staat jou paard veel op stal in de winter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danoesje

Re: staat jou paard veel op stal in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:33

Het blijft maar een lastig verhaal. Het is gewoon lastig hier in het westen. Heb al eens eerder aangegeven dat ik op mijn huidige stal ben beland omdat ze daar gedurende de zomer 24/7 naar buiten gaan. Maar heb er toen niet bij stilgestaan dat ze in de winter zoveel binnen zouden staan. Dat had ik misschien eerder moeten inschatten. Maar zoals Nikass al zegt, het is wel lastig om hier wat te vinden waar ze ook 's winters naar buiten gaan. Dat heeft o.a temaken met vogelland (waar ze pas vanaf 1 mei op mogen) en veel kleigrond hier in de buurt. Ik werk 36 uur en om daarna nog verder te rijden dan ik nu doe (25 minuten) is gewoon geen doen. Sta ik in het donker te klooien ergens op een boerderij. Daarnaast zullen er veel mensen zijn gok ik die net als ik prima hun paard kunnen onderhouden, ook wel een extraatje hebben (of een goede verzekering) voor onvoorziene omstandigheden, maar die niet al hun financiele ruimte in de benzinetank willen of kunnen stoppen om een eind verder op te gaan staan. Voor mij geen winter meer hoor, waar hij 4 uurtjes per dag in de paddock kan, maar het wordt wel een pittige klus waarschijnlijk om straks in de herfst, als de meeste paarden weer van het land gaan, een nieuwe stal te vinden. Want ondanks alles, en hoe goed ik het ook voor mijn paard wil doen, het is wel ook mijn hobby. Dus ik wil het ook zelf prettig hebben op een stal. En daar heb ik echt geen binnenbak en luxe voor nodig.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:54

Ik heb wel minimaal een binnenbaan nodig.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:22

Ooooit hoop ik die ook wel te hebben maar voor nu vind ik het toch belangrijker dat ie buiten staat. Maar ik blijf gewoon lekker dromen :D Zou wel echt heerlijk zijn om weer een binnenbak te hebben!

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:40

Poess91 schreef:
Ik reageer hier voor de laatste keer.
Ik ben alles behalve slecht voor mijn paard, zij komt zeker op nummer 1.
Als jullie vinden dat ik slecht bezig ben, dan is dat jullie probleem.
Mijn paard straalt alle geluk uit en heeft geen stalgebreken.
In de winter komen ze inderdaad niet op de wei en naast de beweging die ik geef vaak maximaal een uurtje op de paddock.
Sinds vorige week zijn ze elke dag een uurtje de wei op om dit uit te breiden naar hele dagen.
Ik sta op een stal met tientallen paarden, om een beetje wei over te houden is de winterperiode geen doen.
Natuurlijk zou ik haar liever meer buiten hebben, alleen zie ik er geen probleem in hoe dit nu gaat.
Zelfs de echte toppaarden en stallen zetten hun paarden nog minder buiten, al van kleins af aan maak ik mee dat de maneges hun paarden en pony's binnen houden in de winter.
Nog nooit heb ik gehoord van een paard wat hier ernstige gebreken van heeft gehad. :)

Ik vind dit toch wel zo'n kul...je hele verhaal trouwens. Je hebt je blijkbaar nog nooit verdiept in het natuurlijke gedrag van een paard?? Ik betwijfel of je paard echt alle geluk uitstraalt, vanuit jouw optiek waarschijnlijk. Je denkt vanuit jezelf en niet vanuit het paard. Het dier is er voor jouw gemak, maar blijkbaar niet andersom. Dat er mensen zijn die even geen andere keuze hebben dan zo'n stal, dat begrijp ik nog. Maar dat jij er geen probleem in ziet, vind ik voor je dier wel treurig. Jeetje, kijk eens om je heen en verruim je blik en denkwijze! Want je argumenten zijn wel erg oppervlakkig.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:43

Mona81 schreef:
Poess91 schreef:
Ik reageer hier voor de laatste keer.
Ik ben alles behalve slecht voor mijn paard, zij komt zeker op nummer 1.
Als jullie vinden dat ik slecht bezig ben, dan is dat jullie probleem.
Mijn paard straalt alle geluk uit en heeft geen stalgebreken.
In de winter komen ze inderdaad niet op de wei en naast de beweging die ik geef vaak maximaal een uurtje op de paddock.
Sinds vorige week zijn ze elke dag een uurtje de wei op om dit uit te breiden naar hele dagen.
Ik sta op een stal met tientallen paarden, om een beetje wei over te houden is de winterperiode geen doen.
Natuurlijk zou ik haar liever meer buiten hebben, alleen zie ik er geen probleem in hoe dit nu gaat.
Zelfs de echte toppaarden en stallen zetten hun paarden nog minder buiten, al van kleins af aan maak ik mee dat de maneges hun paarden en pony's binnen houden in de winter.
Nog nooit heb ik gehoord van een paard wat hier ernstige gebreken van heeft gehad. :)

