Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:24

kinke wat lief zeg!!!

ik denk dat de meeste mensen amper beseffen wat een pensionstal runnen inhoudt...dat is echt alle dagen werken van 8.00 smorgens ( of hoe vroeg je begint) tot de laatste de deur uit is...en dan zelfs nog evt nachten dat je extra gaat kijken bij de paarden...

of ik had wel mensen die de veearts belde en zeiden : "het wordt te laat ,veearts is gebeld ,die vang jij wel op he"en dan stond je om half 12 savonds een paard te behandelen,weet nog wel dat die veearts eens tegen mij zei"jij bent ook nooit klaar he",maar dat was ie zelf net zo hard niet natuurlijk,maar toen zei die,"ik heb nog vrije dagen,die heb jij niet"...

nee dat klopt...en dat voor eigenlijk geen salaris,ik vroeg toen 250 euro per maand vol pension...vaste lasten waren alleen al 3000 euro per maand ( excl hooi stro en voer voor de paarden) om de boel te betalen,we hadden zo'n 10 klanten...reken maar uit wat mijn salaris was... :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:25

De paarden worden vast wel gevoerd. maar als de stalhouder nou lekker 1 dag in het jaar rust om het huis wil of juist met de hele familie wil dineren of wat dan ook dan vind ik dat je dat moet respecteren. heb je hier echt moeite mee? misschien kun je hem dan even 2 dagen elders stallen...

Kinke

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:29

Bedankt kimmie, maar ik vind dat niet lief hoor, da's toch normaal? Ik vermoed dat de Bokkers hier ook heel graag 2 of 3 weken vrij zijn voor hun zomervakantie, maar gek genoeg is 1 dagje vrij voor de stalhouder soms al teveel, want 'die weet waar hij aan is begonnen blah blah' :(
Ik heb er ook wel eens over gedacht om een kleine pensionstal te beginnen, maar ik denk dat ik een te streng beleid zou voeren, ik wil geen zeikerds, geen luilakken, geen geluliktrekmnpaardindekrul, geen dekentjeopnogeendekentjeerbij types...iets zegt me dat ik er zelf geld op toe zou leggen ;)

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:37

Bij ons is het niet met kerst maar 1 x per jaar met de familie bbq dat de eigenaren liever geen pensiongasten rond hebben lopen. Of het nu kerst of een keer een andere dag is, ik kan me wel voor stellen dat ze een keer wat kunnen hebben waarbij ze geen pensionklanten rond willen hebben lopen. Nu staat mijn paard in een groepsstal dus hoef ik mij om beweging niet druk te maken maar dat zou ik anders ook niet doen over 1 x in het jaar. Als mijn paard bepaalde verzorging nodig heeft omdat hij wat mankeert wordt het natuurlijk anders maar ik kan me niet voor stellen dat ze je daar op een goede stal in tegen zouden houden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:37

Kinke schreef:
Bedankt kimmie, maar ik vind dat niet lief hoor, da's toch normaal? Ik vermoed dat de Bokkers hier ook heel graag 2 of 3 weken vrij zijn voor hun zomervakantie, maar gek genoeg is 1 dagje vrij voor de stalhouder soms al teveel, want 'die weet waar hij aan is begonnen blah blah' :(
Ik heb er ook wel eens over gedacht om een kleine pensionstal te beginnen, maar ik denk dat ik een te streng beleid zou voeren, ik wil geen zeikerds, geen luilakken, geen geluliktrekmnpaardindekrul, geen dekentjeopnogeendekentjeerbij types...iets zegt me dat ik er zelf geld op toe zou leggen ;)

HAhaha moet je in een heel drukke omgeving gaan zitten, dan kun je zelf kiezen wie je op stal wilt hebben.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:50

tjeetje wat een discussie over 1 dagje dicht.

Als eens stil gestaan bij feit als jij net die ene dag geen zin heb om naar je paard te gaan dat je paard dan ook meteen gaan zeggen ja vind echt niet normaal.
Kom ze gewoon een dag niet om te trekken porren rennen hobbelen knuffelen en alles met mij. Schandalig
Dat kan echt niet hoor nou nou.
Nou geloof me die ene dag extra zal je paardje echt niet erg vinden.

Kom op waar hebben we het over.

Waarom denk je dat het overgrote deel van de winkels/bedrijven dicht is met 1ste kerstdag?
Een pensionstalling is ook tenslotte een bedrijf.

en ik snap dat sommige het zien als gewone vrije dag enzo maar dan nog.
Ik heb de luxe om 1ste kerstdag gewoon te kunnen gaan rijden maar omdat dan altijd van alles gepland heb ga ik eigenlijk nooit. En geloof me me paardje vind die hoop hooi veel interessanter dan mij.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:14

josien_m_ schreef:
mystery1980 schreef:
als er dagen zijn dat ik niet naar mijn eigen paard mag bij een pensionstal, ga ik daar niet op stal staan.
Gelukkig zijn er nog stallen waar je 24/7 welkom bent.

