Blote paarden op de wei en op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chouchou

Re: Blote paarden op de wei en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:51

Ohja dat natuurlijk ook... Jammer dat er zo weinig (grootschaliger) onderzoek naar is gedaan, het is natuurlijk best leuk om wetenschappelijke ondersteuning te krijgen voor je eigen ideeën.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:01

Wat een ingewikkeld gedoe zeg....

Mijn ervaring is, nu toch al weer 37 jaar lang met weutikveul hoeveel paarden, is dat als je een paard flink aan het werk hebt en ze een flink pak veren op de donder hebben, dat ze de pijp gewoon veel sneller leeg hebben dan een die kort in het haar zit(al dan niet door scheren)

En doel ik op een avondje springles op de club in de binnenbak met hard werken en niet een fijne rit in het bos op zondag middag.

Lijkt me ook volledig logisch,...dat haar zit erop om de warmte die het lijf produceert vast te houden.

Hooi met of zonder granen lijken mij daarbij subtiele verschillen die weinig klinisch relevant zijn voor het individuele paard.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:03

Als mensen zweten na inspanning blijft het zweet je ook langer uitbreken als je rustig gaat zitten. Als je rustig in beweging blijft zal het zweten sneller overgaan. Dus zonder deken maar nat de wei of paddock in lijkt me beter en natuurlijk dan met deken op in stal zetten. Het in beweging blijven na inspanning zal ook zorgen dat spieren niet verkrampen. Dat je het paard na inspanning moet "toedekken" omdat hij anders stijve spieren krijgt komt logischerwijs eerder door het op stal zetten dan door koude spieren. Het toedekken zorgt wel voor warme spieren maar die krijgt een paard ook door in beweging te blijven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:14

NatasjavE schreef:

Mijn ervaring is, nu toch al weer 37 jaar lang met weutikveul hoeveel paarden, is dat als je een paard flink aan het werk hebt en ze een flink pak veren op de donder hebben, dat ze de pijp gewoon veel sneller leeg hebben dan een die kort in het haar zit(al dan niet door scheren)

En doel ik op een avondje springles op de club in de binnenbak met hard werken en niet een fijne rit in het bos op zondag middag.

Lijkt me ook volledig logisch,...dat haar zit erop om de warmte die het lijf produceert vast te houden.

Hooi met of zonder granen lijken mij daarbij subtiele verschillen die weinig klinisch relevant zijn voor het individuele paard.

Ja probeerde ik ook al duidelijk te maken :D
Een wintervacht is bedoeld om warmte vast te houden en bij training wil je warmte kwijt. Om de lichaamstemperatuur te laten dalen gaat een paard zweten, bij een dikke vacht krijg je pas verdamping als deze doorweekt nat is van het zweet. Paard zal in de eerste instantie ook harder ademenen om zo de lichaamstemperatuur naar beneden te krijgen en dat kost sowieso extra energie.
Dat gaat overigens ook bij mensen op, hardlopen in een winterjas verhoogd je ademhaling en hartslag.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:15

Ik weet niet hoeveel jullie paard beweegt als je hem terug zet na een training mijne gaat meestal rollen, boos kijken naar een weidemaatje, drinken en op rust staan of wat grazen. Dat is natuurlijk niet echt in beweging blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:20

Die van mij sjouwen stap voor stap de hele wei door, moeten om te drinken helemaal door het pad naar de vijver lopen en om te grazen weer terug. Degene die terug komt wordt eerst altijd even door mijn shet geterroriseerd. Als de shet terugkomt laat hij dit altijd even flink weten door ze allemaal te terroriseren. Ik wil alleen al voor altijd shetten hebben omdat ze hier zo de boel in beweging houden. Mijn vorige deed dat ook.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:28

fransje23 schreef:
Ik weet niet hoeveel jullie paard beweegt als je hem terug zet na een training mijne gaat meestal rollen, boos kijken naar een weidemaatje, drinken en op rust staan of wat grazen. Dat is natuurlijk niet echt in beweging blijven.

Toch wel meer dan een paard in een 3 bij 3 box. Alleen al even lekker ontspannen rollen is best lastig in de gemiddelde box.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:29

NatasjavE schreef:

Er is wellicht ook nog een verschil tussen springles in de buitenbak ipv in de binnenbak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:47

Er zit ook verschil in op zondagmiddag door het bos hobbelen of 2 uur lang de berg op en af knallen door mul zand.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:28

Anoniem schreef:
Ik wil alleen al voor altijd shetten hebben omdat ze hier zo de boel in beweging houden. Mijn vorige deed dat ook.

oliebol, zal de rest wel denken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:37

fransje23 schreef:
[naam] schreef:
Ik wil alleen al voor altijd shetten hebben omdat ze hier zo de boel in beweging houden. Mijn vorige deed dat ook.

oliebol, zal de rest wel denken :D

:D
Wanneer de shet mijn Shire van 1.90m zogenaamd probeert te dekken zou je de kop die de Shire trekt eens moeten zien :+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:50

NatasjavE schreef:
gohya schreef:
Ik heb 2 kern gezonde oudjes van bijna 27 jaar en 27½ jaar oud.Die staan het hele jaar,door weer en wind zonder deken,al enkele jaren.Jammer dat veel mensen het zielig vinden dat ze niet in een stal staan of onder dikke dekens staan.
Ze willen geen eens een deken op, als ik aankom met een deken rennen ze heel hard weg.

Als die van jou het goed doen op deze manier vind ik het allerminst zielig.

Nu is het zo dat een 27 jarige er natuurlijk vaak al,...minder uitzien. Zeker in de winter. Tja sommige mensen die dat niet weten denken dan,...sneue paarden. Terwijl ze gewoon op leeftijd zijn.

