Tarieven verzorgster/bijrijdster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:49

Jantine_ schreef:
In mijn ogen: Jij hebt voor het paard gekozen, jij moet dat paard bekostigen, jij dient voor dit paard te zorgen.

Jullie doen allemaal alsof jullie Totilias in stal hebben staan met ''als ze geluk hebben mogen ze wijzen''.

Pfff echt ongelofelijk!

Denk je nu werkelijk dat de bijdrage van een bijrijdster, noem een 50 euro, bijdraagt in de kosten van onderhoud? Das een druppel op een gloeiende plaat. Ook zonder komen de meeste eigenaren prima rond hoor. Bij mij hoeft iemand alleen te rijden, want ook de verzorging kan ik prima zelf af en verder staat het paard volpension.

Ik vind het normaal wanneer klussen worden gedaan zoals mesten en al dat soort dingen dat je gewoon gratis kunt rijden. Bijrijders vinden dat ook prima, maar wat als dat dan allemaal niet hoeft, maar de bijrijder kan toch rijden, waarom is het dan zo erg om een kleine bijdrage te leveren om je hobby te kunnen uitoefenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:55

ilona_selina schreef:
Om even voor alle duidelijk bij mij ik kan het wel zonder verzorgster betalen maar vind idd wat er boven mij staat dat iemand best voor zijn hobby mag betalen

Als je afhankelijk bent van een betalende verzorgster om je paard te houden, dan lijkt me dat ook geen gezonde situatie. Ik zou dan geen paard houden, want als je het dagelijkse onderhoud al krap kan financieren, wat doe je dan met onvoorziene kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:57

Zihuatanejo schreef:
Als " bijrijder" raar woord eigenlijk :-) heb ik er geen probleem mee om wat te betalen zodat ik kan rijden en zelf niet de dagelijkse zorg heb voor een paard. Ik rij al bijna 40 jaar voor anderen en heb nog nooit iets hoeven te betalen. Ik heb veel jonge paarden ingereden, als groom heel hard gewerkt en geen van de paarden is slechter geworden van mijn uren werk met ze. Is dat ook wat waard? Ik denk van wel. Zoals gezegd, ik heb tot nu toe nooit betaald , maar zou dat wel doen , als het tenminste een goed paard is. Voor een recreatiepaardje waar ik alleen een buitenritje mee kan maken en waar de eigenaar zelf de tijd gewoon niet voor betaal ik niet, de eigenaar mag blij zijn dat zijn paard niet 24 uur stilstaat. Maar is het een paard waar je iets uit kunt halen dan zou ik wel mee willen betalen, dan wil ik echter ook inspraak en ook wedstrijden etc kunnen rijden. Eigenaar en berijder moeten daarin dan een wisselwerking in vinden en een overeenkomst

Bij welk bedrag wil jij al inspraak dan en wat versta jij onder inspraak?

knolliebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:04

Ik ben blij dat ik een geschikte bijrijder gevonden heb en dat is me al heel wat waard want m'n paard is er goed mee.Ik kan zelf haast niet meer rijden en daarom wil ik hem ook verkopen,maar zolang ik hem nog heb is het super dat hij verder bereden word en af en toe les krijgt.
Het geeft alleen maar meerwaarde in alle opzichten dus daar hoef ik geen geld voor toe te krijgen.

vuurneon

Re: Tarieven verzorgster/bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:06

Als mijn bijrijder 50 euro zou betalen, betaald ze meer dan de helft van het stallingsgeld :P
Maar voor volpension vind ik 50 euro voor een goed leer paard een mooi bedrag :j

