Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:19

Met stip stal 3 :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:28

Met deze info kan ik er niets van zeggen. Het zou helpen als je meer wist van de eerste stal. Alle stallen hebben duidelijke voordelen en nadelen, maar nu weet je net te weinig om te zeggen welk pakketje gunstiger is.

Ik zou zo ook neigen naar stal 3, maar niet meer als je zegt dat 6/7 uur in het meest gunstige geval is en dat het ook maar zo op kan houden na 2 uur. En ik mis het uitmesten/strooisel en ruwvoer bij stal 3? Je kan om de manegelessen heen gaan rijden, maar stel dat de lessen er net zijn als jij naar je paard kan, dan is het wel een groot nadeel.

Een paard alleen (mocht dat het geval zijn bij stal 1) is niet wat, alleen merries (stal 2) ook niet (mocht je ooit een ander paard kopen), geen uitrijmogelijkheden (stal 2) vind ik ook wel erg jammer. Onbeperkt ruwvoer (stal 2) is dan weer een groot pluspunt. Erg lastig.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:46

_Lorette_ schreef:
Met deze info kan ik er niets van zeggen. Het zou helpen als je meer wist van de eerste stal. Alle stallen hebben duidelijke voordelen en nadelen, maar nu weet je net te weinig om te zeggen welk pakketje gunstiger is.

Ik zou zo ook neigen naar stal 3, maar niet meer als je zegt dat 6/7 uur in het meest gunstige geval is en dat het ook maar zo op kan houden na 2 uur. En ik mis het uitmesten/strooisel en ruwvoer bij stal 3? Je kan om de manegelessen heen gaan rijden, maar stel dat de lessen er net zijn als jij naar je paard kan, dan is het wel een groot nadeel.

Een paard alleen (mocht dat het geval zijn bij stal 1) is niet wat, alleen merries (stal 2) ook niet (mocht je ooit een ander paard kopen), geen uitrijmogelijkheden (stal 2) vind ik ook wel erg jammer. Onbeperkt ruwvoer (stal 2) is dan weer een groot pluspunt. Erg lastig.

Bij stal 3 word elke dag de mest eruitgehaald en opgestrooit en 1x per week volledig uitgemest. 3x per dag ruwvoer in de winter (in de zomer alleen als ze s'nachts op stal staan)

Stal 3 heeft een beetje mijn voorkeur omdat ik graag wedstrijden wil rijden en daar fijn les krijg, ook met slecht weer kan rijden, manegelessen zijn alleen s'avonds en ik rijd meestal overdag en als ik s'avonds ga dan kan ik ook in de buitenbak rijden of meerijden in de les

Bij stal 1 gaan we deze week nog eens langs want dan is hij thuis en dan weet ik ook meer van de stal

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:01

Ik kom hier super vaak met keuzes en eindelijk had ik dacht ik de ideale stal, helaas is ie op zo'n drie kwartier fietsen, maar ik wilde graag jullie mening horen.

Stal waar ik nu sta:
Manege, altijd druk en gezellig.
Paarden staan in de zomer veel in de paddock (is vorig jaar een vreselijk ongeluk gebeurd, sindsdien staan paarden alleen.)
Grote ruime stallen.
Onbeperkt hooi en stro.
Mooie buitenrij mogelijkheden.
Acht bakken (binnen en buiten bakken)
Stapmolen in aanmaak.
Keuze tussen half en vol pension.
In de winter 24/7 binnen maar je kan ze buiten in de bak zetten voor 2/4 uurtjes.
Zadelkast.
5/7 minuutjes fietsen.
€ 245,- in de maand in de winter
€ 120,- in de maand in de zomer.

Stal 2.
Paarden gaan alle dagen van de week naar buiten (tenzij het stormt, gaan ze in de binnenbak)
Worden binnen en buiten gezet.
Wordt uitgemest.
Onbeperkt hooi en stro.
Niet hele grote stallen.
Weinig tot geen uitrijmogelijkheden.
3 bakken (1 binnen en twee buiten)
Zadelkast.
€ 210,- in de maand exclusief krachtvoer.
45 minuten met de fiets en 15 minuten met de auto.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik ben in de winter erg laat thuis en dan is het meestal al donker.

Anoniem

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:10

Ik zou dan toch kiezen voor stal 2... Kleinere stallen dan stal 1, maar als ze de hele dag buiten staan(of ook maar een paar uurtjes?) dan is dat ook nog te overzien..

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:33

Staan ze in stal 2 ook in de winter buiten? Dan op zeker stal 2!

