welke stalprijsverhoging door stro/hooiprijzen bij jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:37

Ja zo'n beetje net na het stenentijdperk :P om precies te zijn 21.5jaar geleden!!
Was kleinschalig 5 boxen,was/poetsplaats,buitenbak en incl.stro/hooi/brok,dus ongeveer hetzelfde waar ik nu sta en betaal nu 180,=euro's,dus omgerekend bijna 400,=gulden!

Wanneer je dat uitrekend valt het mee en je kunt je stalgeld zelf zo gek maken als je wilt natuurlijk,kwestie van goed zoeken en overbodige luxe weglaten,heb geen behoefte aan solarium,kantine of stapmolen en al helemaal niet aan nog 35 andere pensionklanten!

Wel aan weidegang,goed voer/voldoende stalbedeksel en goede rijbak,uitzondering bij sneeuw of bevriezing daargelaten,maar die paar weken op een jaar zijn ook wel te overzien,bij extreem weer kan ik altijd nog naar de overkant (binnenhal)en betaal daar 15 euro per maand voor onbeperkt gebruik maken.

Als ik hier zie dat sommigen hun paarden stallen voor 350,= en meer dan zou er voor mij snel de lol af zijn en ging desnoods bij een boerke op de wai stoan met schuilstal.

m0_y0shi

Re: welke stalprijsverhoging door stroprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:50

de kosten van het stro zijn ook onwijs gestegen dit jaar
Wij hebben een eigen stallentje maar waar wij vorig jaar 1,50 betaalden voor een klein baaltje betalen we nu 3,50 per baal

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 07:58

Ik heb het stalgeld verhoogd met E15. Het is nu dus E215 all inn, excl. krachtvoer.
De prijzen zijn enorm gestegen, er is geen ontkomen aan. Hooiprijzen zijn haast verdubbeld, en aangezien dit jaar de stro winning erg tegenvalt, kunnen we dat voor het stro ook verwachten.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:25

Volgens mij is er genoeg hooi. Ik zie nog zat boeren die nu nog aan het hooien zijn.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:34

ja bij ons gaan sommigen nu al voor de vijfde snee! Een aantal heeft geen ruimte meer om op te slaan. Dus die laten 't in het land staan! Dus volgens mij valt het met het hooi wel mee! Er word nog volop gemaaid.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:39

Tjonge ik mag met in mn handjes krijpen met zulke prijzen bij de randstad.. :=
Ik betaal voor 1 paard in de zomer 95euro en in de winter 145euro..
we hebben dan 1 grote buitenbak en alles word voor me gedaan.

Edit: Mochten de prijzen hier ook nog omhoorg gaan betaal ik het met alle liefde.
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat met bedragen over de 300 het een heeeeeeel duur grapje begint te worden. :(:)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:23

Er zijn er zelfs bij die over de 600 betalen,dan vraag ik me af.....is alles afgezet met gouden randjes ofzo,dat zijn toch geen bedragen meer,ging ik kippen houden! :o

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:17

ik kreeg gister bericht dat het stalgeld ivm de gestegen prijzen per 1 oktober met 15,- omhoog gaat. Dat is plus de prijsstijging vanwege de binnenbak eerder dit jaar, een prijsstijging van 50,- dit jaar voor mij. In totaal is het nu 235,-, wel alles incl. Maar vind de stijging toch wel behoorlijk fors, mijn loon stijgt jammer genoeg niet zo hard, dus ik zal mijn uitgaven weer eens langslopen om te zien waar ik nog meer op kan bezuinigen. Andere stalling is (nog)geen optie, misschien moet ik mijn baas maar eens lief aankijken :P

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:25

Hier gelukkig niks, hooi is geloof ik van hun zelf, (word gelukkig ruim gegeven!)
Stro zijn van die strakke baaltjes, dus worden denk ik ingekocht. Diaz heeft een kale box met een bergje hooi voor als ik haar ga poetsen. Ze staat 24/7 buiten.
Ik geloof dat er maar in 3 of 4 stallen stro liggen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:40

Wij hebben nog geen stalprijsverhoging gehad. Wel moet ik 7,00 euro extra betalen voor elke baal die ik extra verbruik. Maargoed dat verbruik heb ik gelukkig zelf in de hand.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:47

nog geen verhoging gehad, maar zit er wel aan te komen. Waarschijnlijk een tientje meer, dus van 140 naar 150. Das incl. 3x per dag voeren.
Begreep dat t kuil ook flink duurder is geworden |(
Maar goed, t blijft betaalbaar voor mij gelukkig ! :D

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:48

Wij moeten nu € 10,00 meer betalen...

