Wie heeft ervaring met houtkorrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Wie heeft ervaring met houtkorrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:24

Alle fijnstof is in meerdere of mindere mate slecht voor de longen.
Het is de vraag of paarden lang genoeg leven om daar last van te krijgen.

Van abietinezuur is het bekend dat het giftig is, maar of dat nog in houtkorrels voorkomt die een bewerking hebben ondergaan ???
Dieren die met hun neus op de grond leven zou ik iig niet op houtkrullen zetten om die reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:14

Ik heb mijn konijn gekocht bij de intratuin en daar stonden ze op houtkorrels, omdat dat goed opnam ofzoiets? Maar het lijkt me niet echt fijn om op die harde dingen te lopen/slapen. Ik heb weleens gehoord van iemand dat er ook strokorrels zijn, als je erop staat wordt het dan zegmaar stro.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:20

Nou dan kan ik je uit de droom helpen :)
Strokorrels zijn net zo hard als houtkorrels en als ze uit elkaar vallen heb je eenzelfde soort ondergrond.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:32

DubbelDun schreef:
Strokorrels zijn net zo hard als houtkorrels en als ze uit elkaar vallen heb je eenzelfde soort ondergrond.

De echte goede strokorrels zijn veel zachter geperst dan houtkorrels.
Een zak goede strokorrel zal steeds veel meer volume zijn dan een zak houtkorrels.
Als de strokorrels bestemd zijn om te verbranden, dan zijn ze ook hard geperst.

En de ondergrond van strokorrels, gemaakt om als strooisel ingezet te worden, is gans anders dan de ondergrond van houtkorrels : in strokorrel vind je nog vezel, houtkorrel is enkel poeder

oretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:54

Na verhuizing van pensionstal staan de meiden nu op een soort hout met schors er door heen en gaat prima. Heb nu dus 24 zakken German horsepellets over à 14 kg. Als je interesse hebt dan pb maar, verkoop ze voor €100,- en dan krijg je ook nog de pallet erbij, wel komen halen in Hoogeloon (noord Brabant ) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:38

granu schreef:
DubbelDun schreef:

Een zak goede strokorrel zal steeds veel meer volume zijn dan een zak houtkorrels.

En de ondergrond van strokorrels, gemaakt om als strooisel ingezet te worden, is gans anders dan de ondergrond van houtkorrels : in strokorrel vind je nog vezel, houtkorrel is enkel poeder

Nee hoor, helemaal niet waar...en houtkorrel blijft veel langer goed dan stro korrel.

Heb zowel german horse pellets gebruikt als plosplan.

Kwa volume ook zo een kul, hoe merk je dat?

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:37

helemaal mee eens. Er zullen ook bij houtkorrels enorm veel kwaliteitsverschillen zijn, maar het product dat ik vorige week in de stallen zag liggen zag er prima uit. Je moet het echt van dichtbij bekijken om te zien of het hout of stro is. En het was zeker geen stof. Meer zachte, vezelige houtdeeltjes. Leuk product hoor maar ik vrees minder goed voor mijn composthoopje dan strokorrel.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:45

russel schreef:
granu schreef:

Nee hoor, helemaal niet waar...en houtkorrel blijft veel langer goed dan stro korrel.

Heb zowel german horse pellets gebruikt als plosplan.

Kwa volume ook zo een kul, hoe merk je dat?

leg 1 zak houtkorrel naast een zak strokorrel.
als ze alle twee 14 kg zijn, dan zal de zak strokorrel veel groter zijn.
houtkorrels zijn densiteit boven 700 kg/m3, strokorrel voor strooisel +- 500 kg/m3.

En hoe je uit zaagmeel vezel kunt krijgen is me een raadsel. Ik heb nog nooit houtkorrel gezien waar er stukken inzitten van 1 cm lang, in strokorrel vind je wel veel stukken van die lengte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 08:24

Je blijft maar doorgaan he? Ga maar eens een bezoekje brengen aan Plosplan , zij laten je vast het proces zien...

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 08:47

russel schreef:
Je blijft maar doorgaan he? Ga maar eens een bezoekje brengen aan Plosplan , zij laten je vast het proces zien...

Waarom naar Plospan gaan? U, als gebruiker, kunt toch een foto doorsturen van uw strooisel en u zal me dan de vele vezels kunnen aantonen?

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:03

Ga nou niet muggeziften over de defintie vezels he? Nee, stukjes van 1 cm heb ik niet gezien (maar die zie ik ook niet in mijn strokorrel, die zijn echt korter). Wat ik bedoel te zeggen is dat het zeker geen stof was wat er in die stallen lag. Als het uitelkaar is gevallen is het echt vergelijkbaar, een soort grof zaagsel, lekker veerkrachtig. Lijkt me ook stug dat ze dure dressuurpaarden in het stof zetten. Ik blijf gewoon lekker op de strokorrel hoor, maar voor anderen is dit een leuke optie. Zeker omdat ze de mest gratis weer afhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:26

Er zitten geen vezels in, is gewoon poeder...