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:12

@ mindim, vanaf welk bedrag wil ik al inspraak, tja, aangezien ik nog nooit betaald heb weet ik niet wat een " normaal" bedrag is. Maar zeg, als ik de helft van het onderhoud zou betalen dan zou ik het ook als mijn paard zien en dus ook willen meebeslissen, mijn dagen kunnen kiezen en een wedstrijdje rijden. In overleg natuurlijk, maar ik zou mij dan niet steeds aan de ander aanpassen.
Als ik niets betaal dan is de eigenaar volledig de baas, dus als die wil dat ik het paard op de grond leer liggen op commando, dan leer ik het dat. Maar als ik de helft betaal zou ik dat dus niet nodig vinden om daar tijd aan te besteden. Overigens hoef je als groom en berijder ook niet alles maar te slikken, zelfs niet als je betaald wordt. Ik ben ooit na enkele maanden gestopt bij een handelstal in DL omdat de eigenaar zijn paarden mishandelde. Daar kon ik niet mee omgaan en dan vertrek ik. Daarna heb ik naar volle tevredenheid van de eigenaren 8 jaar lang bij een privestal gewerkt en gereden. Als ik niet 20 jaar geleden naar de andere kant van Nederland had moeten verhuizen was ik daar waarschijnlijk nog geweest, we hebben nog steeds regelmatig contact. Overigens werd ik op de privestal niet betaald voor het trainen en mesten etc, ze betaalden zelfs al mijn wedstrijdkosten etc. Simpelweg omdat ik de paarden beleerde en ze naar een M-niveau reed waarna ze vaak verkocht werden. Ik denk dat alles samenhangt met wat jij kunt betekenen voor het paard en de eigenaar, kun je redelijk rijden dan is jouw inbreng dat het paard beter gaat lopen en dat is niet in geld uit te drukken.
Ik zie het zo op het moment dat jij een paard koopt weet je dat het elke dag beweging nodig heeft en kun je daar zelf niet voor zorgen dan moet je iemand inhuren die dat wel kan doen. Een soort paarden- uitlaatservice dus, haha. Wat de ' uitlaatservice' van jou als beloning krijgt is afhankelijk van wat ze met je paard doen. Gratis buitenrit in ieder geval geen kosten vind ik, maar als ze je paard op die dagen echt trainen dan kun je daar toch geen geld voor gaan vragen, dan zou je moeten betalen. Als ik de hondenuitlaatservice bel dan krijg ik ook te horen wat het uitlaten kost, hoe lang ze daarvoor met je hond bezig zijn en voor kammen en borstelen etc betaal ik extra. Waarom zou je als ' uitlater' van een paard dan wel moeten betalen?

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:21

Ik betaal 80 euro voor mijn verzorgpaard, ik geloof dat dit per januari ook nog iets om hoog gaat. Ik mag rijden, ook gerust ffkes het bos in, niet springen. Ik hoef niet uit te mesten, en we hebben geen binnenbak. Ik vind het een prima bedrag, ik betaal gewoon de stalling voor de dagen dat ik het paard tot mijn beschikking heb.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:47

foxy80 schreef:
En we zijn weer terug bij af: dus iemand die betaalt is goed gek, want het kan vast wel gratis op een ander? |o

Ik ga ook maar eens slapen. Dromen van mijn Toot :evaw:

Tsja, dat kun je vervelend vinden maar zo is het wel; het is een kwestie van vraag-aanbod. Als je hier in de omgeving een advertentie zet waarin je een bijrijdpaard zoekt krijg je tig reacties, dat was tien jaar geleden al zo. Tenminste, als je een beetje kunt rijden dan. Toen mijn vorige pony verkocht was had ik binnen een week via via al de eerste aanvraag om een ander paard bij te rijden, later heb ik ook betaald paarden getraind (dus dat ik betaald kreeg en ik heb geen professionele opleiding of wat dan ook). Ook hier op bokt staat minstens één topic over hoe moeilijk het is om een bijrijder te vinden.

Tuurlijk kun je vinden dat je het recht hebt om geld te krijgen.. maar het feit is dat je geld niet krijgt omdat je er recht op hebt maar omdat er een relevante vraag is.

Ik ben ook wel eens onbedoeld op een stal terecht gekomen waar men er anders over dacht dan ik. Daar kwam ik dan een paar keer en na een keer of vijf kwam de aap uit de mouw; bleken ze mijn komst toch als een soort 'werk-overeenkomst' te zien waar ik wel de plichten had van een bijbaantje waar dan geen financiële vergoeding of rechten tegenover stonden. Dat is twee keer voorgekomen, bij beide adressen was ik meteen weg. Behalve niet erg ethisch is het namelijk ook nog eens illegaal om iemand onbetaald of onderbetaald aan het werk te zetten als stalhulp, groom of schoonmaakster, helaas weten veel jonge meisjes dat niet.
Laatst bijgewerkt door sallandval op 08-12-11 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:50

Poeh, wat ben ik blij dat ik mijn paarden helemaal zelf kan betalen en omdat ze mijn eigendom zijn er ook helemaal zelf over kan beslissen.

Het is (voor al die bijrijders die iets willen) altijd niet hun paard, de eigenaar is altijd verantwoordelijk.. zelfs als de bijrijdster een fout maakt een een paar ton schade veroorzaakt. Inspraak... Echt niet. Overleg. Dat is mogelijk.

En betalen doe je omdat een bijrijdster geld kost. Al is het maar omdat ik daarvoor mijn verzekering zou moeten ophogen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:58

Anya schreef:
Poeh, wat ben ik blij dat ik mijn paarden helemaal zelf kan betalen en omdat ze mijn eigendom zijn er ook helemaal zelf over kan beslissen.

