Ervaringen met onbeperkt hooi??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:03

Dan kom ik toch terug op wat ik eerder plaatste...

it_is_me schreef:
Heb je ook al geprobeerd om meer voordroog met minder hooi te vermengen? Dus net andersom dan wat je nu doet? Misschien eten ze dan wel beter het hooi op.

Laten ze het dan nog steeds liggen, dan toch maar achterwege laten? Dan heb je er inderdaad alleen maar meer werk van zonder enig resultaat. Ongetwijfeld zal je dan vast wel wat beters te doen hebben ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:07

Ik kan het proberen :j
Al ben ik dat denk ik wel nu aan het doen .. Heb in ieder geval het hooi wat er nog lag gewoon laten liggen (nog niet alles lag in de modder :+ ) en daar heb ik dan gewoon een deel voordroog bijgegooid, dus ik denk dat de verhouding voordroog/hooi wel in het voordeel van voordroog is zeg maar. En ook krijgen ze 's morgens enkel voordroog erbij, ik ben de enige die hooi geeft ('s avonds dus) maar ik heb nog maar dat ene baaltje gegeven dus dat ligt er nu al 3 dagen .. Dus eigenlijk zie ik het somber in :') Misschien toch maar gewoon voor het gemak kiezen :+

tamary

Re: Ervaringen met onbeperkt hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:19

Toch net of rooster erover doen en dan 's avonds alleen hooi in die grote bak doen. Desnoods zet je ze dan voor de nacht apart tegen het jagen totdat ze doorhebben dat er niks anders is. In de ochtend voordroog en weer bij elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:22

Dat rooster is ook niet 1,2,3 gefixt, daar ben ik mee bezig.
En om ze voor de nacht apart te zetten is ook weer een hele rompslomp, dan moet ik met tijdelijke draden gaan werken en die moeten ze dan maar net laten staan etc. etc. Het is praktisch gezien heel moeilijk (niet onmogelijk) om ze enkel voor de nacht apart te zetten elke keer. Vraag me ook af of we zover moeten gaan ...

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:08

Sabine, hoe vaak per dag vul jij je hooi bij?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:53

Vanmorgen grondwerk gedaan met mijn paard en het valt mij op dat sinds het onbeperkt voeren op stal mijn paard veel soepeler is en minder hard/stijf in de rug. Helemaal blij dus :) !

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:44

Vandaag het voordroog gewogen... In het hooinet voor mijn paard gaat zo'n 13 kg voordroog en hier doet hij mee van 17:00 uur tot 08:00 uur en dan is het eigenlijk nog niet op, maar dan vul ik het wel aan zodat het hooi niet opraakt. Halverwege de ochtend gaat hij dan aan het werk en daarna de paddock in. In de hooitas voor mijn pony gaat zo'n 10 kg voordroog. De volgende ochtend hoeft deze niet meer aangevuld te worden. Rond 11.00 uur krijgt mijn paard een half schepje muesli en mijn pony een kwart schepje brok.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:23

Mijn Tinker x Fries Bonte Jaopie van nu 7,5 jaar,"woont" zijn leven lang al; 24/7 in de wei.
Ik heb hem al sedert hij 5 maanden was.
Net zo lang bijna al is het een onophoudelijke strijd geweest tegen te dik worden/zijn, vooral in de zomer op gras ondanks uiterst beperkte strookjes-begrazing. Anderhalf jaar geleden zei de hoefsmid dat hij tegen de hoefbevangenheid aan zat.

Er is geen sprake van dat ik deze onbeperkt toegang tot hooi/voordroog of wat dan ook zou kunnen geven, ook al zou ik dat willen!
Die vreet door en door tot-ie er dood bij neervalt.
Vorige sneeuwwinter kreeg hij midden op de dag 1 grote kruiwagen hooi (delen met een 1 jarige merrie) en dat was het. De merrie voerde (en voer ik nog, die is nu 2,5 jaar, is kruising Fries x KWPN Tuiger)ik stiekum, als Jaopie aan het hooi eten was, krachtvoer bij en dat was het dan.
Dat ging me vreselijk aan mijn hart, maar eindelijk viel hij dan toch, na vele jaren gewoon te VET te zijn, eens ENIGZINS af, voor het eerst geen biertonnen pens sedert jaren. Let wel: ik kijk daar niet en profiel naar, van opzij, want dat kan ook gewoon ongetrainedheid zijn, de buik die je dan ziet. Ik kijk bij hem recht van voren, dan moet er echt geen bolle buik "als een tonnetje" te zien zijn. Verder kon ik me vroeger ook altijd een ongeluk drukken en voelen, maar een rib was ver begraven onder een smakelijke speklaag, ook in de zomer.
Voor de vitaminen gaf ik er nog wel een appel en een peen per paard per dag bij, en eens per maand zo'n vitaminen-spuit, maar B.J. kreeg dus totaal geen krachtvoer of NIKS meer.
Nu zijn we een seizoen verder, hij is zelfs afgelopen zomer op het gras niet meer zo excessief dik geworden (ook weer strookbegrazing).
Ik heb graaskorven gekocht voor de zomer, resultaat kale plekken op hoofd en alles af slopen tegen de waterkuip.
Hopeloos.
Het enige dat echt heeft geholpen: beperkt ruwvoer van de stengelige, schrale soort, en weer gaan trainen en rijden.
Want dan kan hij natuurlijk behoorlijk wat meer ruwvoer krijgen.
De jonge merrie eet lekker het meeste van het ruwvoer op als ik hem uit de wei weg heb om te gaan trainen en rijden dat is wel ideaal.
Die heeft ook aanzienlijk meer nodig dan hij: ze is nog in de groei en een iets warmbloediger kruising ook.

