Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:01

Geryon schreef:
Onder een sportpaard versta ik een duninzijnvachtzijndpaard die intensief en vaak wordt getraind en op wedstrijd wordt gereden, prestaties moet leveren.

Ik ken iemand die met zijn wolharige Gelderse Z dressuur start. Wat is dat dan?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:01

Quellian schreef:
Ik ben daar in het algemeen altijd wel benieuwd naar, ik denk dat sportpaard (en dan soms nog met het woordje 'dure' ervoor) voor iedereen iets anders is? Ik vind mijn 'sportpaard' niet echt een sportpaard :P

ja snap ik heb ik ook wel ,dan praten mensen over hun "sportpaard"
voor mij is een tinker in de sport ook een sportpaard ,sommige mensen snappen dat niet als ik dat vind, zolang ik het zelf maar wel snap ,dan komt het vast goed wie wat snapt, snappen jullie het nog?
ach alst beessie maar een naam hef

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:02

Quellian schreef:
Ik ben daar in het algemeen altijd wel benieuwd naar, ik denk dat sportpaard (en dan soms nog met het woordje 'dure' ervoor) voor iedereen iets anders is? Ik vind mijn 'sportpaard' niet echt een sportpaard :P

Is voor iedereen anders idd. Voor mij moet een sportpaard toch wel minimaal M lopen en potentie hebben om nog veel verder te komen. Want de b en de l kom je ook nog wel door met een huis-tuin en keuken paard voor mijn gevoel. En ik denk dat ook wel aan paarden die flink wat talent hebben en veel waard zijn. Want in zo'n geval zou ik nog snappen dat mensen ze niet zomaar buiten durven te zetten. Dus mijn pony's heb ik nooit sportpony/paard genoemd. Pony kon leuk lopen en had wel talent, maar we zijn nooit verder dan de B gekomen (ik had niet zoveel met wedstrijden en reed sporadisch een keer mee). We trainden wel fanatiek overigens. Maar die liep dus gewoon altijd lekker buiten en ik deed er alles mee, springen, zwemmen, buitenritten enz.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:03

NatasjavE schreef:
Geryon schreef:
Onder een sportpaard versta ik een duninzijnvachtzijndpaard die intensief en vaak wordt getraind en op wedstrijd wordt gereden, prestaties moet leveren.

Een uitzondering :D

En ik vind het niet netjes, een teddy op wedstrijd :n
Dat het een Gelderse is heeft er niets mee te maken.

viphorse

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:03

Dan zal ik mijn teddy beren maar thuis laten :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:05

capopjekop schreef:
Quellian schreef:

Is voor iedereen anders idd. Voor mij moet een sportpaard toch wel minimaal M lopen en potentie hebben om nog veel verder te komen. Want de b en de l kom je ook nog wel door met een huis-tuin en keuken paard voor mijn gevoel. En ik denk dat ook wel aan paarden die flink wat talent hebben en veel waard zijn. Want in zo'n geval zou ik nog snappen dat mensen ze niet zomaar buiten durven te zetten. Dus mijn pony's heb ik nooit sportpony/paard genoemd. Pony kon leuk lopen en had wel talent, maar we zijn nooit verder dan de B gekomen (ik had niet zoveel met wedstrijden en reed sporadisch een keer mee). We trainden wel fanatiek overigens. Maar die liep dus gewoon altijd lekker buiten en ik deed er alles mee, springen, zwemmen, buitenritten enz.

Dus jij kijkt meer naar het paard zelf ipv wat het paard doet?
Dat is denk ik het verschil tussen wat mensen sportpaard vinden en wat niet.
Ik kan een paard een sportpaard vinden ookal heeft het geen talent, omdat het gewoon intensief in de sport uitgebracht wordt. En een duur talentvol paard dat een paar jaar een sportpaard was, daarna ook een recreatiepaard vinden omdat het niet meer intensief wordt uitgebracht in de sport.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 17-10-12 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:05

Geryon schreef:

Nee vindt het ook niet mooi.
En nee Gelders heeft er niets mee te maken al zullen sommige dat niet met ons eens zijn.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:07

NatasjavE schreef:
Geryon schreef:

Een teddybeer :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:08

NatasjavE schreef:
Geryon schreef:

En nee Gelders heeft er niets mee te maken al zullen sommige dat niet met ons eens zijn.

