paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:19

Die van mij komt nog elke dag buiten (gelukkig). Die zal diep ongelukkig zijn als ze hele dagen op stal zou moeten staan! Ze loopt nu met twee anderen in een paddock waar ze ook hooi krijgen, en daarnaast heb ik ook takken in de paddock gegooit waar ze zich mee vermaken :)

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:20

[/quote]

Klopt Maaike is alleen te voorkomen met sneeuwbeslag die klompen ijs.
Als vierkant sneeuwbeslag te duur is kun je er voor kiezen om alleen vóór sneeuwbeslag te doen want dan is er ook genoeg grip. Sneeuwbeslag is beslag met zooltjes waardoor er geen klompen gevormd kunnen worden en je kunt dan stalschroeven (2 per ijzer) er onder indraaien zodat je niet iedere keer hoeft te schroeven als paarden in of uit de stal gaan. Paarden hebben veel grip en je kunt er gewoon mee in het bos, over de weg in de berm in de sneeuw enz. rijden. Het kost wat maar dan heb je ook wat en de paarden zijn tref zeker zowel zonder ruiter als met en zijn er blij mee.
Die van ons staan 7 x 24 uur buiten en daar kan gewoon mee in het bos gereden worden of naar de binnenbak over de weg c.q. berm.[/quote]

oke zal ik is met de hoefsmid overleggen! heb het paard al extra 's winters maar op 2 ijzers staan scheelt toch alweer wat

maby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:24

die van mij gaan ook naar buiten. ze vinden het heerlijk in de sneeuw. ze krijgen 'sochtends binnen hun eten en als ze het op hebben gaan ze naar buiten, meestal de hele middag. dan kan ik meteen ff uitmesten. ze lopen zelf al voorzichtiger, alleen de shetjes zetten het nog welees op een rennen, maar gaat altijd goed

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:59

nadita schreef:
fokfanaat schreef:
maar loveuggs, is (misschien wel tot 10) dagen zonder beweging niet vreselijk voor een artrosepaard?
Waarom kies je niet voor stiftgaten met wideapunten?

Mijn idee... Heb ik altijd in de winter, zeker in vorstperiode. Hebben paarden toch meer grip op bevroren grond.
En Loveuggs, als je paardje toch al op ijzers staat, moet het helemaal geen probleem zijn.

Ik snap jullie! Maar het punt is juist dat hij op ijzers staat. De meeste paarden zetten hun hele hoef neer, als ze een stap nemen. Die van mij zet eerst de voorkant neer in stap, en glijd dan vooruit. Doet hij ook op droog asfalt. We hebben nu ook een pad gemaakt naar de bak toe, en strooien zout, zodat het te doen is. In de bak kan hij namelijk zijn eigen gang gaan, en heeft hij alle vrijheid en dat heeft hij aan een touwtje niet, dat maakt het toch een stuk gevaarlijker. Ik zie hem het liefst ook los, maar op dit moment, als ik alleen op stal ben durf ik hem niet in de bak te zetten. Als er dan wat gebeurd weet ik niet wat ik moet doen. Mag dan wel 11 a 12 jaar met de sport bezig zijn, die ervaring heb ik nog niet! Daarbij komt hij wel elke dag buiten hoor... Bedenk ik me nu trouwens, want mijn stalgenootje, heeft geloof ik een jaar of 30 paarden, en die zet hem elke dag los, met zijn maatje. Die weet in zo'n geval ook gewoon wat ze moet doen als er wat gebeurd.

SecretLIN

Re: paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:50

had mijn paarden op de weide staan maar mijn 28 jarige ruin is dus wel onderuit gegaan en had 6 pogingen nodig weer overeind te komen schrok me rot! mijn 21 jarige merrie kijkt altijd al heel goed uit, nu staat mijn ruin naast de wei in de paddock en mijn merrie op de wei..

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 01:03

Mijn paard staat vanaf dinsdag helaas binnen. Normaal gaat ie met sneeuw gewoon naar buiten met zijn vriendin (als enige van stal, de rest heeft hoefijzers). Maar hier zijn de paddocks vanuit modderige toestand opgevroren en is de bodem nu een kraterlandschap met gaten tot 10 cm diep ;(. Levensgevaarlijk!
Ik vind mijn paard opsluiten vreselijk, maar ik zie even geen andere oplossing -O-.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 01:19

Ilsje, geef je geen ongelijk! Beter ff op stal dan dat ze onderuitgaan en je ze weg kunt brengen bij wijze van.. Das ook de reden dat ik mijn verzorgpaard nu niet in mijn eentje naar de bak durf te brengen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:27

miicchhellee schreef:
het gaat niet om ijknobbels maar om de schade die het opnieuw kan aanrichten, aangezien we al 2x een probleem daardoor gehad hebben