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:52

Paddenpad schreef:
Er zijn er zelfs bij die over de 600 betalen,dan vraag ik me af.....is alles afgezet met gouden randjes ofzo,dat zijn toch geen bedragen meer,ging ik kippen houden! :o

600 euro,jeetje %) dat is toch niet normaal.dan was voor mij de lol er ook snel af.gelukkig heb ik ze thuis staan.

dan ging ik ook kippen of varkens houden,haha _O-

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:10

het stro bij ons is zeer slecht gelukkig heb ik twee van de drie op de weide staan zomer en winter,en ik heb het geluk dat ik in het voorjaar stro heb opgeslagen van iemant anders dat is echt mooi stro.
kuil is wel gestegen met 15 euro.

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:00

Ik heb echt zo'n mazzel dat mijn paardjes bij mn ouders staan. Wij zijn al jaren geleden van stro overgegaan op zaagsel en toen die prijzen ook flink gingen stijgen (8,50 per baal en ik gebruikte er 2 per week) zijn we over gestapt op vlas. In principe betaal ik alleen de kosten (biks, hooi, vlas) en geen stalhuur. Sinds 2 jaar betaal ik het hele jaar door hetzelfde bedrag (voorheen in de zomer minder), dat is de enige prijsstijging geweest zeg maar. Wel weet ik bijna zeker dat mijn vader me heel erg matst, maar als ik hem er naar vraag wil ie er niks over zeggen. "Je hoort het wel als ik het niet meer kan betalen en jij bij moet leggen" zegt ie dan. De schat.
Hij doet het meeste voer werk en buiten zetten. Ik voer 's avonds en doe het meeste mestwerk. Ook houd ik zijn paarden in conditie, maar hij brengt me daarvoor weer naar wedstrijden. Hmmm, nee ik mag niet klagen. Mn beste vriendin rijdt ook gezellig bij ons, dus ik heb het helemaal voor elkaar voor 100 euro per paard. Daar komen dan nog wel, ijzers, wormenspuiten en entingen bij.
En straks zijn de nieuwe stallen klaar en heeft mn vader een stal waar zijn paarden staan en ik een (kleinere) stal waar die van mij staan. Zucht: I'm happy

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:14

_Jen schreef:
Goh ik las trouwens stuk terug iemand die €600,- betaald voor stalling!?
Ik zeg leg je huur van je eigen huis / hypotheek erbij en koop lekker iets met paarden aan huis.

Pfoooeeeee 600 euro voor een stalling dat is toch van de zotten!? Of slaap je zelf ook nog in die stal, dan is het een ander verhaal :Y)

Op de laatste stal waar ik stond betaalde ik 420 euro per maand en dat was stal en verzorging, alle andere kosten kwamen daar natuurlijk nog bij. 10 Jaar geleden kwam ik bij die stal en betaalde ik 550 gulden per maand voor bijna hetzelfde. Ik vraag me ernstig af of ik de prijsstijgingen in dezelfde mate had meegemaakt als de gulden was blijven bestaan. Hoe dan ook vind ik de prijsstijgingen buitenproportioneel en de reden die eraan gegeven wordt is meestal dat de prijzen voor hooi en stro zo gestegen zijn. Als je het mij vraagt is het allemaal een beetje uit de klauwen gelopen en horen pensionhouders op het moment dat ze naar een betere balans tussen inkomsten en uitgaven moeten kijken iets meer aandacht te schenken aan de efficiency en overige kosten om te zien of ze daarin betere beslissingen kunnen maken dan dat ze prijsverhogingen 1:1 doorberekenen aan de klanten. Ik bedoel dus dat pensionhouders kritischer moeten zijn op hun bedrijfsvoeringen en op zoek moeten naar verbeteringen daarin.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:19

Helemaal mee eens!!
In de zomermaanden wordt er vaak (niet overal hebben ze land natuurlijk) bespaard op het stro, de pensionklanten betalen dan nog het zelfde bedrag. Dus als dat van elkaar wordt afgetrokken kom je toch prima uit lijkt mij!?
Ik heb dit jaar met 6 andere dag/nacht gestaan en gewoon 315 betaald, volgens mij hadden ze die besparing nu makkelijk kunnen uitsmeren over alle pensionklanten en dan pas in januari verhogen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:32

_Jen, een pensionhouder hoort dat ook zo te doen. In de winter is hij meer kwijt aan hooi en stro en dat spaart hij in de zomer weer terug. Tegenwoordig schijnt dat niet meer te hoeven, dan schud je gewoon nog een keertje aan je klantjes en dan heb je het ook terugverdiend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:40

