Openingstijden op stal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

CalvinenGino

Re: Openingstijden op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:54

Bij mij huidige stal is het op :

ma t/m vrij van 08:00 uur tot 24:00 uur
op zaterdag van 08:00 uur tot 19:00 uur
op zondag van 08:00 uur tot 18:00 uur

op feestdagen vaak gesloten of van 10 tot 13:00 open
Vreselijk irritant dus!! (BV op 31-12 tot 17:00 open en 1-1 helemaal dicht)
moet op 31-12 tot 17:00 werken kan dus 2 dagen niet bij mij paard!

Vanaf 1 feb. verhuis ik van stal
Daar is het

ma t/m vrij van 08;00 tot 10:00 uur
zaterdag van 08:00 tot 20:00 uur
zondag en feestdagen van 08:00 tot 19;00 uur
En hier zijn geen lessen waar je rekening mee moet houden of de bak vrij is ja of nee!
Heerlijk :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:56

nou, bij ons valt het dus heel erg mee...
vroeger hadden we dus ook nooit sluitingstijden, maar door een groepje meiden en een heer die steeds tot 1 uur bleven praten is dat er wel van gekomen ;)
wij hebben geen openingstijden, en daar ben ik blij mee... als ik een lange dag heb zit ik soms al om 6 uur op het paard, en als er een hittegolf is zowiezo al om 6 uur ;)
eindtijd is bij ons standaart tot 22 uur (dus ook in de wekenden)
als je concours of les hebt(elders) dan ben je natuurlijk altijd nog daarna welkom...
zo ben ik vaak van mijn springles pas om 11 uur thuis... dit kan niet eerder omdat het clublessen zijn...
dan kan ik dus gewoon komen, maar de regels is dan wel, je schuift je paard op stal en bent er niet te lang (spullen opruimen doe ik dan wel de andere dag) scheelt natuurlijk ook dat ik nu nog, samen met het dochtertje/ mijn groom van de pensionhoudster de enige wedstrijdruiter ben ;)

ook als je b.v. lange dagen maakt en je kunt niet eerder komen, maar je hebt die week wel concours dan ben jij een week lang vrijgesteld van de sluitingstijden...
voor de rest ben je op feestdagen gewoon tot 22 uur welkom...
alleen als zij zelf een groot feest gevens(ivb met verjaardag oid) dan vragen ze je dan wel de auto aan de andere kant te parkeren en vragen ze om een beetje rekening te houden er mee...

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:05

@Naaltje en xxriiannee
De discussie draait idd niet om of je het persoonlijk handig of onhandig vindt. Waar ik, en meerdere met mij, moeite mee hebben, is dus dat het belachelijk gevonden wordt dat er uberhaupt pensionstallen zíjn met openingstijden. Sommige mensen hier doen het voorkomen, dat als je openingstijden hanteert, je dan een slechte stalhouder bent. En daar reageerde ik op, want daar ben ik het dus niet mee eens. Zoals Marion71 op pagina 11 ook al aangaf, er wordt (door sommige mensen) zo respectloos over pensionhouders gesproken die tijden hanteren. Ik vind dat een best wel een egocentrische houding.

Ik ben het dan ook helemaal eens met HannahFrouk. Heb het ook al eerder gezegd, een pensionstal is ook een bedrijf en de houder is ook een mens. Je gaat akkoord met voorwaarden en anders ga je ergens anders heen. Ik ben het er uiteraard wel mee eens, dat als er een sluitingsdag is, dat de paarden uiteraard wel die dag een goede verzorging moeten krijgen.

JessicaD88 schreef:
Ik zou nooit op een stal gaan staan die openingstijden hanteert! Ik kom op de meest rare tijden. Anders zou ik het ook niet kunnen inpassen rondom andere dingen die ik wil doen. En het is jou paard toch? Vreemd dat je daar niet altijd bij zou kunnen.

Zoals deze redenatie. Hoezo is het vreemd dat je niet altijd bij je paard kan? (Uitgezonderd bij ziekte uiteraard.) Jij kiest er toch voor om je paard bij iemand anders te stallen, dan zul je dus akkoord moeten gaan met de voorwaarden van die persoon. En dan vind ik ("normale") openingstijden helemaal niet een onredelijk en belachelijke voorwaarde.

