wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:27

Ik verdien geen lintje, de bijrijdster van mij wel. Die komt al jaren trouw, door weer en wind, bij licht en in het donker opdraven om voor mijn pony te zorgen! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:29

Brainless schreef:
@Mindim
Ik vraag niets en mijn "paarden"vriendinnen vragen ook niets voor het bijrijden.

Ik heb ook nooit wat gevraagd, wees niet ongerust. En heb ik een goeie zal ik ook nooit wat vragen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:32

foxy80 schreef:
Ik vind dit altijd zo' n nutteloze discussie. Eigenaren hebben gewoon het recht om een vergoeding te vragen, net als manegeeigenaren, zonder dat ze daarvoor scheef bekeken dienen te worden.
Ik zit in Urielle haar regio en kan me wel goed vinden in haar verhaal.
Kan je niks en kom je net van de manege, niet piepen en in je handjes knijpen dat je uberhaupt op een paard van een ander mag, voor jou tien anderen.
Als je wel redelijk kan rijden, hangt het van de goodwill van de eigenaar af of je betaald krijgt.

Dat fake argument kan er bij mij niet in: ' ja, ik moet niet betalen want ik help jou want jij hebt geen tijd'
Zeg dat eens tegen een manege eigenaar met 30 paarden (die hij nooit allemaal kan rijden), die lacht je keihard uit.

En dan deze: 'bij mijn vorige mocht het ook gratis!'
Prima dat je gratis op een wollebolle shet mag rondhobbelen in een wei, maar geen haar op mijn hoofd dat er nog maar over peinst om mijn godheid op benen, die mij een arm en een been kost per maand en waar ik keihard voor en aan werk, gratis ga uitlenen aan de eerste de beste jandoedel omdat die toevallig niet zo "dom" was zijn eigen paard met de daarbij horende verantwoordelijkheden te kopen. Regelmatig een goede DA, hoefsmid, tandarts, osteopaat, eventueel accupuncturist, gebedsgenezer, paardenpsycholoog, holistische kraker en wat nog allemaal op laten draven, dat is GEEN lachertje hoor. En nee, ik heb geen halve stal nodig voor de centen, maar wel op die ene dag in de week dat ik wel graag de pure luxe heb van 1 keertje uitslapen en eens lief met mijn wimpers te kunnen wapperen naar mijn vriend ipv dat hij me nastaart terwijl ik voor de zoveelste keer de deur uithol richting paardlief. Als je op mijn paard gaat zitten, deel je mee in de kosten, gedraag je je en hebben wij een open communicatielijn met alle mogelijke advies van mijn kant. In ruil kan je rijden op een eerlijk, goed onderhouden, happy paard op een fijne stal met goede lesmogelijkheden. Als je daar niet mee kan leven: NEXT!

Sorry maar ik kan slecht tegen dat sfeertje van: het MOET goedkoop kunnen. Manege eigenaren doen ook niet aan dat soort liefdadigheid, en die worden daar niet scheef voor bekeken. Maar een eigenaar die geld durft vragen, die is geen eigen paard waard bij wijze van spreken. Kom op zeg :roll:

Voor alle eigenaren die wel een gratis verzorgster hebben: jullie verdienen een lintje, beseffen de verzorgers dat wel? :j

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:33

Ik vind het belachelijk wat veel mensen vragen aan hun bijrijder: klusjes doen en de hoofdprijs betalen terwijl menig aangeboden paard b of l niveau loopt :') mijn bijrijdpaard is z1 geklasseerd met winstpunten en is z2 klaar. Aangezien hij 24/7 buiten loopt zijn er geen klusjes en wordt er een kleine bijdrage gevraagd. Het ligt grotendeels aan wat het paard kan. Ik zou zelf nooit gaan voor een b/l niveau paard en daarvoor moeten betalen als ik verder ben qua niveau dan het paard en de eigenaar.
Ben je een manege ruiter dan kun je van een bijrijdpaard dat z2 loopt erg veel leren met lessen. Dan vind ik het ook niet meer dan normaal dat je een bijdrage bereid bent te betalen dan voor een paard van b niveau. Nu vind ik dat onderscheid erg ver te zoeken bij veel advertenties (dan vragen ze belachelijk hoge bedragen voor een relatief laag niveau africhting van het paard). Al snap ik dat een paard dat b loopt ongeveer evenveel kost in onderhoud als een paard dat z loopt. Maar toch vind ik dat je het niveau van paard en bijrijder moet laten meespelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:35

