castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:31

Wendy schreef:
easygoing schreef:

Niet op een stal waar stalbazen aan het roer staan met verstand van zaken.

Oneens. Want ook voor stalbazen geldt vaak: onbekend maakt onbemind.

Zolang een stalbaas onbekend is met verschillende type paarden,geslachten of disciplines zal het nooit een goede stalbaas kunnen zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:31

FriesWytske schreef:
Wat een aannames hier weer. Kan wel lezen dat dat bijna allemaal mensen met paarden zijn. Die denken dat ze alle wijsheid in pacht hebben.

Hier zijn er geen hengsten meer welkom. En dat om de reden, omdat we hier met een omgeving te maken hebben. Waar de meeste mensen helemaal geen ervaring met paarden hebben. En dan ook zomaar het land ingaan. Terwijl er duidelijk gezegd wordt, dat niet te doen. En dan vooral mensen die er helemaal niks te zoeken hebben. Maar denken van paardje aaien.
Hebben hier 1 'shet'hengstje staan. En doordat de buren hun zoon zijn hengstige merrie er naast zet. Terwijl die haar normaal gewoon thuis heeft staan. Zonder er zelf te zorgen voor nog extra stroomdraadje, zodat ze niet bij elkaar kunnen komen snuffelen. Is die dus vorig jaar een keer door de draden heen gegaan. Waar wij goed stroom op hebben staan. En waar hij anders nooit doorheen gaat. Ook niet als we zelf met een merrie langs hem lopen. En wie kreeg er op de kop. Juist wij.
Plus de reden dat wij hier vooral merries hebben staan. Waar we zelf willen bepalen welke hengst we er evt. op willen zetten.
Ondanks dat hier gezegd wordt dat een hengst wel achter een paar draden blijft. Een hengst gaat er echt wel door, als hij wil en er geen of te weinig stroom op staat. Ook dat hebben we hier in de buurt regelmatig meegemaakt.

Merries zijn niet link als ze hengstig zijn. En al helemaal niet als je ze gewoon goed opvoed.

En kan je zeggen wij hebben hier altijd paarden gehad.

Pardon? Je vind jezelf wel heel geweldig als je dit zo durft te plaatsen zeg. Je kent anderen niet eens.

Ja, ik ben opgevoed tussen de paarden, heb er vele gehad en werk ermee.

Een stal wil gewoon geen gedoe en als er een nieuw iemand komt, kennen ze diegene niet. Weet genoeg stallen die ook balen van merries die veel last hebben van hun hormonen.

En hoe je het went of keert, wij kunnen onze hengst overal tussendoor rijden en wandelen. Maar rijden wij in de bak met iemand die haar of zijn merrie niet onder controle heeft en krijgt onze hengst een klap, zijn wij de klos. Moeten wij daarom uit de weg gaan?

Je kan als stal mensen niet dwingen om hun paard op te voeden zoals jij dat wil. Maar als mensen iets verder zouden zijn voor ze een paard aanschaffen en de fokkerij en opfok beter geregeld werd, zouden er al heel veel problemen voorkomen kunnen worden.

Paarden horen te leren van hun moeder en in de kudde. Paarden die goed sociaal zijn opgevoed geven doorgaans minder problemen dan veulentjes die heel schattig op stal hebben gestaan en veel mee aangeklooid is.
Paarden horen paardentaal te leren. En als wij dat begrijpen, kunnen wij ook met een paard omgaan.

Ik ken legio voorbeelden van mensen die het verschil niet weten tussen corrigeren of onbewust meegaan in spel wat van kwaad tot erger wordt. Dat is heel vaak ook bij (jonge) ruinen zo.

