Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
joyce B schreef:Ik ben zeer bekend met de site van paardnatuurlijk, maar de theorie valt in de praktijk toch echt regelmatig anders uit. Een paard moet kunnen schuilen. En heel lang in de regen staan, zonder schuilmogelijkheid, is niet iets waar ieder paard (nog) tegen kan.
En een paard in de natuur dat zich niet meer voldoende warm kan houden onder extreme omstandigheden vermagert en zal verzwakken en ten prooi vallen aan roofdieren of sterven van de honger en kou.
Zo gebeurd dat ook met mensen in de natuur, alleen houdt een paard het langer vol omdat die een goede vacht heeft en meestal meer vetreserve en mee voedsel kan vinden en makkelijker water kan vinden waar die niet ziek van wordt dan een mens van deze tijd...
Om te weten of een paard het koud heeft moet je temperaturen, als de temperatuur te laag wordt, moet het paard uit de situatie gehaald worden waardoor die het te koud heeft en moet het zich op kunnen warmen. daarvoor moet het opdrogen en eten, liefst beide tegelijk... In de regen laten staan zorgt er voor dat het paard niet op kan drogen... Hoe meer vet en hoe dikker en dichter de vacht, hoe beter ze beschermt zijn tegen regen, maar ik heb echt gezien hoe paarden die dag en nacht in weer en wind buiten stonden, regenschurft kregen omdat ze steeds een natte vacht/huid hadden... Echte buitenpony's!
aerdenhout1 schreef:Omdat stef jij aan geeft dat een paard het anders zou voelen als een mens!
Als ik het koud heb en nat ben wil ik ook maar 1 ding en dat is droog en warm.
En nee ik ben geen tegenstander van een paard 24/7 buiten, maar als het dier niet beschut kan staan en het dus zo koud word dat het gaat rillen is er in mijn ogen ergens iets niet goed aan de omgeving waarin hij staat.
En dat geld voor iedereen die zo zijn paarden houd!
stef schreef:aerdenhout1 schreef:Omdat stef jij aan geeft dat een paard het anders zou voelen als een mens!
Als ik het koud heb en nat ben wil ik ook maar 1 ding en dat is droog en warm.
En nee ik ben geen tegenstander van een paard 24/7 buiten, maar als het dier niet beschut kan staan en het dus zo koud word dat het gaat rillen is er in mijn ogen ergens iets niet goed aan de omgeving waarin hij staat.
En dat geld voor iedereen die zo zijn paarden houd!
Dan lees je toch niet goed, dat is juist niet wat ik zeg. Ik zeg juist dat ik het onzin vind dat mensen dat zeggen
LADPR schreef:Hier staan ze ook allemaal nog lekker buiten. Ondanks dat met deze dagen het land behoorlijk nat is en veel blubber staan ze toch nouwelijks in de schuilstal alleen als er een harde plensbui is staan er vaak 1 of 2 in de stal.
Wij hebben wel bij het hooinet en de hooiruif bestraat zoda ze uit de blub kunnen gaan staan eten.
Blijkbaar is staan in de modder helemaal niet vervelend voor een paard. Hier verkiezen ze het vaak boven hun warme, droge schuilstal met een pak vlas erin.
LADPR schreef:Haha dat is ook wel weer een voordeel. Wij moeten met de regenlaarzen aan door de blub elke dag om uit te mesten met dit weer. Soepdrollen zoeken zeggen we dan wel eens haha.
Met storm of harde wind staan ze hier wel met zn drietjes lekker in de stal.