Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Embe

Re: Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:26

Ha, mooi! Ik dacht ook zo iets maar wist het niet helemaal zeker meer. Nog een vraagje: in hoeveel dagen moet je een baal voordrooghooi opvoeren? Dan bedoel ik wel de goede droge voordroog ;-)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:43

hangt er echt vanaf hoe droog het in de baal is gekomen en of er ergens een beschadiging in het plastic heeft gezeten.
In april had ik een baal van 1e snee 2010 die bleef met 28 graden een maand goed (toen was ie op)
ergens in mei had ik de volgende baal uit dezelfde snee, die was van boven nat geworden op 1 of andere manier, en had het plastic er niet onderuit gehaald op de pallet, en die begon met 7 a 10 dagen te broeien.
Alles uit elkaar getrokken en verspreid en toen heb ik er nog een week of 3 van kunnen voeren. Gelukkig was ik er op tijd bij en kon ik het droog van de grond verder laten uitdrogen zonder dat het ging schimmelen.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:44

Mij lukt het om 1 1/2 à 2 weken met 1 pak te doen. Nu is de voersnelheid zo langzaam dat ik een maand met een pak kuil doe (of langer). Ik trek dan zo'n heel pak uit elkaar en laat het in de zon drogen.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:46

Ah, oke... kreeg te horen dat je het binnen 3 dagen moest opvoeren. Had er al mijn vraagtekens bij. Misschien toch redelijk natte voordroog dan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:54

Embe schreef:
Ah, oke... kreeg te horen dat je het binnen 3 dagen moest opvoeren. Had er al mijn vraagtekens bij. Misschien toch redelijk natte voordroog dan.

Nee, je moet wel elke dag controleren of er niks warm wordt, nattere plekken eruit halen, etc. en inderdaad al het plastic er af, en houten pallet onder het afdekzeil. Plekken die bv warm worden of droog laten worden in de zon of binnen 24 uur opvoeren. Alert blijven en een beetje geluk hebben, dan kan je het 4-5 weken goed houden.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:14

Mooi zo!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:18

maar het hangt dus inderdaad af van hoe droog je voordroog is...
Om het een maand goed te houden moet het voor je gevoel (bijna) net zo droog zijn als hooi...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:40

Ik ben benieuwd hoe snel het gras nu groeit! :D Wij wachten nu even op een drogere periode, zodat er gehooid kan worden, maarre tot die tijd groeit het gras wel door gelukkig :) Eerst was het 1 stukje land dat gehooid kan worden, maar zoals het nu lijkt verwacht ik dat nog wel een stukje land gehooid kan worden :j

Wanneer hooien jullie ongeveer voor de 2e keer?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:41

Moet nog voor de 1e keer :o als dat maar goed gaat...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:44

hihi als je een goed loonbedrijf hebt, gaat het helemaal goed :D
(dit is voor ons ook pas jaar 3 dat wij zelf hooien en wij willen voor het eerst dit jaar 2 keer hooien om zo hopelijk genoeg voor de winter binnen te halen :j Maar wij hebben echt een schietklein landje, dus ik verwacht wel dat we nog moeten kopen :P )

Liango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:48

Ook wij moeten nog voor de eerste keer. Het is nu bijna lang genoeg. De paarden hebben er de hele winter gewoon op gelopen en pas in april zijn ze naar een ander stuk verhuisd.
Nu nog even wachten op een iets stabieler weer en dan hoop ik dat we zo'n 200 kleine pakjes kunnen oogsten. Niet genoeg voor onze paarden, maar we kunnen gelukkig grotere balen voordroog bijkopen (tenminste als die oogst lukt) tegen de kostprijs. Als het een beetje meezit kunnen we in augustus nog een keer oogsten, misschien kleine balen, misschien grote, afhankelijk van het weer.[url][/url]

