Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 05:29

Nikass schreef:
Ik reageer helemaal niet op jou, maar op Rosa. Wie moet er nou goed lezen??

Waarom heb je mijn quote dan ook gebruikt? Haal 'm dan weg, dan is het een stuk duidelijker op wie je wel en niet reageert. ;)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 07:10

Hier ook 24/7. In de winter in een andere, meer beschutte weide. Hier is altijd wind, erg fijn voor de paarden als het zo warm is.

Zazzel

Re: Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:32

Vind dat ze elke dag minimaal 4 uur in de wei moet staan. In de winter natuurlijk wel met beschutting.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:08

Nikass schreef:
Shenavallie schreef:
Heb later de rest gelezen en wil even benadrukken dat het mij verder niet te doen is of iets goed of slecht is. Dus als iemand voor dekens en stal kiest, be my guest. Ik wil alleen duidelijk maken dat paarden echt niet zo gauw ziek worden. Wel worden paarden ziek die doorgaans een deken op hebben en dan "ineens" met guur weer zonder deken buiten staan. Die dieren zijn door de dekens niet meer gewend om hun natuurlijke bescherming in te zetten c.q. zijn hun weerstand kwijt en worden dan wel overvallen. Je kunt paarden hier wel weer aan laten wennen, maar dat is net of je dat zelf wilt.

Dat is wellicht wel zo ja. Ik heb mijn paard vier jaar. Ik weet niets van haar verleden, behalve één jaar voordat ik haar kocht. Toen stond ze nagenoeg 24/7 op stal. Het kan zijn dat zij volledig ontwend is om buitenpaard te zijn. Als je dat dan combineert met een dunne vacht enz. Mijn dierenarts zei dat stel dat zij die eerste 12 jaar van haar leven ook vrijwel altijd op stal heeft gestaan, het zeker een jaar of drie kan duren voordat zij weer een beetje gewend is aan het buiten leven. Hoe of waar het door komt zullen we nooit precies weten, feit is dat de stap naar 24/7 buiten veel te groot is voor haar. Het regendekenverhaal vind ik best lastig. Aan de ene kant wil ik haar weerbaarder maken en heb ik een hekel aan dekens (die toch vrijwel altijd schuurplekken veroorzaken en nooit écht lekker zitten) maar na haar voor de zoveelste keer totaal verkleumd van het land te hebben gehaald weet ik dat ik dat ook niet meer wil.

Een paard totaal verkleumd van het land halen, geeft inderdaad geen goed gevoel en is ook voor het dier al helemaal niet leuk. Je kunt het in stappen opbouwen, maar dan ben je inderdaad wel een paar jaar verder. Als ze al wat ouder is - wat ik uit je verhaal opmaak - dan is het de overweging wellicht niet eens waard en kun je beter op deze voet doorgaan. ;)

Zippora2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:08

Die van mij staat zowel zomers al s'winters 24/7 buiten met schuilmogelijkheden,
m'n paardje is niet bepaald een ''stal'' paardje en wordt al gauw veel te druk als ze binnen op stal staat.
dus mijn voorkeur is ook gewoon 24/7 buiten en natuurlijk bijvoeren wanneer dat nodig is

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:43

Ik zeg, dag en nacht en het hele jaar door buiten. Dieren behoor je niet op te sluiten, en paarden al helemaal niet.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:47

Vilar schreef:
Ik zeg, dag en nacht en het hele jaar door buiten. Dieren behoor je niet op te sluiten, en paarden al helemaal niet.

Je hebt toch ook omheining om je land heen? Das net zo goed opsluiten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:22

Ja, maar binnen die omheining worden de mogelijkheden wel wat groter.
Wanneer jouw paard in zijn stal staat te staan, staat de mijne met haar vriendinnetje te knuffelen, loopt een keer op en neer naar de drinkbak, loopt weer naar het hooi, kijkt rond of er nog sprietjes gras te vinden zijn, bekijkt de omgeving, knaagt aan een wilgenboom, zoekt het lekkerste plekje om te slapen of te rollen, als ze gekke 5 minuten hebben trekken ze een keer een sprintje, etc.