Maar goed, eindeloze discussie. Onze hengst kon hier prima staan. Staat ook samen buiten en gaat prima. We hebben de wei aan 1 kant vrij en andere kant extra draden. Daar staat een groep ruinen naast. Maar zoals ze nu op de paddock staan, zit er meer 2 meter tussen naar de paddock waar onze merrie met onze ruintjes staat. De hengsten hebben het erg druk met elkaar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:32

ariatje schreef:
Iemand wel eens nagedacht dat zodra we alle hengsten maar gaan castreren jullie geen leuke hobbelpaardjes meer hebben? Jullie willen de meest rare rassen, kruisingen, kleurstellingen etc...

Jullie???? hou je gemak een beetje :)

Citaat:
De hengstenhouder werkt zich wel in het zweet en laat de vooroordelen maar over zich heen komen. Geeft die lekkere speknekken een klop op de hals, strooit ze nog nog eens dik op, kijkt in hun vurige ogen en zegt: laat ze maar banketstaaf vent wij weten wel beter. Er volgt een diep, huh,huh, huh, een knabbel aan mouw een hoofd op mijn hoofd en een tevrede diepe zucht. Morgen lekker aan het werk met die machtige spierbundels, zo sterk maar toch ook zo voorzichtig en gevoelig.
laat dat nou maar een heel klein segment zijn.. daar zijn al die hobbiehengsten niet voor nodig hoor.. al helemaal niet in deze economie..

Citaat:
Maar daarvoor zal eerst de mist van de eigenwijsheid en vooroordelen moeten zijn opgetrokken. Pas dan zul je genieten van je paard en het begrijpen zoals het is. Niet zoals je wilt dat het zou moeten zijn.....

Nee, daarvoor moet iedereen die een paard koopt, er verstand van hebben.. en dat gaat niet gebeuren, not by a long shot.. dus tot die tijd moet je wat.. En nogmaals.. uiteraard weet iedereen hier wel wat ie doet :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:33

easygoing schreef:
Wendy schreef:
Oneens. Want ook voor stalbazen geldt vaak: onbekend maakt onbemind.

Zolang een stalbaas onbekend is met verschillende type paarden,geslachten of disciplines zal het nooit een goede stalbaas kunnen zijn.

Jawel hoor, dat kan best. Als hij zich maar niet gaat bezighouden met zaken waar hij geen verstand van heeft. Want dan is hij geen goede stalbaas meer ;)
Het is dus een definitiekwestie: wanneer is iemand een goede stalbaas?

Overigens zag ik ook iemand voorbij komen die noemde dat je dan per se bij een dure stal moet zijn, mijn eigen ervaring daarin is juist heel anders... bij dure stallen zijn afwijkende paarden/ruiters vaak juist veel minder welkom dan bij degenen die niet zo ingewikkeld doen.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:34

Wie zegt dat bv mijn hengst een hobbyhengst is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:35

En kennis van mij neemt inderdaad ook geen westernruiters om die reden. Ze heeft ook gewoon geen zin om zich er in te verdiepen. Het kan haar dus ook niet schelen als iemand zich daar gediscrimineerd om voelt. Voor een dressuur of springruiter is het een zeer goede stal.
Die stal met de kleine paarden hebben geen boxen maar het is puur omdat de eigenaar niet graag grote paarden ziet. Punt.
Al zou iemand geen schimmels op zijn erf willen omdat die er "altijd" zo vies uitzien of geen vos merries omdat die 'altijd' onbetrouwbaar zijn. Het maakt niet uit, het is zijn stal, zijn regels.
Blijkbaar missen niet alleen enkele paarden maar ook enkele mensen het stukje opvoeding: nee is nee. En geen ja maar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:37

Ik vroeg een stal die zichzelf nogal goed vind, waar zogenaamd op niveau wordt getraind etc, of er hengsten welkom waren. Ja, maar dan kwam hij niet buiten, want ze hebben veel merries waaronder fokmerries. Dan ben je in mijn ogen als stalhouder eerder heel onwetend en onkundig. Maar goed, wij rijden als 20jr western en daar is toch de hele instelling al anders, zeker wat hengsten betreft.

