[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:57

Roxlie schreef:
Ik snap dus niet waarom het voor veel mensen zo moeilijk is om te begrijpen, dat niet iedereen de luxe heeft voor zijn paard 24/7 buiten te hebben.

Nogmaals: lees de topictitel nog eens. Niemand heeft het over 24/7 buiten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 23:20

@Varekaj: Ah, dat wist ik niet.

Wij hebben gewoon oosterscheldezand over de blub gegooid, goed dikke laag (tussen de 20 en de 30 cm maar dat is het geloof ik nog niet eens) opgesloten tussen planken, dus dan komt het hoger te liggen. Dat heeft wel keurig gehouden eigenlijk... Balen zeg!

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:50

Helaas..... ook hier op de Veluwe weer zo'n gevalletje van een kwartiertje buiten (omdat de stal uitgemest moet worden...) en dan weer hup terug de box in. Ze willen niet dat de ijzers er af getrapt worden, ja vind je het gek? Ze zijn er dus echt nog, die rare mensen die hun paard alleen maar van stal halen als er gewerkt moet worden...
Ik heb echt tot 10 20 30 moeten tellen en het puntje van mijn tong moeten bijten. Discussie aangaan heeft met deze mensen geen zin.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:18

nee is lastig he om niet de discussie aan te gaan. Er worden soms echt hele domme dingen gezegd en ook beweringen die getuigen van vooral napraten en niet zelf onderzoeken of het klopt. Wat is er mis om je mening bij te stellen? Velen lijken het een zwaktebod te vinden. Ik ben nu bij mijn 2e paard en zelf wat jaren ouder en wijzer, ook op veel zaken teruggekomen, die toentertijd allemaal heel logisch leken. Het valt me eerlijk gezegd ook nog vies tegen hoe je de denkwijze "24/7 buiten (of zo veel mogelijk), veel ruwvoer, etc, etc" steeds moet verdedigen op reguliere stallen ("toch een beetje raar dat je je paard 24/7 of minimaal hele dagen op de wei wilt hebben...") Ik had verwacht en eigenlijk ook gehoopt dat we hier in Nederland toch wel al wat verder zouden zijn. Ook had ik verwacht dat weldenkende goedopgeleide paardliefhebbende mensen wel bereid zijn te luisteren naar goed (wetenschappelijk) onderbouwde argumenten. Maar....nee zo werkt t niet. Soms kan ik het allemaal vrij makkelijk negeren of af en toe is heel ontspannen een "visje uitgooien" in de hoop dat anderen het licht een keertje zien. Maar soms word ik er ook wel heel moe van: de vooroordelen en het veroordelen en vooral ook soms het venijn waarmee dit gebeurt (iets uit de paardenwereld?).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:23

Ik heb het geluk om een eigen stukje land te hebben. En om op een kleine sportstal te staan waar ze ook liefst van al zoveel mogelijk paarden in groep naar buiten hebben. Scheelt een hoop werk om de stallen uit te mesten voor hen en wij zijn blij dat de paarden paard kunnen zijn. Ik heb er echter ook begrip voor dat niet iedereen de kans heeft op zo'n stal in de buurt. Ken zo nog een plek en als het kon, dan zou hun hele sportstal/manège ook op dat principe rusten. Helaas is de ligging daar niet geschikt voor en dienen de graaslanden ook deels als hooiland, en veel stukken land liggen niet echt vlakbij hun accommodatie. Het idee is er echter wel, het besef ook en ze doen wat ze kunnen maar als het verder niet meewerkt, tjah. Land dichterbij bijkopen is geen optie omdat het allemaal ofwel al volgebouwd is, ofwel aangeduid staat als bouwgrond.

Iemand die echter aan komt draven met "paardje mag niet buiten want zie dat er iets voorvalt"... Je kan ook thuis over de stoeprand struikelen en je nek breken.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:34

Dan moet je je paard maar in bubbeltjesplastic wikkelen als je niet wilt dat ie een schrammetje oploopt.
Echt een bullshit hoor! Een paard kijkt echt wel uit waar die zijn poezelige pootjes neerzet....

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:55

Nou mijn merrie kijkt helaas niet uit waar ze haar poezelige pootjes zet, die heeft zichzelf al heel regelmatig kreupel gelopen of getrapt, ondanks het hele dagen buitenstaan :(:)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:51

Jee hoeveel topics heb ik hierover al voorbij zien komen... Het blijft een interessant onderwerp, dat blijkt!

Ik ben van mening dat een paard minimaal elke dag een aantal uren buiten moet staat met andere paarden. Hoeveel uren dat zijn is een beetje afhankelijk van het paard denk ik. Of het zand of gras is, is afhankelijk van je mogelijkheden en ook afhankelijk van het paard.
Ik heb mijn paard het liefst op gras, het is geen veelvraat en daarom ben ik niet zo heel erg bang voor hb. In een paddock is mijn paard snel uitgekeken en gaat ze aan het hek staan kijken of slapen. Bij slecht weer houdt mijn paard het langer vol op het land dan in een paddock, daar springt ze gewoon uit en rent naar stal. Met slecht weer bedoel ik langdurige regen of regen in combinatie met veel wind.
Ik vind dat je daarnaast altijd moet streven naar een fijn leven voor je paard dat bij het individuele paard past. Zo wil mijn paard graag aan het werk en regelmatig een buitenrit (liefst hard galopperen :D ) Ook vereist haar gezondheid het dat ik haar in optimale conditie hou. Daarom heb ik een rijbak met goede bodem nodig.
Ik vind het hier in de regio Amsterdam/Amstelveen/Ouderkerk behoorlijk bedroevend een goede stal te vinden. Ik weet dat ik het inmiddels niet meer kan verdragen als mijn paard nagenoeg de hele dag in een 3x3 hok staat. Ik heb dat nooit kunnen verdragen, maar ik ben wel begonnen op een stal met beperkte buiten mogelijkheden. Omdat ik toch wilde dat mijn paard veel uit haar stal kwam, zorgde ik ervoor dat ze 6 tot 8 uur uit haar stal kwam. Ik heb heel veel gewandeld onder andere. Maar het is bijna niet vol te houden elke dag zoveel tijd aan je paard te besteden. Ik heb er een goede band met mijn paard aan over gehouden dus dat is wel iets heel fijns, maar ik voelde me toch ook elke dag schuldig en te kortschieten.
Nu staat mijn paard op een kleine privéstal. Ze heeft een ruime twee hectare land ter beschikking, elke dag :) 's Nachts gaat ze wel op stal; mijn popje houdt niet zo van nat weer (verkeerd klimaat gekozen) maar ik probeer de uren toch wat op te bouwen, zeker als het droog weer is. Maar liever nog zou ik een paddock paradise hebben... ik heb het in mijn hoofd al helemaal ontworpen :D nóg beter voor mijn paard, wat mij betreft...

Ik vind dat je moet uitkijken met je oordeel over anderen. Er zijn mensen die méér voor hun paard zouden willen, maar geen goede stal kunnen vinden. Dat is iets anders dan de legio mensen die ik óók ken, die het geen reet interesseert dat hun paard 23/7 in (een vieze) stal staat, die zich ook niet willen verdiepen in het wezen paard, die wel anders kunnen, maar niet anders willen omdat de kantine zo warm en gezellig is. Maar zo is niet iedereen. Ik vond het altijd erg kwetsend als met name NH-types mij verweten dat ik niet genoeg voor mijn paard over had terwijl ik 6 tot 8 uur per dag met haar bezig was, ook als het de hele dag regende of bij -10, als ik bijna stond te janken van de kou.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:57

Dat laatste zal het paard aan z'n reet roesten, dus ik vind dat absoluut geen verschil maken. Paarden in beide situaties staan er klöte bij.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:12

Gamblerscup ik begrijp dat jij de ideale omstandigheden hebt voor je paard, niet iedereen heeft die

Het blijft blijkbaar moeite kosten om niet te veroordelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:33

Ik kan ze mijn hengst wel bieden maar dan gaat dat wél fiks ten koste van zijn gezondheid. Hij stond gisteren hele dag op de paddock met berg hooi. Geen spriet heeft hij aangeraakt, wel veel gedronken door de infectie nog steeds. Uiteraard staat castratie op het programma maar dan moet ie wel eerst van die infectie af zijn. Dus noodgedwongen staat hij nu regelmatig 23/24 op stal, gewoon om zijn lichaam rust te gunnen, om zijn energieverbruik laag te houden en genezing te bevorderen.

Kan je wel roepen "weet je als je een hengst koopt" of iets dergelijks, maar gezien de rest van zijn gedrag en goede karakter was het wél de bedoeling dat ie gewoon lekker buiten kon met een ruin als vriendje, ook gewoon overdag het land in. Zijn hormonen beslissen er jammer genoeg over om meer dan goed is in actie te komen en tjah... Ik kan 'm nu ook 24/7 in het land zetten hoor, maar hij valt op 1 dag makkelijk 50kg ineens af nu. Duurt niet lang eer ik dan geen paard meer heb.

En zoals gezegd, soms verliest een goede stal ook gewoon al zijn land door onteigening zoals hier in de buurt al paar keer is gebeurd. Kunnen zij ook niks aan doen, toch?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:45

Volgens mij is iedereen het er wel mee eens dat de gezondheid van je paard voor gaat (zoals al keer op keer in reactie op jouw posts geschreven is in dit topic), dus als er stalrust voorgeschreven wordt zal niemand daar iets van zeggen. Echter ben ik het niet met je laatste voorbeeld eens, het onteigenen kan de staleigenaar vrijwel niets tegen doen, op diezelfde plaats blijven zitten zonder land dat is wel een keuze van de eigenaar (mag een agrarisch bedrijf eigenlijk überhaupt bestaan zonder weiland in België?) Ik snap heus wel dat je niet 1,2,3 opnieuw begint op een nieuwe plek, maar dan moet er wel actie ondernomen worden voor verbetering. Daarbij blijft het de keuze van de pensionklanten van de stal om daar te blijven.

Net als jouw verhaal met de welwillende sportstal waarvan het weiland wordt gebruikt voor hooi, ja dus, dan kunnen er nog steeds wel paarden op. Of anders hooi je maar niet van eigen land en zet je de paarden daar gewoon in.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:59

Niet ieder paard maak je gelukkig met buiten staan in de kou/regen/ wind. Daar zit heus verschil tussen. Bij ons zie je ze de wei in lopen, een rondje lopen en net zo snel staan ze weer bij het draad omdat ze naar binnen willen. Ze hebben mooie ruimen stallen, komen genoeg buiten, maar de meeste van hen maak je echt niet blij met een dag in het winterse weer!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:00

bontesok schreef:
Niet ieder paard maak je gelukkig met buiten staan in de kou/regen/ wind. Daar zit heus verschil tussen. Bij ons zie je ze de wei in lopen, een rondje lopen en net zo snel staan ze weer bij het draad omdat ze naar binnen willen. Ze hebben mooie ruimen stallen, komen genoeg buiten, maar de meeste van hen maak je echt niet blij met een dag in het winterse weer!

Waarschijnlijk omdat ze gewend zijn om binnen gehaald te worden met slecht weer...

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:08

Nah dat weet ik niet, ze worden echt niet gelijk binnen gehaald. Ze staan daar gewoon heel verongelijkt, zo van "wat dóe je me áán!"

Kijk, zie je ongelukkige paarden als ze in de winter veel binnen staan, dan moet je er wat aan doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:03

Die stal heeft de keuze om ofwel zelf hun hooi binnen te halen en de prijzen redelijk te houden, ofwel de paarden er op laten, en hooi gaan bijbestellen met als gevolg dat de prijzen nog meer omhoog gaan. Zij kiezen ervoor om dan het land om beurt een jaar te gebruiken als hooiland, zo kan het ook een keer een jaartje gewoon rusten.

Hoe het nu zit op de stal waar ik nu sta na dat onteigenen is eenvoudig: een deel van het grondgebied mogen ze wel nog gewoon gebruiken, maar het is niet meer in hun eigendom. Manèges kunnen hier wel gewoon bestaan zonder land hoor. Ken er eentje vlakbij die geen eigen land heeft en maar 1ha huurt om zo maar even "beloop" te geven aan hun eigen lespony's én de pensionklanten. In totaal 40 stallen en nee, de pensionpaarden mogen niet mee naar buiten als de lespaarden erop staan. Verder is het wie eerst komt eerst maalt, weiland ligt uit het zicht en aan andere kant van een straat dus even andermans paard eraf plukken voor de jouwe graastijd te geven is geen optie. Die zijn gewoon helemaal in orde met hun papieren, dus het kan wel. Voor een fokkerij en landbouwbedrijf weet ik het niet, maar manège/sportstal valt daar denk ik niet onder. Vraag naar een stal met weidegang is er genoeg, alleen zorgen die er wel voor dat hun prijzen vaak torenhoog liggen. Denk aan €350-€400/maand volpension en dan heb je nog geen les gehad, geen DA erbij, geen ontworming en ook geen hoefsmid. Soms zelfs niet eens een zadelkast. Je mag dan nog van geluk spreken als ze je paard gratis van en naar het land brengen, vaak moet je daar ook nog een keer extra voor bijbetalen (makkelijk €50/maand). En op die stallen is het dan ook geen weidegang in de winter, enkel in de zomer.

België zit wat dat betreft wel flink achter op Nederland, zo voelt dat toch voor mij. Ben ook zowat de enige op stal die graag de velden in trekt met paardlief, op 1 andere ruiter na ziet niemand dat zitten om diverse redenen. Ze durven niet, sportpaard is daar niet voor geschikt, paard "te hevig" buiten en ga maar door. Ook met bescherming om het weiland in of op de paddock maar goed, ze zijn wel tenminste de hele dag in open lucht en de stalbaas is daar best redelijk in: een paard is niet van suiker en kan best tegen een stootje.

Het grote probleem hier in de regio is dat enkele zeer welstellende personages alle grond opkopen voor eigen gebruik op erg kleinschalige hobby paardenhouderij. Lees: 10ha kopen omdat je 3 paarden hebt staan, maar dan wel woekerprijzen voor je stuk land neerleggen zodat andere verkopers hun prijzen ook enorm opdrijven. Logisch, woekerprijs of niet, het raakt toch in no time verkocht. Daar zijn veel mensen ook de dupe van.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:38

Nikass schreef:
Gamblerscup ik begrijp dat jij de ideale omstandigheden hebt voor je paard, niet iedereen heeft die

Ja, ik heb ideale omstandigheden, omdat ik dat WIL. Daar doe ik moeite voor, een beetje verder rijden, een beetje meer betalen, een beetje meer zelf doen... ik neem geen genoegen meer met minder. Want ik zie nu het verschil: hoewel ze voorheen niet vreselijk ongelukkig waren, er niet ongelukkig uitzagen, ik dacht ze gezond te hebben, het wel ok vonden... en dan nu, je merkt aan alles dat ze het veel meer naar hun zin hebben! Ze zitten gewoon beter in hun vel, reageren relaxter, natuurlijker, zien er beter uit.... dus mensen die blaten "maar ik ken mijn paard en hij is gewoon gelukkig hoor" neem ik niet meer serieus. Die hebben gewoon geen idee. Deze dieren laten het over zich heen komen, zijn niets anders gewend. Tuurlijk staan ze niet vreselijk ongelukkig eruit te zien in een box, sterker nog, elk paard zal hinniken en enthousiast zijn als voer of baasje komt, eindelijk wat te doen! Maar echt, ik merk zo sterk het verschil, ik neem met minder echt nooit meer genoegen. Ik durf dus echt keihard te zeggen dat ik geen paarden en ezels meer wil hebben, als ik ze dit niet kan bieden. (edit: en mijn vorige pensionstal was absoluut niet het tegenovergestelde hoor, alleen net niet paard- en ezel vriendelijk genoeg naar mijn zin, en dan al zo'n verschil zien in je dieren....)

En natuurlijk veroordeel ik wel, ik wil de moeite niet eens doen om niet te veroordelen. Want ik vind dat elk paard goede leefomstandigheden verdiend, in de basisbehoeften moet worden voorzien. Kun je dat niet, wil je dat niet, dan veroordeel ik dat ja. Daar heb ik geen respect voor.
Ik neem ook geen hond, hoewel ik het graag zou willen. Want ik kan zo'n dier niet bieden wat het minimaal nodig heeft. Ik werk teveel, mijn tuin is te klein. Mijn buurvrouw veroordeel ik ook: die moet koste wat t kost een hond hebben, die dus de hele dag aan het blaffen is en nu aan de ketting ligt of binnen moet zitten omdat ie er steeds vandoor gaat. Twee keer op een dag mag ie op een wandelingetje mee. Geen respect voor, medelijden met de hond. Hoewel half Nederland z'n honden zo houdt.