Peesblessures zijn echter vaak te wijten aan te snel, hard, intensief of onkundig trainen met te weinig rustmomenten.
De zgn ongelukjes waar men het dan een wijt zijn vaak de laatste druppel maar niet DE oorzaak.
Dit zijn trouwens niet mijn woorden, maar de woorden van een DA op de kliniek.
Ik zeg niet dat dit voor jouw paard zo geldt. Maar mensen zijn helemaal piemelig met vorst, maar rijden het dier wel vaak over de kop... dat is dan niet gevaarlijk :')

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:19

Ninx schreef:
miicchhellee schreef:
het gaat niet om ijknobbels maar om de schade die het opnieuw kan aanrichten, aangezien we al 2x een probleem daardoor gehad hebben

Peesblessures zijn echter vaak te wijten aan te snel, hard, intensief of onkundig trainen met te weinig rustmomenten.
De zgn ongelukjes waar men het dan een wijt zijn vaak de laatste druppel maar niet DE oorzaak.
Dit zijn trouwens niet mijn woorden, maar de woorden van een DA op de kliniek.
Ik zeg niet dat dit voor jouw paard zo geldt. Maar mensen zijn helemaal piemelig met vorst, maar rijden het dier wel vaak over de kop... dat is dan niet gevaarlijk :')

te hard, te snel en te intensief hebben wij niet getraint, toen der tijd reden we recreatief 4x in de week de rest gewoon wandelen.
Hij was toen nog jong

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:23

naar buiten doen! je paard zal miss even gek doen, maar dat is ook niet zo gek als je zoveel op stal staat. ze voelen zelf prima aan wat wel en niet kan.. mijn paard staat de hele dag buiten.. ja het is hobbelig en hard. maar zolang mijn paardje hooi tot haar beschikking heeft.. gaat alles goed!! ik zou het echt zielig vinden om ze op stal te houden!

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:28

mijn galloppeerd gewoon op de wei hoor, alleen bij het hek is het hobbelig en loopt ze rustig en op de stenen ook.Waar ze eerst stond was ze echt niet naar buiten gegaan, nu gelukkig wel ik wil mijn paard niet heel de dag binnen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:32

Mijn paard stond eerst op een pensionstal, met dit soort mega sneeuw dagen kon jij ook niet naar buiten omdat alle wegen richting het weiland grote ijsbanen waren. Hij stond dan de hele dag binnen. En om eerlijk te zijn.... Vond ik dat niet zielig. Voor die paar dagen in het jaar dat het dit soort weer is kunnen paarden best binnen staan. Leuk is het niet, maar om nu gelijk te zeggen dat ze zielig zijn gaat ook wat ver.
Mijn paard staat nu wel 24/7 buiten, bevalt me ook erg goed,en hem ook natuurlijk. Hij scheurt vrolijk door de sneeuw heen :+

wiltshire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:33

In mijn jeugd, toen er nog geen sneeuw-ijzers waren, smeerden we een flinke klont vaseline op de voetzolen. Daar kan sneeuw zich niet aan hechten dus dat werkte prima.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:37

Ilsje_007 schreef:
Mijn paard staat vanaf dinsdag helaas binnen. Normaal gaat ie met sneeuw gewoon naar buiten met zijn vriendin (als enige van stal, de rest heeft hoefijzers). Maar hier zijn de paddocks vanuit modderige toestand opgevroren en is de bodem nu een kraterlandschap met gaten tot 10 cm diep ;(. Levensgevaarlijk!
Ik vind mijn paard opsluiten vreselijk, maar ik zie even geen andere oplossing -O-.

hier exact hetzelfde!
Mijn paard staat rondom op ijzers en een aantal weides vd pensionstal liggen langs de weg(glad)
Ik rijd /longeer haar nu elke dag en daarnaast probeer ik ze nog minimaal 1 maar liever 2 x per dag voor minimaal half uur/uur in binnenbak los te doen en sochtends mag ze ff half uur/ uur op de wei.
Maar het eerste stuk is gevaarlijk ivm vanuit modderige toestand bevroren en dus gaten en kuilen overal.
Normaal gaan ze elk jaar wel met de sneeuw hele dagen naar buiten maar voor nu is dat ff geen doen.
Normaal gesproken staat ze ook elke dag hele jaar door buiten op de wei.

modirlief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:42

Hier lopen ze heel de dag buiten,ook in de sneeuw! paarden zijn echt niet dom hoor,kunnen zich prima aanpassen. ik vindt het een beetje zielig om ze de hele dag binnen te houden. moet je je eens voorstellen dat je de hele dag op de wc. moet zitten! lekker naar buiten als het kan!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:17

modirlief schreef:
Hier lopen ze heel de dag buiten,ook in de sneeuw! paarden zijn echt niet dom hoor,kunnen zich prima aanpassen. ik vindt het een beetje zielig om ze de hele dag binnen te houden. moet je je eens voorstellen dat je de hele dag op de wc. moet zitten! lekker naar buiten als het kan!

