hittegolf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:16

Maris schreef:
ook mijn paard is een keer bevangen geweest door de hitte en blijft er toch wat gevoelig voor. Dus bij 28 plus graden gaat hij op stal ( deuren open natuurlijk ), maar in ieder geval wel uit de zon.

Wat ik me wel afvraag ---> als je een paard afspuit dan voelen ze erna juist veel warmer aan. Hoe doen jullie dat ? Misschien alleen de benen afspuiten ?

Beetje late reactie op je opmerking, sorry als er al iemand anders hetzelfde gezegd heeft:
Ik spuit mijn paard ook met warm weer nooit met koud water maar met handwarm water af. Wat gebeurt er namelijk (dat kan je bij jezelf ook uit proberen want werkt precies hetzelfde): op het moment dat je met koud water afspuit, zeker als je dat wat langer doet, gaat het lichaam opwarmen om dit te compenseren. Onder het koude water is het wel lekker verfrissend, maar zodra je er onder uit komt heb je t alweer bloedheet. Als ik met warm water heb afgespoeld, voelt het lichaam koeler doordat het lichaam zelf dit evenwicht zoekt. Mijn paard voelt dan nog lange tijd koel aan. Als het echt heet is en ze bezweet is begin ik wel met lauw water om even op te frissen, maar maak ik het daarna toch weer ietsje warmer. Dit doe ik ook als ik zelf warm en bezweet onder de douch stap en dit helpt prima.

Ariebren

Re: hittegolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:18

Gelukkig hebben mijn paarden deze twee weekend dagen weer overleefd.

Gewoon normaal doen en het paard het paard laten.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:27

Mijn pony heeft afgelopen dagen prima overleefd :D Toen ik kwam rond uur of 4 was hij gewoon 'actief', oortjes naar voren toen ik kwam en toen hij terug de wei in ging begon hij weer lekker met grazen. Een buitje hebben de paarden wel verdiend!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:28

Hier ook overleefd, gewoon op het land, met vliegendeken, zonder schaduw, genoeg water en extra controle.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:35

Tancreda4 schreef:
Hier ook overleefd, gewoon op het land, met vliegendeken, zonder schaduw, genoeg water en extra controle.

Hier idemdito. De momenten dat ik er was leken ze weinig last van de hitte te hebben, stonden niet te zweten of te pompen gelukkig!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:39

Ladygiroc schreef:
Tancreda4 schreef:

Hier idemdito. De momenten dat ik er was leken ze weinig last van de hitte te hebben, stonden niet te zweten of te pompen gelukkig!

Nee hier zeker ook niet! Ze waren ook allemaal niet duf en gewoon opgewekt :)

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:45

max66 schreef:
eigenaresse bellen?! Ik neem aan dat zij haar pony extra in de gaten houdt met dit weer...?!

Ik had in mijn post gezet dat de eigenaresse op vakantie is ;)
de zus van de eigenaresse is wel gewoon elke dag op stal, net zoals ik. En er zijn altijd mensen op stal, genoeg water, dus het moet goed gaan. hij was vanmiddag ook gewoon zoals kanjer is 'liever lui dan moe'. ik heb hem wel dit weekend niet gereden omdat dat voor mij ook te warm is :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:51

hier ook prima overleefd met de hele dag buiten zonder schaduw...

dierenbeul... ~~}>

die kleine zwarte man had het echt heel slecht... :=
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:18

moet ff mijn verhaal kwijt: ben er nog steeds kwaad om:
ik werk bij een stalhouderij die paarden verhuurd voor een buitenrit.
omdat het vandaag erg warm was hebben er al mensen afgebeld en we hadden afgesproken geen nieuwe ritten meer aan te nemen om 12 uur(natuurlijk niet)
belt een vrouw mij om 11 uur: kunnen wij komen rijden voor een uur? ik zeg nou het is wel te warm voor de paarden maar als u persee wil rijden heb ik nog plek om 14 uur en om 16 uur. nou ze zou terug bellen (geen afspraak gemaakt!!!!) belt ze om 15 uur ja we komen er aan want het kon om 16 uur. nou wij zeggen nee we houden ermee op, de paarden zweten zich al kapot op stal dus er gaan geen ritten meer weg. voor de gezondheid van de paarden! nou dat mens helemaal over de zeik ja en het is beloofd dit dat (helemaal niet ze heeft het niet vast laten leggen in de agenda.) begint ze nou ze heeft ons ook belooft maandag een buitenrit te maken. dat kan niet want maandag zijn we altijd gesloten voor de dieren hun rustdag. aarrrggg ik snap niet dat mensen hier geen rekening mee houden te rijden met dit warme weer kan toch niet???

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:27

tja, je had toch eerst gezegd dat het wel kom om 16 uur? Vind ik het niet zo raar als je een paar uur later zegt dat jullie het niet meer doen vanwege de hitte dat ze dan boos is!

Buiten dat vind ik het wel logisch hoor, dat jullie geen buitenritten doen met dit weer, je had dit om 11 uur gewoon al gelijk moeten zeggen!

