Hype? 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:46

Sees schreef:
Met een dag- of nachtdeel op stal staan is toch ook niet per se iets mis? Ik denk nog steeds dat er veel meer paarden zijn die wel 24/7 buiten zouden kúnnen als de buitengang echt goed zou zijn maar een paar uur op stal lijkt me nou niet zo schokkend.

Daar geloof ik niks van. Ik heb nu een Anglo-Arabier, mijn vorige gezelschapsdame was een Engels volbloed.
Die kun je buitengooien wat je wilt, die vacht wordt gewoon niet waterdicht. Ook al heb je de meest fantastische mogelijkheden buiten, paddock paradise, meerdere schuilgelegenheden, stabiele kudde.

En ik heb het geprobeerd, met beide dames, het is gewoon niet aan ze besteed.
Ik voer buiten, ze hebben voldoende ruwvoer, kudde, gras..... het maakt geen bal uit, aan het eind van de dag (zodra de temperatuur omlaag gaat) willen ze naar binnen. Deken helpt niets. Ze willen wel naar buiten, hoor, maar gewoon een paar uurtjes, en echt, als je ze na twee uur binnenhaalt, vinden ze het helemaal prima. Zet je gewoon de draadjes open, lopen ze zo naar stal, af en toe eruit, en buiten kijken, en dan na een paar minuutjes weer binnen......
Van de zomer, de EV 24/7....... in de schuilstal 8)7. En ze had gras...... en de waterbak stond buiten, en daarom ging ze af en toe naar buiten, maar als er binnen hooi ligt...... :roll:

Dus ze kúnnen 24/7 buiten, en dan zijn ze absoluut niet blij..... ze staan hier van 8.00 tot 18.30 buiten, en als ik madame dan niet binnenhaal, breekt ze de tent af. En dan staat ze met andere paarden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:59

ik heb mijn pony 14 jaar.
hij heeft altijd zomers buiten en winters op stal gestaan met overdag een paar uur paddock.
op mijn huidige stal waar ik nu sta heeft hij ook zeker 5 jaar lang in de winter snahcts binnen gestaan.
tot hij zware bronchitis kreeg,allergisch was voor van alles en nog wat en hij moest naar buiten.

op zijn 21e jaar vorig jaar voor het eerst de hele winter buiten gelopen met een goede deken om en ik heb echt een veel blijere pony :D
ze worden bij ons op het land bij gevoerd, en er is geen schuilgelegenheid.
gaat prima zo! *\o/*

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:48

Poiuytrewq schreef:
Ja en wat als je die keuze niet hebt Bowen?
Zou mn paard ook naar buiten doen hoor, dan maar alleen. Maar ondertussen wel wat anders zoeken. Liever alleen op de wei dan alleen op een stal waar die amper zijn reet kan keren

Als het kiezen is tussen alleen op stal of alleen buiten dan alleen buiten. Maar degene waarop ik reageerde had haar paarden wel buiten, maar apart omdat ze anders als ze hun voerbakken hadden elkaar soms konden slaan.
Daar is een hele simpele oplossing voor, zeker als je wel stallen hebt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:50

Dat vind ik ook en zelfs zonder stallen is daar wel een oplossing voor te vinden. Maar als het al jaren goed gaa bij zo'n stal met allemaal sportpaarden is het tegenwoordig al heel wat dat die zo veel buiten staan en heb je er meestal (helaas) weinig op in te brengen

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:43

Toevallig heb ik sinds dit jaar een merrie die bij de vorige eigenaar altijd buiten stond. Heel sporadisch een keer op stal.
Kwam bij mij voor het eerst elke avond op stal.
En laat zij nou net degene zijn die het hardste gilt als het slecht weer is, om naar binnen te gaan.
Ik heb gras genoeg buiten, daar ligt het niet aan, ze kunnen de hele winter gras eten, en als er niet heel veel meer staat krijgen ze nog hooi bij, toch staat ze bij het lint te drammen als het vies weer is.
Desnoods al om half drie 's middags als het echt heel regenachtig is.
Geen gewoonte dus, want bij mooi weer gaan ze pas 's avonds om half 9/9 uur naar binnen.