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:44

Ik zit ook met een groot dillema momenteel:

Stal 1:
- Grote mooie weide, paarden altijd op de wei.
- Er komt elke dag iemand langs, dus indien ik niet kan komen is dit niet erg.
- Geen echte uitrijmogelijkheden
- Geen echte bruikbare piste
- Geen sociaal contact
- +-20 minuutjes rijden van mijn huis
- Goede band met de eigenaar
- Hooi inbegrepen in de prijs, 300euro per maand

Stal 2:
- 10HA wei, paarden altijd buiten, indien gewenst tijdens de winter 's avonds op stal
- Grote verlichte buitenpiste + longeercirkel
- Veel sociaal contact, worden leuke uitstappen georganiseerd.
- Goede uitrijmogelijkheden
- Wel ver weg van mijn huis, 45 minuten rijden, dus elke dag gaan gaat dan niet meer, maar ze krijgen daar ook de zorgen die ze nodig hebben.
- 320euro per maand, eten + hooi + stallen uitmesten inbegrepen

Stal 3:
- Weide huren, waardoor ik alles zelf moet doen, maar dit wel goedkoper is per maand.
- Geen piste
- Halfuur rijden van mijn huis
- Geen sociaal contact
- 75euro per maand, maar wel hooi en voer voor mijn rekening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:45

Ik zou dan voor stal 2 gaan. Bij zowel stal 1 als stal 2 komen ze niks tekort, maar stal 2 wordt dus alles voor je gedaan, en ik vind 300 euro voor een wei met verder niet echt een geweldige buitenbak wel een hoop geld moet ik zeggen :j Stal 2 klinkt wel als een ideaal fijne stal dan!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:08

Maurice_Z schreef:

Stal 1:
- Geen sociaal contact

Stal 2:
- 10HA wei, paarden altijd buiten, indien gewenst tijdens de winter 's avonds op stal
- Wel ver weg van mijn huis, 45 minuten rijden, dus elke dag gaan gaat dan niet meer, maar ze krijgen daar ook de zorgen die ze nodig hebben.

Stal 3:
- Weide huren, waardoor ik alles zelf moet doen, maar dit wel goedkoper is per maand.
- Geen piste
- Geen sociaal contact

Ik vind ze alle drie niet ideaal klinken eigenlijk....althans, stal 2 vind ik zowieso het beste, maar 3 kwartier rijden vind ik wel erg veel..... Ik zou denk ik verder zoekenn.

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:10

Brendaaaa schreef:
Maurice_Z schreef:

Stal 1:
- Geen sociaal contact

Stal 2:

Stal 3:
- Geen piste
- Geen sociaal contact

Ik vind ze alle drie niet ideaal klinken eigenlijk....althans, stal 2 vind ik zowieso het beste, maar 3 kwartier rijden vind ik wel erg veel..... Ik zou denk ik verder zoekenn.

Wat vind je dan mis met de anderen? Let wel stal 1 is voor 2 paarden en zou normaal gezien een soort van volpension moeten zijn, maar dan eten niet inbegrepen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:13

wow stal 1 en 2 zijn wel duur zeg, maar dan zou ik toch voor stal 2 gaan..
daar is tenminste een bak en een longeercirkel :) en alles word voor je gedaan
plus 10 ha wei klinkt ook super goed

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:28

Hmm, ik heb de indruk dat ik niet echt op de hoogte ben van de prijzen :) hier vragen ze makkelijk 100euro per maand voor een weide en dan heb je daar niets mee in.
De prijs die ik geef is wel telkens voor twee paarden, dus normaal zou de prijs voor stal 1 - 150 euro zijn en voor stal 2 - 160 euro.

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:24

Even een kleine correctie:
De 10ha land van stal 2 blijkt 40ha land te zijn.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:25

Maurice_Z schreef:
Wat vind je dan mis met de anderen? Let wel stal 1 is voor 2 paarden en zou normaal gezien een soort van volpension moeten zijn, maar dan eten niet inbegrepen.

Nou, bij stal 1 geef je aan:

- Geen sociaal contact

Buiten dat ik dat zelf belangrijke dingen vind, vind ik de prijs die je dan moet betalen belachelijk hoog.

Bij stal 3 geeft je zo enorm veel kopzorgen; je moet alles zelf regelen, je hebt geen bak, je hebt geen contact met andere paardeneigenaren (vind een vraagbaak/een extra set ogen die meekijken ideaal).

Daarom zou ik zeker voor stal 2 gaan, maar ja, die is weer enorm ver weg.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:26

Maurice_Z schreef:
Hmm, ik heb de indruk dat ik niet echt op de hoogte ben van de prijzen :) hier vragen ze makkelijk 100euro per maand voor een weide en dan heb je daar niets mee in.
De prijs die ik geef is wel telkens voor twee paarden, dus normaal zou de prijs voor stal 1 - 150 euro zijn en voor stal 2 - 160 euro.