Ik vind dit toch wel zo'n kul...je hele verhaal trouwens. Je hebt je blijkbaar nog nooit verdiept in het natuurlijke gedrag van een paard?? Ik betwijfel of je paard echt alle geluk uitstraalt, vanuit jouw optiek waarschijnlijk. Je denkt vanuit jezelf en niet vanuit het paard. Het dier is er voor jouw gemak, maar blijkbaar niet andersom. Dat er mensen zijn die even geen andere keuze hebben dan zo'n stal, dat begrijp ik nog. Maar dat jij er geen probleem in ziet, vind ik voor je dier wel treurig. Jeetje, kijk eens om je heen en verruim je blik en denkwijze! Want je argumenten zijn wel erg oppervlakkig.

Relschopper...

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:50

Dan ben ik dat zeker ook want ik deel haar mening wel..

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:56

Relschopper? Waarom? Als je een duidelijke mening geeft, dan mag je daar toch ook een duidelijke reactie op verwachten? Ik vind haar manier van denken echt héél sneu voor haar paard en geef mijn mening, that's it. :)

Beagle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:18

Ik heb met mijn paard voorheen op een stal gestaan, waar ze swinters eigenlijk onvoldoende naar buiten konden en waar toen ook nog een lange periode de bovendeuren van de stallen altijd dicht moesten om te voorkomen dat de waterleiding kapot zou vriezen. Mijn paard was in die tijd echt onhandelbaar en logisch ook! Ze staat nu in een stal met grote uitloop, waar ze swinters toch een beetje haar ei kwijt kan. Daaraan grenst ook een buitenbak, waar ze overdag ook nog in en uit kan lopen, samen met nog een paar soortgenoten. Vanaf nu hebben ze er ook onbeperkt weidegang bij
Ze is sindsdien echt de rust zelve en zichtbaar gelukkig.
Paarden zijn gewoontedieren(ze geven voorkeur aan het voorspelbare) en daardoor lijkt het soms dat ze genoegen nemen met een stal en 1 uur per dag los, maar niets is minder waar

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:29

Mona81 schreef:
Relschopper? Waarom? Als je een duidelijke mening geeft, dan mag je daar toch ook een duidelijke reactie op verwachten? Ik vind haar manier van denken echt héél sneu voor haar paard en geef mijn mening, that's it. :)

Het is de manier waar op je iets neerzet.
Prima dat jij er anders over denkt, maar je hoeft niet iemand te bijna te beschuldigen van dierenmishandeling.
Daar lijkt het bijna wel op. Ik vind dat nogal ver gaan persoonlijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:29

Hier dan nog een relschopper :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:31

Nou dan zal ik ook wel een relschopper zijn, want ik ben het ook eens met Mona. Ze zegt overigens niks over dierenmishandeling, alleen haar mening en kijk erop. Ze wilt alleen duidelijk maken dat mensen teveel vanuit hunzelf kijken en niet vanuit het paard.

het lijkt erop dat sommige mensen hun kop in het zand steken wat betreft het houden van paarden. Iedereen weet dondersgoed dat het niet goed is om een paard uren lang, zijn hele leven lang, op de sluiten in een hokje van (zeg maar) 3x3 meter.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:35

Ze kijkt WEL naar haar paard, alleen haar opvatting zijn jullie het niet mee eens.
En dat moeten jullie lekker zelf weten.

Ik zou persoonlijk nooit mijn paard 24/7 op de wei zetten. Heb dat ooit uit nood eens gedaan met mijn vorige paard en die vond dat echt ellendig. En nee ik liet hem niet aan zijn lot over toen, ik kwam elke dag. Hij was veel blijer toen ik hem weer terugbracht naar zijn stalletje waar hij een paar uur per dag lekker buiten kwam. Hoe ik dat weet? Op dezelfde manier dat julie weten, dat jullie paard gelukkig is.

