Welke paardjes staan (nog) buiten 24/7?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:49

die van mij gaat zondag 24/7 naar buiten, lekker van zijn pensioen genieten. Grote schuilstal die helemaal winddicht is voor hem erbij en een weiland op zandgrond zodat hij niet alles stuk loopt. Lijkt me heerlijk...

joyce B

Re: Welke paardjes staan (nog) buiten 24/7?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:09

Ik ben zeer bekend met de site van paardnatuurlijk, maar de theorie valt in de praktijk toch echt regelmatig anders uit. Een paard moet kunnen schuilen. En heel lang in de regen staan, zonder schuilmogelijkheid, is niet iets waar ieder paard (nog) tegen kan.
En een paard in de natuur dat zich niet meer voldoende warm kan houden onder extreme omstandigheden vermagert en zal verzwakken en ten prooi vallen aan roofdieren of sterven van de honger en kou.

Zo gebeurd dat ook met mensen in de natuur, alleen houdt een paard het langer vol omdat die een goede vacht heeft en meestal meer vetreserve en mee voedsel kan vinden en makkelijker water kan vinden waar die niet ziek van wordt dan een mens van deze tijd...

Om te weten of een paard het koud heeft moet je temperaturen, als de temperatuur te laag wordt, moet het paard uit de situatie gehaald worden waardoor die het te koud heeft en moet het zich op kunnen warmen. daarvoor moet het opdrogen en eten, liefst beide tegelijk... In de regen laten staan zorgt er voor dat het paard niet op kan drogen... Hoe meer vet en hoe dikker en dichter de vacht, hoe beter ze beschermt zijn tegen regen, maar ik heb echt gezien hoe paarden die dag en nacht in weer en wind buiten stonden, regenschurft kregen omdat ze steeds een natte vacht/huid hadden... Echte buitenpony's!

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:09

joyce B schreef:
Ik ben zeer bekend met de site van paardnatuurlijk, maar de theorie valt in de praktijk toch echt regelmatig anders uit. Een paard moet kunnen schuilen. En heel lang in de regen staan, zonder schuilmogelijkheid, is niet iets waar ieder paard (nog) tegen kan.
En een paard in de natuur dat zich niet meer voldoende warm kan houden onder extreme omstandigheden vermagert en zal verzwakken en ten prooi vallen aan roofdieren of sterven van de honger en kou.

Zo gebeurd dat ook met mensen in de natuur, alleen houdt een paard het langer vol omdat die een goede vacht heeft en meestal meer vetreserve en mee voedsel kan vinden en makkelijker water kan vinden waar die niet ziek van wordt dan een mens van deze tijd...

Om te weten of een paard het koud heeft moet je temperaturen, als de temperatuur te laag wordt, moet het paard uit de situatie gehaald worden waardoor die het te koud heeft en moet het zich op kunnen warmen. daarvoor moet het opdrogen en eten, liefst beide tegelijk... In de regen laten staan zorgt er voor dat het paard niet op kan drogen... Hoe meer vet en hoe dikker en dichter de vacht, hoe beter ze beschermt zijn tegen regen, maar ik heb echt gezien hoe paarden die dag en nacht in weer en wind buiten stonden, regenschurft kregen omdat ze steeds een natte vacht/huid hadden... Echte buitenpony's!

Hier ben ik het ook mee eens, daarom zeg ik ook dat er omstandigheden kunnen zijn waarbij het in de praktijk anders uitpakt.
Maar ik ben ook van mening dat sommige mensen te makkelijk met dekens en stalling klaar staan.
Op de site van paard natuurlijk staat veel bruibare informatie, maar dat wil niet zeggen alles voor iedereen en ieder paard zo werkt.

Ook ik ben wel eens bij de wei gekomen dat mijn pony stond te trillen, (we hadden toen nog geen schuilstal) door ze meteen veel hooi te geven was het heel snel over.
Sommige hier (weet even niet zo snel meer wie) roepen meteen naar binnen halen en op stal zeten, en een dikke deken op, daar ben ik het dus niet mee eens.
En ik ben nu ook heel blij met mijn schuilstal, sinds dat ze daar kunnen schuilen, en uit de wind kunnen hebben we het niet meer meegemaakt dat ze het koud hebben.

Maar nogmaals, niet alle omstandigheden en paarden zijn gelijk, en op het moment dat een paard het koud heeft moet je daar zeker wat aan doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:39

aerdenhout1 schreef:
Omdat stef jij aan geeft dat een paard het anders zou voelen als een mens!
Als ik het koud heb en nat ben wil ik ook maar 1 ding en dat is droog en warm.
En nee ik ben geen tegenstander van een paard 24/7 buiten, maar als het dier niet beschut kan staan en het dus zo koud word dat het gaat rillen is er in mijn ogen ergens iets niet goed aan de omgeving waarin hij staat.
En dat geld voor iedereen die zo zijn paarden houd!