Ook wat Marije_jiplover al aanhaalde, snap ik dus ook niet waarom er zoveel mensen uberhaupt zo krampachtig over openingstijden doen. Want in de regel zullen heel veel mensen er waarschijnlijk niet eens last hebben van hebben. Het lijkt dat mensen er principieel moeite mee hebben en dat vind ik dan weer raar.

Gini schreef:
Ik blijf ook niet tot 1 uur hangen. Middernacht kan, maar is zelden. 23 uur komt vaker voor etc.
Het is dus ook niet zo dat wanneer een stal geen sluitingstijden heeft dat iedereen daar maar blijft rondhangen tot 1 uur en dat iedere dag. Nu in de winter op een doordeweekse dag is het ook om 21 u stil. Meestal waren wij idd de laatste daar.
Dus een stal met geen tijden betekent niet automatisch nooit geen rust meer.

Maar waarom zijn sluitingstijden dan een probleem, als er meestal dan toch niemand meer op stal is? Die ene uitzondering kan toch gewoon over overlegd worden. En geen tijden betekent idd niet meteen geen rust meer, maar wel onzekerheid. Het is als stalhouder ook prettig om te weten waar je aan toe bent en niet dat het elke keer maar weer afwachten is hoe het loopt. (Naast de praktische bezwaren die opgelost moeten worden, zoals het afsluiten van het bedrijf.)

Gini schreef:
Knoffer schreef:
Ik heb alleen moeite met uitspraken in de trant van "dan moet je maar geen pensionstal beginnen".

Ook met deze stelling ben ik grotendeels met je eens. Al kan ik wel begrijpen waarom die stelling gepost is. Wanneer iemand een pension opent, maar van 8 uur 's avonds tot 9 uur 's ochtends gesloten is en ook op zondag en feestdagen niet toegankelijk is, dan kan ik het niet helpen om idd te denken, waarom ben je dan in godsnaam een pensionstal begonnen. Ik zal het zeker niet verbieden of de grond in stampen, maar in mijn ogen is een pensionstal gewoon geen nine to five-job. En dan heb ik nog schappelijke uren als voorbeeld genomen. Ik zie hier sluitingsuren als 18.00u, 15.00 en zelfs 12.00u voorbij komen, sorry maar dat vind ik wel echt van de zotte, zoek dan werk in een andere branche.

We zijn het in beginsel best met elkaar eens. Ik ben het er ook mee eens dat een pensionstal geen nine-to-five-job is, maar je kunt het wel zo redelijk mogelijk voor jezelf maken. In mijn ogen is een pensionstal in beginsel een plek waar jij je paard kunt stallen (in een stal, weiland, of wat dan ook) en waar de mogelijkheden zijn om het dier een goede verzorging te bieden. Of dit nou door de pensionhouder of door jouzelf wordt geboden. Dit principe kan in de regel ook worden gewaarborgd met sluitingstijden van 20 uur, of zelfs 18 uur, mits de stalhouder dan voor de juiste verzorging zorgt. Vraag is dan, of er een doelgroep voor is. Ik denk dat de doelgroep die zijn paard niet elke dag hoeft te zien, best klein is. Maar ik denk dat de doelgroep die niet tot laat blijft en het best vindt om een dagje niet te komen, wel groot is. Dus dan zie ik niet waarom die persoon maar geen pensionstal had moeten beginnen. Je moet je als pensionhouder gewoon van te voren afvragen hoe je de verzorging wil indelen en wanneer je geen mensen meer op het erf wil. Zijn deze tijden te krap, dan kun je er vanuit gaan dat je geen of weinig klanten krijgt. Of je past je tijden aan en loopt vervolgen saltijd met een chagerijnig kop rond. Dan kun je idd beter geen pensionstal beginnen. Maar zolang er voor de stalling en voorwaarde die jij biedt een (tevreden) doelgroep is, zie ik niet in waarom dat geen bestaansrecht zou hebben.

Naaltje schreef:
maar, ''openingstijdmensen'' is bij jullie de pensionhouder binnen die openingstijden ook de gehele duur ''hoofdelijk aanwezig''?
dus, is íe (ze) er?