Da's al heel wat meer dan wat je in een stal kunt doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:12

chikohaa schreef:
Vilar schreef:

Je hebt toch ook omheining om je land heen? Das net zo goed opsluiten.

Als je daar het verschil niet in wilt zien, dan zegt dat wel iets over je herseninhoud, hoor. ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:21

Kennelijk wil jij het verschil niet zien tussen opsluiten of niet, want een heining is ook opsluiten. Als je zegt dat je dieren niet mag opsluiten, dan moet je geen dieren houden, maar ze in het wild laten lopen.
Persoonlijk vind ik dat je nogal scherp reageert, probeer af en toe ook eens de humor van een discussie in te zien ;)
Enne, wat chikohaa schreef was ook het eerste dat bij mij opkwam, alleen was toen net bezig af te sluiten om naar stal te gaan en heb dus niet gereageerd.

Zoefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:28

Hier gaan ze 's ochtends de wei in en 's avonds komen ze naar binnen.
In de winter gaan ze wel vroeger terug naar binnen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:49

Waratje schreef:
Kennelijk wil jij het verschil niet zien tussen opsluiten of niet, want een heining is ook opsluiten. Als je zegt dat je dieren niet mag opsluiten, dan moet je geen dieren houden, maar ze in het wild laten lopen.
Persoonlijk vind ik dat je nogal scherp reageert, probeer af en toe ook eens de humor van een discussie in te zien ;)
Enne, wat chikohaa schreef was ook het eerste dat bij mij opkwam, alleen was toen net bezig af te sluiten om naar stal te gaan en heb dus niet gereageerd.

Haha, dat snap ik ook wel. Maar je snapt hopelijk zelf de nuance toch wel tussen opsluiten in een stal of opsluiten op een weiland met een goede omheining? ;)
Kijk alleen maar naar de natuurlijke behoeftes van een paard (bewegen/sociaal contact/fourageren) en je ziet het grote verschil met een stalopsluiting.
Als iemand zelf zo kinderachtig is, door 'op woorden te blijven vangen', tja, jammer. Ik ben blij met mijn 24/7 buitenpaard in de groep. Met schuilstal. Kan 'ie tenminste zelf kiezen (en dat doet hij ook). :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:24

Jij bent blij met je 24/7 buitenpaard en een ander is blij met een 's nachts op stalpaard. Natuurlijk is het prachtig als paarden 24/7 op de wei kunnen, maar wees eerlijk, dat kan vaak niet vanwege teveel gras, te weinig echte beweging, overgevoeligheden (zowel op gras als insecten), noem maar op.
Je kunt hier proberen het zo goed mogelijk te doen voor je paard, maar er is geen enkel systeem dat voor alle paarden even ideaal is. Dat is de realiteit en daar zul je mee moeten omgaan.

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:25

24/7, ook in de winter maar wel met schuilstal

xcarlosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:36

wij hebben ze dag en nacht op het land staan :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:46

Waratje schreef:
Jij bent blij met je 24/7 buitenpaard en een ander is blij met een 's nachts op stalpaard. Natuurlijk is het prachtig als paarden 24/7 op de wei kunnen, maar wees eerlijk, dat kan vaak niet vanwege teveel gras, te weinig echte beweging, overgevoeligheden (zowel op gras als insecten), noem maar op.
Je kunt hier proberen het zo goed mogelijk te doen voor je paard, maar er is geen enkel systeem dat voor alle paarden even ideaal is. Dat is de realiteit en daar zul je mee moeten omgaan.