Dan lees je toch niet goed, dat is juist niet wat ik zeg. Ik zeg juist dat ik het onzin vind dat mensen dat zeggen

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:50

Ik vind dat als je pony's/paarden houdt (waar het nu over gaat), je dient te zorgen dat ze op een droog stuk kunnen staan en ook droog kunnen staan in de vorm van een stal. Anders kan je er beter geen houden.
Bij het weer van bijv de afgelopen 2 weken moeten ze toch ergens kunnen schuilen ipv zich geheel nat laten regenen met ijsregen en vervolgens in die windvlagen blijven staan bikkelen. De een kan er beter tegen dan de ander...maar dag in dag uit zo.. is onwenselijk en denk zelfs een vorm van verwaarlozen. >;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:57

Ik ben blij dat ik zelf kan bepalen hoe ik mijn paarden houd, als ik hier lees wat je volgens sommigen allemaal niet moet hebben om je paard gelukkig te houden, pffffff...

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:00

Ik heb niet het hele topic doorgelezen :+ Maar mijn paard en shet staan ook 24/7 buiten. Ze hebben een groot stuk wei met een schuilstal. De schuilstal is een afgezet stuk in de oude koeienstal, waar gezellig nog een aantal andere koeien staan en ze kunnen er even uit de wind.
Ze moeten helaas wel even door de modderpoel om bij de stal te komen, maar ze zijn dan ook niet van suiker he :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:20

Even door een modderpoel geeft ook helemaal niks imo. 24 uur in een modderpoel vind ik een ander verhaal

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:39

Knollie staat nu even op te drogen op stal als het goed is. Over een paar uur gaat er een dun regenjasje op voor vannacht. Al heeft hij het niet koud maar voor zijn rugspieren. Wei is natgeregend maar geen blubber gelukkig.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:41

stef schreef:
aerdenhout1 schreef:
Omdat stef jij aan geeft dat een paard het anders zou voelen als een mens!
Als ik het koud heb en nat ben wil ik ook maar 1 ding en dat is droog en warm.
En nee ik ben geen tegenstander van een paard 24/7 buiten, maar als het dier niet beschut kan staan en het dus zo koud word dat het gaat rillen is er in mijn ogen ergens iets niet goed aan de omgeving waarin hij staat.
En dat geld voor iedereen die zo zijn paarden houd!

Dan lees je toch niet goed, dat is juist niet wat ik zeg. Ik zeg juist dat ik het onzin vind dat mensen dat zeggen

Paarden zijn gedomesticeerd en al lang zo resistent niet meer tegen een combi wind-regen, daar houden ze absoluut niet van (koude kunnen ze best wel verdragen). Mijn paarden houden helemaal niet van natte (Lusitano's) en ik vind hen als het regent terug in de gezellige ruime schuilstal waar ze met z'n drietjes gezellig dicht op elkaar staan te kauwen op stro (geen dekens meer, ze verwarmen elkaar met hun lichaamswarmte, dat voel je goed als je dan toevallig de gezellige stal binnen komt). Is het weer beter, hup dan gaan ze weer buiten spelen. Kan toch niet beter zijn? Laat ze zelf kiezen!
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 16-12-11 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:41

Mijn kleinste staat buiten met 2 andere kleinere ponies, het landje is tot nu toe nog niet drassig. Ze krijgen extra hooi en hebben een schuilstal waar ze in kan. Mijn andere merrie staat zonder schuilstal dus die gaat 's avonds weer naar binnen, ze kan wel de hele dag op hooi knabbelen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:42

Mijn schatjes staan ook 24/7 buiten althans, ze hebben een prachtige grote schuilstal en kunnen dus uit de wind, regen en kou staan met water en hooi. Hun terras is bestraat dus ze staan ook niet met de voetjes nat als ze niet willen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:47

Hier staan ze ook allemaal nog lekker buiten. Ondanks dat met deze dagen het land behoorlijk nat is en veel blubber staan ze toch nouwelijks in de schuilstal alleen als er een harde plensbui is staan er vaak 1 of 2 in de stal.

Wij hebben wel bij het hooinet en de hooiruif bestraat zoda ze uit de blub kunnen gaan staan eten.

Blijkbaar is staan in de modder helemaal niet vervelend voor een paard. Hier verkiezen ze het vaak boven hun warme, droge schuilstal met een pak vlas erin.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:55

die van hier denken daar blijkbaar anders over :P Ze gaan alleen naar buiten om te eten of te drinken, of als ze buiten iets spannends denken te zien, voor de rest kiezen ze er voor om binnen te staan. Beide pony's zijn droog, het paard was wel nat geregend. Die slaapt ook niet liggend in de inloopstal, dat doet ze liever buiten in het zand. Ze zoekt het droogste plekje op aan de rand van de bestrating. Nu is alles zeiknat, dus is het kiezen om dan maar niet te liggen of in de stal in et strooisel te gaan liggen. De ponymerrie ligt wel altijd binnen in het strooisel, die is vaak ook vies omdat ze het strooisel vooral ook als toilet gebruiken. Ik hoef de paddock niet uit te mesten, want alles ligt droog in de stal...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:01

Haha dat is ook wel weer een voordeel. Wij moeten met de regenlaarzen aan door de blub elke dag om uit te mesten met dit weer. Soepdrollen zoeken zeggen we dan wel eens haha.

