Nikass schreef:Ik reageer helemaal niet op jou, maar op Rosa. Wie moet er nou goed lezen??
Waarom heb je mijn quote dan ook gebruikt? Haal 'm dan weg, dan is het een stuk duidelijker op wie je wel en niet reageert.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nikass schreef:Shenavallie schreef:Heb later de rest gelezen en wil even benadrukken dat het mij verder niet te doen is of iets goed of slecht is. Dus als iemand voor dekens en stal kiest, be my guest. Ik wil alleen duidelijk maken dat paarden echt niet zo gauw ziek worden. Wel worden paarden ziek die doorgaans een deken op hebben en dan "ineens" met guur weer zonder deken buiten staan. Die dieren zijn door de dekens niet meer gewend om hun natuurlijke bescherming in te zetten c.q. zijn hun weerstand kwijt en worden dan wel overvallen. Je kunt paarden hier wel weer aan laten wennen, maar dat is net of je dat zelf wilt.
Dat is wellicht wel zo ja. Ik heb mijn paard vier jaar. Ik weet niets van haar verleden, behalve één jaar voordat ik haar kocht. Toen stond ze nagenoeg 24/7 op stal. Het kan zijn dat zij volledig ontwend is om buitenpaard te zijn. Als je dat dan combineert met een dunne vacht enz. Mijn dierenarts zei dat stel dat zij die eerste 12 jaar van haar leven ook vrijwel altijd op stal heeft gestaan, het zeker een jaar of drie kan duren voordat zij weer een beetje gewend is aan het buiten leven. Hoe of waar het door komt zullen we nooit precies weten, feit is dat de stap naar 24/7 buiten veel te groot is voor haar. Het regendekenverhaal vind ik best lastig. Aan de ene kant wil ik haar weerbaarder maken en heb ik een hekel aan dekens (die toch vrijwel altijd schuurplekken veroorzaken en nooit écht lekker zitten) maar na haar voor de zoveelste keer totaal verkleumd van het land te hebben gehaald weet ik dat ik dat ook niet meer wil.
chikohaa schreef:Vilar schreef:Ik zeg, dag en nacht en het hele jaar door buiten. Dieren behoor je niet op te sluiten, en paarden al helemaal niet.
Je hebt toch ook omheining om je land heen? Das net zo goed opsluiten.
Waratje schreef:Kennelijk wil jij het verschil niet zien tussen opsluiten of niet, want een heining is ook opsluiten. Als je zegt dat je dieren niet mag opsluiten, dan moet je geen dieren houden, maar ze in het wild laten lopen.
Persoonlijk vind ik dat je nogal scherp reageert, probeer af en toe ook eens de humor van een discussie in te zien
Enne, wat chikohaa schreef was ook het eerste dat bij mij opkwam, alleen was toen net bezig af te sluiten om naar stal te gaan en heb dus niet gereageerd.
Waratje schreef:Jij bent blij met je 24/7 buitenpaard en een ander is blij met een 's nachts op stalpaard. Natuurlijk is het prachtig als paarden 24/7 op de wei kunnen, maar wees eerlijk, dat kan vaak niet vanwege teveel gras, te weinig echte beweging, overgevoeligheden (zowel op gras als insecten), noem maar op.
Je kunt hier proberen het zo goed mogelijk te doen voor je paard, maar er is geen enkel systeem dat voor alle paarden even ideaal is. Dat is de realiteit en daar zul je mee moeten omgaan.
[/quote]Citaat:Een paard totaal verkleumd van het land halen, geeft inderdaad geen goed gevoel en is ook voor het dier al helemaal niet leuk. Je kunt het in stappen opbouwen, maar dan ben je inderdaad wel een paar jaar verder. Als ze al wat ouder is - wat ik uit je verhaal opmaak - dan is het de overweging wellicht niet eens waard en kun je beter op deze voet doorgaan.
[/quote]Citaat:Waar ik wel over val zijn al die mensen die hun paarden 24/7 op stal zetten. En ja, daar ken ik er veel van. Kijk alleen maar naar de maneges hier in het Gooi en omstreken. Ken zat mensen die daar hun paard stallen en er 'vrede' mee hebben, dat hun paard amper buiten komt. Ongelofelijk.
Nouvel schreef:Hier in de buurt zijn zulke stallen helaas geen zeldzaamheid...
en het gekke is dat ze altijd vol blijven staan...