Ik heb an sich geen problemen met een paard dat 's nachts naar binnen gaat, hoor (al vind ik wel dat een paard dan urenlang stil staat). Mijn paard staat 24/7 buiten, maar niet 24/7 op gras. Dat gaat idd niet met een IR paard, maar ik heb net zo lang gezocht tot ik wel zo'n plekje vond, waar dat ook kon. Aangezien mijn paard doodongelukkig is op stal. Een kwestie van geen genoegen nemen met wat de gemiddelde pensionstallingen twillen. Dat is mijn realiteit, ik wil gewoon het allerbeste voor mijn paard. :j

Waar ik wel over val zijn al die mensen die hun paarden 24/7 op stal zetten. En ja, daar ken ik er veel van. Kijk alleen maar naar de maneges hier in het Gooi en omstreken. Ken zat mensen die daar hun paard stallen en er 'vrede' mee hebben, dat hun paard amper buiten komt. Ongelofelijk. -:(-

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:14

ik las op de vorige pagina de discussie over paarden bezweet op de wei gooien, dat dat na een goede cooling down prima kan dat ze dan niet ziek worden...

daar ben ik het niet mee eens :n
je kunt nog zo'n goede cooling down geven, dat het lichaam heerlijk afgekoeld is, de spieren goed afgekoeld zijn, de huid mooi droog zijn...
maar als de haren nog nat zijn slaat dat gewoon nog steeds op de spieren.

ziek zijn kan vele dingen omvatten, voor mij betekenen spieren die een klap krijgen van de kou en natte haren ook ziek zijn.

ik ben een sportmasseur en ik heb geleerd ontzettend voorzichtig te zijn met spieren.
door de jaren heen heb ik geleerd dat een goede cooling down GEEN garantie is voor het behoud en onderhoud van de spieren.
het is niet alleen de cooling down die het moet doen, het is veel meer...
naast de cooling down moet je er ook voor zorgen dat de vacht droog is en er geen kou op de spieren slaat, als jij je paard een goede cooling down geeft, zodat de huid droog is, maar de haren nog nat zijn, ben je nog steeds (spiertechnisch) fout bezig.

Kampvuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:31

Ik zorg dat mijn paard voldoende buitenkomt, een goede balans probeer ik er in te krijgen. Ik denk niet dat mijn paard gelukkig wordt van alleen maar binnnen of alleen maar buiten staan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:31

Dat is wellicht wel zo ja. Ik heb mijn paard vier jaar. Ik weet niets van haar verleden, behalve één jaar voordat ik haar kocht. Toen stond ze nagenoeg 24/7 op stal. Het kan zijn dat zij volledig ontwend is om buitenpaard te zijn. Als je dat dan combineert met een dunne vacht enz. Mijn dierenarts zei dat stel dat zij die eerste 12 jaar van haar leven ook vrijwel altijd op stal heeft gestaan, het zeker een jaar of drie kan duren voordat zij weer een beetje gewend is aan het buiten leven. Hoe of waar het door komt zullen we nooit precies weten, feit is dat de stap naar 24/7 buiten veel te groot is voor haar. Het regendekenverhaal vind ik best lastig. Aan de ene kant wil ik haar weerbaarder maken en heb ik een hekel aan dekens (die toch vrijwel altijd schuurplekken veroorzaken en nooit écht lekker zitten) maar na haar voor de zoveelste keer totaal verkleumd van het land te hebben gehaald weet ik dat ik dat ook niet meer wil.[/quote]

Citaat:
Een paard totaal verkleumd van het land halen, geeft inderdaad geen goed gevoel en is ook voor het dier al helemaal niet leuk. Je kunt het in stappen opbouwen, maar dan ben je inderdaad wel een paar jaar verder. Als ze al wat ouder is - wat ik uit je verhaal opmaak - dan is het de overweging wellicht niet eens waard en kun je beter op deze voet doorgaan. ;)
[/quote]

Ja dat speelt ook mee in de afweging. Ze is zeventien, al toont ze veel jonger. Gelukkig kan ik inmiddels aardig inschatten wel weer ze nog wel aan kan en welk weer niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:35

Citaat:
Waar ik wel over val zijn al die mensen die hun paarden 24/7 op stal zetten. En ja, daar ken ik er veel van. Kijk alleen maar naar de maneges hier in het Gooi en omstreken. Ken zat mensen die daar hun paard stallen en er 'vrede' mee hebben, dat hun paard amper buiten komt. Ongelofelijk. -:(-
[/quote]