Met storm of harde wind staan ze hier wel met zn drietjes lekker in de stal.

flashdance4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:06

die van mij staan ook 24/7 buiten zonder deken,
en hebben nergens last van ze hebben een schuil stal maar gaan er niet in staan gewoon vrolijk in de regen, en hebben echt geen regen schurft!! _/-\o_ ze rollen zelfs in de plasen terwel ze ook droog kunnen staan {:)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:10

LADPR schreef:
Hier staan ze ook allemaal nog lekker buiten. Ondanks dat met deze dagen het land behoorlijk nat is en veel blubber staan ze toch nouwelijks in de schuilstal alleen als er een harde plensbui is staan er vaak 1 of 2 in de stal.

Wij hebben wel bij het hooinet en de hooiruif bestraat zoda ze uit de blub kunnen gaan staan eten.

Blijkbaar is staan in de modder helemaal niet vervelend voor een paard. Hier verkiezen ze het vaak boven hun warme, droge schuilstal met een pak vlas erin.

Welk ras van paarden heb jij? Mijn Haflinger ging vroeger ook nooit binnen, ook niet bij het ergste honde-weer. Mijn Lusitano's daarentegen zijn watjes op dat vlak. Ik vind dat heel erg jammer, hou van paarden die tegen een stootje kunnen en dacht dat de Lusitano's zich zouden aanpassen, een minpunt dus aan het ras, 't zijn nochtans robuuste modellen voorzien van een goed laagje vet. In die zin vraag ik me af of Berbers daar sterker in zijn...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 16-12-11 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:11

Mini Shet, NMPRS en AMHA.

De Shet is het grootste watje hoor, die kan het bij een bui op een rennen zetten naar de stal haha

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:12

LADPR schreef:
Mini Shet, NMPRS en AMHA.

De Shet is het grootste watje hoor, die kan het bij een bui op een rennen zetten naar de stal haha

Neen :D , dat meen je niet :D , ok dan ligt het niet specifiek aan het ras, ben gerust gesteld :D

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:13

Mijn 2 mini staan ook gewoon buiten.............maar hebben uiteraard wel een schuilstal.
Gaat prima, lekker vachtje erop :j

Als het echt gaat vriezen dan gaan 's nachts de deur dicht zodat ze lekker warm staan.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:13

Ik heb mijn jaarlingen pas 1x in de schuilstal aangetroffen met dit vies weer. Maar ze blijven toch merendeels echt op de wei grasje happen :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:38

Het is zó makkelijk om de ideale plek op papier te zetten maar in werkelijkheid (soms) zó moeilijk te realiseren. Voor iedereen liggen de verhoudingen anders. IK vind weidegang, een verlichte bak/paddock, kwalitatief goed én voldoende ruwvoer en (in meer of mindere mate) toezicht een must. Dan lever je dus soms in op andere dingen zoals: een binnenbak, solarium, bestrate stukken of wat dan ook.

Onze paarden hebben geen schuilstal, dat zit me met het weer van de afgelopen dagen niet echt lekker kan ik je wel vertellen :o. Wel kunnen ze uit de wind staan dmv de bomen. Maar zou ik mijn paarden verhuizen naar een stal mèt schuilstal, krijgen ze weer niet genoeg voer of kan ik alleen maar naar ze kijken omdat er naast een weiland met faciliteiten niets anders is.

Ik ga echter iedere dag naar mijn paarden (soms vaker). Ik haal ze dagelijks binnen waar ik ze van top tot teen controleer, voer, op laat drogen etc. De vorige winter hebben ze ook prima doorstaan, geen kuchje of snottebel, niets. Dé ideale plek zal ik helaas alleen aan huis kunnen realiseren en dát zal voor de meeste van ons toch altijd bij dromen blijven...

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:42

Hier stonden ze vanmorgen in het natste deel van de wei gras te eten.
Ik heb vers hooi opgehangen helemaal aan de andere kant van het land waar ze droge voeten hebben maar ze bleven lekker staan. Ze hebben nu wel een lichtgevoerde regendeken op en ik had het idee dat ze dat wel fijner vonden. Deze gaat weer af als het niet zo belachelijk veel meer regent.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:49

LADPR schreef:
Haha dat is ook wel weer een voordeel. Wij moeten met de regenlaarzen aan door de blub elke dag om uit te mesten met dit weer. Soepdrollen zoeken zeggen we dan wel eens haha.

Met storm of harde wind staan ze hier wel met zn drietjes lekker in de stal.

Inderdaad, soepdrollen. Wat een ellende dat uitmesten momenteel. Krijg de krui haast niet door de poort met al die blubber voor de ingang. Is een ware krachttraining. 8-)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:53

Ja krijgen we spierballen van hihi. Nee maar het mag nu wel weer even een paar dagen droog worden wat mij betreft. Werken komt ook niks van terecht zo met die bagger