Bij de manege met pensionpaarden waar ik kom iig wel. Daar loopt ook personeel rond en wordt tot tot 22 uur lesgegeven. De pensionstal waar ik kom, weet ik niet of de eigenaar altijd aanwezig is, maar tot zover ik het merk, over het algemeen wel. Het is bij een boer, dus die heeft zelf ook gewoon zijn werk op het terrein.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:08

kijk op het moment dat je een stal runt met ''ik ben altijd aanwezig om op te letten tijdens openingstijd'' dan kan ik er prima inkomen :)
zo bedoelde ik die vraag ook :)
ik kan ook begrijpen dat het zo is. Ik zou het zelf alleen niet zomaar willen, zo'n stal :)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:24

Ik zou zelf ook niet doordeweeks na 20 uur en op zondag helemaal niet meer welkom willen zijn. Zou voor mij ook niet werken. Maar rond een uur of 22 ben ik over het algemeen echt wel klaar (uitgezonderd van de dag dat ik in de les tot 22 uur zit).

Maar waarom vind je dat als er openingstijden zijn, dat er dan tijdens die tijden ook altijd iemand (eigenaar of personeel) aanwezig moet zijn om op te letten? Overdag is veel riskanter voor dieven. (Of ging het daar niet om?) De tijden dat er mensen aanwezig zijn, zijn onregelmatiger en dichter op elkaar en je valt veel meer op. Tuurlijk, ook dan is er risico, maar wel minder.

(Zag trouwens dat er naar aanleiding hiervan ook een topic over het afsluiten van stallen is gemaakt.)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:26

@knoffer; nee ik vind het helemaal niet noodzakelijk dat er altijd iemand aanwezig is. Maar als je dat als pensionstal aanbiedt dat er toezicht is als er met de paarden bezig gegaan wordt etc. Zou een heel logische reden zijn om te zeggen ''oke, tussen die en die tijd kun je komen, anders kan ik mijn voorwaarden niet waar maken''

(sorry, ik ben momenteel rampzalig in het verwoorden :o )

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:31

Haha, ik had het ook niet zo begrepen. Dat kan idd een reden zijn om tijden vast te stellen, maar dat is natuurlijk niet de enige reden. Bedoel je nou dat je alleen in dat geval openingstijden redelijk vindt?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:32

ik snap je wel naaltje, ;)
bij ons is het pensionhouder altijd in de weer, en is hij er niet dan is zijn dochter(die de stal samen met hem runt) er ook :))

hoe denken jullie over geloof dan?
een christenen werkt op zondag niet...
maar hij zorgt wel voor dieren...
zou die christenen die zondag rust op zijn terrein wilt, dan geen pensionstal moeten hebben?

of een moslim? die op maandag(dacht ik) zijn vrijdag heeft?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:33

Knoffer schreef:
Maar waarom zijn sluitingstijden dan een probleem, als er meestal dan toch niemand meer op stal is? Die ene uitzondering kan toch gewoon over overlegd worden. En geen tijden betekent idd niet meteen geen rust meer, maar wel onzekerheid. Het is als stalhouder ook prettig om te weten waar je aan toe bent en niet dat het elke keer maar weer afwachten is hoe het loopt. (Naast de praktische bezwaren die opgelost moeten worden, zoals het afsluiten van het bedrijf.)

Sluitingstijden zijn voor mij geen probleem in die zin dat ze mij niet (te veel) mogen belemmeren in wat ik met mijn paard doe of wil doen.
In mijn geval op dit moment is dat dat ik pas om 19.00 uur naar stal kan gaan en dan samen met de eigenaar vier paarden moet rijden. En daarom staan die paarden op dit moment dus op een stal zonder sluitingstijden.
Moest ik in de toekomst (voor bv. mijn eigen paard) een stal vinden die aan al mijn eisen voldoet, maar sluitingstijden heeft, dan ga ik die stal niet meteen veroordelen en schrappen. Moesten de sluitingstijden dan ook nog schappelijk zijn dan is er grote kans dat ik mijn paard daar neerplof. Ik hang gelukkig niet principieel vast aan 'ik wil geen sluitingstijden'.

