Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:56

Gypsy schreef:
Starbreeze schreef:
Jannepaulie, dat is toch appels met peren vergelijken, in de natuur krijgen ze geen voedingsrijk voordroog voorgeschoteld. Ik snap het principe wel hoor, dat het paard erop gebouwd is dat het constant wat kan knabbelen. Maar onbeperkt aan ieden van het voordroog dat ze bij ons krijgen? Dan wordt hij echt te dik.

Maar er zegt ook niemand dat je onbeperkt voordroog hoeft te geven. ;)

Ik vul mijn slowfeeder voor de helft met stro, daar staan ze echt niet aan een stuk door van te eten. Daar is het niet smakelijk genoeg voor.
Dan pakken ze een paar happen, en gaan weer wat anders doen.

Ja dat is waar. In dat geval krijgt die van mij ook onbeperkt ruwvoer :') Wanneer hij voordroog en nieuw stro gekregen heeft, begint hij ook regelmatig aan het stro. Heel apart haha.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:18

KoudbloedKim schreef:
Over het zelfreguleren.

Alle paarden bij ons op stal zijn gewend om 24/7 buiten te staan met onbeperkt ruwvoer.
Zij staan niet aan 1 stuk door te eten, maar gaan tussendoor even spelen of een dutje doen.
Daarna gaan ze weer eten.

Paarden die lange tijd te weinig gevoerd werden, zoals het paard van ts dat schijnbaar 17 á 19 uur zonder ruwvoer staat, zullen in de eerste periode niet stoppen met eten tot het op is.
Niet tussendoor even pauze nemen om te spelen of te slapen.
Pas als ze doorhebben dat het ruwvoer er altijd is, komt er rust.

Met alle respect, maar er staan nagenoeg geen paarden bij jullie op stal die niet (gevaarlijk) te dik zijn. Ik zie paarden ook liever iets te dik dan te lang zonder ruwvoer hoor, maar jullie stal is in het algemeen een voorbeeld van hoe het níet moet. Eea heeft voornamelijk te maken met de keuze van te rijk kuil wat wel onbeperkt gevoerd wordt. De intentie qua voeren is zeker goed daar, maar de uitvoering is wat minder geslaagd.

Dat zelfreguleren is gewoon echt niet van toepassing bij het gedomesticeerde paard hier, daarvoor wordt het paarden in NL te makkelijk gemaakt wbt afstanden wat ze moeten afleggen en rijkheid van voer waardoor energieverbruik nooit tegen energie inname op kan. Ze zullen zeker niet 24/7 eten, maar de omstandigheden zijn zó dat ze met een paar uurtjes eten iig al wel voldoende energie binnen krijgen voor hun basis verbruik en dat beetje werken wat ze moeten op een dag. Om dat meer op 1 lijn te krijgen bij onbeperkt voer zul je moeten gaan denken aan een enorme Paddock Paradise met heel arm hooi in slowfeeders of iets dergelijks. En dan nog is het lastig.

On topic: hoe het er bij TS aan toe gaat lijkt mij een recept voor maagzweren en stalondeugden. Fijn dat je verder gaat kijken TS, zijn er nog andere opties als de beide stallen waar je geweest zijn niet passen/bevallen? Niks zo erg als je paard niet met een gerust hart en happy op je stal te kunnen laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:21

Vientje schreef:
[naam] schreef:
Over het zelfreguleren.

Alle paarden bij ons op stal zijn gewend om 24/7 buiten te staan met onbeperkt ruwvoer.
Zij staan niet aan 1 stuk door te eten, maar gaan tussendoor even spelen of een dutje doen.
Daarna gaan ze weer eten.

Paarden die lange tijd te weinig gevoerd werden, zoals het paard van ts dat schijnbaar 17 á 19 uur zonder ruwvoer staat, zullen in de eerste periode niet stoppen met eten tot het op is.
Niet tussendoor even pauze nemen om te spelen of te slapen.
Pas als ze doorhebben dat het ruwvoer er altijd is, komt er rust.

Met alle respect, maar er staan nagenoeg geen paarden bij jullie op stal die niet (gevaarlijk) te dik zijn. Ik zie paarden ook liever iets te dik dan te lang zonder ruwvoer hoor, maar jullie stal is in het algemeen een voorbeeld van hoe het níet moet. Eea heeft voornamelijk te maken met de keuze van te rijk kuil wat wel onbeperkt gevoerd wordt. De intentie qua voeren is zeker goed daar, maar de uitvoering is wat minder geslaagd.