Bij een andere ''goede'' stal waren geen shetlanders welkom, want daar schrikken hun wedstrijd oaarden van................tja. Te idioot en stom voor woorden. Wij rijden ook in het bos met de shet. Hoop ik toch dat hun wedstrijd paarden nooit door het bos mogen, want je zal de shet maar tegenkomen.
Laatst bijgewerkt door superpony op 19-01-15 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:38

Sizzle schreef:
En kennis van mij neemt inderdaad ook geen westernruiters om die reden. Ze heeft ook gewoon geen zin om zich er in te verdiepen. Het kan haar dus ook niet schelen als iemand zich daar gediscrimineerd om voelt. Voor een dressuur of springruiter is het een zeer goede stal.
Die stal met de kleine paarden hebben geen boxen maar het is puur omdat de eigenaar niet graag grote paarden ziet. Punt.
Al zou iemand geen schimmels op zijn erf willen omdat die er "altijd" zo vies uitzien of geen vos merries omdat die 'altijd' onbetrouwbaar zijn. Het maakt niet uit, het is zijn stal, zijn regels.
Blijkbaar missen niet alleen enkele paarden maar ook enkele mensen het stukje opvoeding: nee is nee. En geen ja maar.

Omdat laatste gaat het helemaal niet. tuurlijk accepteer ik het als iemand mijn paarden om wat voor reden niet op hun erf willen hebben maar het gaat mij wel om de kortzichtigheid van een groot deel.
Overigens pik ik het dan weer niet als er aan mijn opvoeding getwijfeld word.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:38

easygoing schreef:

Wie zegt dat t niet zo is? (ja, zo kan je aan de gang blijven..)
En dan neem ik even aan dat t geen quarter is..

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:41

easygoing schreef:

Adem in- adem uit! Laat het langs je heen glijden....hihihi
Ze bedoelde het vast niet zo ! Of toch....

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:43

Cer schreef:
easygoing schreef:

Wie zegt dat t niet zo is? (ja, zo kan je aan de gang blijven..)
En dan neem ik even aan dat t geen quarter is..

Nee het is geen quarter, zou dat moeten dan om hem als vol aan te zien?
Zolang je mijn plannen met mijn paard niet weet kan en zou je niet mogen oordelen of het al dan niet een hobbyhengst is. Ja hij is nu nog relatief jong (4,5) en op dit moment niet beschikbaar voor de fokkerij en dat heeft een reden. Meneer heeft namelijk tot een paar maanden geleden nog heerlijk in de opfok gelopen. Maakt hem dat een onwaardige hengst? Ik zou willen dat de daadwerkelijke dekhengsten zolang van hun jeugd hadden kunnen genieten.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:44

ariatje schreef:
easygoing schreef:

Adem in- adem uit! Laat het langs je heen glijden....hihihi
Ze bedoelde het vast niet zo ! Of toch....

Hahahaa ohh doe ik ook hoor maar dit is zo'n typisch voorbeeld hoe er over hengsten gedacht word.
Alles over een kam scheren, hokjesgeest helaas.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:44

Laten we niet flauw doen.. dat zijn de meesten nou eenmaal. Of niet?
uitzonderingen daargelaten, maar die zijn (onder de quarters bijv.) zeldzaam.
In de stamboeken ook.. dan moet je toch naar een keuring, een goedkeuring krijgen EN dan nog merries om te dekken.. dan is t wat waard..
Dat veulentje van een eigen merrie, of die van de buren.. is dat de moeite voor de meesten? Of hebben ze de ijdele hoop een topper in handen te hebben en denken ze tussen de gevestigde orde te kunnen komen..

