Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:04

Ik vind dergelijk gezemel ook jammer en onnodig, en ga absoluut geen excuses aanbieden voor andermans onterechte lange tenen :? Wat een gewauwel om iets dat totaal niet gezegd is :=

Blijkbaar nogal een gevoelig punt, jammer dat er zo overtrokken gereageerd moet worden op iemands persoonlijke keuze, net zoals er zoveel persoonlijke keuzes in het topic vermeld worden (bvb. het absoluut niet zonder tractor of trailer willen zitten...) dit was echt totaal niks anders :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:07

Zammie schreef:
.... Maar bij anderen kost het volgens mij 75 euro en dan komt er een kraan en tractor met grote mestverspreider.
Bij mij dus :D
Ik doe met een bak 6-9 maanden voor hij geleegd moet worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:09

Ik vind die prijs nog behoorlijk meevallen eigenlijk, hoor ook wel langs komen dat het honderden euro's kost :=

Het zal wellicht ook schelen in welk deel van het land je zit? Hoe makkelijk ze mest kwijt kunnen / dichtbij kunnen gebruiken :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:10

Hoe groot is jouw opslag DD?

Pmarena kunnen we nu weer verder?

Ufurio4e

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:13

Pmarena is allang weer verder gegaan

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:17

Mijn mestput is 3x4 en 1,25 diep. Hij ligt iets verdiept en komt maar 80 cm boven de grond uit. Hij is gemaakt van betonnen elementen die op zijn plek gezet zijn door de kraan waarmee de delen gebracht zijn. Aan de ene 3 meter kant zit een ingang waar ik met de kruiwagen door kan. Sinds een paard op onderzoek uitgang en kniehoog in de mest stond zit daar ook een hekje voor :)

Hier zie je hem liggen achter de geriatrische 28 jarige die even aandacht wilde :)

Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:19

Ziet er netjes uit zeg! Kosten? (Brutale vraag natuurlijk maar of het haalbaar is voor me)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:24

Goedemorgen, koud he? Ik had niet door dat het zo hard zou vriezen vannacht, anders hadden we de paddock's gisteren wel even glad gesleept. Maar helaas, dat is niet gebeurd dus longeren gaat ook niet lukken. Gelukkig is het wel redelijk droog, dus geen ijsbaan. Hoe is het bij jullie nu?

Bij mij kunnen de paarden nu kiezen of ze binnen of buiten gaan staan (wel mogelijkheid tot opsluiten), maar tot vorig jaar had ik ook gewoon boxen. De voornaamste reden waarom we nu voor de inloopstallen hebben gekozen is eigenlijk eigenbelang: ik heb een drukke baan met wisselende werktijden / oproepdiensten, dus het is voor mijn vriend heel veel gemakkelijker zo. Anders moet hij paarden gaan binnen / buiten zetten, nou, hij vind de paarden wel leuk maar daar zit ie niet op te wachten. Dus puur gemak. De paarden vonden de stallen vroeger prima, en nu dit ook wel. Sterker nog; ik denk dat ze nu méér op stal staan dan vroeger. Toen stonden ze de hele dag buiten en gingen ze pas op stal als ik thuis kwam, maar nu met slecht weer staan ze echt alle 5 binnen hoor. Haha, mietjes zijn het!

Mest gaat hier gewoon op het maisland bij ons thuis. We hebben iets van 23 hectare maisland, dus meer dan genoeg. Een aantal loonwerkers / paardenmensen hier uit de buurt komen ook de paardenmest bij ons afleveren. Wij hebben speciaal een grote sleufsilo (ong. 15 x 50 meter) om de mest in op te slaan. Daar past echt heeeeeel veel in. Maar er word door anderen zo veel mest bij ons thuis gebracht, dat die mest van mijn eigen paarden echt in het niet valt. De paardenmest rijden we alleen uit op het maisland / grasland waar geen paarden staan, niet op de paardenweilanden.

Kristelhans; leuk dat je ook hier bent!

