Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NatasjavE schreef:Wat een ingewikkeld gedoe zeg....
Mijn ervaring is, nu toch al weer 37 jaar lang met weutikveul hoeveel paarden, is dat als je een paard flink aan het werk hebt en ze een flink pak veren op de donder hebben, dat ze de pijp gewoon veel sneller leeg hebben dan een die kort in het haar zit(al dan niet door scheren)
En doel ik op een avondje springles op de club in de binnenbak met hard werken en niet een fijne rit in het bos op zondag middag.
Lijkt me ook volledig logisch,...dat haar zit erop om de warmte die het lijf produceert vast te houden.
Hooi met of zonder granen lijken mij daarbij subtiele verschillen die weinig klinisch relevant zijn voor het individuele paard.
fransje23 schreef:Ik weet niet hoeveel jullie paard beweegt als je hem terug zet na een training mijne gaat meestal rollen, boos kijken naar een weidemaatje, drinken en op rust staan of wat grazen. Dat is natuurlijk niet echt in beweging blijven.
NatasjavE schreef:Wat een ingewikkeld gedoe zeg....
Mijn ervaring is, nu toch al weer 37 jaar lang met weutikveul hoeveel paarden, is dat als je een paard flink aan het werk hebt en ze een flink pak veren op de donder hebben, dat ze de pijp gewoon veel sneller leeg hebben dan een die kort in het haar zit(al dan niet door scheren)
En doel ik op een avondje springles op de club in de binnenbak met hard werken en niet een fijne rit in het bos op zondag middag.
Lijkt me ook volledig logisch,...dat haar zit erop om de warmte die het lijf produceert vast te houden.
Hooi met of zonder granen lijken mij daarbij subtiele verschillen die weinig klinisch relevant zijn voor het individuele paard.
NatasjavE schreef:gohya schreef:Ik heb 2 kern gezonde oudjes van bijna 27 jaar en 27½ jaar oud.Die staan het hele jaar,door weer en wind zonder deken,al enkele jaren.Jammer dat veel mensen het zielig vinden dat ze niet in een stal staan of onder dikke dekens staan.
Ze willen geen eens een deken op, als ik aankom met een deken rennen ze heel hard weg.
Als die van jou het goed doen op deze manier vind ik het allerminst zielig.
Nu is het zo dat een 27 jarige er natuurlijk vaak al,...minder uitzien. Zeker in de winter. Tja sommige mensen die dat niet weten denken dan,...sneue paarden. Terwijl ze gewoon op leeftijd zijn.
Heleennn schreef:tine10 schreef:Een hele tijd terug heb ik hier de vraag gesteld hoe jullie dat doen met blote paarden op de wei, waar je ook mee gaat rijden. Als ze vies, onder de blubber zijn, hoe leggen jullie daar dan een tuig/zadel op? Mijn paard is geblesseerd, en mag nu 20 minuten (met zadel gelukkig) stappen. Maar hoe ga ik dat doen bij vies weer en dus een vies paard?
even roskammen? Of met een nat doekje het ergste zand eraf halen... Ik denk trouwens niet dat het héél erg gaat schuren als je 20 minuten enkel stapt moest er nog een beetje zand onder je dekje liggen.
tine10 schreef:Heleennn schreef:even roskammen? Of met een nat doekje het ergste zand eraf halen... Ik denk trouwens niet dat het héél erg gaat schuren als je 20 minuten enkel stapt moest er nog een beetje zand onder je dekje liggen.
Dank je. En hoe doen jullie dat dan als je wel intensief gaat rijden? Ik mag gaan draven en het langzaam gaan uitbouwen.
tine10 schreef:Tja, maar goed laten drogen betekent dan al snel 2-3 uur op stal. Dat is dan weer niet goed voor zijn been.
Jorienn schreef:Ik zou er dan dus wel een 0 grams dekentje op doen. Misschien alleen tot het weer goed aangemaakt is