Hooinetten, bakken of rekken, worden subiet, vakkundig, en grondig door meneer gesloopt, met zo'n fanatisme, dat het gevaarlijk voor hem zelf wordt, net als AL het denkbare andere dat je in de wei plaatst.

Dus ik blijf voor in elk geval B.J. er bij, dat onbeperkt voeren voor hem geen optie is.

Maar het zal per paardentype verschillen, uiteraard.

Ik mis trouwens in veel verhalen in dit topic wel, of er met de paarden getrained of gereden/gemend wordt, of dat ze alleen maar in de wei staan.
Dat maakt nogal veel uit qua energieverbruik.
Ook valt het me op dat toch nog heel wat paarden van alles en nog wat buiten het al dan niet onbeperkt ruwvoer geven, BIJgevoerd krijgen, zoals krachtvoer, muesli, bieten, mais en ga zo maar door. Dat is natuurlijk zo op, en zet geen zoden aan de dijk qua indammen maagzuur/verveling/speeksel-ontwikkeling.
Het ZET alleen maar aan, en geeft een dosis kortdurende energie.

Ik heb ook 3 Dobermanns (honden), die worden ook baggervet als ik ze maar wat laat eten. Natuurlijk zijn dat hele andere dieren (roof ipv vlucht dieren), maar ook daarbij moet je toch ook als eigenaar opletten, dat de balans beweging-eten oftewel output-input een beetje in orde is.

Hoe dan ook lijkt het me niet in alle (paarden)gevallen een optie om maar onbeperkt toegang te geven tot ruwvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:35

Hier nog steeds op onbeperkt (ze staan ondertussen wel terug apart, voor ieders gemoedsrust) en ze doen het niet slecht denk ik. Ze ontploffen toch nog niet (voor recente foto's, zie topic in mijn onderschrift). Wel eten ze een serieuze berg en vraag me af of het nog wel realistisch is wat erdoor gaat :=

Ik heb grote vierkante balen voordroog, die dingen wegen zo'n 400 - 500 kg volgens de pensioneigenaresse? De vorige 2 hebben ze zo'n 14 dagen mee gedaan (2 grote pony's) en de laatste nu ligt er een 8 dagen en ik schat nog een dag of 2, misschien 3 .. Dus wel een paar dagen minder, maar het is natuurlijk ook wel een stuk kouder ... Is dit nog normaal? Als de pony's er verder goed uitzien? Of is het toch wel veel voor de pony's die het zijn? :=

Binnenkort ga ik trouwens een aantal roosters ophalen, dus dan gooien ze niet meer zoveel langs de bak, op die manier gaat ook wel een gedeelte verloren natuurlijk, maar geen halve baal :+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:20

Dus dat is minimaal 100 kg voordroog per paard per week.
Is 14 kg per dag.
Mijn portemonee kan dat niet trekken.
En de paardjes eten en eten en mesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:22

Dat is juist het leuke .. er komt echt niet meer mest uit dan ervoor (toen ik nog niet onbeperkt gaf). Dus volgens mij eten ze wel wat ze nodig hebben? En verteren ze het in ieder geval.

