Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:59

wijs me maar een stal aan in delft

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:03

Depende schreef:
amanda1980 schreef:
[@ Amanda

Sorry, maar dat vind ik zo'n non argument. Omdat anderen het slechter doen, doe jij het goed?
Beide situaties zijn niet goed, de ene is iets beter. Dat maakt het nog niet goed.

ik zou zeggen, kom eerst maar eens kijken bij mijn paard. constateer zelf hoe vrolijk en gezond hij is. oordeel dan verder. het is mensen zoals jij waar ik heel slecht tegen kan. altijd maar een oordeel klaar gebaseert op gebakken lucht. alsof jij zonder mijn paard gezien te hebben kan zeggen of hij gelukkig is of niet. zelfde vooroordelen als een mechel is mega druk en een border is hyper en nerveus. beide kunnen onmogelijk gelukkig samen in 1 huis wonen. ook dat werd beoordeeld op een gelijkwaardig forum als bokt totdat, ze mijn honden hadden ontmoet en op hun woorden terug kwamen. tada, beide honden blijken ondanks hun jonge leeftijd, 11 en 5,5 mnd toch heel rustig te zijn.
het ene paard word diep ongelukkig van 24/7 buiten staan het andere van 23 uur op stal staan. er zit nog een groot grijs gebied tussenin die mensen zoals jij niet willen zien.
ik heb paarden gezien die ongelukkig waren. incl de mijne op de eerste stal waar geen sociaal contact mogelijk was. ben dus ook weg gegaan daar. ik zie nu een gelukkig paard. is blij als ik hem uit zijn stal kom halen en is voldaan en tevreden waneer ik hem terug zet. daar draait het toch om? paarden die tevreden zijn?
ik zie zat paarden die 12 uur per dag of meer buiten staan maar totaal geen band met de eigenaar hebben. zwaar beroerd worden bereden en waar het aan verzorging nogal eens ontbreekt. maar hee, die paarden staan veel op het land dus is het ok toch?

Oh ok omdat ik het niet met je eens ben is mijn mening gebaseerd op gebakken lucht?
Als iemand zegt: 'ik ken mensen waar de paarden niet buiten komen.' Dan is dat nog geen reden om te zeggen kijk mijn paard heeft het toch nog goed getroffen met dat ene uur dat hij naar buiten kan. Want het kan slechter. Ja natuurlijk kan het slechter, maar het kan in vele gevallen ook beter. En ik vind 1 tot 4 uur buiten de box verre van optimaal.

Er zit ook nog een heel groot stuk tussen 24 uur per dag uit de box en 20 uur per dag op stal staan. En ik vind 20 uur te lang op stal staan te lang. Grijze gebieden of niet er zijn bepaalde dingen waarop je geen concessies zou moeten willen doen. 8 - 12 uur op stal vind ik prima, zul je mij niet over horen maar alles meer dan dat vind ik al twijfelachtig.

En dan kan je dat kortzichtig vinden, lig ik niet over wakker. Maar mijn mening is gebaseerd op wat ik gelezen en geleerd heb. En niet op het feit dat mijn paard hinnikt als ik bij de wei kom. Het eerste onderzoek waaruit blijkt dat het goed is voor een paard om op stal te staan moet ik nog lezen. En als jij of iemand anders hier in dit topic dat kan laten zien dan houd ik mijzelf van harte aanbevolen tot die tijd blijf ik maar bij mijn eigen gebakken lucht.

Voor jouw laatste alinea wil ik graag iemand anders uit dit topic quoten. 'Het gaat hier over huisvesting en niet over algemene verzorging daar heeft ieder paard recht op.'[/quote]
zoals ik al zei, er is geen andere stal in de buurt waar het beter kan. althants, er zijn geen boxen vrij. vertel mij maar hoe ik het op deze stal beter kan doen. 8 uur of meer per dag op stal aanwezig zijn zodat hij er vaker uit kan? is dat voor iemand met een gezin haalbaar denk jij?
mijn paard is prima tevreden en ik doe wat ik kan. ga mij niet lopen veroordelen en ook niet of mijn paard wel of niet gelukkig is

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:05

amanda1980 schreef:

Ik zeg uitzonderingen daargelaten he:)
Het was geen aanval op jou persoonlijk.