En heb ook een shetlander gehad, die nog nooit op stal had gestaan,
ook die wou heel graag naar binnen met slecht weer, ging dan lekker languit liggen slapen in het stro, en vond het ook wel prima.

Als ik daar dan naar kijk, wetende dat ze het buiten blijven toch gewend zijn, heb ik toch meer het gevoel dat paarden een lekker warm en droog stalletje toch wel erg waarderen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:59

Na 2 weken schuilstal en 24/7 buiten snap ik het voerprobleem wel hoor :j Is bij ons ook lastig met een dominante ruin met voernijd als leider. Die zorgt erg goed voor zichzelf, en wordt kribbig en gaat slaan als hij honger heeft, waardoor de andere die meer ruwvoer nodig hebben dan het hij erbij in schieten. Hebben wel 6 verspreidde voerplekken voor 5 paarden. Daarbij nog een stal-discussie over hoeveel hooi er nu eigenlijk gevoerd moet worden per dag. Weiland is helemaal kaal dus daar komt niets meer vanaf.

Krachtvoer geven kan indiviudeel zonder problemen. Gewoon paard uit de groep halen :)

Hoeveel hooi is normaal voor 5 paarden waarvan 1 fjord, 1 kruising arabier, 2 dravers en een grote fries?
Is misschien ook geen handige samengestelde kudde.

Anoniem

Re: Hype? 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:01

Je kan nog altijd uitrekenen hoeveel hooi normaal is voor zo'n paarden, maar als de dominante alles voor zich opeist (en dat deed die van mij dus wel in de kudde) dan heeft het alsnog allemaal geen zin natuurlijk...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:03

Hangt af van de kwaliteit van het hooi en ook de stofwisseling van de verschillende paarden. Ik zou verwachten dat je iets van 2 pakjes hooi per dag op kunt voeren aan deze groep.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:04

[***] schreef:
Je kan nog altijd uitrekenen hoeveel hooi normaal is voor zo'n paarden, maar als de dominante alles voor zich opeist (en dat deed die van mij dus wel in de kudde) dan heeft het alsnog allemaal geen zin natuurlijk...

Berekening weet ik wel maar inderdaad zo heeft het geen nut want dominante eet gewoon voor 2 of 3 paarden als het zo uitkomt. Hebben er nu 2 apart staan om te eten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:06

Waratje schreef:
Hangt af van de kwaliteit van het hooi en ook de stofwisseling van de verschillende paarden. Ik zou verwachten dat je iets van 2 pakjes hooi per dag op kunt voeren aan deze groep.

Gewone baaltjes dus zo een 50 kg per dag?

Ik kwam met een berekening op rond de 65-70 kg per dag. Twee paarden worden best fanatiek gereden en 1 is nog in de groei.
Een merrie, niet de mijne, is nu al erg schraal.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:08

Ik gaf twee baaltjes aan drie paarden, dus ik denk dat als je 2,5-3 baaltjes per dag gaat voeren je wel goed zit.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:38

Dakotah, maar hoe vaak regent het nou echt aaneengesloten? De mijne (in principe buitenpaarden) komen ook in galop naar me toe als het drie dagen achter elkaar regent, ook die willen dan even de regen uit en naar binnen. En dat snap ik volkomen, maar hoe vaak regent het nou daadwerkelijk 24h achter alkaar? Amper ;). En daarbij, als ik de mijne dan een deken op zou gooien, is het ook goed.