Ooo dat had ik niet begrepen, dan vind ik de prijs al een stuk redelijker! Maar blijft voor mij een dingetje dat je bij stal 1 weinig hebt om te rijden zowel buiten als op stal zelf en stal 2 te ver weg is..

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 08:06

Hallo mensen!
Waar zouden jullie voor kiezen?
Een 20 jarig paard die nog prima te berijden is.
Zou je die in de zomer (mei tot oktober) van 10:30 tot 16:15 buiten alleen in een gras paddock met andere paarden om haar heen en na 16:15 rijden en dan naar binnen,
Of 24/7 buiten in een heel groot weiland met allemaal andere paarden zonder schuilmogelijkheden in weer en wind?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 09:00

Is er echt geen andere stal om uit te kiezen? :o

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:45

24/7 buiten,is er schaduw in de wei?
Bij extreem slecht weer kan je evt even een dek op leggen,maar over het algemeen kunnen ze prima tegen slecht weer.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 11:22

_Lorette_ schreef:
Is er echt geen andere stal om uit te kiezen? :o

Helaas, bij mij in ieder geval niet.

Colunder:
Oke, gewoon een regendeken. Maar wat nou als het midden in de nacht keihard gaat regenen?
Ja, bomen aan de zijkant van de afrastering.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 11:34

Wat is het paard gewend? En hoe goed is de grond bij de 24/7 buiten stal?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 11:53

Als je haar vanaf de zomer went om 24/7 buiten te staan kan ze daar prima tegen hoor.
Die van ons hebben altijd 24/7 buiten gestaan, ook de draver die we gehad hebben.
Nu staan we sinds mei op een pension stal,het enige nadeel daar vind ik dat hij 'snachts op stal moet,verder een hele fijne stal,maar ik zou liever 24/7 buiten hebben, maar dat kan hier niet.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 12:19

Ze wennen er ook wel aan, maar bij een wat ouder paard zou ik het vervelend vinden als hij niet uit de wind, regen en zon kan gaan staan. Vooral omdat ze niet even droog kunnen gaan liggen slapen. Maar als je veel beschutting hebt van bomen en de bodem heel goed blijft (bijv. hoger gelegen zandgrond), dan zou ik 24/7 buiten verkiezen boven de stal met beperkte weidegang zonder weidemaatjes.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 15:33

Tja, ik woon hier op modder. In Groningen. Dus echt kans op zand hier is er niet. Helaas niet.
Ik weet het gewoon niet. Op stal 1 met beperkt weidegang is het gewoon te weinig. Ik merk dat we er allebei niet blij van worden.
Op de andere stal met 24/7 naar buiten is voor haar denk ik fijner, maar omdat er (denk ik) in de regen wind en onweer geen plek is om te schuilen, voel ik me dan wel schuldig. Ik lekker warm onder de dekens of in huis en zij daar koud in de regen.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:48

Ik zou me meer zorgen maken over de zon. Is er genoeg schaduw in het weiland?

__Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:42

Hey, ik heb ook een probleempje met het kiezen van de stalling.

Stal 1 -> Weide achter ons huis.
De prijs zijn we nog aan het berekenen.
+ 24/7 weidegang
+ Schuilstal
+ Gewoon de tuin doorsteken & ik ben er al
+ Heel veel uitrijmogelijkheden
- Geen piste
- Alles moet zelf gedaan worden. (Ik bedoel niet dat ik zo lui ben dat ik het niet wil doen, maar mijn ouders zijn gescheiden dus het wordt een beetje moeilijk als ik bij mijn papa ben, de rest van de familie kent niets van paarden.)

Stal 2
270 euro per maand, geen hooi, kast & grasweide inbegrepen.
+ 2 minuutjes (letterlijk) fietsen, dus ik kan er heel makkelijk komen.
+ Dezelfde uitrijmogelijkheden
+ 2 binnenpistes (20x60m) en een enorm grote buitenpiste, hindernissen vrij te gebruiken.
+ Longeerpiste
+ Stapmolen
+ Weidegang (met eventueel andere paarden), als je voor een langere tijd weg bent of door andere redenen kan het paard op een weide gezet worden met een schuilstal waar het paard dag & nacht blijft.
+ Cafetaria & terras
+ Gezellige sfeer, vriendelijke mensen.
+ Geregeld wedstrijden, zowel jumping als dressuur.
+ Alles wordt mooi onderhouden.
+ Uw eigen paard mag altijd op de loopweide gezet worden, gratis.
- Geen keuze tussen half & vol pension, de volle pot of niets. (Op zich geen probleem.)
- Paarden worden met een beurtrol buiten gezet, dus ze staan er nooit echt een hele dag waarvoor je wel betaalt
- Mest wordt niet elke dag spontaan uitgehaald, je moet er dus echt naar vragen of het zelf doen.

Bedankt (: