Roxlie schreef:Ik snap dus niet waarom het voor veel mensen zo moeilijk is om te begrijpen, dat niet iedereen de luxe heeft voor zijn paard 24/7 buiten te hebben.
Nogmaals: lees de topictitel nog eens. Niemand heeft het over 24/7 buiten.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bontesok schreef:Niet ieder paard maak je gelukkig met buiten staan in de kou/regen/ wind. Daar zit heus verschil tussen. Bij ons zie je ze de wei in lopen, een rondje lopen en net zo snel staan ze weer bij het draad omdat ze naar binnen willen. Ze hebben mooie ruimen stallen, komen genoeg buiten, maar de meeste van hen maak je echt niet blij met een dag in het winterse weer!
Nikass schreef:Gamblerscup ik begrijp dat jij de ideale omstandigheden hebt voor je paard, niet iedereen heeft die
Het blijft blijkbaar moeite kosten om niet te veroordelen...
GamblersCup schreef:Nikass schreef:Gamblerscup ik begrijp dat jij de ideale omstandigheden hebt voor je paard, niet iedereen heeft die
Ja, ik heb ideale omstandigheden, omdat ik dat WIL. Daar doe ik moeite voor, een beetje verder rijden, een beetje meer betalen, een beetje meer zelf doen... ik neem geen genoegen meer met minder. Want ik zie nu het verschil: hoewel ze voorheen niet vreselijk ongelukkig waren, er niet ongelukkig uitzagen, ik dacht ze gezond te hebben, het wel ok vonden... en dan nu, je merkt aan alles dat ze het veel meer naar hun zin hebben! Ze zitten gewoon beter in hun vel, reageren relaxter, natuurlijker, zien er beter uit.... dus mensen die blaten "maar ik ken mijn paard en hij is gewoon gelukkig hoor" neem ik niet meer serieus. Die hebben gewoon geen idee. Deze dieren laten het over zich heen komen, zijn niets anders gewend. Tuurlijk staan ze niet vreselijk ongelukkig eruit te zien in een box, sterker nog, elk paard zal hinniken en enthousiast zijn als voer of baasje komt, eindelijk wat te doen! Maar echt, ik merk zo sterk het verschil, ik neem met minder echt nooit meer genoegen. Ik durf dus echt keihard te zeggen dat ik geen paarden en ezels meer wil hebben, als ik ze dit niet kan bieden.
En natuurlijk veroordeel ik wel, ik wil de moeite niet eens doen om niet te veroordelen. Want ik vind dat elk paard goede leefomstandigheden verdiend, in de basisbehoeften moet worden voorzien. Kun je dat niet, wil je dat niet, dan veroordeel ik dat ja. Daar heb ik geen respect voor.
Ik neem ook geen hond, hoewel ik het graag zou willen. Want ik kan zo'n dier niet bieden wat het minimaal nodig heeft. Ik werk teveel, mijn tuin is te klein. Mijn buurvrouw veroordeel ik ook: die moet koste wat t kost een hond hebben, die dus de hele dag aan het blaffen is en nu aan de ketting ligt of binnen moet zitten omdat ie er steeds vandoor gaat. Twee keer op een dag mag ie op een wandelingetje mee. Geen respect voor, medelijden met de hond. Hoewel half Nederland z'n honden zo houdt.
GamblersCup schreef:Nikass schreef:Gamblerscup ik begrijp dat jij de ideale omstandigheden hebt voor je paard, niet iedereen heeft die
Ja, ik heb ideale omstandigheden, omdat ik dat WIL. Daar doe ik moeite voor, een beetje verder rijden, een beetje meer betalen, een beetje meer zelf doen... ik neem geen genoegen meer met minder. Want ik zie nu het verschil: hoewel ze voorheen niet vreselijk ongelukkig waren, er niet ongelukkig uitzagen, ik dacht ze gezond te hebben, het wel ok vonden... en dan nu, je merkt aan alles dat ze het veel meer naar hun zin hebben! Ze zitten gewoon beter in hun vel, reageren relaxter, natuurlijker, zien er beter uit.... dus mensen die blaten "maar ik ken mijn paard en hij is gewoon gelukkig hoor" neem ik niet meer serieus. Die hebben gewoon geen idee. Deze dieren laten het over zich heen komen, zijn niets anders gewend. Tuurlijk staan ze niet vreselijk ongelukkig eruit te zien in een box, sterker nog, elk paard zal hinniken en enthousiast zijn als voer of baasje komt, eindelijk wat te doen! Maar echt, ik merk zo sterk het verschil, ik neem met minder echt nooit meer genoegen. Ik durf dus echt keihard te zeggen dat ik geen paarden en ezels meer wil hebben, als ik ze dit niet kan bieden. (edit: en mijn vorige pensionstal was absoluut niet het tegenovergestelde hoor, alleen net niet paard- en ezel vriendelijk genoeg naar mijn zin, en dan al zo'n verschil zien in je dieren....)
En natuurlijk veroordeel ik wel, ik wil de moeite niet eens doen om niet te veroordelen. Want ik vind dat elk paard goede leefomstandigheden verdiend, in de basisbehoeften moet worden voorzien. Kun je dat niet, wil je dat niet, dan veroordeel ik dat ja. Daar heb ik geen respect voor.
Ik neem ook geen hond, hoewel ik het graag zou willen. Want ik kan zo'n dier niet bieden wat het minimaal nodig heeft. Ik werk teveel, mijn tuin is te klein. Mijn buurvrouw veroordeel ik ook: die moet koste wat t kost een hond hebben, die dus de hele dag aan het blaffen is en nu aan de ketting ligt of binnen moet zitten omdat ie er steeds vandoor gaat. Twee keer op een dag mag ie op een wandelingetje mee. Geen respect voor, medelijden met de hond. Hoewel half Nederland z'n honden zo houdt.
Edit: niet dat men mij verkeerd begrijpt: ik zeg niet dat iedereen deze ideale omstandigheden moet hebben, ik weet uiteraard dat "ideaal" niet echt mogelijk is in de randstad, daar kom ik tenslotte zelf ook vandaan. Maar ik vind dat veel mensen vér onder het minimale zitten wat een paard zou moeten hebben. En daar wordt geen moer aan gedaan. Alleen al weidegang... je hoeft geen mooie open stal te hebben zoals ik, wat ik hoger heb neergezet zodat het daar altijd droog is (en anders zou ik de bodem bewerken totdat het wel droog blijft) en dat de dieren altijd zelf kunnen bepalen of ze buiten staan of droog en warm binnen. Of juist koel en vliegenvrij binnen. Maar je paard heeft echt langer weidegang nodig dan 4 uurtjes. Dat is gewoon schofterig, dat is je hond 12 uur per dag aan een ketting leggen zonder dakje ook al regent het pijpestelen of vriest het -10 (ja, dat is wat hiernaast gebeurt, heb er hetzelfde rotgevoel bij).