Betaal je daar dan ook voor? die 24 uur per dag beschikbaarheid voor jou?
Wat zou je daar eigenlijk (financieel gezien) extra voor over hebben?
Het gaat me bij dit onderwerp niet om verwijten of wat dan ook, maar misschien is het wel goed om er eens over na te denken wat we allemaal verwachten/eisen en hoe reëel dat is.

Waarom zou ik daar extra voor betalen, ik vraag niet dat de pensionstaleigenaar ook aanwezig is of wel?
Ik huur een box voor mijn paard, daar betaal ik al voor. Ik vind het geen probleem om zelf uit te mesten, te voeren of binnen of buiten te zetten, zeker niet met kerst, want dan ben ik toch de hele dag vrij.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:23

sympie schreef:
dus jullie gaan allemaal braaf elke dag naar jullie paard? Yeah right!!

Gaan jullie dan nooit eens op vakantie?

Euhm ja en dat 365 dagen per jaar en vaak meerdere keren per dag ivm voerdiensten, dat heb je als je op een dhz stal staat namelijk ;)
En ja we gaan wel op vakantie maar paard gaat mee, dus ook dan 24/7 de verantwoordelijkheid over mijn paard.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:30

Dat ze geen volk over de vloer willen hebben met kerst kan ik helemaal begrijpen.
Ik zou er niet blij mee zijn als dat betekend dat je paard dan de hele dag op stal moet staan (bij stal met uitloop of loopstal is het een ander verhaal).
Als het paard er wel uitkomt en gewoon voer krijgt zie ik geen probleem.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:56

kimmie261 schreef:
of ik had wel mensen die de veearts belde en zeiden : "het wordt te laat ,veearts is gebeld ,die vang jij wel op he"en dan stond je om half 12 savonds een paard te behandelen

:wow:
Dat meen je niet! Ik heb mijn pony's altijd bij huis gehad, dus weet niet hoe het in een pensionstal werkt, maar hier kan ik me absoluut niets bij voorstellen. Altijd, maar dan ook áltijd ben ik er zelf bij geweest als de DA moest komen. Al moest ik af en toe hemel en aarde bewegen om vrij te krijgen van werk, ik stond erop om bij m'n pony te zijn als hij medische hulp nodig had. De normale bezoeken van DA en hoefsmid regelde ik sowieso altijd op vrije dagen (is wat makkelijker als je zoals ik in ploegen werkt :D ), maar ook bij de spoedjes zoals koliek en hoefbevangenheid ben ik altijd aanwezig geweest. Dat er überhaupt mensen zijn die zo denken ... :=

Dat pensionhouders af en toe eens vrij willen zijn vind ik helemaal niet vreemd, zolang de pony's gewoon verzorgd worden en naar buiten kunnen. Een hele dag op stal is imo niet eerlijk tegenover de pony's en moet ten alle tijden vermeden worden. En ja ... ik weet dat er genoeg stallen zijn waar de dieren soms dagenlang de stal niet uitkomen, maar ik vind dat gewoon not done voor een bewegingsdier. >;)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:01

sympie schreef:
dus jullie gaan allemaal braaf elke dag naar jullie paard? Yeah right!!

Gaan jullie dan nooit eens op vakantie?

Nee eigenlijk niet nee :)
Van huis uit gaan wij nooit op vakantie(veel huisdieren ed), en voor mezelf heb ik er absoluut geen behoefte aan.
Ik vind het véél lekkerder om iedere dag naar mijn paard te kunnen.
Uiteraard is er wel eens een dag waarop ik echt niet kan, maar dan zorg ik er wel voor dat mijn pony buiten komt en dat hij gelongeerd word of dat er wat met m gewandeld word. Zat stalgenoten die me daarbij willen uithelpen!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:04

haah,ja ik verzin het niet hoor :D

waren daar wel meer mensen die aan mij vroegen de veearts te bellen voor iets en het mij lieten regelen,dus ja,heel vreemd was het niet :)

hoefsmid kwam ook op bepaalde dagen en bij wie dat wilde werd het paard gedaan,daar waren de mensen dus ook niet bij,alleen deed ik het allemaal voorschieten en dan je centen terug krijgen kon ook nog weleens duren := ,niet bij allemaal overigens hoor,ik had ook echt keurige betalers erbij!!

en ik denk niet dat als je een grote stal hebt en kerst vrij wil zijn,dat je dan paarden buiten en binnen gaat zetten,dan kan je beter de tent open zetten en de mensen zelf laten komen...

neem je een vrije dag,loop je de halve dag paarden binnen en buiten te zetten.... dag vrije dag.... :')

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:16

Ik heb ook op stallingen gestaan waar je niet of beperkt terecht kon tijdens feestdagen.
Ik had daar begrip voor en gunde ze dat ook.
Zeker met kerst kan ik me goed voorstellen dat de staleigenaren dat willen vieren met hun familie rond de kerstboom met kadootjes en eens op het gemak onderuit kunnen zitten en genieten van die dag.