Die mensen zijn gewoon gek :P Ik hou van Gelders.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:09

amorbeertje schreef:
Wij wonen in Utrecht en dan ook aan de kant met Veengrond dus na 1 november moeten de paarden helaas naar binnen (niet in het land van november t/m april), Als wij dit wel zouden doen dan is er naar een jaar helemaal geen groei meer mogelijk alles kapot getrapt. Daarom vind ik het belangrijk dat ze in de winter naar buiten kunnen. Maar helaas is dit bij veel pensionstallen ook niet mogelijk.. Dus 2 uur is wel het max. Zoals topicstarter ook al aangaf. Brabant, drenthe, friesland etc zijn toch wel de provincies waar het makkelijker is om je paard s'winters ook in het land te houden.

Mijn merrie staat nu overigens 'nog' wel in lekker in het land. Al hoewel het pad toch wel een sirvival tocht is door alle blubber.. Inderdaad voor sport paarden erg blessure gevoelig, helaas!

Gelukkig staat mijn jaarling in Overrijssel daar kan hij wel gewoon lekker naar buiten!!!

Geen groei meer mogelijk? Mijn paard heeft jaaaaarenlang op veengrond gestaan (vlakbij de Loosdrechtse Plassen) in de winter (op een paar hectare). Kwestie van slepen in het voorjaar en desnoods opnieuw inzaaien. Binnen no time was het weer groen, hoor. ;)
Het is ook een kwestie van je land onderhouden, als ze in de wintermaanden ook buiten staan. Optimaal is het niet op veengrond, dat ben ik met je eens. Maar wij hadden daar een rustige kudde op staan, op vrij veel land (alle hekken gingen open) en dan kom je al een heel eind.

Overigens ben ik dol op teddy's in de winter. Ik vind dat veeeeeeeeeel mooier en natuurlijk dan die geschoren paarden. :D

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:10

Ik snap niet echt de meerwaarde van een Z sportpaard wanneer deze geschoren is of niet.
Het gaat er toch om hoe het beestje beweegt en bereden word?

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:12

Mijn pony's (shetlander, welsh, haflinger) staan van 9 uur 's morgens tot 12 uur in de buitenbak en gaan om 12 uur naar het weiland, tot 7 uur 's avonds.
Da's precies 10 uur dat ze dus buiten staan:)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:13

SteffiiY schreef:
Ik snap niet echt de meerwaarde van een Z sportpaard wanneer deze geschoren is of niet.
Het gaat er toch om hoe het beestje beweegt en bereden word?

Is ook wel zo. Maar aangezien je amper teddy's ziet op wedstrijd (en ik dat ook niet vind horen) link ik toch wel een dun vacht aan een sportpaard :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:14

Geryon schreef:
capopjekop schreef:

Ik kan een paard een sportpaard vinden ookal heeft het geen talent, omdat het gewoon intensief in de sport uitgebracht wordt. En een duur talentvol paard dat een paar jaar een sportpaard was, daarna ook een recreatiepaard vinden omdat het niet meer intensief wordt uitgebracht in de sport.