Was meer een algemene opmerking.
Ik moet zelf 11 kilometer fietsen terwijl er verschillende stallen nog geen 5 minuten van mij vandaan zitten.
En die staan helemaal vol terwijl de paarden in de zomer ongeveer 8 uur buiten staan en in de winter moeten wachten tot hun baasje ze even los komt gooien.

Ik word daar gewoon naar van als ik dat zie.
En niemand kan me vertellen dat die paarden het fijn vinden 22/7 in hun box te staan.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:11

_KaWi_ schreef:
amanda1980 schreef:

Ik zeg uitzonderingen daargelaten he:)
Het was geen aanval op jou persoonlijk.

Was meer een algemene opmerking.
Ik moet zelf 11 kilometer fietsen terwijl er verschillende stallen nog geen 5 minuten van mij vandaan zitten.
En die staan helemaal vol terwijl de paarden in de zomer ongeveer 8 uur buiten staan en in de winter moeten wachten tot hun baasje ze even los komt gooien.

Ik word daar gewoon naar van als ik dat zie.
En niemand kan me vertellen dat die paarden het fijn vinden 22/7 in hun box te staan.

ik kan niet 11 km verder weg gaan staan. in de vakanties moet ik 2 kleine kinderen mee laten fietsen en dat is te ver. ik heb alle stallen afgelopen die ik heb kunnen vinden op haalbare afstand. of vol of nog minder als waar ik nu sta. stallen waar in de winter totaal geen sociaal contact mogelijk is. niet los in de rijbak, te kleine paddock voor 2 paarden etc.
hoop volgend jaar me rijbewijs te hebben zodat ik verder weg kan staan eventueel. de auto hebben we al en desnoods breng ik mijn partner on half naar zijn werk om de auto zelf te kunnen hebben. voor nu gaat dat niet. ik wil niet dat ik met sneeuw en gladheid niet lopend op stal kan komen en ik heb daar best een stuk lopen voor over maar 2 uur heen en terug is niet haalbaar. niet met een gezin

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:12

Ik heb niet alles doorgelezen, maar nog liever 4-5 u per dag (ook in de winter dan he) de box uit, dan helemaal niet behalve wat om te trainen. MAAR.. ik zou wel actief op zoek gaan en blijven naar een andere stal, je op de wachtlijst laten staat, actief hier en daar rondvragen en blijven posten. Niet alleen op bokt en op marktplaats, via via (hoefsmid, DA, etc) werkt ook nog wel eens. Succes!

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:16

amanda:

sorry als het je raakte, maar ik bedoelde het meer voor het algemeen
ik snap best dat sommige gewoon geen keus hebbe..
maar ik zou gewoon echt je open ogen houden.. op een dag kom je wat tegen
en advertenties blijven zetten.. dat heb ik ook gedaan
heb nu 1 weiland wat ik voor 500euro in het jaar kan hebben.
heeft wel even geduurd.. maar het heeft zo voor me mogen zijn.

als ik jou was gewoon door blijven zoeken, je komt vast en zeker nog wel wat tegen wat dichterbij is ..

:) succes er in ieder geval mee!!

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:18

Willekes schreef:
Ik heb niet alles doorgelezen, maar nog liever 4-5 u per dag (ook in de winter dan he) de box uit, dan helemaal niet behalve wat om te trainen. MAAR.. ik zou wel actief op zoek gaan en blijven naar een andere stal, je op de wachtlijst laten staat, actief hier en daar rondvragen en blijven posten. Niet alleen op bokt en op marktplaats, via via (hoefsmid, DA, etc) werkt ook nog wel eens. Succes!

Helemaal mee eens.
Als er echt niks anders te vinden is moet je roeien met de riemen die je hebt.
Maar blijf inderdaad actief zoeken naar andere stallen.

Genoeg mensen die dat niet doen en denken dat hun paardje lekker warm en droog 22/7 op stal staat en gelukkiger is dan wanneer het meer buiten zou staan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:20

Mijn paard staat elke nacht binnen.
Zomer en winter de hele dag buiten.

Mijn paard staat zo vanaf negen uur 's avonds op stal tot 's ochtends 7 uur/half 8.
Dan staat ze in een buitenstal met luik. Waar ze over het erf en de weg kan kijken.
Ze heeft dan voor de nacht hooi om te eten.
Ze gaat graag naar stal in de avond en 's ochtends gaat ze ook graag weer naar buiten.

Ik vind het prima geregeld voor mijn paard zo, en ook een veilig idee dat ze 's nachts op stal staat.
Dus zelfs als mijn paard zelf liever 's nachts buiten zou staan, heeft ze eigenlijk pech.
Want dat gaat gewoon niet gebeuren.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:21

amanda1980 schreef:
zoals ik al zei, er is geen andere stal in de buurt waar het beter kan. althants, er zijn geen boxen vrij. vertel mij maar hoe ik het op deze stal beter kan doen. 8 uur of meer per dag op stal aanwezig zijn zodat hij er vaker uit kan? is dat voor iemand met een gezin haalbaar denk jij?
mijn paard is prima tevreden en ik doe wat ik kan. ga mij niet lopen veroordelen en ook niet of mijn paard wel of niet gelukkig is

Nergens heb ik gezegd dat jouw paard niet gelukkig zou zijn, ik kan dat niet zien van zo'n afstand. Maar op zo'n manier zou ik geen paard willen houden. Dat is mijn mening en die hoef jij niet te delen. (Gezien het grote aantal pensionstallen waar ik mijn paard nog niet voor 5 minuten zou willen hebben staan die toch vol zijn, delen een hele hoop mensen die mening ook niet.) Maar als al mijn opties weg zijn en ik binnen afzienbare tijd, 8 maanden tot 1 jaar, geen verbetering voorzie. Dan ga ik op zoek naar een ander baasje, jammer voor mij.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:24

_KaWi_ schreef:
Ik woon zelf in de randstad en heb mijn paard ook 24/7 buiten staan met schuilstal.
Heb er erg lang naar moeten zoeken maar ben toch verschillende stallen ( ook particulier) tegen gekomen waar ze zomer en winter veel buiten staan.

Ik denk vaak ook dat het een kwestie van echt willen is( Uitzonderingen daargelaten)
Maar het argument dat er in de randstad niks te vinden is of nergens plek is vind ik erg makkelijk gedacht.

Tuurlijk zijn er paarden die wel graag op stal staan maar denk dat de meeste paarden het na een paar uurtjes wel gezien hebben in dat hokje.

wij zijn echt alles af gegaan, waar we paarden zagen staan, maar niks was vrij of had helemaal geen weide of hadden helemaal geen rijbak en land, alleen stallen en verder kon je naar buiten en daar hield het bij op. Parteculieren zaten vol of namen geen paarden van buiten af aan. Ook een aantal stallen afgeweest die binnen dit jaar nog gingen sluiten! Weilanden afgegaan, maar niks had een schuilstal, geen toezicht. die zelfde dag dat we te horen kregen dat we weg moesten gingen we alles af, van maneges tot weilanden, tot parteculier. 1 stal wat we dan nog tegen kwamen stonden maar 6 paarden, en 10 stallen vrij, maar ik heb daar stage gelopen en daar staan de paarden 24 uur binnen en hebben geen land vanwege de grassickness, dus land van gesloten, kleine boxen geen bak want die was door gezakt, en gingen een jaar later pas verbouwen, en omdat ik daar stage heb gelopen ook maar 4 weken, want ik kon het niet aan zien, maar daar werden de paarden door de stal eigenaares, geslagen in hun boxen met een zweep, exc. dus daar ben ik snel van genezen op zo'n stal zal mijn paard nooit komen te staan.
Heb veel stages gelopen en wist dus ook veeeel aderessen maar alles zat vol. Zie maar is in 1 dag een stal te vinden aan je eigen want de avond was aangebroken, en moesten ala de minute op rotten en de volgende dag stonden er al weer nieuwe paarden in onze boxen, rara waterfiets.

Op zo'n moment voel je je diep in de oliebol zitten hoor.. En ben ik godzijn dank nog een stal gevonden, anders had ik me paard kunnen verkopen of had die met spullen en al op straat gestaan, op een weg met rijdende auto's! en wij weten dat de stal eigenaaresse dit doet, want toen we er net stonden deed de stal eigenaaresse dit ook bij een pensionklant die in 1 wwek weg wilde, maar op een fatsoenlijke manier gezegt van wege omdstandig heden, en heeft de stal eigenaaressen gezegt oke alsjeblieft vertrek maar en alle spullen op straat gesmeten en het paard erbij! Dus wij dachten al als zij zegt die zelfde avond weg zijn zijn we dat ook voor dat onze paarden ook op de weg staan!

Op het moment dat je zo behandeld word, je paard geen eten krijgt lens word geschopt in het weiland, ben je echt dank baar als je met open armen word ontvangen op een staal (ookal hebben ze maar 1 uurtje land) , en gelijk die avond op stal mag komen en gelijk een box voor je klaar gezet, Dan zal je vast wel begrijpen dat wij er niet vereselijk mee zitten dat ze nu 1 uurtje land hebben.
Ze hebben nu iig een goed plekje. en ik overdrijf echt niet. Op t moment dat je zomaar van je vertrouwde stalletje waar je super grote boxen hebt je paard heeeft t naar ze zin en 12 uur land, en je word er uit gegooit, en zo rot behandeld, voel je je echt Kl*te. Ik zit d'r voor op m'n knieen dat we nu en goede plek hebben, als hier ook niks vrij was, hadden we niks en waar hadden we dan heen gemoetten?
Tis echt vreselijk om dit mee te moetten maken. Had ik maar een dikke bank rekening of rijke ouders, dan hadden we wel een stalletje aan huis gehad, en had ik d'r voor gezorgd dat me paard lekker paar uur naar buiten kon. Maar helaas dit heb ik niet... Ik heb zelfs een stal hier van mijn huis 1 min loop afstand. Maar die is net gesloten want daar komen nieuwe huizen te staan! Je voeld je echt magteloos op zo'n moment.

En nee ik ben niet zielig of wil ook niet zielig gezien worden. Maar begrijp heel goed, dat wij wel van onze paarden houden en alles er aan doen om ze een goed plekje te geven. We hebben er alles op alles gezet om die zelfde avond nog een plek te vinden. En dat is echt knap lastig.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:30

Willekes schreef:

voor winter en zomer geld bij ons hetzelfde. tuurlijk gun ik mijn paard best meer landuren maar op dit moment zie ik een gelukkig paard. dat staat bij mij voorop. hier in de omgeving zijn een aantal grote stallen dicht gegaan waardoor er gewoon een gebrek aan stalling is, laat staan goede stalling. waar ik nu sta hebben de paarden het niet slecht. dat vind ik het belangrijkste. de box is voor hem groot genoeg, groter dan 2 x schofthoogte in het kwadraat, voer en bodembedekking is goed, mogelijkheden om los te staan met andere paarden, goede buitenbak wat ik ook belangrijk vind. vorige bak was nog te zwaar om los door heen te kunnen rennen het grootste deel van het jaar en de paddock te klein. paarden worden met voeren niet overgeslagen wat op mijn vorige stal wel gebeurde. in de zomer als ze het land op gaan geen drama, in de winter wel. in de stallen hebben we hele goede afzuiging waardoor er altijd verse frisse lucht is. de paarden voor zo ver ik die ken in die paar dagen dat ik hier nu sta zijn stuk voor stuk vriendelijk en sociaal. op stal hebben alle paarden sociale contacten. de paarden staan er veilig, er word niet met zwepen geslagen in de stallen zoals ik ik dat dat op een aantal stallen hier in de buurt wel gebeurt.
nee mijn paard heeft het echt niet slecht. beesie is alleen afhankelijk van mij en mijn zus om buiten te komen. (voor de duidelijkheid, mijn zus heeft een eigen paard en staanop dezelfde stal). hopelijk komt de 4 uurs regel van vrije beweging er door heen en kunnen onze paarden ook zonder ons uit hun box komen

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:40

Wendie1992 schreef:
_KaWi_ schreef:
Ik woon zelf in de randstad en heb mijn paard ook 24/7 buiten staan met schuilstal.
Heb er erg lang naar moeten zoeken maar ben toch verschillende stallen ( ook particulier) tegen gekomen waar ze zomer en winter veel buiten staan.

Ik denk vaak ook dat het een kwestie van echt willen is( Uitzonderingen daargelaten)
Maar het argument dat er in de randstad niks te vinden is of nergens plek is vind ik erg makkelijk gedacht.

Tuurlijk zijn er paarden die wel graag op stal staan maar denk dat de meeste paarden het na een paar uurtjes wel gezien hebben in dat hokje.

wij zijn echt alles af gegaan, waar we paarden zagen staan, maar niks was vrij of had helemaal geen weide of hadden helemaal geen rijbak en land, alleen stallen en verder kon je naar buiten en daar hield het bij op. Parteculieren zaten vol of namen geen paarden van buiten af aan. Ook een aantal stallen afgeweest die binnen dit jaar nog gingen sluiten! Weilanden afgegaan, maar niks had een schuilstal, geen toezicht. die zelfde dag dat we te horen kregen dat we weg moesten gingen we alles af, van maneges tot weilanden, tot parteculier. 1 stal wat we dan nog tegen kwamen stonden maar 6 paarden, en 10 stallen vrij, maar ik heb daar stage gelopen en daar staan de paarden 24 uur binnen en hebben geen land vanwege de grassickness, dus land van gesloten, kleine boxen geen bak want die was door gezakt, en gingen een jaar later pas verbouwen, en omdat ik daar stage heb gelopen ook maar 4 weken, want ik kon het niet aan zien, maar daar werden de paarden door de stal eigenaares, geslagen in hun boxen met een zweep, exc. dus daar ben ik snel van genezen op zo'n stal zal mijn paard nooit komen te staan.
Heb veel stages gelopen en wist dus ook veeeel aderessen maar alles zat vol. Zie maar is in 1 dag een stal te vinden aan je eigen want de avond was aangebroken, en moesten ala de minute op rotten en de volgende dag stonden er al weer nieuwe paarden in onze boxen, rara waterfiets.

Op zo'n moment voel je je diep in de oliebol zitten hoor.. En ben ik godzijn dank nog een stal gevonden, anders had ik me paard kunnen verkopen of had die met spullen en al op straat gestaan, op een weg met rijdende auto's! en wij weten dat de stal eigenaaresse dit doet, want toen we er net stonden deed de stal eigenaaresse dit ook bij een pensionklant die in 1 wwek weg wilde, maar op een fatsoenlijke manier gezegt van wege omdstandig heden, en heeft de stal eigenaaressen gezegt oke alsjeblieft vertrek maar en alle spullen op straat gesmeten en het paard erbij! Dus wij dachten al als zij zegt die zelfde avond weg zijn zijn we dat ook voor dat onze paarden ook op de weg staan!

Op het moment dat je zo behandeld word, je paard geen eten krijgt lens word geschopt in het weiland, ben je echt dank baar als je met open armen word ontvangen op een staal (ookal hebben ze maar 1 uurtje land) , en gelijk die avond op stal mag komen en gelijk een box voor je klaar gezet, Dan zal je vast wel begrijpen dat wij er niet vereselijk mee zitten dat ze nu 1 uurtje land hebben.
Ze hebben nu iig een goed plekje. en ik overdrijf echt niet. Op t moment dat je zomaar van je vertrouwde stalletje waar je super grote boxen hebt je paard heeeft t naar ze zin en 12 uur land, en je word er uit gegooit, en zo rot behandeld, voel je je echt Kl*te. Ik zit d'r voor op m'n knieen dat we nu en goede plek hebben, als hier ook niks vrij was, hadden we niks en waar hadden we dan heen gemoetten?
Tis echt vreselijk om dit mee te moetten maken. Had ik maar een dikke bank rekening of rijke ouders, dan hadden we wel een stalletje aan huis gehad, en had ik d'r voor gezorgd dat me paard lekker paar uur naar buiten kon. Maar helaas dit heb ik niet... Ik heb zelfs een stal hier van mijn huis 1 min loop afstand. Maar die is net gesloten want daar komen nieuwe huizen te staan! Je voeld je echt magteloos op zo'n moment.