Edit: niet dat men mij verkeerd begrijpt: ik zeg niet dat iedereen deze ideale omstandigheden moet hebben, ik weet uiteraard dat "ideaal" niet echt mogelijk is in de randstad, daar kom ik tenslotte zelf ook vandaan. Maar ik vind dat veel mensen vér onder het minimale zitten wat een paard zou moeten hebben. En daar wordt geen moer aan gedaan. Alleen al weidegang... je hoeft geen mooie open stal te hebben zoals ik, wat ik hoger heb neergezet zodat het daar altijd droog is (en anders zou ik de bodem bewerken totdat het wel droog blijft) en dat de dieren altijd zelf kunnen bepalen of ze buiten staan of droog en warm binnen. Of juist koel en vliegenvrij binnen. Maar je paard heeft echt langer weidegang nodig dan 4 uurtjes. Dat is gewoon schofterig, dat is je hond 12 uur per dag aan een ketting leggen zonder dakje ook al regent het pijpestelen of vriest het -10 (ja, dat is wat hiernaast gebeurt, heb er hetzelfde rotgevoel bij).
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 16-05-13 10:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:45

GamblersCup schreef:
Nikass schreef:

Ja, ik heb ideale omstandigheden, omdat ik dat WIL. Daar doe ik moeite voor, een beetje verder rijden, een beetje meer betalen, een beetje meer zelf doen... ik neem geen genoegen meer met minder. Want ik zie nu het verschil: hoewel ze voorheen niet vreselijk ongelukkig waren, er niet ongelukkig uitzagen, ik dacht ze gezond te hebben, het wel ok vonden... en dan nu, je merkt aan alles dat ze het veel meer naar hun zin hebben! Ze zitten gewoon beter in hun vel, reageren relaxter, natuurlijker, zien er beter uit.... dus mensen die blaten "maar ik ken mijn paard en hij is gewoon gelukkig hoor" neem ik niet meer serieus. Die hebben gewoon geen idee. Deze dieren laten het over zich heen komen, zijn niets anders gewend. Tuurlijk staan ze niet vreselijk ongelukkig eruit te zien in een box, sterker nog, elk paard zal hinniken en enthousiast zijn als voer of baasje komt, eindelijk wat te doen! Maar echt, ik merk zo sterk het verschil, ik neem met minder echt nooit meer genoegen. Ik durf dus echt keihard te zeggen dat ik geen paarden en ezels meer wil hebben, als ik ze dit niet kan bieden.

En natuurlijk veroordeel ik wel, ik wil de moeite niet eens doen om niet te veroordelen. Want ik vind dat elk paard goede leefomstandigheden verdiend, in de basisbehoeften moet worden voorzien. Kun je dat niet, wil je dat niet, dan veroordeel ik dat ja. Daar heb ik geen respect voor.
Ik neem ook geen hond, hoewel ik het graag zou willen. Want ik kan zo'n dier niet bieden wat het minimaal nodig heeft. Ik werk teveel, mijn tuin is te klein. Mijn buurvrouw veroordeel ik ook: die moet koste wat t kost een hond hebben, die dus de hele dag aan het blaffen is en nu aan de ketting ligt of binnen moet zitten omdat ie er steeds vandoor gaat. Twee keer op een dag mag ie op een wandelingetje mee. Geen respect voor, medelijden met de hond. Hoewel half Nederland z'n honden zo houdt.