Ik ben het helemaal met je eens en wil ook dat mijn paard elke dag buiten staat voor minimaal 8 uur.
Maar in de huidige situatie van nu kan dat niet. Mijn paard staat rondom op ijzers; ik gooi haar elke dag ff buiten met flinke klodder vaseline onder hoeven.
Maar omdat ze het hele jaar door elke dag op de wei staan zijn onze weides vooraan helemaal vertrapt en zitten daar nu diepe kuilen van hoefafdrukken in, daarnaast zijn de meeste weides stukje langs de weg welke niet gestrooid is.
Ik liep eergister met paard v stalgenoot(zonder ijzers) naar buiten om ff los te gooien en hoe voorzichtig hij ook liep, hij gleed al 2 x uit. Doodeng.
Daarnaast zegt iedereen hier wel zo leuk dat een paard wel weet wat hij doet als hij buiten staat maar zeg dat maar tegen mijn knettergekke jonge merrie!! Die heeft al verschillende ongelukken op de wei gehad met behoorlijke gevolgen(o.a. 8 weken kreupel) zonder dat er ijs of sneeuw lag.
En nu in de sneeuw doet zij net zo gek als zonder sneeuw hoor. Als de wei vlak was geweest met dikke laag sneeuw dan vond ik het geen probleem maar niet nu met deze ontzettend ongelijke hobbelige ondergrond waar wij als mensen amper zelf kunnen lopen zonder je enkel te zwikken of erger.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:35

Mijn paard loopt gewoon 24uur-7 buiten... Als ik haar ga opsluiten wordt ze helemaal gek dus veel keus heb ik niet.
Ze is vierkant beslagen maar zoals er al eerder is gezegd doe ik elke dag 2 keer vaseline onder haar hoeven. Soms zit er toch een klont onder de voorste hoeven, maar die haal ik er meteen uit (meestal controleer ik haar 3 keer per dag op klonters). Ze staat wel aan huis, dus voor mij is het makkelijker om op haar te letten.
De eerste dagen schoof ze nog wat uit met haar achterbenen, maar nu doet ze het eigenlijk heel goed. Verder heeft ze een schoon stukje stoep en een inloopstal natuurlijk. En hooi geef ik in de stal zodat ze toch een deel van de dag binnen staat.

Ik merk wel dat ze wat ongedurig is met dit weer. Hebben jullie paarden dat ook? Zo precies alsof ze niet weet wat ze met zichzelf aanmoet.
En vandaag ben ik een paar keer op en neer door de straat gereden. Dan kon ze haar energie wat kwijt...

tumtum96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:07

mijn pony gaat ongeveer 3 kwartier/uur naar buiten. na 3 kwartier is ze het meestal zat en dan wil ze naar binnen. of ze gaat met haar hoef graven op zoek naar gras

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:10

Bij de paarden die nu minimaal naar buiten gaan, moet je wel het krachtvoer drastisch terug nemen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:16

Ariebren schreef:
Bij de paarden die nu minimaal naar buiten gaan, moet je wel het krachtvoer drastisch terug nemen.

krachtvoer heeft daar niks mee te maken; de arbeid op een dag wel. Als ze niet op de wei gaan en hele dag op stal staan en niet getraind worden dan heb je gelijk maar als je gewoon blijft trainen zoals je normaal doet dan moet je krachtvoer zeker niet naar beneden.
Wij hebben de luxe dat we onze paarden op de wei kunnen doen maar heel veel maneges, pensionstallen in de andere gebieden hebben dat niet.
Moeten die dan nooit meer krachtvoer geven 8)7

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:19

Je snapt toch wel wat ik bedoel.

Het gaat om de paarden op stallen die nu 24 uur binnen staan en ook geen training mee gedaan wordt.
Dus geen binnenbak hebben.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:21

Hier staan ze zoals altijd 5 tot 6 uur buiten op de paddock, ook paard heeft ijzers vanvoor, haal telkens de sneeuw eruit als ze terug op stal komt.
In een vuile hoef vormt zich trouwens geen klonter ^^
Ik heb het geluk dat ze hier niet zot doen en de paddock redelijk recht ligt.

Als de paddock inderdaad diepe kuilen zou hebben van bevrozen modder dan zou ik ook mijn hart vast houden, gelukkig is de paddock hier hoog gelegen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:32

Bij ons komen de paarden ook gewoon nog in de paddock. Longeerbak was eergisteren ook weer te doen en gisteren ook weer 1 van de buitenbakken. Ook is er een pad op het erf vrij gemaakt van sneeuw, zodat je altijd nog met je paard kunt gaan stappen als je hem niet in de paddock wilt doen. Ben er in ieder geval wel blij om dat ze gewoon naar buiten kunnen.

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:58

Mijn verzorgpaarden staan nu nog gewoon buiten hoor, dan wel.met.een.deken (behalve de.Fjord)
en ook.allemaal.met een.schuilstal
de paarden.kijken echt.wel uit hoor

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:02

bij ons staan ze ook gewoon buiten.
ze vonden het gewldig die sneeuw ze deden rennen rollen en snuiven nu is het al weer normaal en is de lol er vanaf en staan ze gewoon rustig ze passen zich toch goed aan op de sneeuw ook paarden met ijzers(de mijn heeft ijzers en loopt zo onwijs voorzichtig omdat hij echt niet wil uitglijden)