Of nog aparter, voor een volledig groen paard geld betalen := betalen om te mogen wandelen en borstelen! Tja, het zou niet aan mij besteedt zijn en aan veel niet want dat loopt vaak geen storm..

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:37

vuurneon schreef:
Ik verdien geen lintje, de bijrijdster van mij wel. Die komt al jaren trouw, door weer en wind, bij licht en in het donker opdraven om voor mijn pony te zorgen! :j

Maar jijzelf toch ook, neem ik aan? Dan krijg je van mij een lintje :D ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:40

Aaaaahh dat is lief :D
Ja hoor, ik sta ook vrolijk poep te scheppen! (oké, met dit weer iets minder vrolijk :+)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:43

Nou dat moet je niet zeggen....alles waait heel vrolijk om je hoofd nu hoor!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:45

Gelukkig nog geen schrikdraad := dat is vorig jaar gebeurd toen er nog verplaatsbare paaltjes stonden en de boel plat ging :+
En toen kon ik met een zaklamp de paarden zoeken op het land hahaha

Ach had ook charme!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:49

Heb je al eens geprobeerd om vlas met dit weer IN de kruiwagen te houden????

<thuis aangekomen> Schat er zit iets tussen je tanden.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:50

No_No schreef:
Ik had het ook over MIJN MENING. Dus niet over een STANDAARD MENING ;)

Die zekerheid heb je nooit. Ook niet als je een contract afsluit of 1000 euro per maand zou laten betalen. Als je het risico niet wil lopen dat je paard geblesseerd kan raken door een bijrijder moet je er niet aan beginnen. Een peesbeschadiging kan ernstige gevolgen hebben, dat weet je neem ik aan? Stel je paard raakt zo geblesseerd dat hij de rest van zijn leven alleen kan dienen als grasmaaier? Dan kan iemand wel 1000 euro per maand betalen of een contract afsluiten (die wettelijk gezien zeer waarschijnlijk niet eens geldig zou zijn) maar daar heb jij je paard niet beter mee. Overigens kan een paard ook ernstig geblesseerd raken tijdens een simpele drempel die het over moet stappen. Of dat jij je paard op drie benen uit de box/wei haalt en dat je bijrijder die dag er voor je paard heeft gedaan. Bijrijder weet van niets en heeft niets vreemds gezien aan het paard, wat dan?
Als je mijn eerdere posts had gelezen, zou je weten waarom ik uberhaupt zou denken om een bedrag te vragen aan een bijrijder.
En nee garanties heb in het leven en voor het bedrag wat ik eventueel zou vragen kan ik amper een hoefsmid om te laten bekappen betalen, dus laat staan een dierenarts.

Maar waarom laat je een bijrijder 2 dagen per week je paard rijden? Ik begrijp niet waarom iemand het risico wil lopen dat een ander je paard mogelijk kapot rijdt door 2 dagen per week uit te besteden? ALs ik 2 dagen geen tijd zou hebben voor mijn paard, laat ik daar echt niet iemand anders op rijden. Dan staat hij maar 2 dagen stil. Kan er ook niets fout gaan en heb ik alleen de verantwoordelijkheid over de gezondheid van mijn paard. Als het nou andersom was, ik kan zelf 2 dagen wel, dan is een bijrijder een uitkomst. Bovendien laat je toch niet iemand op je paard rijden die onverantwoord is of niet op de zelfde golflengte als jou zit (denkwijze)?
Ik had een blessure en een jong paard wat vlieguren moest maken. Om die reden ook nooit geld gevraagd en heb zelfs aangeboden haar lessen te betalen. Bijrijders zijn niet altijd mensen die je kent en men kan zich soms anders voordoen met je paard wanneer je er bij bent, dan wanneer je er niet bij bent. Op de een of andere manier zijn de meeste bijrijders helemaal van mijn denkwijze, althans dat zeggen ze, in de praktijk blijkt anders. Het grootste stoorpunt is dat ze gewoon niet komen opdagen.