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:59

Hmm volgens mijn berekening hebben wij in de winter alleen al 112 balen nodig: dat betekent wel dat ze max. 7 maanden zonder gras staan en iedereen zich netjes houdt aan de hoeveelheden. (omgerekend ongeveer 1 baal per 2 dagen)
Maar ze krijgen ook eens per week tijdens de grasperiode hooi en als ze op dieet moeten voor langere tijd natuurlijk ook hooi erbij. in het najaar groeit het gras minder tot niet dus ook hooi erbij.
Denk dat ik dan zeker rond de 140 uit moet komen om het jaar rond te komen. Klopt dat ongeveer voor 2 pony's?
(hihi 140 balen passen helaas echt niet in mijn stal, stro moet er immers ook nog bij :P Dus hopelijk passen er 110 hooi in en 20 stro)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:12

Halve baal is ong. 10kg, hoe groot zijn de pony's dan?

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:29

Wat een verschillen zeg!

Hier twee week terug mooi blauw hooi van ons land binnen gekregen, 1e snede nauwelijks bemest trouwens. Net die week dat de laatste dagen zo rond de 25 graden was. Pracht spul. Moest eraf, gras ging al liggen zeker met die regenbuien die vooraf het maaien waren. Nu hebben we nog gras liggen die nog wat moet groeien, 2e snee, voor in de pakken. 1e snede was door buurman voor koetjes gemaaid.
Moet toch vast nog een mooi weekje weer aankomen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 07:56

Ik denk dat voor de meesten de 2e snee ook heel mooi zal zijn hoor, met dit weer groeit het gras als een tierelier en iedereen heeft natuurlijk flink bemest. Alleen de prijs zal niet zakken, want het is zo mooi geld verdienen.

Pas op met aanbiedingen van 4 euro, ik heb al gemerkt dat je dan pakjes van 11 a 12 kg hebt en als je dat terug rekent naar de 20 kg pakken, zit je dus op bijna 8 euro. Want een pak van 11 kg, daar voer je er 1 1/2 op een dag......

Dan vraag ik mij af, graszaadhooi, zitten de aren niet meer aan, 2e snee is meestal ook niet volgroeid, in bloei dus, dus ook geen aren, is de kwaliteit dan niet gewoon hetzelfde? Want juist van de aren worden de meeste paarden dik.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:01

Ja Russel, want we hebben inmiddels een pact gesloten om jou geld uit de zak te kloppen....

Mens houd toch op met die zwartmakerij.

Al zou de tweede snede geweldig zijn, dan vang je nog niet het verlies bij de eerste snede op. Want misschien heb jij dat niet gemerkt, maar die was aanzienlijk minder dan normaal. We hebben zelfs nog niet eens al het land voor de eerste snede kunnen maaien omdat er simpelweg onvoldoende op stond.

Maarre ik ga nu weer in mijn zwembad liggen, verdiend met alle centen die we die arme paardenmensen uit de zak geklopt hebben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:11

Ach mens schei toch uit! Jij denkt zeker dat ik de enige ben??

Als jullie zo eerlijk zijn, vraag ik mij af waarom je reageert! Doe nu maar niet of jullie van de sociale weg zijn. En de schade is al terug verdient in het hooi dat 2,5 keer zo duur is, maakt een oogst van 2,5 keer zo weinig goed.

Juist de argeloosheid is het misschien waar op wordt gerekend?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:16

Waarom ik zo fel reageer? Omdat jij in dit topic keer op keer doet alsof wij een stelletje oplichters zijn. Alsof wij bakken met geld verdienen over de rug van paardenmensen. Dat vind ik zo gigantisch laag bij de grond. Er is niemand gebaat bij dit soort zomers en prijzen, ook wij boeren en loonwerkers niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:26

Dat zijn jouw woorden :D Wie maakt wie zwart??

Ik geef mijn ervaringen en..in mijn omgeving waarschuwt men elkaar zelfs waar je wel en niet moet zijn ;)

Jij zou beter moeten weten!