De meesten zijn hobbyhengsten.. maar de cijfers zijn mij niet bekend, dus wellicht schat ik t verkeerd in ..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:45

Easygoing, denk om je bokt naam en neem sarcasme niet al heftig op...... :P

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:46

easygoing schreef:
Zolang je mijn plannen met mijn paard niet weet kan en zou je niet mogen oordelen of het al dan niet een hobbyhengst is. Ja hij is nu nog relatief jong (4,5) en op dit moment niet beschikbaar voor de fokkerij en dat heeft een reden. Meneer heeft namelijk tot een paar maanden geleden nog heerlijk in de opfok gelopen. Maakt hem dat een onwaardige hengst? Ik zou willen dat de daadwerkelijke dekhengsten zolang van hun jeugd hadden kunnen genieten.

Je voelt je pittig aangesproken... :)
En de veronderstelling dat alleen een quarter als vol aangezien wordt, maak je helemaal zelf..
Een niet-hobby-hengst noem ik een hengst die een stamboek aanvult. De rest is hobby, rechtsom of linksom..

maar daar gaat dit topic niet over :)

Mungbean

Re: castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:48

Hobby is toch alles wat geld kost en geen inkomsten genereerd?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:48

easygoing schreef:

Waarom niet? zo'n pensionhouder kent jouw toch niet, hij heeft toch geen enkele reden om aan te nemen dat jij iit tot al zijn andere klanten (aldus de meeste hengst fans hier?) wel verstand zou hebben van paarden :Y)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:49

Cer schreef:
easygoing schreef:

Je voelt je pittig aangesproken... :)
En de veronderstelling dat alleen een quarter als vol aangezien wordt, maak je helemaal zelf..
Een niet-hobby-hengst noem ik een hengst die een stamboek aanvult. De rest is hobby, rechtsom of linksom..

maar daar gaat dit topic niet over :)

Maar zoals ik al zei moet je niet alles over een kam scheren want je weet niet welke hengst van wie wat aan kan vullen bij zijn stamboek. Daar gaat het mij om.
Iedereen die een merrie heeft zou je dan ook kunnen bestempelen als hobbymerrie en dus niet van toegevoegde waarde van welk stamboek dan ook. Zoals ik net al zei is dit dus typisch een voorbeeld van de manier van denken over hengsten. Ik neem nu mijn eigen hengst als voorbeeld want ik kan nou eenmaal niet over die van andere oordelen of praten omdat ik die simpelweg niet ken, thats my point.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:50

Sizzle schreef:
Hobby is toch alles wat geld kost en geen inkomsten genereerd?

Dat is de definitie denk ik wel ja :j
Als je er geen inkomsten mee genereert, wat moet je er dan mee? Wat is dan de toegevoegde waarde?
Mits je het stamboek verbetert bijvoorbeeld?

@Easygoing: dat weet ik inderdaad niet, maar de meerderheid neem ik dan even, voor t gemak.

En qua merries.. men kan nu eenmaal makkelijker merries en ruinen door elkaar heen zetten dan een hele groep met merries/ruinen in 1 of andere samenstelling.. En dat is ook niet het onderwerp van het topic.
Laatst bijgewerkt door Cer op 19-01-15 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:50

liedje89 schreef:
easygoing schreef:

Waarom niet? zo'n pensionhouder kent jouw toch niet, hij heeft toch geen enkele reden om aan te nemen dat jij iit tot al zijn andere klanten (aldus de meeste hengst fans hier?) wel verstand zou hebben van paarden :Y)

Dat is wat anders dan de opmerking over mijn opvoeding.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:53

Dat zou impliceren dat hobby hengsten per definitie minderen paarden zijn dan prof dekhengsten?

Definieer prof en hobby! Goed gekeurde hengst die dekt is in mijn ogen prof. Maar ook een hengst die goed presteert, ongeacht op welk vlak.

Daarnaast waarom moeten alle hengsten dekken? Is er echt zo weinig verstand onder de mensen dat je hengsten uitsluitend hengst moet laten als ze de dekdienst ingaan?
Sommige sportpaarden funktioneren nou eenmaal super met hun ballen! Waarom weg halen als ie ze niet gebruikt? Je moet nog maar zien dat ie als ruin net zo goed blijft presteren....