Wanneer de sluitingstijden echter zo zijn dat ik belemmerd word, dan zal ik niet op die stal gaan staan. Letterlijk verzocht worden het erf te verlaten stipt op sluitingsuur, een dag niet naar mijn paard kunnen gaan omdat ik naar school moet tot 18.00 uur en dat toevallig ook het sluitingsuur van de stal is, een zondag dat je je zit te vervelen en niet naar je eigen paard kunt gaan omdat de stal toe is,... daar zou ik 'nooit' gaan staan (tussen aanhalingstekens omdat je nooit nooit mag zeggen :) ).
That's just not my cup of tea.

Knoffer schreef:
We zijn het in beginsel best met elkaar eens. Ik ben het er ook mee eens dat een pensionstal geen nine-to-five-job is, maar je kunt het wel zo redelijk mogelijk voor jezelf maken. In mijn ogen is een pensionstal in beginsel een plek waar jij je paard kunt stallen (in een stal, weiland, of wat dan ook) en waar de mogelijkheden zijn om het dier een goede verzorging te bieden. Of dit nou door de pensionhouder of door jouzelf wordt geboden. Dit principe kan in de regel ook worden gewaarborgd met sluitingstijden van 20 uur, of zelfs 18 uur, mits de stalhouder dan voor de juiste verzorging zorgt. Vraag is dan, of er een doelgroep voor is. Ik denk dat de doelgroep die zijn paard niet elke dag hoeft te zien, best klein is. Maar ik denk dat de doelgroep die niet tot laat blijft en het best vindt om een dagje niet te komen, wel groot is. Dus dan zie ik niet waarom die persoon maar geen pensionstal had moeten beginnen. Je moet je als pensionhouder gewoon van te voren afvragen hoe je de verzorging wil indelen en wanneer je geen mensen meer op het erf wil. Zijn deze tijden te krap, dan kun je er vanuit gaan dat je geen of weinig klanten krijgt. Of je past je tijden aan en loopt vervolgen saltijd met een chagerijnig kop rond. Dan kun je idd beter geen pensionstal beginnen. Maar zolang er voor de stalling en voorwaarde die jij biedt een (tevreden) doelgroep is, zie ik niet in waarom dat geen bestaansrecht zou hebben.

Om hierop te antwoorden heb ik geen passend en objectief argument. Wanneer de pensionklanten van zulke een desbetreffende pensionstal (dus met krappe uren) tevreden zijn, ga ik daar echt niet over zeuren. Hier kan ik enkel mijn persoonlijk gevoel aanhalen, dat geef ik toe.
Een pensionhouder is voor mij een hardwerkende en gepassioneerde paardenmens. Vriendelijk, maar vastberaden. Toegeeflijk waar moet, streng waar moet. Met eigen regels die gehandhaafd moeten worden, maar ook met een luisterend oor voor de klanten. Iemand die zich inzet voor de paarden.

Een persoon die nog maar bij het plannen van de oprichting van een pensionstal zit te "zeuren" over de rust en privacy die hij of zij moet opgeven en dat hij of zij op die en die dagen echt geen mensen over de vloer wil en dat hij of zij 's avonds het liefst zo vroeg mogelijk wil sluiten, en dat op die en die dagen er geen lessen gegeven mogen worden omdat er dan een komen en gaan is van auto's etc etc. Zulk een persoon beantwoordt niet aan mijn beeld van een pensionhouder en zal het (denk ik persoonlijk) ook niet lang volhouden in de paardenbranche.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:34

Dat brengt mij bij het volgende. Ik ben eigenlijk best wel benieuwd naar de motivering achter sommige vroege sluitingstijden - late openingstijden - sluitingsdagen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:50

bij ons is het de kinderen...
door de hond die aanslaat worden de kinderen steeds wakker...
en natuurlijk een stel meiden + een heer die het verpest hebben door keihard pratend tot 1 uur snachts te blijven... waardoor de kinderen dus ook wakker werden/bleven...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:51

M_D_H schreef:
bij ons is het pensionhouder altijd in de weer, en is hij er niet dan is zijn dochter(die de stal samen met hem runt) er ook :))

zou die christenen die zondag rust op zijn terrein wilt, dan geen pensionstal moeten hebben?

quote mezelf nog een keertje omdat ik hier best wel benieuwd naar ben ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:51