Overigens (naar mijn weten): als de bijrijder je paard zomaar meeneemt naar een cross/buitenrit bv zonder jouw medeweten en er gebeurt iets, neemt je bijrijder zelf de verantwoordelijkheid en zal ook zelf de kosten moeten gaan betalen. Dus of je nu wel of geen geld betaald, ook een bijrijder heeft haar verantwoordelijkheid.
AL je je paard uit leent aan een ander loop je altijd het risico dat er iets kan gebeuren ten nadele van het paard en eigenaar. Dan is het voor jou de afweging of je dat er voor over hebt. Daarnaast kan je ook nog gaan nadenken over het risico van de bijrijder, ben je wel verzekerd voor ongevallen? Kijk als de bijrijder daar nou ook voor betaald? Dan kan ik me helemaal voorstellen dat je dat bedrag vraagt omdat het dan ook voor de bijrijder goed geregeld is mocht ze ernstig (blijvend) letsel oplopen. Weet je wel dat jij hier ook aansprakelijk voor bent? Met en zonder "contract"?

Als je een bijrijder laat betalen en je hebt iemand die dan zegt, zoals bijvoorbeeld jij zelf:
Citaat:
Als ik een hogere bijdrage zou betalen zou ik wel zelf willen weten wat ik met het paard doe. B.v. dekens op, toiletteren, wanneer/waar rijden etc

Dan kan dus iemand zomaar gaan rijden op een plek waar ik niets van weet (wanneer/waar), en daarom wil ik dat zoals eerder gezegd niet hebben. Ik ben aansprakelijk voor mijn paard, maar als een bijrijder zonder toestemming mijn paard meeneemt naar een plek zonder dat ik dat weet, kan er een verzachtende omstandigheid in mijn voordeel zijn en kan ze zelf moeten betalen. Maar over het algemeen ben ik degene die overal voor moet betalen en dan kan iemand die een bijdrage moet betalen, roepen, ik wil zelf dan beslissen waar ik rijd en wanneer en zelf een zeg hebben over een paard, dan is bovenstaande voor mij een reden om te zeggen, nee, die zeggenschap krijg je niet. Het valt gewoon op je WA/ AVP te verhalen en je hoeft daar geen aparte verzekering voor af te sluiten en ja ik heb een ongevallenverzekering, maar volgens mij geldt die voor de auto.
Mocht er door onvoorzichtig handelen van de bijrijder een blessure bij mijn paard ontstaan, dan kan zij mooi verder zoeken en ik blijf met een onbruikbaar paard zitten, nog een reden dat een bijrijder gewoon volgens mijn wensen met mijn paard om moet gaan.

Maar ieder heeft hier zijn eigen idee over en zijn eigen mening. Dat is helemaal niet erg! Als iedere partij zich hier goed bij voelt moeten ze dat lekker zo doen toch?
Ik ga geen 50 euro per maand betalen (zonder verzekering) voor een paard wat ik 2x per week mag rijden (en al helemaal niet als dat ook nog op vaste dagen moet gebeuren) Dat is mijn mening. Er zijn vast mensen die dat wel willen. Prima toch? Daarnaast vind ik het niet meer dan normaal dat ik de kosten betaal die in mijn belang zijn zoals smid, enting eventueel bijvoer maar dat ga ik dus niet doen voor 2 dagen per week rijden.
Jij wilt dus en een gratis paard rijden en ook nog dat de eigenaar een verzekering voor je betaald? Nee, bij mij zou het alleen rijden zijn en verder niet, onderhoudskosten en voer betaal ik zelf, heb ik geen ander voor nodig.