Er is gewoon veel domheid onder de mensen, en veel hele lange neuzen! Waar ze kennelijk maar niet voorbij kunnen kijken!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:55

Je moet er niets mee behalve leuk vinden, zal mij een zorg zijn om wat voor reden iemand zijn paard heeft, maar als diegene zijn paard niet in het stalbeleid past dan heeft diegene pech.

Er kwam laatst iemand op de stal waar mijn paarden staan voor een plekje kijken en vroeg als eerste of de deur naar de paddock wel dicht ging met regen en of er wel genoeg stro in de boxen lag. Want anders werden de witte benen van haar paard vies (echt waar gebeurd, geen grapje).
Ze zal heus wel een passende stal gevonden hebben maar dat was zeker niet hier _O-

easygoing

Re: castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:57

Ariatje das precies wat ik bedoel.

Sizzle genoeg stro in de stallen vind ik ook een pre maar of mijn paarden nou strontbenen hebben of dat ze kraakhelder wit zijn zal me een rot zorg wezen idd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:57

ariatje schreef:
Sizzle schreef:
Een echte goede dominante merrie gaat niet met een waas voor de ogen een gevecht aan :n
En ik heb er genoeg van in handen gehad.
Die testen eerst voorzichtig uit en geven dan razendsnel hooguit 3 of 4 zeer goed gemikte klappen op het bovenlijf waarna het slachtoffer genoeg weet en afdruipt.
Ik vind het eerder triest dat mensen denken dat geweld normaal is. Dat gebeurt enkel in rivaliteits situaties waar geen keuze is.

Een kwaaie merrie test niet uit, dat doen hengsten. Een merrie vliegt er berekend vol bovenop! Een hengst kan men imponeren en overbluffen. Een echt boze merrie gaat NERGENS voor aan de kant. Die zijn gevaarlijker dan de doorsnee hengst.

Wat jij omschrijft klinkt als een geval wat geleerd heeft dat de aanval de beste verdediging is, een merrie die dus zelf ooit onderaan de rangorde heeft gestaan.
Een werkelijk echte leider heeft al dat kabaal niet nodig, die is er laat het begaan en als het te ver gaat staat ze daar en is een oor naar achter of een been omhoog voldoende om de boel te sussen. Slechts in zeer uitzonderlijke gevallen gebruikt zo'n merrie geweld. En zo'n geval is niet als een ander paard 3 weide's verderop staat, een alfa merrie is verstandiger dan dat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:00

ariatje schreef:
easygoing schreef:
Ik heb een niet al te dominante merrie die heel goed paardentaal snapt en ook toepast. Ze is geen schopper of bijter echter merk ik dat ze naar mijn hengst toch echt een stuk meer alfa is. En als ze dan kans zou krijgen ze hem in zijn lurven zal pakken. Opvallend is wel dat de overige paarden op stal geen enkel probleem met mijn hengst hebben zelf mijn mega bitchie shetmerrie smelt als ze hem ziet.
Mijn merrie is dan ook geen paard waar een steekje bij los zit maar blijkbaar wel de alfa merrie op stal die hem in toom houd.

Ja klopt. Vergeet niet dat hengsten uitsluitend mogen dekken als de merrie het toelaat. Wordt hij te opdringerig of brutaal ook op afstand zal zij dit direct in de kiem willen smoren. Zij bepaald! Paarden zijn veel directer en duidelijker dan mensen. Zint het een merrie niet en een hengst dramt toch door, dan zal hij het voelen ook. En wij maar zeggen, foei mag niet hoor!

Ook dat klopt niet, nooit een hengst in een groep gezien?
Ja merrie's zijn 99% van de gevallen de baas maar het kan meneer ook weleens te ver gaan en dan heeft de merrie heus het nakijken.