Geryon schreef:Onder een sportpaard versta ik een duninzijnvachtzijndpaard die intensief en vaak wordt getraind en op wedstrijd wordt gereden, prestaties moet leveren.
Ik ken iemand die met zijn wolharige Gelderse Z dressuur start. Wat is dat dan?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Quellian schreef:Ik ben daar in het algemeen altijd wel benieuwd naar, ik denk dat sportpaard (en dan soms nog met het woordje 'dure' ervoor) voor iedereen iets anders is? Ik vind mijn 'sportpaard' niet echt een sportpaard
Quellian schreef:Ik ben daar in het algemeen altijd wel benieuwd naar, ik denk dat sportpaard (en dan soms nog met het woordje 'dure' ervoor) voor iedereen iets anders is? Ik vind mijn 'sportpaard' niet echt een sportpaard
NatasjavE schreef:Geryon schreef:Onder een sportpaard versta ik een duninzijnvachtzijndpaard die intensief en vaak wordt getraind en op wedstrijd wordt gereden, prestaties moet leveren.
Ik ken iemand die met zijn wolharige Gelderse Z dressuur start. Wat is dat dan?
capopjekop schreef:Quellian schreef:Ik ben daar in het algemeen altijd wel benieuwd naar, ik denk dat sportpaard (en dan soms nog met het woordje 'dure' ervoor) voor iedereen iets anders is? Ik vind mijn 'sportpaard' niet echt een sportpaard
Is voor iedereen anders idd. Voor mij moet een sportpaard toch wel minimaal M lopen en potentie hebben om nog veel verder te komen. Want de b en de l kom je ook nog wel door met een huis-tuin en keuken paard voor mijn gevoel. En ik denk dat ook wel aan paarden die flink wat talent hebben en veel waard zijn. Want in zo'n geval zou ik nog snappen dat mensen ze niet zomaar buiten durven te zetten. Dus mijn pony's heb ik nooit sportpony/paard genoemd. Pony kon leuk lopen en had wel talent, maar we zijn nooit verder dan de B gekomen (ik had niet zoveel met wedstrijden en reed sporadisch een keer mee). We trainden wel fanatiek overigens. Maar die liep dus gewoon altijd lekker buiten en ik deed er alles mee, springen, zwemmen, buitenritten enz.
NatasjavE schreef:Geryon schreef:Een uitzondering![]()
En ik vind het niet netjes, een teddy op wedstrijd![]()
Dat het een Gelderse is heeft er niets mee te maken.
Nee vindt het ook niet mooi.
En nee Gelders heeft er niets mee te maken al zullen sommige dat niet met ons eens zijn.
amorbeertje schreef:Wij wonen in Utrecht en dan ook aan de kant met Veengrond dus na 1 november moeten de paarden helaas naar binnen (niet in het land van november t/m april), Als wij dit wel zouden doen dan is er naar een jaar helemaal geen groei meer mogelijk alles kapot getrapt. Daarom vind ik het belangrijk dat ze in de winter naar buiten kunnen. Maar helaas is dit bij veel pensionstallen ook niet mogelijk.. Dus 2 uur is wel het max. Zoals topicstarter ook al aangaf. Brabant, drenthe, friesland etc zijn toch wel de provincies waar het makkelijker is om je paard s'winters ook in het land te houden.
Mijn merrie staat nu overigens 'nog' wel in lekker in het land. Al hoewel het pad toch wel een sirvival tocht is door alle blubber.. Inderdaad voor sport paarden erg blessure gevoelig, helaas!
Gelukkig staat mijn jaarling in Overrijssel daar kan hij wel gewoon lekker naar buiten!!!
SteffiiY schreef:Ik snap niet echt de meerwaarde van een Z sportpaard wanneer deze geschoren is of niet.
Het gaat er toch om hoe het beestje beweegt en bereden word?
Geryon schreef:capopjekop schreef:
Is voor iedereen anders idd. Voor mij moet een sportpaard toch wel minimaal M lopen en potentie hebben om nog veel verder te komen. Want de b en de l kom je ook nog wel door met een huis-tuin en keuken paard voor mijn gevoel. En ik denk dat ook wel aan paarden die flink wat talent hebben en veel waard zijn. Want in zo'n geval zou ik nog snappen dat mensen ze niet zomaar buiten durven te zetten. Dus mijn pony's heb ik nooit sportpony/paard genoemd. Pony kon leuk lopen en had wel talent, maar we zijn nooit verder dan de B gekomen (ik had niet zoveel met wedstrijden en reed sporadisch een keer mee). We trainden wel fanatiek overigens. Maar die liep dus gewoon altijd lekker buiten en ik deed er alles mee, springen, zwemmen, buitenritten enz.
Dus jij kijkt meer naar het paard zelf ipv wat het paard doet?
Dat is denk ik het verschil tussen wat mensen sportpaard vinden en wat niet.