*\o/*

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:12

GamblersCup schreef:
Nikass schreef:

Ja, ik heb ideale omstandigheden, omdat ik dat WIL. Daar doe ik moeite voor, een beetje verder rijden, een beetje meer betalen, een beetje meer zelf doen... ik neem geen genoegen meer met minder. Want ik zie nu het verschil: hoewel ze voorheen niet vreselijk ongelukkig waren, er niet ongelukkig uitzagen, ik dacht ze gezond te hebben, het wel ok vonden... en dan nu, je merkt aan alles dat ze het veel meer naar hun zin hebben! Ze zitten gewoon beter in hun vel, reageren relaxter, natuurlijker, zien er beter uit.... dus mensen die blaten "maar ik ken mijn paard en hij is gewoon gelukkig hoor" neem ik niet meer serieus. Die hebben gewoon geen idee. Deze dieren laten het over zich heen komen, zijn niets anders gewend. Tuurlijk staan ze niet vreselijk ongelukkig eruit te zien in een box, sterker nog, elk paard zal hinniken en enthousiast zijn als voer of baasje komt, eindelijk wat te doen! Maar echt, ik merk zo sterk het verschil, ik neem met minder echt nooit meer genoegen. Ik durf dus echt keihard te zeggen dat ik geen paarden en ezels meer wil hebben, als ik ze dit niet kan bieden. (edit: en mijn vorige pensionstal was absoluut niet het tegenovergestelde hoor, alleen net niet paard- en ezel vriendelijk genoeg naar mijn zin, en dan al zo'n verschil zien in je dieren....)

Edit: niet dat men mij verkeerd begrijpt: ik zeg niet dat iedereen deze ideale omstandigheden moet hebben, ik weet uiteraard dat "ideaal" niet echt mogelijk is in de randstad, daar kom ik tenslotte zelf ook vandaan. Maar ik vind dat veel mensen vér onder het minimale zitten wat een paard zou moeten hebben. En daar wordt geen moer aan gedaan. Alleen al weidegang... je hoeft geen mooie open stal te hebben zoals ik, wat ik hoger heb neergezet zodat het daar altijd droog is (en anders zou ik de bodem bewerken totdat het wel droog blijft) en dat de dieren altijd zelf kunnen bepalen of ze buiten staan of droog en warm binnen. Of juist koel en vliegenvrij binnen. Maar je paard heeft echt langer weidegang nodig dan 4 uurtjes. Dat is gewoon schofterig, dat is je hond 12 uur per dag aan een ketting leggen zonder dakje ook al regent het pijpestelen of vriest het -10 (ja, dat is wat hiernaast gebeurt, heb er hetzelfde rotgevoel bij).

Je hoeft me niet te overtuigen wat goed is voor een paard, dat weet ik ook wel. Ik schreef niet voor niets dat ik met tekort voelde schieten toen mijn paard minder buiten kwam (en ik mezelf steeds moest verdedigen tegenover de eigenaar van de stal waarom ik zo vaak kwam (vond ie irritant)). Verandering is alleen niet altijd zo snel als je wilt te realiseren. En jij ziet niet aan iemand of ie met die verandering bezig is, of dat ie bijvoorbeeld op de wachtlijst staat voor de stal met meer weidegang. Iets aanpassen aan je stal kun je ook niet doen als je paarden niet aan huis staan. Je kunt beter iemand helpen of tips geven dan afkraken, is mijn mening dan. Er zijn mensen die niet willen (als je wilt veroordelen dan hun graag), maar er zijn ook mensen die dolgraag willen en er alles aan doen, maar de betere situatie nog niet gevonden/gerealiseerd hebben. Het is makkelijk om vanuit jouw ivoren toren dan minzaam naar beneden te kijken en met het vingertje te zwaaien. Het kan mensen ook financieel tegen zitten waardoor "iets meer betalen" en "iets verder rijden (fietsen??)" misschien even niet lukt. Ik heb al vaker aangegeven dat ik vind dat je altijd het beste moet willen voor je paard en ook nu nog doe ik er alles aan om het steeds leuker te maken voor mijn paard. Maar als de eigenaar van mijn huidige stal zou besluiten te stoppen en ik daar weg moet, dan heb ik toch ff een groot probleem hier in de regio. Dan ga ik er hoe dan ook op achteruit.

Mbt honden > die hebben niet per definitie een groot huis of een tuin nodig. Wel veel uitlaten en veel aandacht. Aan de ketting leggen vind ik sowieso iets uit de middeleeuwen.