Het is (voor al die bijrijders die iets willen) altijd niet hun paard, de eigenaar is altijd verantwoordelijk.. zelfs als de bijrijdster een fout maakt een een paar ton schade veroorzaakt. Inspraak... Echt niet. Overleg. Dat is mogelijk.

En betalen doe je omdat een bijrijdster geld kost. Al is het maar omdat ik daarvoor mijn verzekering zou moeten ophogen.

Precies, Anya!

Toen ik bijreed deed ik gewoon wat er van me werd gevraagd; er kan maar één persoon verantwoordelijk zijn immers. En een paard wordt net zo goed onder je kont uit verkocht hoor, ook als je er een geweldige klik mee hebt of zo.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:01

Het betalen van een kleine vergoeding vind ik in veel gevallen helemaal niet vreemd.
Het onderhoud van een paard is nu eenmaal erg kostbaar ;)

Ik zelf vraag 50,- voor 2-3x per week rijden, dat bedrag vind ik heel erg redelijk :)
Eerder mocht er gereden worden in ruil voor helpen met de verzorging.
Helaas kwamen wij tot de conclusie dat het ons vooral veel energie kostte en niets opleverde.
De klussen bleven voor ons liggen en een dankjewel kon er niet eens vanaf :n
Dit systeem voelt daarom voor ons veel beter en het geld wordt ook daadwerkelijk in het paard gestoken :)*

In dit geval lijkt 100,- mij een te hoog bedrag.
Rijden in ruil voor de klussen lijkt mij in dit geval redelijk.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:48

ik vind inspraak ook wel behoorlijk ver gaan. Zoals eerder genoemd heb je door een verzorgster extra kosten. 50 euro is dan een onkosten vergoeding en bij mij zou een verzorgster dan zeker geen inspraak hebben. Alles kan overlegd worden maar ik vind inspraak wel ver gaan. Als ik het hier ook zo lees ben ik ook blij dat ik gewoon 7 dagen per week mijn paard doe en geen financiele problemen heb.

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:53

Kortom het gaat er dus vooral om wat de bijrijder presteert. Ik persoonlijk kom om het paard goed te rijden, te verzorgen en mijn eigenaar kan er van op aan dat dat tot in de puntjes gebeurd. Ik poets leer, ruim de zadelkast op, mest de box uit en veeg de stal aan, was de dekjes die ik gebruik.
Het is dus zo dat het voor elke combi eigenaar/ bijrijder anders is. Afhankelijk van wat de eigenaar/ het paard en de bijrijder kunnen en er is geen algemeen prijskaartje aan te hangen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:02

ik geloof toch echt niet dat er veel mensen hun verzekering ook echt ophogen... ook niet als ze voor het rijden en verzorgen laten betalen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:50

erg dom van die eigenaren.. Dat gaat goed tot het mis gaat.

@zihuataneja: ik heb een bijrijdster die zelf een paard met artrose heeft. Zij rijdt één van mijn paarden, samen met mij. Zij betaalt niets, maar ze heeft een hogere ongevallen en invaliditeitsverzekering afgesloten. Ik heb mijn WA verhoogd. En een bodyprotector gekocht die ons beiden past (eentje met co2 patronen). Mijn paard wil soms bokken en dan wil ik daar alles aan gedaan hebben. Wij rijden beiden ongeveer even goed en spreken samen door wat we met Wiz doen. Dat gaat ontzettend goed. Al jaren.

Wij heben beiden profijt van deze regeling. Dat is anders met een verzorger/bijrijder die niet zelfstandig problemen kan oplossen en aspecten van de training kan doorspreken. Daar heb ik minder gemak van. Dat kost mij meer tijd en ik zou er niet op gerust zijn als zo iemand met mijn paard naar buiten of op wedstrijd zou gaan.

Ik heb vroeger bijrijdsters gehad die het erbij lieten zitten. Op het laatste moment lieten afweten, rotzooi achterlieten, paard zeiknat op stal hebben gezet. Daar heb ik dus helemaal niets aan. Vertrouwen moet je ook verdienen. En de eigenaar moet op enig moment bereid zijn dat vertrouwen te geven. Desondanks blijf je als bijrijder altijd 'achtergesteld'. Als ik mijn paard niet meer kan betalen, dan moet ik wel verkopen. Of goedkopere stalling gaan zoeken. Het is dan niet de bijrijder die voor zo'n dillemma wordt geplaatst. :)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:53

GMekkes schreef:
Het betalen van een kleine vergoeding vind ik in veel gevallen helemaal niet vreemd.
Het onderhoud van een paard is nu eenmaal erg kostbaar ;)

Ik zelf vraag 50,- voor 2-3x per week rijden, dat bedrag vind ik heel erg redelijk :)
Eerder mocht er gereden worden in ruil voor helpen met de verzorging.
Helaas kwamen wij tot de conclusie dat het ons vooral veel energie kostte en niets opleverde.
De klussen bleven voor ons liggen en een dankjewel kon er niet eens vanaf :n
Dit systeem voelt daarom voor ons veel beter en het geld wordt ook daadwerkelijk in het paard gestoken :)*

In dit geval lijkt 100,- mij een te hoog bedrag.
Rijden in ruil voor de klussen lijkt mij in dit geval redelijk.