Eigenlijk als ik puur kijk naar de pony's, hoe ze eruit zien en zich gedragen en hoe(veel) ze mesten enzo, lijkt het allemaal helemaal prima. Alleen als je dan in cijfertjes gaat denken vraag ik me af waarom ik zo'n vreetzakken heb :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:24

Wel een hoop hoor, voor een pony. Mijne haalt dat ook misschien wel, 14 kg. maar dat is een paard van rond de 160.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:25

Zijn wel grote pony's (1.45m en ergens 1.50+, dus die laatste is hier in België in theorie een paard, en de andere bijna :P ), maar ze zitten inderdaad op de hoeveelheid die in theorie voor een 'echt paard' geldt :j Vandaar toch maar eens de vraag :+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:26

MIsschien dat het vrij natte voordroog is.
Maar volgens het boekje is per dag, 1 tot 1,5 kg hooi per 100 kg paard voldoende.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:27

Terpentijn, ik begrijp je wel, hoor, want ik heb er ook eentje die ondanks dat hij zijn hele leven al buiten staat, zich vol vreet. Zowel in de zomer van het gras als in de winter van het hooi. In de zomer trainen we veel meer, nu in de winter valt er weinig te trainen helaas. Overigens geef ik nu wel aardig wat 2x per dag (hooi), want ik wil wel dat ze zich warm kunnen houden met deze extreme kou. :j
Maar onbeperkt, nee, dan heb ik binnen no time een bevangen paard. Ik let gewoon goed op hoe hij zich voelt en hoe hij er uit ziet (en hoe hij beweegt). Zijn manenkam mag niet hard worden bijvoorbeeld, ook zo'n symptoom. Gelukkig doet hij het super, maar ik let wel enorm op. :)

(Mijn paard krijgt vrijwel geen krachtvoer)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:28

Ik heb verder ook geen idee, als ze nog kunnen lopen en niet te vet worden... Je hebt uiteraard altijd uitzonderingen op de regel.

Mijne krijgt ongeveer 8 kg aan 'lekker' hooi verdeeld over 2 voerbeurten. Onbeperkt graszaadhooi ernaast (gaat niet op, maar wel een hoop) en dan van de staleigenaar misschien ook nog 2 kg. voordroog tussendoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:30

@ Ariebren : Voor zover mijn ervaring rijkt is het gewoon voordroog, dus niet echt nat (wel anders natuurlijk dan hooi). Ik heb voordat ik de 2e pony had met kleine pakjes voordroog gewerkt (daar betaal je je pas blauw aan := ) en deze waren iets droger, maar heel veel verschil zat er niet tussen. Ik denk dus dat het gewoon mooi, droog voordroog is, in ieder geval niet kletsnat of kuilachtige toestanden...

En volgens het boekje .. hoe werkt dat boekje dan bij temperatuursverschillen? Want no way dat ze in de zomer evenveel nodig hebben/eten als dat ze nu doen ...

@ Tancreda4 : ik vind dat [***] er al slechter heeft uitgezien ... De andere kan ik weinig van zeggen omdat ik die nog maar net heb, maar die mag van mij wel wat ronder (vanwege toch al wat ouder zijn, en dan zeker nu in de winter). Er staan foto's van vandaag in het topic in mijn onderschrift, geen idee of je daar wat uit kan halen? Een buikje hebben ze wel, maar verder lijken ze niet vet .. Maar ik ben misschien bevooroordeeld ofzo, het is toch altijd moeilijk naar je eigen paard kijken :=

(en ik zeg express niet vet .. waarmee ik niet wil beweren dat ze niet te dik zijn .. maar dat gaat er met werken moeten afgaan denk ik, er moet nog heel wat spierwerk opgebouwd worden := ).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:36

Spieren mogen ze inderdaad hebben, maar juist nu is als je armer hooi kan voeren de kans om ze voorzichtig! wat te laten interen op hun winterreserves. Daar zijn ze eigenlijk ook voor bedoeld.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:39

Juist in de winter gaan de paarden en koeien die niets te doen hebben over op winterstand.
Want in de natuurgebieden valt er minder eten te zoeken.
En een paard heeft het niet zo gauw koud hoor, daar hebben ze een prachtige dikke vacht voor.
Mits er niet te veel geborsteld wordt en er geen deken op gelegd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:45

Heb nog even wat vergelijkingsmateriaal..
28/10: http://img210.imageshack.us/img210/4013 ... rmaker.jpg (toen nog niet onbeperkt)
06/01: http://img716.imageshack.us/img716/5752 ... rmaker.jpg (2e dag onbeperkt)
11/01: http://img28.imageshack.us/img28/4991/p ... rmaker.jpg
31/01: http://img16.imageshack.us/img16/3880/2 ... dermak.jpg (verkeerde kant)
05/02: http://img19.imageshack.us/img19/2206/p ... rmaker.jpg

Zijn wel niet allemaal in dezelfde houdingen genomen, dat vertekent natuurlijk wel.
Maar voor zover ik kan inschatten ziet hij er niet bijster slecht uit ... (hou natuurlijk ook rekening met de hoeveelheid wintervacht die er ondertussen wel aan zit :P ).