Dubbeldun; hilarische foto!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:25

@urielle: mij reuze mee. Ik meen dat ik voor 7 elementen (4 hoek, 1x 2 en 2x 1 m) iets van 1300 euro kwijt was (inkl. bezorgen/plaatsen). Die hoekelementen waren ook flink aan de prijs ivm de andere stukken. Ook zijn kleinere stukken in verhouding duurder dan langere stukken.
Vooraf heb ik nog wel door de loonwerken een gat laten graven en egaliseren, maar dat was ook iets van 75 euro. Zelf heb ik van omgekeerde grindtegels de bodem er in gelegd en de kieren gepurt.
De buren hebben hem dieper laten zetten en kiepen gewoon de krui er boven in. Die hebben 2 L=elementen (bij mij is alles L) en 2 | elementen om de boel af te sluiten aan de voor en achterkant. Door het zand aan de buitenkant blijft de boel aangesloten staan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:28

He de discussie wel/niet op stal komt weer langs, altijd gezellig..

Hier staan ze voorlopig alleen buiten want heb nog geen schuilstal en op stal maar plaats voor 2 paarden.

De mesthoop hebben we hier trouwens ook in de wei liggen, maar deze is niet echt de moeite om hem mesthoop te noemen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:29

DD...is dat een doorzonstal? :P

Ik ben blij dat ik mijn mest kwijt kan op het maïsveld/tuin scheelt echt op jaarbasis en geen gezemel met afspraken maken ophalen/wegbrengen.

Wisten jullie trouwens ook dat er veehouders zijn die paardenmest/stro graag willen in hun ligboxen stal?De gemengde mest vormt een heerlijk warm en zacht bed voor de koeien.
Je zou kunnen informeren of er een veehouder in de buurt is die zijn koeien op deze manier van bed voorziet.

Ik heb mogen kijken bij zo'n boer,koeien lagen er idd heerlijk op...niet vies,niet stinken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:31

Leuk om te zien ook hoe ze de drollen om de mestbak heen leggen DD :)
Of zie je niet dat ze daar meer droppen dan elders?

Mij valt het altijd op dat een mesthoop losse hoopjes aantrekt, handig wel :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:37

@pmarena: klopt. De meeste mest ligt idd rond de mestput en vaak genoeg als ik net de krui wil legen komt er nog eentje met zijn staart omhoog mijn kant op en dan kan ik de krui er zo onder houden :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:37

@Carola, wij hebben elkaar vermoedelijk wel eens gezien op wedstrijden? :P

Wij hebben nu vanaf juli een mesthoop maar wil het wel iets anders doen als alles is weggehaald. We wonen hier net en het kan praktischer denk ik.. :P Leuk om plaatjes van jullie te zien.

En inderdaad heerlijk koud weer, paarden vinden het zalig. Was wel even hobbelen over het bevroren bobbelpad naar de wei (heeeelemaal achterop het land) maar ook wel eens lekker om geen overenthousiaste knol aan de hand te hebben. :x :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:40

Dat enthousiaste kwam hier ook pas toen ze in de grote paddock door hadden dat het onder de sneeuw nog lekker zacht was. Die is nu dus ook één groot maanlandschap geworden :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:41

Hihi ik denk dat Rena van mij er in zou blijven als ze haar drol in een kruiwagen hoort vallen i.p.v. op de grond _O-

Maar gebeurt idd. ook wel regelmatig ja, ben je net klaar, komt er nog eentje aan wandelen met een hoge staart :=

Vaak denk ik dan: die heb ik niet gezien O:) Vieze verse stinkdrollen :P

Ja..ik zal ze zo eens een paar uurtjes op de wei gunnen als de grond hard genoeg is :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:42

Hier geen sneeuw jammergenoeg! Volgens mij ben ik de enige paardenvrouw die wel graag veel sneeuw wil.. :')

En herkenbaar..nog even snel een drol draaien als je NET je kruiwagen hebt geleegd en weggezet hebt.. :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:43

Hier duw ik gewoon de kruiwagen tegen de kont aan :D zijn ze wel gewend ondertussen :D
Ik heb het zelfs een keer gedaan toen Missy moest plassen en ik toevallig een emmer in de hand had. Dat scheelde me toch haast 10 liter in de stal :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:45

Ik vind vooral die laatste drol erg irritant als ze die net in de stal (pal voor de deur natuurlijk...) droppen.... terwijl je idd. alles al weggezet hebt _-:(

Nouja, "ze".... het is eigenlijk altijd de Fjord die alles laat vallen waar ze maar staat....Rena is altijd vrij zindelijk geweest zeg maar :P

Hihi dat plassen zou Rena daarna 3 dagen ophouden ben ik bang :')

Maar je hoort het wel vaker idd, de Fjord zou het ook geen fluit kunnen schelen denk ik :)
Maar die is zo lomp, daar durf ik echt niet bij in de buurt te staan als die gaat piesen of kakken, die spuit je gerust onder ben ik bang :P

