Zihuatanejo schreef:@ mindim, vanaf welk bedrag wil ik al inspraak, tja, aangezien ik nog nooit betaald heb weet ik niet wat een " normaal" bedrag is. Maar zeg, als ik de helft van het onderhoud zou betalen dan zou ik het ook als mijn paard zien en dus ook willen meebeslissen, mijn dagen kunnen kiezen en een wedstrijdje rijden. In overleg natuurlijk, maar ik zou mij dan niet steeds aan de ander aanpassen.
Als ik niets betaal dan is de eigenaar volledig de baas, dus als die wil dat ik het paard op de grond leer liggen op commando, dan leer ik het dat. Maar als ik de helft betaal zou ik dat dus niet nodig vinden om daar tijd aan te besteden. Overigens hoef je als groom en berijder ook niet alles maar te slikken, zelfs niet als je betaald wordt. Ik ben ooit na enkele maanden gestopt bij een handelstal in DL omdat de eigenaar zijn paarden mishandelde. Daar kon ik niet mee omgaan en dan vertrek ik. Daarna heb ik naar volle tevredenheid van de eigenaren 8 jaar lang bij een privestal gewerkt en gereden. Als ik niet 20 jaar geleden naar de andere kant van Nederland had moeten verhuizen was ik daar waarschijnlijk nog geweest, we hebben nog steeds regelmatig contact. Overigens werd ik op de privestal niet betaald voor het trainen en mesten etc, ze betaalden zelfs al mijn wedstrijdkosten etc. Simpelweg omdat ik de paarden beleerde en ze naar een M-niveau reed waarna ze vaak verkocht werden. Ik denk dat alles samenhangt met wat jij kunt betekenen voor het paard en de eigenaar, kun je redelijk rijden dan is jouw inbreng dat het paard beter gaat lopen en dat is niet in geld uit te drukken.
Ik zie het zo op het moment dat jij een paard koopt weet je dat het elke dag beweging nodig heeft en kun je daar zelf niet voor zorgen dan moet je iemand inhuren die dat wel kan doen. Een soort paarden- uitlaatservice dus, haha. Wat de ' uitlaatservice' van jou als beloning krijgt is afhankelijk van wat ze met je paard doen. Gratis buitenrit in ieder geval geen kosten vind ik, maar als ze je paard op die dagen echt trainen dan kun je daar toch geen geld voor gaan vragen, dan zou je moeten betalen. Als ik de hondenuitlaatservice bel dan krijg ik ook te horen wat het uitlaten kost, hoe lang ze daarvoor met je hond bezig zijn en voor kammen en borstelen etc betaal ik extra. Waarom zou je als ' uitlater' van een paard dan wel moeten betalen?
Kijk dat is en het nou net./ Stel jij betaald de helft van het onderhoud (Zou ik persoonlijk nooit vragen trouwens) en je wilt inspraak en je zou het als jouw paard zien, maar de eigenaar blijft uiteindelijk verantwoordelijk voor het paard, dierenarts, eventuele ongelukken of blessures. Deel je daar dan ook de helft in mee? Iets wat een ander heeft aangeschaft , kun je nooit als het jouwe beschouwen als je daar niet alleen de lusten maar ook de lasten van neemt.