Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:Bij vrijwel alle stallen is er weinig tot geen ruimte om je paard buiten te zetten. Als je al kunt losgooien moet je vaak wachten op anderen en kan het maar bijvoorbeeld een half uurtje. De rijfaciliteiten zijn meestal prima. Een aantal stallen hebben een stapmolen en stapmolenservice. Jaren en jaren paarden gehad nooit heeft me het gestoord. Inderdaad, dan kom je "uit de manege" en weet je niet beter. Had zelf altijd wel voldoende tijd om mijn paard extra uit de box te halen of zorgde ervoor dat dat gebeurde. Dat soort stallen krioelen overigens ook van de verzorgmeisjes![]()
En idd, die stallen staan doorgaans vol. Alhoewel, iets minder nu maar dat is te wijten aan de crisis. Niet omdat de mensen er niet willen staan met hun paard.
Er zijn wel wat stallen die beperkt weidegang bieden, maar dan zijn er weer geen goede (uit)rijmogelijkheden en elke dag rondjes in de bak rijden is ook niet zo zijn (en mijn) ding. Ik merk echt dat mijn paard de afwisseling van een buitenrit nu en dan wel nodig heeft. Vaak zijn die stallen dan ook nog eens een stuk verder weg (min. een half uur met de auto) en vaak moet je binnen en buiten zetten zelf regelen. Dat is dan al niet te doen als je zover moet reizen.
He.
Moratoetje schreef:Ik ben geen voorstander van 24/7 op de wei of paddock in de winter, paarden die tot aan hun knieën in de drek staan met o.a. mok tot aan hun oksels als gevolgMaar goed, dat moet iedereen voor zich weten.
Moratoetje schreef:Ik ben geen voorstander van 24/7 op de wei of paddock in de winter, paarden die tot aan hun knieën in de drek staan met o.a. mok tot aan hun oksels als gevolgMaar goed, dat moet iedereen voor zich weten.
Begrijp me niet verkeerd, ook ik vind dat een paard elke dag vrij moet kunnen bewegen, maar er zit natuurlijk ook nog wat tussen 24/7 buiten of helemaal niet buiten.
Sodeletuut schreef:Want overal waar paarden 24/7 buiten staan, staan ze tot hun knieën in de drek? Aha..
ohjajoh6 schreef:Zo, het is hier hard gegaan vandaag!
Ik vind toch echt dat men wat relaxter kan reageren hier;
Want natuurlijk ben ik voor zoveel mogelijk buitengang voor mijn paarden, maar het is ook een feit dat ook het paard is doorgefokt; Want het is toch eigenlijk te bizar voor woorden dat 9 van de 10 paarden, niet eens meer tegen weidegang kunnen, lees het eten van gras; Ik heb dus wei en groot genoeg, maar mijn shet is I.R. en mijn Tuiger word binnen no time spierbevangen en altijd van het gras, want wat ik aan krachtvoer geef is zo minimaal, dat is eigenlijk om de poeders er nog een beetje normaal in te krijgen. Maar mijn paard op box zetten hele dagen, is voor mij iig geen oplossing, maar zoek het er maar mee uit, ik trek regelmatig het haar uit mijn hoofd van pure ellende, want voor perfect zoals bv een zandpaddock erbij is domweg het geld er niet, trouwens ik zie ze zichzelf gerust een zandkoliek vreten dan.
Want natuurlijk is 24/7 op stal niet goed, maar ik kan wel in alle oprechtheid zeggen, dat toen die van mij een x aantal uur per dag op wei kwamen en de rest van de tijd op stal, ze een stuk gezonder waren dan nu... Ik zit er serieus over te denken om ze uit pure nood ook maar weer de nachten op stal te gaan zetten, nu al...
Kijk naar je paard en oordeel niet altijd zo hard over een ander, degene zonder zonde, die mag alleen een steen gooien hoor...