In alle rust (laten) voeren en controleren, zonder dat er stalgasten in de weg lopen of vragen stellen of nog erger: een kantine open moet houden, omdat mensen daar graag rondhangen, ook met kerst...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:41

Dat vond ik ook zo vreemd toen ik destijds op die pensionstal stond, dat de eigenaar er niet bij is als de hoefsmid of veearts komt. Ik was er zelf altijd bij, vond het logisch dat ik daar snipperuren voor op nam.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:52

Kinke schreef:
Dat vond ik ook zo vreemd toen ik destijds op die pensionstal stond, dat de eigenaar er niet bij is als de hoefsmid of veearts komt. Ik was er zelf altijd bij, vond het logisch dat ik daar snipperuren voor op nam.

Precies het is jouw paard dus wil je erbij zijn lijkt mij, plus dat je dan direct kan afrekenen met de bewuste persoon!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:55

MarvanTom schreef:
Ik heb ook op stallingen gestaan waar je niet of beperkt terecht kon tijdens feestdagen.
Ik had daar begrip voor en gunde ze dat ook.
Zeker met kerst kan ik me goed voorstellen dat de staleigenaren dat willen vieren met hun familie rond de kerstboom met kadootjes en eens op het gemak onderuit kunnen zitten en genieten van die dag.

In alle rust (laten) voeren en controleren, zonder dat er stalgasten in de weg lopen of vragen stellen of nog erger: een kantine open moet houden, omdat mensen daar graag rondhangen, ook met kerst...

Niet op de persoon bedoelt hoor maar wat ik me nu zo afvraag:
Lopen er op alle pensionstallen dan zoveel klanten rond waarvan hun handje vast gehouden moet worden?
Ik heb heel lang in pension gestaan met mijn paarden, maar heb echt zelden wat moeten vragen of laat staan aanbellen bij het woonhuis.
Als je alleen maar van dat soort klanten hebt lijkt het me inderdaad lastig maar dan nog, je weet dat mensen graag even bij hun dier komen en voor de meeste is het een vrije dag dus dan is het wel zo makkelijk en prettig dat je er dan ook naar toe gaat.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:58

Kimmie, dat meen je??!! Dan moest jij het geld voorschieten voor de hoefsmid e.d.??? Da's toch van de zotte!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:07

ja,die man wilde uiteindelijk toch betaald worden aan het eind van zijn dag......de meeste mensen betaalde overigens keurig terug hoor,maar er ook wel gehad die net even krap zaten en dan kon je erachteraan gaan..en zó ruim hadden we het daar ook weer niet,zoals mijn geschetste inkomens en uitgaven status hierbovenaan ergens al liet zien... :+

zou het ook niet meer doen hoor :n ,zou sowieso geen klanten of mensen meer willen die hier een paard stallen,heb er hier 1 staan van een vriendin,maar die betaald werkelijk meestal nog te ruim en zo op tijd,daar is echt niets over te zeggen :)

ik heb hier nu wegens overlijden van paarden stallen leeg staan,mensen zeiden al "verhuur ze" nou echt.... not :n

maar lees hier best vaak : ik vind het niet erg dat pensionhouder een dag vrij heeft/neemt ,als mijn paarden maar beweging krijgen...

maar hoe zien jullie dat dan,iemand wil vrij,dat betekend al dat deze persoon op zijn vrije dag waarschijnlijk smorgens alsnog staat op te strooien en te voeren en vegen enz.....en later op de dag nog eens af te voeren..dat deze dan ook nog de hele dag paarden in paddocks moet gaan zetten ofzo??

dan heeft iemand toch niet vrij....of zie ik het nou helemaal verkeerd?? Afbeelding

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:14

Als mijn stalhouder een dagje weg moet, komt denk 2 - 3 x per jaar voor, dan vraagt ze gewoon aan de stal klanten of die het voor een keer willen overnemen. Dus binnen, buiten zetten, mesten en voeren.
Meestal wil iedereen t tegelijk, dus moet ze zelfs nog kiezen ook :')