En nee ik ben niet zielig of wil ook niet zielig gezien worden. Maar begrijp heel goed, dat wij wel van onze paarden houden en alles er aan doen om ze een goed plekje te geven. We hebben er alles op alles gezet om die zelfde avond nog een plek te vinden. En dat is echt knap lastig.

Nogmaals wil ook helemaal niemand veroordelen omdat hun paard maar 1 uurtje ofzo buiten komt .
En ik geloof ook wel dat er mensen zijn die wel echt zoeken naar een goed plekje voor hun paard.

Maar toch kan ik er dan best verdrietig van worden dat alle pensionstallen met veel faciliteiten voor ruiters en weinig voor de paarden haast allemaal vol staan.
Zelf heb ik ook wel is op van die stallen rondgelopen, en serieus de meeste mensen vinden dan hun eigen luxe belangrijker dan die van het paard.
Of staan er helemaal niet bij stil dat hun paard helemaal niet 22/7 in een stal hoort te staan.

Het is iedereen zijn eigen keuze maar ik zou niet met mezelf kunnen leven als mijn paardje zoveel binnen zou moeten staan.
Dan maar ergens verder weg en er niet elke dag naar toe kunnen.

Maar dat ik mijn mening....

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:53

ik hoef ook geen luxe. incl de huidige stal is dit mijn 4de. 2 van de 4 hadden geen kantine/zithok. geen van alle hadden een stapmolen of binnen bak. 3 alleen koud water. geen van alle werd voor je gemest. op allemaal moet je mee helpen het erf schoon te houden en op 3 van de 4 een beurt om een aangeweze plek schoon te maken. geen van 4 een ruime kast.
2 hadden minimaal 10 uur land 1 24 land in de zomer. 1 was 10 minuten lopen om op het land te zetten, geen probleem.
1 had een overdekte longeerring
ik hoef geen luxe. wat ik wil is een goede stal met goede bodembedekking en goed kuil/hooi. een buitenbak met goede bodem waar los is gesprongen mag worden, in los gezet, gelongeerd mag worden, vrij weken of een grote paddock waar het zelfde in mag. daarnaast wil ik land waar je een aantal uur per dag op mogen. uitrijmogelijkheden. mijn eisen zijn weinig luxe te noemen imo maar basis.
ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die dit niet voor hun paard willen. wat ik me wel voor kan stellen is dat niet iedereen die mogelijkheid heeft. alhoewel, als je zo'n 500 voor chardon kan betalen kan je waarschijnlijk ook wel een stal betalen met meer luxe voor je paard

mijn huidige stal heeft alles wat ik wil behalve meer land. en de boxen mogen best wat ruimer opgezet maar voldoen wel aan de eisen. gelukkig zelfs iets groter dan de gestelde nieuwe norm van 2 x schofthoogte in het kwadraat.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:03

Wendie1992 schreef:
_KaWi_ schreef:

we zijn ook heel erg dankbaar voor ons warme ontvangst op onze huidige stal.

xDreamerx

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:10

Ik zal er ook nog even voor de volledigheid bijzetten dat ik jullie (amanda1980 en wendie1992) niet persoonlijk heb willen aanvallen of iets dergelijks. Ik snap nu dat jullie het nu doen met wat je kon vinden. Het ging me er vooral om dat hier in het topic werd gezegd dat een paard wat maar een paar uur per dag los komt ook prima tevreden is blablabla, en mijn mening over wat de hele discussie begon; namelijk of alle stalpaarden zielig zijn. Ik vind van wel.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:12

xDreamerx schreef:
Ik zal er ook nog even voor de volledigheid bijzetten dat ik jullie (amanda1980 en wendie1992) niet persoonlijk heb willen aanvallen of iets dergelijks. Ik snap nu dat jullie het nu doen met wat je kon vinden. Het ging me er vooral om dat hier in het topic werd gezegd dat een paard wat maar een paar uur per dag los komt ook prima tevreden is blablabla, en mijn mening over wat de hele discussie begon; namelijk of alle stalpaarden zielig zijn. Ik vind van wel.