M_D_H schreef:

die mogen best een stal hebben
maar hebben mij niet als klant ;)
ik wil alle dagen bij mijn paard kúnnen zijn, ik zeg niet dat ik dat ook daadwerkelijk doe. Maar als 't nou heel de week staat te zeiken van de regen, en net op die dag dat je stal dicht is is het bosrittenweer? dan moet ik huilen hoor ;)

@knoffer; nee, ik bedoel niet dat dat de enige reden is waarom ik sluit-tijden snap. wel de enige die ik met mijn duffe gezicht bedacht krijg :D
als er echt overlast is kan ik het me ook voorstellen trouwens. Evenals dat de bak verlichting na een tijdstip x uit moet :)

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:00

Franciska15 schreef:
Bij ons op stal hebben we een soort van openingstijden..
Het staat niet vast, maar zoals zaterdag rond 18.00u is het wel klaar.. dan komt eigenlijk niemand meer.
Zondag is bij ons wel de regel dat we niet in de bak mogen rijden, wel met de trailer weg, of naar buiten.

Vind het niet zo vreemd opzich..

Waarom mogen jullie dan niet in de bak rijden?

Bij ons hebben we geen openingstijden. Heel soms is er 's morgens zelfs wel iemand eerder bij de paarden dan de eigenaar van de stalling. Vinden ze geen probleem. Ze vinden het belangrijker dat je paard eruit komt, dan dat het een hele dag op stal moet staan omdat je tijdens openingstijden niet kunt. Wat ik lastig vind te begrijpen is dat sommige stallingen op feestdagen gesloten zijn, je paard/pony moet er toch uit? Ik zou zelf nooit op een stalling staan waarbij mijn pony 24 uren in een box moet staan, omdat de eigenaren zo nodig openingstijden hanteren.

Ik kan me voorstellen dat eigenaren soms ook wel eens rust nodig hebben. Waarom dan geen soort van vervanger? En anders had hij/zij misschien toch geen stalling moeten beginnen/overnemen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:03

@gini
Denk ivm privacy, rust paarden (wat niet hoeft) en geloof. dat zijn de meeste dingen die hier voor bij komen.

Citaat:
Een persoon die nog maar bij het plannen van de oprichting van een pensionstal zit te "zeuren" over de rust en privacy die hij of zij moet opgeven en dat hij of zij op die en die dagen echt geen mensen over de vloer wil en dat hij of zij 's avonds het liefst zo vroeg mogelijk wil sluiten, en dat op die en die dagen er geen lessen gegeven mogen worden omdat er dan een komen en gaan is van auto's etc etc. Zulk een persoon beantwoordt niet aan mijn beeld van een pensionhouder en zal het (denk ik persoonlijk) ook niet lang volhouden in de paardenbranche.

Tja denk toch dat ik er een hoop zijn die zich erop verkijken en alleen het mooie zien. Je moet dit echt kunnen en willen.

Je ziet het vaak aan de stallen waar veel gewisseld is/wordt.

Bij mijn huidige zie je ook vaak dat er savonds niet veel mensen meer zijn en anders altijd dezelfde. Op zaterdag en zondag avond vind ik ideaal er rijden dan niet vaak mensen maar iedereen is wel blij dat de mogelijkheid er is. Vooral ik met mijn kids is super. Wij voeren met elkaar en op zaterdag en zondag is er geen late voerbeurt meer.
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 05-01-11 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:06

Als ik een stal zou beginnen, zou het mij denk ik niet uitmaken dat als ik toch nog op stal in de weer ben om de paarden te verzorgen, dat er dan ook pensionklanten aanwezig zijn. Hopelijk zijn het wel aardige en gezellige klanten dan :D Schutting/heg om je tuin om een prive stukje te creeren lijkt me dan wel handig.

Gini schreef:
Sluitingstijden zijn voor mij geen probleem in die zin dat ze mij niet (te veel) mogen belemmeren in wat ik met mijn paard doe of wil doen.
In mijn geval op dit moment is dat dat ik pas om 19.00 uur naar stal kan gaan en dan samen met de eigenaar vier paarden moet rijden. En daarom staan die paarden op dit moment dus op een stal zonder sluitingstijden.
Moest ik in de toekomst (voor bv. mijn eigen paard) een stal vinden die aan al mijn eisen voldoet, maar sluitingstijden heeft, dan ga ik die stal niet meteen veroordelen en schrappen. Moesten de sluitingstijden dan ook nog schappelijk zijn dan is er grote kans dat ik mijn paard daar neerplof. Ik hang gelukkig niet principieel vast aan 'ik wil geen sluitingstijden'.