Heb verder geen hooi ter beschikking .. nu toevallig wel een paar baaltjes, maar niet voldoende om hen daarop te zetten, en zodra er voordroog in het spel is staan ze daar toch op te wachten .. het hooi blijft dan gewoon liggen ... Kan dan wel denken dat ze eigenlijk geen honger hebben, maar het kan ook net zo goed zijn dat ze het hooi gewoon weigeren te eten, en dan komen ze misschien toch in de problemen ...

(en ik kan niet overschakelen op enkel maar hooi, ik heb nu een paar baaltjes om te proberen omdat de paarden van de eigenaars ze niet eten, maar die voorraad is ook niet onuitputtelijk .. )

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:13

ok voer nu nog steeds onbeperkt(al voor het 2de jaar).
ik wil ook absoluut niet anders paarden/pony's zijn niet te dik voelt de ribben,en de volbloeden zijn niet meer te mager.
ik ben er erg blij mee en heb nooit spijt gehad.
dat het ras bepalend is vind ik niet want heb 6 paarden/pony's en 5 verschillende soorten.de kleinste is 115cm en een kruising shet.
bij mij blijven de paarden zeker niet eten ze stoppen allemaal.
ik voer hier eigenlijk niks bij ,maar omdat ik mendurance ga rijden,en 1 pony ligte vorm ZE heeft voer ik nu zo af en toe beetje voergezond

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:42

Toen ik de paarden zelf op een wei had staan hadden ze altijd graszaadhooi liggen.
Ik heb 2 maanden onbeperkt gewoon hooi gevoerd en ze werden echt baggervet ondanks dat ze ook vaak niet stonden te eten.
Daarbij kreeg ik het hooi niet aangesleept.
Het graszaadhooi hadden ze wel altijd tot hun beschikking en dat was goed spul van een fouragebedrijf.
Smorgens kregen ze samen 2a3 plakken gewoon hooi en savonds nog eens omdat ik alleen graszaadhooi wat weinig vond.
Daarbij kreeg de grote 1/2 meusli en de klein een handje voor het idee.
Het gras zaadhooi ging nog geen plak per dag vanaf.
Dus honger hebben ze echt niet gehad, ze kiezen dan liever voor wachten op de volgende voerbeurt en mijn paardjes zagen er prima uit, eerder te dik.

Ik Ben het eens een keer eens met ariebren, er wordt gewoon een hoop uitgepoept.
Ik sta nu op een pensionstal en ze krijgen smorgens flink wat hooi en savonds weer, op de wei staat alleen wat kort gras.
Van mij zouden ze best smiddags nog wat mogen krijgen, maar de paarden staan in groepjes en ze zijn stuk voor stuk te dik.
Ik denk toch dat we allemaal te graag voeren.
Daarbij vind ik dat paarden die onbeperkt krijgen vaak heel rond die ruif staan.

Maar goed ieder doet waar zijn of haar paard het goed op doet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:18

Het kan rasbepalend zijn (een sober paard heeft nou eenmaal minder nodig en als ze dan door blijven eten), maar het is ook karakterbepalend. Ik heb een kruising Fjord x Anglo Arabier, maar het sobere heeft hij toch wel van zijn Fjordenmoeder. En dat in combinatie met een vreetkarakter, dan werkt onbeperkt niet. Helaas. Ondanks mijn eigen overtuiging dat onbeperkt wel het fijnst is, is de gezondheid van een paard toch even belangrijker. :j

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:22

ze eten hier 2 grote in plastic verpakte balen per maand met 3 pony's van ong 1.48m.
ze eten praktisch onbeperkt. eentje is mager(oud) de andere 2 lekker rond.
ik vind het wel makkelijk zo en zij ook lijkt me! :D
ze staan dag en nacht buiten overigens!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:24

Wij halen de paarden uit de natuur en houden ze op relatief kleine vlaktes, met vaak het voer op een plek.
Ze hoeven er niet voor te lopen, rennen, vechten, zoeken enz.
Een paard in de natuur vind ook soms dagen niet veel voer en eet dan een takje of een verdwaald blaadje of zelfs mos.
Dit is bij gebrek aan beter.
Ze vallen dan af maar vinden dan ook weer een keer voer.
Maar bij ons op onze kleine vlaktes eten ze zich helemaal stijf.
Een kind kun je ook niet onbeperkt aan de snoeppot laten.

Met die maagzweren zal het ook wel meevallen, want er zijn stallen waar amper tot geen hooi gevoerd word.
En wedstrijdpaarden van bekende ruiters die krijgen echt niet de hele dag hooi.
Niet dat dat een maatstaaf is, maar ik denk (ik maak me er zelf ook schuldig aan) dat we met z'n alleen te graag voeren.