Maris schreef:ook mijn paard is een keer bevangen geweest door de hitte en blijft er toch wat gevoelig voor. Dus bij 28 plus graden gaat hij op stal ( deuren open natuurlijk ), maar in ieder geval wel uit de zon.
Wat ik me wel afvraag ---> als je een paard afspuit dan voelen ze erna juist veel warmer aan. Hoe doen jullie dat ? Misschien alleen de benen afspuiten ?
Beetje late reactie op je opmerking, sorry als er al iemand anders hetzelfde gezegd heeft:
Ik spuit mijn paard ook met warm weer nooit met koud water maar met handwarm water af. Wat gebeurt er namelijk (dat kan je bij jezelf ook uit proberen want werkt precies hetzelfde): op het moment dat je met koud water afspuit, zeker als je dat wat langer doet, gaat het lichaam opwarmen om dit te compenseren. Onder het koude water is het wel lekker verfrissend, maar zodra je er onder uit komt heb je t alweer bloedheet. Als ik met warm water heb afgespoeld, voelt het lichaam koeler doordat het lichaam zelf dit evenwicht zoekt. Mijn paard voelt dan nog lange tijd koel aan. Als het echt heet is en ze bezweet is begin ik wel met lauw water om even op te frissen, maar maak ik het daarna toch weer ietsje warmer. Dit doe ik ook als ik zelf warm en bezweet onder de douch stap en dit helpt prima.