Dat ben ik ook wel weer met je eens hoor, dat begrijp ik ook niet. Vooral dat "er vrede mee hebben" en dus niet streven naar verbetering. Onbegrijpelijk! In de situatie waarin mijn paard heeft gestaan die ik nu als de minst prettige beschouw, had ik constante stress over de situatie. En dan kwam ze echt nog wel wat meer van stal dan één uurtje rijden. Mijn mede stalgenoten vonden dat er een steekje los zat bij me. Daarom hoorde ik op die stal uiteindelijk ook niet thuis.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:56

ik val er ook over. Kan me best voorstellen dat mensen die echt fanatiek willen trainen goede voorzieningen willen hebben, maar dan heb je nog verschillende mogelijkheden qua stallingen en als ze dan niet buiten gezet worden, dan is het in elk geval aan de eigenaar om te zorgen dat het paard er alsnog voldoende vaak en lang uitkomt op verschillende manieren. Als je dar de tijd of mogelijkheden niet voor hebt, moet je je paard niet op zo'n stal neerzetten.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:37

ik heb jaren geleden bijna 2 jaar op een manege gestaan waar de paarden vrijwel niet buiten kwamen in de winter, in de zomer had iedereen een eigen stukje land waar je je paard zo lang als je wilde op kon zetten, alleen niet dag en nacht (het erge is dat er altijd maar een paar landjes bezet waren).
in de winter was het echt vreselijk, er was 1 paddock op ong 70 paarden, daar kon je je op inschrijven en dan mocht je paard een kwartiertje (jaja) op de paddock staan.
ik voelde me echt schuldig tegenover mijn paard en deed er dan ook alles aan om hem genoeg uit zijn stal te krijgen.
als ik kwam schreef ik hem eerst in voor de paddock, als hij dan buite stond ging ik uitmesten, zodra hij uit de paddock moest ging ik poetsen en opzadelen, dan reed ik meestal minstens anderhalf uur, daarna ginge hij in de stapmolen en schreef ik hem nog een keer voor de paddock in, om hem sosiaal cntect te laten hebben had ik een paar paarden van anderen verzameld die ik bij lester mocht zetten en dan mochten zij lester ook bij hun paard zetten maar meestal kwam het er op neer dat ik altijd met paarden van een ander aan het zeulen was maar dat lester er verder niet extra uit kwam omdat de eigenaren van die andere paarden niet de moeite namen om hun paard buiten te zetten (ja want dat deed ik immers al) en dus ook lester niet .
toen ik daar ging staan dacht ik het er wel voor over zou hebben om op een luxere stal met binnenbak te kunnen staan maar het kwam er op neer dat ik vaak zo'n 5 uur per dag op stal was (vaak na mijn werk en het eten en dus tot midden in de nacht) en dat brak op dus heb ik toe het roer voledig omgegooid en ben ik bij een boer gaan staan waar ze overdag de hele dag naar buiten gingen.
dus het moraal van mijn verhaal is dat ik het me niet kan voorstellen dat iemand de tijd en de enegie voor heeft om op zo'n stal te staan en er dus alleen voor te staan als je wilt dat je paard lang genoeg uit dat hok komt, en dat ook nog eens jaren vol te houden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:43

Hier in de buurt zijn zulke stallen helaas geen zeldzaamheid...
en het gekke is dat ze altijd vol blijven staan... :+

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:47

bij ons staan ze allemaal de hele dag buiten en dan s'nachts op stal :j

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:51

Nouvel schreef:
Hier in de buurt zijn zulke stallen helaas geen zeldzaamheid...
en het gekke is dat ze altijd vol blijven staan... :+

vertel mij wat, we wonen niet ver van elkaar vandaan :D
en wat nog gekker is, is dat ik nu op een hele fijne stal sta met heel veel buiten waar al een tijdje 2 boxen vrij zijn en er maar geen mensen zijn die er net zoals ons over denken en dus alleen maar willen komen als bijv hun paard meer binnen staat.