Denk er precies zo over.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:59

Ik heb enkel de OP gelezen, dus sorry als ik in herhaling val :+

Ik vind €100 in dit geval te veel. Het mesten is er gewoon echt te veel aan.
Ikzelf ben op zoek naar een bijrijder, voor ong €115 per maand, maar ik verwacht heus niet dat m'n bijrijder met poep gaat lopen zeulen :Y) Enige wat ik verwacht, is dat ze 3x per week komt rijden, en goed is voor mijn paard/mijn spullen. Wedstrijden e.d. mogen ook.

Ik vind €115 persoonlijk ook langs de hoge kant.. Maar ik betaal €275 per maand, dus lager wil ik gewoon niet gaan, dan zit ik echt in m'n eigen zakken.

Edit: typo :+

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:27

Waarom is iedereen zo verschrikkelijk tegen uitmesten? Het is in een paar minuten gebeurt, het is geen dagtaak, het gaat om 1 stalletje! Als je daarna voor €7,69 een paard kan gaan rijden (100*12/52/3) dan valt het toch allemaal wel mee?

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:12

Mindim schreef:
ilona_selina schreef:
Om even voor alle duidelijk bij mij ik kan het wel zonder verzorgster betalen maar vind idd wat er boven mij staat dat iemand best voor zijn hobby mag betalen

Als je afhankelijk bent van een betalende verzorgster om je paard te houden, dan lijkt me dat ook geen gezonde situatie. Ik zou dan geen paard houden, want als je het dagelijkse onderhoud al krap kan financieren, wat doe je dan met onvoorziene kosten.

Ik kan een paard wel onderhouden zonder verzorgster, daarom wil ik nu gewoon mijn eigen paard

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:13

wyoming schreef:
Waarom is iedereen zo verschrikkelijk tegen uitmesten? Het is in een paar minuten gebeurt, het is geen dagtaak, het gaat om 1 stalletje! Als je daarna voor €7,69 een paard kan gaan rijden (100*12/52/3) dan valt het toch allemaal wel mee?

Ja dat snap ik ook niet, maar misschien ben ik tegoed voor deze wereld want ik betaalde mee en moest ook uitmesten, het hoord er toch ook bij lijk me het verzorgen is niet alleen rijden ook al betaal je ervoor, vind ik wel tenminste.

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:24

Mijn bijrijder betaalt 50 euro per maand voor 3 x per week, het paard staat in volpension en hij mag er alles mee doen. Ik vind dit een heel net bedrag. Het is maar een kleine bijdrage in de onkosten en ik kan het zelf prima betalen, maar het dekt bijv. toch de hoefsmid en voer.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:44

ik vraag niets aan mijn bijrijders, ben blij met haar en zij blij met het paard, mochten er extra kosten komen ivm vele trainingen ofzo, stel dat ze endurance gaat rijden en het paard heeft hierdoor meer voer nodig, dan kunnen we tegen die tijd, nog wel wat afspreken, een tegemoetkoming in de kosten. of stel dat een paard op ijzers moet door een bijrijder, dat zou voor mij een reden zijn om dan daarvoor te kiezen.
Verder vind ik het wel logisch als ik mijn paard in pension zou hebben staan met binnenbak, dat dan mijn bijrijder, mee zou betalen.
Wij hebben ze nu aan huis staan, en vind het nu niet nodig om er geld voor te vragen.
Ik eis dan ook weinig, alleen dat er netjes met mijn paarden word omgegaan, maar ze hoeft van mij dus ook niets te doen, zoals mestruimen ofzo, maar ik verwacht ook niet dat iemand een X aantal keren komt rijden, het moet leuk blijven voor beide partijen.

Elynkwpn_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:51

ALs ik een verzorgster neem , dan zal ze nu niet hoeven te betalen omdat ik een jong paard heb en al blij ben dat ze aandacht krijgt.