Dat zelfreguleren is gewoon echt niet van toepassing bij het gedomesticeerde paard hier, daarvoor wordt het paarden in NL te makkelijk gemaakt wbt afstanden wat ze moeten afleggen en rijkheid van voer waardoor energieverbruik nooit tegen energie inname op kan. Ze zullen zeker niet 24/7 eten, maar de omstandigheden zijn zó dat ze met een paar uurtjes eten iig al wel voldoende energie binnen krijgen voor hun basis verbruik en dat beetje werken wat ze moeten op een dag. Om dat meer op 1 lijn te krijgen bij onbeperkt voer zul je moeten gaan denken aan een enorme Paddock Paradise met heel arm hooi in slowfeeders of iets dergelijks. En dan nog is het lastig.

On topic: hoe het er bij TS aan toe gaat lijkt mij een recept voor maagzweren en stalondeugden. Fijn dat je verder gaat kijken TS, zijn er nog andere opties als de beide stallen waar je geweest zijn niet passen/bevallen? Niks zo erg als je paard niet met een gerust hart en happy op je stal te kunnen laten.
Dat komt omdat ze allemaal, op de kwartpensionners zoals die van ons na, vette kuil krijgen. ;)
Wij kopen ons eigen hooi, krijgen nagenoeg onbeperkt en zijn prima op gewicht.
En dat was dus ook totaal niet het punt dat ik maakte... maar goed.

Marloes25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:23

Ik voer niet onbeperkt, maar 2 keer een volle ruif per dag. Wil prima zo.

Anoniem

Re: Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:24

Onbeperkt is op zich ook niet nodig, maar ieder normaal denkend mens met een beetje verstand van paarden kan wel bedenken dat 17 á 19 uur zonder voer gewoon te weinig is.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:25

Die van jullie zijn ook niet zo mooi op gewicht als je zou moeten willen helaas. De stal maakt idd de fout te rijk kuil te geven zoals ik al zei, maar wat mijn punt is is dat óók armer hooi onbeperkt niet heilig is. Eea staat gewoon niet in verhouding tot elkaar wanneer paarden op een vlakje staan, niet hoeven te lopen en wel onbeperkt voer voor de neus hebben. :) En om dat wel in verhouding te krijgen is verdomd lastig.

Ik ben het trouwens roerend eens met de opmerking dat 17-19 uur per dag zonder eten echt niet goed is voor een paard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:28

Onze paarden zijn prima op gewicht. ;)
[naam] valt zelfs heel netjes af.

Onbeperkt hooi i.c.m stil staan is inderdaad niet handig, daarom zou ik er ook nooit voor kiezen om onze paarden op stal te houden.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:29

Wij hebben een miscommunicatie hier, je snapt mijn punt wbt reguliere paddockjes niet. Niet erg, let's just agree to disagree.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:31

Prima. ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:33

Er worden helaas ook nog altijd "slowfeeders" verkocht met een maas van 6x6cm onder de naam slowfeeder. Die netten zijn heel geschikt voor magere paarden, want het houdt het hooi netjes zonder dat het een risico geeft van een voet in het net, maar vertragen doet het nauwelijks tot niet.

Voor mij heeft een slowfeeder een maximale maas van 4.5x4.5cm en dat is voor de meeste paarden al weinig vertragend (minder 50% vertraging). Voor de meeste paarden zou ik een slowfeeder van 3x3cm doen, en sommige zelfs van 2x2cm (en het zou mooi zijn als er op een keer ook 2.5x2.5cm slowfeeder zou komen. 2x2cm is namelijk voor een deel van de paarden te klein, daar worden ze gefrustreerd van, maar 3x3cm is dan toch weer wat aan de grote kant).

Een hoop mensen voeren nog altijd het hooi zo op de grond in de stal, waardoor het paard het razendsnel op heeft en er ook meer kans op een worm(ei)besmetting is. Zeker als er niet dagelijks gemest wordt en/of dik opgestrooid wordt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:45

Mizora schreef:
Er worden helaas ook nog altijd "slowfeeders" verkocht met een maas van 6x6cm onder de naam slowfeeder. Die netten zijn heel geschikt voor magere paarden, want het houdt het hooi netjes zonder dat het een risico geeft van een voet in het net, maar vertragen doet het nauwelijks tot niet.