Sees schreef:Chelle_Dora, ik heb het over niet paardwaardig zijn niet over überhaupt niet waardig zijn. Jij kan best een prima mens zijn en wie weet zou ik het nog prima met je kunnen vinden ookmaar als jij je paard meer dan 18u per dag ophokt vind IK dat je geen paard zou 'moeten' hebben (voor de volledigheid maar weer een keer; uitzonderingen vanwege blessures daargelaten).
Normaal verpak ik mijn mening altijd in lieve woordjes en zoet inpakpapier maar ik heb dat nu eens niet gedaan en ik kan me heel goed voorstellen dat er dan mensen zijn die zich aangesproken voelen maar dat is dan maar zo.
Deze discussie gaat over weidegang niet over paarden pushen of met overgewicht op de wei zetten. Wie weet deel ik wel dezelfde mening als jij maar daar is dit topic niet voor.
Als je mijn eerdere posts had gelezen, had je ook kunnen zien dat ik het begrijp als je paard op stal staat ivm een blessure, doe ik zelf ook. Overgewicht valt daar ook onder. Als zóu je natuurlijk ook kunnen kijken naar een stal die beter past bij jouw paard, bv een paddock paradise of whatever.
Jij vindt het een nare uitspraak omdat je je aangesproken voelt dus ergens voelt het voor jou ook niet goed hoe je je paard houdt lijkt me? Anders zou je er toch wel vreder mee hebben?
Ik denk niet dat Bokt me op de vingers tikt, ik zeg het heel netjes, scheld niet en draag eerlijk mijn mening uit, net als jij. Niks mis mee. Pijnlijk? Ja misschien maar wel eerlijk.
En ik richt geen spotlight op me hoor, dat doe jij door dit soort dingen te zeggen. Ja ik heb het goed voor elkaar maar denk je dat dat zonder slag of stoot is gegaan? Denk je dat dat geen bloed zweet en tranen heeft gekost? Natuurlijk wel!
Jij gaat nu aannames doen over dat mijn paarden teveel gewicht met zich mee zouden dragen etc omdat je je aangevallen voelt. Logisch misschien maar het vertroebeld de discussie.
En nogmaals (heb het inmiddels al zó vaak gezegd) ik pleit NERGENS voor 24/7h weidegang voor ieder paard, lees maar eens terug.
ruitje schreef:Ik zou zeggen: kom eens langshttp://www.staldegroenemeer.nl , wij hebben alles wat er blijkbaar niet is in de omgeving van Den Haag
Babootje schreef:Bij vrijwel alle stallen in en rond Den Haag is er weinig tot geen ruimte om je paard buiten te zetten. Als je al kunt losgooien moet je vaak wachten op anderen en kan het maar bijvoorbeeld een half uurtje. De rijfaciliteiten zijn meestal prima. Een aantal stallen hebben een stapmolen en stapmolenservice. Jaren en jaren paarden gehad nooit heeft me het gestoord. Inderdaad, dan kom je "uit de manege" en weet je niet beter. Had zelf altijd wel voldoende tijd om mijn paard extra uit de box te halen of zorgde ervoor dat dat gebeurde. Dat soort stallen krioelen overigens ook van de verzorgmeisjes![]()
En idd, die stallen staan doorgaans vol. Alhoewel, iets minder nu maar dat is te wijten aan de crisis. Niet omdat de mensen er niet willen staan met hun paard.
Er zijn wel wat stallen die beperkt weidegang bieden, maar dan zijn er weer geen goede (uit)rijmogelijkheden en elke dag rondjes in de bak rijden is ook niet zo zijn (en mijn) ding. Ik merk echt dat mijn paard de afwisseling van een buitenrit nu en dan wel nodig heeft. Vaak zijn die stallen dan ook nog eens een stuk verder weg (min. een half uur met de auto) en vaak moet je binnen en buiten zetten zelf regelen. Dat is dan al niet te doen als je zover moet reizen.
He.