_/-\o_

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:24

Ik vind nu inderdaad dat een aantal mensen lelijk reageert Amanda.
Persoonlijk zou ik mijn paard niet zo willen huisvesten, als dat een tijdelijke situatie is dan kan ik me voorstellen dat het frustrerend is...
snap nu wel beter waarom je meteen zo defensief reageert... sommige reacties zijn kortzichtig.
aan de andere kant wil je ze zelf ook liever meer buiten, toch?!
dan zijn we het in de kern nog eens, dan is alleen jouw situatie daar nu niet naar.
Maar dat kun je in principe verbeteren, toch?

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:32

Ook paarden houden van afwisseling. Dit is toch niet raar. Mensen denken dat paarden het heerlijk vinden om in regen en onweer buiten te staan. Of willen ze dat gewoon graag denken omdat dat toch wel heel erg makkelijk is als je paard voor zichzelf zorgt. Maar ik vind het heel erg triest dat mensen hun paarden met weer en wind 24 uur per dag buiten laten staan. Soms denk ik dat mensen zo ook een beetje de kosten willen drukken onder het mom van dat het paard het zo lekker vindt.

Tat_jana schreef:
sjaah ik denk toch dat paarden die stallen "leuk" vinden dit assoseren met lekker eten :) kan me er gewoonweg niks bij voorstellen dat paarden het fijn vinden om opgesloten te staan :)

lf

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:47

maxxlover schreef:
Ook paarden houden van afwisseling. Dit is toch niet raar. Mensen denken dat paarden het heerlijk vinden om in regen en onweer buiten te staan. Of willen ze dat gewoon graag denken omdat dat toch wel heel erg makkelijk is als je paard voor zichzelf zorgt. Maar ik vind het heel erg triest dat mensen hun paarden met weer en wind 24 uur per dag buiten laten staan. Soms denk ik dat mensen zo ook een beetje de kosten willen drukken onder het mom van dat het paard het zo lekker vindt.

De mijne zijn nog blijer dat ze zelf voor die afwisseling kunnen kiezen en deze niet door mij op wordt gedrongen. Zorgden ze maar voor zichzelf, hun eigen Wiesencobjes onder water zetten, hun eigen inloopstal uitmestten en ga zo maar door. Dat zou nog eens ideaal zijn dan hoef ik alleen maar naar ze te kijken en er soms eens op te gaan zitten.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:52

maxxlover schreef:

Bedoel je nou te zeggen dat een paard het buiten staan op een gegeven moment zat raakt en denkt: "iel regen, nu wil ik wel in een stal staan" ? Het zijn paarden, die kunnen tegen slecht weer, daar zijn ze voor gemaakt! Kan best zijn dat ze op het moment zelf de regen niet leuk vinden, maar op de lange termijn is het emotioneel en fysiek veel en veel gezonder voor ze. Ja daar worden ze dus gelukkig en blij van. Dan hebben we het nog niet eens over stalgebreken, die dan dus niet voorkomen. Die komen namelijk puur voort uit verveling, want ja, ze vervelen zich dood op stal. Daar breng je met een leuke jollybal of weet ik het ook geen verandering in.
Natuurlijk moet een wei beschikken over een schuilstal, maar het zal je verbazen dat ze daar in de zomer veel meer gebruik van maken dan in de winter. Maar het gaat erom dat ze zelf moeten kiezen.