Over weersomstandigheden > mijn paard heeft het met regen snel koud en doe je geen plezier om in stortbuien of eindeloze regendagen lang buiten te zetten. Maar met een regendeken op staat ze wel gewoon van 8.00 tot 17.00 of 18.00 uur buiten, ook in de winter met sneeuw en kou. Dat lukt echt wel. Alleen `s nachts wel naar binnen anders redt ze het niet. En in de winter staan ze ook wel eens van 9:00 tot 16:00 uur. Maar dan rij ik daarna nog wel dus die tijd komt ze ook nog uit stal.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:30

Waar heb je het over? Ik veroordeel de mensen die er geen moer aan doen/willen doen. Niet de mensen die het daadwerkelijk beter maken voor hun paard. En dat gezwets over ivoren toren: je hebt echt geen idee he :') Je vat dingen persoonlijk op, terwijl ik het niet over jou heb. Ik wil jou niet overtuigen, wel de mensen die het geen moer interesseert dat hun paard als een motor in de stal geparkeerd staat totdat ze het ding een uurtje nodig hebben om op te crossen. En die het vreselijk geweldig vinden van henzelf dat hun paard "wel" 4 uurtjes naar buiten komt op een dag. Dus ik weet niet waarom je denkt dat ik het tegen/over jou hebt Nikass, als je goed had gelezen had je ook gezien dat ik het over "bovengenoemd" soort mensen heb.

Het voorbeeld van de honden: ja, aan de ketting leggen is middeleeuws, dat doe je zo'n dier niet aan. Het 23 uur opsluiten van een paard in een box of het er maar een paar uur op een dag uit laten op de wei of paddock doe je een dier ook niet aan. Ik vond het wel een prima vergelijking. Alleen is het ene in de ogen van vele niet toelaatbaar en het andere is "normaal" schijnbaar, waarom vraag je je dan af.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:55

ben het met je eens GamblersCup... :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:05

Ik ben nou wel blij dat de mijne 4u/dag buiten komt per dag, maar dat is zelfs niet dagelijks. Voel me daar ook slecht bij maar zoals gezegd het KAN nu gewoon even niet anders.
Op de pensionstal deze winter was ik het ook niet eens met de gang van zaken, die was niet zoals beloofd. Kon ik daar iets aan veranderen op dat moment? Nee. Dan gingen ze ofwel naar een weiland dat stukgelopen zou worden en waar ik nog herstellingswerken moest doen, maar zat financieel daarvoor net even te krap. Ofwel gingen ze wel maar dan hadden ze nu geen spriet gras meer en we zijn amper halfweg mei. Kosten zouden dan nog veel hoger opgelopen zijn dan ze in de winter op stal houden, want dan had ik dit najaar alsnog de boel moeten kapotspuiten, omploegen, herzaaien en een jaar (!!) onbegraast laten voor een goede, ietwat herstelde graszode.
Dan verhuis je naar een andere stal? Makkelijk gezegd binnen budget én die voldoet aan de normen. Ik had 3 stallen nodig, stond nu lekker dicht bij huis en betaalbaar in halfpension. Geen enkele andere stal in de buurt (straal van 20km) biedt weidegang aan in de winter. Ja, verder zijn er wel maar kan jij in je uppie > €750/maand leggen gedurende 6 maanden? Ik niet. Dat geld hou ik dan liever voor noodgevallen, of zoals gezegd, om de weide te herstellen zodat ze daar nu wél plezier van hebben. Moet je uittellen dat ik tussen december 2012 en februari 2013 alleen al even voor meer dan €6000 aan onverwachte kosten heb gehad ook. Auwtch.

Het is makkelijk gezegd "doe er dan wat aan". Het moet ook kunnen. In de winter een andere stal zoeken omdat ze niet genoeg buiten komen is onbegonnen werk op veel plekken, alles is vaak al lang op voorhand volzet. In de zomer? Tjah, hangt er van af wat het beleid van de stal is bij regenweer, is er beschutting enzovoort.
Niet iedereen mag zomaar een stal eender waar op zijn stuk land zetten. In natuurgebied mag je bijvoorbeeld alleen binnen 50m vanaf de straatkant. Lekker handig als je weiland 200m verderop tussen de velden ligt. Terrein ophogen? Moet je ook vaak aanvraag voor indienen of je beperken tot 30cm (in mijn geval toch) maar die 30cm, is dat wel voldoende? Wat als je geen toelating krijgt? Wat als je gewoon stoeptegels gebruikt om te verharden en je moet ze weer weghalen? Je paard dan ook maar verkopen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:18