Die 2 oudjes van mij zijn iets te dik.Ze zien er niet oud uit,maar mensen vinden het zielig als ze in weer en wind staan.Ze snappen niet dat een paard liever slecht weer heeft dan 25 graden hitte.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:46

Heleennn schreef:
tine10 schreef:
Een hele tijd terug heb ik hier de vraag gesteld hoe jullie dat doen met blote paarden op de wei, waar je ook mee gaat rijden. Als ze vies, onder de blubber zijn, hoe leggen jullie daar dan een tuig/zadel op? Mijn paard is geblesseerd, en mag nu 20 minuten (met zadel gelukkig) stappen. Maar hoe ga ik dat doen bij vies weer en dus een vies paard?

even roskammen? Of met een nat doekje het ergste zand eraf halen... Ik denk trouwens niet dat het héél erg gaat schuren als je 20 minuten enkel stapt moest er nog een beetje zand onder je dekje liggen.

Dank je. En hoe doen jullie dat dan als je wel intensief gaat rijden? Ik mag gaan draven en het langzaam gaan uitbouwen.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:09

tine10 schreef:
Heleennn schreef:
even roskammen? Of met een nat doekje het ergste zand eraf halen... Ik denk trouwens niet dat het héél erg gaat schuren als je 20 minuten enkel stapt moest er nog een beetje zand onder je dekje liggen.

Dank je. En hoe doen jullie dat dan als je wel intensief gaat rijden? Ik mag gaan draven en het langzaam gaan uitbouwen.

Als het heel nat en vies is op de plek van het zadel, wacht ik vaak even met opzadelen en poetsen tot het wat is opgedroogd terwijl paard hooi eet onder een afdak. Dan met een roskam of harde borstel het vuil eraf halen. Helemaal droog zal je het alleen niet krijgen, maar ik weet niet hoe erg dat nou echt is als die plek uiteindelijk ook gewoon nat wordt van het zweet: nat wordt het toch wel. Modder is in ieder geval geen reden om niet te gaan rijden voor mij :)

Margadi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:42

Mijn paard staat met koud weer zo als nu met deken in de wei en de stal hij word ook geschoren ik vind wintervacht nie mooi :')

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:47

Als ik nu een vol in training rijpaard had gehad, dan stond ze wel onder een deken.
Ondanks dat het weer nog wel erg goed is voor de tijd van het jaar is het toch fijner om ze korter in het haar te hebben.
Nu heb ik een groen pony waar we nu (aankomende winter) wat mee gaan doen, maar ik laat haar zonder deken staan.
ze red zich 5 jaren al zonder een deken en nu is haar vacht nog prima te doen, na wat grondwerk en spelen is ze niet nat van zweet.

Als je dan op stal komt en je wilt wat doen met je 'blote paard' en het staat nog op de wei terwijl het geregend heeft?
dan zet ik de pony op stal om te laten drogen desnoods met een zweetdeken op en net zoals met modder, goed laten drogen dan kun je ze zo poetsen.
Het kost misschien wat meer tijd :=

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:02

Tja, maar goed laten drogen betekent dan al snel 2-3 uur op stal. Dat is dan weer niet goed voor zijn been.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:13

tine10 schreef:
Tja, maar goed laten drogen betekent dan al snel 2-3 uur op stal. Dat is dan weer niet goed voor zijn been.

valt bij onze pony best mee :j een uurtje.
maar het ligt misschien inderdaad aan wat voor stal je hebt?

+ en hoeveel het geregend heeft misschien, dat maakt natuurlijk ook verschil uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:39

Jorienn schreef:
Ik zou er dan dus wel een 0 grams dekentje op doen. Misschien alleen tot het weer goed aangemaakt is :)

Nee, want dan leg je de rest van de vacht plat. Dan kan hij zijn haren niet meer uitzetten als hij het koud heeft. En dan heb je kans dat hij het met 0 grams deken kouder heeft dan zonder deken. Dus als ik er wat op zou doen is dat altijd meer dan 0 grams. Als.. Ik vind het namelijk niet nodig .

Toen ik het er de eerste keer uitschoor was het heerlijk warm weer. Echt geen reden om met dekens in de weer te gaan. Vandaag moest ik opnieuw uitscheren. Hij was dinsdagavond met mennen in de binnenbak doorweekt en buiten adem van het hardlopen in zijn winterjas. Echt sneu. Ik had nog zo'n tondeuse van de Lidl liggen, met opzetstukken. Daarmee kan je wat hoger afscheren. Er staat dus nu nog een mooi stukje vacht op die uitgeschoren baan. Dikte a la zomervacht. Goed te doen hoor! :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:31

hier nog steeds bloot op de wei!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:25

Zonet best fanatiek gereden want ik had privéles. Poownie aardig bezweet dus even binnen op de poetsplaats gezet met zijn zweetdeken om en een bak muesli voor z'n neus. Ik even een kopje thee gaan drinken en vervolgens de natte zweetdeken eraf en paard bijna helemaal droog en weer naar het weiland. Gaat prima!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:36

ik vraag me dan af of het niet beter is om droog te stappen, dan blijft ie in beweging totdat ie droog is. Lijkt me beter dan stilzetten met een zweetdeken?!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:38

Misschien wel dat weet ik eigenlijk niet.. Ik stap hem uiteraard eerst wel uit maar niet zolang totdat hij kurkdroog is. Daarna binnen met de zweetdeken en wat eten. ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:40

ook zonder de zweetdeken en gewoon nat op de wei zetten gaat prima hoor :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:43

Ja ik meende inderdaad ook dat het gewoon weer kon zodra ze weer op adem waren.