Wat ik ook nog een argument vind om niet te verhogen is het feit dat de markt is ingestort. Heel veel mensen verkopen hun paard. Ik zie ook meer pensionstallen in mijn omgeving die plek hebben, daar waar ze eerst vol stonden.
Het valt nu nog mee, maar het zou me niet verbazen als de concurrentie onder pensionstallen gaat toenemen.
Daar naast krijg iedereen het moeilijker, we hebben allemaal minder te besteden.
Dat geldt helaas dus ook voor staleigenaren.
Ik denk dat wij binnenkort ook een verhoging krijgen ,en ik heb voor mezelf een maximum in mijn hoofd, en anders ga ik naar een van de andere stallen hier in de omgeving.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:54

Lovely schreef:
_Jen schreef:
Goh ik las trouwens stuk terug iemand die €600,- betaald voor stalling!?
Ik zeg leg je huur van je eigen huis / hypotheek erbij en koop lekker iets met paarden aan huis.

Pfoooeeeee 600 euro voor een stalling dat is toch van de zotten!? Of slaap je zelf ook nog in die stal, dan is het een ander verhaal :Y)

Op de laatste stal waar ik stond betaalde ik 420 euro per maand en dat was stal en verzorging, alle andere kosten kwamen daar natuurlijk nog bij. 10 Jaar geleden kwam ik bij die stal en betaalde ik 550 gulden per maand voor bijna hetzelfde. Ik vraag me ernstig af of ik de prijsstijgingen in dezelfde mate had meegemaakt als de gulden was blijven bestaan. Hoe dan ook vind ik de prijsstijgingen buitenproportioneel en de reden die eraan gegeven wordt is meestal dat de prijzen voor hooi en stro zo gestegen zijn. Als je het mij vraagt is het allemaal een beetje uit de klauwen gelopen en horen pensionhouders op het moment dat ze naar een betere balans tussen inkomsten en uitgaven moeten kijken iets meer aandacht te schenken aan de efficiency en overige kosten om te zien of ze daarin betere beslissingen kunnen maken dan dat ze prijsverhogingen 1:1 doorberekenen aan de klanten. Ik bedoel dus dat pensionhouders kritischer moeten zijn op hun bedrijfsvoeringen en op zoek moeten naar verbeteringen daarin.

In de guldentijd kostte een zak voer 15 gulden, inmiddels tel je daar 12-15 euro voor neer, een klein pak hooi kostte 3,5 -5 gulden, nu 5 a 6 euro, klein pak stro 2 gulden, nu 3 euro. Je kunt qua voerkosten dus rustig stellen dat de gulden minimaal 1:1 vervangen is door de euro. Als je in stalhuur van 550 gulden naar 420 euro bent gegaan dan ben je dus nu eigenlijk goedkoper uit 8-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:03

idd, irmaz, wat jij voorrekent klopt . ik zat er toevallig laatst ook over na te denken dat ik wat ik nu in euros betaal ooit in guldens betaalde,niks veranderd :+ ik geloof alleen stellig dat de salarissen als enige niet deze gelijktrekkende lijn hebben doorgemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:10

Afgezien daarvan ben ik er van overtuigd dat die prijsverhogingen niet echt reeel zijn geweest, het is toch van de gekke dat een pakkie stro zo duur is geworden.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:40

_Jen schreef:
Helemaal mee eens!!
In de zomermaanden wordt er vaak (niet overal hebben ze land natuurlijk) bespaard op het stro, de pensionklanten betalen dan nog het zelfde bedrag. Dus als dat van elkaar wordt afgetrokken kom je toch prima uit lijkt mij!?
Ik heb dit jaar met 6 andere dag/nacht gestaan en gewoon 315 betaald, volgens mij hadden ze die besparing nu makkelijk kunnen uitsmeren over alle pensionklanten en dan pas in januari verhogen!

Woooooow das veel zeg!!! Ik betaal gelukkig zomers maar 100 euro pm. Waar sta jij ergens als ik vragen mag? (zie dat je ook in zoetermeer woont)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:50

Wij moeten in jan. 10 euro meer betalen. Wel logisch, alles wordt duurder en ze vragen echt niet de hoofdprijs. (nu 175 euro) Ze maken geen misbruik van het duurdere hooi en stro, ze verbouwen het zelf. Maar als ze het kunnen verkopen levert het wel veel meer op. (vijf snitten)

Ik vind het best een goed idee om een basisrantsoen hooi of stro te hebben, en verder bijbetalen. Maar dat vind onze stalhouder veel te onhandig, die mikt er gewoon een plakje bij.... paardejs komen niks te kort!

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:55

Bij ons zijn de prijzen met 15 euro omhoog gegaan en ga nu 150 euro betalen. Dit is inclusief:
binnenbak, afspuitplek, hooi/kuil, paddock en weiland. Woon in het noorden.