Yamcha, waarschijnlijk voer je wel krachtvoer op stal? Dus dan is die associatie er iig. En ik blijf erbij dat een dichte stal anders aan zal voelen voor een paard dan bijvoorbeeld een schuilstal waar ze uit vrije wil 24/7 in staan maar wel het idee hebben dat ze er uit kunnen ;). De mijne zouden ook de voorkeur geven aan een stal of schuilstal als daar ruwvoer wordt gevoerd op het moment dat het gras niet meer voldoende biedt.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:40

Ik heb een 21-jarige pony met artrose en de ziekte van Cushing. Voor de artrose moet ze zoveel mogelijk bewegen en zou 24/7 ideaal zijn. Voor de Cushing werkt dat echter weer averechts. Ze kan zich niet goed warmhouden en heeft behoefte aan een rustige, droge plek om te liggen.

Ik heb haar in een groepsstal gehad waar ze kon kiezen tussen binnen of buiten staan. Het kiezen beviel haar uitstekend maar het continu in een grote groep staan was haar veel te druk. Ze viel erg af en kreeg rare klachten als schimmel en infecties.

Mijn ideale situatie zou een kleine, stabiele groep zijn waarbij ze de hele dag kan kiezen of ze binnen of buiten wil staan. Helaas heb ik dat hier in de buurt niet kunnen vinden. Het is hier of zomer buiten, winter op stal, of 24/7 buiten met hoogstens een schuilhok zonder bodembedekking. Nu heb ik het best mogelijke alternatief. Een rustige, kleine groep en met daglicht naar buiten, donker binnen. In de zomer betekent dat dus van 07-23u buiten en in de winter van 10-17. Daarnaast geef ik haar 's avonds zelf nog beweging. Maar mocht ik ooit de paarden bij huis kunnen houden dan zou ik zeker kiezen voor een stal met open doorgang naar de wei.

Leuk detail, in de groepsstal waar mijn paard vorig jaar stond vroegen een paar mensen of de eigenaar sneeuwfoto's wou maken van de paarden. Hij heeft ze daarvoor allemaal naar buiten moeten jagen want met de heftige sneeuwval was iedereen binnen gaan staan. Watjes. ;-)

Edit: ze moet ook elke ochtend medicatie krijgen wat nogal lastig te organiseren is als ze 24/7 buiten staat en je 's ochtends gewoon naar je werk moet. Dus dat is nog een voordeel van 's nachts binnen staan. Nu zet ik het klaar en mikt de staleigenaar het in de voerbak.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:52

Dakotah schreef:
Toevallig heb ik sinds dit jaar een merrie die bij de vorige eigenaar altijd buiten stond. Heel sporadisch een keer op stal.
Kwam bij mij voor het eerst elke avond op stal.
En laat zij nou net degene zijn die het hardste gilt als het slecht weer is, om naar binnen te gaan.
Ik heb gras genoeg buiten, daar ligt het niet aan, ze kunnen de hele winter gras eten, en als er niet heel veel meer staat krijgen ze nog hooi bij, toch staat ze bij het lint te drammen als het vies weer is.
Desnoods al om half drie 's middags als het echt heel regenachtig is.
Geen gewoonte dus, want bij mooi weer gaan ze pas 's avonds om half 9/9 uur naar binnen.

En heb ook een shetlander gehad, die nog nooit op stal had gestaan,
ook die wou heel graag naar binnen met slecht weer, ging dan lekker languit liggen slapen in het stro, en vond het ook wel prima.

Als ik daar dan naar kijk, wetende dat ze het buiten blijven toch gewend zijn, heb ik toch meer het gevoel dat paarden een lekker warm en droog stalletje toch wel erg waarderen.

Ik weet wel zeker dat veel paarden droog kunnen staan erg waarderen. Maar buiten betekend niet perse gelijk zonder schuilmogelijkheid, voor mij is het ideaal dus keuze, een schuilstal/inloopstal zodat ze zelf naar binnen en naar buiten kunnen. Misschien zijn er dan dagen dat ze amper buitenkomen, maar ook momenten dat ze midden in de nacht zin hebben om even lekker buiten rond te scharrelen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:56

fransje23 schreef:
Na 2 weken schuilstal en 24/7 buiten snap ik het voerprobleem wel hoor :j Is bij ons ook lastig met een dominante ruin met voernijd als leider. Die zorgt erg goed voor zichzelf, en wordt kribbig en gaat slaan als hij honger heeft, waardoor de andere die meer ruwvoer nodig hebben dan het hij erbij in schieten. Hebben wel 6 verspreidde voerplekken voor 5 paarden. Daarbij nog een stal-discussie over hoeveel hooi er nu eigenlijk gevoerd moet worden per dag. Weiland is helemaal kaal dus daar komt niets meer vanaf.