Als je puur naar het woord kijkt zou je ieder paard dat in de sport loopt sportpaard kunnen noemen. Het valt mij echter op dat mensen hun paard als porselijn behandelen (hij mag niet in de wei, want dan is er blessuregevaar, niet met andere paarden want dan krijgt hij bijtplekken of wondjes, altijd helemaal in de bescherming enz) omdat het een sportpaard is. Als je dan navraagt wat het dier loopt dan blijkt hij 1x per maand een b proef te lopen. Feitelijk is het een sportpaard, maar ik snap dan al die ophef niet. Ik ben zelf ook voorzichtig met mijn dieren uiteraard en ik ga ook geen onnodige risico's nemen, maar een paard moet wel paard kunnen zijn, sportpaard of niet. Maar met een heel duur paard dat in zijn onderhoud voorziet door wedstrijden te rijden en te winnen dan zou ik het nog enigszins snappen. Dus vandaar mijn gedachtekronkel over het talent en het niveau.

Over het geschoren zijn: Ik vind geschoren paarden wel mooier, het ziet er toch wat verzorgder uit op de een of andere manier dan zo'n harige teddy. Maar het gaat uiteindelijk om het rijden, niet om hoe mooi het paard eruit ziet. En teddy's hebben ook wel wat aandoenlijks vind ik :D Die van mij zijn nog nooit geschoren, dat zou ik enkel doen als ze intensief en veel moeten werken, want dan is een paard met kort haar gewoon veel makkelijker.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:15

NatasjavE schreef:
Geryon schreef:

Of het mooi is is persoonlijk en je word er ook niet op afgerekend.
In mijn ervaring kan een paard wat intensief getrained word zijn warmte tijdens de training niet goed kwijt.
We hebben er een met lichte cornage die het dan bijna benauwd krijgt.
Overtuigd van het zelfregulerend vermogen van een wintervacht bleek toch id praktijk (gedeeltelijk)scheren comfortabeler voor de paarden.
Dat is,als ze intensief getrained worden.
Het plaatje wat dat met zich meebrengt is dan jammer.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:16

Geryon schreef:

Apart, ik vind mijn paard ook een sportpaard: ze wordt dagelijks getraind, om de week op wedstrijd uitgebracht, levert dagelijks prestaties, loopt ZZ dressuur en Z vaardigheid.
Maar is niet dun in haar vacht, ook niet geschoren. Loopt overdag buiten.

o ja, het is een Haflinger :D echt wel een sportpaard en heeft zelfs officieel een Sportpredikaat op haar stamboekpapieren.

In mijn ogen is een paard een paard. ZElfs een sportpaard. :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:19

capopjekop schreef:
Geryon schreef:

Als je puur naar het woord kijkt zou je ieder paard dat in de sport loopt sportpaard kunnen noemen. Het valt mij echter op dat mensen hun paard als porselijn behandelen (hij mag niet in de wei, want dan is er blessuregevaar, niet met andere paarden want dan krijgt hij bijtplekken of wondjes, altijd helemaal in de bescherming enz) omdat het een sportpaard is. Als je dan navraagt wat het dier loopt dan blijkt hij 1x per maand een b proef te lopen. Feitelijk is het een sportpaard, maar ik snap dan al die ophef niet. Ik ben zelf ook voorzichtig met mijn dieren uiteraard en ik ga ook geen onnodige risico's nemen, maar een paard moet wel paard kunnen zijn, sportpaard of niet. Maar met een heel duur paard dat in zijn onderhoud voorziet door wedstrijden te rijden en te winnen dan zou ik het nog enigszins snappen. Dus vandaar mijn gedachtekronkel over het talent en het niveau.

Over het geschoren zijn: Ik vind geschoren paarden wel mooier, het ziet er toch wat verzorgder uit op de een of andere manier dan zo'n harige teddy. Maar het gaat uiteindelijk om het rijden, niet om hoe mooi het paard eruit ziet. En teddy's hebben ook wel wat aandoenlijks vind ik :D Die van mij zijn nog nooit geschoren, dat zou ik enkel doen als ze intensief en veel moeten werken, want dan is een paard met kort haar gewoon veel makkelijker.