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:13

Zaken gaan slecht zeker Granu, nu je dit topic moet bestormen om te vertellen hoe slecht houtkorrels wel niet zijn en hoe geweldig strokorrels zijn. Aan beide zitten er voor- en nadelen maar houtkorrels zijn echt niet zo slecht ten opzichte van de strokorrel als jij zit te vertellen. Mijn pony staat er al een jaar of twee op en het is totaal niet stoffig. Het is inderdaad vergelijkbaar met zaagsel alleen dit neemt nog meer vocht op.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:48

knaasje schreef:
Zaken gaan slecht zeker Granu, nu je dit topic moet bestormen om te vertellen hoe slecht houtkorrels wel niet zijn en hoe geweldig strokorrels zijn. Aan beide zitten er voor- en nadelen maar houtkorrels zijn echt niet zo slecht ten opzichte van de strokorrel als jij zit te vertellen. Mijn pony staat er al een jaar of twee op en het is totaal niet stoffig. Het is inderdaad vergelijkbaar met zaagsel alleen dit neemt nog meer vocht op.

Ik dacht dat dit informatief was.
Als er verteld wordt dat beide type korrels even hard geperst zijn, dan laat ik weten dat houtkorrels veel harder geperst zijn. Ik heb nog niemand gehoord die het tegendeel beweert.
Als er gezegd wordt dat het type materiaal hetzelfde is, dan wijs ik gewoon op dat het ene uit zaagsel is ( zie site plospan) en het andere uit stro. Zaagsel is fijner, minder vezel dan stro, je kan dus moeilijk verwachten dat er evenveel vezel zit in het bed.
Ik zeg niet dat houtkorrel slecht is, integendeel, voor energie zijn dat de beste producten, veel beter dan strokorrel die verbrand wordt.
Ik wijs gewoon op 2 problemen met houtkorrel :
1. wat met mest?
2. in de houtindustrie zijn de normen voor stofgehalte in de lucht heel laag, er mag bijna geen stof in de lucht wegens gezondheidsproblemen. Zowel voor het paard als voor de mens is dit geldig.
Dit geldt ook voor strokorrel, slechte strokorrel kan ook fijn stof veroorzaken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:55

@Granu: jij vergelijkt alleen steeds de houtkorrels voor verbranding met een goed merk strokorrels.
Mijn ervaring met een GOED merk houtkorrels (German Horse Pallets) is dat ze in beginsel net zo hard zijn als een goed merk strokorrels, dat ze net zo snel uit elkaar vallen als ze vochtig worden en dat ze net zo goed opnemen.
Mijn mestboertje heeft ABSOLUUT géén probleem met houtkorrels afvoeren en de volume in mijn mestput is ook niet meer als met strokorrels.
Zowel hout- als stro-korrels zijn stoffig als ze met erg warm weer op stal staan (daarom staan ze dan ook buiten).
De ENIGE reden dat ik op houtkorrel ben overgestapt is omdat ALLE strokorrels bij mij gegeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:03

Tuinders zijn blij met houtkorrels, is gewoon organisch materiaal. Op produktieland zou ik het niet willen hebben, maar ik ben geen boer...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:15

Was van het weekend in Reken jubileum van een vereniging en daar stond een vertegenwoordiger van houtkorrels met plocher er doorheen. Was best interessant. Het proces van compesteren vond al in de stal plaats en je hebt dus minder bodembedekking nodig.

Ik gebruik hier plocher ook. Iedeaal spul. Gooi het in het paddockzand op de mesthoop en in de stal. Vooral op de plekken waar ze geplast hebben ook op de wei.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:33

Wat is plochter ??

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:22

plocher bevordert het rotteproces. Het neemt direkt de ammoniakstank op.
Op deze link het tweede filmpje van Hippodung. Dat zijn de houtkorrels die met plocher zijn vermengd.

http://www.horses-plocher.de/video.php

Daar staan ook testrapporten over de lucht ;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:09

En wat kost zo een zakje ??

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:32

Ja en dat is precies de reden dat ik snel doorliep ;-0. Maar misschien is het toch goedkoper wanneer je echt maar 2 zakken per maand voor zo"n grote stal nodig hebt. Nu in de aanbieding 14,80 per zak i.p.v. 16,50 per zak. Nu 10 zakken voor 105 euro.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:35

Oeps, da heb ik er nu 3 voor :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:42

Ik betaal hier 5,00 euro voor german horse pellets. Ik doe die plocher er zelf wel overheen. Ga plocher eens een mailtje sturen met die vraag ;-).
Dubbeldun jij hebt toch hit en houtkorrels. Hoeveel zakken verbruik jij dan? Je hebt dan toch veel minder nodig????

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:47

Klinkt goed dat filmpje :)

Ik ben hier in de inloop / schuilstal echt dik tevreden over de houtkorrel van VoerGezond:
http://www.voergezond.nl/Webwinkel-Cate ... isels.html

Bevalt veel beter dan strokorrel omdat de bodem los blijft terwijl die bij strokorrel steeds een koek werd.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:57

Vooral wanneer je in anderen stallen komt snap je niet dat die mensen dat spul niet hebben. Laatst op de manege een stromatras stal uitgemest. Wat stinken en 3 en half uur bezig geweest. Smorgens komt er altijd een schone laag op maar dan sta je nog op de drollen.

Plocher is echt heel handig wanneer je paarden bijvoorbeeld veel op het zand plassen. Het voorkomt dat het gaat stinken.