Ook ik trapte in de 4 euro voor handzame pakken waarvan ik vroeg of ze 15-16 kg waren van hooi van vorig jaar en thuis gekomen tot de conclusie moest komen dat er zelfs pakken tussen zitten die net aan 10 kg wegen... ;) Niks zwartmakerij, gewoon pure feiten! En als je op marktplaats kijkt zijn er meer met 4 euro.
Zo mijn buurman die iemand kende en die vroeg maar! 4 euro, zelfde laken en pak...bedoel maar.

Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Jammer dat iedereen nu achter jouw aan moet gaan lopen...

Ben jij toevallig eerlijk, dan vraag ik mij af waarom je je aangesproken voelt.

Maar goed dat ik bepaalde uitspraken van mensen in mijn omgeving hier niet post. ;)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:59

Russel, ik denk dat iedereen in dit topic inmiddels wel weet dat jij van mening bent dat de prijzen kunstmatig en onterecht hoogehouden worden. De stellingen zijn ingenomen wat dat betreft. Er zijn vast meer mensen die er over denken zoals jij, net als dat er meer mensen zijn die tegenovergestelde ervaringen en meningen hebben. Het heeft geen enkele zin hier maar over door te blijven gaan, daarmee zet je in mijn ogen een grote groep inderdaad in een kwaad daglicht en dat lijkt mij niet echt op z`n plaats. Ik kan mij indenken dat Caira zich dan aangesproken voelt. Je kunt maar één ding doen en dat is je hooi ergens kopen waar je naar jouw mening niet teveel voor je hooi betaald.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:14

Ik begrijp Caira wel.
Wij zijn hobbyist en hebben altijd meer hooi dan dat we zelf nodig hebben.
Vorig jaar hadden we niets over.
Nu hebben we de eerste snee binnen. Dit is genoeg voor onszelf, maar nog steeds niets over.
De tweede snede gaat voor de verkoop zijn. Mooie pakjes van een kilo of 22. Niet overbemest.
Maar van het land verkopen wat voor de koper het goedkoopste is dat lukt bijna niet.
Dan hebben ze geen zin of tijd.
Wij moeten het dan ook laden en opslaan wat ook geld kost.
Dat word niet zo begrepen blijkbaar.
Dan komen. vaak de hele winter door mensen 20 pakjes halen.
Prima maar dat kost ons ook weer bergen tijd.
Maar we moeten het tegen kostprijs verkopen?
Geen uurloon geen opslag en stijgende diesel hebben we ook niet :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:21

Boeiend topic!

Wat is nu eigenlijk precies het verschil tussen voordroog hooi (in plastic) en kuil?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:21

Hier is gras genoeg.
Buurman heeft gelukkig voor de regen van de afgelopen dagen kunnen hooien.

Zelf heb ik 100 balen hooi besteld, van de 3de snede, deze worden voor 2,50 per stuk thuis gebracht.
Paardenvoordroog (goed spul, bijna hooi) grote pakken voor 35E thuis bezorgt.

Zelf laat ik na de natte periode nog een keer kuilen. Kosten voor het persen, wikkelen en naar de opslag brengen, 12,50 euro per grote baal (550/600 kilo).
Laatst bijgewerkt door Brainless op 20-06-11 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:24

Een baaltje hoog/voordroog kost nu eenmaal meer dan een wat diesel, een touwtje en eventueel wat plastic.
Onderhoud van trekkers, onderhoud van het land, belasting, verzekering, opslag en uren moeten nu eenmaal ook betaald worden. En daarnaast moeten mis oogsten ook opgevangen worden.

Ik betaalde laatst 5 euro per hooibaaltje (1e snede was nog niet van het land, echt een restje van vorig jaar, was blij dat ik nog wat kon krijgen), boer verontschuldigde zich helemaal over de prijs, super spul, dus daar zal je me niet over horen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:29

Hier kost het persen van hooibalen vanaf ong. 60 cent. (hoe minder balen hoe duurder..)
Ik betaal voor het persen, door de loonwerker, 1 euro per baal.