Wanneer de sluitingstijden echter zo zijn dat ik belemmerd word, dan zal ik niet op die stal gaan staan. Letterlijk verzocht worden het erf te verlaten stipt op sluitingsuur, een dag niet naar mijn paard kunnen gaan omdat ik naar school moet tot 18.00 uur en dat toevallig ook het sluitingsuur van de stal is, een zondag dat je je zit te vervelen en niet naar je eigen paard kunt gaan omdat de stal toe is,... daar zou ik 'nooit' gaan staan (tussen aanhalingstekens omdat je nooit nooit mag zeggen :) ).
That's just not my cup of tea.

Same here. Zou ook niets voor mij zijn. Voor de meeste werkende mensen zal 18 uur sluiten een probleem zijn neem ik aan.

Gini schreef:
Knoffer schreef:

Om hierop te antwoorden heb ik geen passend en objectief argument. Wanneer de pensionklanten van zulke een desbetreffende pensionstal (dus met krappe uren) tevreden zijn, ga ik daar echt niet over zeuren. Hier kan ik enkel mijn persoonlijk gevoel aanhalen, dat geef ik toe.
Een pensionhouder is voor mij een hardwerkende en gepassioneerde paardenmens. Vriendelijk, maar vastberaden. Toegeeflijk waar moet, streng waar moet. Met eigen regels die gehandhaafd moeten worden, maar ook met een luisterend oor voor de klanten. Iemand die zich inzet voor de paarden.

Dat is niet echt de spirit idd. Maar ik vind het wel logisch dat je voor jezelf als pensionhouder rust en privacy wil inbouwen. Daar moet je gewoon goed over nadenken, hoe je dat wil doen en of je het zo kan indelen dat het voor jezelf acceptabel is, maar ook voor de doelgroep die je beoogt. Ook weet je dat er altijd wel eens een moment zal zijn dat dingen anders zullen lopen dan ideaal is. Je werkt immers wel met dieren en bezorgde eigenaren. Dat moet je je realiseren en idd accepteren, maar dat betekent niet dat je jouw eigen belang maar totaal moet opgeven.

Naaltje schreef:
@knoffer; nee, ik bedoel niet dat dat de enige reden is waarom ik sluit-tijden snap. wel de enige die ik met mijn duffe gezicht bedacht krijg :D
als er echt overlast is kan ik het me ook voorstellen trouwens. Evenals dat de bak verlichting na een tijdstip x uit moet :)

De nachtrust voor de mensen die op het erf wonen (en eventueel buren in de buurt) en het praktische probleem van de boel afsluiten, lijken mij de belangrijkste redenen.

M_D_H schreef:

Ik heb zelf helemaal niets met geloof, maar respecteer mensen die dat wel hebben. Dus ook als om die reden de stal dan gesloten is. Zal er zelf ook niet snel gaan staan, maar daar gaat het niet om. 'Ze' (gelovige politici) moet alleen niet proberen andere die zondagsrust op te leggen.

rixtb schreef:
Ik kan me voorstellen dat eigenaren soms ook wel eens rust nodig hebben. Waarom dan geen soort van vervanger? En anders had hij/zij misschien toch geen stalling moeten beginnen/overnemen.

Waarom is het een probleem dat je op sommige tijden niet welkom bent? (In algemene zin, niet voor jou persoonlijk.) En een vervanger kost geld. Kun je uiteraard doorvoeren in je stalprijs, maar of iedereen daar nou zo blij van wordt. Bovendien los je dan nog niet het probleem op als je huis midden op het erf staat.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:09

rixtb schreef:
Franciska15 schreef:
Bij ons op stal hebben we een soort van openingstijden..
Het staat niet vast, maar zoals zaterdag rond 18.00u is het wel klaar.. dan komt eigenlijk niemand meer.
Zondag is bij ons wel de regel dat we niet in de bak mogen rijden, wel met de trailer weg, of naar buiten.

