaan? En wat zijn de kosten? Hoe werkt t? Honderden vragen, maar dit is wel een antwoord op hoe je in verschillende behoeftes voorziet als je de paarden in een kudde hebt!

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 07:50

Mijn paard staat ook 24/7 in een overdekte paddock met onbeperkt hooi. Dit wordt uit grote bakken met daarop een metalen rek gevoerd. Paard kan er ook voor kiezen om niet overdekt te staan. Hebben jullie nog leuke ideeën om de ruimte wat te verrijken?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:18

Sammyoo: De paddock is bij jullie ook de rijbak denk ik he? Lukt dat goed met de paarden?
Ik merk dat als ik ze de piste bijgeef als paddock en ze moeten dan aan het werk dat dat mentaal niet altijd even evident is. Zeker niet met mijn effectieve rijpaard. Die doet het altijd beter in de zomer als de piste afgesloten is en hij er enkel in moet om te werken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:21

ManonGrr schreef:
Hebben jullie nog leuke ideeën om de ruimte wat te verrijken?

Bomen, bloemen, bakken met eetbare kruiden, boomstammen op het pad, een vijver.

Allemaal leuk. Ik probeer zelf een leuke tuin ye maken, waar dan toevallig ook de paarden in rond lopen. Wilg en populier groeit lekker snel en is niet giftig.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:57

Wat voor grond hebben jullie? Wij hebben namelijk agrarische grond gekocht en ik wil graag een pp maken maar ben bang dat veel niet mag.

Zo iets fabster heeft vind ik erg mooi!

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:05

Ik heb de mazzel dat het hele perceel als woonbestemming bekend staat, en het stuk voor de paarden in feite 'tuin' is, en daar mag veel dus...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:18

Molzebeer schreef:
Wat voor grond hebben jullie? Wij hebben namelijk agrarische grond gekocht en ik wil graag een pp maken maar ben bang dat veel niet mag.

Zo iets fabster heeft vind ik erg mooi!

Het is bij ons ook agrarische grond en dat mag gewoon hoor. Alleen je schuilstal moet op bouwgrond. Maar als je aannemelijk kan maken dat er geen andere migelijkheid is, kandat weer wel. Want in de wet staat dat dieren moeten kunnen schuilen (maar als je hoge binen hebt, dan zeggen ze dat dat schuilmogelijkheid genoeg is).

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:30

Sammyoo schreef:
Hier is geen verschil tussen winter en zomerverblijf

[ Afbeelding ]

Wel erg blij met onze nieuwe aankoop dit jaar: de hayshelter. Hooi eten ze per paard gedoseerd in het voerstation, daarnaast is er altijd stro om te knabbelen.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Oh die foto met sneeuw <3 ziet eruit als een sprookje haha.

Ziet er allemaal heel goed uit bij iedereen.

Zijn er ook mensen die hun paard de hele winter op bestrating hebben staan? Ik maak me toch wel beetje zorgen of dat geen kwaad kan...
We zijn klaar met klinkeren.
In de stal liggen rubber matten dus ze staan niet altijd op harde ondergrond. Uiteraard gaan ze ook de wei op als het droog is.

Afbeelding

Afbeelding

Vind het heel interessant en leuk om te zien hoe ieder zn paddock heeft ingericht.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:18

Bij mij staan ze in de winter veel op de bestrating. Waar ik voorheen in pension stond, stond een deel van de paarden de hele winter op de bestrating. Goed voor de voetjes, hoor. Kan zeker geen kwaad.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:21

Die van mij staat ook veel op de bestrating in de winter. In het begin vroeg ik me af of het goed zou gaan, want de voeten sleten vrij hard, maar dat heeft zich mooi hersteld.