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:46

Wij hebben naast onze weide met schuilstal voor een aantal pony's ook aan huis wat stallen. Daar staan ook nog paarden. We hebben aan huis een rijbak en stapmolen, maar geen weide. Voor de paarden is het land ook niet geschikt - de pony's zijn lichter en kan het net hebben.
Vind de stapmolen trouwens echt helemaal geweldig! Zeker met het slechte weer van gister, hebben ze toch beweging gekregen. Dat is echt de investering waard hoor.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:51

Die van mij staan nog steeds verplicht in de stallen en het afdak waar het trouwens ook lekker schoof.. De grond was hard genoeg om ze eventueel op het voorste stuk weide te laten maar ik hou de weide liever heel dus waag ik het er niet op. Aan de hand wandelen was ook niet te doen want het pad naar de stal was bevroren en daar breken ze hun benen over de sporen van de auto van gisteren. Ik geraakte nu zelfs niet met de auto naar achteren.

Die van mij gaan ook altijd staan mesten als ik aan het uitmesten ben. Ik zet altijd de gewone mestbak er onder dan :D

De kleine shet stond lekker onder zijn dekentje sinds gisterenavond. Dit laat ik nu maar op tot einde van de week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:53

Ik heb een drachtige merrie (houdt niet van op stal staan) en 2 jaarlingen dag en nacht buiten staan. En mijn shetten staan ook nooit op stal. Thuis heb ik 2 merries die snel dik worden, 1 schrale oudere drachtige merrie en 2 pas gespeende veulens. Die sluit ik dus s'nachts wel op om ze individueel te kunnen voeren. De dikke merries krijgen dan wat minder en de andere voer ik meer bij. Ik ga straks als er een nieuwe stal komt weer voor 6 boxen ipv groepsstalling. Ik zit wel te kijken naar hekken die voor de box kunnen zodat ze bij mooi weer een paar meter uitloop hebben. Maar als dat erg duur is, ze lopen toch de hele dag buiten, dan gaan ze gewoon op stal. Ik heb nu 15 jaar paarden aan huis en inmiddels wel een systeem ontdekt wat voor mij werkt en waar dit type paarden gelukkig mee zijn. Dat bepaalt ieder voor zich. Ik heb er ook geen moeite mee als mijn paarden op een trainingsstal wel dag en nacht binnen staan. Ze werken dan genoeg dagelijks, gaan kaalgeschoren onder dek en moeten niet te buikig worden.

Ik voer mest af in een grote container, doen we zelf 1 x per maand. We composteren het en dan gaat het over het land.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:55

Wij hebben gister de paddock zo goed mogelijk gesleept, helaas was het allemaal nog erg nat van alle regen/ nattesneeuw van gister dus echt heel strak is het niet teworden, maar gelukkig goed genoeg dat ze toch mooi naar buiten kunnen.

Durf ze niet goed op de wei te zetten, ben bang dat ze kolikerig worden van het eten van bevroren gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:01

Afbeelding

Ik bedoel zoiets
Vind het niet echt mooi staan maar lijkt me wel praktisch

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:03

Degene die bij ons de mest ophaalt brengt dat idd ook naar een koeienboer waar het weer in de ligboxenstal gaat :j uiteraard zouden we zelf kunnen uitzoeken of we het bij iemand zouden kunnen brengen maar goed dan moet je weer een aanhanger regelen en iedere keer de mest gaan brengen. Eerlijk gezegd heb ik dan die 50,- een paar keer per jaar er wel voor over om niet drie keer dezelfde mest op te scheppen en het te gaan wegbrengen :o

Mooi die mestplaats met betonnen wanden! Zoiets willen wij in de toekomst ook maken, liefst ook wat verdiept. Nu hebben we de container gewoon 'boven de grond' staan en leggen we er planken op de rand dus moet je steeds over de planken omhoog crossen met de kruiwagen en daar ben ik niet zo'n ster in O:)

Wij hebben een schuilstal en boxen, beiden werden veel gebruikt boxen vond ik erg fijn omdat ons paard veel ziek was en om ze even in te zetten voor een hoefsmid/da/osteo/masseur bezoek en bijvoorbeeld oud en nieuw en heel slecht weer, dan gaven ze zelf eigenlijk wel duidelijk aan dat ze naar binnen toe wilden.
Straks met nieuwe paarden bekijken we gewoon weer wat die paarden fijn vinden en het beste voor hun is