Krachtvoer geven kan indiviudeel zonder problemen. Gewoon paard uit de groep halen :)

Hoeveel hooi is normaal voor 5 paarden waarvan 1 fjord, 1 kruising arabier, 2 dravers en een grote fries?
Is misschien ook geen handige samengestelde kudde.

Je kan onbeperkt hooi proberen, soms werkt dat erg goed. Of voor een aantal uur per dag(of voor de nacht) de groep splitsen om te zorgen dat sommige wat rust hebben om te eten, of juist om wat te sonja bakkeren.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:20

Wat ik me afvraag of er hier ook fanatieke wedstrijdruiters zijn die hun (dure) sportpaard 24/7 buiten laten???
Want de meeste die ik ken hebben hun paard in de winter sowieso 's nachts op stal en de meeste in de zomer ook (waaronder ikzelf).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:32

Moratoetje, bij mij staan ze, in principe, 365 dagen per jaar buiten. Heel soms gaan ze bij aanhoudende regen
's nachts naar binnen (of ze krijgen een deken op). Soms is het wel lastig met wedstrijden in het winterseizoen omdat ze enorm in de vacht komen en het dus snel erg warm krijgen. Sinds een jaar of twee scheer ik er dan een model in waarmee ze toch zonder deken buiten kunnen blijven staan. Bij ons zijn ook veel fanatieke endurance ruiters, die paarden staan allemaal 24/7 buiten. Bij ons staan eigenlijk de (meeste) paarden die mee gaan op wedstrijd buiten en de (meeste) recreatiepaarden binnen :D ('s nachts). Nu moet ik wel zeggen dat er bij ons voornamelijk endurance en SGW gereden wordt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:15

ik was fanatieke wedstrijdruiter en mijn voormalige Z dressuurpaard, KWPN merrie, is gekocht als leerpaard en wilde met haar fanatiek trainen en proberen van de L2 naar de Z te rijden. Zij kwam bij mij 24/7 buiten te lopen met alleen de nacht op stal als het buiten te nat was om te liggen.

Het was een pittige overgang voor haar zovanuit de luxestallen in de randstad naar 24/7 buiten in het Friese platteland. Zelfs in juni met wat koudere wind stond ze te koukleumen en kon ze echt niet tegen een zomers miezerbuitje. Regendeken was dan noodzakelijk, maar wel lastig omdat het dan weer snel warm is als de bui voorbij is en het zonnetje gaat schijnen.

Helaas bleek ze een kwaaltjes paard en heb ik haar alleen onderling gestart en heb haar slechts drie jaar echt serieus kunnen rijden met fanatiek lessen en thuis intensief trainen en lange buitenritten maken. Toen ik haar na mijn zwangerschap weer op wilde trainen ging er iets mis tijdens longeren en raakte ze acuut ernstig kreupel achter, na een half jaar knapte ze op maar tijdens gek doen kreeg ze een acute peesblessure aan haar voorbenen en toen kwam daar nog een ernstige hoefbevangenheid achteraan waardoor ze definitief niet meer normaal te rijden was vanwege regelmatige terugkerende kreupelheid en problemen met losse wanden en kantelende hoefbenen. Ze staat nu al 4 jaar meer als 4 jaar als versiering hier achter huis en speelt de niet zo lieve baas over de andere paarden. Maar is inmiddels wel een echt buitenpaard. Alleen met langdurige regen krijgt ze nog een regendekentje op en in de winter bij slecht weer een licht gevoerde all-weather deken. Op stal opsluiten doe je haar geen plezier mee. Ze heeft voernijd en slaat zichzelf de benen stuk tegen de wanden/palen, en hoe meer afstand de andere paarden kunnen houden hoe meer rust.