Als ze wilt gaan rijden met de tijd , vindt ik het belangrijker dat ze er les mee neemt bij de zelfde persoon als waar ik dan met de tijd bij les.

maar dat ligt er natuurlijk aan hoe vaak ze rijdt.

Ik zie het zo ; nu betaal ik ook de volle pont terwijl ik alleen van de stal poets en wasplaats en paddock gebruik maak en niet van de overige faceliteiten...

maar als ze meer als 2x pw gaat rijden dus 3 x of meer zal ik denken aan 50-75 per maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 02:56

Zihuatanejo schreef:
@ mindim, vanaf welk bedrag wil ik al inspraak, tja, aangezien ik nog nooit betaald heb weet ik niet wat een " normaal" bedrag is. Maar zeg, als ik de helft van het onderhoud zou betalen dan zou ik het ook als mijn paard zien en dus ook willen meebeslissen, mijn dagen kunnen kiezen en een wedstrijdje rijden. In overleg natuurlijk, maar ik zou mij dan niet steeds aan de ander aanpassen.
Als ik niets betaal dan is de eigenaar volledig de baas, dus als die wil dat ik het paard op de grond leer liggen op commando, dan leer ik het dat. Maar als ik de helft betaal zou ik dat dus niet nodig vinden om daar tijd aan te besteden. Overigens hoef je als groom en berijder ook niet alles maar te slikken, zelfs niet als je betaald wordt. Ik ben ooit na enkele maanden gestopt bij een handelstal in DL omdat de eigenaar zijn paarden mishandelde. Daar kon ik niet mee omgaan en dan vertrek ik. Daarna heb ik naar volle tevredenheid van de eigenaren 8 jaar lang bij een privestal gewerkt en gereden. Als ik niet 20 jaar geleden naar de andere kant van Nederland had moeten verhuizen was ik daar waarschijnlijk nog geweest, we hebben nog steeds regelmatig contact. Overigens werd ik op de privestal niet betaald voor het trainen en mesten etc, ze betaalden zelfs al mijn wedstrijdkosten etc. Simpelweg omdat ik de paarden beleerde en ze naar een M-niveau reed waarna ze vaak verkocht werden. Ik denk dat alles samenhangt met wat jij kunt betekenen voor het paard en de eigenaar, kun je redelijk rijden dan is jouw inbreng dat het paard beter gaat lopen en dat is niet in geld uit te drukken.
Ik zie het zo op het moment dat jij een paard koopt weet je dat het elke dag beweging nodig heeft en kun je daar zelf niet voor zorgen dan moet je iemand inhuren die dat wel kan doen. Een soort paarden- uitlaatservice dus, haha. Wat de ' uitlaatservice' van jou als beloning krijgt is afhankelijk van wat ze met je paard doen. Gratis buitenrit in ieder geval geen kosten vind ik, maar als ze je paard op die dagen echt trainen dan kun je daar toch geen geld voor gaan vragen, dan zou je moeten betalen. Als ik de hondenuitlaatservice bel dan krijg ik ook te horen wat het uitlaten kost, hoe lang ze daarvoor met je hond bezig zijn en voor kammen en borstelen etc betaal ik extra. Waarom zou je als ' uitlater' van een paard dan wel moeten betalen?

Kijk dat is en het nou net./ Stel jij betaald de helft van het onderhoud (Zou ik persoonlijk nooit vragen trouwens) en je wilt inspraak en je zou het als jouw paard zien, maar de eigenaar blijft uiteindelijk verantwoordelijk voor het paard, dierenarts, eventuele ongelukken of blessures. Deel je daar dan ook de helft in mee? Iets wat een ander heeft aangeschaft , kun je nooit als het jouwe beschouwen als je daar niet alleen de lusten maar ook de lasten van neemt.

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 04:55

@ Mindim Ja, dan zou ik dus ook delen in de kosten van dierenarts en hoefsmid etc, maar zie je nu hoe moeilijk dit lligt. Als je geld vraagt als eigenaar dan verhuur je als het ware je paard en loop je dus risico.
Als ik een auto huur zit betaal ik tevens voor de verzekering van de auto en kan kiezen voor eenninzittenden verzekering.

Als ik dus aan een eigenaar ga betalen voor de huur van het paard ga ik er redelijke wijs vanuit dat ik ook verzekerd ben. Alleen worden er geen contracten opgesteld en hoor je er nooit iets over. Maar wat als ik van het paard val en mijn rug breek. Dan ben je als eigenaar dus ook verantwoordelijk.
Ofwel, als eigenaar heb je dus ook de lusten ( je paard krijgt beweging en verzorging) maar ook de lasten ( bij eventuele blessures van ruiter of paard ben jij verantwoorelijk)