Hoe kun je zo arrogant zijn om wel zelf te kunnen "zien" dat een paard gelukkig is en er vanuit te gaan dat een ander het niet zou kunnen zien.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:37

En altijd vreemd dat er gelijk het andere uiterste wordt aangehaald, als mensen aangeven dat paarden meer buiten horen te komen dan maar paar uurtjes per dag (incl. alles). Wie heeft het hier over 27/4?

het gaat erom wat beter voor een paard is, en dat kan inderdaad op verschillende manieren. Alleen constant in een stal staan, hoort daar imo niet bij.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:43

dat laatste ben ik met je eens. Ik zou ook niet willen dat hij alleen eruit komt als ik er ben.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:34

Ik weet zeker wel wat af van paarden, dus ga niet vertellen dat ik niets van het natuurlijke gedrag af weet terwijl je me niet ken. En ga ook zeker maar niets meer over mijn paard zeggen, nog steeds heb ik alles voor haar over en als ze hier gek van zou worden op stal dan zou ik daar echt wel een oplossing voor gaan zoeken. Jullie kunnen het ook gewoon accepteren dat er mensen en dieren zijn die het zo ook gewoon goed hebben.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:48

Dat een paard het goed vindt, betekent niet dat het goed is voor het paard. Eigenlijk in je laatste post geef je aan dat je weet dat een paard veel meer naar buiten moet komen, maar het zelf prima vindt dat het niet gebeurt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:50

Wat zijn paarden toch lief eigenlijk, dat ze er zo snel tevreden uit zien...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:58

Geryon schreef:

Heel anders dan mensen die altijd en alleen maar met een vingertje wijzen om aan de wereld te bewijzen dat zij jet wel goed doen...

Leef en laat leven...

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:03

M_D_H schreef:
Geryon schreef:

Heel anders dan mensen die altijd en alleen maar met een vingertje wijzen om aan de wereld te bewijzen dat zij jet wel goed doen...

Leef en laat leven...

_/-\o_

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:15

M_D_H schreef:
Geryon schreef:

Leef en laat leven...

Je kan het ook zien als opkomen voor dieren aangezien die zelf geen stem hebben!

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:24

waarom heb je en binnenbak nodig....omdat je wedstrijden rijd onzin. heb het ook altijd zonder binnenbak gedaan. en ben ook ver gekomen met mijn paard. dus dat vind ik nou echt onzin zeggen dat je een binnenbak nodig hebt. of ja een sportpaard hoeft niet zo lang op de wei . vind ik ook onzin

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:25

mooihoofd schreef:
waarom heb je en binnenbak nodig....omdat je wedstrijden rijd onzin. heb het ook altijd zonder binnenbak gedaan. en ben ook ver gekomen met mijn paard. dus dat vind ik nou echt onzin zeggen dat je een binnenbak nodig hebt. of ja een sportpaard hoeft niet zo lang op de wei . vind ik ook onzin

JIJ kan het onzin vinden, maar IK wil een binnenbak punt.

edit: een sportpaard is gewoon een paard dat ook los moet. Dus ik weet niet waar je dta vandaan haalt, maar niemand heeft dat hier gezegd.

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:29

ik vind het grote onzin. maar goed jij zal het natuurlijk veel belangrijker. vinden een binnenbak dan weiland voor je paard.en dan noem je een ander een relschopper omdat de waard soms heel hard is.

Sjuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:34

Ik heb nu sinds 2 maanden de perfecte stal voor mijn paard gevonden. Hij komt in de winter lekker in de paddock en zomers op het land. Hij gaat om 8 uur 's morgens naar buiten en gaat eind van de middag weer naar binnen. In de zomer mag hij lekker lang het land op, of 24 uur per dag :)

Ook ik heb op een stal gestaan waar mijn paard alleen zomers naar buiten kon en in de winter veel op stal stond. Hoewel ik dacht dat ik het prima deed voor mijn paard, en mijn paard er inderdaad happy uit zag, ben ik ervan overtuigd dat deze stal beter voor hem is.
Ja, ook ik heb ooit gedacht dat de stal waar mijn paard stond goed was, maar nu ik zie hoe hij opleeft van het veel buiten kunnen staan, wil ik niet meer terug.

Maar mensen, alsjeblieft, laat elkaar in elkaars waarde zonder meteen een oordeel klaar te hebben over hoe iemand met haar paard omgaat. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat het buiten staan gewoon een basisbehoefte is van een paard, kan ik niets zeggen over de zorg die anderen hun paard bieden.

:)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:39

mooihoofd schreef:

Dat vind jij.

Iedereen mag toch zelf weten hoe hij zijn hobby uitoefent?! Een paard 23/7 binnen houden is niet
optimaal nee. Maar aan dagdeel naar buiten en savonds lekker droog in de binnenbak rijden bevalt
mij vele malen beter dan buiten prutsen in het rotweer.

En als jij dat niet vindt, doe jij het lekker anders +:)+