Paarden 's winters op stal, waarom is dat handig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:13

En daar ga je weer...
Weer kan je niet bevatten dat er toch echt paarden zijn die een stal nodig hebben...
Je snap het gewoon niet...
Dan kan je mij arrogant noemen, maar als je maar overtuigd blijft van je een geloof en je niet wilt aanpassen aan het individuele paard, omdat je kortzichtig blijft vast houden aan jou ideaal dan mis je echt een groot stuk horsemanship.

Jou overtuiging past gewoon niet bij elk paard.
Maar je zult het hopelijk ooit wel merken als je zelf een paard hebt die een stal nodig heeft...
Dan praten wij wel verder.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:03

M_D_H schreef:
En daar ga je weer...
Weer kan je niet bevatten dat er toch echt paarden zijn die een stal nodig hebben...
Je snap het gewoon niet...
Dan kan je mij arrogant noemen, maar als je maar overtuigd blijft van je een geloof en je niet wilt aanpassen aan het individuele paard, omdat je kortzichtig blijft vast houden aan jou ideaal dan mis je echt een groot stuk horsemanship.

Jou overtuiging past gewoon niet bij elk paard.
Maar je zult het hopelijk ooit wel merken als je zelf een paard hebt die een stal nodig heeft...
Dan praten wij wel verder.

En daar sla je spijker op zijn kop. Ik hield me ook stijf vast aan de principes van nikass. Tot dat je een paard hebt die het niet trekt ondanks de juiste omstandigheden. En dan doe je alles, om het je paard goed te laten hebben. Dat is wat je als dierenhoider doet, of het nou honden konijnen of paarden betreft. Iedereen wil het beste voor zijn of haar dier.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:28

Nikass schreef:
M_D_H schreef:
Ik vind dat geen flauwekul.
Zoals er al meerdere malen is aangegeven, zijn er paarden die er wel baat bij hebben.
Dat jij dat niet kan of wil bevatten is een gebrek aan horsemanship bij jou en níet bij de eigenaren van die paarden.

Ieder paard heeft baat bij de mogelijkheid van continue beweging en frisse buitenlucht. Echter lukt het ons vaak niet om de juiste omstandigheden te bieden (geen goede schuilstal, geen stabiele kudde, geen droge grond enz enz). Daardoor is een stal soms nodig bij gebrek aan beter.
Er is geen paard, die ondanks de juiste omstandigheden, toch beter op stal opgesloten kan staan. Dat is mijn overtuiging en ga niet zo arrogant zitten l*llen over horsemanship. Een dier hoort niet in een kooi. Dat wij zijn leefgebied zodanig verkloot hebben dat hij niet meer goed zonder die kooi kan, is diep droevig, maar praat niet recht wat krom is asjeblieft.

Dan ga jij dus ook niet op een paardenrug zitten Nikass? Want dat is ook niet natuurlijk.
Jij doet ook geen deken op want dat is ook niet natuurlijk?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:19

Het is handig omdat je op deze manier mooie stukken weiland voor het zomerseizoen bespaard. Paarden die toch doorgaans de dag veel op stal staan gaan lopen etterbakken in de wei waardoor je een groot knollenveld en slipsporen als resultaat hebt. Daardoor moet je het weiland nog langer de tijd gunnen om te herstellen anders zal het niet goed genoeg meer zijn voor kuilen of om voedselrijk gras te kunnen bieden.

Ik kan nog een voordeel noemen. Als mijn paard langer buitenloopt in de winter maakt het haar hoeven zacht door de blubber waardoor zij ijzers eraf loopt. Aangezien ze wel eens buiten staan op een perceel wat bedoeld is voor de 1e snee gras hooien dan kan ik eerst wachten tot de weidesleep mijn ijzers van de winter omhoog laten komen en ben ik een halve middag aan het zoeken omdat ik bang ben dat ze in de hakselaar komen. (schijnt nogal duur te zijn :'))

Langdurig blootstellen aan modder en slecht weer werkt op benen van bepaalde paarden nu ook niet zo geweldig. Mok, schurft etc. Ik kom het nogal eens tegen en na een uur heb ik ook het idee dat de paarden zoiets hebben van :wave: kom je ons al halen?

Tegenwoordig hebben ze van die mooie paddocks en stapmolens. Ik vind dat ook goede oplossingen om wat beweging te geven in de winter.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:16

Wat lezen jullie allemaal goed zeg sjonge jonge
Ik heb het nog niet over natuurlijk gehad Meggiemeg, waar haal je dat nou weer vandaan?
En ook Sussanne kan niet zo goed lezen, aangezien ik een paard heb die snachts op stal staat. En dan MDH: mag ik misschien een mening hebben? Daar hoef jij mij niet vanaf proberen te praten. Want nogmaals (en dan hou ik op want ik blijf hier herhalen) met DE JUISTE OMSTANDIGHEDEN hoeft geen enkel paard opgesloten in een hok. Als dat wel moet heb je DE JUISTE OMSTANDIGHEDEN nog niet.
Dat is mijn mening, niet mijn principe zoals jullie beweren, en bij gebrek aan JUISTE OMSTANDIGHEDEN moet je wel eens concessies doen. Zoals ook in mijn geval mijn paard in de winter snachts op stal staat.
Hopelijk snappen jullie nu wat ik zeg?
En MDH, misschien heb ik meer ervaring dan jij denkt en heb ik juist daarom deze mening. Dus pas op met te zeggen "misschien kom je er nog wel eens achter..."

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:48

Nikass schreef:
Dinopino schreef:
Hier in de buurt zijn aardig wat openstallen in Duitsland. En het valt daar op dat daar ook regelmatig er paarden zijn die dit dan ook niet trekken. Vooral oude paarden zijn blij met een dichte staldeur vanwegen de garantie van rust. Ze hoeven niet waakzaam te zijn.

Jij denkt dat een paard niet waakzaam is op stal? Instinct veranderd niet door een deur dicht te doen hoor. Ze kunnen alleen niet reageren als ze ergens van schrikken.

Misschien heb je zelf gewoon het geluk hebt gehad zo'n paard nog niet getroffen te hebben?
Het is namelijk ontzettend lastig en ik zou als ik er weer een tref misschien zelfs overwegen het te verkopen.
Ik heb ook zo'n paard gehad en die sliep plat alleen tussen 4 wanden. Kan je doen wat je wilt maar het was nou eenmaal zo.
Zelf met haar beste vriendin ging ze niet liggen buiten, ook niet alleen, ook niet in een groep, ook niet met een shet, ook niet in de opfok, ook niet met een ruin die haar tegen alles beschermde.
Gewoon NIET!!!!!
Als je die in de box deed was die dan binnen 20 minuten onder zijl.
En Nee, dat betekend niet dat je daarmee dat beest meteen 24/7 op stal hoeft te zetten.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 05-02-15 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:58

Moderatoropmerking:
Eén bericht heb ik aangepast en één bericht verwijderd met hierbij het verzoek om de discussie op de bal en niet op de persoon te laten verlopen.