Voor mij heeft een slowfeeder een maximale maas van 4.5x4.5cm en dat is voor de meeste paarden al weinig vertragend (minder 50% vertraging). Voor de meeste paarden zou ik een slowfeeder van 3x3cm doen, en sommige zelfs van 2x2cm (en het zou mooi zijn als er op een keer ook 2.5x2.5cm slowfeeder zou komen. 2x2cm is namelijk voor een deel van de paarden te klein, daar worden ze gefrustreerd van, maar 3x3cm is dan toch weer wat aan de grote kant).

Een hoop mensen voeren nog altijd het hooi zo op de grond in de stal, waardoor het paard het razendsnel op heeft en er ook meer kans op een worm(ei)besmetting is. Zeker als er niet dagelijks gemest wordt en/of dik opgestrooid wordt.

Maar dan kunnen we natuurlijk ook wat bespreken als het gaat over eethouding. Een zakophangen is een verschrikkelijk ongewenste eethouding. Daarom ligt hier het grootste deel los op de grond (Wat ze op zouden kunnen krijgen) en nog een zak erboven met iets ouder hooi om ze onbeperkt aan te bieden ( heb hier eerder een foto geplaatst). Worm besmetting door van de grond voeren op stal? Mag toch hopen dat je op het eetstuk geen bodembedekking legt?
Ik niet in ieder geval, mijn paarden zijn ook vrij zindelijk dus misschien hebik makkelijk praten (alles ligt netjes aan 1 kant van de stal, aan de andere kant ligt hun voer).
Ik zou zeker nooit uit een hangend net met kleine maas willen voeren om rug en nek problemen voor te zijn. buiten in de palletboxen zit wel een net voor als het hard waait.

Ik hoef ook nog steeds niks te vertragen; mijn paarden hebben altijd genoeg en nemen dus rust om te spelen, slapen, suffen ect. Vaak is het half uurtje eten, half uurtje iets anders. Dat hooi ligt er straks namelijk ook nog want er ligt altijd immers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:50

Die van ons krijgen het hooi in grote vierkante hooibakken, daar mesten en plassen ze niet in.
Slowfeeders vind ik eng, vanwege de hoefjes en mijn paard die altijd overal op en in moet staan. :o

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:58

TS je laat dus elke avond je paard in een vieze stal achter zonder iets te eten?
Ik zou zo lang ik daar zou staan echt zelf nog wat gaan bijvoeren voordat ik zou vertrekken. Zou me mega schuldig voelen ..... Als zelf een pak hooi aanschaffen geen optie kan je toch nog wel zelf luzerne of bietenpulp geven of iets van die aard?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 13:05

Het net hoort onder borsthoogte te hangen, dan is de houding vrij normaal. Zindelijke paarden zijn inderdaad fijn, die van mij is niet eens op de paddock (waar hij 24/7 in staat) zindelijk, hij draait zich rustig om op zijn restanten hooi te poepen. Ik heb de mogelijkheid om het net op de grond vast te maken, maar van de shetten hangt het net iets van de grond want die plassen er ook in (andere paddock, net zo onzindelijk).

Een hoop stallen hebben rondom stro(oisel) liggen, voeren dus ook in het strobed en als daar poep ligt, ligt er poep onder het hooi. Dat is nog los van wat de paarden dan nog door de stal heen wandelen.

Het grote paard: https://pbs.twimg.com/media/B9Bd0TXIEAEeAWW.png
De shetten (tegenwoordig): https://pbs.twimg.com/media/CLMVpqzW8AEg1Sh.png

De slowfeeder waar de shetten eerst van aten was op een keer niet meer toerijkend. Ze werden, ondanks eigenlijk geen bijvoeder (een handje luzerne en een ¼ schep faser light =150g), toch te dik. Nu zijn ze voor een niet werkend paard goed op gewicht (BCS van 3.5 of 6, afhankelijk van welke schaal je gebruikt). Het grote paard trouwens idem dito.