Doe wat jouw goed lijkt, als de bijrijder/leaser het ziet zitten gewoon lekker doen. Tenslotte gaat het om plezier! :D
Misschien toch de rest van mijn posts eens lezen, dan had je bovenstaande niet hoeven typen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:52

foxy80 schreef:
Ik vind dit altijd zo' n nutteloze discussie. Eigenaren hebben gewoon het recht om een vergoeding te vragen, net als manegeeigenaren, zonder dat ze daarvoor scheef bekeken dienen te worden.
Kan je niks en kom je net van de manege, niet piepen en in je handjes knijpen dat je uberhaupt op een paard van een ander mag, voor jou tien anderen.
Als je wel redelijk kan rijden, hangt het van de goodwill van de eigenaar af of je betaald krijgt.

Dat fake argument kan er bij mij niet in: ' ja, ik moet niet betalen want ik help jou want jij hebt geen tijd'
Zeg dat eens tegen een manege eigenaar met 30 paarden (die hij nooit allemaal kan rijden), die lacht je keihard uit.

Prima dat je gratis op een wollebolle shet mag rondhobbelen in een wei, maar geen haar op mijn hoofd dat er nog maar over peinst om mijn godheid op benen, die mij een arm en een been kost per maand en waar ik keihard voor en aan werk, gratis ga uitlenen aan de eerste de beste jandoedel omdat die toevallig niet zo "dom" was zijn eigen paard met de daarbij horende verantwoordelijkheden te kopen. Regelmatig een goede DA, hoefsmid, tandarts, osteopaat, eventueel accupuncturist, gebedsgenezer, paardenpsycholoog, holistische kraker en wat nog allemaal op laten draven, dat is GEEN lachertje hoor. En nee, ik heb geen halve stal nodig voor de centen, maar wel op die ene dag in de week dat ik wel graag de pure luxe heb van 1 keertje uitslapen en eens lief met mijn wimpers te kunnen wapperen naar mijn vriend ipv dat hij me nastaart terwijl ik voor de zoveelste keer de deur uithol richting paardlief. Als je op mijn paard gaat zitten, deel je mee in de kosten, gedraag je je en hebben wij een open communicatielijn met alle mogelijke advies van mijn kant. In ruil kan je rijden op een eerlijk, goed onderhouden, happy paard op een fijne stal met goede lesmogelijkheden. Als je daar niet mee kan leven: NEXT!

Sorry maar ik kan slecht tegen dat sfeertje van: het MOET goedkoop kunnen. Manege eigenaren doen ook niet aan dat soort liefdadigheid, en die worden daar niet scheef voor bekeken. Maar een eigenaar die geld durft vragen, die is geen eigen paard waard bij wijze van spreken. Kom op zeg :roll:

Voor alle eigenaren die wel een gratis verzorgster hebben: jullie verdienen een lintje, beseffen de verzorgers dat wel? :j

amen.

ik ben vooral tegen de: " Maar ik help toch iemand? ze zouden mij moeten betalen. ik bewijs een dienst."
terwijl de eigenaar ook een dienst bewijst door het paard beschikbaar te stellen.

een verzorgster is voor mij altijd gratis, dat zijn klusjes en poetsen.
een bijrijdster kan/mag een vergoeding betalen, tuig en paard kosten genoeg geld.
voor een dupje op de eerste rij willen zitten, tja be my guest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:53

vuurneon schreef:
Aaaaahh dat is lief :D
Ja hoor, ik sta ook vrolijk poep te scheppen! (oké, met dit weer iets minder vrolijk :+)

De mest vloog van mijn schep vandaag :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:58

heb ponylief moeten verankeren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:58

Hahaha jammer dat het niet uit de stal of van het land waait! Zelfreinigende omgeving :j

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:00

Ik vind het gewoon zo erg dat mensen tegenwoordig niet meer nadenken, iedereen zit elkaar maar op te naaien van: IK mag dit en IK mag dat en IK rijd met een Z paard en allemaal voor nop waardoor de jeugd vaak het idee krijgt dat ze gek zou zijn een cent te betalen. Elke situatie is anders, elk paard is anders, elke regeling is anders. Maar nee, het MOET gratis WANT jij hebt wel voor de verantwoordelijkheid en bijhorende kosten gekozen/ jij bent geen manegehouder / jouw paard loopt maar B of L / al mijn vorige adressen mocht het gratis / ik bewijs jou een dienst want jij hebt geen tijd / blablabla vul maar aan.
Ik moet dat soort attitude nog tegenkomen tov een manegeeigenaar. Voor die cinema wil ik wel een zitje boeken met een zakje popcorn :')