Maar Varekaj, dat betekend toch gewoon dat 3 (Heb je er 3?) paarden te duur zijn om er een écht goede plek voor te vinden waar je in ieder geval aan de basisbehoeften kunt voldoen? Dan is het hebben van 3 toch belangrijker voor je dan wat minder, maar wél op een goede plek? (leg even uit als ik de situatie verkeerd snap, is me niet 100% duidelijk)

Wij hebben weilanden zat gehad, ik laat ze gewoon kapot lopen in de winter, sommige moest ik weer inzaaien, maar ik heb nog nooit een weiland gehad wat een jaar niet te gebruiken viel. En dat was nog een uitzondering, meestal, als ze helemaal kapotgelopen zijn tot zwart, staat er vanzelf binnen no-time weer gras op. Je staat versteld van het feit hoe de natuur zich vlot hersteld ;)

Noomii1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:34

ik vind het jammer dat mensen zo met paarden omgaan. Nog niks meegeteld over het feit als het nodig is als die zolang binnen moet staan.
je mag vaak niet de vergelijking maken een paard en een mens, maar als een mens ook te lang en altijd alleen maar binnen zit en alleen buiten komt voor het werk, word die toch ook depressief? dat lijkt mij dan dat een paar dat op ten duur ook word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:40

Ik kan het wel, maar dan moet er eerst even eentje gecastreerd worden :P Dat staat in juni op de planning, die mag erna dan gewoon in de groep mee het land in tenzij er daar problemen zouden ontstaan zoals bijvoorbeeld hengstengedrag behouden na castratie. De andere lopen nu ook gewoon 24/7 in het land, met schuilhok.

Weide in de buurt is niet of amper te vinden en dan betaal je makkelijk voor een vuil stuk grond zonder omheining of eender wat tot €1000/ha op jaarbasis. Er zijn afgelopen jaren in de buurt ontzettend veel boeren en landhouders onteigend voor een begrazingsproject met britse koeien. Diegene die wel nog land hebben verkopen het ofwel ontzettend duur, of houden het voor hun eigen dieren.

Mijn stukje weiland is voor ik het kocht ontzettend verwaarloosd. Vooral nu zie ik dat erg goed. Bedoeling was om voor ze erop gingen dit voorjaar om alvast een deel aan te pakken maar de onvoorziene kosten waren een prachtstreep door die rekening. Deze zomer wordt de paddock met 30cm verhoogd in de hoop dat dat voldoende gaat zijn om ze komende winter op dat stuk droge voeten te geven. Dan hoeven ze ook niet meer op pension :)
Pension was betaalbaar en gaf aan dat er dagelijks weidegang kon en voor de hengsten (mijn 2 kerels) een aangepaste paddock. Prijs voor 3 stallen halfpension was €250. In het begin liep alles ook prima zoals beloofd, tot dat vreselijke weer en erna de sneeuw begon. Toen was het uit met de pret, 24/7 op stal mét gesloten luiken zelfs! Was ik echt pissig om, maar in november vind je hier nergens nog een vrije stal, laat staan 3. En dan zat de minimumprijs ook nog eens tussen €250 tot €400/maand per stal, excl. weidegang. Hooguit paddock voor een uurtje of even los in de bak.
Daar zit je dan met een stuk land dat aangepakt moet worden en stalling die niet voldoet. Zo snel het kon heb ik alle herstellingen gedaan die nodig waren en zijn ze naar huis gekomen. Dat ze het nu ook een deel stuklopen, so be it, maar ze kunnen op zijn minst langer van gras genieten én ik kan rustig wat bedenken voor komende winter. Niet ideaal maar we komen er wel, al is het op langere termijn.

Als ik nu geen onverwachte grote tegenslagen meer heb, dan heb ik dus eind juni eentje op een sportstal die overdag buiten kan in groep, 3 pony's die 24/7 in het land lopen. 1 stuk weiland moet ik nog opnieuw omheinen, dat krijgen ze er dan ook bij. Tegen augustus komen de grond brengen om de paddock op te hogen. Met de bedoeling om ze vanaf deze winter ook thuis te houden.

Dat ze daarvoor deze winter 2 maanden in veel slechtere omstandigheden moesten staan is iets wat zich weer terugbetaald deze winter. En hopelijk ook in de jaren die komen.