Voor verstrikte hoeven hoef je niet bang te zijn, ze kunnen er echt niet doorheen. Qua maat houd ik aan dat er een maas moet kunnen breken en de hoef er dan nog steeds niet doorheen moet kunnen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 14:01

Ik zou dat toch niet aandurven, ook alleen de tak van het ijzer kan daarin blijven hangen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 14:22

Een net op borst hoogte gaan ze alsnog zijwaarts eten, das geen succes. En met mijn ijzers vind ik op de grond levens gevaarlijk... Nee daar zijn betere opties voor :j.

Maar ondertussen zijn we heel lang heel zwaar offtopic. Ts; hoe staat het met andere stallen?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 15:42

Yvank_ schreef:
Dat is echt niet helemaal waar PowerReiner. Onze fjord eet zich dus wel kapot, die vreet zichzelf gerust hoefbevangen en dat is echt gevaarlijk voor haar. Die kunnen we dus echt niet onbeperkt geven. En nee ze krijgt geen brok. En dat weten we uit ervaring.

Hier dus precies zo...

kwa krachtvoer krijgt ze amper wat...

en onberkt gaan voeren is echt geen optie, gelukkig is mijn dierenarts (en niet alleen die van mij) het eens dat onbeperkt evenals 24/7 op het land niet voor elk paard een optie is

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 16:01

Ts; hoe zien de andere paarden eruit?

Omdat jij er maar een maand staat valt er over die van jou niet veel te zeggen. Zijn er andere paarden die mager zijn? Het klinkt alsof ze veels te weinig krijgen maar als dat zo is moet je dat terug kunnen zien in de paarden.

Hoe ziet het gras op het land eruit? Word het land bemest? groeit het wel door? Het zou kunnen dat voor jou lijkt dat het gras kort is maar als het goed bemest word en dus hard groeit eten de paarden die kleine sprietjes waar dus veel in kan zitten en ze dus genoeg binnen krijgen. Enigste probleem wat ik dan nog zou hebben is dat ze eigenlijk te vroeg in de avond gevoerd worden.

Wat is het voerbeleid in de winter?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 16:21

Oef, dat is wel heel erg lang. Ik denk dat je er goed aan doet om een andere stal te zoeken TS!

Ik vind persoonlijk de beschikking over ruwvoer zéér belangrijk. Zit nu ook wel met een zorgenkindje qua voer. Geef je haar teveel krachtvoer, wordt ze hyper (in combinatie met mij als onzekere ruiter geen succes, als ze niet teveel voer krijgt is ze zowat bomproof). Echter, het is een smalle dame die heel snel te mager staat. Daarnaast heeft ze ook nog eens gemakkelijk last van maagzweren.
Deze merrie heeft me dus wel echt het voordeel van onbeperkt ruwvoer (gras/hooi) geleerd. Ze staat nu 24/7 op een hectare grasland, en eindelijk staat ze op een deftig gewicht. Niet te mager, niet te dik. Meestal als ik aankom staat ze effectief wel met haar kop in het gras, maar soms is ze ook met haar weidemaatje bezig als ik aan kom rijden.

Een vieze stal daarentegen zou voor mij ook onacceptabel zijn, zéker als ze er zo lang instaan (iets wat ik zelf al niet wil)... In de winter heeft mijn paard op een grote stal gestaan waar ze helaas ook maar weinig buitenkon. We zijn om die reden ook verhuisd, voor de rest kan ik echt geen slecht woord over die stalling zeggen. Ondanks dat ze het grootste gedeelte van de dag binnen stond en dat ze een enorme smeerpoets is in haar stal, lag die er altijd wel degelijk bij, en zeer hoog opgestrooid. Vond het zelfs overdreven hoog soms XD. Ik had geluk met deze staleigenaars dat ik zelf ook nog hooi mocht bijgeven, ik kon maar één keer per dagen komen en hing daarom twee hooinetten barstensvol op, waar ze de volgende dag nog van over had. Dit is echter, toch voor deze regio, heel zeldzaam dat je zelf hooi mag bijnemen.