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:00

minikatje schreef:

:')

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:01

behalve rechten hebben mensen ook plichten, dat wordt nog weleens vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:04

minikatje schreef:

Joh, ik wapperde achter de kruiwagen aan en al het vlas hup in mijn snoet, stond wat verwaaid en vlasserig op het schoolplein :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:05

foxy80 schreef:
Ik vind het gewoon zo erg dat mensen tegenwoordig niet meer nadenken, iedereen zit elkaar maar op te naaien van: IK mag dit en IK mag dat en IK rijd met een Z paard en allemaal voor nop waardoor de jeugd vaak het idee krijgt dat ze gek zou zijn een cent te betalen. Elke situatie is anders, elk paard is anders, elke regeling is anders. Maar nee, het MOET gratis WANT jij hebt wel voor de verantwoordelijkheid en bijhorende kosten gekozen/ jij bent geen manegehouder / jouw paard loopt maar B of L / al mijn vorige adressen mocht het gratis / ik bewijs jou een dienst want jij hebt geen tijd / blablabla vul maar aan.
Ik moet dat soort attitude nog tegenkomen tov een manegeeigenaar. Voor die cinema wil ik wel een zitje boeken met een zakje popcorn :')

Ik snap de weerstand ook niet, alhoewel het per situatie wel verschilt. Geld vragen van iemand om je paard te mogen poetsen en uitmesten vind ik van de zotte.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:15

minikatje schreef:

Vrijwillig is inderdaad niet vrijblijvend.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:30

_Nancy schreef:
Het is niet alleen de lusten! Zij nemen een hele taak van de eigenaar over, omdat zij het geld of de tijd niet heeft. Want waarom zou je anders een bijrijder nemen die perse moet betalen als je het gewoon beide hebt?

Erg kort door de bocht. Ik heb namelijk ook een erg leuke bijrijdster. Nee, niet omdat ik het niet kan betalen, niet omdat ik de tijd er niet voor heb, maar omdat ik altijd alleen niet gezellig vind. Zij heeft het geld niet voor een eigen paard (is prima). Dus over lusten en lasten gesproken...het enige wat zij betaalt is de les van 15 euro per 2 weken en verder hoeft ze niets te doen...en dan heeft ze ook nog eens een paard ter beschikking, die aardig wat potentie heeft (volgens derden), die je op maneges niet heel vaak vindt.

Dus soms "neem" (in jouw bewoording) je een bijrijdster voor de gezelligheid ;)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:45

Zoek schreef:
foxy80 schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Helemaal mee eens! _/-\o_

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:01

minikatje schreef:

Plichten zijn zoooooo 20ste eeuw!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:39

Ik ben een beetje klaar met deze discussie.. Steeds als ik reageer op een bepaald argument, roept iemand 2 posten erna weer hetzelfde argument :+ Ik denk niet dat men elkaar nog gaat overtuigen hier. Denk dat dit een eeuwige discussie blijft. Ikweet alleen dat het hier in de buurt logisch is om niks te betalen. Eigenaren hebben wel degelijk het gevoel een probleem te hebben en de bijrijder helpt ze daarbij. En dan zeg ik niet dat ze de bijrijder op hun blote knietjes moeten bedanken: bijrijder moet ook heel blij zijn met de geboden kans. Maar dat ik door weer en wind een pony van een ander ga verzorgen, ook als ik ziek ben, eigenlijk een feestje heb etc.., en dat de eigenaar dan een lintje verdient omdat ze zo goed is mij te laten? Ja dag. De eigenaar heeft er net zo goed baat bij. Beide partijen hebben er baat bij (in de situaties waarin ik mij heb bevonden dan, vroeger)