Maar dat vind ik ook geen sportpaard inderdaad.. Paard moet wel iets talent hebben. Vind het ook wel grappig als eigenaren het dan over hun sportpaard hebben terwijl het een ontalentvol paard is dat soms een B-wedstrijdje (met nog niet eens altijd een winstpunt) loopt. Ben het wel met je eens :j
Overigens zijn die van mij nog nooit geschoren ondanks het intensieve en vele werk, die bleven door dekens gewoon dun in hun vacht.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:20

Ja daarnaast waarom kan een paard dat Z loopt niet een normaal paard zijn? waarom krijgt hij/zij dan gelijk de benaming sportpaard?
Een sportpaard zonder vacht zal niet beter presteren als een paard met vacht.

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:21

Rond half 11 paarden buiten gezet.. ze gaan rond 1700 weer naar binnen...

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:21

janouk schreef:
Geryon schreef:

Apart, ik vind mijn paard ook een sportpaard: ze wordt dagelijks getraind, om de week op wedstrijd uitgebracht, levert dagelijks prestaties, loopt ZZ dressuur en Z vaardigheid.

o ja, het is een Haflinger :D echt wel een sportpaard en heeft zelfs officieel een Sportpredikaat op haar stamboekpapieren.

Ik gruwel van de term sportpaard alhoewel volgens velen hier onze paarden daar onder vallen.
Een haflinger is wel een type pony wat geschikter is om op deze manier te houden dan bv een kwpner.
Wat dat betreft zit er zeker verschil in rassen.
Waarom is het ook alweer belangrijk of jouw paard wel een echt SPORTpaard is :?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:23

janouk schreef:
Geryon schreef:

Ik vind de jouwe ook een sportpaard hoor. Maar zoals ik al zei:
''Is ook wel zo. Maar aangezien je amper teddy's ziet op wedstrijd (en ik dat ook niet vind horen) link ik toch wel een dun vacht aan een sportpaard''

Ik vind dat een sportpaard dun in het vacht hoort te zitten, laat ik het zo zeggen.

SteffiiY: Alsof een sportpaard niet een normaal paard is? Is een recreatiepaard dat altijd wel dan?
Een sportpaard zonder vacht is toch wel vaak even wat makkelijker, ook voor het paard, in bijv. intensieve trainingen. En bovendien netter.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:24

Hier staan er 3 van de 5 gewoon dag en nacht buiten nog..... :Y)
Allemaal hotseknotsbegonia-paarden hoor..... 8-)

Sil is een ge-pre-pensioneerde-bos-crosser
Faiza een 2 jarige flierefluiter
Genghis een ontzettende naarling

Dus niks sporty aan..... :o Maar goed, dat was de vraag niet..... :D

Lente en Haynes (moeder en zoon) gaan sinds 2 weken voor de nacht naar binnen, maar das meer omdat moeders de nacht wat slechter trekt.... is bijna 20 jaar ook, dus (o)ma heeft het sneller koud :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:32

Hier thuis 24/7 zelf kunnen kiezen tussen inloopstal, verharde paddock met breed pad rondom de stal en zandpaddock, aangevuld met zandpad en af en toe de rijbak (ruim 20 bij 60)

Ik heb nog gras genoeg en veel land, maar mijn merrie staat vanwege losse wanden op speciaal beslag en nadat ik haar 2 dagen achter elkaar met losgetrokken ijzers (ondanks springschoenen) uit het land heb gehaald, heb ik ze in de paddock gehouden. Daar bleven de ijzers wel zitten en gister is ze opnieuw beslagen en adviseerde de hoefsmid om haar voorlopig bij voorkeur niet in het land te laten. Ik hoop dat wanneer het volgende week droger weer blijft het land weer opdroogt en ik nog ergens een stuk heb met stevige bodem waar ze niet doorheen trappen zodat ze nog wel even een paar uurtjes per dag kunnen grazen. Dat is wel zo fijn voor de afwisseling en het gras moet toch ook op. Ik maai het nu regelmatig met de bosmaaier af en voer het bij in de paddock. Het moet toch korter de winter in!