Vind het niet zo vreemd opzich..

Waarom mogen jullie dan niet in de bak rijden?

Bij ons hebben we geen openingstijden. Heel soms is er 's morgens zelfs wel iemand eerder bij de paarden dan de eigenaar van de stalling. Vinden ze geen probleem. Ze vinden het belangrijker dat je paard eruit komt, dan dat het een hele dag op stal moet staan omdat je tijdens openingstijden niet kunt. Wat ik lastig vind te begrijpen is dat sommige stallingen op feestdagen gesloten zijn, je paard/pony moet er toch uit? Ik zou zelf nooit op een stalling staan waarbij mijn pony 24 uren in een box moet staan, omdat de eigenaren zo nodig openingstijden hanteren.

dat sluiten kun je heel ruim zien he ;)
dus b.v. de stalling is gesloten, maar alleen voor de klanten, de paarde komen wel buiten etc...
of de stalling is gesloten, voor iedereen, de paarden komen niet meer buiten ;)

en duitsland liep ik op een stal stage die van smorgens 9 uur tot smiddags 13 uur open was, en smiddags van 15 uur tot savonds 23 uur...
omdat ze daar in dat dorpje nog mittagsruhe kennen :+
wij mochten overgens wel gewoon in die tijd rijden...
op zaterdag was de stal los tot 13 uur... daarna was je wel welkom, maar werd er niks meer voor je gedaan (wel gevoerd natuurlijk) de paarden kwamen dan ook alleen buiten als je dat zelf deed (of als er speciaal om gevraagd was... ik gok ook met een kleine onkosten vergoeding :'))
en op zondag kwamen de paarden ook alleen buiten als je dat zelf deed ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:16

Knoffer schreef:
Dat is niet echt de spirit idd. Maar ik vind het wel logisch dat je voor jezelf als pensionhouder rust en privacy wil inbouwen. Daar moet je gewoon goed over nadenken, hoe je dat wil doen en of je het zo kan indelen dat het voor jezelf acceptabel is, maar ook voor de doelgroep die je beoogt. Ook weet je dat er altijd wel eens een moment zal zijn dat dingen anders zullen lopen dan ideaal is. Je werkt immers wel met dieren en bezorgde eigenaren. Dat moet je je realiseren en idd accepteren, maar dat betekent niet dat je jouw eigen belang maar totaal moet opgeven.

Inderdaad, alles goed op voorhand overdenken. Als het mogelijk is ervoor zorgen dat de poort van de stal een andere poort is dan die van het huis, ik denk dat dat al heel veel doet in het privacy verhaal.

M_D_H schreef:

Het geloof in België stelt niet zoveel voor. Toch niet zo ver dat zondag hier beschouwd wordt als absolute rustdag.
Net zoals ik nog nooit een moslim met een pensionstal gezien heb.
Daarom dat ik het geloof nog niet zo gezien had als argument.

Van mij mogen ze als ze dat echt willen gerust een stal beginnen, maar ze komen niet op mijn lijstje te staan ;)

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:18

rixtb schreef:

Waarom is het een probleem dat je op sommige tijden niet welkom bent? (In algemene zin, niet voor jou persoonlijk.) En een vervanger kost geld. Kun je uiteraard doorvoeren in je stalprijs, maar of iedereen daar nou zo blij van wordt. Bovendien los je dan nog niet het probleem op als je huis midden op het erf staat.[/quote]

Als ik sommige openingstijden lees dan is het lastig om met een volledige baan je paard fatsoenlijk te kunnen doen. Dus uitmesten/bijstrooien, poetsen, misschien voor het rijden longeren ivm energie of stijfheid, rijden, fatsoenlijk in en uitstappen.
Dat zou ik erg lastig hebben gevonden, om de hele tijd eraan te denken of je wel optijd klaar bent.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:19

Maar het allerbelangrijkste vind ik:

Eigenaar tevreden + jij tevreden + paardje happy dan maakt het niks uit of er openingstijden zijn of niet.
Zolang deze 3 dingen maar aan bod komen toch?

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:21

Bij ons is het gewoon 24/7 open :p Maar sta ook niet op een echte persionstal.