En natuurlijk heb ik het nu niet over mensen die hun paarden 24/7 buiten laten staan en vervolgens ook niks met ze doen, of ze laten verpieteren. Dat keurt niemand goed.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:53

@ Amanda1980

Ik vind het knap dat je hiervoor zo durft uit te komen, en dat je nog zo de moeite neemt om jezelf zo te verdedigen.
Het klinkt alsof je een heleboel over hebt voor je paard, en er alles aan doet om hem naast zijn uur per dag op het land zo aangenaam mogelijk voor hem te maken.
Dikke pluim voor dat. Soms heb je nou eenmaal even niet de middelen. Maar op bokt word je dan gelijk voor alles uitgemaakt :D.
Ik doe het in de winter ook met een paar uurtjes paddock en aan de hand grazen.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:55

maxxlover schreef:

Tat_jana schreef:
sjaah ik denk toch dat paarden die stallen "leuk" vinden dit assoseren met lekker eten :) kan me er gewoonweg niks bij voorstellen dat paarden het fijn vinden om opgesloten te staan :)

lf

24/7 buiten betekend niet dat je je paard aan zijn lot over laat hoor :S Beetje raar gedacht vind ik...
Als een paard dag en nacht op de wei staat betekend dat niet dat je er niet meer voor hoeft te zorgen hoor.
Daarnaast komen er tegenwoordig steeds meer hit-actief stallen waar de paarden ook zo natuurlijk mogelijk gehouden worden maar daar betaal je nog erg veel voor en toch staan ze haast allemaal vol.
Dus geld besparen vind ik ook erg kort door de bocht...

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:04

Elmira schreef:
@ Amanda1980

Ik vind het knap dat je hiervoor zo durft uit te komen, en dat je nog zo de moeite neemt om jezelf zo te verdedigen.
Het klinkt alsof je een heleboel over hebt voor je paard, en er alles aan doet om hem naast zijn uur per dag op het land zo aangenaam mogelijk voor hem te maken.
Dikke pluim voor dat. Soms heb je nou eenmaal even niet de middelen. Maar op bokt word je dan gelijk voor alles uitgemaakt :D.
Ik doe het in de winter ook met een paar uurtjes paddock en aan de hand grazen.

dank je wel. we doen er zeker alles aan om het onze paarden naar hn zin te maken. meer als je best kan je niet doen. dat niet alle stallen veel land hebben betekend niet dat ze slecht zijn. ja ik hoop ook op meer land maar ze hebben het nu niet slecht.
we konden op deze stal een paar uur later al komen. de stallen waren voor aankomst al klaar gemaakt en heel dik opgestrooid. er is zelfs met stallen geschoven zodat onze paarden zo dicht mogelijk bij elkaar kunnen staan. zeker omdat ze de laatste weken erg gestrest waren door die ruin die 13 jaar hengst is geweest en heel veel steun bij elkaar zoeken. ze doen op stal alles wat ze kunnen om het de paarden zo prettig mogelijk te maken. helaas zitten ook hun gebonden.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:45

@xDreamerx, sommige paarden hebben toch echt een hekel aan regenbuien. Wij hebben 2 volbloedarabieren en 2 shetjes. Ze zijn vrij om te kiezen of ze buiten of binnen gaan staan. Toch gaan ze bij langdurige regenbuien (met name de arabieren) overdag toch in hun stal staan. Het liefste allemaal in één box gepropt. Ook de shetjes gaan vaak op stal staan. De zwarte shet ook bij heel warm en zonnig weer om af te koelen. Ik heb het idee dat de paarden in hun stal ook staan uit te rusten. Ze hoeven minder alert te zijn dan dat ze in het land zijn. Ik vind 24/7 buiten zonder schuilstal zeker geen fijn idee, dan kun je ze volgens mij 's avonds toch maar beter op stal zetten.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:04

Mijn paard staat graag binnen, ook als er geen eten is.
's Nachts heeft ze een paddock ( 7 x7) aan haar stal vast, de staldeur staat altijd open.
Maar wanneer je ook komt, ze staat bijna altijd op stal.
Gaat hoofdzakelijk naar buiten om haar behoefte te doen.
Overdag van 9 tot 18 uur in de wei.
Dat vindt ze wel leuk maar vindt het ook altijd fijn als ze weer naar stal mag.
Ik weet dat als ik haar tot 's avonds laat buiten laat ze het op een gegeven moment gehad heeft en dan heen en weer gaat wandelen langs het hek.
24/7 op de wei zou echt een straf voor haar zijn.
Maar het heeft denk ik ook te maken met het feit dat mijn paard geen held is en de stal en paddock voor haar een veilige, overzichtelijke en rustige plaats is.