Ik vind het trouwens ook niet zo'n probleem hoor als ze een keer een dagje binnen blijven. Bij onweer of ander extreem weer blijven ze ook wel eens een dag op stal.
Dat ik dr dan er uit haal, naar de poets plaats loop en een borstel er over haal, zal ook niet veel uit maken. Das 10 meter heen en 10 meter terug :')

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:16

Haha ... ik nam dan ook eigenlijk aan dat de mensen (eigenaren) dat zelf doen op zo'n dag. Anders heb je idd nog steeds geen vrije dag. Heb je wel weer mensen op je erf, dus geen idee hoe het dan zou moeten. Daarom ben ik ook zo blij dat ik ze aan huis heb staan. :j
De reden dat ik ook geen bijrijder voor mijn pony heb ... ik hou er zelf ook niet van om regelmatig mensen op mijn terrein te hebben. Ben erg gesteld op mijn privacy. :=

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:20

nee die eigenaren mogen niet komen :+ ,dat is nu het probleem.. ;)

het is echt een dag gesloten voor eigenaren omdat de pensionhouden een dag 'vrij' wil zijn,wat al een vrij is tussen haakjes,want deze zal toch een paar keer naar zijn 'werk' moeten gaan om de boel te voeren en te checken...

gefeliciteerd trouwens met je verjaardag!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:22

Ik zou, nogmaals, een dag per jaar (of 4 of 5 of whatever) niet naar mijn paard kunnen an sich niet zo erg vinden MITS hij wel gewoon buiten komt en opgestrooid wordt.

En ja ik ga ook iedere dag naar mijn paard, zelfs als mijn bijrijdster is geweest.

Nu sta ik op een DHZ stal dus die kan gewoon niet dicht. Op de vorige stal ging de eigenaar 1 of 2 keer per jaar een weekje op vakantie en dan was er altijd een vast groepje pensionklanten die in hun huis gingen en de boel regelden. Ook prima.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:24

Nee dat is ook zo.

Maar goed, ik denk niet dat t bv bij Kerst gaat om een dag "vrij" te hebben. Maar gewoon om even niemand op het erf te hebben, zodat je je werk zo snel mogelijk kan doen. Want de paarden moeten hoe dan ook gevoerd en/of opgestrooid worden. Als er toch pensionklanten komen, dan maak je weer even een praatje, even een ditje en een datje en voor je het weet ben je weer een paar uur verder, wat helemaal niet de bedoeling was.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:30

Mindim schreef:
Ik denk maar zo, als je het er 364 dagen per jaar naar je zin hebt en je paard ook, dan vind ik het muggenziften om die ene dag.

daar zou ik me niet druk over maken, maar hier kwam iets voorbij dat met een kreupel paard of ziek paard er een uitzondering gemaakt werd en je tussen 11 en 12 mocht komen.
nou daaag als dat zo moest in bijzonderheden dan vertrok ik zeker als een dier extra aandacht nodig heeft.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:32

kimmie261 schreef:
ja,die man wilde uiteindelijk toch betaald worden aan het eind van zijn dag......de meeste mensen betaalde overigens keurig terug hoor,maar er ook wel gehad die net even krap zaten en dan kon je erachteraan gaan..en zó ruim hadden we het daar ook weer niet,zoals mijn geschetste inkomens en uitgaven status hierbovenaan ergens al liet zien... :+

zou het ook niet meer doen hoor :n ,zou sowieso geen klanten of mensen meer willen die hier een paard stallen,heb er hier 1 staan van een vriendin,maar die betaald werkelijk meestal nog te ruim en zo op tijd,daar is echt niets over te zeggen :)

ik heb hier nu wegens overlijden van paarden stallen leeg staan,mensen zeiden al "verhuur ze" nou echt.... not :n

maar lees hier best vaak : ik vind het niet erg dat pensionhouder een dag vrij heeft/neemt ,als mijn paarden maar beweging krijgen...

maar hoe zien jullie dat dan,iemand wil vrij,dat betekend al dat deze persoon op zijn vrije dag waarschijnlijk smorgens alsnog staat op te strooien en te voeren en vegen enz.....en later op de dag nog eens af te voeren..dat deze dan ook nog de hele dag paarden in paddocks moet gaan zetten ofzo??

dan heeft iemand toch niet vrij....of zie ik het nou helemaal verkeerd?? [ Afbeelding ]

Dan zorg je voor vervanging. Een rooster met stalgenoten, dan maar mensen op het terrein, blijf je zelf lekker binnen. En anders heeft hij pech gehad. Je gaat paarden toch niet 36 uur opsluiten omdat jij er niet tegen kan als er iemand rondloopt.