Voor de eigenaren is het begrijpelijk dat ze na een bepaalde tijd geen last meer willen hebben van mensen en willen sluiten en zeker willen weten dat alles goed gesloten is/alles netjes is op stal etc. Maar 21.00 uur is echt vroeg! (Ik ben om 19.00 terug van mijn werk (zit nu nog met te veel reistijd), dan zou ik pas om 19.30 op stal kunnen zijn (omkleden/reizen)... Dan zou ik dus niet meer veel kunnen. Bij de vorige stal gingen ze om 9 uur open, tot 23.00, was wel ok.. Maar in de zomer is het wel fijn (vooral met hitte) om heel vroeg te beginnen en dat kon daar niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:31

M_D_H schreef:

Als je een stal begint als gelovige hoeft dat ook geen probleem te zijn als je bv in een plaats woont waar ook veel dezelfde gelovige zitten.
Kijk of ze er een beginnen moeten ze zelf weten, maar persoonlijk vindt ik dat als je gewoon niet soepel bent met je openingtijden dat je dit vak misschien maar beter over kan slaan.
Kijk ik vind een openingstijd van zo'n 9 uur tot 22 uur echt niet onrealistisch, als je erbij woont kun je altijd nog zorgen voor een schutting of haag tussen je huis en de oprit van de pensionstal, zodat mensen niet bij je binnen kijken.

Iedereen is natuurlijk vrij om te doen wat ze willen maar voor mij persoonlijk vindt ik het gewoon prettig dat ze er niet moeilijk overdoen als ik een keer echt veel later kom zeg ik dat gewoon(nu sta ik gewoon particulier overigens). Maar moest ik voor een pension gaan kiezen vindt ik zeker wel ruime openingstijden wel belangrijk en zeker in het weekend ik vind om 6 uur dicht in het weekend echt te vroeg ik ga zelf meestal pas tegen de avond, ook in het weekend.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:58

Jolliegirl schreef:
Om 11 uur savonds nog gaan rijden vind ik ook niet echt 'je van het'...
Ik vind dat die paarden savonds gewoon lekker rust hebben....

En snachts om 1 uur rijden???
Dan slaap ik.... :z

Ik kan het ook niet waarderen als iemand om 1 uur 's nachts naar zijn paard komt om te verzorgen of te rijden en die zal ik ook vriendelijk vragen op andere tijden te komen. Alles na 6 uur 's ochtends en tot zo'n 22:00's avonds is prima, en als je dan na het rijden nog na verzorgt/uitmest en na kletst en rond uur of 23 vertrekt kan ook nog, maar daarna is het voor mij nacht en is het klaar. Uitzonderingen met nacontrole koliek of oud en nieuw of bevallende merrie uitgezonderd...
Meestal doe ik de laatste voerbeurt en verzorgronde en evt. het opstallen ergens tussen 22:00 en 23:30 en dan duik ik daarna gelijk mijn bed in.
Als iemand anders die laatste ronde doet vind ik het fijn als dat klaar is voordat ik op bed ga en dan wil ik evt ook iets vroeger op bed kunnen, dus rond 22:30 alles donker en klaar voor de nacht is dan wel zo fijn.

Zowel voor de buren en sociale controle als voor onszelf en onze eigen nachtrust...

Je gaat niet lekker slapen als er nog mensen op je erf rondstruinen en je niet weet of er goed afgeloten wordt.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:07

Ik heb op een stal gestaan waar ze ook tijden hadden:
ma t/m vr: 7:00 tot 24:00
za en zo: 7:00 tot 19:00! 's avonds kon dus niet in het weekend.
En het allerergste was nog wel dat ze op 1e kerstdag gewoon gesloten waren, je kon dus niet bij je paard. Er werd wel gevoerd die dag maar maar 1 keer en de paarden kwamen dus ook gewoon helemaal niet buiten die dag.
Nu sta ik bij een boer aan huis waar het niet zoveel uitmaakt, hij is eigenlijk elke dag vroeg op en er is meestal niemand meer na 22:00 omdat we hem niet van zijn slaap willen houden maar echt een tijd is er dus niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:08

Hier blijken we ook een beetje ''openingstijden '' te hebben.
Maar heb vandaag overleg gehad, en ik ben ook gewoon savonds welkom. Er is altijd wel iemand op stal.