Zonder ijzers had ik ze waarschijnlijk elke dag nog wel een paar uurtjes in het land gehad.
Ik heb nog wel een stevig stuk, maar dat heeft nu rust omdat het bemest is van het najaar en bij moet groeien, zodat ze later in de winter en met vorst daar straks nog even op kunnen ter afwisseling.

Mijn paddock was vaak nat afgelopen week, maar gelukkig droogt hij ook snel weer op. De bak iets minder snel merkte ik, dus die moet weer losgetrokken worden straks als het weer wat droger is. Hopelijk is hij dan een jaar weer goed snel droog.

kevje06 schreef:
Hier ook veen en in Amsterdam maar deel overdag buiten, rest nog dag en nacht.
S winters ook overdag op de wei.lopen t stuk maar voordeel van veen, trekt wel weer bij.

Zakken ze bij jullie dan niet diep weg in het veen? Hier wordt het gewoon kniediep moeras! Heb dat 1 winter meegemaakt (voor het hek was het echt veensoep en gevaarlijk) en het pad en de doorgangen naar de wei ook kniediep modder waar de paarden niet meer doorheen wilden en daarna duurde het ontzettend lang voordat het weer opdroogde en voldoende draagkracht had.

Ik laat het ze nu liever niet meer kapotlopen. Heb geen materiaal om de diepe gaten weer vlak te rollen als ze langs de draad heen en weer gaan rennen (dat gebeurd regelmatig als ze er genoeg van hebben bij slecht weer of als ik te laat ben met er uit halen) en dan heb ik er de zomer er op last van bij het weiden en maaien omdat dan de gaten er nog in staan en het heel ongelijk en hobbelig opdroogd. In de sporen van de machines blijft het water ook langer staan waardoor dat ook natter blijft. Echt niet fijn. Mijn land wordt nu met de jaren steeds slechter door de schade van die grote shovels met karren die de grote voordroogbalen van het land moeten halen terwijl het eigenlijk al of nog te nat is. In de sporen groeit kruipende boterbloem terug. Dus ook steeds meer onkruid.

Over de discussie sportpaard: Tegenwoordig heb je zulke goede waterdichte en gevoerde dekens dat ook een kaalgeschoren sportpaard gewoon naar buiten kan. een droog weiland of een droge paddock met ruwvoer en liefst een maatje is natuurlijk wel zo fijn!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:34

piepenfiets schreef:
Ik gruwel van de term sportpaard alhoewel volgens velen hier onze paarden daar onder vallen.
Een haflinger is wel een type pony wat geschikter is om op deze manier te houden dan bv een kwpner.
Wat dat betreft zit er zeker verschil in rassen.

Wij houden onze KWPN-er op dezelfde wijze als de Haflinger. Ik vind dat een KWPN ook prima de hele winter overdag buiten kan.
Maar ook vind " sportpaard' een rare term, alsof het een speciaal soort paard is. Een paard is een paard. Het ene paard is beter geschikt voor sommige takken van de paardensport dan het andere paard. Maar dat neemt niet weg dat ieder paard graag buiten rond loopt.

Overigens is een Haflinger een paardenras en geen ponyras :D

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:34

Mijn pony staat gewoon ook weer de hele winter 24/7 buiten.
Ze is half geschoren (jachtmodel) en wordt op Z niveau getraind.
Sportpaard vind ik een ontzettend overtrokken woord, alsof er dan allemaal dingen ineens anders moeten ofzo.
Het is soms niet zo handig om met je zaklamp savonds je paard te gaan zoeken in de wei voor een wedstrijd. Of uit de wei te trekken net voor de wedstrijd met een enorme strontvlek op haar hals van t rollen. Maar voor mij wegen die dingen niet op tegen het welzijn van het paard.
Ik ben absoluut niet tegen op stal staan, een hele winter lang in een zeiknatte weide 24/7 is ook geen leven voor een paard. Gelukkig hoeft dat hier niet en dan heb ik mijn 'sport' paard gewoon het liefst 24/7 in de wei.