Mocht ik weer ruimte krijgen voor een paard er bij dan wordt het echt weer een wedstrijdpaard en als het even kan laat ik die ook weer 24/7 zelf in en uit lopen.

Mijn paarden kunnen zelf kiezen of ze binnen gaan staan of niet. Dus hier staan ze gerust met regen het grootste deel van de stal in de inloopstal. Om in de nacht als het droog is buiten in het zand te gaan staan of liggen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:51

Moratoetje schreef:
Wat ik me afvraag of er hier ook fanatieke wedstrijdruiters zijn die hun (dure) sportpaard 24/7 buiten laten???
Want de meeste die ik ken hebben hun paard in de winter sowieso 's nachts op stal en de meeste in de zomer ook (waaronder ikzelf).

Hier fanatieke wedstrijdmenner (en parttime ruiter), waarvan de (dure) paarden 24/7 buiten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:17

Sees schreef:
Dakotah, maar hoe vaak regent het nou echt aaneengesloten? De mijne (in principe buitenpaarden) komen ook in galop naar me toe als het drie dagen achter elkaar regent, ook die willen dan even de regen uit en naar binnen. En dat snap ik volkomen, maar hoe vaak regent het nou daadwerkelijk 24h achter alkaar? Amper ;). En daarbij, als ik de mijne dan een deken op zou gooien, is het ook goed.

Yamcha, waarschijnlijk voer je wel krachtvoer op stal? Dus dan is die associatie er iig. En ik blijf erbij dat een dichte stal anders aan zal voelen voor een paard dan bijvoorbeeld een schuilstal waar ze uit vrije wil 24/7 in staan maar wel het idee hebben dat ze er uit kunnen ;). De mijne zouden ook de voorkeur geven aan een stal of schuilstal als daar ruwvoer wordt gevoerd op het moment dat het gras niet meer voldoende biedt.

Nee, zeker niet altijd. Ik voer regelmatig krachtvoer buiten, dat maakt niks uit. Dan hebben ze een emmer en zet ik ze even apart, en gaan ze ook weer terug. Maar madame moet en zal naar binnen op een gegeven moment.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:55

Hier ook eentje die roept zodra ze mijn kop ziet als het regent, meestal zorg ik dan wel dat ze kunnen schuilen in de overdekte longeercirkel.

Ik moet wel zeggen: als ze in de paddock en de longeercirkel kunnen overnachten, zitten ze bijna constant binnen, ze komen quasi maar buiten als hun hooinetten buiten hangen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:27

Yamcha, ja maar ze worden iig wel af en toe gevoerd in de stal dus de associatie is er wel ;). Niet dat daar iets mis mee is hoor.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:03

ik heb een kudde mini's en 1 bejaarde warmbloed,en allemaal komen ze heel graag binnen 's avonds om rustig in hun eigen stalletje te kunnen brokjes en hooi eten en bij te komen van de dag. Lekker languit in het stro slapen.
Ze zitten wel elke dag buiten overdag,ook 's winters. Maar bij slecht weer staan ze dus ook te drammen aan de poort om weer naar binnen te kunnen,dus ik denk niet dat ze het zo erg vinden op stal. :)

Ik krijg hier vaak complimenten dat mijn beestjes er zo goed uitzien en ik ben er dus van overtuigd dat ze prima in hun velletje zitten met ons beleid. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:04

Sees, waarom is het voor jou zo moeilijk om te begrijpen dat sommige paarden anders reageren dan die van jou? Er zijn gewoon echt paarden die aan de beschutting en de privacy van hun stal hechten. Net zoals er ook paarden zijn die een hekel hebben aan die muren om zich heen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:15

Een schuilstal is vaak toch ook wel even wat anders dan een dichte stal.. Vooral eentje die aan een kant helemaal open is. Daar zou mijn pony echt geen genoegen mee hebben, de shet daarentegen wel.