Mizora schreef:Er worden helaas ook nog altijd "slowfeeders" verkocht met een maas van 6x6cm onder de naam slowfeeder. Die netten zijn heel geschikt voor magere paarden, want het houdt het hooi netjes zonder dat het een risico geeft van een voet in het net, maar vertragen doet het nauwelijks tot niet.
Voor mij heeft een slowfeeder een maximale maas van 4.5x4.5cm en dat is voor de meeste paarden al weinig vertragend (minder 50% vertraging). Voor de meeste paarden zou ik een slowfeeder van 3x3cm doen, en sommige zelfs van 2x2cm (en het zou mooi zijn als er op een keer ook 2.5x2.5cm slowfeeder zou komen. 2x2cm is namelijk voor een deel van de paarden te klein, daar worden ze gefrustreerd van, maar 3x3cm is dan toch weer wat aan de grote kant).
Een hoop mensen voeren nog altijd het hooi zo op de grond in de stal, waardoor het paard het razendsnel op heeft en er ook meer kans op een worm(ei)besmetting is. Zeker als er niet dagelijks gemest wordt en/of dik opgestrooid wordt.
Maar dan kunnen we natuurlijk ook wat bespreken als het gaat over eethouding. Een zakophangen is een verschrikkelijk ongewenste eethouding. Daarom ligt hier het grootste deel los op de grond (Wat ze op zouden kunnen krijgen) en nog een zak erboven met iets ouder hooi om ze onbeperkt aan te bieden ( heb hier eerder een foto geplaatst). Worm besmetting door van de grond voeren op stal? Mag toch hopen dat je op het eetstuk geen bodembedekking legt?
Ik niet in ieder geval, mijn paarden zijn ook vrij zindelijk dus misschien hebik makkelijk praten (alles ligt netjes aan 1 kant van de stal, aan de andere kant ligt hun voer).
Ik zou zeker nooit uit een hangend net met kleine maas willen voeren om rug en nek problemen voor te zijn. buiten in de palletboxen zit wel een net voor als het hard waait.
Ik hoef ook nog steeds niks te vertragen; mijn paarden hebben altijd genoeg en nemen dus rust om te spelen, slapen, suffen ect. Vaak is het half uurtje eten, half uurtje iets anders. Dat hooi ligt er straks namelijk ook nog want er ligt altijd immers.