Ik kan een paard een sportpaard vinden ookal heeft het geen talent, omdat het gewoon intensief in de sport uitgebracht wordt. En een duur talentvol paard dat een paar jaar een sportpaard was, daarna ook een recreatiepaard vinden omdat het niet meer intensief wordt uitgebracht in de sport.
NatasjavE schreef:Geryon schreef:Een uitzondering![]()
En ik vind het niet netjes, een teddy op wedstrijd![]()
Dat het een Gelderse is heeft er niets mee te maken.
Nee vindt het ook niet mooi.
En nee Gelders heeft er niets mee te maken al zullen sommige dat niet met ons eens zijn.
Geryon schreef:Onder een sportpaard versta ik een duninzijnvachtzijndpaard die intensief en vaak wordt getraind en op wedstrijd wordt gereden, prestaties moet leveren.
capopjekop schreef:Geryon schreef:
Dus jij kijkt meer naar het paard zelf ipv wat het paard doet?
Dat is denk ik het verschil tussen wat mensen sportpaard vinden en wat niet.
Ik kan een paard een sportpaard vinden ookal heeft het geen talent, omdat het gewoon intensief in de sport uitgebracht wordt. En een duur talentvol paard dat een paar jaar een sportpaard was, daarna ook een recreatiepaard vinden omdat het niet meer intensief wordt uitgebracht in de sport.
Als je puur naar het woord kijkt zou je ieder paard dat in de sport loopt sportpaard kunnen noemen. Het valt mij echter op dat mensen hun paard als porselijn behandelen (hij mag niet in de wei, want dan is er blessuregevaar, niet met andere paarden want dan krijgt hij bijtplekken of wondjes, altijd helemaal in de bescherming enz) omdat het een sportpaard is. Als je dan navraagt wat het dier loopt dan blijkt hij 1x per maand een b proef te lopen. Feitelijk is het een sportpaard, maar ik snap dan al die ophef niet. Ik ben zelf ook voorzichtig met mijn dieren uiteraard en ik ga ook geen onnodige risico's nemen, maar een paard moet wel paard kunnen zijn, sportpaard of niet. Maar met een heel duur paard dat in zijn onderhoud voorziet door wedstrijden te rijden en te winnen dan zou ik het nog enigszins snappen. Dus vandaar mijn gedachtekronkel over het talent en het niveau.
Over het geschoren zijn: Ik vind geschoren paarden wel mooier, het ziet er toch wat verzorgder uit op de een of andere manier dan zo'n harige teddy. Maar het gaat uiteindelijk om het rijden, niet om hoe mooi het paard eruit ziet. En teddy's hebben ook wel wat aandoenlijks vind ikDie van mij zijn nog nooit geschoren, dat zou ik enkel doen als ze intensief en veel moeten werken, want dan is een paard met kort haar gewoon veel makkelijker.
janouk schreef:Geryon schreef:Onder een sportpaard versta ik een duninzijnvachtzijndpaard die intensief en vaak wordt getraind en op wedstrijd wordt gereden, prestaties moet leveren.
Apart, ik vind mijn paard ook een sportpaard: ze wordt dagelijks getraind, om de week op wedstrijd uitgebracht, levert dagelijks prestaties, loopt ZZ dressuur en Z vaardigheid.
Maar is niet dun in haar vacht, ook niet geschoren. Loopt overdag buiten.
o ja, het is een Haflingerecht wel een sportpaard en heeft zelfs officieel een Sportpredikaat op haar stamboekpapieren.
In mijn ogen is een paard een paard. ZElfs een sportpaard.
janouk schreef:Geryon schreef:Onder een sportpaard versta ik een duninzijnvachtzijndpaard die intensief en vaak wordt getraind en op wedstrijd wordt gereden, prestaties moet leveren.
Apart, ik vind mijn paard ook een sportpaard: ze wordt dagelijks getraind, om de week op wedstrijd uitgebracht, levert dagelijks prestaties, loopt ZZ dressuur en Z vaardigheid.
Maar is niet dun in haar vacht, ook niet geschoren. Loopt overdag buiten.
o ja, het is een Haflingerecht wel een sportpaard en heeft zelfs officieel een Sportpredikaat op haar stamboekpapieren.
In mijn ogen is een paard een paard. ZElfs een sportpaard.
kevje06 schreef:Hier ook veen en in Amsterdam maar deel overdag buiten, rest nog dag en nacht.
S winters ook overdag op de wei.lopen t stuk maar voordeel van veen, trekt wel weer bij.
piepenfiets schreef:Ik gruwel van de term sportpaard alhoewel volgens velen hier onze paarden daar onder vallen.
Een haflinger is wel een type pony wat geschikter is om op deze manier te houden dan bv een kwpner.
Wat dat betreft zit er zeker verschil in rassen.