Wegens gebrek aan weidegang in de winter echter verhuisd naar een stal, maar dat werd het ook niet: nog altijd heel de nacht binnen en dit was qua stal het tegenovergestelde, lag echt niet dik opgestrooid. Toen mijn paard wegens operatie 24/7 moest binnenstaan voor een maand kwam het dan ook regelmatig voor dat ze gewoon in haar pis en stront stond, amper nog stro in de stal. Tijdens haar ziekteperiode kreeg ze voldoende hooi maar daarbuiten was dit ook om 20u al op, hetgeen ik veel te weinig vond. Omwille van deze issues en ook een schending van mijn vertrouwen, uiteindelijk alweer verhuisd. Nu staat ze lekker op het land, met schuilstal en ze lijkt me daar erg gelukkig. Blinkt als een spiegel!

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:46

Ik heb een fjord, een shetlander en een tinkerxwelsh.
En zoals ik al zei krijgen ze onbeperkt hooi en geen brok.
Ze zijn alle 3 mooi op gewicht.

In het begin toen we ze daar op stal of ja loopstal met verharde uitloop hebben gezet bleven ze echt vreten ja.
Maar ze leren al snel dat er altijd eten is en dan eten ze alleen wanneer het nodig is.
Ze krijgen bij ons een mega grote ijzeren bak, met echt een mega baal hooi die echt met een tractor er heen geslingerd word, zodra die op begint te krijgen krijgen ze weer een nieuwe.

Nu in de zomer staan ze 24/7 op de wei met gras.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:57

Raamzicht schreef:
Ja inderdaad! Heb het ook gezien op een stal met onbeperkt eten. Veel te dikke paarden daar. Maar natuurlijk is er nog wel verschil in onbeperkt en onbeperkt in wat voor ruwvoer je aanbiedt. Als je het mixt met stro of arm ruwvoer of dat je onbeperkt kuil aanbiedt..

Precies

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:02

Niet elk paard mag/kan op stro....

Het onbeperkt voeren wordt hier nu helemaal de hemel ingeprezen maar het kan gewoon niet bij alle paarden en zeker niet bij alle pony's.

Ik wil trouwens niet zeggen dat 15 uur zonder voedsel goed is, helemaal niet maar er het is niet zo zwart/wit als sommige hier zeggen

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:10

Ik heb hier zelf een hele stal dikkerdjes, en ik voer nog minder dan bij jullie (wel in slowfeeder hooinetten), en 's nachts zitten ze ook wel es 12 uur zonder voer, dan gaan ze gewoon liggen slapen, ik ga niet midden in de nacht opstaan omdat een veelvraat haar hooinet in een uur leegvreet.

Dus ik snap de staleigenaar wel dat ie vreest voor te dikke paarden. Slowfeeder zou natuurlijk handig zijn, maar ik weet uit ervaring hoeveel tijd dit vergt, kan me inbeelden dat het op een grote stal mss onbegonnen werk is. En met ijzers lijkt het niet veilig.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:55

Ik snap dat stereotype 3 kg sportbrok, weinig hooi en toch dik niet.
Serieus van alle 60 mensen op stal ken ik hooguit twee mensen die dat voeren!
De rest krijgt echt veel minder, het paard wat dat wel krijgt loopt Z+.
Mijn verzorgpaard had rust en kon niet gereden worden met leverbot.
Beest groeide dus in die rust 2 hele boommaten, bagger en baggervet werd ze met vier keer per dag een portie goed niet te rijk hooi.
Al met al kreeg ze gok ik 3 plakken van een kleine baal.
Dit paard zou zich echt dood eten, maar stro had ze wel zat.
Paard kreeg dus praktisch geen krachtvoer, enkel vitaminekorrels en een handje basisbrok.
Dat 3 kg brok en amper hooi vooroordeel is echt nonsens als ik om mij hedn kijk.

Een slowfeeder is leuk, maar niet elke stalhouder werkt daar aan mee.
Terecht ook vind ik, hooinetten vullen is een gekloot.
Als je al die wensen hebt moet je goed zoeken, nu sta ik tijdelijk ergens waar onbeperkt hooi gevoerd wordt.
Hij eet zich niet dood dus top, maar dat kan echt niet met elk paard.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 06:33

Even OT...Een slowfeeder hoeft overigens geen net te zijn,er zijn systemen waarbij je gewoon een klep optilt,hooi erin kiepert en klep weer dicht.Werkt net zo snel als hooi over de staldeur mikken ;)