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:35

ja dat snap ik maar dan had ze moeten zeggen schrijf hem maar op , ze heeft niets vast laten leggen. je hebt zowiezo een gaatje in je hoofd om nu te gaan rijden met 35 graden

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:36

er zijn anders ook gewoon wedstrijden gereden vandaag hoor :j
Niet dat ik daar zin in gehad zou hebben maar hetr komt zeker wel voor.
En als je zegt dat het om 16 uur wel zou kunnen geef je wel gelegenheid

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:37

ze moest waarschijnlijk een clubje bij elkaar zoeken... Toen had ze een clubje bij elkaar en zei jij nee! Kan me wel voorstellen dat ze baalde.
Nogmaals, ik verklaar ze ook voor gek hoor, met deze temperaturen, maar haar reactie kan ik me wel voorstellen!

nb en als ze gezegd had "schrijf maar op" dan had je het wel door laten gaan?! Nee, ik snap niet dat jij hier kwaad om bent eerlijk gezegd!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 23:16

Ik heb mijn paard de afgelopen dagen gewoon aan het werk gehad, op de gewone uren; ook met temperaturen van 25+. :(:) Wel is het zo dat zij als enige van de kudde niet doornat van het zweet weer op stal komt aan het einde van de dag en bovendien heerlijk galoppeert en crost (en niet een beetje) met dit weer. Zelfs na het werk kiest ze ervoor om nog even een minuut of 10 aan 1 stuk te bokken, galopperen en rond crossen ipv rollen. Misschien omdat haar ras wel gefokt is op dergelijke temperaturen? Het is in elk geval wel best opvallend, moet ik zeggen, als ik vergelijk met andere aanwezige paarden. Paard is ook binnen een mum van tijd weer afgekoeld. Ik geef er zelf trouwens ook maar weinig om. Geef mij maar elke dag zulk heerlijk weer.

Wel douche ik haar als ze na het werken en uitstappen wat opgedroogd zweet heeft met lauwwarm water en dat vindt ze ook erg lekker. Verder staat ze in een grote weide met voldoende water en schaduw tot haar beschikking. Geen vliegendeken of spray. Ze wordt veel minder gestoken dan andere paarden, waarschijnlijk vanwege haar kleur. Vandaag had ze wel vrijaf, maar niet specifiek vanwege het weer. :) :)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 23:20

nou ik heb gistern gewoon nog vol aan de bak gegaan !:) heerlijk gereden en daarna afgespoten en laten rollen... en vandaag ook gewoon gereden alleen by strand en ook weer afgespoten en op de wei gezet
Alleen vliegen netje

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 23:26

dat ze duidelijk lekker egoistisch was blijkt wel weer als ze over maandag begint terwijl dat helemaal niet kan , gewoon om te zieken , erg flauw

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 23:31

Paarden om 21.30 binnen gezet. Geen zuchtje wind. Buiten 28 graden, binnen 30. Ze begonnen direct te zweten binnen. Ben net nog terug geweest en heb ze de benen nog afgespoten. Waren nu niet meer zo nat van het zweet. Begint eindelijk iets af te koelen. Binnen nu 28 graden. Heb alle ramen open. Deuren kunnen niet open, dan hebben ze nachtelijk bezoek van de das en de vos.
Buiten s nachts is hier helaas geen optie.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 23:40

Ze staan nu hier wel buiten, normaal staan ze 's nachts op stal.
Gisteravond hadden we hetzelfde als bij jou, op stal gezet maar ze begonnen meteen te zweten.
Dus zijn ze toch weer buiten gezet voor de nacht.
Maar het is hier nu aan het onweren.
Dat vind ik dan wel weer wat minder, dat ze dan nu wel buiten staan.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 01:00

Het is hier ook nog bloedje heet.
Toen ik vanavond vlak voordat het donker werd bij de paarden kwam waren er 2 pony' s bezweet.
Die heb ik natgemaakt bij de hals en de flanken , binnenkant van de achterbenen lukt nog niet, met de borstel en emmer water.
Met de tuinslang kan nog niet de pony's zijn nog aardig groen en we zijn aan het opbouwen.
Dit was hen eerste keer waarschijnlijk.

Ons eigen 3 pony's daar ging het wel aardig mee, alleen hadden die last van de vliegen die met vliegenspray behandeld, op 1 na, die is hengstig en nu gevoelig voor van alles en nog wat en ik wou niet dat ze zich nu te druk maakte met dit warme weer.
Pony is ook al 23 jaar.

De pension eigenaar en ik hebben bij hen allemaal de watertonnen vers water in gedaan.
Water was helemaal lauw geworden.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 01:40

Nou wij hadden tussen 12 en 14uur vanmiddag een heerlijke schriktraining in de binnenbak lekker benauwd en bloedje heet maar alle paarden hebben het gewoon overleefd en nog nooit heb mezelf express helemaal natgespoten tijdens het afspuiten wat een heerlijke koude douche!!! :D

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 02:13

Wij zijn nog op vanwege de hitte.
Bah wat willen we graag weer kloelte he.

Dadelijk is het winter en dan is het zeker zo'n strenge winter.
Het moet gewoon beter verdeeld worden!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 06:00

Nou, hier dus alweer wakker. :) Werd enorm benauwd en drukkend binnen. Heb nu maar ramen tegen over elkaar open gezet en de ventilator aan. Zal wel vlak voor het onweer zijn....dan wordt het wel vaker zo drukkend warm.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:22

Hier gelukkig maar 22 graden en vanmorgen toen ik op stond zelfs maar 20 (om half 6).
Maar in huis nog steeds tussen de 25 en 29 graden, gewoon niet lekker.
Ik ben nu aan het werk, ik hoop dat mijn vriend alles ff tegen elkaar open zet.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:25

Bij mij in huis is het altijd lekker koel. Zo rond de 18 graden. :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:58

Bij mij in huis is het altijd heet := Gisteren hebben we zelf de hele dag in de slaapkamer gezeten met de gordijnen dicht en de airco aan. Beneden was het 34,4 graden.
Vanmorgen was het lekker koel beneden, het was 28 graden :') Heb de deuren tegen elkaar open gezet en heb het nou bijna fris met 25 graden _O-